331/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
egyes pénzügyi tárgyú rendeletek módosításáról és hatályon kívül helyezéséről
[1] Szükséges annak egyértelmű rögzítése, hogy a nyomdai úton előállított kincstárjegyek futamideje a jogosult által történő megvásárlástól számítódik.
[2] A kereskedelmi kommunikációban feltüntetésre kerülő teljes hiteldíj mutató meghatározásának szabályai kiegészítendőek a munkáshitellel, valamint a kézizálog fedezete mellett nyújtott hitelekkel.
[3] Fontos továbbá, hogy a pénzügyi ágazatban az Európai Unió egész területén egységes digitális működési reziliencia kerüljön biztosításra.
[4] Pontosítani szükséges az alapszámlához történő hozzáférés szabályait.
[5] A Kormány
a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 451. § (1) bekezdés d) pontjában,
a 2. alcím tekintetében a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 290. § (1) bekezdés a) pontjában és a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló 2009. évi CLXII. törvény 30. § b) pontjában,
a 3. alcím tekintetében a fogyasztónak nyújtott hitelről szóló 2009. évi CLXII. törvény 30. § a) pontjában,
a 4. alcím tekintetében a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XVI. törvény 201. § (1) bekezdés b) pontjában,
az 5. alcím tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 10. § (4) bekezdésében, valamint a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 290. § (1) bekezdés c) pontjában,
a 6. alcím tekintetében a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény 290. § (1) bekezdés i) pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A kincstárjegyről szóló 286/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet módosítása
1. § A kincstárjegyről szóló 286/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A kincstárjegy futamideje
a) dematerializált értékpapírként történő előállítás esetén a kibocsátás,
b) nyomdai úton történő előállítás esetén az okirat jogosult által történő átvétele
időpontjától számított 366 napig terjedhet."
2. A körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása
2. § A körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról szóló 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet] 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § (1) A hitelképesség vizsgálata során a hitelnyújtó figyelembe veszi a fogyasztó kiadásaira, valamint egyéb pénzügyi és gazdasági körülményeire vonatkozó, a hitel jellegéhez, futamidejéhez, összegéhez és a fogyasztót érintő kockázatokhoz képest szükséges, elégséges és arányos információkat. Az információk magukban foglalják a fogyasztó jövedelmét, egyéb törlesztésre fordítható forrásait, fizetési kötelezettségeit, de nem terjedhetnek ki a személyes adatok különleges kategóriáira.
(2) A hitelképesség vizsgálatához szükséges adatokat és információkat a hitelező, hitelközvetítő, közvetítői alvállalkozó külső és belső forrásokból, elsődlegesen a fogyasztótól szerzi be. A közösségi hálózatok információszerzésre nem használhatók fel. Az információk helyességét lehetőség szerint nyilvános adatbázisok segítségével ellenőrizni kell. Az információkat a hitelnyújtó dokumentálja és megőrzi."
3. § A 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) a lakóingatlanokhoz kapcsolódó fogyasztói hitelmegállapodásokról, valamint a 2008/48/EK és a 2013/36/EU irányelv és az 1093/2010/EU rendelet módosításáról szóló, 2014. február 4-i 2014/17/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv,
b) a fogyasztói hitelmegállapodásokról és a 2008/48/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2225 európai parlamenti és tanácsi irányelv."
3. A teljes hiteldíj mutató meghatározásáról, számításáról és közzétételéről szóló 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet módosítása
4. § (1) A teljes hiteldíj mutató meghatározásáról, számításáról és közzétételéről szóló 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet] 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kereskedelmi kommunikációban a THM-et legalább olyan feltűnően kell szerepeltetni, mint a kamatot, és értékét az alábbi feltételekkel nyújtott, egyenletes törlesztésű hitelre kell meghatározni:
a) a lakás-takarékpénztár által nyújtott lakáskölcsönnél a hitel összege 2 millió forint, futamideje 5 év, a lakás-takarékpénztár által nyújtott áthidaló kölcsönnél a hitel összege 5 millió forint, futamideje lakáskölcsönnel együtt 15 év,
b) más hitelező által nyújtott jelzáloghitelnél a hitel összege 12 millió forint, futamideje 20 év,
c) hitelkártya és fizetési számlához kapcsolódó hitel esetén a hitel összege 375 000 forint,
d) 1 millió forintos összeghatárig nyújtott - az a)-c), f)-g) pontba és az (1a) bekezdésbe nem tartozó - hitelnél a hitel összege 500 000 forint, futamideje 3 év,
e) 1 millió forint feletti - az a)-c), f)-g) pontba és az (1a) bekezdésbe nem tartozó - hitelnél a hitel összege 3 millió forint, futamideje 5 év,
f) babaváró kölcsön esetén a hitel összege 11 millió forint, futamideje 20 év,
g) munkáshitel esetén a hitel összege 4 millió forint, futamideje 10 év."
(2) A 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet 9. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Kézizálog fedezete mellett nyújtott hitel esetén a kereskedelmi kommunikációban a THM-et legalább olyan feltűnően kell szerepeltetni, mint a kamatot, és az értékét úgy kell meghatározni, hogy a hitel összege 100 000 forint, futamideje 90 nap."
4. A kollektív befektetési formák befektetési és hitelfelvételi szabályairól szóló 78/2014. (III. 14.) Korm. rendelet módosítása
5. § A kollektív befektetési formák befektetési és hitelfelvételi szabályairól szóló 78/2014. (III. 14.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 78/2014. Korm. rendelet] 1/C. §-a a következő (14)-(16) bekezdéssel egészül ki:
"(14) A (11) bekezdéstől eltérően, nyilvános nyílt végű ingatlanalap esetében a (11) bekezdés (a) pontjában meghatározott limitbe a nyilvános nyílt végű ingatlanalap által tulajdonolt - akár több - zártkörű ingatlanalap befektetési jegyei is beszámíthatóak. A beszámítás során a mögöttes zártkörű ingatlanalapnak a 37. § a)-c) és f) pontjában meghatározott eszközei arányos részét kell figyelembe venni. Nem beszámíthatók a mögöttes zártkörű ingatlanalap által tulajdonolt további, ebben a bekezdésben és a (15) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelő zártkörű ingatlanalapok által kibocsátott befektetési jegyei.
(15) A nyilvános nyílt végű ingatlanalap a (14) bekezdés szerinti beszámítást akkor alkalmazhatja, ha
a) eszközei legalább 35%-át - 6 havi átlagát tekintve - a beszámítás előtt és alatt folyamatosan 37. § a)-c) és f) pontjai szerinti ingatlankitettségben tartja,
b) a mögöttes zártkörű ingatlanalap a beszámítás alatt folyamatosan legalább 51%-ban a 37. § a)-c) és f) pontjában meghatározott eszközöket tart,
c) a tulajdonában lévő ingatlantársaságban nem rendelkezik részesedéssel a mögöttes zártkörű alap,
d) a nettó eszközérték kiszámításának és a mögöttes zártkörű ingatlanalap nettó eszközérték kiszámításának gyakorisága megegyezik,
e) alapkezelője és letétkezelője megegyezik a mögöttes zártkörű ingatlanalap alapkezelőjével és letétkezelőjével,
f) felügyeleti hatósága és a mögöttes zártkörű ingatlanalap felügyeleti hatósága megegyezik.
(16) A (14) bekezdés szerinti beszámítást alkalmazó nyilvános nyílt végű ingatlanalap a beszámítás ideje alatt is ingatlanalapnak minősül, függetlenül a (10) bekezdésben meghatározott rendelkezésektől."
6. § A 78/2014. Korm. rendelet 13. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha az ÁÉKBV-alapkezelő elkülönítetteszköz-számlák alkalmazásáról dönt, akkor az elkülönített eszközöket nem kell figyelembe venni az e részben foglalt befektetési korlátok számításakor."
7. § A 78/2014. Korm. rendelet 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"27. § A hitelfelvételre, az értékpapírkölcsönre, az eszközök megterhelésére a 15. § rendelkezései alkalmazandóak. A 15. § (1) bekezdésétől eltérően az ÁÉKBV-nek nem minősülő nyilvános értékpapír befektetési alapok (ABA-k) kötvényt bocsáthatnak ki. A 15. § (2) bekezdésétől eltérően az ABA pénzkölcsönt nyújthat."
8. § A 78/2014. Korm. rendelet 52. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:)
"c) a 2011/61/EU és a 2009/65/EK irányelvnek az átruházásra vonatkozó megállapodások, a likviditásikockázat-kezelés, a felügyeleti jelentéstétel, a letétkezelői és letéti őrzési szolgáltatások nyújtása, valamint az alternatív befektetési alapok általi hitelnyújtás tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. március 13-i (EU) 2024/927 európai parlamenti és tanácsi irányelv."
5. A pénzügyi intézmények, a biztosítók és a viszontbiztosítók, továbbá a befektetési vállalkozások és az árutőzsdei szolgáltatók informatikai rendszerének védelméről szóló 42/2015. (III. 12.) Korm. rendelet hatályon kívül helyezése
9. § Hatályát veszti a pénzügyi intézmények, a biztosítók és a viszontbiztosítók, továbbá a befektetési vállalkozások és az árutőzsdei szolgáltatók informatikai rendszerének védelméről szóló 42/2015. (III. 12.) Korm. rendelet.
6. Az alapszámlához való hozzáférésről, az alapszámla jellemzőiről és díjazásáról szóló 262/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása
10. § Az alapszámlához való hozzáférésről, az alapszámla jellemzőiről és díjazásáról szóló 262/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) EGT-államban tartózkodásra jogosult fogyasztó - ideértve azt a fogyasztót is, aki nem rendelkezik tartózkodási engedéllyel, de kiutasítása jogi vagy gyakorlati okokból nem lehetséges - az alapszámla vezetésére vonatkozó keretszerződés megkötését - a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - akkor kezdeményezheti, ha Magyarországon más pénzforgalmi szolgáltatónál nem rendelkezik forintban vezetett fizetési számlával és nincs rendelkezési joga sem ilyen számla felett. Erről a fogyasztó a keretszerződés megkötésének kezdeményezésekor köteles írásban nyilatkozni."
7. Záró rendelkezések
11. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A 3. alcím az e rendelet kihirdetését követő 60. napon lép hatályba.
(3) Az 5. § 2026. január 1-jén lép hatályba.
(4) A 6-8. § 2026. április 16-án lép hatályba.
(5) A 2. alcím 2026. november 20-án lép hatályba.
12. § (1) A 2. alcím a fogyasztói hitelmegállapodásokról és a 2008/48/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2225 európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(2) A 6-8. § a 2011/61/EU és a 2009/65/EK irányelvnek az átruházásra vonatkozó megállapodások, a likviditásikockázat-kezelés, a felügyeleti jelentéstétel, a letétkezelői és letéti őrzési szolgáltatások nyújtása, valamint az alternatív befektetési alapok általi hitelnyújtás tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. március 13-i (EU) 2024/927 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(3) A 6. alcím a fizetési számlákhoz kapcsolódó díjak összehasonlíthatóságáról, a fizetésiszámla-váltásról és az alapszintű fizetési számla nyitásáról, illetve használatáról szóló, 2014. július 23-i 2014/92/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök