Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

238/1950. (IX. 23.) MT rendelet

az állami társadalombiztosítás szervezetéről szóló 1950. 36. törvényerejű rendelet végrehajtása tárgyában

(Közigazgatási rendszám: 3.500.)

1. § (1) Az állami társadalombiztosítás szervezetéről szóló 1950. 36. törvényerejű rendelet (továbbiakban: Tvr.) értelmében az Országos Társadalombiztosító Intézet (továbbiakban: OTI) az 1950. évi szeptember hó 30. napján megszűnik.

(2) Az 1950. évi október hó 1. napjától kezdődően a Szakszervezetek Országos Tanácsa (továbbiakban: SzOT) irányításával a szakszervezetekbe tömörült dolgozók látják el mindazokat a társadalombiztosítás körébe tartozó feladatokat - ideértve a munkások családi pótlékával kapcsolatos igazgatási tennivalókat is - amelyeket ezideig a hatályos jogszabályok értelmében az OTI látott el.,

2. § (1) A SzOT a társadalombiztosítás irányítására vonatkozó feladatkörében

a) szabályozza a törvényekben és a minisztertanácsi rendeletekben feladatkörébe utalt társadalombiztosítási kérdéseket,

b) megszervezi a társadalombiztosítás igazgatását és ügyvitelét,

c) elkészíti és jóváhagyás végett a pénzügyminiszter elé terjeszti a társadalombiztosítás költségvetését és zárszámadását,

d) ellenőrzi a szakszervezeti társadalombiztosítási szervek működését.

(2) A SzOT a feladatkörébe utalt társadalombiztosítási kérdéseket szabályzattal rendezi. A hatályos jogszabályok korlátai között a SzOT szabályzatalkotási jogkörébe tartozik:

a) a társadalombiztosítás szervezetének, igazgatásának, ügyvitelének, alkalmazottai szolgálati viszonyának és nyugdíjjogosultságának szabályozása az Országos Munkabér Bizottsággal (a továbbiakban: OMB) egyetértve;

b) a társadalombiztosítással kapcsolatos eljárási kérdések szabályozása;

c) általában mindazoknak a kérdéseknek a szabályozása, amelyek eddig az OTI önkormányzatának szabályozási jogkörébe tartoztak.

(3) Mindaddig, amíg a SzOT a szabályzatalkotási jogkörébe utalt kérdéseket szabályzattal nem rendezi, ezekben a kérdésekben a Tvr., valamint a jelen rendelet rendelkezéseiből folyó módosításokkal az eddig hatályban volt rendelkezéseket kell alkalmazni.

3. § (1) A társadalombiztosítás központi igazgatási és ügyviteli feladatait a Tvr. 3. §-ában foglalt rendelkezéseknek megfelelően a SzOT irányítása alatt működő Szakszervezeti Társadalombiztosítási Központ (továbbiakban: SzTK) látja el. A SzTK jogi személy.

(2) Mindaddig, míg a SzTK feladatkörét a SzOT másképpen nem szabályozza, a SzTK lát el minden olyan feladatkört, amelyet eddig az OTI központi igazgatása látott el.

(3) A társadalombiztosítás helyi ügyviteli feladatait, mint a SzTK helyi szervei a megyei társadalombiztosítási központok végzik. A megyei társadalombiztosítási központok feladatköre mindaddig, amíg ezt a SzOT nem szabályozza, az OTI kerületi pénztárainak eddigi feladatkörével azonos.

4. § Az 1950. évi október hó 1. napjával az OTI-nak minden ingó és ingatlan vagyona, követelése és tartozása, joga és kötelezettsége, valamint jogosítványa a SzOT-ra száll át. A társadalombiztosítási vagyont, a SzOT egyéb vagyonától elkülönítetten kell kezelni.

5. § (1) Az OTI alkalmazottai az 1950. évi október hó 1. napjától kezdődő hatállyal - eddigi teljes szolgálati idejük beszámításával - a SzTK alkalmazottaivá válnak.

(2) A SzTK által a népjóléti minisztérium létszámából átvett alkalmazottak szolgálati jogviszonyára, illetményére és nyugdíjjogosultságára vonatkozóan mindaddig, amíg a kérdéseket a SzOT és OMB-vel egyetértésben nem szabályozza, az OTI-tól átvett alkalmazottakra érvényes szolgálati illetmény- és nyugdíjszabályok irányadók azzal, hogy az átvétel folytán illetményeik szempontjából nem kerülhetnek hátrányosabb helyzetbe, mint amilyenben megelőzőleg voltak. Az átvett alkalmazottak teljes szolgálati idejét mind az illetmények, mind a nyugdíjigény szempontjából figyelembe kell venni.

6. § (1) A Magyar Államvasutak Betegségi Biztosító Intézete (továbbiakban: MÁV. BBI.) az 1950. évi szeptember hó 30. napján megszűnik.

(2) Az 1950. évi október hó 1. napjától a MÁV. BBI. által ellátott feladatok közül a Magyar Államvasutak, továbbá a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút dolgozóinak egészségügyi ellátásával kapcsolatos feladatokat a vasút-egészségügyi szolgálat, míg a betegségi biztosítás igazgatásával kapcsolatos egyéb feladatokat a Vasutasok és Hajósok Országos Szakszervezete (továbbiakban: VAHOSz) végzi.

(3) A VAHOSz a társadalombiztosításra vonatkozó feladatkörében

a) szabályozza a törvényekben és a minisztertanácsi rendeletekben feladatkörébe utalt társadalombiztosítási kérdéseket;

b) megállapítja az általa ellátott társadalombiztosítás igazgatási és ügyviteli szervezetét, valamint eljárási szabályait, ide nem értve a jogorvoslatra vonatkozó szabályokat;

c) elkészíti és a SzOT hozzájárulásával jóváhagyás végett a pénzügyminiszter elé terjeszti a társadalombiztosítással kapcsolatos költségvetést és zárszámadását.

(4) A (3) bekezdés a) és b) pontjaiban említett kérdések tárgyában készített szabályzat csak a SzOT jóváhagyásával válik joghatályossá.

(5) Mindaddig, amíg a VAHOSz a szabályozási jogkörébe utalt kérdésekben új joghatályos szabályzatot nem hoz, a 2. § (3) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

7. § (1) A vasút-egészségügyi szolgálat költségvetését az állami költségvetés szociális ágazatába kell beilleszteni.

(2) A pénzügyminiszter a társadalombiztosítás, a vasút-egészségügyi szolgálat költségvetését, valamint zárszámadását végleges megállapítás végett a minisztertanács elé terjeszti.

(3) A társadalombiztosítás, valamint a vasút-egészségügyi szolgálat pénzügyi gazdálkodásának és költségvetésük végrehajtásának ellenőrzése a pénzügyminiszter feladata.

8. § (1) A MÁV BBI kórháza, rendelőintézetei (rendelői) és egyéb ingatlanai, valamint az ezekkel kapcsolatos vagyontárgyak (berendezések, készletek, követelések, tartozások, jogok, kötelezettségek, jogosítványok) a Magyar Államvasutak, a MÁV BBI egyéb vagyona pedig a VAHOSz tulajdonába kerül. A VAHOSz a tulajdonába került társadalombiztosítási vagyont az egyéb vagyonától elkülönítetten köteles kezelni.

(2) A vagyon megosztása tekintetében felmerülő vitákat a közületi jogviták eldöntésére szervezett egyeztető bizottság [2850/1949. (III. 29.) Korm. rendelet] dönti el.

9. § A VAHOSz látja el a "Félszázalékos Önkéntes Támogatási Alap" kezelését. Az alapnak szolgáltatási, igazgatási és ügyviteli szabályzatát - a jelenlegi szabályzat figyelembevételével - a VAHOSZ állapítja meg.

10. § A MÁV BBI központi ügyvitelét ellátó alkalmazottak közül azok, akik társadalombiztosítási ügykört látnak el, az 1950. évi október hó 1. napjától kezdődő hatállyal a VAHOSz alkalmazottaivá válnak s ebben a minőségükben a társadalombiztosítással kapcsolatos feladatkörüket, mint a MÁV-tól függetlenített alkalmazottak látják el. Ezeknek az alkalmazottaknak szolgálati jogviszonyára, illetményére és nyugdíjára vonatkozóan mindaddig, amíg e kérdéseket a SzOT az OMB-vel egyetértésben nem szabályozza, a 18938/1948. I/1. KM rendelet és az ennek végrehajtása tárgyában kiadott MÁV rendeletek rendelkezései irányadók.

11. § A SzTK-nak, valamint a VAHOSz-nek a társadalombiztosítási ügykörben dolgozó alkalmazottai a büntetőjogi felelősség és védelem szempontjából közhivatalnokoknak tekintendők.

12. § (1) A betegségi biztosítási szolgáltatásokkal kapcsolatos ügyekben a jogorvoslati eljárást, az ezekben az ügyekben eljáró szerveket és azok hatáskörét a SzOT szabályzattal állapítja meg. A szabályzatban megjelölt szervek határozata ellen a bírósághoz fellebbezésnek helye nincs.

(2) A táppénzigénylők keresőképtelenségének felülvizsgálására szervezett döntőbizottsági eljárást [4303/1949. (XI. 5.) MT rendelet] a népjóléti miniszter a közlekedés- és postaügyi miniszterrel, valamint az igazságügyminiszterrel egyetértve a Magyar Államvasutak, valamint a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút dolgozóira is kiterjesztheti.

13. § (1) A jogszabályoknak azok a rendelkezései, amelyek a betegségi, baleseti, öregségi, rokkantsági, özvegységi és árvasági kötelező biztosítással, a bányanyugbér-biztosítással, valamint a munkások családi pótlékával kapcsolatos egyes kérdések szabályozására a népjóléti miniszternek adtak felhatalmazást, hatályukat vesztik.

(2) A betegségi, baleseti, öregségi, rokkantsági, özvegységi és árvasági kötelező biztosításról, a bányanyugbér-biztosításról, valamint a munkások családi pótlékáról rendelkező jogszabályok végrehajtásával kapcsolatos eljárási szabályokat a SzOT szabályzattal állapítja meg. A járadékok folyósítására vonatkozó szabályok megállapításához a pénzügyminiszter hozzájárulása szükséges.

(3) Ha az (1) bekezdésben felsorolt kérdések szabályozására jogszabály a népjóléti miniszter meghallgatásával vagy azzal egyetértésben történő szabályozásra, intézkedésre ad felhatalmazást, a felhatalmazott miniszter a SzOT meghallgatásával jár el.

(4) Az 1927. XXI. törvény, valamint az ezt kiegészítő jogszabályok által a népjóléti miniszter hatáskörébe utalt azok a feladatkörök, amelyek a dolgozók egészségügyi ellátásával kapcsolatosak, továbbra is a népjóléti miniszter hatáskörében maradnak [139/1950. (V. 14.) MT rendelet].

14. § (1) A 2850/1949. (III. 29.) Korm. rendeletnek a Közületi Döntőbizottság hatáskörére vonatkozó 2. §-a azzal egészíttetik ki, hogy a közületi jogviták eldöntésére szervezett egyeztető bizottság kizárólagos hatáskörébe tartoznak a közületekkel keletkezett azok a jogviták, amelyeknek tárgya társadalombiztosítási járulék (járuléktöbblet), pótjárulék, vagy a munkáltató közületekkel szemben a társadalombiztosítási jogszabályok alapján támasztott megtérítési igény.

(2) A 2850/1949. (III. 29.) Korm. rendelet 5. §-ának (3) bekezdése, valamint a 167/1950. (VI. 17.) MT rendelet 2. §-ának (3) bekezdése azzal a rendelkezéssel egészíttetik ki, hogy azokban a vitás ügyekben, amelyekben az egyik fél a SzTK vagy a megyei társadalombiztosítási központ, bizottsági tagként a SzOT küldöttjét kell meghívni.

15. § A jelen rendelet végrehajtásával kapcsolatos vagyonátruházások és okiratok, valamint az egyes közigazgatási és törvénykezési beadványok, illetőleg telekkönyvi bejegyzések illetékmentesek.

16. § A jelen rendelet az 1950. évi október hó 1. napján lép hatályba.

Dobi István s. k.,

a minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék