Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

6/1956. (XII. 11.) Korm. rendelet

a rögtönbíráskodás részletes szabályainak megállapításáról

A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány az 1956. évi 28. törvényerejű rendelet 4. §-ának (3) bekezdése alapján a következőket rendeli:

I. A rögtönbíráskodás kihirdetéséről

1. §

(1) A rögtönbíráskodás bevezetését a Népköztársaság Elnöki Tanácsának törvényerejű rendelete állapítja meg. Ugyanez a rendelet jelöli ki azt a területet és azokat a bűncselekményeket, amelyekre a rögtönbíráskodás hatályba lép.

(2) A rögtönbíráskodás bevezetésének közzétételéről a Minisztertanács gondoskodik. A közzététel történhet falragaszon, sajtóban és rádióban nyilvánosságra hozott hirdetmény útján.

(3) A rögtönbíráskodás bevezetésének közzétételéről szóló hirdetménynek tartalmaznia kell:

a) azoknak a bűncselekményeknek a megjelölését, amelyek miatt és azt a területet, amelyre a rögtönbíráskodást elrendelték;

b) azt a felhívást, hogy az ilyen bűncselekmények elkövetésétől mindenki óvakodjék;

c) azt a figyelmeztetést, hogy minden olyan személy, aki a kihirdetés után a megjelölt területen ilyen bűncselekményt követ el, rögtönbíráskodás alá kerül és halállal bűnhődik.

2. §

A rögtönítélő bíróság előtt a büntető eljárásra vonatkozó általános rendelkezések csak annyiban alkalmazhatók, amennyiben a jelen rendelet eltérő szabályokat nem állapít meg.

II. A hatáskörre vonatkozó rendelkezések

3. §

(1) A rögtönítélő bíráskodás a katonai bíróságok hatáskörébe tartozik. A rögtönítélő bíráskodás lefolytatására a Népköztársaság Elnöki Tanácsa más bíróság kijelölése iránt is tehet intézkedést.

(2) A rögtönítélő bíróság egy hivatásos bíróból és két népi ülnökből áll (1954. II. törvény 8. § (1) bekezdése).

4. §

Azt a személyt, akit rögtönítélő bíróság elé tartozó bűncselekmény gyanúja terhel, előzetes letartóztatásba kell helyezni és haladéktalanul a legközelebbi katonai ügyésznek, illetőleg a Népköztársaság Elnöki Tanácsának a 3. § (1) bekezdése alapján tett intézkedése szerint alakult bíróság területe szerint illetékes ügyésznek kell átadni.

III. Az eljárás megindítása a rögtönítélő bíróság előtt

5. §

(1) A terhelt csak akkor állítható rögtönítélő bíróság elé, ha tettenérték, vagy ha bűnösségének bebizonyításához szükséges bizonyítékok nyomban a bíróság elé tárhatók. Ebben az esetben az ügyész a terheltet vádirat mellőzésével a legközelebbi katonai bíróság, illetőleg a kijelölt rögtönítélő bíróság elé állítja.

(2) Nem állíthatók a rögtönítélő bíróság elé az elmebetegek, más súlyos betegségben szenvedő személyek felgyógyulásuk előtt, valamint a teherben levő nők.

(3) Ha a terhelt ellen az illető bűncselekmény miatt a rendes bűnvádi eljárást már megindították, rögtönbíráskodásnak ugyanazon cselekmény miatt többé nincs helye.

6. §

A rögtönítélő bíróságtól más rögtönítélő bírósághoz az ügy áttételének nincs helye.

7. §

A terhelt ellen az eljárás leghosszabb tartama - ideértve az ítélethozatalt is - háromszor huszonnégy óra, amely határidőt a terhelt rögtönítélő bíróság elé állításának időpontjától kell számítani. Ha ezt a határidőt nem lehet megtartani, az ügyet az általános szabályok szerint hatáskörrel bíró és illetékes rendes bírósághoz kell áttenni.

IV. Tárgyalás a rögtönítélő bíróság előtt

8. §

(1) A rögtönítélő bíróság az ügy tárgyalására nem tűz határnapot és idézéseket sem bocsát ki. A tanúk és szakértők előállításáról, valamint a szükséges bizonyítékoknak a bíróság elé tárásáról az ügyész gondoskodik. Az ügyész a vádat a tárgyaláson szóval terjeszti elő.

(2) A rögtönítélő bírósági eljárásban védő részvétele kötelező.

9. §

(1) Az eljárás rendszerint csupán annak a bűncselekménynek bizonyítására szorítkozik, amely miatt azt megindították. Az ügyész indítványára azonban az eljárás kiterjeszthető más olyan cselekményre is, amely rögtönbíráskodás alá tartozik, ha ennek következtében a rögtönbíráskodási eljárást meghiúsító késedelemtől tartani nem kell. A terhelt egyéb, rögtönbíráskodási eljárás alá nem tartozó bűncselekményét figyelmen kívül kell hagyni.

(2) Az eljárás ugyanazon bűncselekmény más elkövetőinek felelősségre vonására is kiterjeszthető, de emiatt a vádlott ellen az ítélet meghozását és végrehajtását elhalasztani nem szabad.

10. §

(1) A rögtönítélő bíróság ítéletében halálbüntetést szab ki, ha a terheltet a rögtönítélő bíráskodás alá tartozó valamely bűncselekményben egyhangúan bűnösnek mondja ki.

(2) Ha a köznyugalom helyreállítása és a társadalom rendjének védelme halálbüntetés alkalmazását nem teszi szükségessé, a rögtönítélő bíróság halálbüntetés helyett tíztől tizenöt évig terjedhető börtönbüntetést szabhat ki.

(3) Arra a terheltre, aki a bűncselekmény elkövetésekor huszadik évét még nem töltötte be, halálbüntetés helyett tíz évtől 15 évig terjedő börtönbüntetést, ha pedig a terhelt a bűncselekmény elkövetésekor életének tizennyolcadik évét nem töltötte be, öt évtől tíz évig terjedhető börtönbüntetést kell kiszabni.

(4) A (2) és (3) bekezdés esetén kívül a büntetés további enyhítésének helye nincs.

(5) Ha a rögtönbíráskodási eljárás alá vont bűncselekmény tekintetében a terhelt felmentésének feltételei (Bp. 180. §) forognak fenn, a rögtönítélő bíróság a terheltet a vád alól ítélettel felmenti.

11. §

(1) Az ítéletet rövid indokolással együtt azonnal írásba kell foglalni.

(2) A rögtönítélő bíróság előtt tartott tárgyalásról, valamint az ítélethozatalt megelőző zárt ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvnek magában kell foglalnia a tanács tagjainak a terhelt bűnösségére vonatkozó szavazatát és azt az elnökön kívül a tanács valamennyi tagjának alá kell írni. Ez utóbbi jegyzőkönyv zárt borítékban az iratokhoz csatolandó.

V. A végrehajtás

12. §

A rögtönítélő bíróság határozatai ellen - a perújítás a törvényesség érdekében használt perorvoslat kivételével - perorvoslatnak nincs helye.

13. §

(1) Ha a terheltet halálra ítélték, a rögtönítélő bíróság a Bp. 240. §-ának (2)-(3) bekezdésében szabályozott eljárás után nyomban határoz abban a kérdésben, hogy az elítéltet kegyelemre ajánlja-e vagy sem. A kegyelemre ajánlás kérdésében a tanács csak egyhangúan hozhat elutasító határozatot.

(2) Ha a rögtönítélő bíróság a halálraítéltet kegyelemre ajánlja, az ügy iratait az esetleg beadott kegyelmi kérvénnyel, valamint az ügyésznek és a rögtönítélő bíróságnak a véleményével együtt azonnal az igazságügyminiszterhez terjeszti fel. Ebben az esetben a halálbüntetés végrehajtását a kegyelem tárgyában hozandó döntésig fel kell függeszteni.

(3) Ha a rögtönítélő bíróság az elítéltet nem ajánlja kegyelemre, a halálbüntetés végrehajtása iránt intézkedik. A kegyelmi kérvénynek a büntetés végrehajtására nincs felfüggesztő hatálya; a büntetést az ítélet kihirdetésétől számított 2 órán belül végre kell hajtani.

14. §

A börtönbüntetés végrehajtását a rögtönítélő bíróság ítéletének kihirdetése után azonnal foganatba kell venni.

VI. Vegyes rendelkezések

15. §

Ha a rögtönítélő bíróság az ügyet nem találja rögtönbíráskodási eljárás alá tartozónak, vagy ha büntető ítélet abból az okból nem hozható, mert egyhangú határozat nem jött létre, vagy ha a terhelt ellen súlyos gyanú okok forognak fenn ugyanarra nézve, hogy a terhére rótt bűncselekményt elkövette, de bűnösségének bizonyítása a törvényes határidőn (7. §) belül nem sikerül, vagy ha a tárgyalás során derül ki, hogy a terheltet nem lehetett volna rögtönítélő bíróság elé állítani (5. § (2)-(3) bek.), vagy végül, ha a törvényes határidőn belül ítéletet hozni egyáltalán nem lehet, a rögtönítélő bíróság az ügyet az általános szabályok szerint hatáskörrel bíró és illetékes rendes bírósághoz teszi át.

16. §

(1) A rögtönbíráskodás megszüntetése iránt a Népköztársaság Elnöki Tanácsa intézkedik. A rögtönbíráskodás megszüntetését ugyanúgy ki kell hirdetni, mint annak elrendelését.

(2) A rögtönítélő bíróság előtt folyamatban levő ügyekben - ideértve azon ügyeket, amelyekbe már halálos ítéletet hoztak, de azt még végre nem hajtották - a rögtönítélő bíráskodás megszüntetése után az ügyet a rendes bírósághoz kell áttenni, amely úgy jár el, mintha a rögtönítélő bíróság előtt az eljárás meg sem indult volna. A már kiszabott börtönbüntetés végrehajtását a rögtönbíráskodási eljárás megszüntetése nem érinti.

17. §

(1) A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba.

(2) A jelen rendelet hatálybalépésével a rögtönbíráskodás eljárási szabályainak megállapítása tárgyában kiadott 8020/1939. ME rendelet hatályát veszti.

Kádár János s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke

Tartalomjegyzék