Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

24/1958. (III. 23.) Korm. rendelet

a Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról

1. § A 208/1951. (XII. 9.) MT számú rendelettel kiadott Vasúti Árufuvarozás Szabályzata (továbbiakban: Szabályzat) 3. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

3. cikk

Díjszabás

1. § A fuvarozás feltételeit a díjszabás tartalmazza. A díjszabályba e szabályzat rendelkezésein felül fel kell venni a fuvarozási szerződés egyéb feltételeit, beleértve a fuvarozásért és a vasút egyéb teljesítményeiért járó díjakat, valamint a díjak kiszámítására vonatkozó határozmányokat is. A díjszabást a Minisztertanács, illetőleg a közlekedés- és postaügyi miniszter állapítja meg.

2. § A díjszabás e szabályzattól csak annyiban térhet el, amennyiben az különleges körülmények folytán egyes vonalakra, vonalrészekre, állomásokra, járművekre, vonatokra, vonatnemekre, árukra, vagy bizonyos fuvarozási és elszámolási módozatokra indokolt.

3. § A vasút minden elszámolásra berendezett állomásán köteles az illető állomásra érvényes díjszabást betekintés céljából a hivatalos órák alatt a közönség részére díjtalanul rendelkezésre bocsátani.

2. § A szabályzatnak a 36/1953. (VII. 17.) MT számú rendelettel módosított II. rész 5., 6., és 7.cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

II. Rész.

Fuvarozási terv, Kocsimegrendelés, Kocsilemondás

5. cikk

Tervszerű fuvarozás

1. § A vasút az árufuvarozást, fuvarozási terv alapján végzi.

2. § A fuvarozási terv éves, negyedéves és havi tervidőszakokra készül.

Az éves fuvarozási terv összeállítására vonatkozó rendelkezéseket az Országos Tervhivatal állapítja meg. A negyedéves fuvarozási terv összeállítását a Központi Szállítási Tanács meghallgatása után a miniszter szabályozza.

6. cikk

A havi fuvarozási terv megállapítása

1. § A havi fuvarozási terv feladási állomásonként és fuvaroztatónként meghatározza a tervidőszakban elfuvarozandó áruk nemét és mennyiségét.

2. § A havi fuvarozási tervjavaslatot - a fuvaroztatók havi fuvarozási tervadatbejelentéseit figyelembevéve - a vasút készíti el; a tervet a Központi Szállítási Tanács javaslata alapján a miniszter hagyja jóvá.

3. § Ha a havi fuvarozási terv szerint a fuvaroztató a tervhónapban 1000 tonnánál nagyobb árumennyiséget ad át fuvarozásra, a vasút a tervidőszak kezdete előtt - a fuvaroztató meghallgatásával és érdekeinek lehető figyelembevételével - meghatározhatja, hogy a fuvaroztató a tervidőszak egyes munkanapjain mennyi árut köteles berakni (napi berakási kötelezettség).

A miniszter népgazdasági érdekből - a Minisztertanács által tárcánként megállapított arányban - átmenetileg munkaszüneti napokra is napi berakási kötelezettséget állapíthat meg.

4. § A havi fuvarozási tervhez szükséges adatok bejelentésének és a havi fuvarozási terv megállapításának részletes szabályait a miniszter a Központi Szállítási Tanács javaslata alapján e szabályzat B) mellékletében (Fuvarozástervezési feltételek) állapítja meg.

7. cikk

Kocsimegrendelés, Berakási terv, Kocsilemondás

1. § A fuvaroztatónak a feladó által berakandó áruk számára (22. cikk) - a havi fuvarozási tervet és az esetleg megállapított napi rakodási kötelezettséget (6. cikk 3. §) is figyelembevéve - ötnapos tervidőszakra naponkénti részletezéssel kell a vasúttól kocsit rendelnie. A feladónak a havi fuvarozási tervbe fel nem vett áruk fuvarozásához is kocsimegrendelést kell benyújtania. Ezek a rendelkezések a magánkocsikban fuvarozásra kerülő árukra nem vonatkoznak.

2. § A kocsimegrendelést a miniszter által megállapított időben a feladási állomásnak kell átadni. Az ötnapos tervidőszakra történő kocsimegrendelési kötelezettség alól a miniszter felmentést adhat.

Ha a kocsi megrendelője nem közületi szerv, a vasút a kocsi megrendelésének elfogadását biztosíték adásához kötheti.

3. § A kocsimegrendelésnek tartalmaznia kell - átvevőnként csoportosítva - az áru megnevezését, súlyát, a feladási és rendeltetési állomást, a berakás napját, továbbá azt, hogy az áru a havi fuvarozási tervbe fel van-e véve vagy nincs. Kiviteli küldeményeknél a kocsimegrendelésnek a rendeltetési vasút és a kilépő határállomás megjelölését is tartalmaznia kell.

A kocsimegrendelésbe az arra vonatkozó esetleges kívánságot is fel kell venni, hogy a vasút a díjszabástól eltérően nyitott vagy fedett kocsit bocsásson rendelkezésre, továbbá a fuvarozáshoz szükséges rakszerek megnevezését és mennyiségét.

A 7 m-nél hosszabb tárgyak hosszúsági méreteit is meg kell adni.

Az élőállatokra vonatkozó kocsimegrendelésben súly helyett az állatok fajtáját és darabszámát és ha a fuvaroztató többemeletes kocsi rendelkezésre bocsátását kívánja, ezt is fel kell tüntetni.

Tartánykocsiban fuvarozásra kerülő, valamint azoknál az áruknál, amelyeknél csekélyebb fajsúlyuk miatt a kocsit raksúlyig nem lehet megrakni, a kocsimegrendelésbe a szükséges kocsik mennyiségét is be kell jegyezni.

Ha a fuvaroztató megítélése szerint az áru fuvarozásához különleges szerkezetű, különlegesen tisztított (mosott) vagy fertőtlenített kocsira van szükség, a fuvaroztatónak a kocsimegrendelésben ezt a kívánságát ki kell fejeznie. Különleges szerkezetű vagy meghatározott raksúlyú, illetőleg rakterületű kocsit azonban a vasút csak lehetőség szerint bocsát rendelkezésre. A különleges szerkezetűnek tekintendő kocsikat a díjszabásban kell felsorolni.

4. § A fuvaroztató a havi fuvarozási tervbe felvett áru helyett más áru számára is rendelhet kocsit, ha az áru továbbításához nem kell több vagy más típusú kocsi, mint a havi fuvarozási tervbe felvett áruhoz.

A vasút hozzájárulásával a fuvaroztató a havi fuvarozási tervtől eltérő állomáson is rendelhet kocsit.

5. § A vasút az ötnapos kocsimegrendelések alapján berakási tervet állapít meg.

A berakási terv feladási állomásonként és fuvaroztatónként meghatározza a tervidőszak egy-egy napján berakandó áruk mennyiségét, a felhasználandó kocsik számát és a rendeltetési állomást.

6. § A havi fuvarozási tervbe fel nem vett áruk továbbításához - a gyorsan romló (zöldség, gyümölcs), a kiviteli (export), a havi tervadat bejelentési kötelezettség alól felmentett és a 4. §-ban említett árukat kivéve - a vasút kocsit csak a lehetőség szerint és csak akkor bocsát rendelkezésre, ha a tervbe foglalt fuvarozásokhoz szükséges kocsikiállítási kötelezettségének eleget tett.

7. § A kocsimegrendelés és a berakási terv készítésének részletes szabályait a miniszter a Központi Szállítási Tanács javaslata alapján e szabályzat B) mellékletében (fuvarozástervezési feltételek) állapítja meg.

8. § A fuvaroztató a kellő időben (7. cikk 2. §) megrendelt kocsit a kocsi kiállítása előtti második nap 7 órájáig kocsilemondási díj fizetése nélkül lemondhatja.

9. § Ha a fuvaroztató a megrendelt kocsit a kocsikiállítását megelőző második nap 7 órája után mondja le, a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjat köteles a vasúinak fizetni.

Ha a fuvaroztató a kocsit annak kiállítása után mondja le, vagy a vasút a megrendelt és kiállított kocsit a rakodási idő elteltével üresen visszaveszi (32. cikk 3. §) a díjszabásban meghatározott kocsilemondási díjon felül, a kocsi rendelkezésre bocsátásától a kocsi lemondásáig, illetőleg visszavételéig kocsiálláspénzt és a díjszabás szerint esetleg járó egyéb díjakat is köteles a vasútnak megfizetni.

10. § A fuvaroztató mentesül a 9. §-ban meghatározott díjak fizetése alól, ha a vasút áruforgalmi korlátozást léptetett életbe [9. cikk 2. § a) és b) pontja].

Ha a fuvaroztató igazolja, hogy a kocsi lemondását olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket ki nem kerülhetett és amelyek elhárítása tőle nem függött, a vasút a kocsi kiállítása előtt történt lemondás esetében a 9. § alapján felszámított kocsilemondási díjat visszatéríti; ha a fuvaroztató a kocsit annak kiállítása után mondja le, a vasút a kocsilemondási díj 50%-át téríti vissza.

11. § A vasút a 9. §-ban meghatározott díjak iránti követelését a kocsikiállítás napjától, illetőleg ha a kocsit lemondás következtében nem állította ki, a lemondás vételének napjától számított 30 napon belül érvényesítheti.

3. § A szabályzat 16. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

1. § Kocsirakomány minden olyan, egy fuvarlevéllel feladott küldemény, amelyhez a feladó a kocsit kizárólagos használatra veszi igénybe, vagy amelynek díj számítási súlya legalább 5000 kg.

4. § A szabályzat 21. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

21. cikk

A kocsi kiállítása megrakás végett

1. § A vasút a 7. cikk szerint megrendelt kocsi kiállításának időpontjáról, hacsak a kiállítás időpontját a kocsimegrendelés átvételekor nem közölte, a megrendelőt a kiállítás előtt legalább 3 órával távbeszélőn, ennek hiányában küldönccel értesíti. A megrendelő és a feladási állomás az értesítés egyéb módjára vonatkozóan írásban megegyezhet.

A vasút ebben a §-ban meghatározott kötelezettségének akkor tett eleget, ha az átvevőt távbeszélőn értesítette, az értesítést küldönccel kézbesítette, illetőleg a közlést a posta üzenetközvetítő szolgálatának átadta vagy az értesítést küldönccel igazoltan megkísérelte.

A vasút által vezetett előjegyzés a távbeszélőn adott értesítés bizonyítékául szolgál.

2. § Ha a vasút az üres kocsit az 1. § szerint közölt időpont előtt állítja ki, a berakási határidő ebben az esetben is csak a közölt időpontban kezdődik, de a feladó a berakást korábban is megkezdheti.

Ha a vasút a kocsit a közölt időpont után állította ki, a berakási határidő a kiállítás időpontjától kezdődik. Ha a közölt időpont és az értesítés között nincsen legalább 3 óra időköz, a berakási határidő csak az értesítést követő 3 óra elteltével kezdődik.

3. § A vasút a berakás eredménytelen megkísérlése által okozott költséget köteles megtéríteni, ha a kocsit a közölt időponttól számított egy órán belül a berakáshoz nem állítja ki. Ebben az esetben a vasút a kocsi kiállításának időpontjáról a megrendelőt újból szabályszerűen értesíti; Mentesül a vasút a költségtérítési kötelezettségtől, ha a kocsikiállítás időpontjának változásáról a megrendelőt a korábban közölt időpont előtt legalább két órával értesíti.

4. § A vasút a megrakáshoz ép, tiszta (kisöpört) kocsit köteles kiállítani.

Ha a kocsi valamely hiányosság miatt - az áru természetére figyelemmel - annak fuvarozására nem alkalmas, a feladó azt nem köteles elfogadni.

Ha a vasút nem tiszta kocsit állított ki és azt a feladó tisztította (seperte) ki, a vasút a díjszabásban megállapított kocsitisztítási díjnak megfelelő összegű, térítést fizet a feladónak. A kitakarításhoz szükséges idő a berakási határidőt nem hosszabbítja meg.

5. § A szabályzat 27. cikkének 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

4. § Bérelt rakterületen, raktárban, valamint iparvágányon kezelt áruk feladása és kiszolgáltatása tekintetében a vasút és a fuvaroztatók a bérleti, illetőleg iparvágányszerződésben különleges feltételekben állapodhatnak meg.

A vasút és a fuvaroztatók különleges feltételekben állapodhatnak meg a megszakítás nélkül vagy legalább 12 órán át folyamatosan termelő egyes bányák nyers termékeinek iparvágányon történő rakodása és kocsiszükségletének kielégítésére vonatkozóan is.

6. § A szabályzatnak az 53/1954. (VIII. 20.) MT számú rendelet 9. §-ával módosított 28. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

28. cikk

Súlymegállapítás

1. § A feladónak a fuvarlevélben nyilvánított kívánságára a vasút - a 2. és 3. §-ban említett esetek kivételével - a küldemény súlyát megállapítani köteles. A küldemény súlyának megállapítására vonatkozó kívánságnak kell tekinteni azt is, ha a feladó a küldemény súlyát a fuvarlevélbe nem jegyezte be. A súlymegállapítás a feladási állomáson, s ha ott nem lehetséges, az útvonalon fekvő más állomáson történik.

A súlymegállapításért a vasút a díjszabásban megállapított díjat számítja.

2. § A feladó által berakandó (22. cikk 1. §) küldeményeknél - még ha a vasút rakta is be azokat - a vasút nem köteles a feladó súlymegállapítási kívánságának eleget tenni, ha sem a feladási állomáson, sem a fuvarozási útvonal állomásain megfelelő mérleg nem áll rendelkezésre vagy ha a mérlegelés az üzem rendes menetében zavart okozna.

A mérlegelési kívánság teljesítésének megtagadását, annak okát és részletes indokait a vasút a fuvarlevélbe bejegyezni köteles.

3. § A miniszter egyes állomásokra vagy árunemekre nézve a vasútat a súlymegállapítás alól átmenetileg felmentheti.

4. § A fuvaroztató kívánságának lehető figyelembevételével a vasút állapítja meg, hogy az általa végzett mérlegelés milyen mérlegelési eszközzel és milyen eljárással történjék.

5. § Ha a vasút a küldeményt vágányhídmérlegen mérlegeli, a súlymegállapításnál a kocsira felírt önsúlyt veszi alapul. A feladó kívánhatja, hogy a vasút az üres kocsit megmérlegelje; a vasút ennek a kívánságnak eleget tesz, kivéve, ha a feladási állomáson megfelelő vágányhídmérleg nem áll rendelkezésre, vagy ha a mérlegelés az üzem rendes menetében zavart okozna. Ha a vasút a feladó kívánságára az üres kocsit megmérlegelte, a küldemény súlyának megállapításánál a kocsinak ezt az önsúlyát veszi alapul.

A vasút az üres kocsi mérlegeléséért díjat csak akkor számít, ha a kocsin feltüntetett önsúly és a mérlegeléssel megállapított önsúly között 5%-nál kisebb az eltérés.

6. § A feladó a vasút által végzett súlymegállapításnál jelen lehet.

7. § A vasút az általa megállapított súlyt a fuvarlevélbe és a feladó kívánságára a fuvarlevélmásodpéldányba is bejegyezni köteles.

8. § Egyforma súlyú (egalizált) zsákokban, ládákban és hitelesített hordókban fuvarozott, továbbá tömegáruküldemények tekintetében a miniszter a díjszabásban úgy intézkedhetik, hogy ezeknek a küldeményeknek a súlyát a feladó a fuvarlevélbe jegyezze be.

9. § A vasút jogosult bármikor ellenőrizni, hogy a küldemény súlya a fuvarlevélen bevallott súlynak megfelel-e. Ha a bevallott súly és a vasút által megállapított súly között az eltérés a bevallott súly 5%-nál kisebb, a díjszámítás alapja a bevallott súly.

10. § Ha a feladó az általa berakandó küldemény fuvarlevelének súlyrovatát nem tölti ki és a vasút a 2. és 3. §-ban említett valamely oknál fogva a súlyt nem állapította meg, a díjszámítás alapja, ha a díjszabás másképpen nem rendelkezik, a kocsin feltüntetett raksúly.

7. § A szabályzat 32. cikkének 2. §-a után második bekezdésként a következő rendelkezéseket kell beiktatni:

"A feladó az általa berakandó árut a miniszter által megállapított határidő alatt köteles berakni (berakási határidő).

Ha a feladó a kiállított kocsi megrakását a miniszter által megállapított időn belül nem kezdi meg, a vasút jogosult a kocsit visszavenni."

8. § A szabályzat 33. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

33. cikk

A fuvarozás módja

1. § Árut vasúti fuvarozásra fehéráruként vagy gyorsáruként lehet feladni.

2. § Teheráruhoz teherárufuvarlevelet, gyorsáruhoz gyorsárufuvarlevelet kell kiállítani.

9. § A szabályzatnak az 53/1954. (VIII. 20.) MT számú rendelet 13. §-ával módosított 35. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

35. cikk

A fuvarköltségek fizetése

1. § A fuvarköltségeket a díjszabás határozmányainak megfelelően a feladó, az átvevő vagy a fuvarlevélben feltüntetett költségviselő köteles megfizetni.

2. § A feladási állomás köteles az általa beszedett összegeket mind a fuvarlevélen, mind a fuvarlevélmásodpéldányon részletesen feltüntetni.

10. § A szabályzat 40. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

40. cikk

Az átvevő értesítése az áru érkezéséről

1. § A vasút az átvevő által kirakandó küldemény érkezéséről az átvevőt a kocsi kiállítása előtt legalább 3 órával értesíti. Az értesítésben meg kell jelölni azt az időpontot, amelyben a vasút a kocsit kirakás végett kiállítja.

2. § A vasút által kirakandó küldemény érkezéséről az átvevőt a vasút akkor értesíti, ha a küldemény már megérkezett.

3. § Az értesítés távbeszélőn, távbeszélő összeköttetés hiányában küldönccel írásban vagy távirattal történik, - a vasút által kirakandó küldeményről az átvevő postai levéllel is értesíthető.

Az átvevő és a rendeletetési állomás az értesítés egyéb módjára vonatkozóan írásban megegyezhet.

4. § A vasút az átvevő által kirakandó küldeményre vonatkozó értesítési kötelezettségének akkor tett eleget, ha az értesítést tartalmazó táviratot feladta, az átvevőt távbeszélőn értesítette, az értesítést küldönccel kézbesítette, illetőleg a közlést a posta üzenetközvetítő szolgálatának átadta vagy az értesítést küldönccel igazoltan megkísérelte.

A vasút által vezetett előjegyzés a távbeszélőn adott értesítés bizonyítékául szolgál.

5. § A vasút által kirakandó küldeményre vonatkozó értesítést megtörténtnek kell tekinteni:

a) küldönccel kézbesített értesítés esetében a kézbesítéssel vagy annak szabályszerű megkísérlésével;

b) távbeszélőn adott értesítés esetében az értesítés leadásával;

c) a távirat feladásától számított 6 óra elteltével;

d) a levél postára adásától számított 24 óra elteltével.

6. § A vasút az értesítésben köteles az átvevő által kirakandó küldeménynél a kirakási határidőt (47. cikk 1. §) a vasút által kirakandó küldeménynél az elviteli határidőt (47. cikk 11. §) megjelölni.

7. § Az értesítés elmarad, ha

a) a feladó a fuvarlevélben vagy az átvevő a rendeltetési állomáshoz intézett iratban az értesítés mellőzését kívánja,

b) a feladó a küldeményt "pályaudvaron marad" rendeltetéssel adja fel,

c) a vasút a küldeményt házhoz fuvarozza

11. § A szabályzat 44. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

44. cikk

Kocsik kitisztítása

1. § Az átvevő által kirakandó küldemények kirakása után az átvevő a kocsit kitisztítani (kisöpörni) köteles. Ha ennek nem tesz eleget, a vasút a díjszabásban megállapított díjat számítja fel.

2. § Ha a vasút az állategészségügyi vagy más hatósági rendelkezések szerint a kocsit tisztítani vagy fertőtleníteni köteles, ezért a díjszabásban megállapított díjat számítja fel.

12. § A szabályzat 47. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

47. cikk

Kirakási és elviteli határidő, Elvitel késleltetése

1. § Az átvevő az általa kirakandó árut a miniszter által megállapított határidő alatt köteles kirakni (kirakási határidő) és elvinni. A kirakás és az elvitel a nap minden szakában és munkaszünetes napokon is kötelező.

2. § A kirakási határidő az áru érkezéséről adott értesítésben megjelölt időpontban kezdődik, feltéve, hogy eddig az időpontig a kocsit a vasút kirakáshoz kiállította. Ha a vasút a kocsit az értesítésben megjelölt időpont után állította ki kirakáshoz, a kirakási határidő a kiállítás időpontjától kezdődik.

Mindaddig, amíg a vasút a kötelező értesítést nem teljesíti, a kirakási határidő nem kezdődik el.

3. § Olyan áruk kirakási határideje, amelyeknél érkezéséről az átvevőt a vasút nem köteles értesíteni (40. cikk 7. § a)), akkor kezdődik, amikor a vasút a kocsit kirakáshoz kiállította.

4. § A vasút az átvevő által kirakandó árut tartalmazó kocsit az értesítésben megjelölt időpont előtt is kiállíthatja, de a kirakási határidő ily esetben is az értesítésben megjelölt időponttól kezdődik; ez esetben az átvevő a kirakást korábban is megkezdheti.

5. § Ha az értesítés megtörténte és az értesítésben közölt időpont között nincs meg a 40. cikk 1. §-ában meghatározott időköz, a kirakási határidő csak az értesítés megtörténtét követő 3 óra elteltével kezdődik, feltéve, hogy a kocsi ebben az időpontban kiszolgáltatásra készen áll.

6. § Ha a vasút a kocsit az értesítésben megjelölt időponttól számított egy óra alatt nem állítja ki kirakáshoz, köteles az átvevőnek az elvitel megkísérlése által okozott költségeket megtéríteni. Ebben az esetben a vasút a kocsi kiállításának időpontjáról az átvevőt újból szabályszerűen értesiti. Az átvevő kívánságára a vasút köteles az elvitel eredménytelen megkísérlését a fuvarlevélen elismerni.

Mentesül a vasút a költségtérítési kötelezettségtől, ha a kocsikiállítás időpontjának változásáról az átvevőt a korábban közölt időpont előtt legalább két órával értesíti.

7. § Ha az átvevő az árut a kirakási határidő alatt nem rakja ki, a kirakási határidő lejártától a késedelem idejére a díjszabásban megállapított kocsiálláspénzt köteles fizetni. Ha a díjszabás másként nem rendelkezik, kocsiálláspénz legfeljebb 48 órára számítható; 48 óra elteltével, ha az átvevő az árut nem is rakta ki, fekbért kell felszámítani.

Ha az átvevő az áru kirakását a miniszter által megállapított határidőn belül nem kezdi meg, a vasút jogosult az árut az átvevő költségére kirakni (kényszerkirakás) és tárolni.

8. § A kirakási határidő szünetel:

a) hatósági kezelés tartama alatt, feltéve, hogy a kezelést nem az átvevő késlelteti,

b) ha a kirakást a vasút késlelteti.

9. § Ha az átvevő az árut kirakja, de a kirakási határidő lejártától számított 24 órán belül az árut az állomás területéről nem viszi el, kötetes a kirakási határidő lejártától, illetőleg, ha az árut a kirakási határidőn belül nem rakta ki, a kirakás megtörténtétől a késedelem idejére a díjszabásban megállapított fekbért fizetni.

Az állomás területéről el nem vitt árut a vasút jogosult az átvevő költségére házhoz szállítani; köteles azonban erről a szándékáról az átvevőt legalább 24 órával előbb értesíteni.

Ennek a 8-nak a rendelkezéseit alkalmazni kell azokra az árukra is, amelyeket a 7. § alapján a vasút rakott ki.

10. § A vasút által kirakandó árut a 11. §-ban megállapított határidőn belül a rendeltetési állomás hivatalos órái alatt kell átvenni és elvinni (elviteli határidő). Ha az elviteli határidőn belül az átvevő az árut nem viszi el, a vasút az elviteli határidő lejártától a késedelem idejére a díjszabásban megállapított fekbért számítja fel.

A vasút a hivatalos órákról kifüggesztés útján ad tájékoztatást.

11. § A vasút által kirakandó áruk elviteli határideje - ha A) melléklet eltérő rendelkezést nem tartalmaz - teheráruknál 48 óra, gyorsáruknál 24 óra.

12. § Az elviteli határidő az áru megérkezéséről szóló értesítés megtörténtekor veszi kezdetét (40. cikk 5. §). Az olyan áru elviteli határideje, amelynek megérkezéséről az átvevőt a vasút nem köteles értesíteni [40. cikk 7. § a) és b)], akkor kezdődik, amikor az áru a vasútnál kiszolgáltatásra készen áll.

13. § Ha a vasút által kirakandó áru elvitele végett a vasút értesítése alapján az átvevő jelentkezik, de az áru részére egy órán belül ki nem szolgáltatható, a vasút köteles az elvitel megkísérlése által okozott költségeket az átvevőnek megtéríteni. Az átvevő kívánságára a vasút köteles az elvitel eredménytelen megkísérlését a fuvarlevélen elismerni.

14. § Az elviteli határidő szünetel:

a) hatósági kezelés tartama alatt, feltéve, hogy a kezelést nem az átvevő késlelteti;

b) ha az elvitelt a vasút késlelteti,

c) munkaszünetes napokon.

15. § Ha az átvevő a fuvarlevelet kiváltotta, illetőleg a fuvarlevélmásolatot átvette, de az árut a kirakási, illetőleg az elviteli határidőn belül nem vitte el, a vasút a küldeményt tárolhatja, vagy szállítmányozónak, vagy közraktárnak be-raktározás végett átadhatja, vagy az 51. cikk 8., 9., 10., és 12. §-ának megfelelően értékesítheti azzal az eltéréssel, hogy a feladó helyett minden esetben az átvevőt kell érteni.

13. § A szabályzat 61. cikkének 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

4. § Ha a feladó a fuvarlevélben az árut valótlanul vagy hiányosan nevezi meg, vagy az általa berakandó küldemény súlyát valótlanul tünteti fel és ezáltal fuvardíjmegrövidítést okozhat, a bírság a feladó által feltüntetett adatok alapján számított és a valóságnak megfelelő adatok alapján számítandó fuvardíj közötti különbözet háromszorosa.

14. § (1) A szabályzat 64. cikkének 3. §-a után az alábbi 4. §-t kell beiktatni:

4. § A kocsilemondási díj iránti követelés elévülése a kocsikiállítás napjával, ha a vasút a kocsit annak lemondása miatt nem állította ki, a lemondás vételének napjával kezdődik.

Az elévülés a 7. cikk 11. §-ában szabályozott érvényesítés elintézésének ideje alatt szünetel.

(2) A szabályzat 64. cikke 4. §-ának megjelölése 5. §-ra módosul.

15. § A szabályzat 76. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

76. cikk

Továbbítás

1. § Hullát fedett kocsiban kell fuvarozni. A kocsiba csak a küldeményhez tartozó tárgyakat szabad berakni. Ugyanazon feladási állomáson ugyanarra a rendeltetési állomásra egyidejűleg feladott több hullát a vasút jogosult egy kocsiban fuvarozni.

Csukott halottas kocsiban feladott hulla nyitott vasúti kocsin fuvarozható.

16. § A szabályzat 8. cikke, 39. cikke 1. §-ának c) és d) pontja, 48. cikkének 3. §-a. 60. és 68. cikke továbbá a 36/1953. (VII. 17.) MT számú rendelet, valamint az 53/1954. (VIII. 20.) MT számú rendelet 9. és 13. §-a hatályát veszti.

17. § Jelen rendelet 1958. évi július hó 1. napján lép hatályba.

Apró Antal s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány első elnökhelyettese

Tartalomjegyzék