Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1964. évi 29. törvényerejű rendelete

a munkaviszonyt érintő egyes kérdések szabályozásáról

A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a Munka Törvénykönyvéről szóló 1951. évi 7. számú törvényerejű rendeletét (a továbbiakban: Mt.) az alábbiakban módosítja:

1. § (1) A Mt. 14/A. §-a előtti cím és a 14/A., valamint a 17. §-a hatályukat vesztik.

(2) A Mt. 18/A. §-a "19/A." §-ra változik és elé az alábbi cím kerül:

"A munkaviszony kezdete"

(3) A Mt. 19/A. §-a kiegészül a következő (2) bekezdéssel:

"(2) A vállalatnál megszakítás nélkül munkaviszonyban töltött időnek számít - a Minisztertanács által meghatározott esetekben - az előzően munkaviszonyban töltött idő is (folyamatos munkaviszony)."

2. § (1) A Mt. 28. §-a előtti cím helyébe az alábbi cím kerül:

"A munkaszerződés módosítása"

(2) A Mt. 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"28. § A vállalat és a dolgozó a munkaszerződést kölcsönös megegyezéssel bármikor módosíthatják. A módosításra a munkaszerződés megkötésére vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell. A Minisztertanács által meghatározott esetekben helye van a munkaszerződés egyoldalú módosításának is."

3. § (1) A Mt. 29. §-a elé az alábbi cím kerül:

"A munkaviszony megszűnése"

(2) A Mt. 29. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, a (2) bekezdés pedig (4) bekezdésre változik.

"29. § (1) A vállalat a határozatlan időre szóló munkaviszonyt felmondással megszüntetheti, ha

a) a vállalat megszűnik,

b) a vállalat vagy a termelés átszervezése indokolja,

c) a vállalatnál mutatkozó létszámfelesleg szükségessé teszi,

d) a dolgozó munkakörének ellátására alkalmatlan,

e) a dolgozó öregségi teljes- vagy résznyugdíjra igényjogosultságot szerzett.

(2) A vállalat - a szakszervezeti bizottság véleményének kikérése mellett - az (1) bekezdésben felsorolt okok hiányában is felmondhat annak a dolgozónak, akinek folyamatos munkaviszonya egy évnél rövidebb.

(3) A Minisztertanács a munkaviszony felmondás útján történő megszüntetését a dolgozó személyi vagy családi körülményeire vagy egyéb fontos okra tekintettel korlátozhatja."

(3) A Mt. 30-31. §-ai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"30. § A határozatlan időre szóló munkaviszonyt a dolgozó felmondással megszüntetheti.

31. § A felmondást a munkaviszony megszüntetésének tervezett időpontjánál legalább tizenöt nappal korábban kell közölni."

(4) A Mt. kiegészül a következő. 34/A. §-sal:

"34/A. § (1) A dolgozót a termelés érdekében vagy egyéb fontos okból más vállalathoz át lehet helyezni; jogszabály az áthelyezést kötelezővé teheti.

(2) Áthelyezésnek a két érdekelt vállalat megegyezése alapján van helye.

(3) A más vállalathoz történő áthelyezés szabályait a Minisztertanács határozza meg."

4. § (1) A Mt. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"35. § (1) Ha a munkaviszonyt a vállalat jogellenesen szüntette meg, a dolgozót olyan helyzetbe kell hozni, mintha a munkaviszony meg sem szűnt volna.

(2) Ha a munkaviszonyt a dolgozó szünteti meg a jogszabálynak meg nem felelően, a Minisztertanács által megállapított következményeket kell alkalmazni."

(2) A Mt. 36. §-a előtti cím helyébe az alábbi cím kerül:

"Több munkaviszony, munkaviszonyon kívüli tevékenység"

(3) A Mt. 36. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"36. § (1) A dolgozó a vállalat előzetes írásbeli engedélye alapján más vállalattal is létesíthet munkaviszonyt, ha az nem veszi igénybe munkájának rovására és munkájával nem összeférhetetlen.

(2) A dolgozó a munkaviszony körén kívül nem létesíthet munkavégzésre irányuló olyan jogviszonyt, amely munkaviszonyával összeférhetetlen."

(4) A Mt. 50. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.

5. § A Mt. 77. §-ának (2)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Üdülésben elsősorban a jó munkát végző, fegyelmezett és munkahelyükhöz hűséges dolgozókat és családtagjaikat lehet részesíteni."

6. § (1) A Mt. 110-114. §-ai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"FEGYELMI FELELŐSSÉG

Fegyelmi felelősségrevonás

110. § (1) Fegyelmi vétséget követ el az a dolgozó, aki a munkaviszonyával kapcsolatos kötelezettségét vétkesen megszegi, ideértve azt az esetet is, amikor munkaviszonyához nem méltó magatartást tanúsít.

(2) A fegyelmi vétséget elkövető dolgozót fegyelmi eljárás keretében felelősségre kell vonni.

(3) Mellőzhető a fegyelmi felelősségrevonás, ha az elkövetett fegyelmi vétség csekély jelentőségű. Nincs helye a mellőzésnek, ha külön jogszabály a fegyelmi eljárás lefolytatását kötelezővé teszi.

Fegyelmi büntetések

111. § (1) A fegyelmi büntetések

a) megrovás,

b) szigorú megrovás,

c) egyes - a Minisztertanács által meghatározott - kedvezmények és juttatások megvonása,

d) áthelyezés,

e) elbocsátás.

(2) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott fegyelmi büntetések közül egy vagy több együttesen és áthelyezéssel együtt is kiszabható.

(3) A fegyelmi büntetés hatálya alatt álló dolgozó nem részesíthető a büntetés céljával össze nem férő kedvezményekben.

(4) A fegyelmi jogkör gyakorlója az (1) bekezdés c)-d) pontjában foglalt fegyelmi büntetések végrehajtását legfeljebb egy évi próbaidőre felfüggesztheti, ha úgy látja, hogy az kellő nevelőhatással jár.

Fegyelmi eljárás

112. § A fegyelmi eljárás szabályait a Minisztertanács állapítja meg.

Mentesülés a fegyelmi büntetés hátrányos következményei alól

113. § A Minisztertanács által meghatározott feltételek esetén a dolgozó a fegyelmi büntetés hátrányos következményei alól mentesül.

114. § A Minisztertanács e fejezet rendelkezései alól kivételt tehet."

(2) A Mt. 115-119. §-ai hatályukat vesztik.

7. § A Mt. 121-123. §-ai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"A dolgozó anyagi felelőssége a vállalatnak okozott kárért

Felelősség vétkesség esetén

121. § (1) A dolgozó a munkaviszonyból eredő kötelezettségének megszegésével vétkesen okozott kárért felelősséggel tartozik.

(2) A teljes kárért felelős a dolgozó, ha a károkozás szándékosan történt. Gondatlanság esetén a kártérítés arányát a Minisztertanács állapítja meg.

(3) A Minisztertanács által meghatározott feltételek mellett a kártérítés az előírt mértéknél alacsonyabb összegben is megállapítható.

122. § Ha a kárt többen együttesen okozták, a károkozásban résztvevők vétkességük arányában felelnek. A kár egyetemleges megtérítésére is kötelezhetők, ha azt anyagi haszonszerzés céljából szándékosan okozták.

Felelősség vétkességre tekintet nélkül

123. § (1) A dolgozót teljes anyagi felelősség terheli a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiányért, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel. Mentesül a felelősség alól, ha a hiányt elháríthatatlan külső ok idézte elő.

(2) A Minisztertanács a teljes felelősséget több személy részére átadott dologban bekövetkezett hiány esetére is kiterjesztheti, illetőleg a felelősség mértékét korlátozhatja."

8. § (1) A Mt. 133-138. §-ai hatályukat vesztik.

(2) A Mt. 141-149. §-ai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"141. § (1) A dolgozó és a vállalat között a munkaviszonyból eredő jogokkal és kötelezettségekkel összefüggésben felmerült vitát (munkaügyi vita) - ha törvény, törvényerejű rendelet vagy minisztertanácsi rendelet másképp nem rendelkezik - e fejezet szabályai szerint kell elintézni.

(2) Munkaügyi vitában a vállalati, illetőleg a területi munkaügyi döntőbizottság, a bíróság és a szolgálati felettes jár el.

Munkaügyi döntőbizottság

142. § (1) Minden munkaügyi vitában - a magasabb vezető állású dolgozók vitáinak kivételével - elsőfokon a munkaügyi döntőbizottság jár el.

(2) Munkaügyi döntőbizottságot általában vállalatonként kell alakítani. A bizottság háromtagú tanácsban jár el. Megalakításának és szervezetének szabályait a Minisztertanács állapítja meg.

A munkaügyi döntőbizottság eljárása

143. § (1) A munkaügyi döntőbizottság eljárása panasz alapján indul meg. A panaszt a Minisztertanács által meghatározott határidőn belül lehet előterjeszteni.

(2) A panasznak a sérelmesnek tartott intézkedés végrehajtására halasztó hatálya nincs, kivéve, ha törvény, törvényerejű rendelet vagy minisztertanácsi rendelet másképp rendelkezik.

(3) A munkaügyi döntőbizottság eljárásának szabályait a Minisztertanács állapítja meg.

A munkaügyi döntőbizottság határozata

144. § A munkaügyi döntőbizottság szótöbbséggel határoz. Az ügyet eldöntő határozatát - ügyészi óvás esetét kivéve - nem változtathatja meg.

A munkaügyi döntőbizottság határozata elleni jogorvoslat

145. § (1) A felek a munkaügyi döntőbizottság határozata ellen - a (2) bekezdésben felsorolt esetek kivételével - fellebbezéssel élhetnek a területi munkaügyi döntőbizottsághoz. Nincs helye fellebbezésnek a munkaügyi döntőbizottság megrovást vagy szigorú megrovást megállapító vagy az ilyen fegyelmi büntetés elleni panaszt elutasító határozata ellen, kivéve, ha e büntetések következtében a dolgozó - a 111. § (3) bekezdésében felsoroltakon túlmenően - jogszabály vagy szabályzat rendelkezése szerint valamely igényét egészben vagy részben elveszti.

(2) A munkaügyi döntőbizottság határozata ellen a felek a járásbírósághoz felülvizsgálati kérelmet nyújthatnak be azokban a munkaügyi vitákban, amelyek

a) a kereskedelmi és raktári dolgozók leltárhiánya,

b) a dolgozó életének, egészségének vagy testi épségének megsértése miatt felmerült kár, valamint.

c) a dolgozó által bűncselekménnyel okozott kár megtérítése

kérdésében merültek fel.

Területi munkaügyi döntőbizottság

146. § (1) Területi munkaügyi döntőbizottságot általában megyénként kell alakítani. A bizottság háromtagú tanácsban jár el. A tanácsot a munkaügyi döntőbíró vezeti, két tagját pedig a Szakszervezetek Országos Tanácsa által meghatározott szakszervezeti szervek választják.

(2) A területi munkaügyi döntőbizottság eljárására - a Minisztertanács által megállapított eltérésekkel - a munkaügyi döntőbizottság eljárási szabályait kell alkalmazni.

Bírói eljárás munkaügyi vitákban

147. § A bíróság eljárására a polgári perrendtartás szabályai irányadók a Minisztertanács által megállapított eltérésekkel.

Eljárás magasabb vezetőállású dolgozók munkaügyi vitáiban

148. § (1) A Minisztertanács által meghatározott magasabb vezetőállású dolgozók munkaügyi vitáit a sérelmes intézkedést hozó közvetlen felettes (szolgálati felettes) bírálja el.

(2) A szolgálati felettes döntése ellen fellebbezéssel, illetőleg felülvizsgálati kérelemmel lehet élni.

(3) A Minisztertanács az (1)-(2) bekezdés rendelkezése alól kivételt állapíthat meg.

Teljesítménykövetelménnyel kapcsolatos vita

149. § A teljesítménykövetelmény megállapításával vagy megváltoztatásával kapcsolatban felmerült vitát a követelmény megállapítója, másodfokon annak felettese dönti el. Ha a teljesítménykövetelményt a vállalat igazgatója állapította meg, további jogorvoslatnak nincs helye.

A munkaügyi vitában hozott határozatok teljesítése és végrehajtása

149/A. § (1) A munkaügyi döntőbizottság és a szolgálati felettes határozatát annak kézbesítését követő tizenöt napon belül teljesíteni kell, kivéve, ha közben a kötelezett fél fellebbezéssel, illetőleg felülvizsgálati kérelemmel élt.

(2) Azonnal teljesíteni kell a határozatot, ha további jogorvoslatnak nincs helye, vagy a Minisztertanács az azonnali teljesítést előírja. Az utóbbi esetben a területi munkaügyi döntőbizottság - ha indokoltnak látja - a munkaügyi döntőbizottság határozatának végrehajtását felfüggesztheti.

(3) A területi munkaügyi döntőbizottság határozatát annak kézbesítése után azonnal teljesíteni kell. A határozatban a dolgozó kérelmére - indokolt esetben - részletfizetési kedvezményt, illetőleg eltérő teljesítési határidőt lehet megállapítani.

(4) Ha a kötelezett a munkaügyi döntőbizottság, a szolgálati felettes vagy a területi munkaügyi döntőbizottság határozatát nem teljesíti, a bírósági végrehajtásra vonatkozó szabályok szerint végrehajtási lap kiállításának van helye.

Új eljárás kezdeményezése

149/B. § (1) A munkaügyi vitában hozott jogerős határozat ellen mind a dolgozó, mind a vállalat új eljárást kezdeményezhet, ha olyan tényre, vagy bizonyítékra, illetőleg jogerős munkaügyi döntőbizottsági, bírósági vagy hatósági határozatra hivatkozik, amelyet a munkaügyi vita során korábban nem bíráltak el, feltéve, hogy elbírálás esetén rá nézve kedvezőbb határozatot eredményezett volna.

(2) Az új eljárás kezdeményezésének részletes szabályait a Minisztertanács állapítja meg.

Ügyészi óvás

149/C. § A munkaügyi vitában hozott határozat ellen benyújtott ügyészi óvás alapján hozott új határozatnak, ha az óvás a megtámadott határozat jogerőre emelkedését követő egy éven túl kerül benyújtásra, a felekre kiható hatálya nincs."

Vegyes és hatálybaléptető rendelkezések

9. § (1) E törvényerejű rendelet alkalmazásához és végrehajtásához szükséges szabályokat - ideértve a hatálybalépéssel összefüggő átmeneti rendelkezéseket is - a Minisztertanács állapítja meg.

(2) Az orvosi rendtartásról szóló 1959. évi 8. számú törvényerejű rendelet rendelkezéseit - a 38. § (4) bekezdése kivételével - e törvényerejű rendelet rendelkezései nem érintik. A 38. § (4) bekezdésében megjelölt esetekben a területi munkaügyi döntőbizottság jár el.

(3) Ha a művelődésügyi miniszter a szakszervezettel egyetértésben a felügyelete alatt álló színházaknál, egyéb művészeti intézményeknél, valamint vállalatoknál egyes művészi munkakörökre határozott időre szóló alkalmazást rendel el, az e munkakörökben határozatlan időre alkalmazott dolgozók munkaviszonya - a miniszter által a szakszervezettel egyetértésben megállapított időponttal és feltételekkel - határozott idejűvé alakul át.

10. § (1) Ez a törvényerejű rendelet az 1965. évi január hó 1. napján lép hatályba.

(2) Hatálybalépésével a Mt. 150. §-a, a bírósági végrehajtásról szóló 1955. évi 21. számú törvényerejű rendelet 3. § c) pontja hatályát veszti.

Dobi István s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke.

Kiss Károly s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Tartalomjegyzék