13/1971. (XII. 4.) MÉM rendelet
a földhivatalok feladatairól, hatásköréről és hatósági jogköréről
Az egységes ingatlannyilvántartási rendszer és szervezet kialakításáról, valamint a földügyi szakigazgatási tevékenység továbbfejlesztéséről szóló 1042/1971. (IX. 29.) Korm. számú határozat (a továbbiakban: Hat.) alapján - az érintett miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben - a következőket rendelem.
1. §
(1) A földhivatalok a Hat. II. részének 1. pontjában meghatározott hatáskörükben a következő feladatokat látják el:
a) Az ingatlanok nyilvántartásával és a földminősítéssel kapcsolatban folyamatosan vezetik az állami földnyilvántartást és a telekkönyvet, ellátják a telekkönyvi ügyek intézését, és végzik e nyilvántartásokból az adatszolgáltatást. Az erre vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően fokozatosan végrehajtják az egységes ingatlannyilvántartásra való áttérést. Végzik a földek művelési ágának, minőségének és értékszámának megállapítását.
b) A földtulajdonnal és földhasználattal kapcsolatban ellátják a mezőgazdasági rendeltetésű földek védelmével, a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási rendeltetésű földek forgalmának engedélyezésével, az állami tulajdonban álló mezőgazdasági rendeltetésű földek hasznosításával és a földek rendeltetésszerű használatával kapcsolatos feladatokat.
c) A földméréssel és térképészettel kapcsolatban gondoskodnak az alapponthálózatok pontjainak nyilvántartásáról, karbantartásáról és védelméről, tárolják a földmérési alaptérképeket és ezeken folyamatosan átvezetik a változásokat, végzik a földmérési és térképészeti adatszolgáltatást, valamint a földügyi szakigazgatás egyéb földmérési hatósági feladatait; az illetékességi területükön ellátják a földmérési munkák szakfelügyeletét és koordinálását; közreműködnek az államhatár földmérési munkáiban.
(2) A földhivatalok az (1) bekezdés c) pontjában felsorolt feladataik ellátásán felül részt vesznek:
- a földmérési alaptérképek készítésében, felújításában és időszakos helyszínelési munkáiban;
- a vonatkozó jogszabályok keretei között a részletes rendezési és egyéb városrendezési (telekalakítási, közterületszabályozási stb.) tervek készítésében;
- a lakosság, valamint a közületek megrendelésére, díjfizetés ellenében földmérési munkák (megosztások, kitűzések, utcavonal kijelölések stb.) végzésében.
(3) A földhivatalok szakhatóságként működnek közre más hatóságok egyes meghatározott feladatainak végrehajtásánál.
2. §
(1) Azokban a földügyi szakigazgatási ügyekben, amelyekben az első fokú határozathozatalt jogszabály a községi tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szervének hatáskörébe utalja, másodfokon a járási, illetőleg az összevont járási és városi földhivatal jár el.
(2) A városokban a városi, illetőleg az összevont járási és városi földhivatal, a fővárosi kerületekben pedig a fővárosi kerületi földhivatal látja el azokat a földügyi szakigazgatási feladatokat, amelyeket községekben a községi szakigazgatási szerv végez. Nem vonatkozik ez a rendelkezés a végrehajtó bizottság hatáskörébe tartozó földügyekre.
(3) Azokban a földügyi szakigazgatási ügyekben, amelyekben az első fokú határozathozatalt a jogszabály a járási hivatal elnöke hatáskörébe utalja, másodfokon a megyei földhivatal jár el.
(4) A megyei (fővárosi) földhivatal másodfokú hatásköre a telekkönyvi ügyekre nem terjed ki. A járási, a városi, az összevont járási és városi, valamint a fővárosi kerületi földhivatalnak telekkönyvi ügyben hozott határozata ellen irányuló jogorvoslatra a 29/1971. (IX. 29.) Korm. rendelet 3-6. §-aiban foglalt rendelkezések az irányadók.
3. §
(1) A megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága mezőgazdasági és élelmezésügyi szakigazgatási szervének vezetője a földügyi szakigazgatással kapcsolatos irányítási jogkörében elősegíti a jogszabályok, valamint a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium által meghatározott feladatok végrehajtását, továbbá a helyi feladatoknak ezekkel összhangban történő megoldását; a megyei (fővárosi) földhivatal működésének eredményessége érdekében koordinálja annak a tanácsi és nem tanácsi szervekkel való együttműködését; jóváhagyja a földhivatal munkatervét és ellenőrzi a földhivatal szervezetszerű feladatainak végrehajtását.
(2) A járási hivatal elnöke a földügyi szakigazgatással kapcsolatos irányítási jogkörében a járási, valamint az összevont járási és városi - illetőleg a városi tanács végrehajtó bizottsága a városi, valamint az összevont járási és városi - földhivatal vezetőjét beszámoltatja a földhivatal tevékenységéről és ellenőrzi a földhivatal működését. A megyei földhivatal vezetője irányítja a járási, a városi, valamint az összevont járási és városi földhivatalt, meghatározza a feladattervét, jóváhagyja munkatervét, ellenőrzi a jogszabályokban, a munkatervben, valamint a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak teljesítését.
(3) A fővárosi kerületi földhivatal a fővárosi földhivatal irányítása és ellenőrzése alatt működik; az egyes kerületeket érintő tevékenységéről azonban az illetékes kerületi tanács végrehajtó bizottságának beszámol.
4. §
(1) A megyei (fővárosi) földhivatal vezetőjét, osztályvezetőit, valamint pénzügyi és gazdasági önálló csoport vezetőjét, továbbá - az osztályvezetők közül - a hivatalvezető helyettesét a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága mezőgazdasági és élelmezésügyi szakigazgatási szervének vezetője nevezi ki. A kinevezéshez azonban - a pénzügyi és gazdasági önálló csoport vezetője kinevezésének kivételével - a 11/1971. (III. 31.) Korm. rendelet 6. §-ának (3) bekezdésében foglaltak alapján a MÉM Országos Földügyi és Térképészeti Hivatala vezetőjének, a pénzügyi és gazdasági önálló csoport vezetőjének kinevezéséhez pedig a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága pénzügyi osztálya (főosztálya) vezetőjének véleményét előzetesen ki kell kérni. A többi dolgozó kinevezése a megyei (fővárosi) földhivatal vezetőjének jogkörébe tartozik.
(2) A járási, valamint az összevont járási és városi földhivatal vezetőjét és csoportvezetőit, továbbá - a csoportvezetők közül - a földhivatal vezetőjének helyettesét a járási hivatal elnöke nevezi ki. A kinevezéshez az (1) bekezdésben hivatkozott rendelkezés alapján azonban előzetesen ki kell kérni a megyei földhivatal vezetőjének, az összevont járási és városi földhivatal vezetőjének kinevezéséhez pedig az illetékes városi tanács végrehajtó bizottságának véleményét is. A városi földhivatal vezetőjének, vezetőhelyettesének és csoportvezetőinek kinevezése - a megyei földhivatal vezetőjének véleményezésével - az illetékes városi tanács végrehajtó bizottsága hatáskörébe tartozik. A többi dolgozót a földhivatal vezetője nevezi ki.
(3) A fővárosi kerületi földhivatal vezetőjét, vezetőhelyettesét, osztály-, illetve csoportvezetőit -a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága mezőgazdasági és élelmezésügyi szakigazgatási szerve vezetője véleményének kikérésével - a fővárosi földhivatal vezetője, a kerületi földhivatal többi dolgozóját pedig a fővárosi kerületi földhivatal vezetője nevezi ki.
5. §
(1) Földhivatalt - a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottságának javaslatára, illetőleg egyetértésével - a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter létesíthet, illetve szüntethet még.
(2) Azokban a városokban, ahol nincs földhivatal, de ahol a telekkönyvre vonatkozó jogszabályok módosításáról szóló 29/1971. (IX. 29.) Korm. rendelet hatálybalépéséig telekkönyvi hatóság működött, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter - a megyei tanács végrehajtó bizottsága javaslatára, illetőleg egyetértésével - járási földhivatali kirendeltséget létesíthet. A miniszter - a fővárosi tanács végrehajtó bizottságának egyetértésével - azokban a fővárosi kerületekben, amelyekben az említett rendelet hatálybalépéséig telekkönyvi hatóság működött, fővárosi kerületi földhivatali kirendeltséget ugyancsak létesíthet.
6. §
(1) A járási földhivatal illetékessége a járás igazgatási területére, a városi földhivatal illetékessége pedig a város, valamint a városhoz tartozó község (községek) igazgatási területére terjed ki.
(2) Az összevont járási és városi földhivatal illetékessége a járás, valamint a járás határán belül fekvő város igazgatási területére terjed ki. Két vagy több járás határa között fekvő város esetében - a megyei tanács végrehajtó bizottsága javaslatára - a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter határozza meg, hogy a város melyik szomszédos járási földhivatal illetékessége alá tartozik.
(3) A fővárosban - összevont kerületi földhivatalként - a Fővárosi Budai Kerületek Földhivatala és a Fővárosi Pesti Kerületek Földhivatala működik. A Fővárosi Budai Kerületek Földhivatalának illetékessége a Duna jobb partján levő kerületek, valamint a XXI. kerület igazgatási területére, a Fővárosi Pesti Kerületek Földhivatalának illetékessége pedig a Duna bal partján levő kerületek igazgatási területére terjed ki.
7. §
(1) A Hat. II. részének 4. pontjában foglaltak alapján a földügyi szakigazgatási tevékenység központi irányítását a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter elsősorban a jogi szabályozással (ideértve az árhatósági jogkört is), továbbá ágazati célok meghatározásával és feladattervek kiadásával, kivételesen a jogszabályok végrehajtását célzó közvetlen utasításokkal valósítja meg. Az így kiadott utasítás azonban az állampolgárok jogait közvetlenül érintő egyedi ügyekre nem vonatkozhat.
(2) A mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter által kiadott feladattervek a népgazdasági tervvel, valamint az ágazati célokkal - a földmérés és térképészet vonatkozásában pedig a nemzetközi kötelezettségekkel is - összhangban meghatározzák, hogy a földhivatalok a jogszabályokban megállapított feladataik közül az adott távlati, illetve éves tervidőszakban az országos programok részeként végrehajtandó feladataikat milyen keretek között, sorrendben és ütemezés szerint kötelesek végrehajtani.
(3) A központi irányítás a szakfeladatok végrehajtására, a szervezetre és működésre, a személyi állomány szakmai összetételére, a továbbképzés helyzetére, valamint ezek ellenőrzésére vonatkozik, továbbá az irányításhoz és a feladattervek meghatározásához szükséges beszámoltatásra (adatok szolgáltatására) is kiterjed.
(4) A központi irányítással és ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokat - a jogszabályok keretei között - a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter a MÉM Országos Földügyi és Térképészeti Hivatala útján látja el.
8. §
A földhivatalok dolgozói bérezés tekintetében - a 105/1966. (3) MüM számú utasítással és a 14/1967. (XI. 9.) MüM rendelettel módosított, illetve kiegészített - 113/1962. (12) MüM számú együttes utasítás hatálya alá tartoznak.
9. §
(1) A földhivatalok szervezeti és működési szabályzatát a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter utasítással határozza meg.
(2) A földhivatal belső ügyrendjét a jogszabályok, valamint a szervezeti és működési szabályzat keretei között - a földhivatal irányítására jogosult tanácsi vezető jóváhagyásával - a földhivatal vezetője saját hatáskörében állapítja meg.
10. §
(1) A megyei földhivatal elnevezésében a megye nevét kell használni (pl. Baranya megyei Földhivatal); a járási, a városi, valamint az összevont járási és városi földhivatalok a járás, illetőleg a város nevének használata nélkül, csak a székhelyüket tüntetik fel (pl. Járási Földhivatal, Monor; Városi Földhivatal, Hódmezővásárhely; Járási és Városi Földhivatal, Szolnok). A földhivatali kirendeltség elnevezésében a város nevén felül azt is fel kell tüntetni, hogy melyik földhivatalnak a kirendeltsége.
(2) A földhivatal hivatalos pecsétje a nevét, valamint a székhelyét feltüntető körirattal és a Magyar Népköztársaság címerével ellátott körbélyegző.
11. §
A földhivatali eljárásban - ha jogszabály másként nem rendelkezik - az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
12. §
Ez a rendelet 1972. január 1. napjával lép hatályba.
Dr. Soós Gábor s. k.,
a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter első helyettese