Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

25/1972. (VIII. 12.) PM rendelet

a veszteséges szövetkezetek gazdaságos működési feltételeinek megteremtéséről és a veszteség rendezéséről

A 30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet 28. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyar Nemzeti Bank elnökével, továbbá a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsával és az Ipari Szövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya arra az ipari, fogyasztási, beszerző és értékesítő, valamint a takarékszövetkezetre (a továbbiakban: szövetkezet) terjed ki, amely

a) éves mérlegében veszteséget mutat ki, vagy

b) gazdálkodása alapján várható, hogy éves szinten veszteséges lesz és tartósan fizetésképtelenné vált.

A veszteség rendezése szanálási eljáráson kívül

2. §

(1) Az éves mérleg szerinti veszteséget a szövetkezet - a takarékszövetkezet kivételével -saját forrásaiból rendezi. A rendezésre felhasználható - a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével - sorrendben a tartalékalap, a Kölcsönös Támogatási Alapból (a továbbiakban: KTA) ilyen címen kapott támogatás, és az alapmunkadíj, illetőleg az alapbér csökkentése alá eső tagoktól és alkalmazottaktól levont összeg. Ha az előbb felsorolt forrásokból a veszteség nem fedezhető, annak rendezésére - a közgyűlés határozatának megfelelően - a szabad fejlesztési alap, a rendelkezésre álló (fel nem használt) részesedési alap és a tagsági érdekeltségi alap is felhasználható.

(2) A szövetkezet a közgyűlés határozata és a vonatkozó jogszabályok szerint a veszteség fedezetére a részjegyből és a célrészjegyből képzett részjegyalapot is felhasználhatja.

(3) A takarékszövetkezet - az (1)-(2) bekezdésben foglaltaktól eltérően - a mérleg szerint mutatkozó veszteség megtérítését a KTA-ból kérheti. Az újonnan alakult takarékszövetkezet részére az alakulás évében és az azt követő évben a KTA-ba történt befizetésektől függetlenül - a 6/1971. (II. 10.) PM rendelet 6. §-ának (3) bekezdésében foglaltaktól eltérően - adható juttatás. Amennyiben a veszteséget ily módon nem rendezik, azt a tartalékalapból kell fedezni. Ha a veszteségre a tartalékalap nem nyújt fedezetet, azt a részjegyalap terhére kell leírni. Ez utóbbi esetben a részjegyek után mindaddig nem lehet részesedést fizetni, amíg a részjegyek névértékükre ki nem egészülnek.

(4) Ha a szövetkezet az eredményelszámolás során a veszteség teljes összegét az (1)-(3) bekezdésben foglaltak szerint nem tudja rendezni, szanálási eljárás elrendelését kell kérnie.

A szanálási eljárás

3. §

(1) Ha a veszteség a 2. §-ban említett forrásokból fedezetlenség vagy a közgyűlés elutasító határozata miatt nem rendezhető, a szövetkezet vezetőségének, illetőleg igazgatóságának (a továbbiakban: vezetőség) szanálási eljárás elrendelését kell kérnie. A szövetkezet vezetőségének kérésére a szanálási eljárást el kell rendelni.

(2) El kell rendelni a szanálási eljárást akkor is, ha azt a pénzügyminiszter, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke vagy a Magyar Nemzeti Bank elnöke kezdeményezi.

(3) A szanálási eljárást az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv (a továbbiakban: szanálást elrendelő szerv) rendeli el.

(4) A szanálási eljárás megkezdésének és befejezésének időpontját a szanálást elrendelő szerv határozza meg azzal, hogy a szanálási eljárást mielőbb, de legfeljebb az elrendeléstől számított kilencven napon belül be kell fejezni.

4. §

A szanálási eljárás megindításáról

a) a Pénzügyminisztériumot,

b) az ágazati szakmai felügyeletet ellátó minisztériumot,

c) a szövetkezet bankszámláját vezető pénzintézetet,

d) a szövetkezet vezetőségét,

e) az illetékes területi (szakmai) szövetséget és az országos érdekképviseleti szervet,

f) a szanálást elrendelő szerv közvetlen felettes szervét,

g) a szanálási eljárás elrendelésének kezdeményezőjét és

h) a szövetkezet törzskönyvi nyilvántartását vezető szervet kell értesíteni.

5. §

(1) A szanálási eljárás lefolytatására 3-5 tagú szanálási bizottságot (továbbiakban: Bizottság) kell létrehozni.

(2) A Bizottság vezetőjét és tagjait - a szövetkezettől független szakemberekből - a szanálást elrendelő szerv vezetője jelöli ki. A Bizottság tagjául ki kell jelölni a területi (szakmai) szövetség és az illetékes pénzintézet képviselőjét, továbbá - ha a pénzügyminiszter másként nem intézkedik - a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága megyei (fővárosi) hivatalának képviselőjét.

(3) A szanálást elrendelő szerv jogszabályban meghatározott esetekben a szövetkezet vezetőségének működését felfüggesztheti.

6. §

(1) A Bizottságnak vizsgálnia kell a szövetkezet elmúlt időszakban folytatott gazdálkodását (szükség esetén több évre visszamenőleg is), a jövőben eredményes és pénzügyileg kiegyensúlyozott gazdálkodás megteremtésének feltételeit. Összefüggéseiben kell vizsgálni továbbá a veszteség okát, a pénzügyi rendezés módját, valamint a felelősség kérdését.

(2) A Bizottság a szövetkezet teljes gazdasági tevékenységének felülvizsgálatára jogosult. A vizsgálat során a szövetkezet minden tagja és alkalmazottja köteles a szükséges felvilágosítást és adatot megadni, az iratokat rendelkezésre bocsátani és a vizsgálatot elősegíteni.

(3) A Bizottság vizsgálatánál felhasználja

- a szövetkezet teljes számviteli nyilvántartását,

- a szövetkezetnél tartott pénzügyi revíziók megállapításait,

- a Népi Ellenőrzési Bizottságok vizsgálati iratait,

- a szövetkezet bankszámláját vezető pénzintézet által végzett elemzéseket,

- a felügyelőbizottság jelentéseit,

- a közgyűlések és vezetőségi ülések jegyzőkönyveit, okmányait,

- valamint a rendelkezésre álló egyéb ellenőrzési és elemző iratokat.

(4) A Bizottság jogosult a vizsgálathoz külső szakértőt is igénybe venni és szakértői vizsgálatokat végeztetni.

(5) A Bizottság a vizsgálat megállapításairól a szövetkezet vezetőségét köteles tájékoztatni.

7. §

(1) A Bizottság a vizsgálatának befejezésével a szanálást elrendelő szerv részére értékelő jelentést készít, amely - a vizsgálat alapján - a szövetkezet gazdálkodásának megszilárdítására vonatkozó különböző termelési (gazdálkodási, műszaki szervezési stb.) és pénzügyi kérdésekben kidolgozott javaslatokat is tartalmazza.

(2) Ha a Bizottság megállapítása szerint a szövetkezet eredményes gazdálkodásának feltételei nem biztosíthatók, a szövetkezet feloszlatására kell javaslatot tenni.

A veszteség rendezése a szanálási eljárás keretében

8. §

(1) Ha a szövetkezetnél az eredményes gazdálkodás feltételei a vizsgálat megállapítása szerint megteremthetők, a veszteség - a közgyűlés határozata szerint - a következő forrásokból rendezhető:

a) a rendelkezésre álló tartalékalapból és az alapmunkadíj, illetőleg az alapbér csökkentése alá eső tagoktól és alkalmazottaktól levont összegből;

b) a várható eredményjavulás alapján a szövetkezetnél a következő 3 évben az évenként kötelezően és a pótlási kötelezettségnek megfelelően képződő tartalékalapból, ha a KTA-ból kapott kölcsönnel a veszteség e részét fedezik. A veszteség rendezésére képzendő tartalékalap a tárgyévi fejlesztési és részesedési alapot a képzés arányában terheli;

c) a szövetkezet tevékenységének szűkítése mellett forgóalapjának igénybevételével. Emiatt a szövetkezet hitelt nem igényelhet;

d) a szövetkezet szabad fejlesztési alapjából, a rendelkezésre álló (fel nem használt) részesedési alapból és a tagsági érdekeltségi alapból;

e) a 2. § (2) bekezdésében említett részjegyalapból;

f) a KTA-ból kapott támogatásból.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában említett forrás igénybevétele minden esetben kötelező. E forrás felhasználása után fennmaradó veszteség a b)-f) pontokban említett források bármelyikéből, illetőleg azokból együttesen is rendezhető.

9. §

(1) A szanálást elrendelő szerv a Bizottság jelentése alapján - a szövetkezet területi (szakmai) szövetsége véleményének meghallgatásával - határozatot hoz a szanálási eljárás befejezéséről. A határozatot a Bizottság javaslatával együtt a szövetkezet vezetőségének azzal küldi meg, hogy a gazdaságos feltételek megteremtése, illetőleg a veszteség rendezése érdekében szükséges intézkedések megtétele céljából hívja össze a közgyűlést.

(2) Ha a közgyűlés a javasolt intézkedéseket nem fogadja el, és a gazdálkodás eredményességét másként sem biztosítja, a szanálást elrendelő szerv a szövetkezetet feloszlathatja. Ebben az esetben a kényszerfelszámolásra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(3) Ha a Bizottság a vizsgálat során személyi felelősséget állapít meg, a felelősségrevonásra, illetve a kár megtérítésére a szanálást elrendelő szerv tesz javaslatot a szövetkezet illetékes szervének.

(4) Bűncselekmény gyanúja esetén a Bizottság javaslata alapján a szanálást elrendelő szerv teszi meg a szükséges intézkedéseket.

(5) Az (1) bekezdésben említett határozatot meg kell küldeni a 4. §-ban felsorolt szerveknek.

Vegyes rendelkezések

10. §

A szanálással kapcsolatos költségek (szakértői, kiszállási stb. költségek) - a Bizottság tagjainak díjazását kivéve - a szövetkezetet terhelik.

11. §

(1) A takarékszövetkezetekről szóló 29/1971. (VII. 23.) PM rendelet 12. §-ának (8) bekezdése hatályát veszti.

(2) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminiszterhelyettes

Tartalomjegyzék