Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet

a szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény végrehajtásáról

A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény (Szvt.) 117. §-ában kapott felhatalmazás alapján a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a következőket rendeli:

(Az Szvt. 12. §-ához)

1. §

(1) Az alakuló közgyűlésen azok vesznek részt, akik a közgyűlés időpontjáig belépésre jelentkeztek. Akik a belépési nyilatkozatot aláírták, a megalakulást kimondó közgyűlési határozat meghozataláig a belépéstől elállhatnak.

(2) Az alakuló közgyűlés határoz különösen:

a) a szövetkezet megalakulásáról,

b) a belépésre jelentkezettek felvételéről,

c) az alapszabály megállapításáról,

d) a testületi szervek megalakításáról és a tisztségviselők megválasztásáról,

e) a megalakulás előtt kötött szerződések jóváhagyásáról.

(3)[1] Kisszövetkezetet legalább tizenöt személy alakíthat, tagjainak száma a százat nem haladhatja meg.

(4)[2] A kisszövetkezet megalakulásához legalább olyan mértékű induló vagyon szükséges, amely az alapszabályban meghatározott tevékenység megkezdésének és az első évi tevékenység folyamatos kibontakozásának anyagi megalapozásához szükséges.

(5)[3] Ha a kisszövetkezet taglétszáma éves átlagban a harminc, illetőleg a száz főt meghaladja, köteles az alapszabályát kiegészíteni, illetve a tevékenységi körének megfelelő szövetkezeti ágazatba tartozó szövetkezetre irányadó szabályok szerint módosítani.

(Az Szvt. 14. §-ához)

2. §[4]

(1)[5] A szövetkezet nevét úgy kell megállapítani, hogy az más szövetkezettől és más gazdálkodó szervezettől megkülönböztethető legyen, továbbá abból a szövetkezet tevékenységének jellege kitűnjön.

(2)[6] Az alapszabályt a jogszabályi rendelkezések ismétlésének lehetséges mellőzésével, a szövetkezetre egyedileg jellemző tartalommal kell megalkotni.

(Az Szvt. 16. §-ához)

3. §

(1) A szövetkezeteket a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának a szövetkezet székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei hivatala tartja nyilván az általa vezetett szövetkezeti törzskönyvben.

(2) A szövetkezet megalakulását, egyesülését, szétválását, átalakulását és megszűnését be kell jegyezni a szövetkezeti törzskönyvbe.

(3) A szövetkezetek nyilvántartásának részletes szabályait a pénzügyminiszter az igazságügyminiszterrel egyetértésben rendelettel szabályozza.

(Az Szvt. 17. §-ához)

4. §

A vezető szervek (vezetőség és felügyelő bizottság) létrehozása során törekedni kell arra, hogy e szervekben a tagság egyes rétegei lehetőleg arányos képviselethez jussanak.

(Az Szvt. 18. §-ához)

5. §

(1)[7] Ha az Szvt. vagy más jogszabály a szabályozást a szövetkezet hatáskörébe utalja, a szövetkezet illetékes szerve köteles a kérdést szabályozni.

(2)[8] A termelő jellegű kisszövetkezet munkaügyi szabályzatába (önkormányzati szabályzatába) fel kell venni

a) a belső ellenőrzés rendjét;

b) az alkalmazottak tekintetében a munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét;

c) a munka végzésével és a tagok között felosztható jövedelem elosztásával kapcsolatos azokat a szabályokat, amelyeket az alapszabály nem tartalmaz, illetőleg, amelyek megállapítását jogszabály egyébként a munkaügyi szabályzatra utalja.

(3)[9] Az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzatban kell meghatározni a testületi szervek működésének általános rendjét, e szervek és a vezetők hatáskörét, valamint egymással való kapcsolatát, továbbá a szövetkezet szervezeti egységeit és ezek vezetőinek feladatait.

(Az Szvt. 20. §-ához)

6. §

(1) Fel kell menteni a tisztségviselőt, ha

a) lemondott tisztségéről,

b) a tisztség betöltését kizáró ok (Szvt. 31. §), vagy

c) összeférhetetlenség (Szvt. 33. §) áll fenn.

d)[10] tisztségére alkalmatlanná vált, vagy tisztségének egyéb okból nem tud eleget tenni.

(2) Vissza lehet hívni a tisztségviselőt, ha fegyelmi büntetéssel sújtották, kivéve a kizárás és a tisztségből elmozdítás esetét.

(3) Az elmozdítás az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok szerint, az ott szabályozott eljárás útján kiszabható fegyelmi büntetés.

(4)[11] A tagsági viszony megszűnésével a betöltött tisztség külön felmentés nélkül szűnik meg.

(Az Szvt. 24. §-ához)

7. §[12]

(1) A küldöttek száma - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a taglétszám tíz százalékánál kevesebb nem lehet.

(2) A szervezeti és működési szabályzatban gondoskodni kell arról, hogy a küldöttek választásánál az egyes szervezeti egységek és a tagok minden rétege arányos képviselethez jusson.

(3) A küldöttek jogaikat és kötelességeiket csak személyesen gyakorolhatják.

(4)[13] A munkahelyi tanácskozás (tagértekezlet) a küldöttet visszahívhatja, és helyére új küldöttet választhat.

8. §[14]

(1) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat állapítja meg, hogy a tisztségviselők és a szervezeti egységek vezetői közül kik vesznek részt a küldöttgyűlésen szavazati vagy tanácskozási joggal.

(2)[15] A szakszervezet és az ifjúsági szervezet helyi szervének képviselője a küldöttgyűlésen tanácskozási joggal vesz részt. Az alapszabály a munkahelyi tanácskozás vezetőjének tanácskozási joggal való részvételét akkor is előírhatja, ha az nem küldött.

(Az Szvt. 25. §-ához)

9. §

(1) A vezetőség határozatképes, ha tagjainak kétharmada jelen van.

(2) A vezetőség a határozatokat egyszerű szótöbbséggel hozza; szavazategyenlőség esetében az elnök szavazata dönt.

(3) A vezetőség üléséről jegyzőkönyvet kell kékíteni, a határozatokról pedig nyilvántartást kell vezetni.

10. §

(1) A vezetőség feladatkörébe tartozik a meghozott határozatok végrehajtásának, továbbá a szövetkezet működésének és gazdálkodásának a folyamatos ellenőrzése is.

(2)[16]

(Az Szvt. 26. §-ához)

11. §

Ha a bizottság létrehozása nem volt kötelező, a közgyűlés által létrehozott állandó bizottsága feladatkörét az alapszabályban, a vezetőség által alakított bizottsága feladatkörét pedig az ügyrendben (szervezeti és működési szabályzatban) kell szabályozni.

12. §

A szövetkezet bizottságai saját ügyrendjük szerint működnek.

(Az Szvt. 27. §-ához)

13. §

A felügyelő bizottság:

a) a szövetkezet szerveinek működésével és a gazdálkodással kapcsolatos bármely ügyet megvizsgálhat:

b) a vezetőséget felhívhatja, hogy a jogszabályoknak, az alapszabálynak és más belső szabályzatoknak megfelelően járjon el:

c)[17] indítványozhatja a tisztségviselők felmentését, visszahívását, felelősségre vonását, továbbá a közgyűlés, a küldöttgyűlés, illetőleg a munkahelyi tanácskozás összehívását; javaslatot tehet az elnököt és elnökhelyettest érintő személyzeti és más fontosabb kérdések eldöntésére;

d)[18] összehívja a közgyűlést, illetőleg a küldöttgyűlést, ha a vezetőség nem tesz eleget erre vonatkozó kötelességének; szükség esetén összehívja a munkahelyi tanácskozást;

e)[19] a szövetkezet mérlege és eredménykimutatása (zárszámadása) alapján véleményt nyilvánít a közgyűlés (küldöttgyűlés) részére a szövetkezet gazdálkodásáról; enélkül a mérleg- és eredménykimutatás (zárszámadás) tárgyában érvényes határozat nem hozható;

f)[20] véleményt nyilvánít a közgyűlés (küldöttgyűlés) elé terjesztett egyéb beszámolókról és jelentésekről is;

g)[21] tevékenységéről a közgyűlésnek (küldöttgyűlésnek) legalább évente egyszer beszámol.

14. §

(1) A szövetkezet illetékes szervei kötelesek érdemben megtárgyalni a felügyelő bizottság javaslatait, indítványait, s azok tárgyában határozni. A bizottság elnöke - vagy a bizottságnak általa megbízott tagja - a vezetőség ülésein tanácskozási joggal részt vesz.

(2)[22]

15. §[23]

A felügyelő bizottság az ellenőrzés és vizsgálat minél eredményesebb elvégzése érdekében a területi (szakmai) szövetség szolgáltatásait vagy külső szakember közreműködését igénybe veheti. Általános belső ellenőrzés céljára - a külön jogszabályban meghatározott időközönként -köteles ilyen szolgáltatást igénybe venni.

16. §

(1) Az ellenőrzés (vizsgálat) megkezdéséről az ellenőrzött munkaterület vezetőjét értesíteni kell: a vezető az ellenőrzésnél (vizsgálatnál) jelen lehet és a felügyelő bizottság megállapításaira észrevételeket tehet.

(2) A felügyelő bizottság jogosult az iratokba betekinteni, továbbá a szövetkezeti tagoktól és alkalmazottaktól felvilágosítást kérni; a felvilágosítás megadása kötelező.

(3) A bizottság a szövetkezetet érintő ügyben külső szervektől közvetlenül kérhet tájékoztatást és adatokat.

17. §

A felügyelő bizottság üléséről és vizsgálatáról jegyzőkönyvet kell készíteni; az utóbbit ismertetni kell a vizsgálatban érdekelt személyekkel, akik a jegyzőkönyv tartalmára észrevételeket tehetnek.

18. §

Az ellenőrzésre jogosult állami szervek az ellenőrzés megkezdéséről kötelesek a felügyelő bizottságot értesíteni és közreműködését lehetővé tenni.

(Az Szvt. 28. §-ához)

19. §

A szövetkezeti döntőbizottság ülésein tanácskozási joggal a szövetkezetnek a vezetőség által kijelölt tisztségviselője vagy szakvezetője - kivéve a felügyelő bizottság elnökét vagy tagját -is részt vesz.

(Az Szvt. 25-29. §-ához)

20. §[24]

A tisztségviselők, továbbá az alapszabályban meghatározott bizottságok tagjainak részére lehetővé kell tenni, hogy megbízatásukból eredő feladataikat elláthassák; erre az időre az önkormányzati szabályzatban meghatározott keresettérítésre, illetőleg díjazásra jogosultak.

(Az Szvt. 32. §-ához)

21. §

(1)[25] A szövetkezet elnökét és elnökhelyettesét külön szavazással kell megválasztani, felmenteni, visszahívni és elmozdítani.

(2)[26]

(Az Szvt. 37. §-ához)

22. §[27]

23. §

(1) Az illetékes ágazati miniszter rendeletben határozza meg az állami vállalatok és a szövetkezetek gazdasági tevékenységének folytatására egyaránt vonatkozó feltételeket.

(2) A szövetkezet alapszabályszerű gazdasági tevékenységét - a jogszabályok általános érvényű rendelkezéseinek keretei között - székhelyén kívül is végezheti.

(3)[28] A szövetkezet a székhelyén kívül ipari vagy szolgáltató tevékenység folytatására létesítendő telephelyét (üzemét, üzemrészlegét stb.), továbbá annak megszüntetését köteles előzetesen bejelenteni a helyi tanács végrehajtó bizottságának a tevékenység szerint illetékes szakigazgatási szervénél, illetőleg a megyei városi hivatalnál.

(4)[29] A szakigazgatási szerv ellenőrzi a tevékenységi kör gyakorlására vonatkozó szakhatósági előírások megtartását, és intézkedik az esetleges szabálytalanságok megszüntetése iránt.

(5)[30] Ha jogszabály a feltételek fennállásának igazolását írja elő, a szövetkezet csak a hatósági igazolás megszerzése után kezdheti meg az ennek megfelelő gazdasági tevékenységet. A hatósági igazolás, illetőleg engedély visszavonása esetén az igazolás (engedély) alapján jóhiszeműen folytatott tevékenység miatt joghátrány nem alkalmazható.

(Az Szvt. 38. §-ához)

24. §

(1) Jogszabály meghatározhatja azokat az alapokat, amelyek képzése a szövetkezet részére kötelező. Az alapszabály az adózott eredményből további alapok létesítését is elrendelheti.

(2) Az alapok forrását, mértékét, illetőleg arányát - a jogszabályok keretei között - a közgyűlés állapítja meg.

(3) Az alapokat tervszerűen, rendeltetésszerűen, a gazdálkodásra és a vagyonkezelésre vonatkozó jogszabályoknak megfelelően kell felhasználni.

(Az Szvt. 42. §-ához)

25. §

Az állandó képviseleti joggal felruházott személyeket a szövetkezet képviseleti könyvében kell nyilvántartani. Aláírásukat az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv hitelesíti.

26. §

Nem képviselheti a szövetkezetet az, aki az ügyben maga, vagy akinek házastársa, élettársa, egyeneságon rokona és testvére ellentétesen érdekelt.

(Az Szvt. 46. §-ához)

27. §[31]

(Az Szvt. 52. §-ához)

28. §[32]

(Az Szvt. 55. §-ához)

29. §

Külföldi állampolgár és hontalan akkor lehet a szövetkezet tagja, ha állandóan vagy a letelepedés szándékával Magyarország területén lakik. A tagsági viszony alapján dolgozó ilyen tag tekintetében a külföldiek munkavállalására vonatkozó jogszabályokat is alkalmazni kell.

(Az Szvt. 56. §-ához)

30. §

(1) A belépés iránti kérelmet írásban a vezetőséghez kell benyújtani. A kérelemnek nyilatkozatot is kell tartalmaznia arról, hogy a belépni kívánó személy a szövetkezet alapszabályának rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek ismeri el.

(2) A szövetkezetbe belépni kívánó személyt meg kell hívni a szövetkezet illetékes szervének a tagfelvételt tárgyaló ülésére.

(3) A szövetkezet tagnyilvántartást köteles vezetni. A tagnyilvántartás - az ellenkező bizonyításáig - igazolja a tagsági viszony keletkezésére, fennállására és megszűnésére vonatkozó adatokat.

(4)[33] A termelő jellegű kisszövetkezet elnöke a tagfelvételt kérőt legfeljebb három hónapra próbaidős tagnak veheti fel. A próbaidős tagsági viszonyt a próbaidő tartama alatt a vezetőség és a tag indokolás nélkül azonnali hatállyal megszüntetheti. A próbaidős tag vagyoni hozzájárulásra nem kötelezhető.

(Az Szvt. 61. §-ához)

31. §[34]

(1) A tagsági megállapodásokat írásban kell megkötni.

(2)[35] A termelő jellegű szövetkezetbe belépő tag és a vezetőség a tagsági munkamegállapodást a tagfelvétellel egyidejűleg köti meg. Ebben meg kell határozni

a) a tag munkakörét és személyi alapmunkadíját;

b) a nem teljes munkaidőben foglalkoztatott tag munkaidejét (a továbbiakban: tagsági munkamegállapodás);

c) kisszövetkezetben a vagyoni hozzájárulás egyedi formáját és mértékét.

(3)[36] Tagsági munkamegállapodást a próbaidős taggal is kell kötni.

31/A. §[37]

(1) A termelő jellegű kisszövetkezet tagja a tagsági viszony létesítésével egyidejűleg legalább két havi személyi alapmunkadíjának megfelelő összegű részjegyet jegyez.

(2) A fogyasztási jellegű kisszövetkezet tagja részjegyének legkisebb összegére a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetben érvényesülő szabályokat kell alkalmazni.

(3) Az alapszabály keretei között a közgyűlés úgy rendelkezhet, hogy a kisszövetkezet tagja vagyoni hozzájárulásként termelőeszközt, épületet, műhelyt, gépkocsit, földet vagy más vagyoni eszközt ad a kisszövetkezet tulajdonába. Ebben az esetben a tagot - megállapodás szerinti mértékű - térítés illeti meg: az induló vagyon terhére térítés nem fizethető.

(Az Szvt. 70-71. §-ához)

32. §[38]

33. §[39]

(Az Szvt. 77. §-ához)

34. §

(1) Az országos tanácsok szövetkezeti kitüntető jelvényt alapíthatnak.

(2) Kitüntetés adományozását az országos tanács elnöksége is kezdeményezheti.

(Az Szvt. 81-84. §-ához)

35. §

Ha a szövetkezet tagja vagy alkalmazottja kívülálló személlyel együttesen okozott kárt a szövetkezetnek, a kártérítésre kötelezés a bíróság hatáskörébe tartozik.

(Az Szvt. 86-89. §-ához)

36. §

(1) A tagsági viták eldöntése - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a tagsági viszony megszűnését követően is a szövetkezeti döntőbizottság hatáskörébe tartozik.

(2) A tag örököse és a szövetkezet között a megszűnt tagsági viszonyból eredő vitában a bíróság dönt.

37. §

A szövetkezeti döntőbizottság előtt az eljárás a jogvita alapjául szolgáló döntés (intézkedés) ellen vagy annak elmulasztása miatt a döntőbizottsághoz benyújtott írásbeli kérelemmel, illetőleg fellebbezéssel indul.

(Az Szvt. 83. §-ához)

37/A. §

Ha a szövetkezet által a tagnak okozott kár megtérítésében a szövetkezet és a tag között egyezség jön létre, az erről szóló okirat a szövetkezeti döntőbizottság határozatával egyező módon végrehajtható.

38. §

A tagsági vita eldöntésében nem vehet részt a szövetkezeti döntőbizottságnak az a tagja

a) akinek döntése (intézkedése) vagy mulasztása a jogvita alapjául szolgál:

b) aki a jogsérelem okozójával vagy a vita kezdeményezőjével házastársi. élettársi vagy egyeneságon és testvérként rokoni kapcsolatban áll:

c) akinek jogait és kötelességeit a vita eldöntése közvetlenül érinti vagy abban egyébként érdekelt.

39. §

(1) A döntőbizottság tárgyalására az ügyben érdekelteket meg kell hívni. A tárgyalás nyilvános, azon az érdekeltek bizonyítékaikat előadhatják, álláspontjukat kölcsönösen kifejthetik

(2) A döntőbizottság a vitát írásbeli határozattal dönti el. A határozatnak indokolást is keli tartalmaznia, továbbá utalást arra, hogy a határozat ellen van-e helye jogorvoslatnak, illetőleg az arra irányuló kérelmet hol és mennyi idő alatt kell benyújtani.

(3) A határozatot a felek részére kézbesíteni kell. A határozat a kézhezvétel napját követő harmincadik nap elteltével válik jogerőssé, kivéve ha ellene jogorvoslattal éltek.

40. §

(1) A szövetkezeti döntőbizottság határozatának jogerőre emelkedésétől számított hat hónapon belül a jogvitában részt vett bármelyik fél - új tények vagy bizonyítékok alapján - új döntőbizottsági eljárást kezdeményezhet.

(2) Nincs helye új döntőbizottsági eljárásnak, ha a döntőbizottság határozatát a bíróság már felülbírálta.

41. §

(1) A szövetkezeti döntőbizottság a jogerős határozat végrehajtása érdekében a kötelezettet - a jogosult kérelmére - felhívja, hogy a határozatnak a felhívásban, megjelölt idő alatt tegyen eleget.

(2) Önkéntes teljesítés hiányában a döntőbizottság intézkedik a tartozásnak a tag járandóságából való levonása, illetőleg a szövetkezet részéről történő kifizetése iránt.

41/A §[40]

Az ügyész a törvényesség érdekében a szövetkezeti döntőbizottsághoz kérelmet terjeszthet elő, új eljárást kezdeményezhet és az eljárás bármely szakában felléphet.

42. §

(1)[41]

(2) A végrehajtási záradék alapján a végrehajtásra, továbbá a bíróság által tagsági vitában hozott határozat végrehajtására a bírósági végrehajtás szabályai irányadók.

(Az Szvt. 90. §-ához)

42/A. §

(1)[42] A területi szövetségnek tagja lehet a szövetkezet részvételével jogi személyként működő gazdasági társulás és a szövetkezet által létesített leányvállalat is.

(2)[43] A több szövetkezeti ágazatba tartozó szövetkezetek részvételével jogi személyként működő gazdasági társulás a tevékenységének megfelelő szövetségbe (szövetségekbe) léphet be.

(3)[44] Egyebekben a gazdasági társulás és a leányvállalat szövetségi tagságára a szövetkezetekre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.

(Az Szvt. 91. §-ához)

42/B. §[45]

A területi szövetség alapszabálya úgy rendelkezhet, hogy a tagszövetkezet elnökének, elnökhelyettesének megválasztása, felmentése, visszahívása, elmozdítása, kitüntetése, illetőleg ennek kezdeményezése, továbbá javadalmazásának megállapítása előtt a szövetkezet köteles kikérni az illetékes területi szövetség véleményét.

42/C. §[46]

A területi szövetség a szövetkezetek részére nyújtott szolgáltatásokból nyereséget nem képezhet.

(Az Szvt. 92-97. §-ához)

43. §

(1) A területi szövetség a küldöttközgyűlés által jóváhagyott éves költségvetés alapján működik.

(2) A szövetkezetek a területi szövetség létrehozására, illetőleg a szövetségbe való belépésre vonatkozó közgyűlési határozatban - az alapképzésre vonatkozó rendelkezések figyelembevételével - vállalják a szövetség fenntartásához szükséges anyagi hozzájárulást.

(3)[47]

44. §[48]

A küldöttközgyűlést az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv javaslatára össze kell hívni.

45. §[49]

(1) A területi szövetség részéről a szövetkezetek gazdálkodásának egészét érintő ajánlás kiadásához meg kell szerezni a fővárosi, megyei tanács elnökének és az érdekelt nem tanácsi államigazgatási szerv vezetőjének a véleményét. Nem kell kikérni a véleményt, ha az ajánlás a szövetkezetek mozgalmi kérdéseire vonatkozik.

(2) A helyi, a fővárosi, megyei tanácsi és a nem tanácsi területi államigazgatási szervek kötelesek a területükön működő szövetkezetekkel kapcsolatos általános érvényű rendelkezések kiadása, továbbá a szövetkezeteket érintő fejlesztési és egyéb gazdasági intézkedések megtétele előtt az illetékes területi szövetség véleményét megszerezni és a döntést hozó testületi ülésen a szövetség képviseletét biztosítani.

(3)[50] Ha a tanácsi vagy más területi államigazgatási szerv általános érvényű rendelkezése vagy intézkedése a területi szövetség véleménye szerint a szövetkezetek gazdálkodását vagy a tagok foglalkoztatását hátrányosan érinti, a szövetség kezdeményezheti az országos tanács és a felettes államigazgatási szerv egyeztetését.

46. §[51]

47. §

(1)[52]

(2) A területi szövetség ügyintéző szervezetének vezetője és dolgozói a szövetséggel munkaviszonyban állanak.

48. §

A területi szövetségből csak az év végén lehet kilépni. Az erre irányuló szándékot legalább hat hónappal korábban kell bejelenteni a szövetség elnökségénél.

(Az Szvt. 99-105. §-ához)

49. §

(1) A kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre azok a szövetkezetek is teljes jogú küldötteket választanak, amelyek nem tagjai területi vagy szakmai szövetségnek. Küldött csak szövetkezeti tag lehet.

(2) A küldöttválasztások lefolytatására vonatkozóan az országos tanács irányelvet ad ki.

50. §[53]

(1) Az országos tanács ülését az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv javaslatára össze kell hívni.

(2) Az országos tanács költségvetés alapján működik.

51. §[54]

52. §

(1)[55]

(2)[56]

(3)[57]

(4) Az országos tanács ügyintéző szervezetének vezetője és dolgozói a tanáccsal munkaviszonyban állnak.

53. §[58]

54. §[59]

54/A. §[60][61]

[Az Szvt. 109. §-a (2) bekezdéséhez]

54/B. §[62]

(Az Szvt. 111. §-ához)

55. §[63]

(Az Szvt. 113-115. §-ához)

56. §

(1)[64] A szövetkezet állami törvényességi felügyeletét a szövetkezet székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága a szakigazgatási szerve útján gyakorolja. A végrehajtó bizottság a törvényességi felügyelet gyakorlását a szövetkezet székhelye szerint illetékes helyi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervére, illetőleg a megyei városi hivatalra átruházhatja.

(2)[65] A területi és a szakmai szövetségek működése felett a törvényességi felügyeletet a szövetség székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács a végrehajtó bizottsága útján látja el. A végrehajtó bizottság az intézkedés megtételéhez szükséges [63. § a) pont] vagy az egyébként indokolt vizsgálattal e célra alakított bizottságot bízhat meg.

(3)[66] Az állami törvényességi felügyelet irányítását - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala az érdekelt ágazati minisztériumok közreműködésével látja el.

57. §

Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv az intézkedés megválasztása során figyelembe veszi a jogsértés súlyát, gyakoriságát, az előidéző körülményeket és a szövetkezet (szövetség) egész helyzetét.

58. §[67]

Ha az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv felelősségre vonást javasol, a közgyűlés (küldöttgyűlés) köteles a javaslatot hatvan napon belül, a szövetkezet más illetékes szerve pedig harminc napon belül megtárgyalni és arról határozni, valamint határozatáról a kezdeményező szervet értesíteni.

59. §

(1)[68] A szövetkezet testületi szervének vagy elnökének (elnökhelyettesének) határozatát (intézkedését) csak akkor lehet megsemmisíteni, ha az a jogsértés megszűntetéséről felhívás ellenére sem gondoskodott.

(2)[69] Nincs helye a határozat (intézkedés) megsemmisítésének, ha a megsemmisítés jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat sértene, továbbá ha a határozat meghozatalától, illetőleg az intézkedéstől számítva egy év már eltelt. Ezt követően csak folyamatos vagy ismétlődő jogsértés esetén van helye megsemmisítésnek a jogsértő gyakorlat feltárásától számított harminc napon belül.

(3) Ha a határozat megsemmisítése várható, és a végrehajtás jelentős kárt vagy súlyos sérelmet okozna, az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv a határozat végrehajtását egy ízben legfeljebb harminc napra, közgyűlési határozat esetében pedig a legközelebbi közgyűlésig felfüggesztheti.

(4)[70] Megsemmisítés esetében a szövetkezet illetékes testületi szerve, illetőleg elnöke (elnökhelyettese) harminc napon belül, illetőleg a közgyűlés (küldöttgyűlés) hatvan napon belül köteles új határozatot hozni vagy új intézkedést tenni, és a jogsértésért felelős személy felelősségre vonása, valamint a törvénysértéssel okozott kár megtérítése iránt intézkedni.

60. §

(1)[71] A szövetkezet elnökének, illetőleg vezetőségének működését akkor lehet felfüggeszteni, ha az elnök, illetőleg a vezetőség a szövetkezet működésének és gazdálkodásának törvényes rendjét súlyosan megsértette, és azt írásbeli felhívás ellenére sem állította helyre.

(2)[72] Felfüggesztés esetében a közgyűlést hatvan napon belül össze kell hívni. Időközben az elnök, illetőleg a vezetőség jogkörét más kijelölt tisztségviselő vagy hatósági megbízott gyakorolja.

(3)[73] Az elnök, illetőleg a vezetőség jogkörét gyakorló személyt az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jelöli ki, a területi szövetség meghallgatása után.

61. §[74]

Az elnök, illetőleg a vezetőség (elnökség) működésének felfüggesztését, továbbá a szövetkezet és a területi (szakmai) szövetség feloszlatását a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága rendelheti el.

Az intézkedés előtt meg kell szereznie a területi szövetség, illetőleg - területi (szakmai) szövetség esetében - az országos tanács véleményét.

62. §

(1)[75] A szövetkezet a kötelező belső szabályzatot (Szvt. 18. §) az illetékes testületi szerv határozatának meghozatalától számított tizenöt napon belül tájékoztatás céljából megküldi az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek. Ez a rendelkezés irányadó a szabályzat módosítása esetén is, kivéve ha arra jogszabály alapján vagy az országos tanács irányelve kapcsán kerül sor.

(2)[76] Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv a szövetkezet közgyűlésének és küldöttgyűlésének (a szövetség küldöttközgyűlésének) határozatait a törvényesség szempontjából hivatalból megvizsgálja. A közgyűlés, küldöttgyűlés (küldöttközgyűlés) időpontjáról, helyéről és napirendjéről a törvényességi felügyeletet gyakorló szervet - az írásbeli anyagok egyidejű megküldésével - előzetesen tájékoztatni kell.

(3)[77] A vezetőség, valamint a szövetkezet más szerveinek határozatait hivatalos tudomás, bejelentés, panasz, továbbá állami, társadalmi és szövetkezeti szerv megkeresése alapján, illetőleg ügyészi óvás (indítvány) alapján kell megvizsgálni.

(4)[78] A szövetkezet arra jogosult szerve vagy vezetője által hozott, fellebbezés hiányában jogerőre emelkedett fegyelmi, kártérítési vagy más - tagsági vita alapjául szolgáló - határozat (intézkedés) ellen benyújtott ügyészi óvást a határozatot hozó egyetértése hiányában döntés végett a szövetkezeti döntőbizottság elé kell terjeszteni.

62/A. §[79]

63. §[80]

Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv eljárása során:

a) az intézkedés megtétele előtt - a szükséghez képest - vizsgálatot kell tartani; erről a vezetőséget és a felügyelő bizottságot előzetesen értesíteni kell, kivéve ha az előzetes értesítés az ellenőrzés eredményességét veszélyeztetné; a felügyelő bizottságot a vizsgálatba be lehet vonni,

b) az elnök, illetőleg a vezetőség működésének felfüggesztését kimondó határozat azonnali végrehajtását rendelheti el, ha ezt fontos társadalmi vagy szövetkezeti érdek indokolja.

(Az Szvt. 117. §-ához)

64. §

Ez a rendelet 1972. január 1. napján lép hatályba. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:

a 361961. (XI. 4.) Korm. rendelet,

a 27/1968. (VII. 2.) Korm. rendelet,

az 1003/1969. (II. 23.) Korm. számú határozat,

az 1030/1969. (VIII. 17.) Korm. számú határozat,

a 2005/1969. (II. 23.) Korm. számú határozat,

a 2023/1369. (VIII. 17.) Korm. számú határozat és

a 11/1971. (III. 31.) Korm. rendelet 3. §-a.

65. §

(1) Az Szvt. 108. §-ának (1) bekezdése nem érinti a törvény hatálybalépése időpontjában hatályban levő miniszteri rendeleteknek azokat a rendelkezéseit, amelyek a mezőgazdasági szövetkezetek, a lakásszövetkezetek, valamint a takarékszövetkezetek szervezetére és szerveinek működésére vonatkoznak.

(2) Az Szvt. és e rendelet hatálybalépésekor folyamatban levő tagsági vitát az e jogszabályok szerint eljáró szervek a korábbi jogszabályok alkalmazásával fejezik be.

(3) Az állami törvényességi felügyelet gyakorlásával kapcsolatban az Szvt. és e rendelet hatálybalépésekor folyamatban levő eljárást a korábbi jogszabályok szerint eljáró szervek fejezik be: a megtehető intézkedésekre azonban az Szvt. és e rendelet szabályait kell alkalmazni.

(4)[81] E rendelet 15. §-ának, 24. §-a (1) bekezdésének és 33. §-ának az alkalmazásában jogszabály: a törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi rendelet.

Fehér Lajos s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökhelyettese

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[2] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[3] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[4] Szerkezetét módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[5] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[6] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[7] Módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[8] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[9] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[10] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[11] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[12] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[13] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[14] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[15] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[16] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[17] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[18] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[19] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[20] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[21] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[22] Hatályon kívül helyezte a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1977.05.01.

[23] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[24] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[25] Módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[26] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[27] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[28] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[29] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[30] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[31] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.

[32] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[33] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[34] Szerkezetét módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[35] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[36] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[37] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 8. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[38] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[39] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.

[40] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[41] Hatályon kívül helyezte az 1979. évi 18. törvényerejű rendelet 116. § (1) bekezdése (ld. Melléklet). Hatálytalan 1980.01.01.

[42] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[43] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 8. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[44] Megállapította a 32/1985. (VI. 22.) MT rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1985.07.01.

[45] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 11. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[46] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 9. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[47] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[48] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1986.10.01.

[49] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 11. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[50] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 12. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[51] Hatályon kívül helyezte a 88/1990. (IV. 30.) MT rendelet 1. § b) pontja (ld. 2. melléklet). Hatálytalan 1990.05.01.

[52] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[53] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1986.10.01.

[54] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[55] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[56] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[57] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[58] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[59] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[60] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1986.10.01.

[61] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.

[62] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.

[63] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.

[64] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[65] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[66] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[67] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 16. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[68] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[69] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[70] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[71] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 18. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.

[72] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[73] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[74] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 14. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[75] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.

[76] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.

[77] Számozását módosította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (2) bekezdése Hatályos 1977.05.01.

[78] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (2) bekezdése Hatályos 1977.05.01.

[79] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[80] Megállapította az 1981. évi 25. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1982.01.01.

[81] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 15. §-a. Hatályos 1988.07.01.

Tartalomjegyzék