30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet
a szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény végrehajtásáról
A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. törvény (Szvt.) 117. §-ában kapott felhatalmazás alapján a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány a következőket rendeli:
(Az Szvt. 12. §-ához)
1. §
(1) Az alakuló közgyűlésen azok vesznek részt, akik a közgyűlés időpontjáig belépésre jelentkeztek. Akik a belépési nyilatkozatot aláírták, a megalakulást kimondó közgyűlési határozat meghozataláig a belépéstől elállhatnak.
(2) Az alakuló közgyűlés határoz különösen:
a) a szövetkezet megalakulásáról,
b) a belépésre jelentkezettek felvételéről,
c) az alapszabály megállapításáról,
d) a testületi szervek megalakításáról és a tisztségviselők megválasztásáról,
e) a megalakulás előtt kötött szerződések jóváhagyásáról.
(3)[1] Kisszövetkezetet legalább tizenöt személy alakíthat, tagjainak száma a százat nem haladhatja meg.
(4)[2] A kisszövetkezet megalakulásához legalább olyan mértékű induló vagyon szükséges, amely az alapszabályban meghatározott tevékenység megkezdésének és az első évi tevékenység folyamatos kibontakozásának anyagi megalapozásához szükséges.
(5)[3] Ha a kisszövetkezet taglétszáma éves átlagban a harminc, illetőleg a száz főt meghaladja, köteles az alapszabályát kiegészíteni, illetve a tevékenységi körének megfelelő szövetkezeti ágazatba tartozó szövetkezetre irányadó szabályok szerint módosítani.
(Az Szvt. 14. §-ához)
2. §[4]
(1)[5] A szövetkezet nevét úgy kell megállapítani, hogy az más szövetkezettől és más gazdálkodó szervezettől megkülönböztethető legyen, továbbá abból a szövetkezet tevékenységének jellege kitűnjön.
(2)[6] Az alapszabályt a jogszabályi rendelkezések ismétlésének lehetséges mellőzésével, a szövetkezetre egyedileg jellemző tartalommal kell megalkotni.
(Az Szvt. 16. §-ához)
3. §
(1) A szövetkezeteket a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának a szövetkezet székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei hivatala tartja nyilván az általa vezetett szövetkezeti törzskönyvben.
(2) A szövetkezet megalakulását, egyesülését, szétválását, átalakulását és megszűnését be kell jegyezni a szövetkezeti törzskönyvbe.
(3) A szövetkezetek nyilvántartásának részletes szabályait a pénzügyminiszter az igazságügyminiszterrel egyetértésben rendelettel szabályozza.
(Az Szvt. 17. §-ához)
4. §
A vezető szervek (vezetőség és felügyelő bizottság) létrehozása során törekedni kell arra, hogy e szervekben a tagság egyes rétegei lehetőleg arányos képviselethez jussanak.
(Az Szvt. 18. §-ához)
5. §
(1)[7] Ha az Szvt. vagy más jogszabály a szabályozást a szövetkezet hatáskörébe utalja, a szövetkezet illetékes szerve köteles a kérdést szabályozni.
(2)[8] A termelő jellegű kisszövetkezet munkaügyi szabályzatába (önkormányzati szabályzatába) fel kell venni
a) a belső ellenőrzés rendjét;
b) az alkalmazottak tekintetében a munkáltatói jogok gyakorlásának rendjét;
c) a munka végzésével és a tagok között felosztható jövedelem elosztásával kapcsolatos azokat a szabályokat, amelyeket az alapszabály nem tartalmaz, illetőleg, amelyek megállapítását jogszabály egyébként a munkaügyi szabályzatra utalja.
(3)[9] Az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzatban kell meghatározni a testületi szervek működésének általános rendjét, e szervek és a vezetők hatáskörét, valamint egymással való kapcsolatát, továbbá a szövetkezet szervezeti egységeit és ezek vezetőinek feladatait.
(Az Szvt. 20. §-ához)
6. §
(1) Fel kell menteni a tisztségviselőt, ha
a) lemondott tisztségéről,
b) a tisztség betöltését kizáró ok (Szvt. 31. §), vagy
c) összeférhetetlenség (Szvt. 33. §) áll fenn.
d)[10] tisztségére alkalmatlanná vált, vagy tisztségének egyéb okból nem tud eleget tenni.
(2) Vissza lehet hívni a tisztségviselőt, ha fegyelmi büntetéssel sújtották, kivéve a kizárás és a tisztségből elmozdítás esetét.
(3) Az elmozdítás az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok szerint, az ott szabályozott eljárás útján kiszabható fegyelmi büntetés.
(4)[11] A tagsági viszony megszűnésével a betöltött tisztség külön felmentés nélkül szűnik meg.
(Az Szvt. 24. §-ához)
7. §[12]
(1) A küldöttek száma - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a taglétszám tíz százalékánál kevesebb nem lehet.
(2) A szervezeti és működési szabályzatban gondoskodni kell arról, hogy a küldöttek választásánál az egyes szervezeti egységek és a tagok minden rétege arányos képviselethez jusson.
(3) A küldöttek jogaikat és kötelességeiket csak személyesen gyakorolhatják.
(4)[13] A munkahelyi tanácskozás (tagértekezlet) a küldöttet visszahívhatja, és helyére új küldöttet választhat.
8. §[14]
(1) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat állapítja meg, hogy a tisztségviselők és a szervezeti egységek vezetői közül kik vesznek részt a küldöttgyűlésen szavazati vagy tanácskozási joggal.
(2)[15] A szakszervezet és az ifjúsági szervezet helyi szervének képviselője a küldöttgyűlésen tanácskozási joggal vesz részt. Az alapszabály a munkahelyi tanácskozás vezetőjének tanácskozási joggal való részvételét akkor is előírhatja, ha az nem küldött.
(Az Szvt. 25. §-ához)
9. §
(1) A vezetőség határozatképes, ha tagjainak kétharmada jelen van.
(2) A vezetőség a határozatokat egyszerű szótöbbséggel hozza; szavazategyenlőség esetében az elnök szavazata dönt.
(3) A vezetőség üléséről jegyzőkönyvet kell kékíteni, a határozatokról pedig nyilvántartást kell vezetni.
10. §
(1) A vezetőség feladatkörébe tartozik a meghozott határozatok végrehajtásának, továbbá a szövetkezet működésének és gazdálkodásának a folyamatos ellenőrzése is.
(2)[16]
(Az Szvt. 26. §-ához)
11. §
Ha a bizottság létrehozása nem volt kötelező, a közgyűlés által létrehozott állandó bizottsága feladatkörét az alapszabályban, a vezetőség által alakított bizottsága feladatkörét pedig az ügyrendben (szervezeti és működési szabályzatban) kell szabályozni.
12. §
A szövetkezet bizottságai saját ügyrendjük szerint működnek.
(Az Szvt. 27. §-ához)
13. §
A felügyelő bizottság:
a) a szövetkezet szerveinek működésével és a gazdálkodással kapcsolatos bármely ügyet megvizsgálhat:
b) a vezetőséget felhívhatja, hogy a jogszabályoknak, az alapszabálynak és más belső szabályzatoknak megfelelően járjon el:
c)[17] indítványozhatja a tisztségviselők felmentését, visszahívását, felelősségre vonását, továbbá a közgyűlés, a küldöttgyűlés, illetőleg a munkahelyi tanácskozás összehívását; javaslatot tehet az elnököt és elnökhelyettest érintő személyzeti és más fontosabb kérdések eldöntésére;
d)[18] összehívja a közgyűlést, illetőleg a küldöttgyűlést, ha a vezetőség nem tesz eleget erre vonatkozó kötelességének; szükség esetén összehívja a munkahelyi tanácskozást;
e)[19] a szövetkezet mérlege és eredménykimutatása (zárszámadása) alapján véleményt nyilvánít a közgyűlés (küldöttgyűlés) részére a szövetkezet gazdálkodásáról; enélkül a mérleg- és eredménykimutatás (zárszámadás) tárgyában érvényes határozat nem hozható;
f)[20] véleményt nyilvánít a közgyűlés (küldöttgyűlés) elé terjesztett egyéb beszámolókról és jelentésekről is;
g)[21] tevékenységéről a közgyűlésnek (küldöttgyűlésnek) legalább évente egyszer beszámol.
14. §
(1) A szövetkezet illetékes szervei kötelesek érdemben megtárgyalni a felügyelő bizottság javaslatait, indítványait, s azok tárgyában határozni. A bizottság elnöke - vagy a bizottságnak általa megbízott tagja - a vezetőség ülésein tanácskozási joggal részt vesz.
(2)[22]
15. §[23]
A felügyelő bizottság az ellenőrzés és vizsgálat minél eredményesebb elvégzése érdekében a területi (szakmai) szövetség szolgáltatásait vagy külső szakember közreműködését igénybe veheti. Általános belső ellenőrzés céljára - a külön jogszabályban meghatározott időközönként -köteles ilyen szolgáltatást igénybe venni.
16. §
(1) Az ellenőrzés (vizsgálat) megkezdéséről az ellenőrzött munkaterület vezetőjét értesíteni kell: a vezető az ellenőrzésnél (vizsgálatnál) jelen lehet és a felügyelő bizottság megállapításaira észrevételeket tehet.
(2) A felügyelő bizottság jogosult az iratokba betekinteni, továbbá a szövetkezeti tagoktól és alkalmazottaktól felvilágosítást kérni; a felvilágosítás megadása kötelező.
(3) A bizottság a szövetkezetet érintő ügyben külső szervektől közvetlenül kérhet tájékoztatást és adatokat.
17. §
A felügyelő bizottság üléséről és vizsgálatáról jegyzőkönyvet kell készíteni; az utóbbit ismertetni kell a vizsgálatban érdekelt személyekkel, akik a jegyzőkönyv tartalmára észrevételeket tehetnek.
18. §
Az ellenőrzésre jogosult állami szervek az ellenőrzés megkezdéséről kötelesek a felügyelő bizottságot értesíteni és közreműködését lehetővé tenni.
(Az Szvt. 28. §-ához)
19. §
A szövetkezeti döntőbizottság ülésein tanácskozási joggal a szövetkezetnek a vezetőség által kijelölt tisztségviselője vagy szakvezetője - kivéve a felügyelő bizottság elnökét vagy tagját -is részt vesz.
(Az Szvt. 25-29. §-ához)
20. §[24]
A tisztségviselők, továbbá az alapszabályban meghatározott bizottságok tagjainak részére lehetővé kell tenni, hogy megbízatásukból eredő feladataikat elláthassák; erre az időre az önkormányzati szabályzatban meghatározott keresettérítésre, illetőleg díjazásra jogosultak.
(Az Szvt. 32. §-ához)
21. §
(1)[25] A szövetkezet elnökét és elnökhelyettesét külön szavazással kell megválasztani, felmenteni, visszahívni és elmozdítani.
(2)[26]
(Az Szvt. 37. §-ához)
22. §[27]
23. §
(1) Az illetékes ágazati miniszter rendeletben határozza meg az állami vállalatok és a szövetkezetek gazdasági tevékenységének folytatására egyaránt vonatkozó feltételeket.
(2) A szövetkezet alapszabályszerű gazdasági tevékenységét - a jogszabályok általános érvényű rendelkezéseinek keretei között - székhelyén kívül is végezheti.
(3)[28] A szövetkezet a székhelyén kívül ipari vagy szolgáltató tevékenység folytatására létesítendő telephelyét (üzemét, üzemrészlegét stb.), továbbá annak megszüntetését köteles előzetesen bejelenteni a helyi tanács végrehajtó bizottságának a tevékenység szerint illetékes szakigazgatási szervénél, illetőleg a megyei városi hivatalnál.
(4)[29] A szakigazgatási szerv ellenőrzi a tevékenységi kör gyakorlására vonatkozó szakhatósági előírások megtartását, és intézkedik az esetleges szabálytalanságok megszüntetése iránt.
(5)[30] Ha jogszabály a feltételek fennállásának igazolását írja elő, a szövetkezet csak a hatósági igazolás megszerzése után kezdheti meg az ennek megfelelő gazdasági tevékenységet. A hatósági igazolás, illetőleg engedély visszavonása esetén az igazolás (engedély) alapján jóhiszeműen folytatott tevékenység miatt joghátrány nem alkalmazható.
(Az Szvt. 38. §-ához)
24. §
(1) Jogszabály meghatározhatja azokat az alapokat, amelyek képzése a szövetkezet részére kötelező. Az alapszabály az adózott eredményből további alapok létesítését is elrendelheti.
(2) Az alapok forrását, mértékét, illetőleg arányát - a jogszabályok keretei között - a közgyűlés állapítja meg.
(3) Az alapokat tervszerűen, rendeltetésszerűen, a gazdálkodásra és a vagyonkezelésre vonatkozó jogszabályoknak megfelelően kell felhasználni.
(Az Szvt. 42. §-ához)
25. §
Az állandó képviseleti joggal felruházott személyeket a szövetkezet képviseleti könyvében kell nyilvántartani. Aláírásukat az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv hitelesíti.
26. §
Nem képviselheti a szövetkezetet az, aki az ügyben maga, vagy akinek házastársa, élettársa, egyeneságon rokona és testvére ellentétesen érdekelt.
(Az Szvt. 46. §-ához)
27. §[31]
(Az Szvt. 52. §-ához)
28. §[32]
(Az Szvt. 55. §-ához)
29. §
Külföldi állampolgár és hontalan akkor lehet a szövetkezet tagja, ha állandóan vagy a letelepedés szándékával Magyarország területén lakik. A tagsági viszony alapján dolgozó ilyen tag tekintetében a külföldiek munkavállalására vonatkozó jogszabályokat is alkalmazni kell.
(Az Szvt. 56. §-ához)
30. §
(1) A belépés iránti kérelmet írásban a vezetőséghez kell benyújtani. A kérelemnek nyilatkozatot is kell tartalmaznia arról, hogy a belépni kívánó személy a szövetkezet alapszabályának rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek ismeri el.
(2) A szövetkezetbe belépni kívánó személyt meg kell hívni a szövetkezet illetékes szervének a tagfelvételt tárgyaló ülésére.
(3) A szövetkezet tagnyilvántartást köteles vezetni. A tagnyilvántartás - az ellenkező bizonyításáig - igazolja a tagsági viszony keletkezésére, fennállására és megszűnésére vonatkozó adatokat.
(4)[33] A termelő jellegű kisszövetkezet elnöke a tagfelvételt kérőt legfeljebb három hónapra próbaidős tagnak veheti fel. A próbaidős tagsági viszonyt a próbaidő tartama alatt a vezetőség és a tag indokolás nélkül azonnali hatállyal megszüntetheti. A próbaidős tag vagyoni hozzájárulásra nem kötelezhető.
(Az Szvt. 61. §-ához)
31. §[34]
(1) A tagsági megállapodásokat írásban kell megkötni.
(2)[35] A termelő jellegű szövetkezetbe belépő tag és a vezetőség a tagsági munkamegállapodást a tagfelvétellel egyidejűleg köti meg. Ebben meg kell határozni
a) a tag munkakörét és személyi alapmunkadíját;
b) a nem teljes munkaidőben foglalkoztatott tag munkaidejét (a továbbiakban: tagsági munkamegállapodás);
c) kisszövetkezetben a vagyoni hozzájárulás egyedi formáját és mértékét.
(3)[36] Tagsági munkamegállapodást a próbaidős taggal is kell kötni.
31/A. §[37]
(1) A termelő jellegű kisszövetkezet tagja a tagsági viszony létesítésével egyidejűleg legalább két havi személyi alapmunkadíjának megfelelő összegű részjegyet jegyez.
(2) A fogyasztási jellegű kisszövetkezet tagja részjegyének legkisebb összegére a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetben érvényesülő szabályokat kell alkalmazni.
(3) Az alapszabály keretei között a közgyűlés úgy rendelkezhet, hogy a kisszövetkezet tagja vagyoni hozzájárulásként termelőeszközt, épületet, műhelyt, gépkocsit, földet vagy más vagyoni eszközt ad a kisszövetkezet tulajdonába. Ebben az esetben a tagot - megállapodás szerinti mértékű - térítés illeti meg: az induló vagyon terhére térítés nem fizethető.
(Az Szvt. 70-71. §-ához)
32. §[38]
33. §[39]
(Az Szvt. 77. §-ához)
34. §
(1) Az országos tanácsok szövetkezeti kitüntető jelvényt alapíthatnak.
(2) Kitüntetés adományozását az országos tanács elnöksége is kezdeményezheti.
(Az Szvt. 81-84. §-ához)
35. §
Ha a szövetkezet tagja vagy alkalmazottja kívülálló személlyel együttesen okozott kárt a szövetkezetnek, a kártérítésre kötelezés a bíróság hatáskörébe tartozik.
(Az Szvt. 86-89. §-ához)
36. §
(1) A tagsági viták eldöntése - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a tagsági viszony megszűnését követően is a szövetkezeti döntőbizottság hatáskörébe tartozik.
(2) A tag örököse és a szövetkezet között a megszűnt tagsági viszonyból eredő vitában a bíróság dönt.
37. §
A szövetkezeti döntőbizottság előtt az eljárás a jogvita alapjául szolgáló döntés (intézkedés) ellen vagy annak elmulasztása miatt a döntőbizottsághoz benyújtott írásbeli kérelemmel, illetőleg fellebbezéssel indul.
(Az Szvt. 83. §-ához)
37/A. §
Ha a szövetkezet által a tagnak okozott kár megtérítésében a szövetkezet és a tag között egyezség jön létre, az erről szóló okirat a szövetkezeti döntőbizottság határozatával egyező módon végrehajtható.
38. §
A tagsági vita eldöntésében nem vehet részt a szövetkezeti döntőbizottságnak az a tagja
a) akinek döntése (intézkedése) vagy mulasztása a jogvita alapjául szolgál:
b) aki a jogsérelem okozójával vagy a vita kezdeményezőjével házastársi. élettársi vagy egyeneságon és testvérként rokoni kapcsolatban áll:
c) akinek jogait és kötelességeit a vita eldöntése közvetlenül érinti vagy abban egyébként érdekelt.
39. §
(1) A döntőbizottság tárgyalására az ügyben érdekelteket meg kell hívni. A tárgyalás nyilvános, azon az érdekeltek bizonyítékaikat előadhatják, álláspontjukat kölcsönösen kifejthetik
(2) A döntőbizottság a vitát írásbeli határozattal dönti el. A határozatnak indokolást is keli tartalmaznia, továbbá utalást arra, hogy a határozat ellen van-e helye jogorvoslatnak, illetőleg az arra irányuló kérelmet hol és mennyi idő alatt kell benyújtani.
(3) A határozatot a felek részére kézbesíteni kell. A határozat a kézhezvétel napját követő harmincadik nap elteltével válik jogerőssé, kivéve ha ellene jogorvoslattal éltek.
40. §
(1) A szövetkezeti döntőbizottság határozatának jogerőre emelkedésétől számított hat hónapon belül a jogvitában részt vett bármelyik fél - új tények vagy bizonyítékok alapján - új döntőbizottsági eljárást kezdeményezhet.
(2) Nincs helye új döntőbizottsági eljárásnak, ha a döntőbizottság határozatát a bíróság már felülbírálta.
41. §
(1) A szövetkezeti döntőbizottság a jogerős határozat végrehajtása érdekében a kötelezettet - a jogosult kérelmére - felhívja, hogy a határozatnak a felhívásban, megjelölt idő alatt tegyen eleget.
(2) Önkéntes teljesítés hiányában a döntőbizottság intézkedik a tartozásnak a tag járandóságából való levonása, illetőleg a szövetkezet részéről történő kifizetése iránt.
41/A §[40]
Az ügyész a törvényesség érdekében a szövetkezeti döntőbizottsághoz kérelmet terjeszthet elő, új eljárást kezdeményezhet és az eljárás bármely szakában felléphet.
42. §
(1)[41]
(2) A végrehajtási záradék alapján a végrehajtásra, továbbá a bíróság által tagsági vitában hozott határozat végrehajtására a bírósági végrehajtás szabályai irányadók.
(Az Szvt. 90. §-ához)
42/A. §
(1)[42] A területi szövetségnek tagja lehet a szövetkezet részvételével jogi személyként működő gazdasági társulás és a szövetkezet által létesített leányvállalat is.
(2)[43] A több szövetkezeti ágazatba tartozó szövetkezetek részvételével jogi személyként működő gazdasági társulás a tevékenységének megfelelő szövetségbe (szövetségekbe) léphet be.
(3)[44] Egyebekben a gazdasági társulás és a leányvállalat szövetségi tagságára a szövetkezetekre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
(Az Szvt. 91. §-ához)
42/B. §[45]
A területi szövetség alapszabálya úgy rendelkezhet, hogy a tagszövetkezet elnökének, elnökhelyettesének megválasztása, felmentése, visszahívása, elmozdítása, kitüntetése, illetőleg ennek kezdeményezése, továbbá javadalmazásának megállapítása előtt a szövetkezet köteles kikérni az illetékes területi szövetség véleményét.
42/C. §[46]
A területi szövetség a szövetkezetek részére nyújtott szolgáltatásokból nyereséget nem képezhet.
(Az Szvt. 92-97. §-ához)
43. §
(1) A területi szövetség a küldöttközgyűlés által jóváhagyott éves költségvetés alapján működik.
(2) A szövetkezetek a területi szövetség létrehozására, illetőleg a szövetségbe való belépésre vonatkozó közgyűlési határozatban - az alapképzésre vonatkozó rendelkezések figyelembevételével - vállalják a szövetség fenntartásához szükséges anyagi hozzájárulást.
(3)[47]
44. §[48]
A küldöttközgyűlést az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv javaslatára össze kell hívni.
45. §[49]
(1) A területi szövetség részéről a szövetkezetek gazdálkodásának egészét érintő ajánlás kiadásához meg kell szerezni a fővárosi, megyei tanács elnökének és az érdekelt nem tanácsi államigazgatási szerv vezetőjének a véleményét. Nem kell kikérni a véleményt, ha az ajánlás a szövetkezetek mozgalmi kérdéseire vonatkozik.
(2) A helyi, a fővárosi, megyei tanácsi és a nem tanácsi területi államigazgatási szervek kötelesek a területükön működő szövetkezetekkel kapcsolatos általános érvényű rendelkezések kiadása, továbbá a szövetkezeteket érintő fejlesztési és egyéb gazdasági intézkedések megtétele előtt az illetékes területi szövetség véleményét megszerezni és a döntést hozó testületi ülésen a szövetség képviseletét biztosítani.
(3)[50] Ha a tanácsi vagy más területi államigazgatási szerv általános érvényű rendelkezése vagy intézkedése a területi szövetség véleménye szerint a szövetkezetek gazdálkodását vagy a tagok foglalkoztatását hátrányosan érinti, a szövetség kezdeményezheti az országos tanács és a felettes államigazgatási szerv egyeztetését.
46. §[51]
47. §
(1)[52]
(2) A területi szövetség ügyintéző szervezetének vezetője és dolgozói a szövetséggel munkaviszonyban állanak.
48. §
A területi szövetségből csak az év végén lehet kilépni. Az erre irányuló szándékot legalább hat hónappal korábban kell bejelenteni a szövetség elnökségénél.
(Az Szvt. 99-105. §-ához)
49. §
(1) A kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre azok a szövetkezetek is teljes jogú küldötteket választanak, amelyek nem tagjai területi vagy szakmai szövetségnek. Küldött csak szövetkezeti tag lehet.
(2) A küldöttválasztások lefolytatására vonatkozóan az országos tanács irányelvet ad ki.
50. §[53]
(1) Az országos tanács ülését az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv javaslatára össze kell hívni.
(2) Az országos tanács költségvetés alapján működik.
51. §[54]
52. §
(1)[55]
(2)[56]
(3)[57]
(4) Az országos tanács ügyintéző szervezetének vezetője és dolgozói a tanáccsal munkaviszonyban állnak.
53. §[58]
54. §[59]
[Az Szvt. 109. §-a (2) bekezdéséhez]
54/B. §[62]
(Az Szvt. 111. §-ához)
55. §[63]
(Az Szvt. 113-115. §-ához)
56. §
(1)[64] A szövetkezet állami törvényességi felügyeletét a szövetkezet székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága a szakigazgatási szerve útján gyakorolja. A végrehajtó bizottság a törvényességi felügyelet gyakorlását a szövetkezet székhelye szerint illetékes helyi tanács végrehajtó bizottságának szakigazgatási szervére, illetőleg a megyei városi hivatalra átruházhatja.
(2)[65] A területi és a szakmai szövetségek működése felett a törvényességi felügyeletet a szövetség székhelye szerint illetékes fővárosi, megyei tanács a végrehajtó bizottsága útján látja el. A végrehajtó bizottság az intézkedés megtételéhez szükséges [63. § a) pont] vagy az egyébként indokolt vizsgálattal e célra alakított bizottságot bízhat meg.
(3)[66] Az állami törvényességi felügyelet irányítását - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a Minisztertanács Tanácsi Hivatala az érdekelt ágazati minisztériumok közreműködésével látja el.
57. §
Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv az intézkedés megválasztása során figyelembe veszi a jogsértés súlyát, gyakoriságát, az előidéző körülményeket és a szövetkezet (szövetség) egész helyzetét.
58. §[67]
Ha az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv felelősségre vonást javasol, a közgyűlés (küldöttgyűlés) köteles a javaslatot hatvan napon belül, a szövetkezet más illetékes szerve pedig harminc napon belül megtárgyalni és arról határozni, valamint határozatáról a kezdeményező szervet értesíteni.
59. §
(1)[68] A szövetkezet testületi szervének vagy elnökének (elnökhelyettesének) határozatát (intézkedését) csak akkor lehet megsemmisíteni, ha az a jogsértés megszűntetéséről felhívás ellenére sem gondoskodott.
(2)[69] Nincs helye a határozat (intézkedés) megsemmisítésének, ha a megsemmisítés jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat sértene, továbbá ha a határozat meghozatalától, illetőleg az intézkedéstől számítva egy év már eltelt. Ezt követően csak folyamatos vagy ismétlődő jogsértés esetén van helye megsemmisítésnek a jogsértő gyakorlat feltárásától számított harminc napon belül.
(3) Ha a határozat megsemmisítése várható, és a végrehajtás jelentős kárt vagy súlyos sérelmet okozna, az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv a határozat végrehajtását egy ízben legfeljebb harminc napra, közgyűlési határozat esetében pedig a legközelebbi közgyűlésig felfüggesztheti.
(4)[70] Megsemmisítés esetében a szövetkezet illetékes testületi szerve, illetőleg elnöke (elnökhelyettese) harminc napon belül, illetőleg a közgyűlés (küldöttgyűlés) hatvan napon belül köteles új határozatot hozni vagy új intézkedést tenni, és a jogsértésért felelős személy felelősségre vonása, valamint a törvénysértéssel okozott kár megtérítése iránt intézkedni.
60. §
(1)[71] A szövetkezet elnökének, illetőleg vezetőségének működését akkor lehet felfüggeszteni, ha az elnök, illetőleg a vezetőség a szövetkezet működésének és gazdálkodásának törvényes rendjét súlyosan megsértette, és azt írásbeli felhívás ellenére sem állította helyre.
(2)[72] Felfüggesztés esetében a közgyűlést hatvan napon belül össze kell hívni. Időközben az elnök, illetőleg a vezetőség jogkörét más kijelölt tisztségviselő vagy hatósági megbízott gyakorolja.
(3)[73] Az elnök, illetőleg a vezetőség jogkörét gyakorló személyt az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jelöli ki, a területi szövetség meghallgatása után.
61. §[74]
Az elnök, illetőleg a vezetőség (elnökség) működésének felfüggesztését, továbbá a szövetkezet és a területi (szakmai) szövetség feloszlatását a fővárosi, megyei tanács végrehajtó bizottsága rendelheti el.
Az intézkedés előtt meg kell szereznie a területi szövetség, illetőleg - területi (szakmai) szövetség esetében - az országos tanács véleményét.
62. §
(1)[75] A szövetkezet a kötelező belső szabályzatot (Szvt. 18. §) az illetékes testületi szerv határozatának meghozatalától számított tizenöt napon belül tájékoztatás céljából megküldi az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek. Ez a rendelkezés irányadó a szabályzat módosítása esetén is, kivéve ha arra jogszabály alapján vagy az országos tanács irányelve kapcsán kerül sor.
(2)[76] Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv a szövetkezet közgyűlésének és küldöttgyűlésének (a szövetség küldöttközgyűlésének) határozatait a törvényesség szempontjából hivatalból megvizsgálja. A közgyűlés, küldöttgyűlés (küldöttközgyűlés) időpontjáról, helyéről és napirendjéről a törvényességi felügyeletet gyakorló szervet - az írásbeli anyagok egyidejű megküldésével - előzetesen tájékoztatni kell.
(3)[77] A vezetőség, valamint a szövetkezet más szerveinek határozatait hivatalos tudomás, bejelentés, panasz, továbbá állami, társadalmi és szövetkezeti szerv megkeresése alapján, illetőleg ügyészi óvás (indítvány) alapján kell megvizsgálni.
(4)[78] A szövetkezet arra jogosult szerve vagy vezetője által hozott, fellebbezés hiányában jogerőre emelkedett fegyelmi, kártérítési vagy más - tagsági vita alapjául szolgáló - határozat (intézkedés) ellen benyújtott ügyészi óvást a határozatot hozó egyetértése hiányában döntés végett a szövetkezeti döntőbizottság elé kell terjeszteni.
62/A. §[79]
63. §[80]
Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv eljárása során:
a) az intézkedés megtétele előtt - a szükséghez képest - vizsgálatot kell tartani; erről a vezetőséget és a felügyelő bizottságot előzetesen értesíteni kell, kivéve ha az előzetes értesítés az ellenőrzés eredményességét veszélyeztetné; a felügyelő bizottságot a vizsgálatba be lehet vonni,
b) az elnök, illetőleg a vezetőség működésének felfüggesztését kimondó határozat azonnali végrehajtását rendelheti el, ha ezt fontos társadalmi vagy szövetkezeti érdek indokolja.
(Az Szvt. 117. §-ához)
64. §
Ez a rendelet 1972. január 1. napján lép hatályba. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a 361961. (XI. 4.) Korm. rendelet,
a 27/1968. (VII. 2.) Korm. rendelet,
az 1003/1969. (II. 23.) Korm. számú határozat,
az 1030/1969. (VIII. 17.) Korm. számú határozat,
a 2005/1969. (II. 23.) Korm. számú határozat,
a 2023/1369. (VIII. 17.) Korm. számú határozat és
a 11/1971. (III. 31.) Korm. rendelet 3. §-a.
65. §
(1) Az Szvt. 108. §-ának (1) bekezdése nem érinti a törvény hatálybalépése időpontjában hatályban levő miniszteri rendeleteknek azokat a rendelkezéseit, amelyek a mezőgazdasági szövetkezetek, a lakásszövetkezetek, valamint a takarékszövetkezetek szervezetére és szerveinek működésére vonatkoznak.
(2) Az Szvt. és e rendelet hatálybalépésekor folyamatban levő tagsági vitát az e jogszabályok szerint eljáró szervek a korábbi jogszabályok alkalmazásával fejezik be.
(3) Az állami törvényességi felügyelet gyakorlásával kapcsolatban az Szvt. és e rendelet hatálybalépésekor folyamatban levő eljárást a korábbi jogszabályok szerint eljáró szervek fejezik be: a megtehető intézkedésekre azonban az Szvt. és e rendelet szabályait kell alkalmazni.
(4)[81] E rendelet 15. §-ának, 24. §-a (1) bekezdésének és 33. §-ának az alkalmazásában jogszabály: a törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi rendelet.
Fehér Lajos s. k.,
a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökhelyettese
Lábjegyzetek:
[1] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[2] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[3] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[4] Szerkezetét módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[5] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[6] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[7] Módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[8] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[9] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[10] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[11] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[12] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[13] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[14] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[15] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[16] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[17] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[18] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[19] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[20] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[21] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[22] Hatályon kívül helyezte a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1977.05.01.
[23] Módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[24] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 4. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[25] Módosította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[26] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[27] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[28] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[29] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[30] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[31] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.
[32] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[33] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 6. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[34] Szerkezetét módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[35] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[36] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[37] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 8. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[38] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[39] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.
[40] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 9. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[41] Hatályon kívül helyezte az 1979. évi 18. törvényerejű rendelet 116. § (1) bekezdése (ld. Melléklet). Hatálytalan 1980.01.01.
[42] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[43] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 8. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[44] Megállapította a 32/1985. (VI. 22.) MT rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1985.07.01.
[45] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 11. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[46] Beiktatta a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 9. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[47] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[48] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 1. §-a. Hatályos 1986.10.01.
[49] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 11. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[50] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 12. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[51] Hatályon kívül helyezte a 88/1990. (IV. 30.) MT rendelet 1. § b) pontja (ld. 2. melléklet). Hatálytalan 1990.05.01.
[52] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[53] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 2. §-a. Hatályos 1986.10.01.
[54] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[55] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[56] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[57] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[58] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[59] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[60] Megállapította a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 3. §-a. Hatályos 1986.10.01.
[61] Hatályon kívül helyezte a 39/1986. (IX. 11.) MT rendelet 4. §-a. Hatálytalan 1986.10.01.
[62] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.
[63] Hatályon kívül helyezte a 44/1992. (III. 11.) Korm. rendelet 5. § 3. pontja. Hatálytalan 1992.03.11.
[64] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[65] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[66] Számozását módosította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 13. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[67] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 16. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[68] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[69] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[70] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[71] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 18. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.
[72] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[73] Megállapította a 67/1982. (XII. 10.) MT rendelet 10. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[74] Megállapította a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 14. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[75] Megállapította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.
[76] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (1) bekezdése Hatályos 1977.05.01.
[77] Számozását módosította a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (2) bekezdése Hatályos 1977.05.01.
[78] Beiktatta a 4/1977. (III. 5.) MT rendelet 20. § (2) bekezdése Hatályos 1977.05.01.
[79] Hatályon kívül helyezte a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 16. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[80] Megállapította az 1981. évi 25. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1982.01.01.
[81] Beiktatta a 32/1988. (IV. 21.) MT rendelet 15. §-a. Hatályos 1988.07.01.