51/1972. (XII. 31.) PM-KPM együttes rendelet

a közületi tehergépjárművek selejtezésének egyes kérdéseiről

A Minisztertanács felhatalmazása alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, valamint a belügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendeljük:

1. §

(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - kiterjed az állami vállalatra és a trösztre, a vállalati gazdálkodási rend szerint működő egyéb állami gazdálkodó szervezetre, a társadalmi szervezet vállalatára, a szövetkezetre, a szövetkezeti érdekképviseleti szervre és a szövetkezeti vállalatra, a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásra és az egyesülésre (a továbbiakban együtt: vállalat), valamint a költségvetési szervre - ideértve a költségvetési folyószámlás szervet is - és a társadalmi szervezetre (a továbbiakban együtt: költségvetési szerv).

(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a fegyveres erőkre, a fegyveres testületekre és a rendészeti szervekre, továbbá a mezőgazdasági és a halászati termelőszövetkezetre, a mezőgazdasági szakszövet-zetre, ezek szövetségeire, valamint a jövedelemszabályozás szempontjából mezőgazdasági ágazatba sorolt társulásaira (ideértve a vízgazdálkodási társulatot is).

2. §

(1) A közületi szervek gépjárműveinek selejtezési irányelveiről szóló 9/1972. (IX. 26.) KPM rendelet értelmében a népgazdasági szempontból gazdaságtalan üzemű, selejtezésre érett tehergépjárműveket - műszaki állapotuk alapján - rendkívüli műszaki felülvizsgálat (a továbbiakban: felülvizsgálat) keretében egyedileg minősíteni kell; a minősítés alapján - a forgalmi engedélybe bevezetett hatósági határozattal -meg kell határozni, hogy a tehergépjármű milyen időpontig tartható még üzemben.

(2) A felülvizsgálat első fokon a KPM Autófelügyelet (a továbbiakban: Autófelügyelet) hatáskörébe tartozik. A felülvizsgálatot az Autófelügyelet vezetője által kijelölt bizottság végzi.

(3) Az Autófelügyelet jogosult a selejtezésre érett tehergépjárműveket - a felülvizsgálat helyének és időpontjának megjelölésével - felülvizsgálatra berendelni. A tehergépjárművek berendelésére, a felülvizsgálatra, a határozat meghozatalára, a határozat elleni jogorvoslatra, valamint a határozat végrehajtására az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései az irányadók. A másod fokú eljárás a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik. A másod fokú eljárás során esetleg szükséges ellenőrző vizsgálatot a KPM által kinevezett bizottság végzi.

(4) Az (1) bekezdés szerint meghatározott üzembentartási határidőt - külön kérelem alapján -az Autófelügyelet meghosszabíthatja, ha a tehergépjármű-értékesítésre jogosult vállalat, kellő időben feladott megrendelés ellenére, az üzembentartási határidőn belül az új tehergépjárművet nem tudja szállítani.

3. §

(1) A felülvizsgálat díja tehergépjárművenként 200,- Ft. A fellebbezés illetékének - az ellenőrző vizsgálat díját is magában foglaló - összege 1000,- Ft.

(2) A felülvizsgálat díját, illetőleg a fellebbezés illetékének összegét a tehergépjármű üzembentartója a "KPM Autófelügyelet költségvetési folyószámla Budapest 232/90173-8807 sz." számlára köteles befizetni.

4. §

(1) A vállalat vagy a költségvetési szerv legkésőbb a felülvizsgálat időpontjáig az Autófelügyelethez bejelentheti, hogy a selejtezésre érett tehergépjárművet legkésőbb az 1973. évi június hó 30. napjáig önként selejtezni kívánja.

(2) Az (1) bekezdésben említett esetben az Autófelügyelet a tehergépjármű felülvizsgálata nélkül, az üzembentartó bejelentésének megfelelően hozza meg határozatát. Az eljárásra egyébként a 2. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók; az üzembentartónak felülvizsgálati díjat fizetnie nem kell.

5. §

(1) A vállalat a selejtezésre érett tehergépjármű pótlása céljából az eredménye terhére - legfeljebb a mellékletben meghatározott összegekkel - növelheti a fejlesztési alapját. Ez az összeg kizárólag új tehergépjármű beszerzésére használható fel.

(2) A fejlesztési alapot a következő együttes feltételek mellett lehet az (1) bekezdés szerint növelni:

a) a tehergépjármű üzembentartására vonatkozó határozatot az Autófelügyelet a forgalmi engedélybe bevezette,

b) a tehergépjármű hatósági jelzéseit a vállalat a rendőrhatóságnak leadta,

c) a tehergépjárművet a vállalat selejtezte és

d) a selejtezett tehergépjármű pótlására a vállalat a selejtezéstől számított 12 hónapon belül új tehergépjárművet szerez be.

(3) A vállalatnak az (1) bekezdés szerint eredmény terhére elszámolt összeget a "Fejlesztési alap (amortizációs) betétszámla", illetve a "Beruházási betétszámla" javára kell átutalnia.

(4) A rendőrhatóság a tehergépjármű hatósági jelzéseinek a leadásáról az üzembentartó részére igazolást ad. A rendőrhatóság az ilyen hatósági jelzéseket az üzembentartó részére vissza nem adhatja és selejtezésre érett tehergépjárműre új hatósági jelzéseket nem adhat ki.

(5) A felülvizsgálat, illetve önkéntes selejtezés alapján a közúti forgalomból kivonni szándékozott tehergépjárművek adatait az Autófelügyelet közli az illetékes rendőrhatósággal.

(6) A tehergépjármű selejtezéséről jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

a) a tehergépjármű forgalmi engedélyének és az Autófelügyelet határozatának az adatait,

b) a rendőrhatóság igazolását a tehergépjármű hatósági jelzéseinek a leadásáról,

c) az üzembentartó nyilatkozatát a tehergépjármű ismételt üzembehelyezésének megakadályozása érdekében tett intézkedésekről.

(7) A selejtezéssel kapcsolatos pénzügyi elszámolásra a 65/1970. (XII. 31.) PM rendelettel módosított 7/1968. (II. 4.) PM rendeletben foglaltak az irányadók.

6. §

(1) Az 5. §-ban foglaltakat a költségvetési szervre is - értelemszerűen - alkalmazni kell az alábbi bekezdésekben foglalt eltérésekkel.

(2) A mellékletben meghatározott összeget az 5. § (2) bekezdésének a)-c) pontjaiban foglalt feltételek bekövetkezésekor

- a felújítási alap önálló képzésére jogosult költségvetési szerv felújítási alapjából átutalja a felügyeleti szerv által megjelölt beruházási bankszámlára;

- felújítási alap önálló képzésére nem jogosult költségvetési szerv esetén a felügyeleti szerv felújítási alapjából átcsoportosítja a saját beruházási

előirányzata javára.

(3) A (2) bekezdés szerint képződő pénzügyi eszközök csak új tehergépjármű beszerzésére használhatók fel. Ezeket a pénzügyi eszközöket a felügyeleti szerv a rendelkezésére álló beruházási előirányzat terhére kiegészítheti. A kiegészítés azonban nem járhat a beruházási keretek emelésével.

(4) A költségvetési szerv a selejtezést követő 15 napon belül köteles a felügyeleti szervének megküldeni a selejtezési jegyzőkönyv egy példányát.

7. §

A rendelet szerint selejtezett tehergépjárművek pótlásáról a beruházásokra vonatkozó hatályos jogszabályok előírásai alapján, a beruházási célt szolgáló pénzügyi eszközök terhére kell gondoskodni.

8. §

Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

Garamvölgyi Károly s. k.,

a pénzügyminiszter első helyettese

Rödönyi Károly s. k.,

a közlekedés- és postaügyi miniszter első helyettese

Melléklet az 51/1972. (XII. 31.) PM-KPM számú együttes rendelethez

1. A rendelet 5. §-ának (1) bekezdésében foglalt alapnövelés összegét a következő normatívák alapulvételével kell kiszámítani:

2. A normatívák alkalmazása szempontjából

a) normál tehergépjármű: teherszállításra rendszeresített, rögzített nyitott rakfelületű (fenék-és oldalelemekből álló) olyan tehergépjármű, amelyen semmiféle különleges berendezés (daru, emelőfal, stb.) rendszeresítve nincs;

b) speciális tehergépjármű: az a) pontban foglaltaktól eltérő (billenős; hátsó emelőfalas; önrakodó daruval ellátott) teherszállításra rendszeresített gépjármű.

3. Különleges tehergépjármű selejtezése esetén normativaként a selejtezésre kerülő tehergépjármű bruttó értékének 70%-a veendő figyelembe. Különlegesnek tekintendő minden olyan tehergépjármű, amelynek bruttó értéke a felépítmény jellegéből következően számottevő mértékben meghaladja az azonos teherbírás-kategóriába tartozó normál tehergépjármű bruttó értékét.

4. Diesel-üzemű tehergépjármű beszerzése esetében normativaként a selejtezett tehergépjárművel azonos teherbírás-kategóriába tartozó új tehergépjármű beszerzési árának 70%-át kell figyelembe venni.

Tartalomjegyzék