Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

79/1975. (XII. 31.) PM rendelet

az átmenetileg veszteséges vagy alaphiányos mezőgazdasági szövetkezetek pénzügyi egyensúlyának helyreállításáról

A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. tv. végrehajtása tárgyában kiadott 30 1971. (X. 2.) Korm. rendelet 28. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel, a munkaügyi miniszterrel, a Magyar Nemzeti Bank elnökével és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem:

A RENDELET HATÁLYA

1. §

(1) E rendelet hatálya a hitelképtelen, valamint a veszteséges vagy alaphiányos mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezetre, mezőgazdasági szakszövetkezetre (a továbbiakban: termelőszövetkezet) terjed ki.

(2) Hitelképtelen e rendelet szempontjából az a termelőszövetkezet, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Bank) a tárgyévi várható vesztesége vagy alaphiánya miatt a hitelezési hatáskörében és a 37/1967. (X. 12.) Korm. rendelet alapján megtehető intézkedések után hitelképtelennek nyilvánít.

(3) Veszteséges vagy alaphiányos e rendelet szempontjából az a termelőszövetkezet, amelynek tárgyévi mérlegbeszámolója veszteséget vagy alaphiányt mutat, illetve amelynél a Pénzügyminisztérium Beyételi Főigazgatóságának Megyei Hivatala (a továbbiakban: megyei hivatal) a mérleggel lezárt évre vonatkozó, pénzügyi revízió alapján kiadott jogerős határozata veszteséget vagy alaphiányt állapít meg, és amelyet a Bank a hitelezési hatáskörében és a 37/1967. (X. 12.) Korm. rendelet alapján megtehető intézkedések után veszteségesnek vagy alaphiányosnak nyilvánít.

A HITELKÉPESSÉG HELYREÁLLÍTÁSA

2. §

(1) A hitelképtelennek nyilvánított termelőszövetkezetnek a hitelképessége - kérelme alapján - helyreállítható, ha a megyei tanács végrehajtó bizottsága (a továbbiakban: megyei végrehajtó bizottság) a várható veszteség vagy alaphiány ösz-szegére költségvetési fedezetet nyújt.

(2) Költségvetési fedezetet a naptári éven belül várható - a (3) bekezdés szerint csökkentett és a saját forrásokból [5. § (1) bekezdés] nem fedezhető - veszteség vagy alaphiány összegéig lehet nyújtani.

(3) A várható veszteség vagy alaphiány összegének megállapításánál nem lehet figyelembe venni :

a) a következő években esedékes fizetési kötelezettségek előrehozását;

b) az alaptevékenységen kívüli tartósan veszteséges tevékenység folytatásából keletkező veszteséget, kivéve a tevékenység felszámolási költségeit;

c) magasabb színvonalú és tömegű munkadíjat és munkabért annál, amennyit az előző évben, év közben - tehát kiegészítő részesedés nélkül - jövedelemnövekmény-adó mentesen lehetett volna kifizetni. (Az évközi munkadíjak és munkabérek színvonalát és az átlagos állományi létszámot a 40/1975. (XI. 15.) PM rendelet alapján kell meghatározni.) A tevékenységi kör bővülése vagy csökkenése miatt a munkadíj és munkabér összegét módosítani kell;

d) az olyan termelési költségeket, amelyek a gazdálkodás folytatásához nem feltétlenül szükségesek ;

e) a költségek, illetve az eredmény terhére jogszabály alapján képzett alapok fel nem használt pénzügyi eszközét, amelyet - kivéve a szociális és kulturális alapot - zárolni kell;

f) a hitelképtelenség megállapításának időpontjától a költségek, illetve az eredmény terhére képzendő alapokat, amelyeket szintén zárolni kell;

g) a szociális és kulturális alapnál az előző évi szintnél magasabb összeget, legfeljebb azonban az átlagos állományi létszámra vetítve fejenként 750 Ft-ot;

h) azokat a kiadásokat, amelyek az alaphiányt növelik (ideértve az előző évi forgóeszköz-szintnél magasabb vásárolt készletértékeket is).

(4) A várható veszteség vagy alaphiány összegét a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának szervezete (a továbbiakban: bevételi szervezet), a várható veszteség vagy alaphiány okait, a gazdálkodás megjavításának módját és feltét*' leit a bevételi szervezet a megyei tanács végrehajtó bizottsága pénzügyi, valamint mezőgazdasági és élelmezésügyi feladatot ellátó szakigazgatási szerveinek (a továbbiakban: megyei pénzügyi szakigazgatási szerv és megyei mezőgazdasági szakigazgatási szerv) és a Banknak a bevonásával vizsgálja meg. A vizsgálat. során a bevételi szervezet szakértőket is igénybe vehet. A vizsgálat alapján a bevételi szervezet a termelőszövetkezet kérelmének benyújtásától számított 45 napon belül a megyei pénzügyi és mezőgazdasági szakigazgatási szervekkel és a termelőszövetkezetek illetékes területi szövetségével egyeztetett javaslatot, készít a megyei végrehajtó bizottságnak, amely a költségvetési fedezet összegéről és a fedezet nyújtásának feltételeiről határoz.

(5) A költségvetési fedezet átutalásáig a Bank kizárólag a legszükségesebb üzemviteli kiadásokra hitelt nyújthat.

3. §

(1) A költségvetési fedezet nyújtásáról és feltételeiről a megyei végrehajtó bizottság határozatot hoz, amelyet közöl a termelőszövetkezettel. A feltételek között minden esetben elő kell írni:

a) a szükséges gazdasági és szervezési intézkedések végrehajtását;

b) a tartósan veszteséges nem mezőgazdasági tevékenység felszámolását;

c) a folyamatban levő beruházások leállítását az állagmegóvás- mellett, ha a beruházás folytatásához hitelen és állami támogatáson kívül a tárgyévben további termelőszövetkezeti saját forrásra is szükség van;

d) a termelőszövetkezetnél nélkülözhető eszközök és készletek értékesítését;

e) a termelőszövetkezet magasabb vezetői munkakört betöltő tagjai és alkalmazottai, valamint a veszteséges üzemágak vezetői jogszabályok keletéi között megállapított tényleges munkadíjának és munkabérének 12 hónapos időtartamra - veszteség esetén 20%-os, fejlesztési alaphiány esetén 25%-os mértékig - való visszatartását. A visszatartás időtartamát a megyei végrehajtó bizottság határozatát követő hónap első napjától kezdődően kell meghatározni. Elő kell írni azt is, hogy ezek a vezetők a hitelképtelenné válást követően prémiumban nem részesülhetnek. Ha az év végi mérlegbeszámoló alapján a termelőszövetkezet e rendelet szempontjából nem veszteséges vagy alaphiányos, a visszatartott jövedelmet és a prémiumot egy összegben ki kell fizetni, de az veszteséget vagy alaphiányt nem okozhat;

f) hogy a termelőszövetkezet a tagjai és alkalmazottai részére a. megyei végrehajtó bizottság határozatát követően a 2. § (3) bekezdésének c) pontja szerint még mennyi munkadíjat és munkabért fizethet ki.

(2) A megyei végrehajtó bizottság a vezetők munkadíjának és munkabérének visszatartásától eltekinthet, ha megállapítja, hogy a vezetők a veszteség vagy alaphiány keletkezésében vétlenek.

(3) A megyei végrehajtó bizottság határozatában feltételként előírhatja még:

a) a termelési szerkezet módosítását;

b) a termelőszövetkezet munkadíjazási rendszerének változtatását, illetőleg a munkadíjazás színvonalának csökkentését is.

(4) A megyei végrehajtó bizottság határozatában foglalt feltételek elfogadásáról a termelőszövetkezet közgyűlése dönt. A költségvetési fedezetet csak a közgyűlés határozata után lehet folyósítani.

(5) A megyei végrehajtó bizottság, továbbá a közgyűlés határozatát a Banknak és a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának kell megküldeni.

(6) A megyei végrehajtó bizottság a hitelképesség helyreállításához a költségvetési fedezetet a Pénzügyminisztériumtól igényelheti.

(7) A megyei végrehajtó bizottság saját költségvetése terhére is helyreállíthatja a termelőszövetkezet hitelképességét. Ebben az esetben a fedezet nyújtásának feltételeit a megyei végrehajtó bizottság saját hatáskörben állapítja meg.

4. §

(1) Amennyiben a termelőszövetkezet év közben ismét hitelképtelen lesz és várható vesztesége vagy alaphiánya a 2. § (3) bekezdése alapján is fennáll és saját forrásokból [5. § (1) bekezdése] sem rendezhető, a hitelképességet további költségvetési fedezettel lehet helyreállítani.

(2) Ha a várható veszteség vagy alaphiány megegyezik a tárgyévi mérlegbeszámoló tényleges veszteségével vagy alaphiányával, illetve annak megnövekedett mértékéig a hitelképességet a termelőszövetkezet megteremtette, a tárgyévet követő évben pénzügyi tervének elkészítéséig, de legkésőbb május hó 20-ig a termelőszövetkezetet hitelképesnek kell tekinteni.

A VESZTESÉG VAGY ALAPHIÁNY RENDEZÉSE

A veszteség vagy alaphiány rendezése saját forrásokból

5. §

(1) A termelőszövetkezet veszteségét vagy alaphiányát - sorrendben -

a) tartalékalapjából,

b) jövedelembiztonsági alapjából,

c) műszaki fejlesztési alapjából,

d) fejlesztési alapjából,

e) a fejlesztési alaphiányt az amortizációs alapjából,

f) a veszteséget a két éven belül megvalósított beruházások utáni amortizációs alapjából,

g) jogszabály alapján képzett beruházási pénzügyi tartalékaiból, ha az előreláthatóan a veszteséges vagy alaphiányos évet követő évben felhasználásra nem kerül,

h) szövetkezeti és gazdasági társulásnak a termelőszövetkezetet megillető tárgyévi teljes nyereségéből,

i) a tárgyévet követő évben képződő nyereségéből.

j) a fejlesztési alaphiányt a tárgyévet követő évben képződő amortizációs alapjából,

k) a nélkülözhető eszközeinek értékesítéséből -- ha az értékesítés a tárgyévet követő évben realizálható -köteles rendezni és

l) a tárgyévet követő év részesedési alapjának csökkentéséből,

m) a Kölcsönös Támogatási Alapból a Bank útján nyújtott kölcsönből vagy végleges juttatásból,

n) szövetkezeti és gazdasági társulás keretén belül vagy társuláson kívül fejlesztési alap átvételéből,

o) szövetkezeti vagy gazdasági társulásból a tárgyévet követő évben kivont eszközeivel rendezheti.

(2) A mezőgazdasági szakszövetkezet vesztesége vagy alaphiánya a tagok által már befizetett vagy a tárgyévet követő évben befizetésre kerülő évenkénti vagyoni hozzájárulásból is rendezhető.

(3) A saját források igénybevételéről a termelőszövetkezet közgyűlése határoz. A termelőszövetkezetnek a közgyűlés határozata előtt kérnie kell a Bank állásfoglalását arról, hogy a hitelképessége az (1) és (2) bekezdésben foglalt forrásokból helyreállítható-e. .

A veszteség vagy alaphiány rendezése költségvetési forrásból

6. §

(1) Ha a veszteség vagy alaphiány saját forrásokból nem fedezhető, a rendezés költségvetési forrásokból, illetve azok fedezete mellett veszteségrendezési hitellel, dotációval és fejlesztési alaphiány-rendezési hitellel történhet. E célból a megyei végrehajtó bizottság veszteség- vagy alaphiány-rendezési eljárást (a továbbiakban: veszteségrendezési eljárás) indíthat.

(2) El kell rendelni a veszteségrendezési eljárást, ha azt a pénzügyminiszter, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, a Központi Népi Ellenőrző Bizottság elnöke, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsának elnöke javasolja. A veszteségrendezési eljárás megindítását a termelőszövetkezet is kérheti.

7. §

A veszteségrendezési eljárás elrendeléséről értesíteni kell:

a) a Pénzügyminisztériumot,

b) a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot,

c) a Magyar Nemzeti Bankot,

d) a termelőszövetkezet vezetőségét,

e) az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet,

f) a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságát;

g) a termelőszövetkezet illetékes területi szövetségét.

8. §

(1) A veszteségrendezési eljárást a tárgyévi mérlegbeszámoló pénzügyi revíziójával egyidejűleg a bevételi szervezet folytatja le a megyei mezőgazdasági és pénzügyi szakigazgatási szervek, valamint a Bank bevonásával. A bevételi szervezet a veszteségrendezési eljárás során szakértőket is igénybe vehet.

(2) A termelőszövetkezetnél a veszteségrendezési eljárást a megkezdéstől számított 30 napon belül, de legkésőbb április 30-ig be kell fejezni.

(3) A veszteségrendezési eljárás során a termelőszövetkezet minden tagja és alkalmazottja köteles a szükséges felvilágosításokat és adatokat megadni, a vizsgálatot elősegíteni.

(4) A bevételi szervezet a veszteségrendezési eljárás alapján a veszteség vagy alaphiány pénzügyi rendezésére, annak feltételeire, a gazdálkodás megjavítására a megyei mezőgazdasági és pénzügyi szakigazgatási szervekkel, a Bankkal, valamint a termelőszövetkezetek területi szövetségével egyeztetett intézkedési javaslatot készít a megyei végrehajtó bizottságnak.

(5) Ha a veszteségrendezési eljárás személyi felelősséget állapít meg, a fegyelmi felelősségrevonásra, illetőleg a kár megtérítésére a megyei végrehajtó bizottság indítványára az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv tesz javaslatot a közgyűlésnek, illetőleg a termelőszövetkezet más illetékes szervének. Bűncselekmény alapos gyanúja esetén a szükséges intézkedéseket a megyei végrehajtó bizottság teszi meg.

A veszteség vagy alaphiany rendezésének feltételei

9. §

(1) A megyei végrehajtó bizottság a veszteségrendezési eljárás befejezése után a veszteség vagy alaphiany költségvetési forrásból történő rendezéséről és annak feltételeiről határozatot hoz. A veszteséges vagy alaphiányos évet követő évekre a rendezés kötelező feltételeként a hitelképesség helyreállításához nyújtható költségvetési fedezet kötelező feltételeit [3. § (1) bekezdés] írja elő, az alábbi eltérésekkel:

a) a folyamatban levő beruházások ütemét olyan mértékben kell csökkenteni, hogy ha a termelőszövetkezetnek a beruházás folytatásához hitelen és állami támogatáson felül saját forrásra is szüksége van, a saját forrás mértéke általában nem haladhatja meg az amortizációs alapjának 50%-át;

b) veszteségrendezési hitel igénybevétele esetén, annak visszafizetéséig a munkadíj és munkabér összege nem haladhatja meg a 2. § (3) bekezdés c) pontjában meghatározott mértéket. Amennyiben az esedékes veszteségrendezési hitel visz-szafizetése után a tárgyévi nyereség lehetővé teszi, a termelőszövetkezet kiegészítő részesedést fizethet;

c) a vezetőknek vissza kell fizetniük a 3. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott mértéket meghaladó munkadíjat, munkabért és prémiumot a veszteség vagy alaphiány miatt olyan termelőszövetkezetnél is, amelynél évközben költségvetési fedezet nyújtására nem került sor. Visszafizetés helyett a vezetők kérhetik, hogy az említett mértéket meghaladó munkadíjat, munkabért és prémiumot a veszteséges vagy alaphiányos évet követő évben munkadíjukból, illetve munkabérükből tartsák vissza. Munkahely-változtatás esetén vagy nyugdíjazáskor a visszafizetés, illetőleg visszatartás alá eső munkadíjat, munkabért, prémiumot tartozásként kell kimutatni.

(2) A megyei végrehajtó bizottság feltételként előírhatja továbbá a 3. § (3) bekezdésében foglaltakat, a veszteséges alaptevékenység gazdaságossá tételét, és alkalmazhatja a 3. § (2) bekezdésében foglaltakat.

(3) A 3. § (7) bekezdése esetében a megyei végrehajtó bizottság a veszteséget vagy alaphiányt az általa nyújtott költségvetési fedezet terhére rendezi, és a veszteség vagy alaphiány rendezésének feltételeit saját hatáskörben állapítja meg.

(4) A megyei végrehajtó bizottság határozatában foglalt feltételek elfogadásáról a közgyűlés dönt.

(5) A veszteséget vagy alaphiányt csak a feltételek elfogadása után lehet költségvetési forrásokból rendezni.

A fejlesztési alaphiány rendezése

10. §

(1) A fejlesztési alaphiány rendezésére a Bank költségvetési fedezet mellett fejlesztési alaphiányrendezési hitelt nyújt, a hitelpolitikai irányelvekben meghatározott kamatfeltétellel.

(2) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitel visszafizetési ideje nem lehet hosszabb a hitelpolitikai irányelvekben a mezőgazdasági tevékenységre meghatározott leghosszabb lejárati időnél.

(3) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitelt a termelőszövetkezet a következő években képződő fejlesztési alapjából köteles visszafizetni a (4) bekezdés szerint meghatározott lejáratnak megfelelően.

(4) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitel költségvetési fedezetének lejáratát - a Bank véleményének meghallgatása után - a megyei végrehajtó bizottság határozza meg.

(5) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitel visszafizetése előtt új ültetvénytelepítési és építési-szerelési beruházáshoz állami támogatási okiratot kiadni nem szabad.

A veszteség és egyéb alaphiány rendezése

11. §

(1) A veszteség rendezése

a) veszteségrendezési hitellel és

b) dotációval történhet.

(2) Dotáció adható:

a) rendkívüli ár- vagy belvíz sújtotta területté nyilvánított [1001/1972. (I. 18.) Korm. határozattal módosított 1017/1970. (V. 30.) Korm. határozat] termelőszövetkezetben keletkezett mérleg szerinti veszteség rendezésére, ha a veszteséget

1. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból (5. §) egy éven belül,

2. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel nem rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból két éven belül

rendezni nem tudja;

b) a biztosítási kockázatvállalás körébe tartozó és a biztosítási szerződés feltételei alapján meg nem téríthető károkból származó, a tárgyévben keletkezett, saját forrással csökkentett mérleg szerinti veszteség rendezésére, ha a veszteséget

1. a kedvezőtlen termőhelyi adottságú mezőgazdasági szövetkezet egy éven belül,

2. a gazdaságilag elmaradt mezőgazdasági termelőszövetkezet két éven belül,

3. minden egyéb termelőszövetkezet három éven belül rendezni nem tudja;

c) a kedvezőtlen termőhelyi adottságú mezőgazdasági szövetkezetnek az előzőekben nem említett veszteségére is, ha a veszteséget két éven belül saját forrásból rendezni nem tudja.

(3) Veszteségrendezési hitel nyújtható a veszteségnek dotációval nem rendezhető részére, valamint az egyéb alaphiányokra.

(4) Veszteségrendezési hitelt a Bank a megyei végrehajtó bizottság által biztosított költségvetési fedezet mellett, legfeljebb a fedezet lekötési időtartamára nyújthat.

(5) A veszteségrendezési hitel költségvetési fedezetének lekötési időtartamát - a Bank véleményének meghallgatása után - a megyei végrehajtó bizottság határozatban állapítja meg.

12. §

(1) A megyei végrehajtó bizottság a veszteségrendezési hitelhez, a fejlesztési alaphiány-rendezési hitelhez és - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a dotációhoz szükséges fedezetet a Pénzügyminisztériumtól igényelheti.

(2) A megyei végrehajtó bizottság a 11. § alapján a kedvezőtlen termőhelyi adottságú mezőgazdasági szövetkezeteknek adható dotációt az e célra engedélyezett keretből fedezi.

13. §

A Bank az esedékes veszteségrendezési hitel, valamint a fejlesztési alaphiány-rendezési hitel törlesztése után annak költségvetési fedezetét a megyei pénzügyi szakigazgatási szerv "Termelőszövetkezetek veszteségrendezésével kapcsolatos elszámolások lebonyolítási számlá"-jára utalja vissza.

VEGYES RENDELKEZÉSEK

14. §

(1) A csökkentett ütemben folytatható [9. § (1) bekezdés a) pont], vagy leállított [3. § (1) bekezdés c) pont, folyamatban levő beruházás esetén a megyei hivatalnak a megyei végrehajtó bizottság állásfoglalása alapján - új határidők meghatározása mellett - mellőznie kell az állami támogatásban részesülő beruházásokra előírt - a befejezési határidő, a kapacitás-kihasználás vagy a rendeltetésszerű hasznosítás elmulasztása miatti - pénzügyi szankciók (beruházási járulék) alkalmazását.

(2) Ha a veszteséges vagy alaphiányos termelőszövetkezet más termelőszövetkezettel egyesül, a megyei végrehajtó bizottság határozatából származó jogok és kötelezettségek a jogutód termelőszövetkezetet illetik meg, illetve terhelik.

(3) Ha a megyei végrehajtó bizottság megállapítása szerint a termelőszövetkezet eredményes gazdálkodásának feltételei nem biztosíthatók, a termelőszövetkezet tartósan veszteséges, vagy a jövőbeni eredményes gazdálkodás megteremtésére hozott intézkedéseket a termelőszövetkezet nem hajtja végre, az 1967. évi III. törvény 130/A. § (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak alkalmazhatók.

(4) Ha a termelőszövetkezet a veszteségrendezési hitelt, vagy annak egy részét a lejárat időpontjára visszafizetni nem tudja, azt a mérlegbeszámolójában az állammal szembeni kötelezettségként kell kimutatnia.

(5) A termelőszövetkezeteknél fennálló visszatérítendő állami juttatás után az 5%-os járulékot a "PM Termelőszövetkezeti visszatérítendő állami juttatási alap" elnevezésű számlára kell továbbra is befizetni. A visszatérítendő állami juttatást a termelőszövetkezetnek fejlesztési alapjából kell törlesztenie, és a 13. §-ban megnevezett számlára befizetnie. A visszafizetés ütemét éves terveiben a termelőszövetkezet határozza meg. Nem lehet állami támogatási okiratot kiadni új ültetvénytelepítési és építési-szerelési beruházáshoz azoknak a termelőszövetkezeteknek, amelyeknél állami juttatás visszatérítésének kötelezettsége áll fenn.

(6) A megyei végrehajtó bizottság a megyei mezőgazdasági és pénzügyi szakigazgatási szerveivel évenként ellenőriztesse a veszteség vagy alaphiány-rendezés feltételeinek teljesítését, és intézkedjék a határozat megszegőivel szemben.

(7) A Pénzügyminisztérium rendkívüli esetben eltérhet a 2. § (3) bekezdés c) pontjában, a 10. § (5) bekezdésében, illetve e § (5) bekezdésében foglaltaktól.

(8) E rendelet végrehajtásánál a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjét, valamint a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatását, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítását és a pénzügyi revízióját szabályozó rendeletek előírásait kell alkalmazni.

HATÁLYBALÉPÉS

15. §

(1) Ez a rendelet 1976. január 1. napján lép hatályba, egyidejűleg a 3/1972. (I. 25.) PM és a 32/1972. (XI. 1.) PM rendelet hatályát veszti.

(2) Az 1975. évi veszteséget vagy alaphiányt még a 32/1972. (XI. 1.) PM rendelet szerint kell rendezni, az eljárást azonban e rendelet szerint kell lebonyolítani.

Faluvégi Lajos s. k.,

pénzügyminiszter

Tartalomjegyzék