1971. évi III. törvény
a szövetkezetekről
A Magyar Népköztársaságban a szövetkezetek - mint az állampolgárok által gazdasági és társadalmi tevékenység céljára önkéntesen létrehozott szocialista közösségek - a termelés, a fogyasztás és a szolgáltatások különböző területein előmozdítják tagjaik anyagi jólétét és a szocialista életforma kibontakoztatását. Számottevően hozzájárulnak a lakosság széles körű szükségleteinek kielégítéséhez. A szövetkezetek a szocialista elvek szerint szervezik tevékenységüket, osztják fel a jövedelmet, és folyamatosan növelik az oszthatatlan szövetkezeti vagyont. A szövetkezet a szocialista gazdálkodás egyik - az állami vállalattal egyenrangú - vállalati formájává fejlődött.
A szövetkezetek jelenleg és a jövőben is a társadalom számára szükséges és hasznos szerepet töltenek be a szocializmus építésében, erősítik hazánk gazdasági, társadalmi alapját.
Annak érdekében, hogy a szövetkezeti mozgalom valamennyi ágazata a szocialista népgazdaság célkitűzéseivel összhangban és társadalmi-gazdasági jelentőségének megfelelően tovább fejlődjék: ez a törvény megállapítja az egész szövetkezeti mozgalom számára irányadó elveket, továbbá azokat az alapvető közös szabályokat, amelyek minden szövetkezetre egyaránt vonatkoznak.
Mindezek alapján az Országgyűlés a szövetkezetek céljáról, szervezetéről, gazdálkodásáról és társadalmi tevékenységéről, a szövetkezeti tagsági viszonyról, a szövetkezetek érdekképviseleti szerveiről, valamint a szövetkezetekkel kapcsolatos állami tevékenységről a következő törvényt alkotja:
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. § A szövetkezet az állampolgárok által önkéntesen létrehozott, a tagok személyes és vagyoni közreműködésével vállalati gazdálkodást és társadalmi tevékenységet folytató közösség, amely a szocialista szövetkezeti tulajdon és a demokratikus önkormányzat alapján jogi személyként működik.
2. §[1]
3. § A Magyar Népköztársaság elismeri a kizsákmányolástól mentes gazdasági tevékenységre irányuló szövetkezés szabadságát; támogatja és védelmezi a szocialista társadalmi és gazdasági rendszer szerves részét alkotó szövetkezeteket.
4. § A tagok önkéntes elhatározásán alapul a szövetkezet megalakulása, egyesülése, szétválása, átalakulása és - a feloszlatás esetét kivéve - megszűnése, a tagság érdekvédelmének megszervezése, továbbá a tagsági viszony létesítése és megszüntetése.
5. § A nyitott tagság elvének megfelelően a tagok felvételénél, továbbá a tagok jogainak és kötelességeinek meghatározásánál nem szabad az állampolgári egyenlőséget sértő megkülönböztetést tenni.
6. § (1) A szövetkezet tevékenysége a tagok személyes és vagyoni közreműködésén alapul.
(2) A személyes és vagyoni közreműködés módját a szövetkezet - sajátosságainak megfelelően, a jogszabályok keretei között - maga állapítja meg. A tagsági viszony tartalmát az annak keretében dolgozó tagok esetében a közös munkában való részvétel határozza meg.
7. § (1) A szövetkezet demokratikus önkormányzat alapján működik.
(2) A szövetkezet minden alapvető kérdésében - a jogszabályok keretei között - a tagság dönt.
(3) A szövetkezet - alapszabályban és más belső szabályzatokban - a szövetkezet szervezetére, működésére és gazdálkodására vonatkozó minden olyan kérdést szabályozhat, amelyet a jogszabályok kötelezően nem rendeznek.
(4) A szövetkezet az önkormányzat keretében gondoskodik működésének és gazdálkodásának folyamatos és teljes körű ellenőrzéséről.
8. §[2]
9. § A tagok a szövetkezet gazdálkodásának eredményéből a szocialista elosztás elveinek megfelelően részesednek.
10. § A gazdasági és társadalmi célok eredményesebb megvalósítása érdekében a szövetkezet és tagjai, továbbá a szövetkezetek egymást - az önsegély és a kölcsönös segítség elvének érvényesítésével - sokoldalúan támogatják.
11. § A szövetkezet előmozdítja a tagok művelődését, ismereteik gyarapítását, és gondoskodik arról, hogy tagjai a szövetkezeti önkormányzat ügyeiben kellő jártasságot szerezzenek.
ELSŐ RÉSZ
I. fejezet
A SZÖVETKEZET MEGALAKULÁSA ÉS SZERVEINEK MŰKÖDÉSE
A megalakulás módja
12. § (1)[3] A szövetkezet megalakulásához szükséges:
a) jogszabályban meghatározott taglétszám és induló vagyon;
b) az alakuló közgyűlés megtartása;
c) az alapszabály megállapítása, a testületi szervek megalakítása és a tisztségviselők megválasztása;
d)[4] a szövetkezet nyilvántartásba vétele.
(2)[5] Szövetkezet kisszövetkezet és kistermelők szövetkezete formájában is alakulhat.
(3)[6] A kisszövetkezet egyszerűsített önkormányzattal és munkaszervezettel működő szövetkezet. A kisszövetkezetre a szövetkezetre vonatkozó szabályokat a törvény és a Minisztertanács által meghatározott eltérésekkel, illetőleg kiegészítésekkel kell alkalmazni.
(4)[7] A kistermelők szövetkezetének célja, hogy tagjai gazdasági tevékenységét összehangolja és szolgáltatásokkal segítse, továbbá gondoskodjon a kistermelők munkáját segítő - a szövetkezet tulajdonában levő - eszközök biztosításáról, valamint létesítmények fenntartásáról és működéséről.
(5)[8] A kistermelők szövetkezetére a szövetkezetre vonatkozó szabályokat a Minisztertanács által meghatározott eltérésekkel, illetőleg kiegészítésekkel kell alkalmazni.
Az alapszabály és jóváhagyása
13. § Az alapszabály a szövetkezet szervezetének, működésének és gazdálkodásának alapokmánya; tartalmát a közgyűlés a jogszabályok keretei között, a szövetkezet céljait és adottságait figyelembe véve állapítja meg.
14. § (1) Az alapszabályban kell meghatározni:
a) a szövetkezet nevét, székhelyét, célját és tevékenységi körét;
b) a szövetkezet szervezetére és szerveinek működésére vonatkozó főbb szabályokat:
c) a szövetkezet testületi szervei tagjainak számát, hatáskörét, működésük időtartamát, a tisztségek betöltésének és megszűnésének módját;
d) a tagok alapvető jogait és kötelességeit, különösen a személyes és a vagyoni közreműködés módját, mértékét;
e) a közös vagyon kialakításának és növelésének, valamint a gazdálkodás eredménye felhasználásának főbb elveit;
f) a szövetkezet képviseletének módját, végül
g) mindazt, aminek rendezését jogszabály az alapszabályra utalja, vagy a közgyűlés szükségesnek tartja.
(2)[9] A kisszövetkezet alapszabályában - az (1) bekezdésben foglaltakon kívül - meg kell határozni
a) az induló vagyon mértékét, továbbá b) azt az értékhatárt, amelyen felül a szerződések megkötéséhez a közgyűlés előzetes hozzájárulása szükséges.
(3)[10] Az alapszabály megállapításához és módosításához a szavazatok kétharmados többsége szükséges.
(4)[11] A szövetkezet tevékenységi körét az alapszabály módosítása nélkül kiegészítheti. Ha jogszabály valamely tevékenység folytatásához külön jog vagy hatósági engedély megszerzését írja elő, ezt a tevékenységi körbe csak a külön jog, illetőleg a hatósági engedély megszerzését követően lehet felvenni.
15. §[12]
16. §[13] (1) A szövetkezet megalakulását az alakuló közgyűléstől számított harminc napon belül be kell jelenteni a cégjegyzéket vezető bíróságnak (a továbbiakban: cégbíróság). A szövetkezet a cégjegyzékbe való bejegyzéssel - az alakuló közgyűlés időpontjára visszaható hatállyal - jön létre. A bejegyzés csak jogszabálysértés esetén tagadható meg.
(2) A cégbírósághoz intézett bejelentésnek tartalmaznia kell minden adatot, amelynek bejegyzését a bírósági cégnyilvántartásról szóló jogszabályok előírják.
(3) A bejegyzett adatok nyilvántartását a változás megtörténtétől számított harminc napon belül a cégbíróságnak be kell jelenteni.
A szövetkezeti önkormányzat
17. § A demokratikus önkormányzat követelményeinek megfelelően a szövetkezet tagsága
a) maga dönt a szövetkezet működésének, gazdálkodásának és társadalmi tevékenységének legfontosabb ügyeiben;
b) választás útján létrehozza a vezető szerveket;
c) ellenőrzi a szövetkezet szerveinek működéséi és a gazdálkodást;
d) beszámoltatja a tisztségviselőket.
18. §[14] (1)[15] Minden szövetkezet az alapszabályon felül szervezeti és működési szabályzatot, továbbá - ha jogszabály másként nem rendelke-zik - munkaügyi szabályzatot köteles alkotni.
(2)[16] Az alapszabályban meghatározott tevékenységi kör kiegészítéséről a szervezeti és működési szabályzatban kell rendelkezni.
(3)[17] Az alapszabály úgy rendelkezhet, hogy a kötelező önkormányzati szabályzatokra utalt kérdések szabályozását egy szabályzat tartalmazza.
19. § (1) Minden szövetkezeti tag egyenlően jogosult a szövetkezet vezetésében a közgyűlésen tanácskozás és szavazás útján, valamint - kizáró ok és összeférhetetlenség hiányában - tisztség betöltésével részt venni.
(2) A tagsági viszonyon alapuló szervezeti és a személyes közreműködéssel összefüggő jogok a vagyoni hozzájárulás mértékétől függetlenül egyenlők.
A szövetkezet szervei
A közgyűlés
20. §[18] (1) A szövetkezet legfőbb testületi szerve a közgyűlés, amely a tagok összességéből áll.
(2) Kizárólag a közgyűlés hatáskörébe tartozik:
a) az alapszabály megállapítása;
b) a területi (szakmai) szövetségbe a belépés vagy onnan a kilépés elhatározása;
c)[19] a szövetkezet egyesülésének, szétválásának, átalakulásának és megszűnésének az elhatározása;
d) döntés minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az alapszabály a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal.
(3) A kisszövetkezet közgyűlésének kizárólagos hatáskörébe tartozik továbbá:
a) az önkormányzati szabályzat elfogadása és módosítása;
b) a szövetkezetből a tag kizárása;
c) harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben a tagfelvétel, a tagsági és a munkaügyi viták eldöntése;
d) a termelő jellegű kisszövetkezetben a tagsági munkamegállapodás felmondása;
e) az alapszabályban meghatározott értékhatáron felül a szerződések előzetes jóváhagyása.
(4) A közgyűlés hatáskörébe tartozik - kivéve, ha az alapszabály a küldöttgyűlés hatáskörét állapítja meg -
a) az alapszabály módosítása;
b) a tisztségviselők és az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban vagy az alapszabályban meghatározott bizottságok elnökének és tagjainak a megválasztása, felmentése, visszahívása és felelősségre vonása;
c) az elnök és az elnökhelyettes díjazásának megállapítása;
d) a terv és az eredménykimutatás (zárszámadás) megállapítása;
e) irányelvek meghatározása a gazdálkodás eredményének felhasználásáról, különösen a tagsági viszony alapján végzett munka vagy más személyes közreműködés értékelésének (mérésének, díjazásának) rendszeréről;
f) a kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre és a területi (szakmai) szövetség küldöttközgyűlésére küldöttek választása;
g) döntés minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az alapszabály a közgyűlés (küldöttgyűlés) hatáskörébe utal.
(5) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok vagy az alapszabály a 30. §-ban nem említett tisztségviselők megválasztását, felmentését és visszahívását a munkahelyi tanácskozás hatáskörébe is utalhatják.
21. § (1) A közgyűlést a vezetőség (igazgatóság, a továbbiakban együtt: vezetőség) az alapszabályban meghatározott esetekben és időközökben, de legalább évente egyszer köteles összehívni. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a közgyűlés összehívására más időközt is megállapíthatnak.
(2) A közgyűlést akkor is össze kell hívni, ha
a) az ok és a cél megjelölésével a tagok tíz százaléka, a felügyelő (ellenőrző) bizottság (a továbbiakban együtt: felügyelő bizottság) vagy az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv azt írásban indítványozza;
b) a szövetkezet fizetési kötelezettségeit tartósan nem teljesíti.
22. § (1) A közgyűlés határozatképes, ha azon a tagoknak több mint a fele jelen van; jogszabály vagy az alapszabály ennél magasabb mértéket is megállapíthat.
(2) Ha ez a törvény, más jogszabály vagy az alapszabály minősített többséget vagy titkos szavazást nem ír elő, a közgyűlés a határozatokat a jelenlevő tagok több mint felének szavazatával és nyílt szavazással hozza. Szavazategyenlőség esetében a közgyűlés elnökének szavazata dönt.
(3) Minden tagot egy-egy szavazat illet meg; a tagok csak személyesen szavazhatnak.
23. § (1) A közgyűlést a szövetkezet szervezeti (területi) egységeiben azonos napirenddel külön-külön lehet megtartani, ha az alapszabály így rendelkezik (részközgyűlés).
(2) A közgyűlési határozatot a részközgyűléseken leadott szavazatok összeszámlálásával kell megállapítani.
(3) A szövetkezet alapszabálya a részközgyűléseket - a szervezeti (területi) egység meghatározott belső ügyeiben - önálló döntési jogkörrel ruházhatja fel.
A küldöttgyűlés[20]
24. §[21] (1)[22] Ha az alapszabály úgy rendelkezik, a szövetkezetben küldöttgyűlés is működik.
(2)[23] A küldötteket a tagok sorából a munkahelyi tanácskozás (tagértekezlet, a továbbiakban: munkahelyi tanácskozás) választja legfeljebb öt évre. A küldöttek tevékenységüket a munkahelyi tanácskozás állásfoglalásainak megfelelően végzik, és arról választóiknak rendszeresen beszámolnak.
(3)[24]
(4)[25] A küldöttgyűlést az alapszabályban meghatározott időközönként - de legalább évi egy alkalommal - kell összehívni. A küldöttgyűlés határozatképes, ha azon a küldötteknek legalább a kétharmada jelen van; egyebekben a küldöttgyűlésre azokat a szabályokat kell alkalmazni, amelyek a közgyűlésre vonatkoznak.
(5)[26] A küldöttgyűlés hatáskörébe tartozó bármely ügyet - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok eltérően nem rendelkeznek - a küldöttgyűlés helyett a soron következő közgyűlés elé lehet terjeszteni.
A munkahelyi tanácskozás[27]
24/A. §[28] (1)[29] A termelő jellegű szövetkezetben a tagoknak és az alkalmazottaknak a munkahely vagy egyéb azonos érdekeltség alapján szervezett egyes közösségei demokratikus szervezeti jogaikat munkahelyi tanácskozáson gyakorolják. Kisszövetkezetben az alapszabály határozza meg a munkahelyi tanácskozások rendszeresítését.
(2) A munkahelyi tanácskozást az érintett közösség önkormányzatával, továbbá a munka végzésével, díjazásával és a dolgozók erkölcsi elismerésével kapcsolatban döntési, javaslattételi és véleményezési jog illeti meg.
(3) A közgyűlés és a küldöttgyűlés anyagát előzetesen meg kell tárgyalni az érdekelt munkahelyi tanácskozásokon és azok észrevételeit, javaslatait a közgyűlés, illetőleg küldöttgyűlés elé kell terjeszteni. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok ez alól a nem munkahely alapján szervezett közösségek tekintetében kivételt tehetnek.
(4)[30] A munkahelyi tanácskozás szervezeti rendszerét, hatáskörét és működésének szabályait az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat állapítja meg. E jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat határozza meg a munkahelyi tanácskozás vezetőjének önálló hatáskörét. Az alapszabály keretei között a tanácskozás dönt abban a kérdésben, hogy a vezető egyben küldött-e.
A vezetőség
25. § (1)[31] A vezetőséget a tagok sorából a közgyűlés (küldöttgyűlés) titkos szavazással legfeljebb öt évre választja.
(2) A vezetőség a közgyűlés határozatainak megfelelően irányítja a szövetkezet tevékenységét; dönt a szövetkezetet érintő minden olyan kérdésben, amely nem tartozik a szövetkezet más szervének hatáskörébe.
(3)[32] A vezetőség a határozataiért és azok végrehajtásáért a közgyűlésnek felelős; tevékenységéről a közgyűlésnek és a küldöttgyűlésnek rendszeresen beszámol.
(4)[33] Harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben a vezetőség működése nem kötelező; ha vezetőség nem működik, annak a jogszabályban megállapított hatáskörét az elnök gyakorolja.
A szövetkezet bizottságai
26. § (1)[34] A szövetkezetben felügyelő bizottság és a termelő jellegű szövetkezetben döntőbizottság is működik. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok más bizottság megalakítását is kötelezővé tehetik
(2) A közgyűlés és a vezetőség - állandó vagy ideiglenes jelleggel - meghatározott feladatok ellátására további bizottságokat hozhat létre.
(3)[35] Harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben döntőbizottság nem működik; az alapszabály állapítja meg felügyelő bizottság vagy más bizottság alakítását. A tagsági vagy munkaügyi vita eldöntése érdekében a közgyűlést harminc napon belül össze kell hívni.
27. § (1) A felügyelő bizottság feladata a szövetkezet egész tevékenységére kiterjedő, folyamatos ellenőrzés.
(2)[36] A felügyelő bizottságot a közgyűlés a tagok sorából titkos szavazással legfeljebb ötévi időtartamra választja; a bizottság a közgyűlésnek felelős.
(3) A vezetőség tagjait a felügyelő bizottság elnökévé vagy tagjává nem lehet megválasztani.
28. § (1)[37] A tagsági vitákat eldöntő szövetkezeti döntőbizottság elnökét és tagjait a közgyűlés - a szövetkezet tagjai közül - legfeljebb ötévi időtartamra titkos szavazással választja.
(2) A szövetkezet és a felügyelő bizottság elnökét, a vezetőség és a felügyelő bizottság tagját, valamint a szövetkezet jogtanácsosát (jogi előadóját) nem lehet a szövetkezeti döntőbizottság elnökévé vagy tagjává megválasztani.
29. §[38]
Tisztségviselők
30. §[39] A szövetkezet tisztségviselői az elnök, az elnökhelyettes, a vezetőség tagjai, továbbá a felügyelő bizottság és a szövetkezeti döntőbizottság elnöke és tagjai. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály további személyeket minősíthetnek tisztségviselőnek.
31. § Nem lehet tisztségviselő az, aki
a) nem tagja a szövetkezetnek:
b) korlátozottan cselekvőképes;
c) kizárást vagy tisztségből elmozdítást kimondó fegyelmi határozat vagy közügyektől eltiltást kimondó bírósági ítélet hatálya alatt áll.
32. § (1)[40] Az elnököt és elnökhelyettest a közgyűlés (küldöttgyűlés) a tagok sorából titkos szavazással legfeljebb öt évi időtartamra választja: az elnök egyúttal a vezetőségnek is az elnöke.
(2) Az elnök a szövetkezet működését és a gazdálkodást - a jogszabályoknak, az alapszabálynak és más belső szabályzatoknak, valamint a közgyűlés és a vezetőség határozatainak megfelelően - személyes felelősséggel irányítja: tevékenységéről a vezetőségnek rendszeresen beszámol.
(3)[41] Az alapszabály úgy rendelkezhet, hogy az elnök és az elnökhelyettes tisztségét a szövetkezetben végzett egyéb munkája mellett látja el. A nem függetlenített elnököt és elnökhelyettest a közgyűlés vagy a küldöttgyűlés évente tiszteletdíjban részesítheti.
(4)[42] Ha az alapszabály elnökhelyettes választását nem írja elő, a vezetőség esetileg jelöli ki azt a tagját, aki az elnököt akadályoztatása idején helyettesíti.
Összeférhetetlenség
33. § (1) Házastársak, élettársak, továbbá egyeneságon és testvérként rokonok nem lehetnek ugyanannak a szövetkezetnek tisztségviselői.
(2) Ilyen kapcsolat esetén összeférhetetlenség áll fenn továbbá:
a) egyfelől a szakvezetők és a vezetőség közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői, másfelől közvetlen felettesük között, továbbá
b) egyfelől a pénz- és anyagkezeléssel megbízott személyek, másfelől közvetlen felettesük, valamint a felügyelő bizottság elnöke és tagjai között.
(3) Jogszabály és ennek keretei között az alapszabály további összeférhetetlenségi eseteket állapíthat meg.
(4)[43] A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott, valamint a munkahelyi tanácskozás vezetőjének személyére vonatkozó összeférhetetlenség alól a közgyűlés kivételesen indokolt esetben felmentést adhat.
II. fejezet
A SZÖVETKEZET GAZDÁLKODÁSA
A szövetkezeti tulajdon
34. § (1)[44] A szocialista szövetkezeti tulajdon a társadalmi termelés, elosztás vagy a szükségletek közös kielégítése céljára önként társult állampolgárok csoportjának - ha a törvény kivételt nem tesz - részben oszthatatlan, részben a tagok között osztható tulajdona.
(2)[45] A szövetkezeti tulajdon körébe tartozik a szövetkezetek egymás közötti társulásának, a szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek és az általuk alapított vállalatnak a tulajdona, a szövetkezet által létesített leányvállalat vagyona, továbbá a más szocialista gazdálkodó szervvel létesített társuláshoz a szövetkezet által nyújtott vagyoni hozzájárulás és a társulás eredményeként létrejött vagyonszaporulatnak a szövetkezet vagyoni hozzájárulásával, illetőleg az alapító okiratban meghatározott részesedésével arányos része.
(3)[46] A szövetkezeti tulajdon a társadalmi tulajdon más formáival egyenrangú, azonos védelemben és a gazdasági kapcsolatok keretében azonos elbírálásban részesül.
35. § Szövetkezeti tulajdonban lehetnek mindazok a termelőeszközök és más vagyontárgyak, amelyeket törvény vagy törvényerejű rendelet nem utal az állami tulajdon kizárólagos tárgyai körébe.
A szövetkezet vállalati gazdálkodása
36. § a szövetkezet a tulajdonában álló, a tagok vagy az állam által használatába adott, továbbá a szerződés útján használatába került eszközökkel önállóan gazdálkodik.
37. § (1)[47] Szövetkezet minden olyan tevékenységet folytathat, amelyet jogszabály nem utal állami gazdálkodó szerv vagy más állami szerv kizárólagos tevékenységi körébe.
(2) a szövetkezet a gazdasági tevékenységét a hatósági előírások keretei között végezheti.
38. § (1)[48] A szövetkezet tervek alapján gazdálkodik; terveit maga készíti el és állapítja meg.".
(2) a szövetkezet bevételeiből fedezi kiadásait; az állammal szemben fennálló és a jogszabályokban meghatározott más kötelezettségek teljesítése után fennmaradó eredmény felhasználásáról szabadon dönt.
(3) a szövetkezetek a jogszabályok keretei között - külön-külön hozott közgyűlési határozattal - közös alapokat létesíthetnek.
39. § a szövetkezet a jogszabályoknak megfelelően köteles a tulajdonában és a használatában álló vagyontárgyakat, az elvégzett gazdasági műveleteket és azok eredményét nyilvántartani, a könyvviteli nyilvántartásokat folyamatosan ellenőrizni, továbbá mérleget és eredmény-kimutatást (zárszámadást) készíteni.
40. § (1) a szövetkezet a tulajdonában álló vagyontárgyakkal és pénzeszközeivel felel tartozásaiért; ez a rendelkezés nem érinti azokat a jogszabályokat, amelyek egyes vagyontárgyakat a bírósági végrehajtás köréből kizárnak.
(2)[49] A tag saját vagyonával - a részjegy összegét kivéve - és munkadíjával nem felel a szövetkezet tartozásaiért
41. §[50]
A szövetkezet képviselete
42. § (1) a szövetkezetet az elnök, akadályoztatása esetében az elnökhelyettes képviseli.
(2) Más tag vagy alkalmazott - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a szövetkezet képviseletében csak írásbeli meghatalmazás alapján járhat el. Ilyen meghatalmazást az elnök (elnökhelyettes) adhat.
(3) Írásbeli kötelezettséget az elnök vagy két képviseletre jogosult személy együttesen vállalhat
(4) a szövetkezet bankszámlájáról való rendelkezéshez, továbbá hitelszerződés kötéséhez két jogosult személy együttes aláírása szükséges.
III. fejezet
Szövetkezetek egyesülése, szétválása, átalakulása és megszűnése
Szövetkezetek egyesülése
43. §[51]
44. §[52]
45. §[53]
A szövetkezet szétválása
46. §[54]
47. §[55]
47/A. §[56]
A szövetkezet átalakulása
48. §[57]
48/A. §[58]
A szövetkezet megszűnése
49. §[59]
50. §[60]
51. §[61]
52. §[62]
53. § (1)[63] A tartozások kiegyenlítése után fennmaradó vagyont - a (2)-(3) bekezdésben, valamint a külön törvényben meghatározott kivételekkel - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint szövetkezeti célokra kell felhasználni.
(2) A részjegyek összegét a tagok között, az év végi részesedés céljára szolgáló összeget pedig a tagok és az alkalmazottak között kell - a közgyűlés határozatának megfelelően - felosztani.
(3) Ha a szövetkezet közérdekű ok miatt szűnik meg, a fennmaradó vagyont vagy ellenértékét - külön jogszabályok rendelkezései szerint - a tagok között lehet felosztani.
(4)[64]
54. §[65]
MÁSODIK RÉSZ
IV. fejezet
A SZÖVETKEZETI TAGSÁGI VISZONY
A tagsági viszony keletkezése
55. § (1)[66] Szövetkezetnek tagja lehet minden nagykorú állampolgár; az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok megengedhetik, hogy a szövetkezetnek kiskorú is tagja lehessen.
(2)[67] Szövetkezeti tagsági viszonyt munkaviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel járó szövetkezeti tagsági viszonyban vagy más ilyen jogviszonyban álló személy vagy nyugdíjas is létesíthet.
56. § (1)[68] A tagfelvételről a szövetkezet vezetősége dönt, s határozatáról az érdekeltet értesíti, a legközelebbi küldöttgyűlést pedig tájékoztatja.
(2)[69] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a tagfelvételt más testületi vezető szerv hatáskörébe utalhatják, továbbá az elutasító határozat ellen jogorvoslatot tehetnek lehetővé.
(3) A tagsági viszony - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a felvételről szóló határozat meghozatalának időpontjában jön létre.
A tag jogai és kötelességei
57. § A tag jogait és kötelességeit a jogszabályok, a szövetkezet alapszabálya és más belső szabályzatai, továbbá az esetleges tagsági megállapodások határozzák meg.
58. § A szövetkezeti tag alapvető joga, hogy
a) a szövetkezet céljának és jellegének megfelelően részt vegyen a szövetkezet tevékenységében, személyes közreműködésének megfelelő ellenszolgáltatást kapjon, és részesedjen a gazdálkodás eredményéből;
b) igénybe vegye a szövetkezet által a tagok részére rendszeresített szolgáltatásokat, és élvezze a szövetkezés egyéb előnyeit:
c) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a közgyűlésen;
d) tisztségre megválaszthassák, ha kizáró ok és összeférhetetlenség nem áll fenn;
e) a tisztségviselőktől és a vezetőktől felvilágosításokat kérjen a szövetkezetet érintő bármely kérdésről.
59. § (1)[70] A tagok a gazdálkodás eredményéből személyes közreműködésük és vagyoni hozzájárulásuk alapján részesednek (személyi jövedelem).
(2)[71] A tagsági viszony alapján dolgozó tag munkadíját tagsági megállapodásba [61. § (1) bekezdése] kell foglalni.
(3)[72]
(4)[73] Az egyes jogcímeken történő részesedés arányát és mértékét, különösen a tagsági viszony alapján végzett munka mérésének és díjazásának szabályait - az egyes szövetkezeti ágazatokra és a gazdasági szabályozó rendszerre vonatkozó jogszabályok keretei között - az alapszabályban és más belső szabályzatban kell meghatározni.
60. § A szövetkezeti tag alapvető kötelessége, hogy
a) teljesítse a vagyoni hozzájárulást, a szövetkezet jellegének megfelelően részt vegyen a közös munkában, illetőleg a szövetkezet tevékenységében, és így hozzájáruljon a szövetkezet gazdasági eredményéhez, a szövetkezeti tulajdon kialakításához és gyarapításához;
b) rendszeresen részt vegyen a közgyűléseken és a szövetkezet minden olyan szervének tevékenységében, amelyben a részvételt elvállalta;
c) a szövetkezeti vagyont gondosan kezelje és védje.
61. § (1)[74] A szövetkezet és tagja (a tagság egy része) megállapodásokban rendezheti a munkavégzéssel vagy más személyes közreműködéssel összefüggő kérdéseket, valamint a vagyoni kapcsolatok sajátos formáit. A tagsági viszony alapján dolgozó taggal, illetőleg az elkülönült érdekeltségi rendszerben dolgozó tagok csoportjával minden esetben megállapodást kell kötni.
(2) A tagsági megállapodások általános feltételeit - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - a szövetkezet belső szabályzataiban állapítja meg.
(3)[75] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott esetekben a munkavégzésre vonatkozó tagsági megállapodásban (munkamegállapodásban) meghatározott foglalkoztatási, illetőleg munkavégzési kötelezettség szüneteltethető, vagy megszüntethető.
(4)[76] Ha a termelő jellegű kisszövetkezet a tagot a munkamegállapodás szerinti vagy a tagnak és a szövetkezetnek egyaránt alkalmas más munkakörben tartósan nem tudja foglalkoztatni, vagy a tag nyugdíjra válik jogosulttá, a közgyűlés a tagsági munkamegállapodást egyoldalúan felmondhatja. Tilos a megállapodás felmondása olyan esetekben, amelyekben a munkajogi szabályok a munkaviszony felmondását tiltják. A munkamegállapodás felmondása esetén a vagyoni hozzájárulást - kivéve ha a tag és a szövetkezet a hozzájárulás visszahagyásában állapodik meg - a tagnak a munkavégzés megszűnésekor ki kell adni.
62. § A szövetkezet vezető szervei kötelesek gondoskodni arról, hogy a tagok a tagsági viszonyból eredő jogaikat gyakorolhassák, és kötelességeiket teljesíthessék.
A tag és a szövetkezet vagyoni kapcsolatai
63. § (1) A tag vagyoni hozzájárulásának formái: részjegy jegyzése, továbbá földnek, más termelőeszköznek (vagyontárgynak) vagy pénznek a szövetkezet tulajdonába (használatába) adása.
(2) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok határozzák meg a vagyoni hozzájárulás alkalmazott formáját, a térítés módját és a különféle formák egymáshoz való viszonyát.
63/A §[77]
64. § (1) A részjegy alapján a tagot a szövetkezet eredményéből osztalék illeti meg.
(2) A részjegy másra át nem ruházható: mentes a tag tartozása miatti végrehajtás alól.
(3)[78] A részjegy összegét a tagsági viszony megszűnése esetében vissza kell fizetni, kivéve ha a szövetkezet veszteséges gazdálkodása miatt felosztható vagyon nincs. A tag és a szövetkezet a részjegynek és más vagyoni hozzájárulásnak meghatározott időre -a részesedésre való jogosultság mellett - történő visszahagyásában is megállapodhat.
(4)[79] A részjegy legalacsonyabb összegét - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - a szövetkezet alapszabálya állapítja meg.
64/A. §[80] A tag a közgyűlés (küldöttgyűlés) által meghatározott célra önkéntesen célrészjegyet jegyezhet. A célrészjegy legalacsonyabb és legmagasabb összegét, befizetésének, felhasználásának, felmondásának, visszafizetésének, továbbá a célrészjegy utáni részesedésnek a módját és feltételeit a közgyűlés (küldöttgyűlés) határozza meg.
64/B. §[81]
64/C. §[82] (1) A szövetkezeti üzletrész után a tulajdonost osztalék illeti meg.
(2) A szövetkezeti üzletrész a szövetkezet tagjára átruházható, névreszóló, örökölhető értékpapír. Az örökös, illetőleg a kilépett, kizárt tag a szövetkezeti üzletrészét csak a szövetkezet tagjára vagy a szövetkezetre ruházhatja át. Ha az örökös nem természetes személy, az üzletrészt köteles felajánlani a szövetkezetnek.
(3) A szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok felhatalmazást kapnak arra, hogy lehetővé tegyék a szövetkezeti üzletrész nem tag természetes személy részére értékesítését a szövetkezet elővásárlási joga mellett.
(4) A szövetkezet közgyűlése-e törvény keretei között - a szövetkezeti tisztségviselők üzletrészére az általánostól eltérő feltételeket állapíthat meg.
(5) A szövetkezeti üzletrészek tulajdonosairól a szövetkezetnél nyilvántartást kell vezetni. A szövetkezeti üzletrészhez fűződő jogokat csak az gyakorolhatja, aki a nyilvántartás szerint az üzletrész tulajdonosa.
65. §[83] A tag és a szövetkezet vagyoni kapcsolatának egyéb formáit - a jogszabályok keretei között - az alapszabály, más belső szabályzat vagy esetenként a közgyűlés (küldöttgyűlés) határozza meg.
A tagsági viszony megszűnése
66. § A tagsági viszony megszűnik, ha a tag meghal, a szövetkezetből kilép vagy kizárják, továbbá ha a szövetkezet jogutód nélkül megszűnik.
67. § (1)[84] A kilépés a tag önkéntes elhatározásán alapul, s azt a vezetőséghez kell írásban bejelenteni.
(2) A bejelentést meghatározott idővel a kilépés előtt kell megtenni; ezt az időtartamot - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - az alapszabályban kell meghatározni.
(3) A tag az alapszabályban meghatározott időtartam eltelte előtt csak a vezetőség hozzájárulásával léphet ki a szövetkezetből. A hozzájárulás nélküli kilépés a kizárás jogkövetkezményeit vonja maga után.
(4) A meghatározott idő elteltével a tagsági viszony megszűnik.
68. § (1)[85] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a kizárást a vezetőség hatáskörébe utalhatják, és lehetővé tehetik a fegyelmi büntetésnek nem minősülő kizárást (törlést) is.
(2) A tagsági viszony a kizárást kimondó határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg.
69. §[86] (1) Ha a tagsági viszony megszűnt, a volt taggal (örökösével) el kell számolni.
(2) A szövetkezeti üzletrész értékének kifizetésére a szövetkezet jogutód nélküli megszűnése esetét kivéve - a volt tag (örököse) nem tarthat igényt.
(3) A volt tag (örökös) és a szövetkezet kölcsönös követelései - ha e törvény másként nem rendelkezik - a tagsági viszony megszűnése időpontjában válnak esedékessé.
(4) Az év végi részesedést és a részjegyet legkésőbb a tagsági viszony megszűnése évére vonatkozó mérleg jóváhagyásától számított harminc napon belül kell kifizetni.
(5) Kisszövetkezetben a vagyoni hozzájárulás kiadása - kivéve, ha a tag és a szövetkezet a hozzájárulás meghatározott időre történő visszahagyásában állapodik meg -az év végi mérleg jóváhagyásától számított harminc nap alatt esedékes.
V. fejezet
MUNKAVISZONYOK A SZÖVETKEZETBEN
Munkaszervezet
70. § (1)[87] A szövetkezet feladatainak eredményes ellátása érdekében - a jogszabályok keretei között - alapszabályában és más belső szabályzataiban olyan munkaszervezeti és érdekeltségi rendszert alakít ki, amely biztosítja a szövetkezeti vagyon megtartását és növelését, a gazdálkodás hatékonyságának folyamatos növekedését, a szövetkezeti sajátosságok erősödését, különösen a szövetkezetben dolgozó tagok és alkalmazottak anyagi és erkölcsi érdekeltségét.
(2)[88] A szövetkezet munkaszervezetét és annak működését úgy kell kialakítani, hogy az kellő összhangban legyen a szövetkezet önkormányzati szervezetével és működésével.
(3)[89] Az önelszámoló vagy az egyébként elkülönült szervezeti egységeket érintő további rendelkezéseket az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok határozzák meg.
(4)[90] Az alapszabály a munkaszervezet és a gazdálkodás vezetésével - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - ügyvezetőt bizhat meg.
71. § (1) A szövetkezet szakvezetői és a vezetőség közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői megbízatásukat a vezetőségtől kapják.
(2)[91] A vezetők körét, jogállását és feladatait a szövetkezet alapszabálya és más belső szabályzatai állapítják meg.
A tagok munkaügyi helyzete
72. §[92]
73. §[93]
73/A. §[94] A kisszövetkezet tagjának munkavégzésével összefüggő, a törvényben, illetőleg a végrehajtására kiadott minisztertanácsi rendeletben nem szabályozott kérdésekben a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetekre irányadó szabályokat kell alkalmazni.
Gondoskodás a tagokról
74. § A szövetkezet a jogszabályoknak megfelelően köteles egészséges és biztonságos munkakörülményekről gondoskodni.
75. § A szövetkezeti tagok az erre vonatkozó jogszabályokban megállapított módon és feltételekkel részesülnek nyugdíjban, más társadalombiztosítási szolgáltatásokban és szociális juttatásokban.
76. § A szövetkezet az idős vagy rászoruló tagjait segélyben és kedvezményekben részesítheti.
Erkölcsi és anyagi megbecsülés
77. § A szövetkezeti mozgalom és gazdálkodás területén végzett kiemelkedő munka társadalmi elismeréseként - külön jogszabályok rendelkezései szerint - kitüntetés, továbbá szövetkezeti kitüntető jelvény adományozható.
78. § A szövetkezet pénzjutalomban és kedvezményekben részesítheti azokat a tagjait és alkalmazottait, akik kiváló munkát végeztek.
Az alkalmazottak munkaügyi helyzete
79. § A szövetkezet alkalmazottainak munkaügyi helyzetére - ebben a törvényben és az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó törvényekben (törvényerejű rendeletekben) a szövetkezeti sajátosságokra tekintettel meghatározott eltérésekkel - a Munka Törvénykönyve, a munkaviszonyra vonatkozó más jogszabályok, illetőleg a társadalombiztosításról szóló jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
VI. fejezet
FELELŐSSÉG, TAGSÁGI VITÁK
Fegyelmi felelősség
80. § (1)[95] A szövetkezet tagját - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint - fegyelmi felelősség terheli, ha a tagsági viszonyával kapcsolatos kötelességét vétkesen megszegi, vagy szövetkezeti taghoz nem méltó magatartást tanúsít.
(2) Fegyelmi büntetést a szövetkezetnek az említett jogszabályokban meghatározott szerve, az ott szabályozott fegyelmi eljárás útján szabhat ki.
Anyagi felelősség
81. § (1) A szövetkezet tagja a tagsági viszonyával kapcsolatos kötelességének megszegésével a szövetkezetnek vétkesen okozott kárért - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint - anyagi felelősséggel tartozik.
(2) Nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely a szövetkezet kármegelőzési, illetőleg kárenyhítési kötelezettségének teljesítésével elhárítható lett volna.
(3)[96] Ha a kárt többen együttesen okozták, a károkozók vétkességük arányában, közrehatásuk figyelembevételével felelnek. Ha a kárt többen együttesen okozták, a károkozók vétkességük arányában, közrehatásuk figyelembevételével felelnek. A felelősség egyetemleges, ha a kárt anyagi haszonszerzés céljából szándékosan okozták.
82. § (1) Vétkességre tekintet nélkül felel a tag a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban keletkezett hiányért, amelyeket állandóan őrizetében tart, kizárólagosan használ vagy kezel.
(2) Mentesül a tag e felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiányt elháríthatatlan külső ok vagy a szövetkezet közrehatása idézte elő.
83. § A kereskedelmi egységben és a raktárban foglalkoztatott szövetkezeti tagoknak a leltárhiányért fennálló felelősségére azokat a rendelkezéseket kell alkalmazni, amelyek a munkaviszonyban álló dolgozók ilyen felelősségét szabályozzák.
84. § (1) A tag kártérítési felelőssége a tényleges vagyoncsökkenésre terjed ki.
(2) A kárt elsősorban pénzben kell megtéríteni; indokolt esetben azonban az eredeti állapot helyreállítását vagy a kár természetbeni megtérítését lehet elrendelni.
(3) A tagot kártérítésre a szövetkezetnek az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott szerve, az ott szabályozott eljárás útján kötelezheti.
85. § (1) A szövetkezet a tagsági viszonnyal összefüggésben a tagnak jogellenesen okozott kárért - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok szerint - anyagi felelősséggel tartozik.
(2) Nem köteles a szövetkezet a kárnak azt a részét megtéríteni, amelyet a károsult vétkes magatartása idézett elő.
85/A. §[97] (1) A kisszövetkezet tagjának fegyelmi és anyagi felelősségére, továbbá a kisszövetkezetnek a taggal szemben fennálló anyagi felelősségére a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetben érvényesülő felelősségi szabályokat kell alkalmazni.
(2) A termelő jellegű kisszövetkezet tagja által gondatlanul okozott kár esetében az alapszabály a felelősség mértékét a tag személyes közreműködése alapján járó személyi jövedelmének egy havi átlagos összege erejéig felemelheti.
A tagsági viták eldöntése
86. § (1) A tag jogaival és kötelességeivel kapcsolatban a szövetkezet és tagja között keletkezett vita eldöntése, továbbá a szövetkezet által tagjának okozott kár megtérítésére kötelezés a szövetkezeti döntőbizottság hatáskörébe tartozik.
(2) Fegyelmi ügyben hozott, továbbá a tag által a szövetkezetnek okozott kár megtérítésére kötelező határozat ellen - a közléstől számított tizenöt napon belül - fellebbezni lehet a szövetkezeti döntőbizottsághoz, kivéve ha a határozatot a közgyűlés hozta.
87. § A szövetkezeti döntőbizottság határozata ellen, továbbá a közgyűlés által fegyelmi és kártérítési ügyben hozott határozat ellen - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott kisebb jelentőségű ügyek kivételével - a közléstől számított harminc napon belül keresettel lehet a bírósághoz fordulni.
88. § A tagsági viszonyból származó igény -ha jogszabály másként nem rendelkezik - három év alatt elévül; a bűntettel okozott kár megtérítésére irányuló követelés azonban nem évül el korábban, mint a bűntett.
89. §[98]
89/A. §[99] (1)[100] A szövetkezetek érdekképviseleti szervei ellátják a szövetkezetek, társulásaik, a szövetkezét által létesített leányvállalatok, valamint a tagság érdekeinek képviseletét. A szövetkezetek szocialista vonásainak erősítése érdekében segítik a szövetkezeti demokrácia fejlesztését, a társadalmi célkitűzésekhez igazodó önálló tervszerű gazdálkodást, a szövetkezeti tagok nevelését és érdekeinek védelmét.
(2) Az érdekképviseleti szervek feladataik ellátása érdekében kölcsönösen együttműködnek egymással, más társadalmi és az állami szervekkel, s a jogszabályok keretei között az alapszabályban meghatározott eszközökkel előmozdítják a társadalmi és a csoportérdekek, valamint a tagok egyéni érdekei összhangjának érvényesülését.
(3)[101] Az érdekképviseleti szervek szervezetüket és annak működését feladataikkal összhangban, a választott testületek irányító szerepének érvényre juttatásával alakítják ki. A választott testületi szervek és a tisztségviselők hatásköréről és működéséről, továbbá az ügyintéző szervezetről az alapszabály rendelkezik.
(4)[102] Az érdekképviseleti szerveket az alapszabályban meghatározott tisztségviselők képviselik.
HARMADIK RÉSZ
VII. fejezet
A SZÖVETKEZETEK ÉRDEKKÉPVISELETI SZERVEI
Területi és szakmai szövetségek
90. § (1) A területi szövetség a szövetkezetek irányítása alatt jogi személyként működő társadalmi, érdekképviseleti, mozgalmi szerv.
(2) Területi szövetség megalakításáról és fenntartásáról a szövetkezetek - külön-külön tartott közgyűlésen - határoznak.
(3) A működő szövetségbe a belépést a szövetkezet közgyűlése határozhatja el.
91. § (1) A területi szövetség feladatai különösen:
a) képviseli működési területén a szövetkezetek társadalmi és gazdasági érdekeit;
b)[103] figyelemmel kíséri és elősegíti a szövetkezetek demokratikus működését és önálló tervszerű vállalati gazdálkodását, a szocialista elosztás elveinek érvényesülését, továbbá a szövetkezeteknek egymással és az állami vállalatokkal való gazdasági együttműködését;
c)[104] elősegíti új szövetkezetek, valamint szövetkezeti kisüzemi és más vállalkozási formák alakulását;
d)[105] a területén működő szövetkezetek és társulásaik tevékenységét elősegítő szolgáltatásokat nyújt;
e)[106] véleményt nyilvánít a szövetkezetek egyesülésére, szétválására, átalakulására és a kiválásra irányuló javaslatokról, és elősegíti e szervezeti változások zavartalan végrehajtását;
f)[107] kezeli a a szövetkezeteknek a szövetségnél létesített közös alapjait, és dönt azok felhasználásáról;
g)[108] ellátja a szövetkezeti tagság egészét vagy jelentős rétegeit érintő érdekvédelmet, és segíti a tagok egyéni érdekvédelmét;
h)[109] a szövetkezetben folyó személyzeti munka segítése,
i)[110] szervezi a szocialista munkaversenyt, közreműködik a tagok szocialista nevelésében, oktatásában, és ellát más társadalmi feladatokat.
(2)[111] A területi szövetség - a külön jogszabályban meghatározott módon - segíti a szövetkezet működésének és gazdálkodásának ellenőrzését, illetőleg végzi az erre irányuló szolgáltatást; ilyen ellenőrzést maga is kezdeményezhet.
(3)[112] A szövetkezetek küldötteik útján irányítják a területi szövetség működését.
92. § A területi szövetség létrejöttéhez szükséges:
a) az alakuló küldöttközgyűlés megtartása;
b) az alapszabály megállapítása, a testületi szervek megalakítása és a tisztségviselők megválasztása;
c) az alapszabály jóváhagyása és a szövetség nyilvántartásba vétele.
93. § (1) Az alapszabályban kell meghatározni különösen a szövetség feladatát, működési területét, szervezetét és a fenntartásához szükséges hozzájárulás módját.
(2) Az alapszabály és annak módosítása az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jóváhagyásával válik érvényessé; a jóváhagyás után a szövetséget nyilvántartásba kell venni.
(3) Nincs szükség jóváhagyásra, ha az alapszabály módosítását csak szövetkezet belépése vagy kilépése tette szükségessé.
94. § (1) A területi szövetség legfőbb testületi szerve a küldöttközgyűlés, amelyet évente legalább kétszer kell összehívni.
(2)[113] A küldötteket a szövetkezetek a szövetkezeti tagok közül öt évi időtartamra küldöttgyűlésen választják.
(3)[114] A küldöttközgyűlés - a küldöttek számának legfeljebb tíz százaléka erejéig - magát teljes jogú küldöttekkel kiegészítheti.
95. § (1)[115] A területi szövetség küldöttközgyűlése és az alapszabályban erre feljogosított más testületi szerve ajánlásokat adhat ki; a szövetkezetekre kötelező határozatokat nem hozhat.
(2) Az ajánlás a szövetkezet illetékes testületi szerve által hozott határozat alapján válik a szövetkezetre kötelezővé.
(3)[116] A területi szövetség figyelemmel kíséri, értékeli és segíti az országos tanács irányelveinek és ajánlásainak, továbbá saját ajánlásainak a szövetkezetek részéről történő megtárgyalását és ezek érvényesülését.
96. § (1) A szövetkezet - közgyűlésének határozata alapján - a szövetségből kiléphet.
(2)[117] A szövetség küldöttközgyűlése kizárhatja a szövetségből azt a tagját, aki a szövetség alapszabályában foglalt kötelezettségeinek felhívás ellenére nem tesz eleget.
(3) A szövetség küldöttközgyűlése titkos szavazással, kétharmados szótöbbséggel a szövetséget megszüntetheti.
(4) Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv feloszlathatja a szövetséget, ha működése nem felel meg a jogszabályoknak vagy az alapszabálynak, és írásbeli felszólítás ellenére sem állítja helyre működésének törvényességét.
97. § (1) Ha a sajátos szakmai érdekek megfelelő érvényre juttatása megkívánja, a szövetkezetek - külön-külön tartott közgyűlésen - szakmai szövetség létrehozását, illetőleg a működő szakmai szövetségbe a belépést elhatározhatják.
(2) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok állapítják meg a szakmai szövetség létrehozásának feltételeit, továbbá azt, hogy a szakmai szövetséget megilleti-e a területi szövetség jogállása.
(3) A szakmai szövetségre egyebekben azokat a rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni, amelyek a területi szövetségre vonatkoznak.
98. § A szövetkezet egyidejűleg több szövetségnek is tagja lehet.
Országos érdekképviseleti szervek
99. § (1) Az országos tanácsok a szövetkezetek jogi személyként működő társadalmi, érdekképviseleti, mozgalmi szervei.
(2) Az országos tanácsokat a szövetkezetek kongresszusai hozzák létre.
(3)[118] A kongresszust - legalább ötévenként -az országos tanács hívja össze.
100. § (1)[119] Az országos tanács a területi és a szakmai szövetségek útján gondoskodik a szövetkezetek kongresszusi küldöttválasztó gyűléseinek összehívásáról. A kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre a szövetkezeti mozgalomban részt vevő személyek - a küldöttek számának legfeljebb húsz százaléka erejéig - szavazati joggal meghívhatók; e meghívottak kongreszusi küldöttnek megválaszthatók.
(2)[120]
(3) A tanácstagok az országos tanácsban a szövetségek területén működő szövetkezeteket képviselik.
101. § (1) A szövetkezeti kongresszus
a) megvizsgálja és értékeli a szövetkezeti ágazat mozgalmi és gazdasági helyzetét, továbbá az országos tanács tevékenységét, és állást foglal az ezzel kapcsolatos kérdésekben;
b) megállapítja (módosítja) az országos tanács alapszabályát.
(2) A kongresszus - a küldöttválasztó gyűlések által megválasztott tanácstagokon felül -a küldöttek és a meghívottak közül további tanácstagokat választ.
(3) Az alapszabály és annak módosítása az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jóváhagyásával válik érvényessé.
(2)[123] Az országos tanács - a tanácstagok számának legfeljebb tíz százaléka erejéig - magát teljes jogú tanácstagokkal kiegészítheti.
(3)[124] A szövetkezeti kongresszusok közötti időszakban az országos tanács dönt az alapszabályának időközben szükségessé váló módosításáról.
(4)[125]
(5)[126] A tanács fenntartásáról a szövetkezetek gondoskodnak.
103. § (1) Az országos tanács feladatai különösen:
a) a szövetkezetek érdekeinek képviselete;
b)[127] elősegíteni a szövetkezetek szocialista vonásainak erősítését, vállalati gazdálkodásuk és demokratikus működésük fejlesztését, irányítani és támogatni a szövetkezetek ellenőrzését, szervezni a munkaversenyt;
c)[128] a szövetkezetek egymás közötti, továbbá a szövetkezetek és az állami vállalatok közötti gazdasági együttműködésnek, valamint a szövetkezeti kisüzemi és más vállalkozási formák alkalmazásának előmozdítása és általános tapasztalatainak figyelemmel kísérése;
d)[129] a szövetkezetek tevékenységét előmozdító szolgáltatások nyújtása, a szövetkezetek gazdálkodását elősegítő vállalat alapítása;
e) a szövetkezetek országos közös alapjainak kezelése és döntés azok felhasználásáról;
f)[130] a szövetkezeti tagság egészét érintő érdekvédelem ellátása, a tagok egyéni és fontosabb réteg-érdekei védelmének szervezése és segítése, a tagok és alkalmazottak érdekvédelmének összehangolása, közreműködés a tagok szocialista nevelésében, oktatásában és más társadalmi feladatok ellátása;
g)[131] a szövetkezetben folyó személyzeti munka segítése;
h)[132] kapcsolatok fenntartása más országok szövetkezeti szerveivel, valamint nemzetközi szervezetekkel és intézményekkel.
(2)[133] Az országos tanács segíti és összehangoljaa területi és szakmai szövetségek tevékenységét.
104. § (1) Ha az országos tanács a szövetkezetek összességét érintő valamely kérdés jogi szabályozására tesz javaslatot, az illetékes miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) köteles a javaslattal kapcsolatban állást foglalni.
(2) A javaslat teljes vagy részleges elutasítása esetén az érdekelt a Minisztertanácshoz fordulhat.
(3) Szövetkezetekkel kapcsolatos állami feladatokat nem lehet országos tanácsra átruházni.
105. §[134] (1)[135] Az országos tanács a szövetkezetek, illetőleg a területi (szakmai) szövetségek részére ajánlásokat adhat ki; a szövetkezetekre és a szövetségekre kötelező határozatot nem hozhat. Ajánlást és - kivételesen indokolt esetben - irányelvet az alapszabályban erre feljogosított más testületi szerv is kiadhat.
(2)[136] Az irányelv a szövetkezetek és a szövetségek működésére, valamint a szövetkezetek gazdálkodására vonatkozó átfogó, illetőleg kiemelkedően jelentős jogszabályok és más határozatok végrehajtásához, az ajánlás pedig egyéb fontos kérdésekben ad iránymutatást.
(3)[137] Ajánlás kiadásához ki kell kérni az illetékes miniszterek véleményét, kivéve ha az ajánlás a szövetkezetek (szövetségek) mozgalmi kérdéseire vonatkozik. Az ajánlást a fővárosi, megyei tanácsokkal is közölni kell.
(4)[138] Az érintett szövetkezet (szövetség) illetékes testületi szerve köteles az ajánlást megtárgyalni és arról határozni. Az ajánlás a szövetkezetre (szövetségre) illetékes testületi szervének határozata alapján válik kötelezővé. A szövetkezetek a szövetség útján kötelesek az ajánlások érvényesüléséről az országos tanácsot tájékoztatni.
(5)[139] Az országos tanács figyelemmel kíséri, értékeli és segíti az ajánlásokban foglaltak érvényesülését.
Az Országos Szövetkezeti Tanács
106. § (1) Az Országos Szövetkezeti Tanács a magyar szövetkezeti mozgalom közös társadalmi tanácskozó testülete, amely
a) foglalkozik a szövetkezetek gazdasági, társadalmi tevékenysége és a szövetkezeti demokrácia továbbfejlesztésével, előmozdítja a szövetkezeti ágazatok mozgalmi együttműködését;
b) figyelemmel kíséri és elősegíti a szövetkezetek egymás közötti, valamint a szövetkezetek és az állami vállalatok közötti gazdasági együttműködés lehetőségeit és fejlődését:
c) előzetesen véleményt nyilvánít a törvényhozás és a Minisztertanács elé tartozó átfogó szövetkezeti kérdésekben, és jogszabályok meghozatalát kezdeményezheti:
d) elősegíti a szövetkezeti kérdések tudományos művelését, a tudomány eredményeinek gyakorlati alkalmazását és a szövetkezeti oktatást;
e) egyeztetés útján összehangolja a szövetkezetek és érdekképviseleti szerveik nemzetközi kapcsolatait:
f) ellátja az alapszabályában meghatározott egyéb feladatokat.
(2) Az Országos Szövetkezeti Tanácsot a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei hozzák létre, és viselik a fenntartásával kapcsolatos költségeket.
(3) Az Országos Szövetkezeti Tanács a maga által megállapított és a Minisztertanács által tudomásul vett alapszabály, továbbá ügyrendje alapján működik; az alapszabályt a hivatalos lapban kell közzétenni.
VIII. fejezet
A SZÖVETKEZETEKKEL KAPCSOLATOS ÁLLAMI TEVÉKENYSÉG
Az állami tevékenység célja
107. §[140]
A szövetkezetekre vonatkozó jogi szabályozás
108. §[141]
109. §[142]
110. §[143]
Gazdasági irányítás és hatósági tevékenység
111. §[144]
112. §[145]
Az állami törvényességi felügyelet
113. § (1) Az állam a törvényességi felügyelet útján biztosítja, hogy a szövetkezetek és érdekképviseleti szerveik
a) alapszabálya, valamint más belső szabályzata megfeleljen a jogszabályoknak;
b)[146] szerveik határozatai összhangban legyenek a jogszabályok, az alapszabály és más belső szabályzatok rendelkezéseivel.
(2)[147]
(3)[148] A törvényességi felügyeletre vonatkozó rendelkezések nem érintik az ügyészség szerveinek jogkörét.
114. § Az állami törvényességi felügyeletet a a következő szervek gyakorolják:
a)[149] a szövetkezetek tekintetében a cégbíróság és a területi (szakmai) szövetségek tekintetében - a végrehajtó bizottság és más szervei útján - a tanács;
b)[150]
114/A. §[151] A szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei működésének törvényességi felügyeletére az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény VI. fejezetének a rendelkezéseit kell alkalmazni.
115. § (1) Jogszabály vagy az alapszabály (belső szabályzat) megsértése esetében az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv
a)[152] írásban figyelmeztetheti az elnököt, a vezetőséget (elnökséget) vagy a felügyelő bizottságot;
b) javasolhatja, hogy a szövetkezet, illetőleg az érdekképviseleti szerv illetékes szerve vonja felelősségre azt, aki a jogszabályt (alapszabályt, más belső szabályzatot) megsértette;
c)[153] megsemmisítheti a testületi szervek és az elnök (elnökhelyettes) jogszabályba, alapszabályba, más belső szabályzatba ütköző határozatát vagy az elnök intézkedését, és szükség esetén új határozat hozatalát, illetve intézkedés megtételét rendelheti el;
d) összehívhatja a közgyűlést (küldöttközgyűlést) a működés törvényességének helyreállítása céljából;
e)[154] felfüggesztheti az elnök, illetőleg a vezetőség (elnökség) működését.
f) e törvényben meghatározott esetekben a szövetkezetet, illetőleg a szövetséget feloszlathatja.
(2)[155] A szövetkezetekkel kapcsolatos állami törvényességi felügyeletre pedig a bírósági cégnyilvántartásról szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
116. § (1) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok minden olyan kérdést szabályozhatnak, amelyről ez a törvény kötelező jelleggel nem rendelkezik, továbbá a törvény rendelkezéseivel nem ellentétes, sajátos szabályokat állapíthatnak meg.
(2)[156] A szövetkezeti ágazatra vonatkozó jogszabályok állapítják meg lakásszövetkezetek tekintetében a szövetkezet megalakulása feltételeinek, gazdálkodása jellegének ós formájának, a tagsági viszony keletkezésének, a vagyoni hozzájárulásnak, a belső szabályzatok és szervezet kialakításának, a szavazatok számbavétele módjának, a tagsági viták eldöntésének, megszűnés esetében a vagyon felosztásának, továbbá a tag és a szövetkezet felelősségének, takarékszövetkezetek tekintetében pedig a szövetkezet megalakulásának, működési területének és a küldöttgyűlés hatáskörének a sajátos szabályait, továbbá a lakásszövetkezetek és a takarékszövetkezetek átalakulásának szabályait.
(3)[157] A Minisztertanács felhatalmazást kap az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport szabályozására. Ennek keretében
a)[158]
b) megállapítja az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport szervezetét és működését; a szakcsoport megszűnése esetében e törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéstől eltérhet.
(4)[159] A Minisztertanács felhatalmazást kap az iskolaszövetkezet és az iskolaszövetkezeti csoport szabályozására; ennek keretében az iskolaszövetkezeti fonnák céljából és jellegéből adódé sajátosságokra tekintettel e törvény rendelkezéseitől eltérhet.
116/A. §[160] (1) Az e törvény és végrehajtási rendelete, továbbá az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó, jogszabályok által közgyűlési hatáskörbe utalt ügyekben - a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utalt ügyek kivételével - a küldöttgyűlés is eljárhat.
(2) E törvény 12. §-a a) pontjának, 13. §-ának, 14. §-a (1) bekezdése g) pontjának, 18. §-a (1) bekezdésének, 20. §-a (2) bekezdése d) pontjának és (4) bekezdése g) pontjának, 22. §-a (1)-(2) bekezdésének, 25. §-a (4) bekezdésének, 37. §-a (1) bekezdésének, 38. §-a (3) bekezdésének, 42. §-a (2) bekezdésének, 53. §-a (3)-(4) bekezdésének, 59. §-a (4) bekezdésének, 65. §-ának, 70. §-a (1) bekezdésének és 88. §-ának az alkalmazásában jogszabály: a törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi rendelet.
117. § Ez a törvény 1972. január 1. napján lép hatályba. Végrehajtásáról és a szükséges átmeneti szabályok megállapításáról a Minisztertanács gondoskodik.
Losonczi Pál s. k..
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke
Cseterki Lajos s. k.,
a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[2] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[3] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[4] Módosította az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1989.07.01.
[5] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.
[6] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.
[7] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.
[8] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.
[9] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[10] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[11] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[12] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 1989.07.01.
[13] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 1. § -a. Hatályos 1990.01.01.
[14] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 17. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[15] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[16] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[17] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[18] Megállapította az 1988. évi II. törvény 4. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[19] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.
[20] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[21] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[22] Megállapította az 1988. évi II. törvény 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[23] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[24] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[25] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[26] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (4) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.
[27] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[28] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[29] Módosította az 1988. évi II. törvény 6. §-a és 28. § (4) bekezdésének a) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[30] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 4. §. Hatályos 1983.01.01.
[31] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[32] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[33] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[34] Megállapította az 1988. évi II. törvény 8. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[35] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 8. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[36] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[37] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[38] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[39] Megállapította az 1988. évi II. törvény 9. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[40] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[41] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[42] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[43] Módosította az 1989. évi XV. törvény 2. § -a. Hatályos 1990.01.01.
[44] Módosította az 1989. évi XV. törvény 3. § -a. Hatályos 1989.07.01.
[45] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés d) pontja. Hatályos 1988.07.01.
[46] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[47] Megállapította az 1988. évi II. törvény 11. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[48] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[49] Módosította az 1986. évi 11. törvényerejű rendelet 43. § (2) bekezdés b) pontja. Hatályos 1986.09.01.
[50] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[51] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[52] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[53] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[54] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[55] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[56] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[57] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[58] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[59] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[60] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[61] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[62] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[63] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 8. § -a. Hatályos 1989.07.01.
[64] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1989.07.01.
[65] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[66] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 16. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[67] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 16. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[68] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[69] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[70] Megállapította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[71] Megállapította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[72] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1989.07.01.
[73] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[74] Módosította az 1988. évi II. törvény 18. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[75] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[76] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 18. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[77] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[78] Módosította az 1988. évi II. törvény 19. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[79] Megállapította az 1988. évi II. törvény 19. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.
[80] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[81] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[82] Beiktatta az 1989. évi XV. törvény 10. § -a. Hatályos 1989.07.01.
[83] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[84] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.
[85] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.
[86] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 11. § -a. Hatályos 1989.07.01.
[87] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[88] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[89] Beiktatta az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[90] Számozását módosította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[91] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[92] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[93] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi XXII. törvény 203. § (3) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1992.07.01.
[94] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 22. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[95] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[96] Módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[97] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 23. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[98] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi XXII. törvény 203. § (3) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1992.07.01.
[99] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 19. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[100] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.
[101] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[102] Beiktatta az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1986.10.01.
[103] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[104] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[105] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[106] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[107] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[108] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[109] Megállapította az 1988. évi II. törvény 24. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[110] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[111] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[112] Számozását módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[113] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 21. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[114] Módosította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 1986.10.01.
[115] Megállapította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1986.10.01.
[116] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 23. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[117] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[118] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 24. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[119] Módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 25. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[120] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatálytalan 1990.03.15.
[121] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 26. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[122] Hatályon kívül helyezte az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1986.10.01.
[123] Módosította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 1986.10.01.
[124] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[125] Hatályon kívül helyezte az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1986.10.01.
[126] Számozását módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[127] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[128] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[129] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[130] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1983.01.01.
[131] Megállapította az 1988. évi II. törvény 25. §-a. Hatályos 1988.07.01.
[132] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[133] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.
[134] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 28. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[135] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.
[136] A norma tartalmát módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. A módosítás az előbbi törvényhelyen olvasható.
[137] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.
[138] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.
[139] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.
[140] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[141] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[142] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[143] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[144] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[145] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.
[146] Módosította az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1989.07.01.
[147] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 1989.07.01.
[148] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatályos 1990.03.15.
[149] Módosította az 1989. évi XV. törvény 12. § -a. Hatályos 1990.01.01.
[150] Hatályon kívül helyezte az 1991. évi XVII. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1991.06.15.
[151] Beiktatta az 1991. évi XVII. törvény 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.06.15.
[152] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[153] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[154] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.
[155] Módosította az 1991. évi XVII. törvény 2. §-a. Hatályos 1991.06.15.
[156] Módosította az 1989. évi XV. törvény 14. § -a. Hatályos 1989.07.01.
[157] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[158] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.
[159] Beiktatta az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1985.07.01.
[160] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 27. §-a. Hatályos 1988.07.01.