Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1971. évi III. törvény

a szövetkezetekről

A Magyar Népköztársaságban a szövetkezetek - mint az állampolgárok által gazdasági és társadalmi tevékenység céljára önkéntesen létrehozott szocialista közösségek - a termelés, a fogyasztás és a szolgáltatások különböző területein előmozdítják tagjaik anyagi jólétét és a szocialista életforma kibontakoztatását. Számottevően hozzájárulnak a lakosság széles körű szükségleteinek kielégítéséhez. A szövetkezetek a szocialista elvek szerint szervezik tevékenységüket, osztják fel a jövedelmet, és folyamatosan növelik az oszthatatlan szövetkezeti vagyont. A szövetkezet a szocialista gazdálkodás egyik - az állami vállalattal egyenrangú - vállalati formájává fejlődött.

A szövetkezetek jelenleg és a jövőben is a társadalom számára szükséges és hasznos szerepet töltenek be a szocializmus építésében, erősítik hazánk gazdasági, társadalmi alapját.

Annak érdekében, hogy a szövetkezeti mozgalom valamennyi ágazata a szocialista népgazdaság célkitűzéseivel összhangban és társadalmi-gazdasági jelentőségének megfelelően tovább fejlődjék: ez a törvény megállapítja az egész szövetkezeti mozgalom számára irányadó elveket, továbbá azokat az alapvető közös szabályokat, amelyek minden szövetkezetre egyaránt vonatkoznak.

Mindezek alapján az Országgyűlés a szövetkezetek céljáról, szervezetéről, gazdálkodásáról és társadalmi tevékenységéről, a szövetkezeti tagsági viszonyról, a szövetkezetek érdekképviseleti szerveiről, valamint a szövetkezetekkel kapcsolatos állami tevékenységről a következő törvényt alkotja:

BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

1. § A szövetkezet az állampolgárok által önkéntesen létrehozott, a tagok személyes és vagyoni közreműködésével vállalati gazdálkodást és társadalmi tevékenységet folytató közösség, amely a szocialista szövetkezeti tulajdon és a demokratikus önkormányzat alapján jogi személyként működik.

2. §[1]

3. § A Magyar Népköztársaság elismeri a kizsákmányolástól mentes gazdasági tevékenységre irányuló szövetkezés szabadságát; támogatja és védelmezi a szocialista társadalmi és gazdasági rendszer szerves részét alkotó szövetkezeteket.

4. § A tagok önkéntes elhatározásán alapul a szövetkezet megalakulása, egyesülése, szétválása, átalakulása és - a feloszlatás esetét kivéve - megszűnése, a tagság érdekvédelmének megszervezése, továbbá a tagsági viszony létesítése és megszüntetése.

5. § A nyitott tagság elvének megfelelően a tagok felvételénél, továbbá a tagok jogainak és kötelességeinek meghatározásánál nem szabad az állampolgári egyenlőséget sértő megkülönböztetést tenni.

6. § (1) A szövetkezet tevékenysége a tagok személyes és vagyoni közreműködésén alapul.

(2) A személyes és vagyoni közreműködés módját a szövetkezet - sajátosságainak megfelelően, a jogszabályok keretei között - maga állapítja meg. A tagsági viszony tartalmát az annak keretében dolgozó tagok esetében a közös munkában való részvétel határozza meg.

7. § (1) A szövetkezet demokratikus önkormányzat alapján működik.

(2) A szövetkezet minden alapvető kérdésében - a jogszabályok keretei között - a tagság dönt.

(3) A szövetkezet - alapszabályban és más belső szabályzatokban - a szövetkezet szervezetére, működésére és gazdálkodására vonatkozó minden olyan kérdést szabályozhat, amelyet a jogszabályok kötelezően nem rendeznek.

(4) A szövetkezet az önkormányzat keretében gondoskodik működésének és gazdálkodásának folyamatos és teljes körű ellenőrzéséről.

8. §[2]

9. § A tagok a szövetkezet gazdálkodásának eredményéből a szocialista elosztás elveinek megfelelően részesednek.

10. § A gazdasági és társadalmi célok eredményesebb megvalósítása érdekében a szövetkezet és tagjai, továbbá a szövetkezetek egymást - az önsegély és a kölcsönös segítség elvének érvényesítésével - sokoldalúan támogatják.

11. § A szövetkezet előmozdítja a tagok művelődését, ismereteik gyarapítását, és gondoskodik arról, hogy tagjai a szövetkezeti önkormányzat ügyeiben kellő jártasságot szerezzenek.

ELSŐ RÉSZ

I. fejezet

A SZÖVETKEZET MEGALAKULÁSA ÉS SZERVEINEK MŰKÖDÉSE

A megalakulás módja

12. § (1)[3] A szövetkezet megalakulásához szükséges:

a) jogszabályban meghatározott taglétszám és induló vagyon;

b) az alakuló közgyűlés megtartása;

c) az alapszabály megállapítása, a testületi szervek megalakítása és a tisztségviselők megválasztása;

d)[4] a szövetkezet nyilvántartásba vétele.

(2)[5] Szövetkezet kisszövetkezet és kistermelők szövetkezete formájában is alakulhat.

(3)[6] A kisszövetkezet egyszerűsített önkormányzattal és munkaszervezettel működő szövetkezet. A kisszövetkezetre a szövetkezetre vonatkozó szabályokat a törvény és a Minisztertanács által meghatározott eltérésekkel, illetőleg kiegészítésekkel kell alkalmazni.

(4)[7] A kistermelők szövetkezetének célja, hogy tagjai gazdasági tevékenységét összehangolja és szolgáltatásokkal segítse, továbbá gondoskodjon a kistermelők munkáját segítő - a szövetkezet tulajdonában levő - eszközök biztosításáról, valamint létesítmények fenntartásáról és működéséről.

(5)[8] A kistermelők szövetkezetére a szövetkezetre vonatkozó szabályokat a Minisztertanács által meghatározott eltérésekkel, illetőleg kiegészítésekkel kell alkalmazni.

Az alapszabály és jóváhagyása

13. § Az alapszabály a szövetkezet szervezetének, működésének és gazdálkodásának alapokmánya; tartalmát a közgyűlés a jogszabályok keretei között, a szövetkezet céljait és adottságait figyelembe véve állapítja meg.

14. § (1) Az alapszabályban kell meghatározni:

a) a szövetkezet nevét, székhelyét, célját és tevékenységi körét;

b) a szövetkezet szervezetére és szerveinek működésére vonatkozó főbb szabályokat:

c) a szövetkezet testületi szervei tagjainak számát, hatáskörét, működésük időtartamát, a tisztségek betöltésének és megszűnésének módját;

d) a tagok alapvető jogait és kötelességeit, különösen a személyes és a vagyoni közreműködés módját, mértékét;

e) a közös vagyon kialakításának és növelésének, valamint a gazdálkodás eredménye felhasználásának főbb elveit;

f) a szövetkezet képviseletének módját, végül

g) mindazt, aminek rendezését jogszabály az alapszabályra utalja, vagy a közgyűlés szükségesnek tartja.

(2)[9] A kisszövetkezet alapszabályában - az (1) bekezdésben foglaltakon kívül - meg kell határozni

a) az induló vagyon mértékét, továbbá b) azt az értékhatárt, amelyen felül a szerződések megkötéséhez a közgyűlés előzetes hozzájárulása szükséges.

(3)[10] Az alapszabály megállapításához és módosításához a szavazatok kétharmados többsége szükséges.

(4)[11] A szövetkezet tevékenységi körét az alapszabály módosítása nélkül kiegészítheti. Ha jogszabály valamely tevékenység folytatásához külön jog vagy hatósági engedély megszerzését írja elő, ezt a tevékenységi körbe csak a külön jog, illetőleg a hatósági engedély megszerzését követően lehet felvenni.

15. §[12]

16. §[13] (1) A szövetkezet megalakulását az alakuló közgyűléstől számított harminc napon belül be kell jelenteni a cégjegyzéket vezető bíróságnak (a továbbiakban: cégbíróság). A szövetkezet a cégjegyzékbe való bejegyzéssel - az alakuló közgyűlés időpontjára visszaható hatállyal - jön létre. A bejegyzés csak jogszabálysértés esetén tagadható meg.

(2) A cégbírósághoz intézett bejelentésnek tartalmaznia kell minden adatot, amelynek bejegyzését a bírósági cégnyilvántartásról szóló jogszabályok előírják.

(3) A bejegyzett adatok nyilvántartását a változás megtörténtétől számított harminc napon belül a cégbíróságnak be kell jelenteni.

A szövetkezeti önkormányzat

17. § A demokratikus önkormányzat követelményeinek megfelelően a szövetkezet tagsága

a) maga dönt a szövetkezet működésének, gazdálkodásának és társadalmi tevékenységének legfontosabb ügyeiben;

b) választás útján létrehozza a vezető szerveket;

c) ellenőrzi a szövetkezet szerveinek működéséi és a gazdálkodást;

d) beszámoltatja a tisztségviselőket.

18. §[14] (1)[15] Minden szövetkezet az alapszabályon felül szervezeti és működési szabályzatot, továbbá - ha jogszabály másként nem rendelke-zik - munkaügyi szabályzatot köteles alkotni.

(2)[16] Az alapszabályban meghatározott tevékenységi kör kiegészítéséről a szervezeti és működési szabályzatban kell rendelkezni.

(3)[17] Az alapszabály úgy rendelkezhet, hogy a kötelező önkormányzati szabályzatokra utalt kérdések szabályozását egy szabályzat tartalmazza.

19. § (1) Minden szövetkezeti tag egyenlően jogosult a szövetkezet vezetésében a közgyűlésen tanácskozás és szavazás útján, valamint - kizáró ok és összeférhetetlenség hiányában - tisztség betöltésével részt venni.

(2) A tagsági viszonyon alapuló szervezeti és a személyes közreműködéssel összefüggő jogok a vagyoni hozzájárulás mértékétől függetlenül egyenlők.

A szövetkezet szervei

A közgyűlés

20. §[18] (1) A szövetkezet legfőbb testületi szerve a közgyűlés, amely a tagok összességéből áll.

(2) Kizárólag a közgyűlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály megállapítása;

b) a területi (szakmai) szövetségbe a belépés vagy onnan a kilépés elhatározása;

c)[19] a szövetkezet egyesülésének, szétválásának, átalakulásának és megszűnésének az elhatározása;

d) döntés minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az alapszabály a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utal.

(3) A kisszövetkezet közgyűlésének kizárólagos hatáskörébe tartozik továbbá:

a) az önkormányzati szabályzat elfogadása és módosítása;

b) a szövetkezetből a tag kizárása;

c) harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben a tagfelvétel, a tagsági és a munkaügyi viták eldöntése;

d) a termelő jellegű kisszövetkezetben a tagsági munkamegállapodás felmondása;

e) az alapszabályban meghatározott értékhatáron felül a szerződések előzetes jóváhagyása.

(4) A közgyűlés hatáskörébe tartozik - kivéve, ha az alapszabály a küldöttgyűlés hatáskörét állapítja meg -

a) az alapszabály módosítása;

b) a tisztségviselők és az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban vagy az alapszabályban meghatározott bizottságok elnökének és tagjainak a megválasztása, felmentése, visszahívása és felelősségre vonása;

c) az elnök és az elnökhelyettes díjazásának megállapítása;

d) a terv és az eredménykimutatás (zárszámadás) megállapítása;

e) irányelvek meghatározása a gazdálkodás eredményének felhasználásáról, különösen a tagsági viszony alapján végzett munka vagy más személyes közreműködés értékelésének (mérésének, díjazásának) rendszeréről;

f) a kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre és a területi (szakmai) szövetség küldöttközgyűlésére küldöttek választása;

g) döntés minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az alapszabály a közgyűlés (küldöttgyűlés) hatáskörébe utal.

(5) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok vagy az alapszabály a 30. §-ban nem említett tisztségviselők megválasztását, felmentését és visszahívását a munkahelyi tanácskozás hatáskörébe is utalhatják.

21. § (1) A közgyűlést a vezetőség (igazgatóság, a továbbiakban együtt: vezetőség) az alapszabályban meghatározott esetekben és időközökben, de legalább évente egyszer köteles összehívni. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a közgyűlés összehívására más időközt is megállapíthatnak.

(2) A közgyűlést akkor is össze kell hívni, ha

a) az ok és a cél megjelölésével a tagok tíz százaléka, a felügyelő (ellenőrző) bizottság (a továbbiakban együtt: felügyelő bizottság) vagy az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv azt írásban indítványozza;

b) a szövetkezet fizetési kötelezettségeit tartósan nem teljesíti.

22. § (1) A közgyűlés határozatképes, ha azon a tagoknak több mint a fele jelen van; jogszabály vagy az alapszabály ennél magasabb mértéket is megállapíthat.

(2) Ha ez a törvény, más jogszabály vagy az alapszabály minősített többséget vagy titkos szavazást nem ír elő, a közgyűlés a határozatokat a jelenlevő tagok több mint felének szavazatával és nyílt szavazással hozza. Szavazategyenlőség esetében a közgyűlés elnökének szavazata dönt.

(3) Minden tagot egy-egy szavazat illet meg; a tagok csak személyesen szavazhatnak.

23. § (1) A közgyűlést a szövetkezet szervezeti (területi) egységeiben azonos napirenddel külön-külön lehet megtartani, ha az alapszabály így rendelkezik (részközgyűlés).

(2) A közgyűlési határozatot a részközgyűléseken leadott szavazatok összeszámlálásával kell megállapítani.

(3) A szövetkezet alapszabálya a részközgyűléseket - a szervezeti (területi) egység meghatározott belső ügyeiben - önálló döntési jogkörrel ruházhatja fel.

A küldöttgyűlés[20]

24. §[21] (1)[22] Ha az alapszabály úgy rendelkezik, a szövetkezetben küldöttgyűlés is működik.

(2)[23] A küldötteket a tagok sorából a munkahelyi tanácskozás (tagértekezlet, a továbbiakban: munkahelyi tanácskozás) választja legfeljebb öt évre. A küldöttek tevékenységüket a munkahelyi tanácskozás állásfoglalásainak megfelelően végzik, és arról választóiknak rendszeresen beszámolnak.

(3)[24]

(4)[25] A küldöttgyűlést az alapszabályban meghatározott időközönként - de legalább évi egy alkalommal - kell összehívni. A küldöttgyűlés határozatképes, ha azon a küldötteknek legalább a kétharmada jelen van; egyebekben a küldöttgyűlésre azokat a szabályokat kell alkalmazni, amelyek a közgyűlésre vonatkoznak.

(5)[26] A küldöttgyűlés hatáskörébe tartozó bármely ügyet - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok eltérően nem rendelkeznek - a küldöttgyűlés helyett a soron következő közgyűlés elé lehet terjeszteni.

A munkahelyi tanácskozás[27]

24/A. §[28] (1)[29] A termelő jellegű szövetkezetben a tagoknak és az alkalmazottaknak a munkahely vagy egyéb azonos érdekeltség alapján szervezett egyes közösségei demokratikus szervezeti jogaikat munkahelyi tanácskozáson gyakorolják. Kisszövetkezetben az alapszabály határozza meg a munkahelyi tanácskozások rendszeresítését.

(2) A munkahelyi tanácskozást az érintett közösség önkormányzatával, továbbá a munka végzésével, díjazásával és a dolgozók erkölcsi elismerésével kapcsolatban döntési, javaslattételi és véleményezési jog illeti meg.

(3) A közgyűlés és a küldöttgyűlés anyagát előzetesen meg kell tárgyalni az érdekelt munkahelyi tanácskozásokon és azok észrevételeit, javaslatait a közgyűlés, illetőleg küldöttgyűlés elé kell terjeszteni. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok ez alól a nem munkahely alapján szervezett közösségek tekintetében kivételt tehetnek.

(4)[30] A munkahelyi tanácskozás szervezeti rendszerét, hatáskörét és működésének szabályait az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat állapítja meg. E jogszabályok és az alapszabály keretei között a szervezeti és működési szabályzat határozza meg a munkahelyi tanácskozás vezetőjének önálló hatáskörét. Az alapszabály keretei között a tanácskozás dönt abban a kérdésben, hogy a vezető egyben küldött-e.

A vezetőség

25. § (1)[31] A vezetőséget a tagok sorából a közgyűlés (küldöttgyűlés) titkos szavazással legfeljebb öt évre választja.

(2) A vezetőség a közgyűlés határozatainak megfelelően irányítja a szövetkezet tevékenységét; dönt a szövetkezetet érintő minden olyan kérdésben, amely nem tartozik a szövetkezet más szervének hatáskörébe.

(3)[32] A vezetőség a határozataiért és azok végrehajtásáért a közgyűlésnek felelős; tevékenységéről a közgyűlésnek és a küldöttgyűlésnek rendszeresen beszámol.

(4)[33] Harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben a vezetőség működése nem kötelező; ha vezetőség nem működik, annak a jogszabályban megállapított hatáskörét az elnök gyakorolja.

A szövetkezet bizottságai

26. § (1)[34] A szövetkezetben felügyelő bizottság és a termelő jellegű szövetkezetben döntőbizottság is működik. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok más bizottság megalakítását is kötelezővé tehetik

(2) A közgyűlés és a vezetőség - állandó vagy ideiglenes jelleggel - meghatározott feladatok ellátására további bizottságokat hozhat létre.

(3)[35] Harminc főn aluli taglétszámmal működő kisszövetkezetben döntőbizottság nem működik; az alapszabály állapítja meg felügyelő bizottság vagy más bizottság alakítását. A tagsági vagy munkaügyi vita eldöntése érdekében a közgyűlést harminc napon belül össze kell hívni.

27. § (1) A felügyelő bizottság feladata a szövetkezet egész tevékenységére kiterjedő, folyamatos ellenőrzés.

(2)[36] A felügyelő bizottságot a közgyűlés a tagok sorából titkos szavazással legfeljebb ötévi időtartamra választja; a bizottság a közgyűlésnek felelős.

(3) A vezetőség tagjait a felügyelő bizottság elnökévé vagy tagjává nem lehet megválasztani.

28. § (1)[37] A tagsági vitákat eldöntő szövetkezeti döntőbizottság elnökét és tagjait a közgyűlés - a szövetkezet tagjai közül - legfeljebb ötévi időtartamra titkos szavazással választja.

(2) A szövetkezet és a felügyelő bizottság elnökét, a vezetőség és a felügyelő bizottság tagját, valamint a szövetkezet jogtanácsosát (jogi előadóját) nem lehet a szövetkezeti döntőbizottság elnökévé vagy tagjává megválasztani.

29. §[38]

Tisztségviselők

30. §[39] A szövetkezet tisztségviselői az elnök, az elnökhelyettes, a vezetőség tagjai, továbbá a felügyelő bizottság és a szövetkezeti döntőbizottság elnöke és tagjai. Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok és az alapszabály további személyeket minősíthetnek tisztségviselőnek.

31. § Nem lehet tisztségviselő az, aki

a) nem tagja a szövetkezetnek:

b) korlátozottan cselekvőképes;

c) kizárást vagy tisztségből elmozdítást kimondó fegyelmi határozat vagy közügyektől eltiltást kimondó bírósági ítélet hatálya alatt áll.

32. § (1)[40] Az elnököt és elnökhelyettest a közgyűlés (küldöttgyűlés) a tagok sorából titkos szavazással legfeljebb öt évi időtartamra választja: az elnök egyúttal a vezetőségnek is az elnöke.

(2) Az elnök a szövetkezet működését és a gazdálkodást - a jogszabályoknak, az alapszabálynak és más belső szabályzatoknak, valamint a közgyűlés és a vezetőség határozatainak megfelelően - személyes felelősséggel irányítja: tevékenységéről a vezetőségnek rendszeresen beszámol.

(3)[41] Az alapszabály úgy rendelkezhet, hogy az elnök és az elnökhelyettes tisztségét a szövetkezetben végzett egyéb munkája mellett látja el. A nem függetlenített elnököt és elnökhelyettest a közgyűlés vagy a küldöttgyűlés évente tiszteletdíjban részesítheti.

(4)[42] Ha az alapszabály elnökhelyettes választását nem írja elő, a vezetőség esetileg jelöli ki azt a tagját, aki az elnököt akadályoztatása idején helyettesíti.

Összeférhetetlenség

33. § (1) Házastársak, élettársak, továbbá egyeneságon és testvérként rokonok nem lehetnek ugyanannak a szövetkezetnek tisztségviselői.

(2) Ilyen kapcsolat esetén összeférhetetlenség áll fenn továbbá:

a) egyfelől a szakvezetők és a vezetőség közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői, másfelől közvetlen felettesük között, továbbá

b) egyfelől a pénz- és anyagkezeléssel megbízott személyek, másfelől közvetlen felettesük, valamint a felügyelő bizottság elnöke és tagjai között.

(3) Jogszabály és ennek keretei között az alapszabály további összeférhetetlenségi eseteket állapíthat meg.

(4)[43] A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott, valamint a munkahelyi tanácskozás vezetőjének személyére vonatkozó összeférhetetlenség alól a közgyűlés kivételesen indokolt esetben felmentést adhat.

II. fejezet

A SZÖVETKEZET GAZDÁLKODÁSA

A szövetkezeti tulajdon

34. § (1)[44] A szocialista szövetkezeti tulajdon a társadalmi termelés, elosztás vagy a szükségletek közös kielégítése céljára önként társult állampolgárok csoportjának - ha a törvény kivételt nem tesz - részben oszthatatlan, részben a tagok között osztható tulajdona.

(2)[45] A szövetkezeti tulajdon körébe tartozik a szövetkezetek egymás közötti társulásának, a szövetkezetek érdekképviseleti szerveinek és az általuk alapított vállalatnak a tulajdona, a szövetkezet által létesített leányvállalat vagyona, továbbá a más szocialista gazdálkodó szervvel létesített társuláshoz a szövetkezet által nyújtott vagyoni hozzájárulás és a társulás eredményeként létrejött vagyonszaporulatnak a szövetkezet vagyoni hozzájárulásával, illetőleg az alapító okiratban meghatározott részesedésével arányos része.

(3)[46] A szövetkezeti tulajdon a társadalmi tulajdon más formáival egyenrangú, azonos védelemben és a gazdasági kapcsolatok keretében azonos elbírálásban részesül.

35. § Szövetkezeti tulajdonban lehetnek mindazok a termelőeszközök és más vagyontárgyak, amelyeket törvény vagy törvényerejű rendelet nem utal az állami tulajdon kizárólagos tárgyai körébe.

A szövetkezet vállalati gazdálkodása

36. § a szövetkezet a tulajdonában álló, a tagok vagy az állam által használatába adott, továbbá a szerződés útján használatába került eszközökkel önállóan gazdálkodik.

37. § (1)[47] Szövetkezet minden olyan tevékenységet folytathat, amelyet jogszabály nem utal állami gazdálkodó szerv vagy más állami szerv kizárólagos tevékenységi körébe.

(2) a szövetkezet a gazdasági tevékenységét a hatósági előírások keretei között végezheti.

38. § (1)[48] A szövetkezet tervek alapján gazdálkodik; terveit maga készíti el és állapítja meg.".

(2) a szövetkezet bevételeiből fedezi kiadásait; az állammal szemben fennálló és a jogszabályokban meghatározott más kötelezettségek teljesítése után fennmaradó eredmény felhasználásáról szabadon dönt.

(3) a szövetkezetek a jogszabályok keretei között - külön-külön hozott közgyűlési határozattal - közös alapokat létesíthetnek.

39. § a szövetkezet a jogszabályoknak megfelelően köteles a tulajdonában és a használatában álló vagyontárgyakat, az elvégzett gazdasági műveleteket és azok eredményét nyilvántartani, a könyvviteli nyilvántartásokat folyamatosan ellenőrizni, továbbá mérleget és eredmény-kimutatást (zárszámadást) készíteni.

40. § (1) a szövetkezet a tulajdonában álló vagyontárgyakkal és pénzeszközeivel felel tartozásaiért; ez a rendelkezés nem érinti azokat a jogszabályokat, amelyek egyes vagyontárgyakat a bírósági végrehajtás köréből kizárnak.

(2)[49] A tag saját vagyonával - a részjegy összegét kivéve - és munkadíjával nem felel a szövetkezet tartozásaiért

41. §[50]

A szövetkezet képviselete

42. § (1) a szövetkezetet az elnök, akadályoztatása esetében az elnökhelyettes képviseli.

(2) Más tag vagy alkalmazott - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a szövetkezet képviseletében csak írásbeli meghatalmazás alapján járhat el. Ilyen meghatalmazást az elnök (elnökhelyettes) adhat.

(3) Írásbeli kötelezettséget az elnök vagy két képviseletre jogosult személy együttesen vállalhat

(4) a szövetkezet bankszámlájáról való rendelkezéshez, továbbá hitelszerződés kötéséhez két jogosult személy együttes aláírása szükséges.

III. fejezet

Szövetkezetek egyesülése, szétválása, átalakulása és megszűnése

Szövetkezetek egyesülése

43. §[51]

44. §[52]

45. §[53]

A szövetkezet szétválása

46. §[54]

47. §[55]

47/A. §[56]

A szövetkezet átalakulása

48. §[57]

48/A. §[58]

A szövetkezet megszűnése

49. §[59]

50. §[60]

51. §[61]

52. §[62]

53. § (1)[63] A tartozások kiegyenlítése után fennmaradó vagyont - a (2)-(3) bekezdésben, valamint a külön törvényben meghatározott kivételekkel - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint szövetkezeti célokra kell felhasználni.

(2) A részjegyek összegét a tagok között, az év végi részesedés céljára szolgáló összeget pedig a tagok és az alkalmazottak között kell - a közgyűlés határozatának megfelelően - felosztani.

(3) Ha a szövetkezet közérdekű ok miatt szűnik meg, a fennmaradó vagyont vagy ellenértékét - külön jogszabályok rendelkezései szerint - a tagok között lehet felosztani.

(4)[64]

54. §[65]

MÁSODIK RÉSZ

IV. fejezet

A SZÖVETKEZETI TAGSÁGI VISZONY

A tagsági viszony keletkezése

55. § (1)[66] Szövetkezetnek tagja lehet minden nagykorú állampolgár; az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok megengedhetik, hogy a szövetkezetnek kiskorú is tagja lehessen.

(2)[67] Szövetkezeti tagsági viszonyt munkaviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel járó szövetkezeti tagsági viszonyban vagy más ilyen jogviszonyban álló személy vagy nyugdíjas is létesíthet.

56. § (1)[68] A tagfelvételről a szövetkezet vezetősége dönt, s határozatáról az érdekeltet értesíti, a legközelebbi küldöttgyűlést pedig tájékoztatja.

(2)[69] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a tagfelvételt más testületi vezető szerv hatáskörébe utalhatják, továbbá az elutasító határozat ellen jogorvoslatot tehetnek lehetővé.

(3) A tagsági viszony - ha az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok másként nem rendelkeznek - a felvételről szóló határozat meghozatalának időpontjában jön létre.

A tag jogai és kötelességei

57. § A tag jogait és kötelességeit a jogszabályok, a szövetkezet alapszabálya és más belső szabályzatai, továbbá az esetleges tagsági megállapodások határozzák meg.

58. § A szövetkezeti tag alapvető joga, hogy

a) a szövetkezet céljának és jellegének megfelelően részt vegyen a szövetkezet tevékenységében, személyes közreműködésének megfelelő ellenszolgáltatást kapjon, és részesedjen a gazdálkodás eredményéből;

b) igénybe vegye a szövetkezet által a tagok részére rendszeresített szolgáltatásokat, és élvezze a szövetkezés egyéb előnyeit:

c) tanácskozási és szavazati joggal részt vegyen a közgyűlésen;

d) tisztségre megválaszthassák, ha kizáró ok és összeférhetetlenség nem áll fenn;

e) a tisztségviselőktől és a vezetőktől felvilágosításokat kérjen a szövetkezetet érintő bármely kérdésről.

59. § (1)[70] A tagok a gazdálkodás eredményéből személyes közreműködésük és vagyoni hozzájárulásuk alapján részesednek (személyi jövedelem).

(2)[71] A tagsági viszony alapján dolgozó tag munkadíját tagsági megállapodásba [61. § (1) bekezdése] kell foglalni.

(3)[72]

(4)[73] Az egyes jogcímeken történő részesedés arányát és mértékét, különösen a tagsági viszony alapján végzett munka mérésének és díjazásának szabályait - az egyes szövetkezeti ágazatokra és a gazdasági szabályozó rendszerre vonatkozó jogszabályok keretei között - az alapszabályban és más belső szabályzatban kell meghatározni.

60. § A szövetkezeti tag alapvető kötelessége, hogy

a) teljesítse a vagyoni hozzájárulást, a szövetkezet jellegének megfelelően részt vegyen a közös munkában, illetőleg a szövetkezet tevékenységében, és így hozzájáruljon a szövetkezet gazdasági eredményéhez, a szövetkezeti tulajdon kialakításához és gyarapításához;

b) rendszeresen részt vegyen a közgyűléseken és a szövetkezet minden olyan szervének tevékenységében, amelyben a részvételt elvállalta;

c) a szövetkezeti vagyont gondosan kezelje és védje.

61. § (1)[74] A szövetkezet és tagja (a tagság egy része) megállapodásokban rendezheti a munkavégzéssel vagy más személyes közreműködéssel összefüggő kérdéseket, valamint a vagyoni kapcsolatok sajátos formáit. A tagsági viszony alapján dolgozó taggal, illetőleg az elkülönült érdekeltségi rendszerben dolgozó tagok csoportjával minden esetben megállapodást kell kötni.

(2) A tagsági megállapodások általános feltételeit - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - a szövetkezet belső szabályzataiban állapítja meg.

(3)[75] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott esetekben a munkavégzésre vonatkozó tagsági megállapodásban (munkamegállapodásban) meghatározott foglalkoztatási, illetőleg munkavégzési kötelezettség szüneteltethető, vagy megszüntethető.

(4)[76] Ha a termelő jellegű kisszövetkezet a tagot a munkamegállapodás szerinti vagy a tagnak és a szövetkezetnek egyaránt alkalmas más munkakörben tartósan nem tudja foglalkoztatni, vagy a tag nyugdíjra válik jogosulttá, a közgyűlés a tagsági munkamegállapodást egyoldalúan felmondhatja. Tilos a megállapodás felmondása olyan esetekben, amelyekben a munkajogi szabályok a munkaviszony felmondását tiltják. A munkamegállapodás felmondása esetén a vagyoni hozzájárulást - kivéve ha a tag és a szövetkezet a hozzájárulás visszahagyásában állapodik meg - a tagnak a munkavégzés megszűnésekor ki kell adni.

62. § A szövetkezet vezető szervei kötelesek gondoskodni arról, hogy a tagok a tagsági viszonyból eredő jogaikat gyakorolhassák, és kötelességeiket teljesíthessék.

A tag és a szövetkezet vagyoni kapcsolatai

63. § (1) A tag vagyoni hozzájárulásának formái: részjegy jegyzése, továbbá földnek, más termelőeszköznek (vagyontárgynak) vagy pénznek a szövetkezet tulajdonába (használatába) adása.

(2) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok határozzák meg a vagyoni hozzájárulás alkalmazott formáját, a térítés módját és a különféle formák egymáshoz való viszonyát.

63/A §[77]

64. § (1) A részjegy alapján a tagot a szövetkezet eredményéből osztalék illeti meg.

(2) A részjegy másra át nem ruházható: mentes a tag tartozása miatti végrehajtás alól.

(3)[78] A részjegy összegét a tagsági viszony megszűnése esetében vissza kell fizetni, kivéve ha a szövetkezet veszteséges gazdálkodása miatt felosztható vagyon nincs. A tag és a szövetkezet a részjegynek és más vagyoni hozzájárulásnak meghatározott időre -a részesedésre való jogosultság mellett - történő visszahagyásában is megállapodhat.

(4)[79] A részjegy legalacsonyabb összegét - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - a szövetkezet alapszabálya állapítja meg.

64/A. §[80] A tag a közgyűlés (küldöttgyűlés) által meghatározott célra önkéntesen célrészjegyet jegyezhet. A célrészjegy legalacsonyabb és legmagasabb összegét, befizetésének, felhasználásának, felmondásának, visszafizetésének, továbbá a célrészjegy utáni részesedésnek a módját és feltételeit a közgyűlés (küldöttgyűlés) határozza meg.

64/B. §[81]

64/C. §[82] (1) A szövetkezeti üzletrész után a tulajdonost osztalék illeti meg.

(2) A szövetkezeti üzletrész a szövetkezet tagjára átruházható, névreszóló, örökölhető értékpapír. Az örökös, illetőleg a kilépett, kizárt tag a szövetkezeti üzletrészét csak a szövetkezet tagjára vagy a szövetkezetre ruházhatja át. Ha az örökös nem természetes személy, az üzletrészt köteles felajánlani a szövetkezetnek.

(3) A szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok felhatalmazást kapnak arra, hogy lehetővé tegyék a szövetkezeti üzletrész nem tag természetes személy részére értékesítését a szövetkezet elővásárlási joga mellett.

(4) A szövetkezet közgyűlése-e törvény keretei között - a szövetkezeti tisztségviselők üzletrészére az általánostól eltérő feltételeket állapíthat meg.

(5) A szövetkezeti üzletrészek tulajdonosairól a szövetkezetnél nyilvántartást kell vezetni. A szövetkezeti üzletrészhez fűződő jogokat csak az gyakorolhatja, aki a nyilvántartás szerint az üzletrész tulajdonosa.

65. §[83] A tag és a szövetkezet vagyoni kapcsolatának egyéb formáit - a jogszabályok keretei között - az alapszabály, más belső szabályzat vagy esetenként a közgyűlés (küldöttgyűlés) határozza meg.

A tagsági viszony megszűnése

66. § A tagsági viszony megszűnik, ha a tag meghal, a szövetkezetből kilép vagy kizárják, továbbá ha a szövetkezet jogutód nélkül megszűnik.

67. § (1)[84] A kilépés a tag önkéntes elhatározásán alapul, s azt a vezetőséghez kell írásban bejelenteni.

(2) A bejelentést meghatározott idővel a kilépés előtt kell megtenni; ezt az időtartamot - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - az alapszabályban kell meghatározni.

(3) A tag az alapszabályban meghatározott időtartam eltelte előtt csak a vezetőség hozzájárulásával léphet ki a szövetkezetből. A hozzájárulás nélküli kilépés a kizárás jogkövetkezményeit vonja maga után.

(4) A meghatározott idő elteltével a tagsági viszony megszűnik.

68. § (1)[85] Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok a kizárást a vezetőség hatáskörébe utalhatják, és lehetővé tehetik a fegyelmi büntetésnek nem minősülő kizárást (törlést) is.

(2) A tagsági viszony a kizárást kimondó határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg.

69. §[86] (1) Ha a tagsági viszony megszűnt, a volt taggal (örökösével) el kell számolni.

(2) A szövetkezeti üzletrész értékének kifizetésére a szövetkezet jogutód nélküli megszűnése esetét kivéve - a volt tag (örököse) nem tarthat igényt.

(3) A volt tag (örökös) és a szövetkezet kölcsönös követelései - ha e törvény másként nem rendelkezik - a tagsági viszony megszűnése időpontjában válnak esedékessé.

(4) Az év végi részesedést és a részjegyet legkésőbb a tagsági viszony megszűnése évére vonatkozó mérleg jóváhagyásától számított harminc napon belül kell kifizetni.

(5) Kisszövetkezetben a vagyoni hozzájárulás kiadása - kivéve, ha a tag és a szövetkezet a hozzájárulás meghatározott időre történő visszahagyásában állapodik meg -az év végi mérleg jóváhagyásától számított harminc nap alatt esedékes.

V. fejezet

MUNKAVISZONYOK A SZÖVETKEZETBEN

Munkaszervezet

70. § (1)[87] A szövetkezet feladatainak eredményes ellátása érdekében - a jogszabályok keretei között - alapszabályában és más belső szabályzataiban olyan munkaszervezeti és érdekeltségi rendszert alakít ki, amely biztosítja a szövetkezeti vagyon megtartását és növelését, a gazdálkodás hatékonyságának folyamatos növekedését, a szövetkezeti sajátosságok erősödését, különösen a szövetkezetben dolgozó tagok és alkalmazottak anyagi és erkölcsi érdekeltségét.

(2)[88] A szövetkezet munkaszervezetét és annak működését úgy kell kialakítani, hogy az kellő összhangban legyen a szövetkezet önkormányzati szervezetével és működésével.

(3)[89] Az önelszámoló vagy az egyébként elkülönült szervezeti egységeket érintő további rendelkezéseket az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok határozzák meg.

(4)[90] Az alapszabály a munkaszervezet és a gazdálkodás vezetésével - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok keretei között - ügyvezetőt bizhat meg.

71. § (1) A szövetkezet szakvezetői és a vezetőség közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői megbízatásukat a vezetőségtől kapják.

(2)[91] A vezetők körét, jogállását és feladatait a szövetkezet alapszabálya és más belső szabályzatai állapítják meg.

A tagok munkaügyi helyzete

72. §[92]

73. §[93]

73/A. §[94] A kisszövetkezet tagjának munkavégzésével összefüggő, a törvényben, illetőleg a végrehajtására kiadott minisztertanácsi rendeletben nem szabályozott kérdésekben a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetekre irányadó szabályokat kell alkalmazni.

Gondoskodás a tagokról

74. § A szövetkezet a jogszabályoknak megfelelően köteles egészséges és biztonságos munkakörülményekről gondoskodni.

75. § A szövetkezeti tagok az erre vonatkozó jogszabályokban megállapított módon és feltételekkel részesülnek nyugdíjban, más társadalombiztosítási szolgáltatásokban és szociális juttatásokban.

76. § A szövetkezet az idős vagy rászoruló tagjait segélyben és kedvezményekben részesítheti.

Erkölcsi és anyagi megbecsülés

77. § A szövetkezeti mozgalom és gazdálkodás területén végzett kiemelkedő munka társadalmi elismeréseként - külön jogszabályok rendelkezései szerint - kitüntetés, továbbá szövetkezeti kitüntető jelvény adományozható.

78. § A szövetkezet pénzjutalomban és kedvezményekben részesítheti azokat a tagjait és alkalmazottait, akik kiváló munkát végeztek.

Az alkalmazottak munkaügyi helyzete

79. § A szövetkezet alkalmazottainak munkaügyi helyzetére - ebben a törvényben és az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó törvényekben (törvényerejű rendeletekben) a szövetkezeti sajátosságokra tekintettel meghatározott eltérésekkel - a Munka Törvénykönyve, a munkaviszonyra vonatkozó más jogszabályok, illetőleg a társadalombiztosításról szóló jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

VI. fejezet

FELELŐSSÉG, TAGSÁGI VITÁK

Fegyelmi felelősség

80. § (1)[95] A szövetkezet tagját - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint - fegyelmi felelősség terheli, ha a tagsági viszonyával kapcsolatos kötelességét vétkesen megszegi, vagy szövetkezeti taghoz nem méltó magatartást tanúsít.

(2) Fegyelmi büntetést a szövetkezetnek az említett jogszabályokban meghatározott szerve, az ott szabályozott fegyelmi eljárás útján szabhat ki.

Anyagi felelősség

81. § (1) A szövetkezet tagja a tagsági viszonyával kapcsolatos kötelességének megszegésével a szövetkezetnek vétkesen okozott kárért - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint - anyagi felelősséggel tartozik.

(2) Nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amely a szövetkezet kármegelőzési, illetőleg kárenyhítési kötelezettségének teljesítésével elhárítható lett volna.

(3)[96] Ha a kárt többen együttesen okozták, a károkozók vétkességük arányában, közrehatásuk figyelembevételével felelnek. Ha a kárt többen együttesen okozták, a károkozók vétkességük arányában, közrehatásuk figyelembevételével felelnek. A felelősség egyetemleges, ha a kárt anyagi haszonszerzés céljából szándékosan okozták.

82. § (1) Vétkességre tekintet nélkül felel a tag a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban keletkezett hiányért, amelyeket állandóan őrizetében tart, kizárólagosan használ vagy kezel.

(2) Mentesül a tag e felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiányt elháríthatatlan külső ok vagy a szövetkezet közrehatása idézte elő.

83. § A kereskedelmi egységben és a raktárban foglalkoztatott szövetkezeti tagoknak a leltárhiányért fennálló felelősségére azokat a rendelkezéseket kell alkalmazni, amelyek a munkaviszonyban álló dolgozók ilyen felelősségét szabályozzák.

84. § (1) A tag kártérítési felelőssége a tényleges vagyoncsökkenésre terjed ki.

(2) A kárt elsősorban pénzben kell megtéríteni; indokolt esetben azonban az eredeti állapot helyreállítását vagy a kár természetbeni megtérítését lehet elrendelni.

(3) A tagot kártérítésre a szövetkezetnek az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott szerve, az ott szabályozott eljárás útján kötelezheti.

85. § (1) A szövetkezet a tagsági viszonnyal összefüggésben a tagnak jogellenesen okozott kárért - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok szerint - anyagi felelősséggel tartozik.

(2) Nem köteles a szövetkezet a kárnak azt a részét megtéríteni, amelyet a károsult vétkes magatartása idézett elő.

85/A. §[97] (1) A kisszövetkezet tagjának fegyelmi és anyagi felelősségére, továbbá a kisszövetkezetnek a taggal szemben fennálló anyagi felelősségére a kisszövetkezet tevékenysége szerinti ágazatba tartozó szövetkezetben érvényesülő felelősségi szabályokat kell alkalmazni.

(2) A termelő jellegű kisszövetkezet tagja által gondatlanul okozott kár esetében az alapszabály a felelősség mértékét a tag személyes közreműködése alapján járó személyi jövedelmének egy havi átlagos összege erejéig felemelheti.

A tagsági viták eldöntése

86. § (1) A tag jogaival és kötelességeivel kapcsolatban a szövetkezet és tagja között keletkezett vita eldöntése, továbbá a szövetkezet által tagjának okozott kár megtérítésére kötelezés a szövetkezeti döntőbizottság hatáskörébe tartozik.

(2) Fegyelmi ügyben hozott, továbbá a tag által a szövetkezetnek okozott kár megtérítésére kötelező határozat ellen - a közléstől számított tizenöt napon belül - fellebbezni lehet a szövetkezeti döntőbizottsághoz, kivéve ha a határozatot a közgyűlés hozta.

87. § A szövetkezeti döntőbizottság határozata ellen, továbbá a közgyűlés által fegyelmi és kártérítési ügyben hozott határozat ellen - az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályokban meghatározott kisebb jelentőségű ügyek kivételével - a közléstől számított harminc napon belül keresettel lehet a bírósághoz fordulni.

88. § A tagsági viszonyból származó igény -ha jogszabály másként nem rendelkezik - három év alatt elévül; a bűntettel okozott kár megtérítésére irányuló követelés azonban nem évül el korábban, mint a bűntett.

89. §[98]

89/A. §[99] (1)[100] A szövetkezetek érdekképviseleti szervei ellátják a szövetkezetek, társulásaik, a szövetkezét által létesített leányvállalatok, valamint a tagság érdekeinek képviseletét. A szövetkezetek szocialista vonásainak erősítése érdekében segítik a szövetkezeti demokrácia fejlesztését, a társadalmi célkitűzésekhez igazodó önálló tervszerű gazdálkodást, a szövetkezeti tagok nevelését és érdekeinek védelmét.

(2) Az érdekképviseleti szervek feladataik ellátása érdekében kölcsönösen együttműködnek egymással, más társadalmi és az állami szervekkel, s a jogszabályok keretei között az alapszabályban meghatározott eszközökkel előmozdítják a társadalmi és a csoportérdekek, valamint a tagok egyéni érdekei összhangjának érvényesülését.

(3)[101] Az érdekképviseleti szervek szervezetüket és annak működését feladataikkal összhangban, a választott testületek irányító szerepének érvényre juttatásával alakítják ki. A választott testületi szervek és a tisztségviselők hatásköréről és működéséről, továbbá az ügyintéző szervezetről az alapszabály rendelkezik.

(4)[102] Az érdekképviseleti szerveket az alapszabályban meghatározott tisztségviselők képviselik.

HARMADIK RÉSZ

VII. fejezet

A SZÖVETKEZETEK ÉRDEKKÉPVISELETI SZERVEI

Területi és szakmai szövetségek

90. § (1) A területi szövetség a szövetkezetek irányítása alatt jogi személyként működő társadalmi, érdekképviseleti, mozgalmi szerv.

(2) Területi szövetség megalakításáról és fenntartásáról a szövetkezetek - külön-külön tartott közgyűlésen - határoznak.

(3) A működő szövetségbe a belépést a szövetkezet közgyűlése határozhatja el.

91. § (1) A területi szövetség feladatai különösen:

a) képviseli működési területén a szövetkezetek társadalmi és gazdasági érdekeit;

b)[103] figyelemmel kíséri és elősegíti a szövetkezetek demokratikus működését és önálló tervszerű vállalati gazdálkodását, a szocialista elosztás elveinek érvényesülését, továbbá a szövetkezeteknek egymással és az állami vállalatokkal való gazdasági együttműködését;

c)[104] elősegíti új szövetkezetek, valamint szövetkezeti kisüzemi és más vállalkozási formák alakulását;

d)[105] a területén működő szövetkezetek és társulásaik tevékenységét elősegítő szolgáltatásokat nyújt;

e)[106] véleményt nyilvánít a szövetkezetek egyesülésére, szétválására, átalakulására és a kiválásra irányuló javaslatokról, és elősegíti e szervezeti változások zavartalan végrehajtását;

f)[107] kezeli a a szövetkezeteknek a szövetségnél létesített közös alapjait, és dönt azok felhasználásáról;

g)[108] ellátja a szövetkezeti tagság egészét vagy jelentős rétegeit érintő érdekvédelmet, és segíti a tagok egyéni érdekvédelmét;

h)[109] a szövetkezetben folyó személyzeti munka segítése,

i)[110] szervezi a szocialista munkaversenyt, közreműködik a tagok szocialista nevelésében, oktatásában, és ellát más társadalmi feladatokat.

(2)[111] A területi szövetség - a külön jogszabályban meghatározott módon - segíti a szövetkezet működésének és gazdálkodásának ellenőrzését, illetőleg végzi az erre irányuló szolgáltatást; ilyen ellenőrzést maga is kezdeményezhet.

(3)[112] A szövetkezetek küldötteik útján irányítják a területi szövetség működését.

92. § A területi szövetség létrejöttéhez szükséges:

a) az alakuló küldöttközgyűlés megtartása;

b) az alapszabály megállapítása, a testületi szervek megalakítása és a tisztségviselők megválasztása;

c) az alapszabály jóváhagyása és a szövetség nyilvántartásba vétele.

93. § (1) Az alapszabályban kell meghatározni különösen a szövetség feladatát, működési területét, szervezetét és a fenntartásához szükséges hozzájárulás módját.

(2) Az alapszabály és annak módosítása az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jóváhagyásával válik érvényessé; a jóváhagyás után a szövetséget nyilvántartásba kell venni.

(3) Nincs szükség jóváhagyásra, ha az alapszabály módosítását csak szövetkezet belépése vagy kilépése tette szükségessé.

94. § (1) A területi szövetség legfőbb testületi szerve a küldöttközgyűlés, amelyet évente legalább kétszer kell összehívni.

(2)[113] A küldötteket a szövetkezetek a szövetkezeti tagok közül öt évi időtartamra küldöttgyűlésen választják.

(3)[114] A küldöttközgyűlés - a küldöttek számának legfeljebb tíz százaléka erejéig - magát teljes jogú küldöttekkel kiegészítheti.

95. § (1)[115] A területi szövetség küldöttközgyűlése és az alapszabályban erre feljogosított más testületi szerve ajánlásokat adhat ki; a szövetkezetekre kötelező határozatokat nem hozhat.

(2) Az ajánlás a szövetkezet illetékes testületi szerve által hozott határozat alapján válik a szövetkezetre kötelezővé.

(3)[116] A területi szövetség figyelemmel kíséri, értékeli és segíti az országos tanács irányelveinek és ajánlásainak, továbbá saját ajánlásainak a szövetkezetek részéről történő megtárgyalását és ezek érvényesülését.

96. § (1) A szövetkezet - közgyűlésének határozata alapján - a szövetségből kiléphet.

(2)[117] A szövetség küldöttközgyűlése kizárhatja a szövetségből azt a tagját, aki a szövetség alapszabályában foglalt kötelezettségeinek felhívás ellenére nem tesz eleget.

(3) A szövetség küldöttközgyűlése titkos szavazással, kétharmados szótöbbséggel a szövetséget megszüntetheti.

(4) Az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv feloszlathatja a szövetséget, ha működése nem felel meg a jogszabályoknak vagy az alapszabálynak, és írásbeli felszólítás ellenére sem állítja helyre működésének törvényességét.

97. § (1) Ha a sajátos szakmai érdekek megfelelő érvényre juttatása megkívánja, a szövetkezetek - külön-külön tartott közgyűlésen - szakmai szövetség létrehozását, illetőleg a működő szakmai szövetségbe a belépést elhatározhatják.

(2) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok állapítják meg a szakmai szövetség létrehozásának feltételeit, továbbá azt, hogy a szakmai szövetséget megilleti-e a területi szövetség jogállása.

(3) A szakmai szövetségre egyebekben azokat a rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni, amelyek a területi szövetségre vonatkoznak.

98. § A szövetkezet egyidejűleg több szövetségnek is tagja lehet.

Országos érdekképviseleti szervek

99. § (1) Az országos tanácsok a szövetkezetek jogi személyként működő társadalmi, érdekképviseleti, mozgalmi szervei.

(2) Az országos tanácsokat a szövetkezetek kongresszusai hozzák létre.

(3)[118] A kongresszust - legalább ötévenként -az országos tanács hívja össze.

100. § (1)[119] Az országos tanács a területi és a szakmai szövetségek útján gondoskodik a szövetkezetek kongresszusi küldöttválasztó gyűléseinek összehívásáról. A kongresszusi küldöttválasztó gyűlésre a szövetkezeti mozgalomban részt vevő személyek - a küldöttek számának legfeljebb húsz százaléka erejéig - szavazati joggal meghívhatók; e meghívottak kongreszusi küldöttnek megválaszthatók.

(2)[120]

(3) A tanácstagok az országos tanácsban a szövetségek területén működő szövetkezeteket képviselik.

101. § (1) A szövetkezeti kongresszus

a) megvizsgálja és értékeli a szövetkezeti ágazat mozgalmi és gazdasági helyzetét, továbbá az országos tanács tevékenységét, és állást foglal az ezzel kapcsolatos kérdésekben;

b) megállapítja (módosítja) az országos tanács alapszabályát.

(2) A kongresszus - a küldöttválasztó gyűlések által megválasztott tanácstagokon felül -a küldöttek és a meghívottak közül további tanácstagokat választ.

(3) Az alapszabály és annak módosítása az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jóváhagyásával válik érvényessé.

102. §[121] (1)[122]

(2)[123] Az országos tanács - a tanácstagok számának legfeljebb tíz százaléka erejéig - magát teljes jogú tanácstagokkal kiegészítheti.

(3)[124] A szövetkezeti kongresszusok közötti időszakban az országos tanács dönt az alapszabályának időközben szükségessé váló módosításáról.

(4)[125]

(5)[126] A tanács fenntartásáról a szövetkezetek gondoskodnak.

103. § (1) Az országos tanács feladatai különösen:

a) a szövetkezetek érdekeinek képviselete;

b)[127] elősegíteni a szövetkezetek szocialista vonásainak erősítését, vállalati gazdálkodásuk és demokratikus működésük fejlesztését, irányítani és támogatni a szövetkezetek ellenőrzését, szervezni a munkaversenyt;

c)[128] a szövetkezetek egymás közötti, továbbá a szövetkezetek és az állami vállalatok közötti gazdasági együttműködésnek, valamint a szövetkezeti kisüzemi és más vállalkozási formák alkalmazásának előmozdítása és általános tapasztalatainak figyelemmel kísérése;

d)[129] a szövetkezetek tevékenységét előmozdító szolgáltatások nyújtása, a szövetkezetek gazdálkodását elősegítő vállalat alapítása;

e) a szövetkezetek országos közös alapjainak kezelése és döntés azok felhasználásáról;

f)[130] a szövetkezeti tagság egészét érintő érdekvédelem ellátása, a tagok egyéni és fontosabb réteg-érdekei védelmének szervezése és segítése, a tagok és alkalmazottak érdekvédelmének összehangolása, közreműködés a tagok szocialista nevelésében, oktatásában és más társadalmi feladatok ellátása;

g)[131] a szövetkezetben folyó személyzeti munka segítése;

h)[132] kapcsolatok fenntartása más országok szövetkezeti szerveivel, valamint nemzetközi szervezetekkel és intézményekkel.

(2)[133] Az országos tanács segíti és összehangoljaa területi és szakmai szövetségek tevékenységét.

104. § (1) Ha az országos tanács a szövetkezetek összességét érintő valamely kérdés jogi szabályozására tesz javaslatot, az illetékes miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) köteles a javaslattal kapcsolatban állást foglalni.

(2) A javaslat teljes vagy részleges elutasítása esetén az érdekelt a Minisztertanácshoz fordulhat.

(3) Szövetkezetekkel kapcsolatos állami feladatokat nem lehet országos tanácsra átruházni.

105. §[134] (1)[135] Az országos tanács a szövetkezetek, illetőleg a területi (szakmai) szövetségek részére ajánlásokat adhat ki; a szövetkezetekre és a szövetségekre kötelező határozatot nem hozhat. Ajánlást és - kivételesen indokolt esetben - irányelvet az alapszabályban erre feljogosított más testületi szerv is kiadhat.

(2)[136] Az irányelv a szövetkezetek és a szövetségek működésére, valamint a szövetkezetek gazdálkodására vonatkozó átfogó, illetőleg kiemelkedően jelentős jogszabályok és más határozatok végrehajtásához, az ajánlás pedig egyéb fontos kérdésekben ad iránymutatást.

(3)[137] Ajánlás kiadásához ki kell kérni az illetékes miniszterek véleményét, kivéve ha az ajánlás a szövetkezetek (szövetségek) mozgalmi kérdéseire vonatkozik. Az ajánlást a fővárosi, megyei tanácsokkal is közölni kell.

(4)[138] Az érintett szövetkezet (szövetség) illetékes testületi szerve köteles az ajánlást megtárgyalni és arról határozni. Az ajánlás a szövetkezetre (szövetségre) illetékes testületi szervének határozata alapján válik kötelezővé. A szövetkezetek a szövetség útján kötelesek az ajánlások érvényesüléséről az országos tanácsot tájékoztatni.

(5)[139] Az országos tanács figyelemmel kíséri, értékeli és segíti az ajánlásokban foglaltak érvényesülését.

Az Országos Szövetkezeti Tanács

106. § (1) Az Országos Szövetkezeti Tanács a magyar szövetkezeti mozgalom közös társadalmi tanácskozó testülete, amely

a) foglalkozik a szövetkezetek gazdasági, társadalmi tevékenysége és a szövetkezeti demokrácia továbbfejlesztésével, előmozdítja a szövetkezeti ágazatok mozgalmi együttműködését;

b) figyelemmel kíséri és elősegíti a szövetkezetek egymás közötti, valamint a szövetkezetek és az állami vállalatok közötti gazdasági együttműködés lehetőségeit és fejlődését:

c) előzetesen véleményt nyilvánít a törvényhozás és a Minisztertanács elé tartozó átfogó szövetkezeti kérdésekben, és jogszabályok meghozatalát kezdeményezheti:

d) elősegíti a szövetkezeti kérdések tudományos művelését, a tudomány eredményeinek gyakorlati alkalmazását és a szövetkezeti oktatást;

e) egyeztetés útján összehangolja a szövetkezetek és érdekképviseleti szerveik nemzetközi kapcsolatait:

f) ellátja az alapszabályában meghatározott egyéb feladatokat.

(2) Az Országos Szövetkezeti Tanácsot a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei hozzák létre, és viselik a fenntartásával kapcsolatos költségeket.

(3) Az Országos Szövetkezeti Tanács a maga által megállapított és a Minisztertanács által tudomásul vett alapszabály, továbbá ügyrendje alapján működik; az alapszabályt a hivatalos lapban kell közzétenni.

VIII. fejezet

A SZÖVETKEZETEKKEL KAPCSOLATOS ÁLLAMI TEVÉKENYSÉG

Az állami tevékenység célja

107. §[140]

A szövetkezetekre vonatkozó jogi szabályozás

108. §[141]

109. §[142]

110. §[143]

Gazdasági irányítás és hatósági tevékenység

111. §[144]

112. §[145]

Az állami törvényességi felügyelet

113. § (1) Az állam a törvényességi felügyelet útján biztosítja, hogy a szövetkezetek és érdekképviseleti szerveik

a) alapszabálya, valamint más belső szabályzata megfeleljen a jogszabályoknak;

b)[146] szerveik határozatai összhangban legyenek a jogszabályok, az alapszabály és más belső szabályzatok rendelkezéseivel.

(2)[147]

(3)[148] A törvényességi felügyeletre vonatkozó rendelkezések nem érintik az ügyészség szerveinek jogkörét.

114. § Az állami törvényességi felügyeletet a a következő szervek gyakorolják:

a)[149] a szövetkezetek tekintetében a cégbíróság és a területi (szakmai) szövetségek tekintetében - a végrehajtó bizottság és más szervei útján - a tanács;

b)[150]

114/A. §[151] A szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei működésének törvényességi felügyeletére az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény VI. fejezetének a rendelkezéseit kell alkalmazni.

115. § (1) Jogszabály vagy az alapszabály (belső szabályzat) megsértése esetében az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv

a)[152] írásban figyelmeztetheti az elnököt, a vezetőséget (elnökséget) vagy a felügyelő bizottságot;

b) javasolhatja, hogy a szövetkezet, illetőleg az érdekképviseleti szerv illetékes szerve vonja felelősségre azt, aki a jogszabályt (alapszabályt, más belső szabályzatot) megsértette;

c)[153] megsemmisítheti a testületi szervek és az elnök (elnökhelyettes) jogszabályba, alapszabályba, más belső szabályzatba ütköző határozatát vagy az elnök intézkedését, és szükség esetén új határozat hozatalát, illetve intézkedés megtételét rendelheti el;

d) összehívhatja a közgyűlést (küldöttközgyűlést) a működés törvényességének helyreállítása céljából;

e)[154] felfüggesztheti az elnök, illetőleg a vezetőség (elnökség) működését.

f) e törvényben meghatározott esetekben a szövetkezetet, illetőleg a szövetséget feloszlathatja.

(2)[155] A szövetkezetekkel kapcsolatos állami törvényességi felügyeletre pedig a bírósági cégnyilvántartásról szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

116. § (1) Az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó jogszabályok minden olyan kérdést szabályozhatnak, amelyről ez a törvény kötelező jelleggel nem rendelkezik, továbbá a törvény rendelkezéseivel nem ellentétes, sajátos szabályokat állapíthatnak meg.

(2)[156] A szövetkezeti ágazatra vonatkozó jogszabályok állapítják meg lakásszövetkezetek tekintetében a szövetkezet megalakulása feltételeinek, gazdálkodása jellegének ós formájának, a tagsági viszony keletkezésének, a vagyoni hozzájárulásnak, a belső szabályzatok és szervezet kialakításának, a szavazatok számbavétele módjának, a tagsági viták eldöntésének, megszűnés esetében a vagyon felosztásának, továbbá a tag és a szövetkezet felelősségének, takarékszövetkezetek tekintetében pedig a szövetkezet megalakulásának, működési területének és a küldöttgyűlés hatáskörének a sajátos szabályait, továbbá a lakásszövetkezetek és a takarékszövetkezetek átalakulásának szabályait.

(3)[157] A Minisztertanács felhatalmazást kap az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport szabályozására. Ennek keretében

a)[158]

b) megállapítja az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport szervezetét és működését; a szakcsoport megszűnése esetében e törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéstől eltérhet.

(4)[159] A Minisztertanács felhatalmazást kap az iskolaszövetkezet és az iskolaszövetkezeti csoport szabályozására; ennek keretében az iskolaszövetkezeti fonnák céljából és jellegéből adódé sajátosságokra tekintettel e törvény rendelkezéseitől eltérhet.

116/A. §[160] (1) Az e törvény és végrehajtási rendelete, továbbá az egyes szövetkezeti ágazatokra vonatkozó, jogszabályok által közgyűlési hatáskörbe utalt ügyekben - a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe utalt ügyek kivételével - a küldöttgyűlés is eljárhat.

(2) E törvény 12. §-a a) pontjának, 13. §-ának, 14. §-a (1) bekezdése g) pontjának, 18. §-a (1) bekezdésének, 20. §-a (2) bekezdése d) pontjának és (4) bekezdése g) pontjának, 22. §-a (1)-(2) bekezdésének, 25. §-a (4) bekezdésének, 37. §-a (1) bekezdésének, 38. §-a (3) bekezdésének, 42. §-a (2) bekezdésének, 53. §-a (3)-(4) bekezdésének, 59. §-a (4) bekezdésének, 65. §-ának, 70. §-a (1) bekezdésének és 88. §-ának az alkalmazásában jogszabály: a törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi rendelet.

117. § Ez a törvény 1972. január 1. napján lép hatályba. Végrehajtásáról és a szükséges átmeneti szabályok megállapításáról a Minisztertanács gondoskodik.

Losonczi Pál s. k..

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Cseterki Lajos s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[2] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[3] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 1. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[4] Módosította az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1989.07.01.

[5] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.

[6] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.

[7] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.

[8] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 1. § -a. Hatályos 1988.07.01.

[9] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[10] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 2. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[11] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[12] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 1989.07.01.

[13] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 1. § -a. Hatályos 1990.01.01.

[14] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 17. § (2) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[15] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[16] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[17] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 3. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[18] Megállapította az 1988. évi II. törvény 4. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[19] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.

[20] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[21] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 7. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[22] Megállapította az 1988. évi II. törvény 5. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[23] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[24] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[25] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[26] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 3. § (4) bekezdése. Hatályos 1983.01.01.

[27] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[28] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 8. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[29] Módosította az 1988. évi II. törvény 6. §-a és 28. § (4) bekezdésének a) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[30] Módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 4. §. Hatályos 1983.01.01.

[31] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[32] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[33] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 7. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[34] Megállapította az 1988. évi II. törvény 8. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[35] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 8. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[36] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[37] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[38] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[39] Megállapította az 1988. évi II. törvény 9. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[40] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés c) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[41] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[42] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 10. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[43] Módosította az 1989. évi XV. törvény 2. § -a. Hatályos 1990.01.01.

[44] Módosította az 1989. évi XV. törvény 3. § -a. Hatályos 1989.07.01.

[45] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés d) pontja. Hatályos 1988.07.01.

[46] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[47] Megállapította az 1988. évi II. törvény 11. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[48] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[49] Módosította az 1986. évi 11. törvényerejű rendelet 43. § (2) bekezdés b) pontja. Hatályos 1986.09.01.

[50] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[51] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[52] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[53] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[54] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[55] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[56] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[57] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[58] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[59] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[60] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[61] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[62] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[63] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 8. § -a. Hatályos 1989.07.01.

[64] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1989.07.01.

[65] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[66] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 16. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[67] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 16. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[68] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[69] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[70] Megállapította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[71] Megállapította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[72] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1989.07.01.

[73] Számozását módosította az 1988. évi II. törvény 17. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[74] Módosította az 1988. évi II. törvény 18. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[75] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 11. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[76] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 18. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[77] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[78] Módosította az 1988. évi II. törvény 19. § (1) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[79] Megállapította az 1988. évi II. törvény 19. § (2) bekezdése. Hatályos 1988.07.01.

[80] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[81] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[82] Beiktatta az 1989. évi XV. törvény 10. § -a. Hatályos 1989.07.01.

[83] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[84] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.

[85] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.

[86] Megállapította az 1989. évi XV. törvény 11. § -a. Hatályos 1989.07.01.

[87] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[88] Megállapította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[89] Beiktatta az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[90] Számozását módosította az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 3. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[91] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[92] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[93] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi XXII. törvény 203. § (3) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1992.07.01.

[94] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 22. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[95] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 17. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[96] Módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 18. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[97] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 23. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[98] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi XXII. törvény 203. § (3) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 1992.07.01.

[99] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 19. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[100] Módosította az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatályos 1992.01.20.

[101] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatályos 1990.03.15.

[102] Beiktatta az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 1. §-a. Hatályos 1986.10.01.

[103] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[104] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[105] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[106] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[107] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[108] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[109] Megállapította az 1988. évi II. törvény 24. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[110] Jelölését módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 13. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[111] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[112] Számozását módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 20. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[113] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 21. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[114] Módosította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 1986.10.01.

[115] Megállapította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 2. §-a. Hatályos 1986.10.01.

[116] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 23. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[117] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 14. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[118] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 24. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[119] Módosította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 25. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[120] Hatályon kívül helyezte az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatálytalan 1990.03.15.

[121] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 26. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[122] Hatályon kívül helyezte az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1986.10.01.

[123] Módosította az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 1986.10.01.

[124] Beiktatta az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[125] Hatályon kívül helyezte az 1986. évi 17. törvényerejű rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1986.10.01.

[126] Számozását módosította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 15. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[127] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[128] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[129] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[130] Megállapította az 1982. évi 30. törvényerejű rendelet 16. §-a. Hatályos 1983.01.01.

[131] Megállapította az 1988. évi II. törvény 25. §-a. Hatályos 1988.07.01.

[132] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[133] Beiktatta az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 27. § (2) bekezdése. Hatályos 1977.05.01.

[134] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 28. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[135] Módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatályos 1988.01.01.

[136] A norma tartalmát módosította az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. A módosítás az előbbi törvényhelyen olvasható.

[137] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.

[138] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.

[139] Hatályon kívül helyezte az 1987. évi XI. törvény 63. § b) pontja. Hatálytalan 1988.01.01.

[140] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[141] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[142] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[143] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[144] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[145] Hatályon kívül helyezte az 1992. évi II. törvény 62. § (1) bekezdése 4. pontja. Hatálytalan 1992.01.20.

[146] Módosította az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 1989.07.01.

[147] Hatályon kívül helyezte az 1989. évi XV. törvény 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 1989.07.01.

[148] Módosította az 1990. évi XXII. törvény 49. §-a. Hatályos 1990.03.15.

[149] Módosította az 1989. évi XV. törvény 12. § -a. Hatályos 1990.01.01.

[150] Hatályon kívül helyezte az 1991. évi XVII. törvény 2. §-a. Hatálytalan 1991.06.15.

[151] Beiktatta az 1991. évi XVII. törvény 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1991.06.15.

[152] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[153] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[154] Megállapította az 1977. évi 6. törvényerejű rendelet 30. §-a. Hatályos 1977.05.01.

[155] Módosította az 1991. évi XVII. törvény 2. §-a. Hatályos 1991.06.15.

[156] Módosította az 1989. évi XV. törvény 14. § -a. Hatályos 1989.07.01.

[157] Módosította az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[158] Hatályon kívül helyezte az 1988. évi II. törvény 28. § (4) bekezdés e) pontja. Hatálytalan 1988.07.01.

[159] Beiktatta az 1985. évi 13. törvényerejű rendelet 5. §-a. Hatályos 1985.07.01.

[160] Beiktatta az 1988. évi II. törvény 27. §-a. Hatályos 1988.07.01.

Tartalomjegyzék