18/1976. (XII. 18.) MüM rendelet
a munkavállalói igazolási lapról
A Munka Törvénykönyve végrehajtásáról szóló 34/1967. (X. 8.) Korm. rendelet 126. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
(1) A vállalat a munkaviszony megszűnése esetén köteles a dolgozó részére a postahivatalokban beszerezhető "munkavállalói igazolási lap" (a továbbiakban: MIL-lap) elnevezésű űrlapot kiállítani és a munkakönyvvel együtt a dolgozó részére két példányban kiadni.
(2) Nem kell MIL-lapot kiállítani a munkakönyvről szóló jogszabály rendelkezése folytán munkakönyv nélkül alkalmazható dolgozók munkaviszonyának megszűnése esetén.
(3) A MIL-lap másolatát a vállalatnak öt évig meg kell őriznie, s szükség esetén annak alapján másodlatot kell kiadnia.
2. §
(1) A MIL-lap "Megjegyzés" rovatában, illetőleg szükség esetén pótív hozzáfűzésével - a társadalombiztosítási jogszabályok figyelembevételével - fel kell tüntetni mind a kiállítást megelőző naptári évre, mind a tárgyévre vonatkozólag külön-külön, a dolgozónak főfoglalkozása keretében
a) az évben végzett munkáért - a prémium és a jutalék, továbbá az év végi részesedés és a jutalom kivételével - járó kereset, valamint az évben kifizetett prémium és jutalék együttes összegét,* és az osztószámul szolgáló napok számát,**
b) az évben kifizetett jutalom összegét,*
c) az évben kifizetett év végi részesedést,*
d) mezőgazdasági szövetkezetnél a kiegészítő munkabért.*
(2) A dolgozó kereseti adatainak megállapításánál figyelmen kívül kell hagyni a munkakönyv nélküli alkalmazás során, továbbá az alkalmi munkásként, gazdasági dolgozóként, vagy háztartási alkalmazottként elért keresetet.
(3) Ha a dolgozó részére ugyanabban a naptári évben ismételten állítanak ki MIL-lapot, a tárgyévre vonatkozó adatoknak az (1) bekezdésben foglaltak szerint történő közlésénél egybefoglalva kell megadni a MIL-lapot kiállító, valamint a korábbi vállalatoknál elért kereset adatait és az osztószámul szolgáló napok számát.
3. §
(1) Az alkalmazó vállalat a dolgozót csak akkor állíthatja munkába, ha a MIL-lapot átadja. Nincs szükség igazolásra a munkakönyv nélküli alkalmazás eseteiben, vagy ha a dolgozó először lép munkaviszonyba.
(2) Az alkalmazó vállalat a MIL-lap "D" szelvényét kitöltve nyolc napon belül a kiállító vállalatnak köteles megküldeni.
(3) A MIL-lapon feltüntetett tartozást (előleget, kártérítést stb.) az új vállalat köteles a dolgozó munkabéréből levonni és a nyomtatvány "B" oldalán az átutalandó rovatban feltüntetett címzett részére átutalni. Ha a címzett a dolgozó valamely korábbi vállalata és az időközben megszűnt, annak felügyeleti szervét kell a tartozás átutalása végett megkeresni és annak rendelkezése szerint kell eljárni.
4. §
Az 1. és 3. §-ok szerinti kötelezettségeit megszegő vállalat az előző vállalattal, illetőleg a jogosulttal szemben készfizető kezesként felel a dolgozót terhelő tartozásoknak azokért a részleteiért, amelyeket ennek folytán nem vontak le.
5. §
(1) Ez a rendelet 1977. január 1. napján lép hatályba.
(2) A fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek, valamint a vasutak és a posta körén belül történt áthelyezések alkalmával szükséges igazolás rendszerét az illetékes miniszterek - e rendelet alapelveinek figyelembevételével - eltérően szabályozhatják; eltérő szabályozás hiányában e szerveknél is az 1-4. §-okban foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A MIL-lapra vonatkozó rendelkezések nem érintik az "Igazolvány a társadalombiztosítási szolgáltatásokról" elnevezésű nyomtatvány kiadására vonatkozó kötelezettséget.
(4) A munkaviszonnyal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 5/1967. (X. 8.) MüM rendelet 13-17. §-ai és annak melléklete hatályukat vesztik.
(5) Ha olyan dolgozó részére kell 1977. évben MIL-lapot kiállítani, aki 1976. évben másutt dolgozott, a MIL-lapon - a 2. §-tól eltérően - csak a kiállító vállalatnál elért, illetőleg a kiállító vállalattal MIL-lapon közölt adatokat kell feltüntetni.
Buda István s. k.,
munkaügyi minisztériumi államtitkár