Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

62/1980. (XII. 28.) MT rendelet

a Magyar Kereskedelmi Kamaráról

1. §

(1) A Magyar Kereskedelmi Kamara érdekközvetítő, érdekegyeztető és érdekképviseleti tevékenységet, továbbá a nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlesztését elősegítő tevékenységet lát el, közgyűlése által megállapított alapszabály alapján működik, és feladatainak ellátását társadalmi úton szervezi.

(2) A Kamara jogi személy, és a Minisztertanács felügyelete alatt áll.

A Kamara feladatai

2. §

A Kamara:

a) a vállalati gazdálkodást, a szocialista gazdasági vállalkozást általánosan és alapvetően érintő döntések és szabályozások tervezetéről a tagvállalatok koordinált véleményét és a meghozott döntésekre, szabályozásokra vonatkozó tapasztalatait, javaslatait továbbítja az állami gazdaságirányító szervekhez;

b) közvetíti tagvállalatai részére az állami gazdaságirányító szervek észrevételeit, válaszait, továbbá a hatékonyabb vállalati gazdálkodással kapcsolatos követelményeit, illetőleg elősegíti mindezek közvetítését;

c) figyelemmel kíséri tagvállalatai tekintetében az állami vállalatokról szóló jogszabályok gyakorlati érvényesülését, és megállapításairól szükség szerint tájékoztatja az érdekelt állami gazdaságirányító szerveket, továbbá átfogóan a Minisztertanácsot ;

d) elősegíti a tagvállalatai közötti, különösen az ágazatközi együttműködést és annak elmélyítését;

e) előmozdítja a szocialista gazdasági vállalkozás és a tagvállalatok távlati üzletpolitikájának kialakulását;

f) nemzetközi kereskedelemfejlesztő tevékenységével hozzájárul tagvállalatai külgazdasági munkájának javításához;

g) segítséget nyújt tagvállalatainak a nemzetközi gazdasági együttműködés fejlesztése terén, különös figyelemmel a KGST keretében megvalósuló együttműködésre;

h) képviseli a tagság külkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos érdekeit kamarai jellegű nemzetközi szervezetekben, továbbá - a külkereskedelmi miniszterrel és a külügyminiszterrel egyetértésben - külföldön államigazgatási és más szervek előtt;

i) értékeli és segíti a tagvállalatok nemzetközi kapcsolatait, versenyképességét, az exportfejlesztést szolgáló kollektív vállalati akciók anyagi és erkölcsi támogatásával;

j) összehangolja a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propagandatevékenységet.

3. §

A Kamara feladatai továbbá:

a) biztosítja a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság és az eseti választottbíróság működésének feltételeit;

b) megbízás alapján közreműködik a nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal összefüggő jogi, minőségvédelmi ügyek és szállítmányozási kárügyek intézésében;

c) árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a külkereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állít ki és hitelesít;

d) elősegíti az ipari termékek formatervezését, nyilvántartja és bemutatja a formatervezett ipari termékeket, szervezi a formatervezéssel kapcsolatos belföldi és nemzetközi tapasztalatcserét;

e) gazdasági-műszaki tájékoztatási központokat működtet;

f) a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetben képviseli a magyar munkaadókat

4. §

Feladatainak ellátása érdekében a Kamara:

a) folyamatosan tájékoztatja a tagvállalatokat a távlati és az időszerű gazdaságpolitikai elgondolásokról, gazdaságfejlesztési célokról, döntésekről és szabályozásokról;

b) elemzi a vállalati gazdálkodással összefüggő kérdéseket, a döntések és szabályozások végrehajtásának tapasztalatait, és a társadalmi érdekek érvényrejuttatásával egyezteti a vállalati érdekeket;

c) véleményezi a gazdálkodó szervezetek gazdálkodását általánosan és alapvetően érintő jogszabályok tervezetét, és az állami gazdaságirányitó szerveknél jogszabályok alkotását kezdeményezi;

d) közreműködik a központi fejlesztési programok előkészítésében;

e) figyelemmel kíséri tagvállalatai szerződéses kapcsolatainak alakulását; elősegíti a tagvállalatok közötti megállapodások (kooperációk stb.) megkötését, társulások létrehozását;

f) eseti választottbíráskodás útján hozzájárul a belföldi gazdálkodó szervezetek közötti vitás ügyek rendezéséhez;

g) véleményt nyilvánít saját kezdeményezésére vagy az illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv) megkeresésére tagvállalatai tekintetében:

- az állami gazdálkodó szervek alapításáról, megszüntetéséről, átszervezéséről, tevékenységi körük meghatározásáról,

- a komplex és a felügyelő bizottsági ellenőrzések átfogó megállapításairól,

- a veszteséges vállalatok intézkedési terveiről,

- a vállalatok belső irányításának korszerűsítéséről ;

h) külföldi vállalatokkal való gazdasági együttműködés elősegítése érdekében közreműködik üzletfelek felkutatásában, kapcsolataik létrehozásában; ösztönzi - külföldön magyar gazdasági napok rendezésével és más módon - a gazdasági együttműködést;

i) közreműködik új piacok feltárásában és megszerzésében, az előnyösnek bizonyult piacok megtartásában; folyamatosan tájékoztatja tagvállalatait a külföldi és a hazai piaci lehetőségekről, segíti tagvállalatai marketing és propagandamunkáját;

j) kapcsolatokat tart fenn külföldi kamarákkal és hasonló intézményekkel, és e kapcsolatait, továbbá a külképviseleti szervek keretében működő állandó külföldi kiküldötteinek tevékenységét felhasználja a tagvállalatok piacismeretének bővítésére, az üzleti lehetőségek és kooperációk előmozdítására, tagvállalatai üzleti és technikai lehetőségeinek ismertetésére;

k) nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal foglalkozó magyar és idegen nyelvű sajtótermékeket és kiadványokat jelentet meg, a külföldi és a hazai sajtót tájékoztató anyagokkal látja el;

l) kidolgozza a gazdálkodó szervezeteknek a vállalatközi és a piaci magatartására vonatkozó etikai normákat, elősegíti azok érvényesülését;

m) szakmai tanácsadó, továbbképző és dokumentációs szerveket működtet;

n) tagjai és az érdekeltek részére alapszabályában részletezett szolgáltatásokat nyújt.

A Kamara kapcsolatai az állami gazdaságirányító szervekkel és a szövetkezeti érdekképviseleti szervekkel

5. §

(1) A Kamara feladatait az érdekelt minisztériumokkal (országos hatáskörű szervekkel) együttműködve látja el. Ennek keretében

a) a Kamara saját kezdeményezése vagy az érdekelt minisztérium (országos hatáskörű szerv) megkeresése alapján:

- a tagvállalatok bevonásával megtárgyalja és véleményezi az azok gazdálkodását általánosan és alapvetően érintő döntések és szabályozások tervezetét;

- véleményezi a minisztériumok (országos hatáskörű szervek) tervezett intézkedéseit, és képviselőiket meghívja azokra a tanácskozásokra, ahol ilyen kérdéseket tárgyalnak;

- megszervezi a döntésekkel és szabályozásokkal kapcsolatos előkészítő, illetőleg tapasztalatszerző tanácskozásokat;

- eseti jelzéseket, továbbá átfogó elemzéseket és véleményeket, javaslatokat ad az illetékes minisztériumok (országos hatáskörű szervek) részére;

b) a minisztériumok (országos hatáskörű szervek):

- a Kamara részére a feladatainak ellátásához szükséges tájékoztató anyagokat kellő időben átadják; a Kamarától kapott jelzésekre és javaslatokra érdemi választ adnak;

- a döntések és szabályozások végrehajtásának tapasztalatairól a tagvállalatok körében rendszeresen tájékozódnak.

(2) A Kamara a szövetkezetek tekintetében tevékenységét - elsősorban nemzetközi gazdasági kapcsolataik fejlesztése terén - a szövetkezeti sajátosságoknak és a szövetkezeti érdekképviseleti szervek feladatainak figyelembevételével, velük együttműködve végzi.

A Kamara tagjai, testületei

6. §

A Kamarának tagjai lehetnek az állami és szövetkezeti gazdálkodó szervezetek, gazdasági társulások, intézetek, intézmények.

7. §

(1) A tagok szakmai és viszonylati tagozatokat, szakbizottságokat és más testületeket hozhatnak létre, megválasztják azok vezetőségét, és meghatározzák a testületek működésének rendjét, valamint munkaprogramját.

(2) A Kamara területi összekötő bizottságokat működtet, amelyek az ország tervezési-gazdasági körzeteihez igazodnak.

A Kamara szervei

8. §

(1) A közgyűlés a Kamara tagjainak képviselőiből és az elnökség tagjaiból áll.

(2) A közgyűlést szükség szerint, de legalább 5 évenként kell összehívni. Össze kell hívni akkor is, ha azt a tagok 10 százaléka - a cél megjelölésével - indítványozza.

(3) A közgyűlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály megállapítása és módosítása;

b) az elnökség által a Kamara és az elnökség tevékenységéről benyújtott jelentés megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal;

c) az elnökség javaslata alapján a Kamara következő időszakra szóló feladatainak meghatározása;

d) az elnökség tagjainak, a felügyelő bizottság elnökének és tagjainak megválasztása és felmentése;

e) a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság bíráinak, képviseleti szervének, továbbá az eseti választottbíróság bíráinak megválasztása és felmentése.

9. §

(1) Az elnökség a közgyűlés által öt évi időtartamra választott legfeljebb 35 tagból áll.

(2) Az elnökség tevékenységéről a közgyűlésnek köteles beszámolni.

(3) Az elnökség hatáskörébe tartozik:

a) a Kamara tevékenységének a közgyűlés határozataival összhangban történő elvi irányítása;

b) az ügyvezetőség feladatainak ellátásáról és a Kamara ügyintéző szervezetének működéséről szóló éves jelentés megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal;

c) a Kamara elnökének, társelnökeinek, alelnökeinek, valamint főtitkárának megválasztása, felmentése;

d) a Kamara éves költségvetésének megállapítása;

e) a tagdíjak meghatározása, módosítása;

f) a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság eljárási szabályzatának megállapítása, módosítása;

g) határozathozatal két közgyűlés közötti időszakban a közgyűlés hatáskörébe utalt, de halaszthatatlan döntést igénylő ügyekben;

h) határozathozatal az alapszabály által hatáskörébe utalt más ügyekben.

(4) A társelnöki és az alelnöki tisztség társadalmi megbízatásként is betölthető.

10. §

(1) A közgyűlés által választott felügyelő bizottság feladata a közgyűlés és az elnökség határozatai végrehajtásának ellenőrzése; őrködés a Kamara ügyintéző szervezete rendeltetésszerű működése felett. Jogait, kötelességeit és eljárását az alapszabály határozza meg.

(2) A felügyelő bizottság elnöke és tagjai tisztségüket társadalmi megbízatásként látják el.

11. §

(1) A Kamara elnöke, társelnökei, alelnökei és főtitkára alkotják az ügyvezetőséget, amely irányítja és összehangolja a Kamara gyakorlati munkáját. Feladatait részletesen az alapszabály határozza meg.

(2) Az ügyvezetőség feladatainak ellátásáról az elnökséget rendszeresen tájékoztatja.

12. §

(1) Az alapszabály megállapításáról és módosításáról szóló közgyűlési határozat, továbbá az elnök, illetve a társelnökök megválasztásáról és felmentéséről szóló elnökségi határozat érvényességéhez a Minisztertanács jóváhagyása szükséges.

(2) A Kamarával munkaviszonyban álló alelnökök és a főtitkár megválasztásáról és felmentéséről szóló elnökségi határozat érvényességéhez a Minisztertanács felügyeletet ellátó tagjának jóváhagyása szükséges.

A Kamara ügyintéző szervezetének működése

13. §

(1) Az ügyintéző szervezet fő feladata, hogy a tagvállalatok véleményeit, javaslatait összehangolja, az illetékes szervekhez továbbítsa, a gazdasági irányító és más szervektől érkező információkat a tagvállalatokhoz eljuttassa, a Kamara szerveinek döntéseit előkészítse, azokat végrehajtsa, illetőleg a végrehajtást szervezze.

(2) Az ügyintéző szervezet működését a főtitkár irányítja, a közgyűlés, az elnökség és az ügyvezetőség iránymutatásai alapján.

Záró rendelkezések

14. §

A Kamarát az elnök, illetve a társelnökök képviselik; e jogkörüket esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve az elnökség tagjaira és a Kamara ügyintéző szervezetének dolgozóira ruházhatják át.

15. §

A Kamara fenntartási költségeit elsősorban a tagdíjakból és a szolgáltatásokért befolyó térítésekből fedezi.

16. §

Ez a rendelet az 1981. évi január hó 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a 35/1977. (IX. 15.) MT rendelet hatályát veszti.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék