62/1980. (XII. 28.) MT rendelet

a Magyar Kereskedelmi Kamaráról

1. §

(1) A Magyar Kereskedelmi Kamara érdekközvetítő, érdekegyeztető és érdekképviseleti tevékenységet, továbbá a nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlesztését elősegítő tevékenységet lát el, közgyűlése által megállapított alapszabály alapján működik, és feladatainak ellátását társadalmi úton szervezi.

(2) A Kamara jogi személy, és a Minisztertanács felügyelete alatt áll.

A Kamara feladatai

2. §

A Kamara:

a) a vállalati gazdálkodást, a szocialista gazdasági vállalkozást általánosan és alapvetően érintő döntések és szabályozások tervezetéről a tagvállalatok koordinált véleményét és a meghozott döntésekre, szabályozásokra vonatkozó tapasztalatait, javaslatait továbbítja az állami gazdaságirányító szervekhez;

b) közvetíti tagvállalatai részére az állami gazdaságirányító szervek észrevételeit, válaszait, továbbá a hatékonyabb vállalati gazdálkodással kapcsolatos követelményeit, illetőleg elősegíti mindezek közvetítését;

c) figyelemmel kíséri tagvállalatai tekintetében az állami vállalatokról szóló jogszabályok gyakorlati érvényesülését, és megállapításairól szükség szerint tájékoztatja az érdekelt állami gazdaságirányító szerveket, továbbá átfogóan a Minisztertanácsot ;

d) elősegíti a tagvállalatai közötti, különösen az ágazatközi együttműködést és annak elmélyítését;

e) előmozdítja a szocialista gazdasági vállalkozás és a tagvállalatok távlati üzletpolitikájának kialakulását;

f) nemzetközi kereskedelemfejlesztő tevékenységével hozzájárul tagvállalatai külgazdasági munkájának javításához;

g) segítséget nyújt tagvállalatainak a nemzetközi gazdasági együttműködés fejlesztése terén, különös figyelemmel a KGST keretében megvalósuló együttműködésre;

h) képviseli a tagság külkereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos érdekeit kamarai jellegű nemzetközi szervezetekben, továbbá - a külkereskedelmi miniszterrel és a külügyminiszterrel egyetértésben - külföldön államigazgatási és más szervek előtt;

i) értékeli és segíti a tagvállalatok nemzetközi kapcsolatait, versenyképességét, az exportfejlesztést szolgáló kollektív vállalati akciók anyagi és erkölcsi támogatásával;

j) összehangolja a külföldön végzett vagy külföldre irányuló, továbbá a külföldiek számára belföldön végzett gazdasági tájékoztató és propagandatevékenységet.

3. §

A Kamara feladatai továbbá:

a) biztosítja a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság és az eseti választottbíróság működésének feltételeit;

b) megbízás alapján közreműködik a nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal összefüggő jogi, minőségvédelmi ügyek és szállítmányozási kárügyek intézésében;

c) árukra vonatkozó származási igazolásokat, bizonyítványokat és a külkereskedelmi forgalomban szükséges más okmányokat állít ki és hitelesít;

d) elősegíti az ipari termékek formatervezését, nyilvántartja és bemutatja a formatervezett ipari termékeket, szervezi a formatervezéssel kapcsolatos belföldi és nemzetközi tapasztalatcserét;

e) gazdasági-műszaki tájékoztatási központokat működtet;

f) a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetben képviseli a magyar munkaadókat

4. §

Feladatainak ellátása érdekében a Kamara:

a) folyamatosan tájékoztatja a tagvállalatokat a távlati és az időszerű gazdaságpolitikai elgondolásokról, gazdaságfejlesztési célokról, döntésekről és szabályozásokról;

b) elemzi a vállalati gazdálkodással összefüggő kérdéseket, a döntések és szabályozások végrehajtásának tapasztalatait, és a társadalmi érdekek érvényrejuttatásával egyezteti a vállalati érdekeket;

c) véleményezi a gazdálkodó szervezetek gazdálkodását általánosan és alapvetően érintő jogszabályok tervezetét, és az állami gazdaságirányitó szerveknél jogszabályok alkotását kezdeményezi;

d) közreműködik a központi fejlesztési programok előkészítésében;

e) figyelemmel kíséri tagvállalatai szerződéses kapcsolatainak alakulását; elősegíti a tagvállalatok közötti megállapodások (kooperációk stb.) megkötését, társulások létrehozását;

f) eseti választottbíráskodás útján hozzájárul a belföldi gazdálkodó szervezetek közötti vitás ügyek rendezéséhez;

g) véleményt nyilvánít saját kezdeményezésére vagy az illetékes minisztérium (országos hatáskörű szerv) megkeresésére tagvállalatai tekintetében:

- az állami gazdálkodó szervek alapításáról, megszüntetéséről, átszervezéséről, tevékenységi körük meghatározásáról,

- a komplex és a felügyelő bizottsági ellenőrzések átfogó megállapításairól,

- a veszteséges vállalatok intézkedési terveiről,

- a vállalatok belső irányításának korszerűsítéséről ;

h) külföldi vállalatokkal való gazdasági együttműködés elősegítése érdekében közreműködik üzletfelek felkutatásában, kapcsolataik létrehozásában; ösztönzi - külföldön magyar gazdasági napok rendezésével és más módon - a gazdasági együttműködést;

i) közreműködik új piacok feltárásában és megszerzésében, az előnyösnek bizonyult piacok megtartásában; folyamatosan tájékoztatja tagvállalatait a külföldi és a hazai piaci lehetőségekről, segíti tagvállalatai marketing és propagandamunkáját;

j) kapcsolatokat tart fenn külföldi kamarákkal és hasonló intézményekkel, és e kapcsolatait, továbbá a külképviseleti szervek keretében működő állandó külföldi kiküldötteinek tevékenységét felhasználja a tagvállalatok piacismeretének bővítésére, az üzleti lehetőségek és kooperációk előmozdítására, tagvállalatai üzleti és technikai lehetőségeinek ismertetésére;

k) nemzetközi gazdasági kapcsolatokkal foglalkozó magyar és idegen nyelvű sajtótermékeket és kiadványokat jelentet meg, a külföldi és a hazai sajtót tájékoztató anyagokkal látja el;

l) kidolgozza a gazdálkodó szervezeteknek a vállalatközi és a piaci magatartására vonatkozó etikai normákat, elősegíti azok érvényesülését;

m) szakmai tanácsadó, továbbképző és dokumentációs szerveket működtet;

n) tagjai és az érdekeltek részére alapszabályában részletezett szolgáltatásokat nyújt.

A Kamara kapcsolatai az állami gazdaságirányító szervekkel és a szövetkezeti érdekképviseleti szervekkel

5. §

(1) A Kamara feladatait az érdekelt minisztériumokkal (országos hatáskörű szervekkel) együttműködve látja el. Ennek keretében

a) a Kamara saját kezdeményezése vagy az érdekelt minisztérium (országos hatáskörű szerv) megkeresése alapján:

- a tagvállalatok bevonásával megtárgyalja és véleményezi az azok gazdálkodását általánosan és alapvetően érintő döntések és szabályozások tervezetét;

- véleményezi a minisztériumok (országos hatáskörű szervek) tervezett intézkedéseit, és képviselőiket meghívja azokra a tanácskozásokra, ahol ilyen kérdéseket tárgyalnak;

- megszervezi a döntésekkel és szabályozásokkal kapcsolatos előkészítő, illetőleg tapasztalatszerző tanácskozásokat;

- eseti jelzéseket, továbbá átfogó elemzéseket és véleményeket, javaslatokat ad az illetékes minisztériumok (országos hatáskörű szervek) részére;

b) a minisztériumok (országos hatáskörű szervek):

- a Kamara részére a feladatainak ellátásához szükséges tájékoztató anyagokat kellő időben átadják; a Kamarától kapott jelzésekre és javaslatokra érdemi választ adnak;

- a döntések és szabályozások végrehajtásának tapasztalatairól a tagvállalatok körében rendszeresen tájékozódnak.

(2) A Kamara a szövetkezetek tekintetében tevékenységét - elsősorban nemzetközi gazdasági kapcsolataik fejlesztése terén - a szövetkezeti sajátosságoknak és a szövetkezeti érdekképviseleti szervek feladatainak figyelembevételével, velük együttműködve végzi.

A Kamara tagjai, testületei

6. §

A Kamarának tagjai lehetnek az állami és szövetkezeti gazdálkodó szervezetek, gazdasági társulások, intézetek, intézmények.

7. §

(1) A tagok szakmai és viszonylati tagozatokat, szakbizottságokat és más testületeket hozhatnak létre, megválasztják azok vezetőségét, és meghatározzák a testületek működésének rendjét, valamint munkaprogramját.

(2) A Kamara területi összekötő bizottságokat működtet, amelyek az ország tervezési-gazdasági körzeteihez igazodnak.

A Kamara szervei

8. §

(1) A közgyűlés a Kamara tagjainak képviselőiből és az elnökség tagjaiból áll.

(2) A közgyűlést szükség szerint, de legalább 5 évenként kell összehívni. Össze kell hívni akkor is, ha azt a tagok 10 százaléka - a cél megjelölésével - indítványozza.

(3) A közgyűlés hatáskörébe tartozik:

a) az alapszabály megállapítása és módosítása;

b) az elnökség által a Kamara és az elnökség tevékenységéről benyújtott jelentés megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal;

c) az elnökség javaslata alapján a Kamara következő időszakra szóló feladatainak meghatározása;

d) az elnökség tagjainak, a felügyelő bizottság elnökének és tagjainak megválasztása és felmentése;

e) a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság bíráinak, képviseleti szervének, továbbá az eseti választottbíróság bíráinak megválasztása és felmentése.

9. §

(1) Az elnökség a közgyűlés által öt évi időtartamra választott legfeljebb 35 tagból áll.

(2) Az elnökség tevékenységéről a közgyűlésnek köteles beszámolni.

(3) Az elnökség hatáskörébe tartozik:

a) a Kamara tevékenységének a közgyűlés határozataival összhangban történő elvi irányítása;

b) az ügyvezetőség feladatainak ellátásáról és a Kamara ügyintéző szervezetének működéséről szóló éves jelentés megvitatása, elfogadása tárgyában határozathozatal;

c) a Kamara elnökének, társelnökeinek, alelnökeinek, valamint főtitkárának megválasztása, felmentése;

d) a Kamara éves költségvetésének megállapítása;

e) a tagdíjak meghatározása, módosítása;

f) a Kamara mellett szervezett állandó Választottbíróság eljárási szabályzatának megállapítása, módosítása;

g) határozathozatal két közgyűlés közötti időszakban a közgyűlés hatáskörébe utalt, de halaszthatatlan döntést igénylő ügyekben;

h) határozathozatal az alapszabály által hatáskörébe utalt más ügyekben.

(4) A társelnöki és az alelnöki tisztség társadalmi megbízatásként is betölthető.

10. §

(1) A közgyűlés által választott felügyelő bizottság feladata a közgyűlés és az elnökség határozatai végrehajtásának ellenőrzése; őrködés a Kamara ügyintéző szervezete rendeltetésszerű működése felett. Jogait, kötelességeit és eljárását az alapszabály határozza meg.

(2) A felügyelő bizottság elnöke és tagjai tisztségüket társadalmi megbízatásként látják el.

11. §

(1) A Kamara elnöke, társelnökei, alelnökei és főtitkára alkotják az ügyvezetőséget, amely irányítja és összehangolja a Kamara gyakorlati munkáját. Feladatait részletesen az alapszabály határozza meg.

(2) Az ügyvezetőség feladatainak ellátásáról az elnökséget rendszeresen tájékoztatja.

12. §

(1) Az alapszabály megállapításáról és módosításáról szóló közgyűlési határozat, továbbá az elnök, illetve a társelnökök megválasztásáról és felmentéséről szóló elnökségi határozat érvényességéhez a Minisztertanács jóváhagyása szükséges.

(2) A Kamarával munkaviszonyban álló alelnökök és a főtitkár megválasztásáról és felmentéséről szóló elnökségi határozat érvényességéhez a Minisztertanács felügyeletet ellátó tagjának jóváhagyása szükséges.

A Kamara ügyintéző szervezetének működése

13. §

(1) Az ügyintéző szervezet fő feladata, hogy a tagvállalatok véleményeit, javaslatait összehangolja, az illetékes szervekhez továbbítsa, a gazdasági irányító és más szervektől érkező információkat a tagvállalatokhoz eljuttassa, a Kamara szerveinek döntéseit előkészítse, azokat végrehajtsa, illetőleg a végrehajtást szervezze.

(2) Az ügyintéző szervezet működését a főtitkár irányítja, a közgyűlés, az elnökség és az ügyvezetőség iránymutatásai alapján.

Záró rendelkezések

14. §

A Kamarát az elnök, illetve a társelnökök képviselik; e jogkörüket esetenként vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve az elnökség tagjaira és a Kamara ügyintéző szervezetének dolgozóira ruházhatják át.

15. §

A Kamara fenntartási költségeit elsősorban a tagdíjakból és a szolgáltatásokért befolyó térítésekből fedezi.

16. §

Ez a rendelet az 1981. évi január hó 1. napján lép hatályba; egyidejűleg a 35/1977. (IX. 15.) MT rendelet hatályát veszti.

Lázár György s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék