Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

20/1981. (VII. 28.) PM rendelet

a veszteséges vagy alaphiányos mezőgazdasági nagyüzemek gazdasági és pénzügyi egyensúlyának helyreállításáról

A mezőgazdasági nagyüzemek szabályozórendszeréről szóló 43/1980. (X. 27.) MT rendelettel módosított 39/1979. (XI. 1.) MT rendelet 49. §-ában kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel, a munkaügyi miniszterrel, a Magyar Nemzeti Bank elnökével, a Szakszervezetek Országos Tanácsával és a Termelőszövetkezetek Országos tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem.

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) a veszteséges vagy alaphiányos, mezőgazdasági ágazatba sorolt állami vállalatra, ideértve a borgazdasági vállalatot is (a továbbiakban: veszteséges gazdaság);

b) a veszteséges vagy alaphiányos, mezőgazdasági termelőszövetkezetekre, halászati termelőszövetkezetre, mezőgazdasági szakszövetkezetre (a továbbiakban: veszteséges termelőszövetkezet);

[az a) és b) pontban felsoroltak a továbbiakban együtt: veszteséges nagyüzem.]

(2) E rendelet alkalmazása szempontjából:

a) veszteség a városi és községi hozzájárulással és a munkadíjadóval növelt elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló veszteség, illetve az elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereségből nem fedezhető városi és községi hozzájárulás és munkadíjadó összege;

b) alaphiány az év végi mérlegben kimutatott és az esedékes kötelezettségekkel növelt fejlesztési, valamint a részesedési, szociális és kulturális alap hiánya, melyet a költségvetési kötelezettségekkel csökkentett elszámolás (érdekeltség) alapjául szolgáló nyereség nem fedez.

(3) E rendelet alkalmazása szempontjából veszteséges nagyüzem az, amelynek az év végi mérlegbeszámolója szerint a (2) bekezdésben meghatározott vesztesége vagy alaphiánya van, valamint az, amelynél - várhatóan veszteséget eredményező gazdálkodás miatt - veszteségrendezési eljárást kell lefolytatni.

(4) A naptári éven belül várható és a saját forrásokból nem fedezhető veszteség vagy alaphiány összegéig az emiatt hitelképtelennek nyilvánított mezőgazdasági nagyüzem részére az év végéig szükséges hitel fedezetére költségvetési óvadékot lehet nyújtani.

(5) A (4) bekezdés szerinti költségvetési fedezet (óvadék) összegét a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Bank) állapítja meg és igénylése alapján a Pénzügyminisztérium nyújthatja.

A veszteség vagy alaphiány rendezése veszteségrendezési eljárás nélkül

2. §

(1) A veszteséges nagyüzem köteles minden intézkedést megtenni a vesztesége vagy alaphiánya rendezésére, amelyre sorrendben a következő forrásokat kell felhasználnia:

a) a tárgyévi mérlegben rendelkezésre álló

- biztonsági alapját,

- tartalékalapját (a tárgyévi eredményelszámolás során képzett, illetve visszapótolt összeggel növelve),

- szabad fejlesztési alapját,

- út- és meliorációs fenntartási alapját,

- műszaki fejlesztési alapját,

- gazdasági társulásból ráeső biztonsági és tartalékalapot;

b) a tárgyévet követő évben

- átvételből származó, szerződésben meghatározott, de még meg nem valósult cél fedezetét meghaladó fejlesztési alapját,

- a képződő útfenntartási és alaptevékenység utáni műszaki fejlesztési alapjának, valamint az ipari és építőipari tevékenység után a tárgyévet követő két évben központosítandó műszaki fejlesztési alapjának az esedékes kötelezettségekkel csökkentett összegét,

- a nélkülözhető állóeszközeinek és tartós készleteinek az értékesítéséből származó fejlesztési alapját,

- veszteség esetén a tárgyévet követő három évben, fejlesztési alaphiány esetén a tárgyévet követő két évben képzendő tartalékalapjára, valamint a tárgyévet követő évben az ingatlanok utáni amortizációból képződő fejlesztési alapjára a Bank által - a hitelpolitikai irányelvekben foglaltak szerint - engedélyezett hitelt,

- gazdasági társulásból kivont forrásait;

c) a veszteséges gazdaság a központosított tartalékalapból, a veszteséges termelőszövetkezet a Kölcsönös Támogatási Alapból kapott kölcsönt vagy végleges juttatást.

(2) A veszteséges nagyüzem az (1) bekezdésben meghatározott forrásoknak a veszteség rendezése után fennmaradó részét elsősorban a fejlesztési, majd az egyéb alaphiányainak rendezésére köteles felhasználni.

(3) A mezőgazdasági szakszövetkezet a tagok által a tárgyévet követő évben nyújtandó vagyoni hozzájárulást is az (1) bekezdés szerinti forrásokból nem fedezhető veszteség vagy alaphiány rendezésére köteles felhasználni, a (2) bekezdés szerinti sorrendben.

(4) Az (1) bekezdés a) és b) pontja, valamint a (3) bekezdés szerinti források igénybevételéről a veszteséges gazdaság igazgatója, illetve a veszteséges termelőszövetkezet vezetősége határoz. A határozathozatal előtt ki kell kérni a Bank véleményét.

(5) A veszteségrendezésre felhasznált alapok visszapótlása 5 éven belül, az adózatlan eredmény terhére történhet. A tartalékalap visszapótlása kötelező.

A veszteség- vagy alaphiányrendezési eljárás

3. §

(1) Ha a veszteséges nagyüzem év végi mérlegbeszámolója szerinti vesztesége és alaphiánya a 2. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott forrásokból nem rendezhető, azt a veszteséges gazdaság az alapító szervének, a veszteséges termelőszövetkezet a megyei tanács elnökének a mérleg megállapítását követő 10 napon belül köteles bejelenteni. A bejelentés alapján az alapító szerv vezetője, illetve a megyei tanács elnöke a veszteség vagy alaphiány rendezésére eljárást indít (a továbbiakban: veszteségrendezési eljárás).

(2) El kell rendelni a veszteségrendezési eljárást a veszteséges nagyüzemnél abban az esetben is, ha a pénzügyminiszter, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke, a Bank elnöke, vagy termelőszövetkezetnél a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsának elnöke javasolja. Veszteségrendezési eljárás megindítását a veszteséges nagyüzem, vagy veszteséges termelőszövetkezet esetében az illetékes területi szövetség elnöksége is kérheti.

(3) A veszteségrendezési eljárás célja a veszteség vagy alaphiány megszüntetése, az előidéző gazdálkodási okok feltárása és olyan intézkedések kezdeményezése, amelyekkel a gazdasági és pénzügyi egyensúly helyreállítható.

(4) A veszteségrendezési eljárás elrendeléséről értesíteni kell:

a) a Pénzügyminisztériumot,

b) a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot,

c) a Bankot,

d) a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsát, ha az eljárás megindítását az javasolta,

e) a Központi Népi Ellenőrzési Bizottságot, ha az eljárás megindítását az javasolta,

f) a veszteséges nagyüzem igazgatóját, illetőleg vezetőségét,

g) veszteséges termelőszövetkezetnél az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet,

h) a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága területileg illetékes szervét (a továbbiakban: bevételi szerv),

i) veszteséges termelőszövetkezet esetén az illetékes területi szövetség elnökségét,

j) veszteséges gazdaság esetén az illetékes szakszervezetet.

4. §

(1) A veszteségrendezési eljárást bizottság folytatja le. A bizottság 4-6 főből áll. A bizottságot és annak elnökét a veszteséges nagyüzemtől független szakemberekből az alapító szerv, illetve a megyei tanács elnöke jelöli ki. Tagjai a bizottságnak a Bank és a bevételi szerv által javasolt személyek is. Veszteséges termelőszövetkezet esetében a területi szövetség kérésére a bizottságba a területi szövetség képviselőjét is ki kell jelölni.

(2) A bizottságba ki kell jelölni a pénzügyminiszter és a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter által javasolt személyt is.

(3) A veszteségrendezési eljárást a tárgyévi mérlegbeszámoló pénzügyi-gazdasági ellenőrzését követően kell lefolytatni. A veszteségrendelési eljárás során a bizottság szakértőket is igénybe vehet.

(4) A veszteségrendezési eljárással kapcsolatban felmerülő költségek (szakértői, kiszállási stb.) -az eljárásban részt vevő nem nyugdíjas dolgozók munkabérét kivéve - a veszteséges nagyüzemet terhelik.

(5) A veszteségrendezési eljárást az elrendelésétől számított 60 napon belül, az év végi mérlegbeszámolója szerint veszteséges nagyüzem esetében legkésőbb április 30-ig be kell fejezni.

(6) A veszteségrendezési eljárás során a veszteséges nagyüzem vezetői, továbbá minden tagja és alkalmazottja köteles az eljárásban részt vevőknek a szükséges felvilágosításokat és adatokat megadni, a vizsgálat lefolytatását elősegíteni.

5. §

(1) A veszteségrendezési eljárás során

a) meg kell állapítani, hogy a veszteséges nagyüzem a 2. § szerinti minden saját forrását igénybe vette-e a rendezéshez,

b) fel kell tárni a veszteséget előidéző okokat és a személyes felelősséget,

c) javaslatot kell tenni a pénzügyi rendezés módjára és feltételeire, a gazdálkodás megjavítására, ennek keretében a termelési szerkezet, a mezőgazdasági és egyéb tevékenység módosítására.

(2) A bizottság az (1) bekezdésben foglaltak szerint - a megyei tanács végrehajtó bizottságának mezőgazdasági és élelmezésügyi, valamint pénzügyi feladatokat ellátó szakigazgatási szervével (a továbbiakban: a megyei mezőgazdasági és pénzügyi szakigazgatási szervvel), a Bankkal és a területi szövetséggel egyeztetett - intézkedési javaslatot készít az alapító szerv, illetve a megyei tanács végrehajtó bizottsága (a továbbiakban: végrehajtó bizottság) részére. A javaslathoz csatolni kell a bevételi szervnek a veszteséges termelőszövetkezet pénzügyi rendezésére vonatkozó álláspontját. Az alapító szerv, illetőleg a megyei pénzügyi szakigazgatási szerv a veszteségrendezés javasolt pénzügyi forrásait - a bevételi szerv álláspontjának bemutatásával - egyezteti a Pénzügyminisztériummal.

(3) Ha a veszteségrendezési eljárás során személyes mulasztást állapítanak meg

a) veszteséges gazdaság esetén az alapító szerv a veszteséges gazdaság vezetőjének,

b) veszteséges termelőszövetkezet esetén a végrehajtó bizottság döntése alapján az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv a közgyűlésnek, vagy a küldöttgyűlésnek

a fegyelmi felelősségrevonás, illetőleg az okozott kár megtérítése iránt javaslatot tesz.

A veszteség rendezése veszteségrendezési eljárással

6. §

(1) A veszteséges nagyüzemnek a 2. § (1) és (3) bekezdése szerinti forrásokból nem rendezhető vesztesége veszteségrendezési hitellel és dotációval rendezhető.

(2) A veszteség kiszámításánál a 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti tartalékalappal együtt figyelembe kell venni a vezető állású dolgozóknak az e rendelet alapján visszafizetésre kerülő bére eredménynövelő hatását is.

(3) Dotáció adható:

a) a biztosítható veszélynemekre biztosítási szerződéssel rendelkező veszteséges nagyüzem veszteségének elemi kárból származó, a biztosító által felmért, de meg nem térített részére, ha e veszteségnek a 2. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott forrásokkal csökkentett hányadát

- a kedvezőtlen adottságú veszteséges nagyüzem két év alatt,

- minden egyéb veszteséges nagyüzem három év alatt,

a 2. § (1) bekezdésének a) pontja szerinti forrásokból rendezni nem tudja;

b) a biztosítható veszélynemekre biztosítási szerződéssel nem rendelkező, elemi kárt szenvedett veszteséges nagyüzem veszteségének rendezésére, legfeljebb az a) pont szerint meghatározható mérték 50%-áig;

c) a kedvezőtlen termőhelyű veszteséges nagyüzem nem elemi kárból származó veszteségére is - a selejtezési és a nem mezőgazdasági tevékenységből származó veszteség kivételével - ha a veszteséget a 2. § (1) bekezdésének a) pontja és (3) bekezdése szerinti forrásaiból három év alatt rendezni nem tudja.

7. §

(1) A veszteséges nagyüzem a 6. § (3) bekezdésében meghatározott dotációval nem rendezhető veszteségére, továbbá minden egyéb veszteséges nagyüzem - a veszteségének a 2. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott forrásokkal csökkentett összegére - veszteségrendezési hitelt kérhet.

(2) A Bank veszteségrendezési hitelt

a) veszteséges gazdaság részére a Pénzügyminisztérium által adott kezességvállalás mellett, legfeljebb a kezesség,

b) veszteséges termelőszövetkezet részére a végrehajtó bizottság határozata szerinti költségvetési fedezet (óvadék) mellett legfeljebb a fedezetlekötés

időtartamára nyújthat.

(3) A veszteségrendezési hitel, a kezességvállalás vagy a költségvetési fedezet-lekötés lejáratát, illetve időtartamát - a veszteséges nagyüzemet a korábbi évekből terhelő veszteségrendezési hitelek lejáratával és a veszteséges nagyüzem teherbíró képességével összhangban - legfeljebb öt évre lehet megállapítani. A pénzügyminiszter indokolt esetben ettől eltérhet és a fennálló veszteségrendezési hitelhez adott kezesség, illetve fedezetlekötés időtartamának átütemezését engedélyezheti.

(4) A veszteségrendezési hitelhez kapcsolódó költségvetési fedezet lekötési időtartamát a végrehajtó bizottság - a Bank véleményének meghallgatása után - határozatban állapítja meg.

(5) A dotációt, valamint a veszteségrendezési hitelhez szükséges kezességvállalást, vagy a mezőgazdasági célú megyei forrásokból nem biztosítható költségvetési fedezetet az alapító szerv, illetve a pénzügyi szakigazgatási szerv a Pénzügyminisztériumtól igényli.

(6) A veszteségrendezésre nyújtott hitelt az adózatlan eredmény terhére, az eredményelszámolás keretében kell törleszteni. Amennyiben a tárgyévi eredmény erre nem elegendő, a törlesztésre a 2. § (1) bekezdésének a) pontjában felsorolt forrásokat is fel kell használni.

Az alaphiányok rendezése veszteségrendezési eljárással

8. §

(1) Fejlesztési alaphiány esetén a fejlesztési források és a szükséges felhasználás tartós egyensúlyának megteremtése érdekében a korábban nyújtott fejlesztési hitelek lejáratát indokolt mértékben a Bank átütemezheti.

(2) A veszteséges nagyüzem az 1. § (2) bekezdés b) pontja szerinti, az esedékes kötelezettségeket magában foglaló, a 2. § (1) és (3) bekezdésében meghatározott forrásokból nem fedezhető és a hitellejárat átütemezése után fennmaradó fejlesztési alaphiányának rendezésére fejlesztési alaphiányrendezési hitelt kérhet,

(3) A fejlesztési alaphiány-rendezési hitelhez szükséges készfizető kezességvállalást vagy költségvetési fedezetet (óvadékot) az alapító szerv, illetve a végrehajtó bizottság döntése után annak pénzügyi szakigazgatási szerve a Pénzügyminisztériumtól igényli.

(4) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitelt a veszteséges nagyüzem a következő években képződő fejlesztési alapja pénzeszközeiből köteles visszafizetni az (5) bekezdésben meghatározott lejáratnak megfelelően.

(5) A fejlesztési alaphiány rendezésére nyújtott hitel visszafizetési ideje nem lehet hosszabb a hitelpolitikai irányelvekben a mezőgazdasági fejlesztésekre meghatározott leghosszabb lejárati időnél és nem haladhatja meg a hitelhez kapcsolódó kezességvállalás vagy költségvetési fedezet lejáratát.

(6) A fejlesztési alaphiány rendezésére költségvetési fedezet mellett nyújtott hitel visszafizetése előtt új kezdésű ültetvénytelepítési beruházáshoz állami támogatás csak a veszteségrendezés feltételeként előírt termelési szerkezet módosítás keretében engedélyezhető.

(7) Egyéb (részesedési, szociális és kulturális) alaphiányok rendezésére a 7. § (2) bekezdésében meghatározott feltételek szerint veszteségrendezési hitel kérhető. Az e célra adott veszteségrendezési hitelt annak az alapnak a terhére kell törleszteni, amelynek hiányát rendezte.

A veszteség és az alaphiány rendezésének feltételei

9. §

(1) Az alapító szerv, illetve a végrehajtó bizottság a veszteségrendezési eljárás befejezéseként határozatot hoz a veszteség vagy alaphiány költségvetési forrásokból történő rendezéséről és annak feltételeiről, amit megküld a veszteséges nagyüzemnek. A rendezés feltételeként szükség szerint elő kell írni:

a) a veszteséges nem mezőgazdasági tevékenység felszámolását;

b) a tartósan veszteséges mezőgazdasági tevékenység felszámolását, vagy a gazdaságossá tétele érdekében szükséges teendőket;

c) a szükséges személyi, vagy szervezeti változtatások végrehajtását, amennyiben a vezetés megerősítése indokolja szakembertámogatás biztosítását;

d) a termelési szerkezet módosítását;

e) a veszteséges nagyüzem munkadíjazási rendszerének felülvizsgálatát, indokolt esetben módosítását. A határozatában a végrehajtó bizottság a munkadíj tömegét is behatárolhatja; amikor azonban a d) pont szerinti szerkezet-módosítás megtörtént, a munkadíj tömegét megváltoztathatja;

f) a folyamatban levő beruházások szüneteltetését vagy olyan mértékű lassítását, hogy a folytatáshoz szükséges saját forrás a tárgyévet követő két év amortizációjából fedezhető legyen, feltéve, hogy ez elősegíti a tartós pénzügyi egyensúly megteremtését; amennyiben pedig a veszteséges nagyüzem gazdaságos működéséhez kisebb fejlesztés szükséges, fejlesztési alap kiegészítés folyósítását;

g) azt, hogy a veszteséges nagyüzem magasabb vezető állású tagjai és alkalmazottai arra az évre, amelyben a veszteség vagy alaphiány keletkezett, eredményességi prémiumban, jutalomban és részesedésben nem részesülhetnek;

h) a veszteséges nagyüzem magasabb vezető állású tagjainak és alkalmazottainak, valamint az egyes tevékenységek veszteségéért felelős vezető beosztású dolgozóinak a veszteséges év munkadíjának és munkabérének 15-25 százalékos mértékű visszatartását;

i) a háztáji termeléssel kapcsolatos szolgáltatások díjának és a háztáji juttatás mértékének olyan módosítását, hogy azok a veszteséges nagyüzemnek veszteséget ne okozzanak;

j) biztosítási szerződés kötését, ha az elemi kárt szenvedett veszteséges nagyüzem még nem rendelkezik biztosítással és a dotáció összege meghaladja a biztosítási díj összegét.

(2) Ha a veszteség- vagy alaphiány-rendezés nem vezetett eredményre, a mezőgazdasági termelőszövetkezetekről szóló 1967. évi III. törvény 130/A § (1) bekezdése szerint kell eljárni.

(3) A végrehajtó bizottság az (1) bekezdés h) pontja szerinti visszatartásra (levonásra) vonatkozó határozatát a területi szövetség véleményének kikérésével hozza meg. A tartozást az erre vonatkozó határozat jogerőre emelkedését követő hónap első napjától kezdve 12 egyenlő részletben kell megfizetni. Munkahely változtatás esetén, vagy nyugdíjazáskor a megtérítendő összeget tartozásként kell behajtani. Ha a veszteséges nagyüzem a veszteségrendezési hitelt törlesztette, a levont munkadíj vagy munkabér - veszteséges termelőszövetkezet esetében a megyei mezőgazdasági szakigazgatási szerv javaslatára - az adózatlan eredmény terhére kifizethető a vezetőknek olyan mértékben, amilyen mértékben a pénzügyi egyensúly helyreállításában részt vettek.

(4) Az alapító szerv, illetve a végrehajtó bizottság a visszatartástól (levonástól) eltekinthet, ha a vezető a veszteség és alaphiány keletkezésében vétlen.

(5) Az alapító szerv, illetve a végrehajtó bizottság határozatát a Pénzügyminisztériumnak, a bevételi szervnek, a Banknak, valamint szövetkezet esetében az illetékes területi szövetségnek is meg kell küldeni.

(6) A végrehajtó bizottság határozatában rögzített feltételek elfogadásáról a veszteséges termelőszövetkezet küldöttgyűlése vagy közgyűlése dönt. A dotációt, a veszteség vagy alaphiány-rendezési hitelt, valamint a szakember- és a beruházási támogatást csak a határozat elfogadásának közlését követően lehet folyósítani.

Vegyes rendelkezések

10. §

(1) Veszteséges nagyüzemnek más mezőgazdasági nagyüzemmel való összevonása (egyesülése), továbbá beolvasztása (beolvadása) esetén az alapító szerv, illetőleg a végrehajtó bizottság határozatából származó kedvezmények és kötelezettségek a jogutód mezőgazdasági nagyüzemet illetik meg vagy terhelik.

(2) Ha a veszteséges nagyüzem a veszteségrendezési vagy a fejlesztési alaphiány-rendezési hitelt, vagy annak egy részét a lejárat időpontjában törleszteni nem tudja és emiatt a Bank a követelését költségvetési fedezetből elégíti ki, ezt az összeget a mérlegbeszámolójában az állammal szembeni kötelezettségként kell kimutatni.

(3) A veszteséges termelőszövetkezetek részére a korábbi években folyósított, visszatérítendő állami juttatás után az 5 százalékos járulékot a "PM Termelőszövetkezeti visszatérítendő állami juttatási alap" elnevezésű számlára kell befizetni. A tartozásként fennálló visszatérítendő állami juttatást az adózatlan nyereségük terhére törleszthetik a termelőszövetkezetek, és azt a Pénzügyminisztérium "Termelőszövetkezetek veszteségrendezésével kapcsolatos lebonyolítási számlá"-ra kell átutalni. A visszafizetés ütemét a veszteséges termelőszövetkezet az éves terveiben határozza meg. Új építési és ültetvénytelepítési beruházásokhoz támogatás azonban csak akkor vehető igénybe, ha a korábban kihelyezett állami juttatásnak a tervezett beruházás üzembehelyezését követő öt éven belüli visszafizetésre kötelezettséget vállal a veszteséges termelőszövetkezet.

(4) Az alapító szerv, illetve a végrehajtó bizottság a szakigazgatási szerveivel évenként ellenőrzi a veszteség- és alaphiány-rendezés feltételeinek megtartását. A feltételek meg nem tartása esetén a szükséges intézkedéseket meg kell tenni.

(5) A részesedési alaphiány rendezésére felhasznált veszteségrendezési hitelt a törlesztést követően - az emiatt képzett részesedési alap összegében - kell a részesedési adó alapjába beszámítani.

(6) E rendelet végrehajtásánál a pénzügyi-gazdasági ellenőrzésre, valamint a vállalati gazdálkodó szervezetek adóigazgatására vonatkozó eljárás szabályait kell alkalmazni.

Hatálybalépés

11. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit az 1. § (4) és (5) bekezdésében foglaltak tekintetében a hatálybalépés napjától, a 7. § (6) bekezdésében foglaltakat a rendelet hatálybalépése után engedélyezett veszteségrendezési hiteleknél, egyéb rendelkezéseit az 1981. évi veszteség és alaphiány rendezésénél kell első ízben alkalmazni. Egyidejűleg a 79/1975. (XII. 31.) PM rendelet hatályát veszti.

Dr. Hetényi István s. k.,

pénzügyminiszter

Tartalomjegyzék