12/1983. (XII. 29.) BM rendelet
a hatósági erkölcsi bizonyítványról[1]
A fontos és bizalmas munkakörök betöltéséről szóló, az 1961. évi 10. törvényerejű rendelettel módosított 1957. évi 66. törvényerejű rendelet 7. §-ában kapott felhatalmazás alapján a hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállításának rendjét az érdekelt miniszterekkel és az országos hatáskörű szervek vezetőivel egyetértésben az alábbiakat szabályozom.[2]
1. § (1) Hatósági erkölcsi bizonyítvány (a továbbiakban: bizonyítvány) belföldi felhasználás céljából
a) magyar állampolgár;
b) az ország területén letelepedés céljából tartózkodási engedéllyel tartózkodó nem magyar állampolgár (a továbbiakban: külföldi);
c) az ország területén letelepedett személyi igazolvánnyal (lakhatási engedéllyel) rendelkező külföldi részére adható.
(2) Külföldön történő felhasználás céljából a bizonyítványnak megfelelő igazolás (a továbbiakban: igazolás)
a) a külföldön élő magyar állampolgár;
b) külföldön élő, korábban Magyarországon tartózkodott külföldi;
c) Magyarországon élő, hosszabb időre, vagy végleg külföldre távozó magyar állampolgár;
d) az ország területén letelepedés céljából tartózkodási engedéllyel tartózkodó külföldi;
e) az ország területén letelepedett személyi igazolvánnyal (lakhatási engedéllyel) rendelkező külföldi részére adható.
(3) Az igazolás iránti kérelmet a (2) bekezdésben meghatározott jogosult Magyarországon élő közvetlen hozzátartozója is benyújthatja.
2. § A bizonyítvány kiállítására a Belügyminisztérium Bűnügyi Nyilvántartó Osztály, az igazolás kiállítására a Belügyminisztérium Rendészeti Osztály (a továbbiakban: Rendészeti Osztály) jogosult.
3. § (1) A bizonyítvány az erre a célra rendszeresített hatósági erkölcsi bizonyítvány kérőlapon (a továbbiakban: kérőlap) kérhető, amely postai értékcikként a postahivataloknál szerezhető be.
(2) A kérőlap hibás kitöltés esetén a postai előírásoknak megfelelően kicserélhető.
(3) A kérőlap tartalmazza:
a) a bizonyítvány kiállítására jogosult hatóság megnevezését;
b) a kérelmező személyi adatait (személyi szám; név; születési hely, idő; anyja neve; állandó lakcím);
c) annak megjelölését, hogy a bizonyítvány kiállítását milyen célból kérik;
d) a kérelem kiállításának idejét;
e) a kérelmező aláírását;
f) annak feltüntetését, hogy a bizonyítványt milyen címre kérik megküldeni;
g) egyéb tudnivalókat.
(4) A kérőlapot postai úton kell megküldeni a bizonyítvány kiállítására jogosult szerv címére.
4. § A kérőlapot a kérelmező személyi igazolványában (lakhatási engedélyében), illetve tartózkodási engedélyében bejegyzett adatokkal megegyezően kell kitölteni.
5. § A bizonyítvány tartalmazza:
a) a kiállításra jogosult hatóság megnevezését és a bizonyítvány iktatószámát;
b) a kérelmező személyi adatait (személyi szám; név; születési hely, idő; anyja neve; állandó lakcím);
c) a büntetlen vagy a büntetett előéletre vonatkozó közlést, utóbbi esetben az egyes büntetésekre vonatkozó adatokat;
d) annak megjelölését, hogy a bizonyítványt milyen célból állították ki;
e) a bizonyítvány érvényességének idejét és a kiállításnak időpontját;
f) a bizonyítványt hitelesítő aláírást, a körbélyegzőt;
g) az egyéb tudnivalókat.
6. § (1) Az igazolás iránti kérelem a Magyar Köztársaság illetékes külképviseleti szervén (a továbbiakban: külképviselet) keresztül, vagy közvetlenül a rendészeti osztályhoz nyújtható be.
(2) A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező személyi adatait (név; születési hely, idő; anyja neve; utolsó magyarországi lakcím).
7. § Az igazolás tartalmazza:
a) a kiállító hatóság megnevezését és az igazolás iktatószámát;
b) az igazolás kiállítását kérelmező személyi adatait (név; születési helye, idő; anyja neve; lakcím);
c) a büntetlen vagy a büntetett előéletre vonatkozó közlést;
d) az igazolás érvényességének idejét és a kiállításának időpontját;
e) az igazolást hitelesítő aláírást, a körbélyegzőt.
8. § (1) A bizonyítványt a kérelmezőnek postai úton ajánlott küldeményként kell feladni.
(2) Az igazolást a rendészeti osztály a kérelmezőnek a Külügyminisztérium Konzuli Főosztályán és a külképviseleti szerven keresztül küldi meg, vagy a kérelmezőnek, illetve közvetlen hozzátartozójának személyesen adja át, illetve postai úton ajánlott küldeményként kell feladni.
9. § A bizonyítvány a kiállítástól számított három hónapig, az igazolás a kiállítástól számított hat hónapig érvényes.
10. § Ha a kérelmező ellen büntetőeljárás van folyamatban, ennek jogerős befejezéséig, ha a kiadásnak egyéb akadálya van, annak megszűnéséig a bizonyítvány, illetve az igazolás kiadása felfüggeszthető. A felfüggesztésről szóló határozatot a kérelmezőnek meg kell küldeni.
11. § A bizonyítványban foglalt megállapítások elleni fellebbezés elbírálása a Belügyminisztérium adatfeldolgozó csoportfőnök, az igazolásban foglalt megállapítások elleni fellebbezés elbírálása a Belügyminisztérium Országos Rendőr-főkapitányság igazgatásrendészeti csoportfőnök hatáskörébe tartozik.
12. § Ez a rendelet 1984. július 1-jén lép hatályba, egyidejűleg a hatósági erkölcsi bizonyítványról szóló 4/1972. (X. 13.) BM rendelet és az ezt módosító 4/1973. (IX. 7.) BM rendelet a hatályát veszti. A jogszabály rendelkezéseit az 1984. július 1-je után benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
Lábjegyzetek:
[1] A törvényerejű rendeletet az 1993. évi LV. törvény hatályon kívül helyezte.
[2] A törvényerejű rendeletet az 1993. évi LV. törvény hatályon kívül helyezte.