Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

16/1983. (X. 16.) ÉVM-PM-IM együttes rendelet

az állami építési telkek tartós használatba adásáról

A tartós földhasználatról szóló 1976. évi 33. számú törvényerejű rendelet 8. §-ának b) pontjában és a lakosság építési telekellátásának rendjéről szóló 1041/1983. (X. 16.) Mt. h. számú határozat II. 12. b. pontjában kapott felhatalmazás alapján - a Magyar Nemzeti Bank elnökével egyetértésben - a következőket rendeljük:

1. §

(1) Az állami tulajdonban álló beépítetlen lakó- és üdülőtelkek (a továbbiakban együtt: építési telek) az építkezni kívánók (lakás-, üdülőépítő szövetkezetek, építőközösségek tagjai, illetőleg magánszemélyek) részére - beépítési kötelezettséggel - adhatók tartós használatba (a továbbiakban: használat).

(2) E rendelet alkalmazása szempontjából

a) lakótelek: a magánerőből történő lakóházépítés,

b) üdülőtelek: a magánerőből történő üdülő-(hétvégi ház, nyaraló) építés

céljára szolgáló építési telek.

2. §

(1) A használatba adható építési telkeket a községi, nagyközségi, városi, megyei városi, illetőleg fővárosi kerületi (a továbbiakban együtt: helyi) tanács végrehajtó bizottsága jelöli ki. A fővárosban elrendelhető, hogy a kijelölést a főváros egész területére vagy több kerületre kiterjedő illetékességgel az egyik kerületi tanács végrehajtó bizottsága intézze. A helyi tanácsok végrehajtó bizottságai e hatáskörüket az építésügyi feladatokat ellátó - községben az egységes - szakigazgatási szervre (a továbbiakban együtt: szakigazgatási szerv) átruházhatják. A fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottsága gondoskodik arról, hogy a helyi tanács végrehajtó bizottsága a telkek kijelölését egységes, szempontok szerint végezze.

(2) A helyi tanács végrehajtó bizottsága az építési telkek használatba adásának lebonyolításával a szakigazgatási szervet, az Országos Takarékpénztárt, a takarékszövetkezetet vagy az állami ingatlanközvetítő szervet (a továbbiakban együtt: használatba adó) bízhatja meg.

(3) A helyi tanács végrehajtó bizottsága a tartós használatba adható telkeket a helyben szokásos módon köteles meghirdetni, illetőleg közzétenni.

3. §

(1) A használatba adható építési telkek kijelölése során meg kell határozni

a) az építési telkek beépítésére vonatkozó előírásokat (beépítési kötelezettség, a beépítés módja, határideje stb.),

b) a használatbavételi díj összegét,

c) a használatbavételi díj megállapításánál figyelembe vett út-, járda- és közműellátottságot, továbbá

d) a használóként kiválasztott lakás- , (üdülő-) építő szövetkezeteket, építőközösségek tagjait, illetőleg magánszemélyeket.

(2) Üdülőtelkeknél a helyi tanács végrehajtó bizottsága a beépítési kötelezettség előírását mellőzheti.

(3) A beépítési kötelezettség teljesítésére három évnél rövidebb határidő nem állapítható meg. A teljesítési határidő indokolt esetben egy alkalommal legfeljebb két évvel meghosszabbítható.

(4) Az építési telkek kijelöléséről szóló határozatot a használatba adóval, a használóként kiválasztott lakás- (üdülő-) építő szövetkezetekkel, építőközösségek tagjaival, illetőleg magánszemélyekkel közölni kell.

4. §

(1) Ha a gazdálkodó szervezet [Ptk. 635. § c) pontja] a helyi, illetőleg a fővárosi tanács végrehajtó bizottságával kötött megállapodás alapján saját vállalkozásban alakít ki telket, jogosult a használatbavételi díj megállapítására és a használók kiválasztására. A helyi, illetőleg a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága azonban a megállapodásban kikötheti a használatbavételi díj legmagasabb mértékét és fenntarthatja magának a használók egy részének kiválasztását.

(2) A lakásépítés munkáltatói támogatására jogosult szervek által dolgozóik (tagjaik) részére kialakított telkek használóit e szervek választják ki.

5. §

(1) Használóként csak az választható ki,

a) aki az állampolgárok telek-, lakás- és üdülőtulajdonáról szóló jogszabályok értelmében nem esik tulajdonszerzési korlátozás alá, illetőleg a korlátozás alól felmentést kapott,

b) akinek másik beépítetlen lakó-, illetőleg üdülőtelek nincs a tartós használatában, továbbá

c) aki vállalja az építési telek beépítésére vonatkozó előírások teljesítését és a használatbavételi díj megfizetését.

(2) Használóként külföldi csak akkor választható ki, ha a külföldiek ingatlanszerzésének szabályozásáról szóló jogszabályok szerint a pénzügyminiszter engedélyével tulajdonjogot is szerezhetne.

(3) Lakás- (üdülő-) építő szövetkezetek kiválasztása esetében az (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni.

(4) Ha a korábban bérbe-, vagy haszonbérbe adott építési telket használatba adják és a korábbi bérlő megfelel az (1) és (2) bekezdés szerinti feltételeknek, őt kell használóként kiválasztani.

(5) A lakás- (üdülő-) építő szövetkezetet a használatba adás során más kérelmezőkkel szemben előnyben kell részesíteni.

6. §

(1) A használatba adó a használati jogra vonatkozó szerződést csak a kiválasztott használóval és a kijelölés során meghatározott feltételekkel kötheti meg. A szerződést írásba kell foglalni.

(2) A szerződést csak akkor lehet megkötni, ha a kiválasztott használó a használatbavételi díjfizetési kötelezettségét az előírt fizetési feltételek szerint teljesítette.

7. §

(1) Ha a kiválasztott használó a szerződést az építési telek kijelöléséről szóló értesítés kézhezvételétől - lakás- (üdülő-) építő szövetkezet későbbi megalakulása esetében a megalakulástól - számított 60 napon belül kellő indok nélkül nem kötötte meg, a kiválasztást vissza kell vonni.

(2) A használati jognak az ingatlannyilvántartásba történő bejegyeztetéséről a használatba adó köteles gondoskodni, a bejegyzést azonban a kiválasztott használó is kérheti.

(3) Az építőközösségek tagjai, illetőleg magánszemélyek használati jogának bejegyzéséről hozott földhivatali határozat alapján a használatba adást, illetőleg a földhasználti jog megszűnését az állampolgárok telek-, lakás- és üdülőtulajdonáról vezetett nyilvántartásba is be kell vezetni.

8. §

(1) Ha a használati jog azért szűnt meg, mert

a) a használó az építési telek beépítésére vonatkozó kötelezettségét az előírt vagy meghosszabbított határidőben nem teljesítette,

b) az építési telken létesített lakó-, illetőleg üdülőépület lebontását az építésügyi hatóság az építésügyi jogszabályok alapján elrendelte, vagy

c) a használó az építési telken létesített lakó-, illetőleg üdülőépületet lebontotta vagy az épület elpusztult, a megszűnés bekövetkezését a szakigazgatási szerv határozattal állapítja meg, s azt a használatba adóval és a használóval közli, továbbá a határozatot megküldi az illetékes földhivatalnak a használati jognak az ingatlannyilvántartásból való törlése végett.

(2) A használati jog megszűnése nem állapítható meg az (1) bekezdés b) és c) pontjában említett esetekben, ha a használó vállalja, hogy az építési telken létesített lakó-, illetőleg üdülőépület helyett az építésügyi szabályoknak megfelelő új lakó-, illetőleg üdülőépületet épít.

9. §

A használó örökösének a beépítetlen építési telekre vonatkozó használati joga a beépítési kötelezettség nem teljesítése címén megszűnik, ha a beépítésre vonatkozó előírásokat nem teljesíti.

10. §

(1) A használati jog megszűnése esetén a használó köteles az építési telket a megszűnéstől számított 30 napon belül a használatbaadónak, illetőleg kisajátítás esetében - a kisajátítás szabályai szerint - a kisajátítást kérőnek átadni.

(2) A használót, illetőleg örökösét a használati jog megszűnése esetén a megszűnés időpontjában a hasonló építési telekért helyben fizetendő használatbavételi díjnak megfelelő összegű kártalanítás illeti meg.

(3) Ha a használati jog azért szűnik meg, mert a használó, illetőleg örököse a beépítési kötelezettséget nem teljesítette, a használati jogért járó kártalanítás a fizetett használatbavételi díj évi 2%-kal csökkentett összege, de ez az összeg nem haladhatja meg a megszűnés időpontjában a hasonló építési telekért helyben fizetendő használatbavételi díjat.

11. §

(1) A használó a beépítetlen építési telken fennálló használati jogát másra nem ruházhatja át.

(2) Ha a használó az építési telken létesített lakó-, illetőleg üdülőépületen (lakáson, üdülőegységen) fennálló tulajdonjogát másra átruházza, az erre vonatkozó szerződésben a felek a földhasználati jog átruházásával kapcsolatos kérdésekben is megállapodnak.

(3) A (2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni akkor is, ha a használó az építési telken létesített, még be nem fejezett lakó-, illetőleg üdülőépületen (lakáson, üdülőegységen) vagy épületrészen fennálló tulajdonjogát ruházza át.

12. §

(1) A lakótelek használatbavételi díja meghatározásánál mérlegelni kell a lakáspolitikai, illetőleg a telekgazdálkodási szempontokat, a hasonló építési telkek helyben kialakult forgalmi árát, a telekkialakítási költségeket és az építési telkek iránti igényt.

(2) Üdülőtelek esetében a használatbavételi díj nem lehet kevesebb, mint a telek tulajdonjogának megszerzéséért fizetett kártalanítás vagy vételár és a szerzéskor figyelembe nem vett telekkialakítási költség együttes összege.

(3) Gazdálkodó szervezet által a tanács végrehajtó bizottságával kötött megállapodás alapján kialakított telkek használatbavételi díja az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően is meghatározható.

(4) A lakásépítés munkáltatói támogatására jogosult szervek által a dolgozóik (tagjaik) részére, illetőleg a lakásépítő szövetkezetek által kialakított lakótelkek használatbavételi díja a kialakítási költséget nem haladhatja meg.

13. §

(1) Ha a helyi, illetőleg a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága úgy dönt, hogy meghatározott - előkészítendő - területeken csak az választható ki használóként, aki használatbavételi díjelőleget (a továbbiakban: előleg) fizet, az ennek alapján írásban megkötendő előszerződésben a helyi tanács végrehajtó bizottsága kötelezi magát arra, hogy az előleg fizetőjének az előre megállapított használatbavételi díj ellenében, az előleg fizetésétől számított előre meghatározott időn - de legfeljebb 3 éven - belül a megállapodás szerinti építési telket használatba adja.

(2) Az előleg nem lehet több, mint az előre meghatározott használatbavételi díj 30%-a, amelyet a Ptk. 232. §-ának (2) bekezdésében meghatározott kamataival kell a használatbavételi díjba beszámítani.

(3) Ha a helyi tanács végrehajtó bizottsága az előszerződésben vállalt kötelezettségét nem teljesíti, az előleg valamint a meghatározott használatbavételi díj 30%-ának megfelelő kötbér visszafizetésére köteles. Ha az építési telek kialakítása megtörtént, az előleg fizetője választása szerint követelheti a használatbaadási szerződés vele történő megkötését is.

14. §

Lakótelek használatba adása esetén a használatbavételi díj ténylegesen megfizetett része a lakásépítés (vásárlás) pénzügyi feltételeiről és a szociálpolitikai kedvezményről szóló jogszabályok rendelkezései szempontjából építési költségnek minősül.

15. §

(1) Lakótelek esetében a használó részére a használatbavételi díj megfizetésére az Országos Takarékpénztár kölcsönt nyújthat.

(2) Kölcsönnyújtás esetén

a) a használatbavételi díj legalább 30%-át a szerződés megkötése előtt készpénzben kell megfizetni,

b) a fennmaradó összegre nyújtott kölcsön törlesztési ideje tíz év; a kamat mértéke évi 6%.

16. §

(1) A használatba adásnál az Országos Takarékpénztár a használatbavételi díjnak megfelelő - előszerződés esetén a díjelőleggel és kamatával csökkentett - összeget a kölcsönszerződés megkötése után a tanács fejlesztési alapjára, illetőleg a gazdálkodó szervezet részére egy összegben átutalja.

(2) A használati jog megszűnése esetén a használó részére járó térítés összegét a még fennálló tartozással csökkenteni kell.

17. §

A használatba adó a használatba adás lebonyolításával összefüggő szolgáltatásokért a használó terhére építési telkenként a használatbavételi díj 1%-ának megfelelő összegű, legalább azonban 150,- Ft díjat számíthat fel.

18. §

A használatba adással kapcsolatos kiadások és bevételek - a gazdálkodó szervezet által saját vállalkozásban kialakított telkek esetének kivételével - a helyi tanács fejlesztési alapját terhelik és illetik meg.

19. §

(1) A tanácsi értékesítésű lakásokkal és a gazdálkodó szervezet által értékesítés céljára épített lakásokkal, (üdülőkkel) beépített telkek a lakások (üdülők) értékesítésére vonatkozó szerződéssel adhatók használatba. A 8., a 11-12. és 17-18. § rendelkezéseit ilyen esetekben is megfelelően alkalmazni kell.

(2) Az (1) bekezdésben említett lakásokkal beépített építési telkek esetében a használatbavételi díj megfizetésének feltételeire a lakásépítés (vásárlás) pénzügyi feltételeiről és a szociálpolitikai kedvezményről szóló jogszabályok rendelkezési az irányadók.

(3) Az állami támogatással értékesített tanácsi értékesítésű lakás eladási ára az építési telek használatbavételi díjának a lakásra jutó hányadát is magában foglalja.

(4) Az Országos Takarékpénztár beruházásában értékesítés céljára épülő lakásokhoz (üdülőkhöz) és egyéb létesítményekhez szükséges építési telkek használatbavételi díjának mértékét - a 12. § rendelkezéseinek megfelelően - a telkeknek az Országos Takarékpénztár részére jegyzékkel történő átadásakor kell megállapítani. Az Országos Takarékpénztár az építési telkek után járó használatbavételi díj legalább 50%-ának megfelelő összeget a telkek jegyzékkel történő átadásakor, a fennmaradó összeget pedig legkésőbb a lakások (üdülők) és egyéb létesítmények értékesítésekor utalja át a tanács részére, kivéve a saját vállalkozásban történő telekkialakítás esetét.

(5) A (4) bekezdés szerinti elszámolás alkalmazható a lakásépítő szövetkezet esetében is.

(6) A (4) bekezdésben említett esetben a használatbavételi díjnak az egyes lakásokra (üdülőkre) jutó hányadát az értékesítésről szóló szerződésben az Országos Takarékpénztár határozza meg.

20. §

(1) Magánszemélyek, építőközösségek tagjai, továbbá lakás-, üdülő- és garázsszövetkezetek részére személygépkocsi-tárolók, továbbá - a garázsszövetkezetek kivételével - horgásztanyák, valamint műhely- és üzlethelyiség építő szövetkezetek részére műhely- és üzlethelyiség építése céljára szolgáló állami tulajdonban álló építési telkek a 2-3., az 5-12. és a 17-19. § rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával adhatók használatba.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott célra állami tulajdonban álló építési telkek az állami telkek használati és- igénybevételi díjáról szóló jogszabályban előirt fizetési kötelezettséggel adhatók használatba. Ennek során egyébként a 2-3.,az 5-11. és a 17-19. § rendelkezéseit is megfelelően alkalmazni kell.

21. §

A használatba adott építési telek alakja vagy terjedelme a telekrendezési, közút céljára történő igénybevételi, közületi elhelyezési, továbbá kisajátítási eljárás szabályai szerint megváltoztatható.

22. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba; egyidejűleg az 5/1977. (I. 28.) ÉVM-PM-IM számú, a 29/1977. (X. 27.) ÉVM-PM-IM számú, a 17/1980. (VII. 1.) ÉVM-PM-IM számú, és a 31/1982. (XII. 29.) ÉVM-PM-IM számú együttes rendelet, továbbá a 27/1980. (XII. 10.) ÉVM-PM-IM számú együttes rendelet 1-3. §-a hatályát veszti.

Dr. Kádár József s. k.,

építésügyi és városfejlesztési minisztériumi államtitkár

Madarasi Attila s. k.,

pénzügyminisztériumi államtitkár

Dr. Markója Imre s. k.,

igazságügyminiszter