22/1987. (XI. 21.) MM rendelet
a pedagógusok kötelező óraszámáról
A Munka Törvénykönyve végrehajtásáról rendelkező 48/1979. (XII. 1.) MT rendelet 100. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel, az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal elnökével, az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel, valamint a Pedagógusok Szakszervezetével egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
A rendelet hatálya kiterjed:
a) az óvodákban,
b) az általános iskolákban,
c) a gimnáziumokban, a szakközépiskolákban, a szakmunkásképző iskolákban, a szakiskolákban és a Bányaipari Aknászképző Technikumban (a továbbiakban együtt: középfokú nevelési-oktatási intézmények; a b) és c) alattiak együtt: iskolák),
d) a diákotthonokban és kollégiumokban (a továbbiakban: diákotthonok),
e) a zeneiskolákban (a továbbiakban: az a)-e) alattiak együtt: nevelési-oktatási intézmények),
f) az Artistaképző Intézetben,
g) a beszédjavító intézetekben, a nevelési tanácsadókban, a pedagógiai intézetekben és a Fővárosi Pályaválasztási Intézetben,
h) a nevelőotthonokban és az iskolával közös igazgatásban működő nevelőintézetekben (a továbbiakban együtt: gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények),
i) a Balatoni Úttörővárosban,
j) a gazdálkodó szervezetek [Ptk. 685. § c) pont], az állami költségvetési szervek és az egyéb jogi személyek által létesített, az általános iskolák tanulóinak napközi otthoni ellátását segítő szervezeti formákban (a továbbiakban: vállalati napközi otthonok)
pedagógus-munkakörben* foglalkoztatottakra (a továbbiakban: pedagógusok), függetlenül attól, hogy a pedagógust foglalkoztató nevelési-oktatási intézmény, illetőleg vállalati napközi otthon milyen szervezetben vagy szervezeti alárendeltségben működik.
2. §
(1) A pedagógusok az 1. számú melléklet I. részében meghatározott pedagógus-munkakörökben az óvodás gyermekekkel való közvetlen foglalkozást, a tanítási óra keretében való nevelést, oktatást, illetőleg a gyermekekkel, tanulókkal a szakfeladatnak megfelelő foglalkozást az egyes munkakörökre megállapított heti kötelező tanítási, foglalkozási időben (a továbbiakban: kötelező óraszám) végzik (a továbbiakban együtt: tanítanák).
(2) Ha a pedagógus közös igazgatásban működő intézmény különböző szervezeti egységeiben, illetőleg az iskola nappali tagozatán és a felnőttek oktatása céljára létesített külön tagozaton (a továbbiakban: dolgozók iskolája**) tanít vagy a kötelező óraszámot több munkakörben teljesíti, kötelező óraszámát - a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - arra a munkakörre meghatározott kötelező óraszám alapján kell megállapítani, amelyben tanítással a legtöbb időt tölti.
(3) Ha a pedagógust a (2) bekezdés rendelkezései szerint foglalkoztatják és az egyes munkakörökre irányadó kötelező óraszámok között nyolc óra vagy annál több eltérés van, a kötelező óraszámot az 1. számú melléklet II. részében meghatározott szabályok szerint kell megállapítani.
(4) A vezetőt vagy helyettesét helyettesítő dolgozó kötelező óraszáma azonos a helyettesített dolgozó kötelező óraszámával
3. §
(1) A pedagógus kötelező óraszámába a 2. számú mellékletben meghatározott feladatok ellátását lehet beszámítani.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak szerint lehet eljárni akkor is, ha a pedagógus a kötelező óraszámát azért nem tudja teljesíteni, mert a középiskolai tanulmányok utolsó évfolyamán a tanítás befejeződött, illetőleg a 2. § (2) bekezdésében meghatározott esetben, ha a közös igazgatásban működő iskolában vagy az iskola nappali tagozatán, illetve a dolgozók iskolájában a tanítás még nem kezdődött meg, vagy már befejeződött.
(3) Az iskolai pedagógusok kötelező óraszámába a 2. számú mellékletben meghatározott feladatok ellátására fordított idő az iskola összes óratervi órái tíz százalékának mértékéig számítható be.
4. §
A más munkáltatónál történő munkavégzésre vonatkozó szabályok [Mt. 35. § (3) bekezdés, Mt. V. 37. és 39. §] szerint kell eljárni, ha a pedagógus a kötelező óraszámát az állandó munkahelyén nem tudja teljesíteni.
5. §
A pedagógusnak a 3. számú mellékletben felsorolt tevékenységek ellátásáért külön díjazás jár.
6. §
A rendeletben foglaltaktól
a) a honvédelmi miniszter által fenntartott középfokú nevelési-oktatási intézmények tekintetében külön jogszabály,
b) az egyházak által fenntartott középfokú nevelési-oktatási intézmények tekintetében a fenntartó
a sajátosságoknak megfelelő eltéréseket állapíthat meg.
7. §
(1) Ez a rendelet 1988. január 1. napján lép hatályba, 3. §-ának alkalmazása azonban csak az 1988-89. tanévtől kötelező.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a pedagógusok munkaidejéről, munkavégzéséről és díjazásuk egyes kérdéseiről szóló 120/1982. (MK 15.) MM-ÁBMH együttes utasítás hatályát veszti, a kötelező óraszámba történő beszámításra vonatkozó rendelkezéseit azonban az 1987-88. tanév végéig alkalmazni lehet.
(3) A rendelet 3. §-ának alkalmazásától osztályfőnöki feladatot ellátó pedagógusok bérpótlékát - a kötelező óraszámba beszámítható heti egy óra helyett - a nevelési-oktatási intézménynek az eseti többletmunka díjazására vonatkozó rendelkezések szerint megfelelő összeggel fel kell emelnie.
Köpeczi Béla s. k.,
művelődési miniszter
1. számú melléklet a 22/1987. (XI. 21.) MM rendelethez
Pedagógus-munkakörök, amelyekben a heti törvényes munkaidő kötelező óraszámból és a nevelő-, illetve a nevelő-oktató munkával vagy a gyermekekkel, tanulókkal a szakfeladatnak megfelelő foglalkozással összefüggő feladatok ellátásához szükséges időből áll, továbbá az egyes munkakörökre vonatkozó kötelező óraszámok
I.
II.
1. A kötelező óraszám a dolgozók iskoláiban megegyezik a megfelelő oktatási fokon, iskolatípusban az egyes munkakörökre megállapított kötelező óraszámmal.
2. Az I. részben meghatározott kötelező óraszámot
a) a jogszabályban meghatározott másik intézmény szervezetéhez tartozva, illetőleg szervezetileg összevonva működő nevelési-oktatási intézmény [az oktatásról szóló 1985. évi I. törvény 11. § (1) bekezdés] tekintetében a tagintézményre vonatkozó rendelkezések szerint kell meghatározni,
b) a szaktanácsadói tevékenységet ellátó pedagógusok esetében egy vagy két hétre, tanítási ciklusra a tanításra és a szaktanácsadói, pedagógiai tanácsadói tevékenységre fordított napok számának arányában - egész órában - kell meghatározni oly módon, hogy a pedagógus a munkakörére megállapított kötelező óraszáma legalább ötven százaléka mértékéig köteles tanítani.
Például: 10 napos tanítási ciklus esetén, ha kéthetenként öt, három vagy kettő a szaktanácsadásra, pedagógiai tanácsadásra fordított napok száma, akkor a pedagógus-munkakörre meghatározott kötelező óraszámnak az ötven, hetven, illetőleg nyolcvan százaléka a szaktanácsadói, pedagógiai tanácsadói tevékenységet ellátó pedagógus kötelező óraszáma (tanítási cikluson belül az óraszám hetenkénti megoszlása eltérő is lehet).
Ha a szaktanácsadói tevékenységet a pedagógus négy vagy több megye területén látja el, az előzőek szerint megállapított heti kötelező óraszámot tanároknál további egy-egy órával, szakmunkásképző iskolai szakoktatóknál két-két órával csökkenteni lehet.
3. A szakmai (iskolaközi szakmai) munkaközösség vezetőjének kötelező óraszáma a munkakörére megállapítottnál egy-három órával csökkenthető a nevelőtestület (nevelőtestületek) egyetértésével.
4. A pályakezdő pedagógus* kötelező óraszámába a tapasztalatszerzésre fordított időből - a nevelőtestület egyetértésével - legfeljebb két óra beszámítható.
5. A nem függetlenített szakszervezeti tisztségviselők szakszervezeti megbízatásának ellátásához igénybe vehető** munkaidőkedvezményt a kötelező óraszám arányos csökkentésével kell kiadni.
6. A rendelet 2. §-ának (3) bekezdésében foglaltak szerint foglalkoztatott pedagógus kötelező óraszámát a következők szerint kell megállapítani:
a) a kiegészítő munkakörre és az alapmunkakörre meghatározott kötelező óraszám hányadosa (viszonyszám) és az alapmunkakörben tanítással ki nem töltött órák szorzata határozza meg a kiegészítő munkakörben teljesítendő kötelező órák számát,
b) az alap- és a kiegészítő munkakörben teljesítendő órák számának az összege adja meg a pedagógus kötelező óraszámát.
Példák:
Ha a pedagógus alapmunkaköre a 18 kötelező óraszámú tanári munkakör és a kiegészítő munkaköre a 28 kötelező óraszámú szakoktatói munkakör, a viszonyszám a kiegészítő munkakör és az alapmunkakör kötelező óraszámának hányadosa
Ha a pedagógus alapmunkaköre a 18 kötelező óraszámú tanári munkakör és a kiegészítő munkaköre a 30 kötelező óraszámú nevelői munkakör, a viszonyszám a kiegészítő munkakör és az alapmunkakör kötelező óraszámának hányadosa
Ha a pedagógus alapmunkaköre a 28 kötelező óraszámú szakoktatói munkakör és a kiegészítő munkaköre a 18 kötelező óraszámú tanári munkakör, a viszonyszám a kiegészítő munkakör és az alapmunkakör kötelező óraszámának hányadosa
Ha a pedagógus alapmunkaköre a 30 kötelező óraszámú nevelői munkakör és a kiegészítő munkaköre a 18 kötelező óraszámú tanári munkakör, a viszonyszám a kiegészítő munkakör és az alapmunkakör kötelező óraszámának hányadosa
7. A nevelési-oktatási intézmény vezetőjének kötelező óraszáma - a művészeti szakközépiskola kivételével - az általa irányított gyermekcsoportok, osztályok számától, zeneiskolában a tanulók létszámától függ.
A kötelező óraszám meghatározásakor
a) az iskola osztályain kívül az iskolával szervezetileg összevont óvodát, napközi otthonos óvodát, az iskolai előkészítő csoportot, valamint a gyermekek ellátását biztosító saját kezelési főzőkonyhát egy-egy tanulócsoportként,
b) az iskola osztályain kívül az iskolai napközi otthont, a tanulószobát, a fogyatékos tanulók nevelését, oktatását ellátó általános iskolát és diákotthont tanulócsoportjainak száma szerint,
c) a dolgozók önálló iskolájában az esti tagozat tanulócsoportjait teljes egészében, a levelező tagozat tanulócsoportjait fele részben,
d) alap- és középfokú nevelési-oktatási intézményben az iskola osztályain kívül a gyógytestnevelésben részesülő tanulók létszámát tizenhat tanulónként, töredék tanulólétszám esetén pedig nyolc főig egy csoportnak,
e) általános iskolában az osztályokon kívül, ha az irányítást nem gyógypedagógus látja el, az értelmi fogyatékos tanulók nevelését, oktatását ellátó csoportot, több csoport esetén valamennyit egy csoportnak.
f) körzeti általános iskolában a központi iskola tanulócsoportjain kívül a tagiskolák valamenynyi tanulócsoportját külön-külön, az iskolával összevont óvodát az a) pontban foglaltak szerint,
g) általános iskolában, ha a tanulók hangszeres oktatását nem a zeneiskola látja el, az iskola tanulócsoportjain felül az ének-zene szakosított tantervű osztály tanulóit harminc tanulónként, tőredéklétszám esetén pedig tizenöt főig egy csoportnak,
h) zeneiskolában a zeneiskola tanulóin kívül a zeneiskola kihelyezett csoportja, osztálya, tagozata tanulóinak létszámát, valamint az általános iskola ének-zene szakosított tantervű osztályának azon tanulóit, akik a hangszeres tárgyakat a zeneiskolában tanulják,
i) óvodában az óvodapedagógusok által egy időben - egy csoportnak számítva azokat a csoportokat, amelyekkel a nap folyamán váltott beosztással több óvodapedagógus is foglalkozik -, de külön-külön foglalkoztatott gyermekek csoportjait egy-egy csoportnak
kell számítani.
2. számú melléklet a 22/1987. (XI. 21.) MM rendelethez
A kötelező óraszámba beszámítható feladatok
1. szakkör, diákkör vezetése;
2. énekkar, zenekar vezetése;
3. differenciált képességfejlesztő foglalkozás (a lassabban fejlődő gyermekek felzárkóztatása, a kiemelkedő tehetségű tanulókkal való foglalkozás, az általános iskola rendszeres látogatása alól felmentett tanuló felkészítése);
4. óvodában az altatási és étkeztetési idő, továbbá a körzeti óvodába járó gyermek utaztatásával kapcsolatos felügyeleti idő.
3. számú melléklet a 22/1987. (XI. 21.) MM rendelethez
A pedagógus munkakörébe tartozó, a tanulókkal összefüggő külön díjazásért ellátandó tevékenységek
1. napközi otthoni nevelőmunka, ha a pedagógus nem a kötelező óraszáma keretében látja el;
2. a dolgozók iskolájában való tanítás, ha a pedagógus a feladatot nem a kötelező óraszáma keretében látja el;
3. a 2. számú mellékletben meghatározott feladatok, ha azokat a pedagógus nem a kötelező óraszáma terhére látja el;
4. tanulószobai vezetői* és nevelőmunka;
5. nem főállású könyvtárosi tevékenység;
6. iskolai előkészítő foglalkozás;
7. beszámoltató rendszerű oktatás irányítása a szakmunkásképző iskolában;*
8. a gyermek- és ifjúságvédelmi felelősi tevékenység;*
9. pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmény hallgatója által tartott gyakorlóiskolai, -óvodai tanítási óra, illetve foglalkozás előkészítése, értékelése, bírálati óra megtartása;
10. a tömegsportóra;
11. gazdálkodó szervezetnél, magánmunkáltatónál folyó gyakorlati oktatás ellenőrzése, ha a pedagógus a kötelező óraszáma felett látja el;*
12. a tanulók étkeztetése, az étkeztetés szervezése;*
13. a gyermekek, tanulók felügyeletére szervezett ügyelet;
14. a diákotthonban, kollégiumban, általános iskola és diákotthonban alkalmanként ellátott felügyelet;
15. a diákotthoni és kollégiumi éjszakai ügyelet;
16. a tanulók utaztatása, kísérete;
17. jogszabály által meghatározott egyéb feladatok (pl.: a tankötelesek nyilvántartása, a tanulók szünidei foglalkoztatása, táboroztatása, munkavédelmi előadói tevékenység ellátása).