Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

42/1987. (X. 13.) MT rendelet

a tisztességtelen ár megállapításáról

A tisztességtelen gazdasági tevékenység tilalmáról szóló 1984. évi IV. törvény 17. §-ának (3) bekezdése alapján a tisztességtelen ár további eseteit a Minisztertanács a következők szerint állapítja meg:

1. §

(1) A rendelet hatálya a gazdasági tevékenység folytatására jogosult jogi személyek és magánszemélyek - ide értve a magánszemélyek társaságait is - által belföldön forgalomba hozott termék (anyag, félkésztermék, késztermék, építmény stb.) árára, valamint az általuk belföldön teljesített szolgáltatás díjára (a továbbiakban együtt: termék ára) terjed ki.

(2) Az ár a hozzátartozó áralkalmazási feltételekkel (pl. minőség, teljesítési hely) együtt értelmezendő.

2. §

Hatósági árforma esetén tisztességtelen az ár, ha a termék hatósági áránál magasabb vagy legalacsonyabb hatósági áránál alacsonyabb.

3. §

Szabad árforma esetén tisztességtelen az ár, ha

a) azt a külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzés körébe tartozó energiahordozóknál, ipari alapanyagoknál és félkész termékeknél a külkereskedelmi árak követésére vonatkozó jogszabály rendelkezéseinek a megsértésével érvényesítik;

b) a külön jogszabályban előírt import árkorlátnál magasabb1;

c) azt az árváltoztatás előzetes bejelentési kötelezettségének elmulasztásával, illetőleg az árhatóság által tudomásul vett mértéket meghaladóan, vagy az áremelés felfüggesztésére előírt határidő lejárta előtt emelik fel;

d) azt - a külön jogszabály2 szerinti - ár-konzultáció keretében kötött megállapodásban, vagy egyezségben foglaltak figyelmen kívül hagyásával érvényesítik, vagy

e) olyan ráfordítások megtérülését is biztosítja, amelynek az árban való érvényesítését külön jogszabály tiltja.

4. §

Szabad árforma esetén tisztességtelen az ár akkor is, ha

a) alapos gazdasági indok nélkül - a választékot szűkítve - a fogyasztók által keresett, alacsonyabb áron forgalomban levő termék helyett ugyanolyan használati értéket képviselő terméket magasabb áron hoznak forgalomba;

b) gyengébb minőségű, felszereltségű vagy csomagolású terméket változatlan, magasabb vagy nem arányosan csökkentett áron hoznak forgalomba;

c) az árat nem vagy nem arányosan csökkentik, holott az árszínvonal védelme érdekében ilyen célú támogatásban vagy kedvezményben részesülnek, vagy az árszínvonal védelme érdekében nyújtott támogatás vagy kedvezmény esetén az árat a támogatásban nem részesülő termékekhez viszonyítva nem a támogatás vagy kedvezmény mértékének megfelelő alacsonyabb szinten alakítják ki. Ennek során a jogszabályok szerint felszámítható valamennyi változó árképző tényezőt figyelembe kell venni;

d) szükségtelen közvetítői díjat tartalmaz vagy az árúnak indokolatlanul magas beszerzési árából ered, vagy

e) a külkereskedelmi árakhoz igazodó árképzés körén kívül a költségek (beszerzési árak) tartós emelkedését vagy a termék külső piacokon történt felértékelődését az árban rendszeresen érvényesítik, azok tartós csökkentését, illetve leértékelődését pedig nem.

5. §

(1) Nem tisztességtelen a szabad árformába tartozó ár különösen akkor, ha

a) a 3. § a) pontjában hivatkozott rendelkezések megtartásával érvényesítik;

b) konvertibilis elszámolású importból rendszeresen beszerzett árut állítanak elő, és belföldön a konvertibilis elszámolású importból származó termék jogszabály szerint felszámítható forint áránál - a használati értéket az áralkalmazási feltételeket is figyelembe véve - nem magasabb;

c) olyan terméket hoznak belföldön forgalomba, amelyet konvertibilis elszámolású viszonylatba is rendszeresen exportálnak és az általános forgalmi adó nélküli belföldi ár nem magasabb a forintban határparitáson számított tartós export áránál;

d) az előírásoknak megfelelően megtartott versenytárgyalás alapján érvényesítik vagy árverésen érik el;

e) a külön jogszabály3 szerinti árkonzultáció keretében kötött megállapodásban vagy egyezségben foglaltaknak megfelelően érvényesítik;

f) ha a hatósági irányárnál nem magasabb.

(2) Az előző bekezdésben foglaltakat nem lehet alkalmazni, ha az ár az 1984. évi IV. törvény rendelkezéseibe, vagy e rendelet 3. §-ába ütközik.

6. §

Az érvényesített ár elbírálása során az igények jobb kielégítését biztosító helyi (területi) körülményeket is figyelembe kell venni.

7. §

E rendeletben foglaltakat figyelembe kell venni a tervezett árváltoztatás árhatósági elbírálása során is.

8. §

(1) Ha az árhatóság tisztességtelen ár érvényesítését állapítja meg, határozatban kötelezi a tisztességtelen árat érvényesítőt az így elért többletárbevétel visszatérítésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti visszatérítés azt illeti meg, akivel szemben a tisztességtelen árat érvényesítették. Ha a sérelmet szenvedett személye nem állapítható meg vagy a személyenként visszatérítendő összegek nagysága a visszatérítést nem indokolja, a tisztességtelen árral elért többlet-árbevételt a Piaci Intervenciós Alapba kell befizetni.

(3) A többlet-árbevételt a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül kell visszatéríteni, illetőleg befizetni. A Piaci Intervenciós Alapba való befizetés esetén a határozat - indokolt esetben - ettől eltérő határidőt állapíthat meg.

(4) Ha a sérelmet szenvedett személy a Piaci Intervenciós Alapba való befizetést követően - de az (5) bekezdés szerinti ötéves elévülési időn belül - bizonyított megtérítési igénnyel lép fel, az első fokú határozatot hozó árhatóság rendelkezik a többlet-árbevételnek a Piaci Intervenciós Alapból a részére történő kifizetése iránt.

(5) A tisztességtelen árral elért többlet-árbevétel visszatérítését, illetőleg befizetését az ellenőrzés befejezésétől számított hat hónapon belül, de legkésőbb az ilyen ár érvényesítésének megszüntetésétől számított öt éven belül lehet elrendelni.

(6) A visszatérítést ellenőrizhető módon keli nyilvántartani.

(7) Az árhatóság eljárására az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1981. évi I. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

9. §

Ha tisztességtelen ár érvényesítése miatt gazdasági bírság kiszabása iránti eljárás indul, a 8. § (1) bekezdése szerinti visszatérítési kötelezettségnek a gazdasági bírságot kiszabó határozat jogerőre emelkedését követően kell eleget tenni.

10. §

(1) Ez a rendelet 1988. január hó 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépés után érvényesített árak tekintetében kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 31/1984. (X. 31.) MT rendelet hatályát veszti, rendelkezéseit azonban 1988. január hó 1. napja előtt érvényesített árakra továbbra is alkalmazni kell.

Grósz Károly s. k.,

a Minisztertanács elnöke