Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/1988. (II. 23.) PM rendelet

az állami költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló 19/1980. (IX. 27.) PM rendelet módosításáról

Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény (a továbbiakban: Ápt.) 18. §-ának a) pontjában; valamint az Ápt. végrehajtására vonatkozó 23/1979. (VI. 28.) MT rendelet (továbbiakban: R.) 105. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem:

1. §

Az állami költségvetési szervek gazdálkodásáról szóló, módosított 19/1980. (IX. 27.) PM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 7. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Az önálló költségvetési szerv gazdálkodási előirányzata együttesen foglalja magában a saját és a gazdálkodási jogkörbe utalt részben önálló költségvetési szerv fenntartási, működési bevételeit és kiadásait, illetőleg más jogi személyeknek a támogatását. A tényleges teljesítés a fentieken túlmenően tartalmazza a saját forrásból megvalósított beruházások kiadásait is."

2. §

A Vhr. 15. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az önálló költségvetési szerv az előirányzat felhasználási hatáskörében

a) bevételi és kiadási előirányzatának fő összegén belül a részelőirányzatoktól (azok változtatása nélkül) eltérhet. A kiemelt és céljellegű előirányzatokat (azok változtatásával) csak jogszabályi előírások szerint lehet növelni, csökkenteni vagy túllépni;

b) a kiadási előirányzat fő összegén belül más - korlátozás alá nem tartozó - kiadásokkal kapcsolatos többlet kötelezettségek teljesítése végett, ha az szükségessé válik, csökkentheti a béralap előirányzatát. A béralap előirányzatát csökkenteni kell akkor, ha az önálló költségvetési szerv egy korábban a szerv állományába tartozó vagy vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban levő munkaerővel ellátott feladatot a továbbiakban más gazdálkodó szervezettel végeztet el;

c) a kiadási előirányzat fő összegén belül - a korábban külső szolgáltatók által végzett feladatok saját kivitelezésben történő ellátása során -a béralap előirányzatát szükség szerint, de legfeljebb a költségvetés eredeti bérhányadának arányában növelheti, amennyiben a saját kivitelezésben végzett tevékenység megtakarítást eredményez és ezt a megtakarítást ellenőrizhető módon bizonylatokkal alátámasztja;

d) a bevételi és kiadási előirányzatának fő összegét, illetőleg a megfelelő részelőirányzatokat a 16. § (3) bekezdésében meghatározott forrásokból felemelheti;

e) többletbevételből a kiemelt és céljellegű előirányzatokat - a többlettel kapcsolatos kiadás tényleges összegével - felemelheti. Ezzel a jogával

- az anyagi érdekeltségi rendszert alkalmazó intézmény ár- és díjbevétellel ellensúlyozottan;

- maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt, anyagi érdekeltségi tevékenységet nem végző intézmény a felügyeleti szervétől kapott külön felhatalmazás szerint

élhet;

f) ha a bevételi és kiadási előirányzatának fő összegét, illetőleg a megfelelő részelőirányzatokat az év folyamán felemelte, a tárgyévet követően ezzel az összeggel az alap-előirányzatát (szerkezeti változásként) a felügyeleti szerv a 24. § (3) bekezdése szerint módosíthatja."

3. §

A Vhr. 16. §-ának (3) bekezdés d) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép, továbbá kiegészül a következő (4)-(5) bekezdéssel:

(Az önálló költségvetési szerv kiadási előirányzatát felemelheti)

"(3) d) A központi költségvetési szerv az egyéb jogszabály szerint elkülönített alapjából, továbbá a felügyeleti szerv engedélyével fenntartási és működési célokra felhasznált beruházási juttatásból,"

"(4) A központi költségvetési szervnek - a felügyeleti szerv előzetes jóváhagyása mellett - a beruházási juttatás fenntartási, működtetési célra történő felhasználása esetén a beruházási juttatást csökkentenie, ezzel egyidejűleg a költségvetési előirányzatot növelnie kell, a beruházási juttatást nyilvántartó pénzintézet előzetes értesítése mellett. A felügyeleti szerv a pénzintézet zárolási igazolását követően intézkedik a költségvetési támogatás lehívásáról."

"(5) A tanács végrehajtó bizottsága felhatalmazhatja a felügyelete alá tartozó önálló költségvetési intézményt a költségvetési elszámolási számláján történő fejlesztési pénzeszközök kezelésére, a beruházások önálló lebonyolítására."

4. §

A Vhr. 17. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, továbbá a jelenlegi (4) bekezdés (5) bekezdésre változik:

"(4) A bevételi és kiadási előirányzatok fő összegét, a kiemelt és célelőirányzatokat a költségvetési támogatás egyidejű változtatásával vagy változtatása nélkül jogszabály módosíthaja."

5. §

A Vhr. 19. §-ának (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(Az önálló költségvetési szerv pénzellátása:)

"(7) A központi költségvetési szerv elszámolási számlájának fedezet hiányáról a számlát vezető pénzintézet értesíti a felügyeleti szervet, a következő pénzellátási időszak költségvetési támogatásából adott előleget egyidejűleg soron kívül folyósítja. Az így folyósított előleget a legközelebbi költségvetési támogatás rendelkezésre bocsátásakor le kell vonni. A tanács költségvetési elszámolási számlája fedezet hiányára a számlát vezető felhatalmazott pénzintézet - külön szabályozás szerint - gazdálkodási előleget ad."

6. §

A Vhr. 25. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Önálló bérgazdálkodás a részben önálló költségvetési intézmény részére is engedélyezhető. Az intézmény kérelmére, amennyiben az önálló bérgazdálkodás feltételei fennállnak az önálló bérgazdálkodási jogkört a felügyeleti szervnek engedélyezni kell."

7. §

A Vhr. 26. §-ának (2)-(3) bekezdése, valamint az (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek, továbbá (6) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A bérmegtakarítás - év közben - helyettesítésre és személyi ösztönzésre fordítható."

"(3) Az önálló bérgazdálkodású költségvetési szerv, ha az év során jobb munkaszervezés, vagy más ok (például szervezeti rendszer, műszaki, technológiai korszerűsítés) miatt a béralap megállapításakor számításba vett létszámirányszámot is csökkenti, az abból származó teljes bérmegtakarítást béremelésre és személyi ösztönzésre fordíthatja."

"(5) A bérmegtakarításból a (2)-(3) bekezdés szerint év közben fel nem használt rész az év végi pénzmaradvány elszámolást (eredmény megállapítást) követően személyi ösztönzésre fordítható. Meghatározott célra (megbízás, tiszteletdíj stb.) tartalékolt béralap rész a célnak megfelelően a következő évben is felhasználható."

"(6) A személyi érdekeltségi rendszert alkalmazó tanácsi költségvetési szerv az év végi pénzmaradvány elszámolását követően - a vonatkozó jogszabályi előírás alapján - megtakarításainak, bevételi többleteinek meghatározott részét céljutalomként számolhatja el."

8. §

A Vhr. 32. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, továbbá a § az alábbi (4)-(5) bekezdésekkel egészül ki:

"(3) Az állóeszközfenntartási, illetőleg a felújítási alap kezelője a nagyjavítások fedezetét költségvetési támogatásként a teljesítés (részteljesítés) ütemezésének megfelelően bocsátja az önálló költségvetési szerv rendelkezésére."

"(4) Az állóeszközfenntartási, illetőleg a felújítási alap kezelője a rendelkezésre bocsátott (kiutalt) nagyjavítási keret összegével előirányzatát módosítja (csökkenti), egyidejűleg az önálló költségvetési szerv előirányzatát azonos összeggel növeli."

"(5) A nagyjavításokra ténylegesen felhasznált és a kiutalt összeg különbözetének elszámolásáról - a számviteli előírások figyelembevételével - az állóeszközfenntartási, illetőleg a felújítási alap kezelőjének rendelkezése az irányadó."

9, §

A Vhr. 33. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A beruházási tevékenység pénzügyi lebonyolítását a központi költségvetési szerv bármely felhatalmazott bank, illetve a saját forrásból megvalósított beruházások esetében a folyószámláját vezető bank útján Iátja el."

"(2) A tanácsok fejlesztési tevékenységének pénzügyi lebonyolítását a folyószámláját vezető felhatalmazott pénzintézet a gazdálkodás céljára megnyitott számlája útján látja el. Egyes beruházások pénzügyi lebonyolításával a tanácsok más, a beruházáshoz hitelt nyújtó felhatalmazott pénzintézetet is megbízhatnak.".

10. §

A Vhr. 42. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A pénzmaradvány - kivéve más jogszabály szerint bérelőirányzat képzésére használható bérmegtakarítást - bérjellegű kifizetésekre nem fordítható. Az előző évi bérmegtakarítás a 26. § (5)-(6) bekezdése szerint használható fel."

11. §

A Vhr. 43. §-ának (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(7) A költségvetési intézmény az (1) bekezdésben megjelölt anyagi érdekeltségével kapcsolatos költségvetési befizetési kötelezettséget legkésőbb az 50. § (2) bekezdésében előirt határidőig köteles teljesíteni."

12. §

A Vhr. 43/A. §-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"Maradványérdekeltségi rendszerbe sorolt intézmény speciális maradványérdekeltségű tevékenysége"

"43 A. § (1) A maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt költségvetési intézménynek a speciális maradványérdekeltségű tevékenység bevételi előírását és elszámolt önköltségét a tevékenység jellegének megfelelő külön szakfeladatokon kell kimutatnia.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenység év végi maradványa után 10% járulékot kell fizetni. A járulékot a központi intézményeknél a felügyeleti szerv bevételi számlájára, tanácsi intézményeknél a felügyeletet ellátó tanács költségvetési elszámolási számlájára kell teljesíteni.

(3) A (2) bekezdésben előírt járulék teljesítését követően fennmaradó maradványa (eredménye) terhére személyi ösztönzési, beruházási, valamint egyéb működési kiadások teljesíthetők.

(4) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenység sajátos formája az amelynél a 14. § (3) bekezdésben foglalt költségvetési előirányzat ár- és díjbevételét meghaladó többletbevétel terhére a bevétel elérése érdekében a tárgyévben; személyi ösztönzési kiadások, valamint a felügyeleti szerv által meghatározott értékhatár alatti beruházás jellegű kifizetések és egyéb működési kiadások teljesíthetők.

(5) A (4) bekezdés szerinti többletbevétel 10%-át járulék címén a felügyeleti szerv bevételi számlájára, tanácsi intézményeknél a felügyeletet ellátó tanács költségvetési elszámolási számlájára kell teljesíteni.

(6) A felügyeleti szerv az (1) bekezdés szerinti tevékenységgel kapcsolatos elszámolásokat a soros költségvetési ellenőrzés keretében vizsgálja felül.

(7) A maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt tanácsi költségvetési intézmény részére előirt járulékot a felügyeleti szerv mérsékelheti, illetve elengedheti."

13. §

A Vhr. 44. §-a helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"Maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt intézmény eredményérdekeltségű tevékenysége"

"44. § (1) A maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt költségvetési intézménynek az eredményérdekeltségű tevékenység bevételi előírását és elszámolt önköltségét a tevékenység jellegének megfelelő külön szakfeladatokon kell kimutatnia.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt tevékenységnek a gazdálkodási év során elért nyeresége után 10% általános nyereségadót kell fizetni. A nyereségadót a felügyeleti szerv bevételi számlájára, tanácsi intézményeknél a felügyeletet ellátó tanács költségvetési elszámolási számlájára kell teljesíteni.

(3) A felügyeleti szerv az eredményelszámolást a soros költségvetési ellenőrzés keretében vizsgálja felül."

14. §

A Vhr. 45. §-ának (2) bekezdése helyébe a kővetkező rendelkezés lép, továbbá kiegészül az alábbi (3) bekezdéssel, ezzel egyidejűleg a Vhr. Melléklete a termelési és szolgáltatási járulékról hatályát veszti.

"(2) A 102/1986. (PK 1.) PM utasítás hatálya alá tartozó kutatóhelyek az eredményérdekeltségű feladatuk jogszabályban meghatározott bevételi előírása után 12% tudományos járulékot kötelesek ráfordításként elszámolni és a 102/1986. (PK 1.) PM utasítás 22. § (2) bekezdése szerint az országos tudományos kutatási alap számára befizetni."

"(3) Az ár- és díjtételek kialakításánál

a) az árképzési szabályok alapján számított ár, illetve díjtétel,

b) a tudományos járulékról szóló (2) bekezdés,

c) az általános forgalmi adóról szóló törvény és a végrehajtására kiadott, valamint a fogyasztási adóról és a fogyasztói árkiegészítésről szóló jogszabály rendelkezései alapján kell eljárni."

15. §

A Vhr. 48. §-ának (3) bekezdése a) pontja, valamint a (4) bekezdése ej pontja helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"(3) Az (1)-(2) bekezdésben megjelölt intézményiek az érdekeltségi alapba kötelesek helyezni:

a) más szervezetek (minisztérium, országos hatáskörű szerv, vállalat, pénzintézet, egyéb szervezet) érdekeltségi, illetve pénzalapjából véglegesen átvett pénzeszközöket, ideértve a központi költségvetési szervek kötvény értékesítéséből, beváltásából vagy esedékes törlesztéséből származó összeget;"

"(4) Az eredményérdekeltségi rendszerbe besorolt,

e) jogi és magánszemélyekkel szemben érdekeltségi alapból fizetendő kötelezettségek rendezésére, ideértve a központi költségvetési szerv által kibocsátott kötvények beváltására, esedékes törlesztésére,"

16. §

A Vhr. az alábbi 51 A. §-sal egészül ki:

"51/A. § Az önálló költségvetési szervek könyvvezetésére a számviteli közleménnyel hatályba léptetett számlakeretek előírásait kell alkalmazni."

17. §

A Vhr. 62. §-ának (4)-(6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

"A pénzellátás"

"(4) A tanácsi pénzeszközök kezelését a felhatalmazott pénzintézetek fiókhálózata a tanácsok és intézményeik részére megnyitott bankszámlákon látja el."

"(5) A bankszámla megnyitásával egy időben a tanácsi költségvetési szervnek meg kell kötnie a bankszámlaszerződést. A bankszámlák pénzforgalmáról a pénzintézet információt küld a számlatulajdonosnak és a megyei, fővárosi tanácsnak."

"(6) A tanács a bankszámláját vezető felhatalmazott pénzintézettől gazdálkodási célra - éven belül visszatérítendő - gazdálkodási előleget vehet fel. A tanács hitelt bármely felhatalmazott pénzintézettől is igénye vehet."

18. §

A Vhr. 63. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) A tanács végrehajtó bizottsága és az önálló költségvetési intézmény pénzeszközeit bármely felhatalmazott pénzintézetnél meghatározott időre tartós betétként lekötheti."

19. §

A Vhr. 75. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"Tanácsok egymás közötti pénzeszköz átadása"

"(4) A közös alap kezelése külön e célra a felhatalmazott pénzintézetnél megnyitott bankszámlán történik."

20. §

A Vhr. az alábbi 80/A. §-sal, a § előtt a következő címmel egészül ki:

"Egyesületek gazdálkodása"

"80/A. § (1) Az 1. § (3) bekezdése alapján az egyesületek gazdálkodására vonatkozó sajátos előírásokat az egyesületekről szóló törvényerejű rendelet 5. §-a szerinti felügyelő szervek az e §-ban előírtak figyelembevételével határozzák meg.

(2) Maradványérdekeltségi rendszerbe kell besorolni azt az egyesületet, amelynek

a) magán- és jogi személyek által fizetett tagdíjból, közérdekű célú felajánlásból,

b) költségvetési támogatásból és

c) alapszabályszerű működésből

származó bevétele van. Az alapszabályszerű működésből származó bevételek meghatározásánál a felügyelő szervek előírásai az iránymutatóak.

(3) A (2) bekezdés szerint gazdálkodó egyesületek könyvvezetési, nyilvántartási, beszámolási kötelezettségét a felügyelő szerv a vállalkozói adóról szóló törvényerejű rendelet végrehajtási rendeletének előírása szerinti naplófőkönyv vezetésétől eltérően is elrendelheti.

(4) Eredményérdekeltségi rendszerbe kell besorolni azt az egyesületet, amelynek nyeresége járulékos jellegű gazdasági tevékenységből származik.

(5) A (4) bekezdés szerint gazdálkodó egyesület járulékos jellegű gazdasági tevékenységéből származó nyereség után 10% általános nyereségadót köteles fizetni. A nyereségadót az országos egyesület és az országos egyesület helyi csoportja a felügyelő szerv bevételi számlájára, helyi egyesület az egyesület székhelye szerint illetékes felügyelő tanács Költségvetési elszámolási számlájára köteles befizetni.

(6) A (4) bekezdés szerint gazdálkodó egyesület könyvvezetési, nyilvántartási, beszámolási kötelezettségét a felügyelő szerv a vállalkozási adóról szóló törvényerejű rendelet végrehajtási rendeletének előírása szerinti naplófőkönyv vezetésétől eltérően is elrendelheti.

(7) A (4) bekezdés szerinti nyereségadót legkésőbb az 50. § (2) bekezdésében előírt határidőig kell teljesíteni.

(8) Az egyesületek érdekeltségi rendszerbe való besorolását a felügyelő szerv hagyja jóvá."

21. §

(1) Ez a rendelet 1988. március 1-jén lép hatályba. Az egyesületek gazdálkodására vonatkozó szabályokat már 1988. január l-jétől kell alkalmazni.

(2) A költségvetési gazdálkodási rend szerint működő kutatóhelyek gazdálkodási és érdekeltségi rendszeréről, valamint állami megbízásainak rendjéről szóló 102/1986. (PK 1.) PM utasítás 24. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) Az (1) bekezdés szerinti díjazást a dolgozó (határozott idejű alapbér emeléssel növelt) havi alapbérének 30%-áig többletmunkadíj címén lehet, az ezt meghaladó részt pedig céljutalomként kell kifizetni. A határozott idejű alapbéremelést, a többletmunkadíjat és/vagy céljutalmat a díjazás alapjául szolgáló munkavégzés szerződésben meghatározott időtartamára lehet elszámolni. A határozott idejű alapbéremelés és a többletmunkadíj beszámít a társadalombiztosítási ellátások alapjába, utána nyugdíjjárulékot és társadalombiztosítási járulékot kell fizetni. A céljutalom nem bérjellegű juttatás, nem járulékköteles, nem számít be a társadalombiztosítási ellátások alapjába."

(3) A rendelet hatálybalépésével a sportegyesületek gazdálkodásáról szóló 14/1981. (OTSH K. 12.) utasítás, valamint a tanácsi felügyelet alatt működő művelődési otthonok egyes szervezési és gazdálkodási kérdéseiről szóló 118/1983. (MK 17.) MM-PM utasítás, továbbá a 102/1986. (PK 1.) PM utasítás 26. §-a hatályát veszti.

(4) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Vhr. 22. § (3) bekezdése, 34. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti.

Dr. Villányi Miklós s. k.,

pénzügyminiszter