Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

29/1992. (XII. 15.) PM rendelet

a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás 1993. január 1-jétől 1993. december 31-ig terjedő időszakra érvényes díjszabásáról és a biztosítási díjról

A gépjármű üzemben tartójának kötelező felelősségbiztosításáról szóló 84/1992. (V. 19.) Korm. rendelettel módosított 58/1991. (IV. 13.) Korm. rendelet 12. §-ának (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az 1993. január 1-jétől 1993. december 31-ig érvényes díjszabást és díjat e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

2. §

(1) A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjkalkulációjának és eredményelszámolásának rendjéről, valamint az 1992. július 1-jétől 1992. december 31-ig terjedő időszakra érvényes díjszabásról és a biztosítási díjról szóló 17/1992. (VI. 10.) PM rendelet 3. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. § A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kármentességi díjengedményét (bonus) és a pótdíj (malus) fizetési kötelezettség rendszerét e rendelet 3. számú mellékletében foglaltak szerint állapítom meg."

(2) A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjkalkulációjának és eredményelszámolásának rendjéről, valamint az 1992. július 1-jétől 1992. december 31-ig terjedő időszakra érvényes díjszabásról és a biztosítási díjról szóló 17/1992. (VI. 10.) PM rendelet 3. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.

3. §

Ez a rendelet 1993. január 1-jén lép hatályba.

Dr. Kupa Mihály s. k.,

pénzügyminiszter

1. számú melléklet a 29/1992. (XII. 15.) PM rendelethez

Az 1993. január 1-jétől 1993. december 31-ig terjedő időszakra érvényes díjszabás és biztosítási díjak

A határozatlan időre szóló kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjak

A határozott időre szóló kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjak

A határozott idejű szerződés a belföldi rendszámmal és egy évnél rövidebb ideig érvényes - határozott időre ki-

adott - forgalmi engedéllyel vagy útvonalengedéllyel rendelkező gépjárművekre köthető. A biztosítási időszak tartama legkevesebb egy hónap, ami a naptári év végéig tetszőlegesen többszörözhető.

A díjbélyeges kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjak

A biztosítási időszak tartama legkevesebb egy hónap, legfeljebb pedig a naptári év végéig terjedhet.

A díjbélyeges szerződés a külföldi rendszámmal és forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárművekre, valamint külföldi telephelyű segédmotoroskerékpárra köthető. A biztosítás csak a Magyar Köztársaság területén okozott károkra nyújt fedezetet.

2. számú melléklet a 29/1992. (XII. 15.) PM rendelethez

A 17/1992. (VI. 10.) PM rendelet 3. számú melléklete a következő:

"3. számú melléklet a 17/1992. (VI. 10.) PM rendelethez

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kármentességi díjengedmény (bonus) és a pótdíj (malus) rendszere

A rendszer működése:

A gépjárművek által okozott károk nyilvántartása a gépjármű-felelősségbiztosítási rendszer indulásával egy időben, 1991. július 1-jén kezdődött.

A bonus-malus rendszer csak az egyedi szerződésekkel rendelkező személygépkocsikra terjed ki.

A bonus-malus rendszer szempontjából az első nyilvántartási időszak 1992. június 30-ig tart. Az ezen időszakban bekövetkezett, 1992. július 31-ig kifizetéssel járó károk alapján készítik el a biztosító társaságok a személygépkocsikra egyedi szerződés alapján kötött biztosítással rendelkező üzemben tartók vagy tulajdonosok bonus-malus osztályba sorolását. Az új díjbesorolás szerinti díjfizetésre 1993. január 1-jétől kerül sor.

A bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződéskötő személyéhez fűződnek az érintett szerződés vonatkozásában, függetlenül attól, hogy a szerződéskötő gépjárművét engedélyével ki vezette. Érintett szerződésen az egy meghatározott gépjárműre kötött érvényes felelősségbiztosítási szerződést kell érteni.

A már megszerzett bonus-malus fokozat (osztályba sorolás) megmarad, és az arra jogosító időtartam tovább folyik, ha a szerződés megszűnik -, kivéve a díj nem fizetése miatti megszűnést - és a szerződés megszűnésétől számított egy éven belül a biztosított új szerződést köt, akár ugyanazon, akár másik biztosítónál.

E célból - a szerződést kötő kérésére - a korábbi felelősségbiztosítója köteles igazolást kiadni. Ha a szerződést kötő ilyen igazolást nem csatol, a szerződést kötő biztosító a korábbi balesetmentességre vonatkozóan nyilatkozatot kér és egyúttal felhatalmazást annak vizsgálatára, hogy a szerződő korábban kötött-e más biztosítóintézettel kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést. Amennyiben a biztosító megállapítja, hogy a biztosított nyilatkozata nem felelt meg a valóságnak, jogosult az osztályba sorolást és ennek megfelelően a fizetendő díjat is módosítani.

Ha a szerződő egyedi szerződéskötés mellett több gépjárművet üzemeltet, és ezek közül valamelyik szerződés érdekmúlás címén megszűnik, a 12 hónapon belül újólag üzembe helyezett gépkocsira a korábban megszerzett, a szerződést érintő osztályba sorolás érvényes.

Az üzemben tartó - akár egy, akár több gépkocsit üzemeltet - a szerződés megszűnését követő egy éven túl nem jogosult a korábbi díjkedvezményre és megszűnik az osztályba sorolása. Ha a biztosítási szerződés az egy éves megfigyelési időszakban akár évközbeni forgalomba helyezés, akár szüneteltetés miatt egy évnél rövidebb ideig, de legalább kilenc hónapig fennállt, a kármentességet az osztályba sorolásnál a biztosító ugyancsak figyelembe veszi.

A szerződő osztályba sorolását bármilyen összegű kárkifizetés rontja, de jogosult arra, hogy saját elhatározásából a biztosítónak a kárkifizetés összegéről szóló értesítését követően hat héten belül a kárösszeget a biztosítónak megfizesse és így besorolását megőrizze. Kármegosztás esetén is azt kell figyelembe venni, hogy a szerződés alapján történt-e kárkifizetés.

Az osztályba sorolás rendszere és ennek hatása a biztosítási díjra

Az egyedi szerződéssel rendelkező személygépkocsik esetén a rendszer 10 bonus és 4 malus osztályból áll. A rendszerbe újonnan belépő az alapdíjat (díjszorzó 1,00) fizeti és az A 0 osztályba kerül.

Ha a megfigyelési időszakban a szerződő kármentes volt, a besorolása egy osztállyal javul, egy okozott kár esetén kettő, két okozott kár esetén négy, három okozott kár esetén hat osztállyal romlik.

Ha négy vagy több kárt okozott a megfigyelési időszakban, akkor minden esetben az M 4 osztályba kerül.

Az osztályba sorolás a következő biztosítási év díját határozza meg.

Így tíz év alatt az elérhető legalacsonyabb díj a mindenkori alapdíj 50%-a (díjszorzó 0,5), míg a legrosszabb malus-fokozat esetén az alapdíj 200%-át (díjszorzó 2,00) kell fizetni.

A következő megfigyelési időszakban a szerződő előző osztálybesorolása lesz a kiindulási osztály.

Az egyes osztályokhoz tartozó díjszorzók:

Az egyes megfigyelési időszakon belül okozott károk számától függő átsorolási táblázat:

Jelmagyarázat:

A = alapdíj

B = bonus

M = malus

"

Tartalomjegyzék