6/1992. (IV. 7.) HM rendelet
a honvédségi közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 2. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján -a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. §-ának (3) bekezdésére figyelemmel, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem:
1. §
(1) A rendelet hatálya a Magyar Honvédség (a továbbiakban: honvédség) által üzemben tartott gépjárműre, mezőgazdasági vontatóra, lassú járműre, ezek pótkocsijára (a továbbiakban együtt: honvédségi jármű) terjed ki.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a közúti közlekedés szabályairól szóló jogszabály szerint járműnek nem minősülő gépjárműtechnikai eszközre.
(3) A honvédség által üzemben tartott járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeire a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló jogszabályokat* (a továbbiakban: általános rendelkezések) kell alkalmazni az e rendeletben foglalt eltérésekkel.[1]
2. §
A honvédségi járműhöz kiadott katonai felszerelések (pl. fegyverek, mentesítő-, álcázó készletek) csak a rájuk vonatkozó külön előírások szerint helyezhetők el a vezetőfülkében vagy az utastérben.
3. §[2]
Az általános rendelkezések előírásaitól indokolt esetben, valamint a NATO egységesítési egyezményekben (STANAG-ekben) meghatározott követelmények teljesítése érdekében szükséges eltérést - a közlekedéspolitikáért felelős miniszterrel, továbbá a környezetvédelemért felelős miniszterrel egyetértésben - a honvédelemért felelős miniszter engedélyezhet.
4. §[3]
(1)[4] Az általános rendelkezésekben* meghatározott össztömeget, tengelyterhelést meghaladó, illetőleg a kor-mányozhatóságra előírt követelményeknek meg nem felelő honvédségi jármű forgalomba helyezésének engedélyezésekor a külön jogszabályban** meghatározott közútkezelői hozzájárulást be kell szerezni. A járműtípus honvédségi járműként történő üzemeltetésére vonatkozó általános közútkezelő hozzájárulás esetén a forgalomba helyezési engedélyben a járműre vonatkozóan nem kell előírni a külön közútkezelői hozzájárulás megszerzésének kötelezettségét. E rendelkezés nem érinti a 6. §-ban meghatározott kötelezettségeket.
(2) A honvédségi járművön felszereléssel együtt szállított személy tömegét 110 kilogrammal kell számításba venni. A szállítható személyek számát a jármű forgalmi engedélyében fel kell tüntetni.
5. §
A pótkocsinak nem minősülő vontatmányokra (pl. mozgókonyha, áramforrás, löveg) hatósági jelzést nem kell felszerelni.
6. §
(1) A honvédségi jármű vagy járműszerelvény kormányozhatósága az általános rendelkezésekben meghatározottaktól eltérhet, azonban a közúti forgalomban csak útvonalengedély alapján vehet részt.
(2) Az útvonalengedély igénylésére és kiadására a túlsúlyos, illetve a túlméretes járművekre vonatkozó külön rendelkezéseket kell alkalmazni.
6/A. §[5]
A 2003. évet megelőzően beszerzett - a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: KöHÉM R) 2. §-ának (9) bekezdése szerinti - M3 és N3 kategóriába tartozó honvédségi gépjárműveket nem kell utólagosan felszerelni az általános rendelkezések
a) 72. §-ának (6) bekezdésében előírt, kiegészítő hangjelző berendezéssel, továbbá
b) 93/A. §-ának (1) bekezdésében előírt, sebességkorlátozó berendezéssel.
6/B. §[6]
A KöHÉM R 2. §-ának (9) bekezdése szerinti N kategóriába tartozó új beszerzésű katonai terepjáró gépkocsik esetében nem kell alkalmazni az általános rendelkezések A. Függelékének A/42. A/43. és A/49. mellékleteiben foglalt követelményeket. Így a sajátos alkalmazási követelményekből adódóan - a járművek terepjárási tulajdonságainak megtartása érdekében - olyan mértékű konstrukciós eltérések engedélyezettek, amelyek nem korlátozzák a járművek funkcionális, valamint terepjárási tulajdonságait alapvetően befolyásoló paramétereket. (Ilyenek lehetnek: önmentő képesség, bonyolult terepviszonyok közötti vontatás, illetve vontathatóság képessége, valamint olyan speciális katonai képességek, mint hídrakó képesség, mentő-vontató jármű speciális felépítménye, első, hátsó terepszög, legkisebb szabad hasmagasság stb.)
7. §
A vezetőfülkéből változtatható gumiabroncsnyomású honvédségi járművön a szilárd burkolatú útra vonatkozó nyomásértékeket kell a kerekek közelében (pl. sárvédőn) feltüntetni.
8. §
(1) A honvédségi jármű ellátható csökkentett fényű, illetve fényálcázott világító és fényjelző berendezésekkel is.
(2) A gyakorlaton, vezetési gyakorlaton a járműoszlop élén és végén - szabványosan szerelt - figyelmeztető jelzéssel ellátott olyan biztosító járműnek kell közlekednie, amely az (1) bekezdésben megjelölt világító és fényjelző berendezést nem működteti.
(3) Az egyedileg közlekedő honvédségi jármű csak szabványos világító és fényjelző berendezést használhat.
9. §
A honvédségi járművekre utólagosan ködfényszórót, hátrameneti lámpát, várakozást jelző lámpát, hátsó helyzetjelző ködlámpát vagy külön hátsó méretjelző lámpát az illetékes szolgálatfőnök engedélyével lehet felszerelni.
10. §
A honvédségi jármű munkahely-megvilágító lámpái a jármű helyzetjelző lámpáinak bekapcsolása nélkül is működtethetők.
11. §
A megkülönböztető fény- és hangjelző berendezés a honvédségi járműre - az illetékes szolgálatfőnök engedélyével - szerelhető fel. A felszerelést a jármű forgalmi engedélyére (igazolólapjára) be kell jegyezni.
12. §
(1) Az államhatárt csak a minősítő vizsgálaton alkalmasnak nyilvánított honvédségi autóbusz lépheti át.
(2) A honvédségi autóbusz akkor minősíthető alkalmasnak, ha:
a) a gyártása óta nyolc naptári évnél több nem telt el;
b) visszatartófékkel (tartósfékkel) láttak el;
c) kényszerkormányzott tengelyén futózott gumiabroncs nincs felszerelve;
d) felépítménye hibátlan, karosszériája, utastere esztétikailag megfelelő;
e) a megtett út, a sebesség és a gépkocsivezető vezetési idejének legalább 24 órás időtartamra történő rögzítésére alkalmas menetíróval (tachográffal) van felszerelve.
(3) Az alkalmasnak nyilvánított honvédségi autóbuszról az üzemeltető honvédségi szervezet parancsnoka igazolólapot állít ki. Az igazolólap mintáját a rendelet melléklete tartalmazza.
13. §
A honvédségi jármű szélvédőjén feliratot, ábrát vagy jelzést csak a jobb felső sarokban - legfeljebb 10 x 20 cm-es nagyságban - gyakorlat vagy rendkívüli feladat végrehajtása esetén lehet elhelyezni.
14. §
Az egyedileg közlekedő honvédségi járművön, valamint a kötelékben közlekedő járművek esetében (a technikai zárórészleg járművein) tíz járművenként egy darab szabványos kivitelű elakadást jelző háromszöget kell készenlétben tartani.
15. §
A honvédségi járművön készenlétben kell tartani a járműtípusnak megfelelő, központilag összeállított egyedi (úti) javítókészletet - melyben megtalálható a típusra jellemző izzólámpák készlete is - és a rendszeresített szerszámkészletet.
16. §
A honvédségi csoportos személyszállítást végző tehergépkocsit háttámla nélküli rögzített ülésekkel is fel lehet szerelni.
17. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, a 12. § (2) bekezdésének b) pontját 1994. január 1-jétől, e) pontját 1992. december 1-jétől kell alkalmazni; egyidejűleg a MNVK 19/1978. (HK 37.) intézkedés a hatályát veszti.
Dr. Für Lajos s. k,
honvédelmi miniszter
Melléklet a 6/1992. (IV. 7.) HM rendelethez
Lábjegyzetek:
[1] * Jelenleg a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.
[2] Megállapította a 10/2007. (V. 11.) HM rendelet 1. §-a. Hatályos 2007.05.19.
[3] Megállapította a 8/2006. (III. 21.) HM rendelet 1. §-a. Hatályos 2006.04.05.
[4] * Lásd 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet. ** A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó honvédségi járművek közúti közlekedésről szóló 32/2000. (XI. 22.) HM rendelet.
[5] Beiktatta a 8/2006. (III. 21.) HM rendelet 2. §-a. Hatályos 2006.04.05.
[6] Beiktatta a 8/2006. (III. 21.) HM rendelet 2. §-a. Hatályos 2006.04.05.