Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1993. évi VI. törvény

az agrárpiaci rendtartásról[1]

Az Országgyűlés - figyelemmel a mezőgazdasági, élelmiszeripari és erdészeti termékek termelési, értékesítési, feldolgozási és fogyasztási sajátosságaira - annak érdekében, hogy a piac szereplői számára kiszámíthatóak legyenek lehetőségeik és esélyeik, továbbá a piacgazdaság jogi kereteit kiépítse, a szabályozott agrárpiacot megteremtse, valamint az európai gazdasági együttműködési rendszerhez való csatlakozást elősegítse, a következő törvényt alkotja:

I.

Általános rendelkezések

1. §[2] E törvény hatálya kiterjed:

a) a mezőgazdasági, a halászati, az élelmiszeripari, valamint az erdészeti termékekre;

b) ezen termékeket termelő, előállító, feldolgozó, kül- és belkereskedelmi tevékenységet folytató jogi személyre, jogi személyiség nélküli gazdasági és egyéb társaságra, természetes személyre (a továbbiakban együtt: gazdálkodó), továbbá

c) az c törvény alapján terméktanácsként elismert szervezetre (a továbbiakban: Terméktanács).

2. § E törvény alkalmazásában:

a) agrárpiaci rendtartás: az 1. § szerinti termékek sajátos termelési és piaci viszonyaiból adódó szabályozási rendszer;

b) közvetlenül szabályozott agrárpiac: az a szabályozási rendszer, amely egyes termékekre a külön jogszabályban meghatározott feltételek mellett az agrárpiaci rendtartás eszközeinek e törvényben meghatározott elemeit működteti;

c)[3]

d)[4]

e)[5] termékpálya: a piaci szereplők meghatározott termék alapanyag-előállításától a végtermék előállításáig terjedő kapcsolatrendszere;

f) képviseleti jogosítvány: a Terméktanács tagjai számára adott szavazati jog átruházása;

g)[6] kvóta: az a szabályozási rendszerbe vont termék vagy árumennyiség, illetőleg termőterület, amelyet a földművelésügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) a piaci zavar megelőzése érdekében jogszabályban határoz meg, és amelyhez minőségi kikötés is elrendelhető;

h)[7] garantált ár: az átlagos termelési színvonalon termelők önköltségének hetven százalékát el nem érő, jogszabályban megállapított olyan minimum ár, amelyhez a miniszter kvótát rendel, valamint az így meghatározott mennyiségű és minőségű termék felvásárlására kötelezettséget vállal;

i) az irányár: az az ár, amely a várható piaci viszonyok függvényében azt a centrumot jelöli meg, amely az áringadozások központját képezi;

j)[8] intervenciós ár: az irányár alapján jogszabályban megállapított olyan legalacsonyabb, illetőleg legmagasabb ár, amelyet ha a piaci ár elér, vagy meghalad, az agrárpiaci rendtartás eszközei alkalmazásra kerülnek.

k)[9]

l) piaci zavar: a piaci áraknak az irányártól, ennek hiányában az áringadozás középpontjától való olyan mértékű eltérése, amely veszélyezteti a termékek keresleti-kínálati egyensúlyát, és amelynek megelőzése vagy elhárítása érdekében piaci beavatkozás (intervenció) keretében e törvény hatálya alá tartozó termékek mennyiségi szabályozására, továbbá állami intézkedés alapján történő felvásárlására, feldolgozására, bértároltatására, illetve értékesítésére kerülhet sor;

m)[10] exporttámogatás: az éves költségvetési törvényben meghatározott forrás függvényében egyes termékek külpiacra jutásának elősegítése érdekében megállapított mértékű támogatás;

n)

n)[11] kiegyenlítő befizetés: az irányárat jelentősen meghalad exportár esetén átmeneti időre elrendelt, a folyamatos be földi termékellátást szolgáló befizetési kötelezettség;

lefölözés: a zsilipár és a küszöbár alkalmazása során érvényesített, a termelő védelmére, illetve a folyamatos élelmiszerkínálat fenntartása érdekében elrendelt befizetési kötelezettség;

o) szezonév: a termékek biológiai sajátosságaihoz igazodó időtartam.

II.

Az agrárpiaci rendtartás intézményrendszere

3. § (1) Az agrárpiaci rendtartás működésével kapcsolatos tevékenységei - a kormányzati munkamegosztást is figyelembe véve - a törvényben említett miniszterek e törvényben, továbbá a külön jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskör szerint látják el.

(2) Az agrárpiaci rendtartás irányításával, működésével kapcsolatos egyes hatásköröket az (1) bekezdésben foglaltakra tekintettel

a) a miniszter;

b) a tárcaközi bizottság (a továbbiakban: Bizottság); továbbá

c) a Terméktanácsok látják el.

4. §[12] Az agrárpiaci rendtartás irányításával, szervezésével és szabályozásával, valamint az e törvény szerinti információs rendszer kialakításával, működtetésével kapcsolatos feladatokat a miniszter látja el, aki egyes feladataina ellátásáról az általa létrehozott Agrárrendtartási Hivatalon keresztül gondoskodik.

5. § (1)[13] A Bizottság agrárpiaci rendtartási döntéseket előkészítő, egyeztető fórum, véleményt nyilvánít az 1. § a) pontja szerinti termékek külkereskedelmi forgalmát érintő szabályozási kérdésekben, továbbá javaslatot tesz agrárpiaci, valamint egyes termékek kereskedelmi forgalmát és piacvédelmét szolgáló intézkedés meghozatalára.

(2)[14] A Bizottság tagjai: a földművelésügyi miniszter, az ipari és kereskedelmi miniszter, külügyminiszter, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere és a pénzügyminiszter által kijelölt egy-egy személy. A Bizottság elnöke a miniszter által kijelölt bizottsági tag.

(3)[15] Ha e törvény másként nem rendelkezik, a Bizottság munkájában állandó meghívottként tanácskozási joggal részt vesz:

a) a napirend szerint illetékes Terméktanács egy,

b) a gazdasági kamarák egy-egy,

c) az érintett termelők, feldolgozók, továbbá a forgalmazók érdekeit képviselő társadalmi szervezetek összesen kettő, valamint

d) a fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó szervezet egy

képviselője.

(4)[16] A Bizottság elnökének meghívására, annak ülésein más érdekelt is részt vehet.

(5) Abban az esetben, ha a Bizottság által megtárgyalt kérdésben a tagok között nincs egyetértés, bármelyik bizottsági tag minisztere útján kérheti a Kormány állásfoglalását.

(6) A Bizottság ügyrendjét saját maga állapítja meg.

(7) Amennyiben a Bizottság ülésein tanácskozási joggal résztvevők a Bizottság állal kialakított állásfoglalással nem értenek egyet a (2) bekezdésben említeti bármelyik miniszternél kezdeményezhetik a Kormány állásfoglalását.

(8) A Bizottság ügyrendjét saját maga állapítja meg. Ennek keretében a Bizottság ülésein tanácskozási joggal résztvevők számára biztosítani kell, hogy javaslatot tegyenek a Bizottság üléseinek napirendjére.

6. § (1) A törvény hatálya alá tartozó, azonos vagy hasonló terméket termelő, feldolgozó és forgalmazó szervezetek és személyek (a továbbiakban együtt: gazdálkodók) az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrehozott közfeladatokat is ellátó nem nyereségérdekelt szerveit a miniszter Terméktanácsként ismerheti el.

(2) Terméktanácsként csak az a szerv ismerhető el, amely

a) biztosítja azt, hogy ha az (1) bekezdésben említett gazdálkodók a Terméktanács alapszabályát magukra nézve kötelezőnek fogadják el, azokat a Terméktanács tagjai sorába felveszi;

b) az alapszabályban meghatározott módon biztosítja, hogy a fogyasztók érdekképviseleti szervei a Terméktanács munkájában részt vegyenek;

c) az alapszabályban meghatározott, vagy más módon felelősséget vállal azért, hogy a Terméktanács tagjai a miniszter és a Terméktanács közötti szerződésben foglaltakat végrehajtják;

d) döntéseinél a termékpálya résztvevőinek arányos szavazati jogot biztosít:

e) biztosítja a tagsági jogok képviseleti jogosítvány alapján történő gyakorlását azzal, hogy egy képviselő csak egy jogosítvány alapján járhat el.

(3)[17] A Terméktanácsként történő elismerés határozatlan időtartamra szól.

(4) Ha több szervezet kéri az (1) bekezdésben foglaltak alapján Terméktanácsként történő elismerését a miniszter határozza meg, hogy - a termékcsoport vagy termékpálya jellegétől függően - mely szervezetet ismeri el Terméktanácsként.

(5) Amennyiben a Terméktanács e törvényben foglalt feltételeket nem tudja teljesíteni, úgy a miniszter a Terméktanácsként történő elismeréshez adott hozzájárulását visszavonhatja.

(6) A Terméktanácsként elismeri szerveket a Föld-művelésügyi Minisztérium hivatalos lapjában közzé kell tenni.

(7)[18] A külön törvény alapján köztestületként alakult hegyközségek országos szervezetét az általa képviselt termékpálya vonatkozásában - külön miniszteri elismerés nélkül - terméktanácsnak kell tekinteni.

7. § (1) A Terméktanács az agrárpiaci rendtartás eszközeinek alkalmazásával összefüggő egyes feladatok végrehajtására a miniszterrel szerződést köthet.

(2) A megkötött szerződések nyilvánosak, ahhoz a Terméktanácshoz nem tartozó gazdálkodók írásos nyilatkozatban csatlakozhatnak, amit a Terméktanács köteles visszaigazolni. Ebben az esetben a szerződésben vállalt jogok és kötelezettségek a csatlakozó tagot is megilletik, illetve terhelik.

(3) A (2) bekezdésben említett írásos nyilatkozat a Terméktanácsba való tagfelvételi kérelemnek, míg a visszaigazolás a tagfelvételi kérelem elfogadásának minősül.

(4) Az agrárpiaci rendtartás hatálya alá tartozó szerződés csak a miniszter által e törvény alapján Terméktanácsként elismert szervekkel köthető.

(5) Amennyiben az érinteti területen Terméktanács nem működik vagy a miniszter a Terméktanáccsal nem köt szerződést, úgy az agrárpiaci rendtartás hatálya alá tartozó eszközök alkalmazása lebonyolításának részletes feltételeit - a Bizottsággal egyetértésben - a miniszter határozza meg.

(6) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy amennyiben az adott termékpálya résztvevőinek többsége már tagja egy adott Terméktanácsnak, jogszabályban meghatározza, hogy e törvény hatálya alá tartozó állami támogatás, illetve kötelezettségvállalás kedvezményezettjei csak a Terméktanács tagjai lehessenek.

III.

Az agrárpiaci rendtartás eszközrendszere

8. §[19] (1) Garantált árat

a) kell meghirdetni az élelmezési célú búzára, a takarmánykukoricára, a tehéntejre, a vágómarhára, a vágósertésre,

b) lehet meghirdetni a cukorrépára, a cukorra, valamint az izocukorra.

(2) Az (1) bekezdésbe vont termékek forgalomban szokásos minőségét, amelyekre az agrárpiaci rendtartás eszközeit alkalmazzák, a mindenkor érvényes szabványok, illetve a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai alapján az egyes piaci szabályozásokban kell meghatározni.

9. § (1) A törvény alkalmazása során a következő eszközök vehetők igénybe:[20]

a) garantált ár körének és mértékének meghatározása;

b) irányár közzététele;

c) termelési önkorlátozás;

d) kvóta meghatározása;

e) piaci zavar, termékfelesleg, illetve termékhiány esetén, az agrárpiaci rendtartás pénzügyi forrásai terhére piaci beavatkozás (intervenció), valamint egyéb pénzügyi intézkedés, támogatás kezdeményezése, meghozatala, elrendelése;

f) a termelés szabályozására szerződés kötése a Terméktanáccsal;

g)[21] az exporttámogatás mértékének és feltételeinek meghatározása;

h)[22] az export engedélyezése vagy felfüggesztése;

i)[23] kiegyenlítő befizetés előírása;

j)[24] pályázat kiírása, feltételeinek meghatározása;

k) állami készletezés, feldolgoztatás, bértároltatás, állami készlet értékesítése.

l)[25] az áruját közraktárban elhelyező termelőnek a közraktározással összefüggésben felmerült költségeihez való hozzájárulás.

m)[26] pénzintézeti hitelfelvételnél állami kezességvállalás,

n)[27] minőségi felár alkalmazása, valamint

o)[28] állategészségügyi, illetve hatósági díjtámogatás.

(2) Indokolt esetben az (1) bekezdés szerinti eszközök egyidejű vagy időszakos alkalmazására is sor kerülhet.

(3)[29] Pályázat kiírása esetén annak elbírálása pályázati díj előzetes megfizetéséhez köthető. A pályázati díj mértékét a pályázati kiírásban kell meghatározni. A befizetett pályázati díjat a pályázó részére vissza kell fizetni, Amennyiben az a pályázati kiírásban meghatározott időpontig a pályázati feltételeknek eleget tesz, ellenkező esetien a pályázó a befizetett pályázati díjat elveszti.

(4)[30] (5) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában támogatás csak akkor vehető igénybe, ha a támogatott az (1) bekezdés szerinti eszközök alkalmazásához azonos célra más jogszabály alapján állami támogatást nem vesz igénybe.[31]

10. § (1) Az agrárpiaci rendtartás eszközeinek alkalmazása során az alábbi pénzügyi források használhatók fel:

a)[32] a költségvetési törvény Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezetének Piacra jutási támogatás kiadási előirányzata;

b)[33] az e törvényben szabályozott eszközrendszer működtetéséből származó bevételek, ideértve a pályázati díj vissza nem fizetett részét;

c)[34] garantált áron történő felvásárláshoz - állami kezességvállalás mellett - a felvásárló szervezet, szervezetek, vállalkozók által felvett hitel.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti bevételeket a miniszter elkülönített számlán és alapszerűen kezeli, melyeket az (1) bekezdés a) pontja szerinti bevételek kiegészítésére, valamint az agrárpiaci rendtartás működési feltételeinek biztosításával összefüggő kiadásokra lehet felhasználni.

(3)[35] A Terméktanács - az e törvényben foglalt célok megvalósításának elősegítése érdekében - a tagjai által történt befizetésekből támogatást nyújthat. A Terméktanács tagja az e célra történt befizetést az adott termékpályához tartozó termékek értékesítéséből származó árbevétele egy ezrelékének megfelelő mértékben számolhatja el az egyéb ráfordításai, illetőleg költségei között. Az adott termékpályához tartozó egyes termékek esetén - a miniszter, valamint a pénzügyminiszter és az ipari és kereskedelmi miniszter együttes döntése alapján - a befizetés mértéke elérheti az árbevétel öt százalékát is. A Terméktanács az így befizetett pénzt köteles elkülönítetten kezelni, és azt csak az e törvényben meghatározott célokra történő kifizetésekre használhatja fel.

11. § (1)[36] A közvetlenül szabályozott agrárpiac meghirdetése esetében a szabályozásba bevont termékre - a Terméktanács javaslatát is figyelembe véve - a miniszter, a pénzügyminiszterrel egyetértésben garantált árat állapít meg. Ezzel egyidejűleg meghatározott mennyiségű és minőségű termékre termelési kvótát is meg kell határozni. Az ebbe a körbe tartozó termékeknél a garantált ár és a hozzá kapcsolódóan meghirdetett kvóta állami felvásárlás esetén történő érvényesítési időtartama növényi termékeknél a szezonévi betakarítás kezdő napjától a garantált árra vonatkozó rendeletben meghatározott időpontig tart, állati termékeknél a naptári évvel egyezik meg.

(2) Garantált ár meghirdetése esetén az állam nevében a miniszter a Terméktanáccsal kötött szerződésben vállalja, hogy meghatározott mennyiségű és minőségű terméket a Terméktanács tagjaitól, illetve azoktól a termelőktől, akik írásos nyilatkozatban csatlakoztak a szerződéshez - felajánlás esetén - a meghirdetett áron felvásároltat.

12. §[37] (1)[38] A gazdálkodás kiszámíthatósága és a piac szereplőinek tájékoztatása érdekében a 8. § (1) bekezdésében meghatározott termékekre irányárat kell meghirdetni, más termékek esetében irányár hirdethető meg.

(2)[39] Az irányár mértékére, az alkalmazás feltételeire a Terméktanács tesz javaslatot, amelyet a miniszter - egyetértése esetén - rendeletben tesz közzé. Amennyiben a Terméktanács a miniszter kérelmére harminc napon belül nem tesz javaslatot az irányár mértékére, az alkalmazás feltételeire, az irányárat a miniszter állapítja meg és teszi közzé. Ha a Terméktanács irányárra tett javaslatát a miniszter nem fogadja el, akkor a miniszter harminc napon belül gondoskodik az irányár meghirdetéséről.

(3)[40] Irányár meghirdetése esetén az alsó és felső intervenciós árat, valamint az ahhoz kapcsolódó piacszabályozási eszközt a miniszter a pénzügyminiszterrel, külügyminiszterrel és a gazdasági miniszterrel egyetértésben kiadott rendeletben* állapítja meg.[41]

(4) Irányár meghirdetése esetén piaci beavatkozásra (intervenció) csak akkor kerülhet sor, ha

a) piaci zavar állt be, és

b) a Terméktanács a 10. § (3) bekezdése alapján képzett befizetésekből a piaci egyensúly helyreállítása érdekében előzetesen már támogatást nyújtott.

13. § (1) Az e törvény hatálya alá tartozó termékek termelési sajátosságaiból adódó piaci zavara esetén, vagy annak megelőzése érdekében a termelés mennyiségi szabályozására kerülhet sor.

(2) A mennyiségi szabályozás formái lehetnek:

a) a termelés államilag történő szabályozása (ösztönzés, korlátozás), vagy

b) a termelési önkorlátozás vállalása.

(3)[42] A termelés mennyiségi szabályozása határozatlan időre is megállapítható.

14. § (1)[43] A 13. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti meghatározott időtartamra, termőterületre, mennyiségre, minőségre vonatkozó kvótát a miniszter rendeletben állapítja meg. Ez esetben a szabályozás feltételeiről, módjáról és - amennyiben ahhoz állami támogatás kapcsolódik - az ellentételezés mértékéről, valamint a szabályozásban foglaltak megsértésének jogkövetkezményeiről is rendelkezni kell. Ennek keretében feltételként előírható, hogy a szabályozással érintett termékkörben e törvény szerinti kedvezményekhez csak a Terméktanács tagja juthat.

(2) A termelés mennyiségi szabályozásának mértékéről, módjáról és a rendelkezésre álló lehetőségeknek a termékpálya résztvevői közötti szétosztásáról, valamint az (1) bekezdésben szabályozott feltételekről külön szerződésben is megállapodhat a miniszter a Terméktanácsokkal.

(3) Ha a Terméktanács által szerződésben vállalt szabályozás ráeső részét a termékpálya résztvevője nem tartja be, a Terméktanács a termékpálya résztvevőjét az alapszabályban, illetve a Terméktanácshoz csatlakozást visszaigazoló okmányában meghatározott módon kizárja az agrárpiaci rendtartás rendelkezésére álló pénzügyi források igénybevételéből. A felvett támogatás ez esetben jogtalanul igénybe vett támogatásnak minősül.

15. § A 13. § (2) bekezdés b) pontja szerint a Terméktanács egyes termékek termelésének önkorlátozását is elrendelheti, a 14. § (2)-(3) bekezdésében említettek - alapszabály szerinti - megfelelő alkalmazásával.

16. §[44] Ha a 12. §-ban meghatározott irányár meghirdetése, továbbá a 13. § (2) bekezdése alapján megvalósuló mennyiségi szabályozás a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény 11. §-ában foglalt tilalomba ütközik, akkor az agrárpiaci rendtartás keretén belül a miniszter biztosítja, hogy az irányár, valamint a mennyiségi korlátozás révén megvalósuló gazdasági előnyök haladják meg a versenyt korlátozó magatartásból adódó hátrányokat. Ennek alapján az így alkalmazott irányár és mennyiségi korlátozás mentesül a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény 11. §-ában foglalt tilalom alól.

17. § (1) Az export támogatási rendszernek - figyelemmel az állam nemzetközi szerződéséből adódó kötelezettségeire is - elő kell segítenie a belföldi kereslet-kínálat egyensúlyának megteremtését, továbbá a hatékony agrárexportot.

(2)[45] Az e törvény hatálya alá tartozó termékek exportjához kapcsolódó exporttámogatás mértékét a miniszternek a pénzügyminiszterrel,külügyminiszterrel valamint az ipari és kereskedelmi miniszterrel együttesen kiadott rendelete állapítja meg.

(3)[46]

18. § (1) Egyes termékeknél a piaci zavar megelőzése vagy elhárítása, valamint az állam nemzetközi kötelezettsége teljesítésének megvalósítása érdekében, exportengedélyezési rendszer működtethető.

(2)[47]

19. § (1) Egyes termékeknél a belföldi piac védelme, valamint az állam nemzetközi megállapodásokban szerzett jogainak és vállalt kötelezettségeinek megvalósítása érdekében, import engedélyezési rendszer működtethető.

(2) Az import engedélyezési körbe vont termékekre, a nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere, a miniszterrel egyetértésben - meghatározott időszakra - mennyiségi, illetőleg értékkontingenst állapíthat meg.

20. §[48] (1)[49] Amennyiben a belföldi piac alapvetően fontos termékekből való folyamatos ellátása, a bekövetkezett áruhiány vagy annak megelőzése ezt különösen indokolttá teszi, a piaci egyensúly helyreállításának elősegítése érdekében azoknál a termékeknél, amelyekre irányárat is meghirdettek, a termék exportálása kiegyenlítő befizetés előzetes teljesítésétől tehető függővé. Kiegyenlítő befizetés csak meghatározott időtartamra és csak akkor írható elő, ha a termék határparitáson számított átlagos exportára a meghirdetett irányárat jelentősen meghaladja. Kiegyenlítő befizetés elrendelése esetén - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a meghirdetés érvényességi ideje alatt exportált termék után exporttámogatás nem vehető igénybe. A kiegyenlítő befizetésre kötelezettet, annak mértékét, az alkalmazás időtartamát, valamint a befizetés egyéb feltételeit a miniszter - az ipari és kereskedelmi miniszterrel, valamint a pénzügyminiszterrel egyetértésben - rendeletben állapítja meg.

(2) A kiegyenlítő befizetés révén képződő bevétel a Tv. 10. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerinti pénzügyi forrásnak minősül.

21. § (1) Az agrártermeléssel összefüggő belföldi piaci zavarok elhárítására, a mezőgazdasági sajátosságokból adódó termelésingadozások kezelésére, piaci beavatkozási rendszer működtethető.

(2) Piaci beavatkozást (intervenció) a miniszter, a pénzügyminiszterrel és a nemzetközi gazdasági kapcsolatok miniszterével - a közvetlen belföldi kereskedelmi forgalomba kerülő mezőgazdasági termékek, élelmiszerek esetében az ipari és kereskedelmi miniszterrel is - egyetértésben az agrárpiaci rendtartás rendelkezésre álló források terhére jogszabályban rendelhet el.

(3) A piaci beavatkozás (intervenció) történhet:

a) előre meghatározott módon a Terméktanáccsal megkötött szerződés alapján;

b) piaci egyensúlyt alapvetően zavaró feszültségek keletkezésekor, eseti döntés alapján.

22. § Piaci beavatkozás (intervenció) alkalmazható:

a) termékfelesleg esetén;

b) termékhiány esetén.

23. § Termékfelesleg esetén a felesleg a piacról ideiglenesen vagy véglegesen kivonható. Ennek keretében a piaci beavatkozás (intervenció) során

a) állam által kezdeményezett export lebonyolítására;

b) állam által történő taktikai felvásárlásra, feldolgozásra, készletezésre és tárolásra;

c) államilag támogatott forgalomba hozatalra; valamint

d) a termék forgalomból történő végleges kivonására kerülhet sor.

24. § (1) Termékhiány esetében piaci beavatkozásra (intervenció) az alábbi eszközök alkalmazhatók:

a) az állami és más belföldi készletek meghatározott áron történő forgalomba hozatala vagy annak elősegítése;

b) import kezdeményezése, taktikai célú importvásárlás lebonyolítása és e termékek szükség szerinti kedvezményekkel történő forgalomba hozatala.

(2)[50] Az (1) bekezdésben szabályozott beavatkozást a külügyminiszterrel és az ipari és kereskedelmi miniszterrel egyetértésben a miniszter rendeli el.

(3) Az (1)-(2) bekezdés rendelkezései nem érintik a külön jogszabályban meghatározottak szerinti állami készletekkel való gazdálkodást.

25. § (1)[51] Az agrárpiaci rendtartás hatékony működése érdekében a statisztikai adatszolgáltatási rendszerrel összehangolt információs rendszert kell működtetni. Ennek keretében - a Központi Statisztikai Hivatal közreműködésével - a Terméktanácsok, a gazdasági kamarák, valamint más köztestületek információs rendszerének bekapcsolásával statisztikai célú felhasználásra is alkalmas adatbázist kell létrehozni.

(2)[52] A miniszter külön jogszabályban határozza meg az információ tartalmát, az adatszolgáltatás gyakoriságát, annak felhasználását, az adatszolgáltatásra kötelezettek körét, továbbá az adatszolgáltatás módját.

(3) A miniszter a mezőgazdasági és élelmiszeripari termeléssel, feldolgozással kapcsolatban külön jogszabályban kiegészítő adatszolgáltatási kötelezettséget írhat elő.

(4) Az információs rendszer működtetéséhez a 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott bevételek is felhasználhatók.

26. § (1) Az agrárpiaci rendtartás és az ehhez tartozó központi információs rendszer működtetéséhez szükséges feltételekről a Kormány - a pénzügyi feltételeket illetően a költségvetési törvényben meghatározottak szerint - köteles gondoskodni.

(2) A Terméktanácsok megalakulásához, működéséhez, valamint a Terméktanácsok információs rendszerének kialakításához a miniszter az agrárpiaci rendtartás rendelkezésére álló források terhére támogatást adhat.

(3) A Terméktanácsok információs rendszerének működtetéséhez a miniszter az agrárpiaci rendtartás rendelkezésére álló források terhére támogatást ad.

Záró rendelkezések

27. § (1) Ez a törvény 1993. március 1-jén lép hatályba.

(2) Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy az érintett miniszterekkel egyetértésben e törvény végrehajtásáról gondoskodjék, amelynek során részletesen szabályozza a termékpályákat, a Terméktanácsok működését és az állami elismerésük feltételrendszerét, valamint az Agrárrendtartási Hivatal feladatkörét.

(3) Az érdekelt miniszterek az agrárpiaci rendtartás hatályát érintő intézkedéseiket - a nemzetközi kötelezettségekkel is összhangban - a miniszterrel egyetértésben teszik meg.

(4)[53] A törvény hatálya alá tartozó termék külkereskedelmi forgalmát, piacvédelmét (így különösen a vám megállapítását, vámkontingensek, vámpótlékok alkalmazását) érintő intézkedéseiket az illetékes miniszterek a miniszterrel egyetértésben teszik meg.

(5)[54] A jogszabály hatálybalépésével egyidejűleg az Agrárpiaci Rendtartást Koordináló Bizottság létrehozásáról és feladatairól szóló 98/1991. (VII. 25.) Korm. rendelettel, a 31/1992. (II. 13.) Korm. rendelettel, valamint a 137/1992. (X. 8.) Korm. rendelettel, módosított 11/1991. (I. 18.) Korm. rendelet hatályát veszti.

(6)[55] A külön jogszabály szerinti agrárpiaci támogatásokat 1993-ban az abban foglaltaknak megfelelően kell teljesíteni.

Göncz Árpád s. k.,

a Köztársaság elnöke

Szabad György s. k.,

az Országgyűlés elnöke

Lábjegyzetek:

[1] A törvényt az Országgyűlés az 1993. február 2-i ülésnapján fogadta el.

[2] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 1. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[3] Hatályon kívül helyezte az 1999. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1999.10.21.

[4] Hatályon kívül helyezte az 1999. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1999.10.21.

[5] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 2. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[6] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 2. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[7] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1999.10.21.

[8] Beiktatta az 1999. évi LXXXVII. törvény 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.10.21.

[9] Hatályon kívül helyezte az 1995. évi XCIX. törvény 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1995.12.09.

[10] Módosította az 1999. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.10.21.

[11] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 2. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[12] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 3. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[13] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 4. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[14] Módosította a 2000. évi XC. törvény 3. § -a. Hatályos 2000.07.01.

[15] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 4. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[16] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 4. § (3) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[17] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 2. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[18] Beiktatta az 1997. évi CXXII. törvény 18. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 1998.01.01.

[19] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 3. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[20] Módosította az 1999. évi LXXXVII. törvény 4. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[21] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[22] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[23] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[24] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[25] Beiktatta az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[26] Beiktatta az 1999. évi LXXXVII. törvény 4. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[27] Beiktatta az 1999. évi LXXXVII. törvény 4. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[28] Beiktatta az 1999. évi LXXXVII. törvény 4. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[29] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[30] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[31] Beiktatta az 1995. évi XCIX. törvény 6. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[32] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 5. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[33] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 7. § (1) bekezdése. Hatályos 1996.01.01.

[34] Beiktatta az 1994. évi CIV. törvény 64. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.01.01.

[35] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.01.01.

[36] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 8. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[37] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 9. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[38] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 6. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[39] Megállapította az 1999. évi LXXXVII. törvény 6. § -a. Hatályos 1999.10.21.

[40] Módosította a 2000. évi XC. törvény 3. § -a. Hatályos 2000.07.01.

[41] * Szabályozására lásd 64/2000. (IX. 21.) FVM rendelet, 65/2000. (IX. 21.) FVM rendelet, 66/2000. (IX. 21.) FVM rendelet, 63/2001. (X. 4.) FVM rendelet, 65/2001 (X. 5.) FVM rendelet, 68/2001. (X. 11.) FVM rendelet, 79/2001. (X. 19.) FVM rendelet, 4/2002. (I. 7.) FVM rendelet, 59/2002. (VII. 26.) FVM rendelet, 67/2002. (VIII. 12.) FVM rendelet, 8/2003. (II. 7.) FVM rendelet, 27/2003. (III. 11.) FVM rendelet

[42] Beiktatta az 1995. évi XCIX. törvény 10. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[43] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 11. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[44] Megállapította az 1996. évi LVII. törvény 98. § -a. Hatályos 1997.01.01.

[45] Módosította a 2000. évi XC. törvény 3. § -a. Hatályos 2000.07.01.

[46] Hatályon kívül helyezte az 1999. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1999.10.21.

[47] Hatályon kívül helyezte az 1997. évi CXLVI. törvény 88. § (1) bekezdés c) pontja. Hatálytalan 1998.01.01.

[48] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 13. § -a. Hatályos 1995.12.09.

[49] Módosította az 1999. évi LXXXVII. törvény 7. § (2) bekezdése. Hatályos 1999.10.21.

[50] Módosította a 2000. évi XC. törvény 3. § -a. Hatályos 2000.07.01.

[51] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 14. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[52] Megállapította az 1995. évi XCIX. törvény 14. § (2) bekezdése. Hatályos 1995.12.09.

[53] Beiktatta az 1995. évi XCIX. törvény 15. § -a. Hatályos 1996.01.01.

[54] Számozását módosította az 1995. évi XCIX. törvény 15. § -a. Hatályos 1996.01.01.

[55] Számozását módosította az 1995. évi XCIX. törvény 15. § -a. Hatályos 1996.01.01.

Tartalomjegyzék