9/1993. (III. 31.) KHVM rendelet

egyes miniszteri rendeletek módosításáról

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló - többször módosított - 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem:

1. §

(1) Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló - a 94/1991. (VII. 23.) Korm. rendelettel módosított - 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet (a továbbiakban: R.) melléklete VIII. fejezetének 26.11 pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"26.11 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések üzemzavaránál a következő intézkedések szükségesek:

a) a biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén a vasúti átjáróhoz a vasúti jármű - a már nem értesíthető vasúti jármű kivételével - legfeljebb 15 km/h sebességgel érkezhet;

b) a sorompó üzemzavara esetében, ha

ba) az üzemzavart a kereszteződést teljes szélességében lezáró sorompó használhatatlansága okozza - haladéktalanul, de legkésőbb 6 órán belül -,

bb) a fénysorompó, illetve félsorompóval kiegészített fénysorompónál következik be az üzemzavar - amennyiben annak elhárítása a 26.13 pontban meghatározott javítási időt meghaladja -

a vasút üzemben tartója a vasúti átjáró biztonságának védelmében jelzőőrt köteles állítani;

c) a területi közlekedési hatóság a jelzőőr állítása helyett legfeljebb 120 óra időtartamra engedélyezheti a vasúti pályát keresztező út lezárását, ha annak átlagos napi forgalma az 500 egységjárművet nem haladja meg, és a forgalom - megfelelő út kijelölésével - más vasúti átjáróba irányítható."

(2) A R. melléklete VIII. fejezetének 26.13 pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"26.13 A fénysorompó, továbbá félsorompóval kiegészített fénysorompó üzemzavarát a vasút üzemben tartójának meg kell szüntetnie:

a) automatika (ideértve az energiaellátást is), fénysorompóoptika meghibásodása esetében 12 órán belül;

b) félsorompó-csapórúd rongálása esetében 12 órán belül,

ba) ha a helyreállítás 12 órán belül nem lehetséges, akkor a félsorompót le kell szerelni; ebben az esetben a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés legfeljebb 72 óráig üzemeltethető félsorompó nélkül fénysorompóként;

c) ha az üzemzavar a vasúti pályával függ össze, 48 órán belül;

d) a sorompószekrény kidöntése, félsorompó-hajtómű súlyos rongálása (földkábelrongálás, félsorompó-hajtómű vagy félsorompójelző összetörése, kidöntése) esetében 72 órán belül;

e) fénysorompójelző súlyos rongálása (tartóoszlop kidöntése) esetében 72 órán belül azonban a végleges helyreállításig a "Vasúti átjáró kezdete" jelzőtáblát el kell helyezni."

2. §

A vasúti dolgozók munkaköri alkalmasságának orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 14/1985. (XI. 30.) KM rendelet a következő 6. §-sal egészül ki, egyidejűleg a 6-9. §-ok számozása 7-10. §-okra változik:

"6. § A 2., 4. § szerinti orvosi vizsgálatoknak, továbbá a 3. § szerinti minden második orvosi vizsgálatnak a mozdonyvezetők esetében pszichológiai alkalmasságukra is ki kell terjednie."

3. §

Ez a rendelet 1993. április 1-jén lép hatályba, egyidejűleg a R. melléklete VIII. fejezetének 26.12 pontja hatályát veszti.

Dr. Schamschula György s. k.,

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter