Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

13/1995. (V. 10.) FM rendelet

az erdőtelepítés, az erdőszerkezet-átalakítás és a fásítás támogatásának feltételeiről

Az agrárágazat támogatásának egyes kérdéseiről szóló - a 14/1995. (II. 10.) Korm. rendelettel módosított - 187/1994. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 24. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A rendelet alapján támogatást az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló, többször módosított 1961. évi VII. törvény 6. §-ában foglaltak szerinti erdőgazdálkodó igényelhet.

(2) A támogatás igénylése szempontjából erdőgazdálkodón kell érteni a földhasználót is, ha nem erdőművelési ágú termőföldön - a jogszabályban foglaltaknak megfelelően - erdőtelepítést kezd.

2. §

Az R. 24. §-ának hatálya alá tartozó munkák támogatására - az erdőtelepítés, erdőszerkezet-átalakítás, fásítás kormányzati beruházások, beruházási célprogram előirányzat - költségvetési forrás szolgál, elszámolására a kormányzati beruházásokra vonatkozó szabályok az irányadók.

3. §

Az R. 24. §-ának alapján az ország erdőterületének mennyiségi növelése, minőségi javítása, az erdő gazdasági, környezetvédelmi, szociális és üdülési funkciójának fejlesztése érdekében pályázat alapján adható fejlesztési célú támogatások:

a) az új erdők telepítési munkáihoz - tervezéshez, talajelőkészítéshez, erdősítéshez és ápoláshoz - az erdőtelepítés műszaki befejezéséig;

b) a befejezett erdősítések ápolásához, a telepítés befejezésétől számított tíz éven belül;

c) a mező- és a legelővédő erdősávok, továbbá az utak, a vasutak, a csatornák, a vízfolyások mentén, a települések körül a talajvédelem és egyéb védelem érdekében erdősávok, illetve fásítások létesítéséhez;

d) a 2. számú melléklet 3.4. pontja szerint gazdaságtalannak minősített, de közérdekből fenntartandó erdők felújításához;

e) az erdőállományok szerkezet-átalakításának költségeihez;

f) a törzsültetvények szabvány létesítéséhez, korszerűsítéséhez azok termőre fordulásáig;[1]

g) a csemetekertek létesítéséhez;

h) az erdőállományok telepítését és védelmét szolgáló műszaki berendezések létesítéséhez;

i) az erdőkben szociális, üdülési, oktatási célt szolgáló műszaki létesítmények és berendezések létesítéséhez.

4. §

(1) A 3. § a)-e) pontjaiban foglalt munkák támogatását területhez, fásítás esetén darabhoz rendelten normatív módon kell meghatározni. Abban az esetben, ha az erdősítés megvalósítása közérdekből feltétlenül szükséges, de normatív támogatással - a kedvezőtlen termőhelyi körülmények miatt - nem valósítható meg, akkor a fejlesztési támogatást létesítési költség szerint ráfordításos alapon kell meghatározni.

(2) A 3. § a)-e) pontjai szerinti célokra adható, vissza nem térítendő normatív támogatások módját és mértékét az 1. számú melléklet tartalmazza. Amennyiben a beruházás az erdőgazdálkodó hibájából meghiúsul, a támogatást vissza kell fizetni, a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten.

(3) A 3. § f)-i) pontjaiban foglalt munkák támogatását a ráfordítások alapján kell meghatározni, melynek feltétele az erdőfelügyelőséghez benyújtott részletes műszaki kiviteli tervdokumentáció és költségvetés. Ha a kormányzati beruházási támogatásból megvalósult létesítmény rendeltetését az erdőgazdálkodó megváltoztatja a támogatást a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten köteles visszafizetni.

(4) Valamennyi ráfordításos alapon végzett munka támogatását egyedi árvetés alapján készített, és az erdőfelügyelőség által előzetesen jóváhagyott fejlesztési terv és költségvetés alapján - a jóváhagyott összegen belül - lehet kifizetni.

(5) A támogatások kifizetésének további feltétele az erdőfelügyelőség által jóváhagyott éves költségvetés, mértéke pedig az erdőfelügyelőségi éves műszaki átvételeken megállapított teljesítményérték.

5. §

(1) A 3. §-ban foglalt munkák ügyvitelével, értékelésével és pénzügyi elszámolásával kapcsolatos feltételeket a 2. számú melléklet tartalmazza.

(2) A 3. § a), c) pontjai alapján igényelt támogatáshoz szükséges termőhely-feltárási szakvélemény kötelező tartalmi elemeit a 3. számú melléklet tartalmazza.

(3) A 3. § a), c) és d) pontjai alapján igényelt támogatáshoz erdősítési kivitelezési tervdokumentációi kell készíteni a 4. számú mellékletben meghatározott esetekben és tartalmi előírásoknak megfelelően. Erdőszerkezet-átalakítás vagy gazdaságtalan erdőfelújítás esetében akkor kell erdősítési kivitelezési tervdokumentációt készíteni, ha a hosszú távú erdőállomány-gazdálkodási tervből (a továbbiakban: erdőterv) hiányzik az erdősítés célállomány előírása. A felsőfokú erdészeti képesítésű szakembert alkalmazó erdőgazdálkodó a tervdokumentációt maga is elkészítheti. Ha nincs ilyen szakembere, akkor felsőfokú erdészeti képesítésű szakembert vagy ilyen képesítésű szakemberrel rendelkező erdőgazdálkodót és intézményt bízhat meg.

(4) A pályázatok erdőfelügyelőséghez történő benyújtásának feltételeit az 5. számú melléklet, a pályázat mintáját a 6. számú melléklet tartalmazza.

(5) A termőhelytípusok erdősíthetőségi kategóriákba történő besorolásának feltételeit a 7. számú melléklet tartalmazza.

6. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban az 1995. évben végzett és a jogszabálynak megfelelő munkák elszámolásánál kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az erdőtelepítés, az erdőszerkezet-átalakítás és a fásítás támogatásának feltételeiről szóló 12/1994. (III. 31.) FM rendelet.

Dr. Lakos László s. k.,

földművelésügyi miniszter

1. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

Az erdőtelepítés, erdőszerkezet-átalakítás és fásítás támogatásának módja és mértéke

1. Erdőtelepítés, fásítás normatív támogatása

1.1. Tervezés

Kormányzati beruházási keretből erdősítési tervezést támogatni és kifizetni csak akkor lehet, ha a tervezésre az erdőfelügyelőség adott megbízást, vagy a tervezési megbízást előzetesen engedélyezte:

a) különleges rendeltetésű, parkszerű erdősítések tervezéséért

10 ha feletti területre 2500 Ft/ha

2-10 ha közötti területre 3000 Ft/ha

2 ha alatti területre 4200 Ft/ha

számolható el úgy, hogy a 10 ha feletti területre elszámolható legkisebb támogatás 30 000 Ft, a 2-10 ha közötti területekre 8400 Ft.

b) egyéb erdei közjóléti fejlesztési tervezés egyedi árvetés alapján számolható el.

1.2. Az erdőtelepítés 100%-os normatív támogatása

a) Összefüggő telepítés

E Ft/ha

Az erdősítési tervek alapján az erdőfelügyelőség a pályázatokat erdőtelepítési (erdősíthetőségi) kategóriákba sorolja. Az erdőtelepítési kategória határozza meg az állami támogatás arányát.

Az I. kategóriájú erdőtelepítés 100%-os normatív támogatásban,

a II. kategóriájú erdőtelepítés 70%-os normatív támogatásban,

a III. kategóriájú erdőtelepítés 40%-os normatív támogatásban

részesülhet.

Meredek, 10° feletti lejtésű (géppel nem járható) lejtőkön hektáronként legalább 3500 fm hosszúságú padkakészítésért 25 000 Ft/ha számolható el e táblázat szerinti támogatáson felül. A szegélyként vagy foltokban telepített 10 ezer db cserje 1 ha egyéb kemény lombos erdőtelepítéssel egyenértékű.

b) Egyedi telepítés, fásítás

Ft/db

Egyedi telepítést, fásítást suhánggal, sorfával vagy szoliter cserjével kell végezni. A szoliter cserje 2-3 éves, iskolázott, ismételt visszametszéssel többszörösen elágaztatott. A támogatások a telepítés, ápolás és védekezés normatív anyagár költségeit is tartalmazzák. Az egyedi telepítést csak akkor szabad támogatni, ha a telepítés területtel nem számolható el. Ezt az erdőfelügyelőség állapítja meg. Normatív támogatást csak a megmaradt egyedek után lehet elszámolni.

c) Erdőtelepítéshez és fásításhoz szükséges szaporító anyag beszerzési költsége legfeljebb a befejezett erdőtelepítési és fásítási 100%-os normatív támogatás 25%-os mértékéig támogatható. Ez esetben az a), b) pont szerinti normatív támogatás nem számolható el.

1.3. A normatív támogatások alkalmazásánál a következő fafajcsoportosítás alkalmazandók:

Tölgy és bükk esetén: kocsányos-kocsánytalan tölgy, szelídgesztenye és bükk;

Akác esetén: akác, lepényfa (gledícsia);

Egyéb kemény lombos fafaj esetén: vörös tölgy, hegyi juhar, szilek, magas kőris, fekete dió, hársak, gyertyán, ostorfa, ezüstfa és a cser;

Lágy lombos fafaj esetén: valamennyi nyár- és fűzféle, valamint a mézgás éger és nyír;

Fenyő esetén: valamennyi fenyő fafajú erdősítés.

a) Az elszámolás szempontjából egy erdőrészletet legfeljebb két részre lehet bontani. Ha az erdősítési tervben előírt főfafaj elegyaránya eléri vagy meghaladja a 70%-ot, a teljes erdőrészletet a legnagyobb elegyaránnyal képviselt fafaj egységárával kell elszámolni. Ha az elegyfafajok aránya meghaladja a 30%-ot, de nem haladja meg az 50%-ot, a rész-erdőrészletet a legnagyobb aránnyal jelenlévő elegy-fafaj szerint kell elszámolni. Csak az a főfajú csemete vehető számításba, amelynek vezérhajtása a mellékfafajok fölé nyúlik, és további fejlődésének nincs akadálya.

b) Az elegyfafajokat csak akkor szabad elszámolni, ha arányuk nem haladja meg az 50%-os mértéket, és a főfafaj fejlődéséi nem veszélyeztetik.

1.4. További fejlesztési támogatás számolható el a normatív támogatás mellett a következő erdősítési munkákért:

a) 12 000 Ft számolható el hektáronként befejezéskor azokban a tölgy, bükk és fenyő erdősítésekben, ahol az elegyfafajok aránya eléri a 20%-ot, de nem haladja meg a 30%-ot,

b) 20 000 Ft számolható el hektáronként az igazoltan magtermesztő ültetvényből és törzskönyvezett magtermelő állományból származó tölgy és bükk szaporítóanyaggal az I., II. fatermési osztályú termőhelyeken végzett erdősítésért az első kivitel évében.

A támogatásban részesített szaporítóanyagnak az erdőrészletben egyenletes eloszlásban, a főfajra megadott törzsszám legalább 70%-os mértékéig jelen kell lenni.

c) Amennyiben az erdőtelepítés a befejezéskor vagy az ötéves felülvizsgálatkor az előzőekben meghatározott feltételeknek nem felel meg, akkor a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelt támogatást az a) pont esetében az erdősítés befejezését követő ötödik évben, a b) pont esetében pedig az erdősítés befejezésekor kell visszafizetni.

2. Befejezett erdőtelepítések ápolási, erdőfenntartási munkáinak normatív támogatása

Befejezett erdőtelepítés ápolása a befejezést követő 5 évig 8000 Ft/ha.

Befejezett erdőtelepítés ápolása (tisztítása) a befejezést követő 6-10 évig 5000 Ft/ha.

Az erdőtelepítési beruházás műszaki befejezése után végzett befejezett erdősítés ápolási munkák a beruházás részét képezik.

3. Erdőszerkezet átalakítása

Kormányzati beruházási keretből támogatható a szerkezetátalakítás költsége a következők szerinti:

Ft/ha

A véghasználat előtti állományt eredet szerint az erdőtervi leírás alapján kell megosztani. A sarjeredetű tölgyes és bükkös erdőrészletek mageredetű, azonos fafajú átalakításakor az 1. pont alatti összeget nem lehet elszámolni. Az erdőszerkezet-átalakítás megvalósulását befejezéskor és az ötéves felülvizsgálat során kell elbírálni. A meghiúsult erdőszerkezet-átalakításra kifizetett támogatást a kormányzati beruházás központi tartalékszámlájára kell visszafizetni a 4. § (2) bekezdés alapján a jelenlegi támogatás összegének megfelelően, elszámolására a 2. melléklet 3.7.2. pontjába foglaltak az irányadók.

2. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

Az erdőtelepítési, erdőszerkezet-átalakítási munkák ügyvitele, értékelése és pénzügyi elszámolása

1. Az erdőtelepítési munkák ügyvitele

Az erdőtelepítési munkák ügyvitele két részből, erdősítési terv és nyilvántartásból (állapotleírásból), valamint az éves erdőtelepítési munkák tervezéséből és műszaki átvételének rendjéből áll.

1.1. Az erdősítési terv és nyilvántartás

1.1.1. Állapotrögzítés

Az állapotrögzítésre vonatkozó adatokat az erdőterv készítésekor az erdőterv készítője jegyzi fel valamennyi erdőtelepítésre tervezett területre. Új erdőterv készítésekor az erdősítő megbízottja köteles az erdőterv készítőjével a befejezetlen és az erdőtervezés évében befejezésre tervezett erdősítéseket részletesen egyeztetni.

Az erdőtervezésből eredő területi változásokat községhatáronként ki kell mutatni. A változások elfogadásáról az erdőfelügyelőség dönt.

A telepítendő üzemtervezetlen területekre az erdőtervi bejegyzést az új erdőterv elkészültéig az erdőgazdálkodó az erdőfelügyelővel együtt készíti el.

1.1.2. Az erdősítési feladatok előírása

a) Erdőtelepítési kötelezettség az erdőfelügyelőség által jóváhagyott tervben szereplő területen keletkezik, első kivitel végrehajtásával.

b) Azokról az erdősítési feladatokról kell készíteni a 4. számú melléklet szerinti kivitelezési tervdokumentációt, amelyekre nincs erdőtervi előírás, vagy az erdősítést az erdőtervi előírásoktól eltérően tervezik végrehajtani. Acélállományt az erdőtervezési útmutatóban foglaltak alapján kell megválasztani.

c) A különleges rendeltetésű állományok fafaját az elsődleges rendeltetésnek megfelelően kell megválasztani.

1.1.3. Az erdősítési feladatok nyilvántartása

a) A nyilvántartás egyik példányát az erdősítő, másikat az erdőfelügyelőség vezeti az erdőtervben. Ebben évenként egy-egy elkülönített sorban kell feljegyezni a tenyészeti évben végzett munkát, a műszaki átvételek alapján megállapított eredményességet.

b) A nyilvántartásokat minden tenyészeti év végén szeptember 30-i fordulónappal kell lezárni.

c) Az év közben más célra történt igénybevételből vagy területátrendezésből eredő változásokat a nyilvántartáson át kell vezetni.

1.2. Az éves erdőtelepítési munkák tervezése és műszaki átvételének rendje

1.2.1. Tervezés

Az erdősítőknek éves erdősítési munkáiról - amennyiben az erdőterv ezt nem tartalmazza - részletes tervet kell készíteniük, amelyet az erdőfelügyelőség hagy jóvá. A terv jóváhagyásakor az erdőfelügyelőség engedélyt adhat az erdőtervi előírásoktól való eltérésre a választható célállományok keretein belül.

A részletes tervekről összesítőt kell készíteni.

1.2.2. A műszaki átvétel rendje

Az erdősítési kötelezettség alá vont erdőrészletek műszaki készültségi fokát az erdőfelügyelőség a műszaki átvétel során hatósági ellenőrzés keretében helyszíni bejárással bírálja el. Az erre vonatkozó megállapításokat az erdősítések műszaki átvételi jegyzőkönyvében (E-lap) rögzíti.

A műszaki átvételt el kell végezni a tenyészeti év végével befejezettnek minősülő (befejezett) erdősítésekre és a tenyészeti év végén befejezetlennek minősülő (befejezetlen) erdősítésekre.

A műszaki átvételre az erdőgazdálkodót meg kell hívni, de távolmaradása nem akadályozza a műszaki átvétel érvényességét, melynek tényét a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.

Az erdőgazdálkodó kötelezettsége gondoskodni arról, hogy a műszaki átvételekhez szükséges adatok, illetve nyilvántartások naprakész állapotban rendelkezésre álljanak.

A műszaki átvételek előkészítése során az erdőgazdálkodó az erdőfelügyelőséggel folytatott egyeztetés alapján bejegyzi az erdőtervi nyilvántartásba a tavaszi erdősítési idény befejeztével a tenyészeti évben végzett erdősítéseket.

Ezt követően az erdőfelügyelő az erdőgazdálkodóval egyeztetve közösen elkészíti június 30-ig az erdősítések műszaki átvételének ütemtervét. Ettől való eltérés esetén az erdőfelügyelő a műszaki átvétel időpontját az erdőgazdálkodóval írásban közli.

A műszaki átvétel befejezésének határideje szeptember 30.

Az E-lapokat az erdőfelügyelőség október 15-ig köteles feldolgozni, majd október 31-ig az országos összesítők elkészítése céljából az FM Erdőrendezési Szolgálathoz (a továbbiakban: ERSZ) eljuttatni.

2. Erdősítési munkák műszaki átvétele

2.1. Befejezett erdősítések műszaki átvétele

a) Befejezettnek kell tekinteni az erdősítést, ha

aa) a tervezett célállomány fő- és elegyfafajait előírt arányban és megfelelő minőségben tartalmazza,

ab) pótlásra már nem szorul,

ac) az utolsó pótlás után legalább 2 tenyészeti időszak eltelt, illetve az átvétel évével szeptember 30-ig eltelik,

ad) a meglévő csemeteszám elegendő a záródáshoz, azaz az első nevelővágás utáni állomány, az egyes célállományokra vonatkozó "Fatermesztési Műszaki Irányelvek, IV. Erdőnevelés" című MÉM Kiadványban (1984) levő erdőnevelési modelltábláknak megfelelően kialakítható,

ae) nyár, valamint az egyéb lágylomb és akác erdősítéseket az első kiviteltől számított három, a kocsánytalan tölgy és a bükk erdősítéseket öt, a többi fafajú erdősítéseket négy tenyészeti év eltelte előtt befejezettként nem lehet elszámolni.

b) Nem szabad befejezettként átvenni az erdősítést, ha az előbbieknek nem felel meg, a szakmailag indokolt ápolás elmaradt, az erdősítés egészségi állapota kétségessé teszi az állomány további fejlődését.

c) Megismétlésre kell előírni (pénzügyileg nem számolható el az erdősítés), ha a termőhelyi adottságoknak nem megfelelő célállományú.

d) Befejezettként általában csak teljes erdőrészletet lehet átvenni.

Az erdőrészlet egy része csak az erdőfelügyelőség mérlegelésével vehető át befejezettként, de sem az átvett, sem a visszamaradó rész nem lehet két hektárnál kisebb. Ebben az esetben az erdőrészlet megosztását az erdőgazdálkodó kezdeményezi a megosztást tükröző vázrajz benyújtásával.

e) Az erdőrészletnek különleges cél (pl. állandó rakodó, vadlegelő) vagy egyéb különleges ok miatt be nem erdősíthető részét az erdősített területből le kell vonni. Ha talajhiba miatt a be nem erdősült területfolt egyenként 0,5 ha-t, összesen a terület 20%-át meghaladja, az üres területet érték nélkül kell átvenni.

f) Ha az erdőrészlet egyes részei az előbbiekben felsorolt okokon kívül egyéb okból nem erdősültek be, azokat befejezettként átvenni nem szabad.

g) Fatermesztés szempontjából az ökonómiai osztályozás során gazdaságtalannak minősített erdőtelepítések befejezettségi feltételei:

ga) a terület fedettsége legalább 50%,

gb) a fás növényzet az egész területen egyenletesen oszlik el,

gc) a be nem erdősült területfolt egyenként 0,5 ha-t, összesen a terület 20%-át nem haladja meg.

E feltételek megléte esetén területcsökkentést nem kell alkalmazni.

2.2. Befejezetlen erdősítések műszaki átvétele

a) Befejezetlennek kell tekinteni az erdősítést mindaddig, amíg a befejezettség feltételeinek meg nem felel.

A befejezetlen erdősítések műszaki átvételénél a feladat az erdőrészlet erdősítési kötelezettség alá vont területe sikeresen erdősült részének (eredményes terület) megállapítása. Az eredményes területet helyszíni bejárással, 10%-os pontossággal kell megállapítani.

A befejezetlen erdősítések kategóriái:

aa) egyéves erdősítések,

ab) többéves erdősítések.

b) Egyéves erdősítésnek minősül valamennyi mesterséges első kivitel. Szintén egyévesnek kell minősíteni az erdősítést, ha pótlásként teljes ismétlést kellett végrehajtani.

c) Többévesnek minősül minden befejezetlen mesterséges erdősítés, ha az első kivitel elvégzésétől két vagy több tenyészeti időszak eltelt.

d) Eredményes területtel a befejezetlen erdősítést csak akkor szabad átvenni, ha a szakszerű folytatáshoz a feltételek biztosítottak.

e) A vetőmagvakról és növényi szaporítóanyagokról szóló rendelet hatálya alá eső fajokkal és fajtákkal történő erdősítés esetén csak származási igazolvánnyal ellátott, az erdőrészletre tételesen elszámolt szaporítóanyaggal végzett erdősítés számolható el.

2.3. A műszaki átvételek megállapításainak jegyzőkönyvbe foglalása

a) Az erdősítések szemléjéről az illetékes erdőfelügyelőség jegyzőkönyvet vesz fel. Erre a célra az "Erdősítések műszaki átvételi jegyzőkönyve" (E-lap) szolgál. A műszaki átvétel adatait erdőrészletenként külön lapon kell rögzíteni.

b) A műszaki átvételek alkalmával a jegyzőkönyv "Megjegyzések" rovatába fel kell jegyezni az erdősítés átvételénél tapasztalt esetleges hiányosságokat és az erdősítés folytatásával kapcsolatos intézkedéseket.

c) Az átvétel során meg kell állapítani az erdősítésben a műszaki átvétel évében keletkezett kár okát és mértékét. Gazdálkodói hibának kell tekinteni - függetlenül attól, hogy a vadászati jogot ki gyakorolja - a bekövetkezett vadkárt, valamint az ápolási és erdővédelmi munkák elmulasztását.

d) Az erdőgazdálkodó a jegyzőkönyvben foglaltakra észrevételt, illetve véleményt tehet, melyet a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni. A jegyzőkönyvet az erdőfelügyelőség és az erdőgazdálkodó írja alá. Ha az erdőgazdálkodó a jegyzőkönyv aláírását megtagadja, ennek tényét és indokát a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni, mely nem akadályozza az erdőfelügyelőséget abban, hogy a rendelkezésére álló adatok alapján döntést hozzon.

3. Erdősítési munkák értékelése és pénzügyi elszámolása

Az erdősítési munkák részben normatív módon, részben a tényleges ráfordítások alapján támogathatók.

3.1. Normatív módon elszámolható erdőtelepítési munkák

Az elvégzett munka teljesítményértékét a műszaki átvételek mennyiségi adatainak és a fajlagos normatív támogatásoknak a figyelembevételével kell meghatározni.

A támogatás mértékét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

3.1.1. Az erdősítési munkák támogatási mértékének megállapítása és elszámolása

a) Az év közben más tulajdonosoknak átadott területeket műszaki készültségüknek megfelelő értékkel kell elszámolni. Ugyanígy kerülnek elszámolásra az év közben más tulajdonosoktól átvett területek is, negatív előjellel.

b) Ugyancsak műszaki készültségüknek megfelelő értékkel kerülnek elszámolásra az ökonómiai osztályozás folytán a kötelezettségből törölt erdőrészletek is, évközi változás címén.

3.1.2. Befejezett erdősítések ápolási munkáinak elszámolása

Befejezett erdősítésekben végzett ápolást normatív támogatás igénybevételével az erdőfelügyelőségek elbírálása és igazolása alapján lehet támogatni.

Tághálózatú nyárasokban (növőtér törzsenként 9 m2 vagy annál nagyobb) tízéves korig lehet talajápolást elszámolni.

3.1.3. Állománynevelési (-tisztítási) munkák elszámolása

a) A tisztítást a "Fatermesztési Műszaki Irányelvek, IV. Erdőnevelés" (1984) című kiadványban szereplő erdőnevelési modellek alapján kell besorolni és elvégzését minősíteni.

b) Az erdőnevelési modellekben nem szereplő állományokat a következők szerint kell besorolni: a kemény lombos állományokat kocsánytalan tölgyesként, a fenyőket erdei fenyvesként.

c) Sablonos tisztításoknál támogatás csak akkor számolható el, ha a megmaradó sorokban a szükséges válogató törzsszámcsökkentést is elvégezték.

3.1.4. Az erdősítési munkák tenyészeti évre, minden egyéb támogatható munka viszont naptári évre számolandó el.

Indokolt túlteljesítés csak az erdőfelügyelőségek előzetes engedélye alapján számolható el.

3.2. Ráfordításos alapon elszámolható munkák

A ráfordításos alapon támogatott munkákról címenként részletes költségvetést kell készíteni. Saját tulajdonú erdőben ráfordításos alapon, saját rezsiben végzett beruházásokat közvetlen költség szinten kell elszámolni. Műszaki létesítmények (közjóléti) részletes költségvetés alapján, az abban jóváhagyott mértékig számolhatók el.

3.2.1. Kormányzati beruházási keretből elszámolható ráfordításos munkák

a) Az e rendelet 3. § g) pontjában foglalt erdészeti szaporítóanyag-ellátást biztosító engedélyes csemetekertek (létesítés, korszerűsítés, beleértve a telkesítés, tereprendezés, öntözőberendezések létrehozását és a talajerő utánpótlást is) támogatására benyújtható pályázatnak a részletes költségvetés mellékleteként tartalmaznia kell a következőket:

aa) az Országos Mezőgazdasági Minősítő Intézetnek (a továbbiakban: OMMI) naptári évre aktualizált igazolása a csemetekerti engedélyhez,

ab) korszerűsítés esetében az engedélyes eddigi szakmai tevékenységének az OMMI általi véleményezése,

ac) a termelési kapacitásbővítés indokoltságának az igazolása az Erdészeti Szaporítóanyag Terméktanács (ESZT) által.

b) Az e rendelet 3. § f) pontjába foglalt géngyűjtemények (klónarchívumok), valamint szuperelit vagy elit fokozatú szaporítóanyagot kibocsátó törzsültetvények, létesítési költségei a termőrefordulásig az OMMI szakvéleménye alapján.

c) Az e rendelet 3. § h) pontja szerint erdőállományok telepítését és védelmét szolgáló műszaki berendezések (erózió elleni védelem, vízmosáskötés, víz- és tereprendezési munkák és azok műtárgyai) létesítési költségei. Különleges jellegű erdősítési munkák, amennyiben az erdősítési tervben meghatározott feltételeknek megfelelnek, és költségigényük miatt normatív elszámolásra alkalmatlanok. Ezek kivitelezési tervében az erdőfelügyelőség előírja a megengedhető pótlási %-ot, illetve a kívánt eredményességet, és ennek figyelembevételével meghatározza a befejezésig ráfordítható összeget. Kormányzati beruházási keretből erdősítési költséget csak eddig a mértékig lehet finanszírozni. Az ezt meghaladó költséget az erdősítés műszaki befejezéséig a beruházó viseli. Ha az erdősítés eredményessége a kivitelezési tervben előírt szintet nem éri el, azt eredménytelennek kell tekinteni, és a ráfordított költséget nem szabad megtéríteni.

d) Az e rendelet 3. § a)-f) pontjaiban felsorolt erdősítések, fásítások fenntartását szolgáló műszaki létesítmények megvalósulásának költségei.

e) Az e rendelet 3. § i) pontjában felsorolt célokat szolgáló jóváhagyott fejlesztési tervvel rendelkező üdülő- és parkerdők közjóléti szerepét növelő műszaki létesítmények tervezésének és megvalósításának költségei.

3.2.2. Ráfordításos alapon - az illetékes hatóság által elrendelt erdővédelmi munkák kivételével - csak az erdőfelügyelőség által előzetesen jóváhagyott munka és költség számolható el. A munka szakszerű elvégzését az erdőfelügyelőség igazolja.

3.3. Erdőszerkezet-átalakítás

A termőhelyi potenciált nem kellően hasznosító faállományok fafajcserés felújítása, valamint a sarjeredetű tölgyeseknek mageredetűvé történő átalakítása, ha az átalakítás utáni állomány jó vagy legalább közepes növekedést érhet el.

Erdőszerkezet-átalakításként számolható el az erdőfelügyelőség jóváhagyásával az erdőfelújítás, ha az átalakítandó állomány sarjeredetű; mageredetű cser, gyertyán vagy akác volt, és az átalakítással mageredetű tölgy vagy bükk célállomány létesült.

Az erdőszerkezet-átalakítás szükségességét az erdőfelügyelőség határozza meg az első kivitel tervezésekor.

3.4. Gazdaságtalan erdők felújítása

A rendelet alkalmazásában gazdaságtalan erdőnek kell tekinteni azokat az elsődlegesen talajvédelmi rendeltetésű erdőket, amelyekben az erdőterv a főfajra V. vagy annál gyengébb fatermési osztályt állapít meg.

Kormányzati beruházási keretből csak azoknak a gazdaságtalan erdőknek a felújítása támogatható, amelyeknek véghasználata és felújítása közérdekből vált szükségessé. Az erdőtervben elsődleges rendeltetésük kódja: 51-57.

A támogatás mértéke az erdőfelújításra külön jogszabályban meghatározott mérték 30%-kal növelt összege.

3.5. A szakszerűtlen gazdálkodás értékelése és szankciói

3.5.1. Erdősítési hátralék keletkezik, ha

a) az első kivitel után az eredményesség gyorsan növő állományoknál két év, lassan növő állományoknál három év alatt a 60%-ot nem éri el, a sikertelen területre erdősítési hátralékot kell számítani;

b) erdőtelepítésben és erdőfelújítást pótló erdőtelepítésben a kötelezettség keletkezését követően a kocsányos-kocsánytalan tölgy és bükk erdősítést a tizedik, minden egyéb állományú erdősítést a hatodik évben nem nyilvánították befejezetté.

A befejezés elhúzódása miatti erdősítési hátralékot az erdőrészlet teljes területére kell számolni.

3.5.2. Az erdősítési hátralék után fizetendő szankció mértéke az erdőtelepítési normatív támogatás befejezett értékének 10%-a.

Az erdősítési hátralékot, a hátralék megszűnéséig, évente a kormányzati beruházás központi tartalékszámlájára kell befizetni. Elszámolására a 3.7.2. pontban foglaltak az irányadók.

3.5.3. Egy erdőrészletben erdősítési hátralék miatt kétféle címen nem lehet befizetési kötelezettséget megállapítani.

3.6. A befejezett erdőtelepítések utólagos erdőfelügyelőségi felülvizsgálata

3.6.1. A befejezettként átvett erdősítéseket az erdőfelügyelőség a befejezésüket követő ötödik évben az erdősítések műszaki átvételére vonatkozó irányelvek szerint felülvizsgálja. Indokolt esetben ettől eltérő időben is végezhető felülvizsgálat. A felülvizsgálatkor tisztázni kell az esetleg bekövetkezett kár okát.

3.6.2. Ha a károsodás mértéke olyan, hogy az állomány helyrehozatala nem lehetséges, akkor az erdősítést eredménytelennek kell minősíteni, elő kell írni az erdőrészlet letakarítását és újraerdősítését (visszaléptetés). Az így keletkezett új erdősítési kötelezettséget be kell vezetni az erdőtervi nyilvántartásba.

Amennyiben a kár elhárítható okból, gazdálkodói mulasztásból következett be, akkor az erdőgazdálkodó köteles az erdősítésnek e rendelet 1. számú melléklete alapján kiszámított befejezett értékét és az elszámolt befejezett ápolás értékét a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten, a külön jogszabály szerinti erdészeti célra elkülönített pénzalapba befizetni.

Az újraerdősítés költségét az alapból kell fedezni.

3.6.3. Amennyiben a felülvizsgálatkor talált állomány összetétele, illetve minősége és egészségi állapota a befejezéskor elszámolt célállományhoz képest kedvezőtlenül megváltozott - de az adott termelőhelyi viszonyok között az állomány továbbra is fenntartható - az erdősítést vissza kell minősíteni.

Ez esetben a befejezettkori célállomány és a többéves befejezetlen erdősítésnek az e rendelet 1. számú melléklete alapján kiszámított értékkülönbözetét a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten a kormányzati beruházás központi tartalék számlájára kell visszafizetni, elszámolására a 3.7.2. pontban foglaltak az irányadók.

3.6.4. Gazdálkodói hibának kell tekinteni - függetlenül attól, hogy a vadászati jogot ki gyakorolja - a bekövetkezett vadkárt, valamint az ápolási és erdővédelmi munkák elmulasztását.

3.7. Az erdőtelepítési munkák pénzügyi elszámolása

3.7.1. Költségvetés a támogatás biztosítására

Az éves erdőművelési tervek alapján költségvetést kell készíteni a kormányzati beruházási keretből végzett munkákról:

a) a gazdasági, különleges célú és védelmi rendeltetésű erdők telepítése, valamint a csemetekertek fejlesztése, törzsültetvények létesítése (K-2-1),

b) az arborétumok, a parkerdők szociális, üdülési szerepét növelő műszaki létesítményeinek megvalósítása (K-2-2),

c) az erdőszerkezet-átalakítás (K-2-3),

d) a gazdaságtalan erdők felújítása (K-2-4)

esetén.

A jogcímenként összeállított költségvetéseket a Földművelésügyi Minisztérium által rendszeresített nyomtatványon, 5 példányban kell elkészíteni, és minden év november 15. napjáig az erdőfelügyelőségnek megküldeni.

Ráfordításos alapon csak az erdőfelügyelőségek által felülvizsgált, részletes költségvetések alapján engedélyezett összegeket lehet a költségvetésbe beállítani és elszámolni.

A részletes költségvetések az erdőművelési költségvetés házi példányának mellékletét képezik, és azokba minden ellenőrzésre jogosult betekinthet.

3.7.2. Elszámolás

A kormányzati beruházási keretből megvalósult munkákról készített elszámolást az erdőfelügyelőséghez kell benyújtani 5 példányban, legkésőbb december 10-ig.

Az erdőfelügyelőség gondoskodik az Állami Fejlesztési Intézet Rt.-nél (továbbiakban ÁFI Rt.) rendelkezésre álló keretből a szükséges összeg lehívásáról, illetve a gazdálkodók felé történő átutalásokról, majd ezt követően elszámol az ÁFI Rt. felé.

Az elszámolás érvényességéhez az erdőfelügyelőség igazolja, hogy az elszámolásban szerepeltetett adatok megegyeznek a műszaki átvételek záró adataival, valamint azt, hogy a ráfordításos alapon elszámolt munkákat a jóváhagyott kereten belül szakszerűen végrehajtották.

a) Ha a műszaki átvételek alapján megállapított érték a nyitó állományhoz képest visszaesett (az elszámolás végösszege negatív előjelű) - a beruházó az eredmény visszaesésből eredő különbözetet köteles visszafizetni a kormányzati beruházás központi tartalék számlájára. A visszafizetés elrendeléséről az erdőfelügyelőség határozatban intézkedik.

b) A támogatásból megvalósult létesítmény rendeltetésének a gazdálkodó általi megváltoztatása esetén a támogatást a visszafizetéskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres összegével növelten kell visszafizetni a kormányzati beruházás központi tartalék számlájára. A visszafizetés elrendeléséről az erdőfelügyelőség határozatban intézkedik.

A könyvvezetésre kötelezett jogi személyek esetében visszafizetéskor az erősítés befejezett értéke és az ápolás értéke annak a forrásnak a terhére fizetendő be, amelynek javára az igénybe vett támogatást elszámolták, míg a bírságot és egyéb szankciót egyéb ráfordításként vagy rendkívüli ráfordításként kell elszámolni.

Amennyiben a beruházás a tárgyév végéig műszakilag megvalósult, a beruházás finanszírozására jóváhagyott költségvetési összeg legkésőbb a tárgyév december 15-éig vehető igénybe az erdőfelügyelőséghez benyújtott elszámolás alapján.

3. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

A termőhely-feltárási szakvélemény kötelező tartalma

1. Általános adatok

A terület tulajdonosa és kezelője:

Község (város) megye:

A terület hrsz-a vagy táblaszáma, térképi jele és jelenlegi művelési ága:

2. Szakvélemény

Telepíthető célállomány vagy célállományok:

Esetenként a kötelező vagy tiltott technológiai eljárások:

Az erdőgazdálkodó és a szakvéleményt készítő aláírása:

Mellékletek

a) A terv jellegének megfelelő méretarányú térképvázlat, ezen feltüntetve az egységes célállománnyal és erdősítési eljárással erdősíthető területek határa, valamint a talajszelvények pontos helye.

b) Az Erdőrendezési útmutatóban előírt "Termőhelyfelvételi lap", laborvizsgálati jegyzőkönyvvel.

4. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

5. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

Pályázati feltételek

1. Az erdősítés állami támogatás iránti kérelmet az erre a célra rendszeresített űrlapon (6. számú melléklet), 3 példányban, községhatáronkénti bontásban e rendelet előírásainak megfelelő erdősítési kiviteli terv 2 példányos mellékelésével legkésőbb minden év október 1-jéig a területileg illetékes erdőfelügyelőségnek lehet benyújtani a tulajdoni lap másolatával együtt. Hullámtéri vagy természetvédelmi oltalom alatt álló és arra közvetlen hatással lévő területeken tervezett erdőtelepítésekre az illetékes szakhatóság előzetes hozzájárulását is be kell szerezni. Egy területre csak egy forrásból adható támogatás, erdőfelügyeleti ellenőrzés mellett.

A támogatás odaítéléséről vagy elutasításáról az illetékes erdőfelügyelőség a benyújtott pályázat egy példányának visszaküldésével tájékoztatja a pályázót, aki ezután szerződést köt az erdőfelügyelőséggel.

2. E rendelet 1. számú melléklete 1.2. a) pontja szerinti normatív támogatás erdőtelepítésre akkor igényelhető, ha a létesíteni kívánt új erdőterület önálló erdőtest esetében minimum 3 ha nagyságú, már meglévő erdőhöz való csatlakozás esetében legalább 1 ha nagyságú. Ez összeadódhat több tulajdonos összefüggő területéből is.

3. Az egyes termőhelyek kategóriába való besorolását a klímaövezeteknek megfelelően a 7. számú melléklet tartalmazza.

Erdőtelepítési kategóriák:

I. Kizárólagosan erdő termőhelyek, beleértve a környezetvédelmi rendeltetésű, továbbá azokat az eróziónak, deflációnak stb. kitett területeket, amelyeknél véderdő létesítése közérdek, valamint azokat a területeket, melyek más művelésre nem alkalmasak, kedvezőtlen terepviszonyok, termőhely, természetvédelem stb. miatt viszonylag alacsony fatermőképességgel rendelkeznek.

II. Alternatív erdő vagy mezőgazdasági termőhelyek, amelyek gyenge vagy bizonytalan mezőgazdasági termőképességgel, de közepes vagy jó fatermőképességgel rendelkeznek.

III. Mezőgazdasági, illetve fatermesztésre egyaránt jó termőképességű területek mindazok a mezőgazdasági termesztésre alkalmas, elsősorban szántóterületek, amelyeken a fatermesztés is gazdaságos. Ezek a területek elsősorban az ültetvényes fatermesztést szolgálják. A telepítő részéről elsősorban üzleti vállalkozás, melyből részére is belátható, viszonylag rövid idő alatt (10-20 év) anyagi nyereséget remél. Ennek megfelelően a beruházás terheinek nagyobb részét magára kell vállalnia, az állami támogatás aránya itt a legkisebb.

4. Valamennyi erdőtelepítési támogatáshoz az erdőfelügyelőség által jóváhagyott éves költségvetés 50%-os mértékéig részszámla nyújtható be két részletben. Az első részlet április 15-ig, a második július 15-ig adható. A támogatás további része évente az erdősítés eredményességi %-ának megfelelő év végi elszámolás szerint folyósítható.

5. Amennyiben a beérkezett támogatási igények mértéke meghaladja az éves állami támogatási lehetőséget, a pályázatokat rangsorolni kell. Előnyben részesülnek azok a pályázatok, amelyek a következő telepítési célokra vonatkoznak:

a) a közérdekű (környezeti, természeti, műemléki és tájvédelmi, valamint közjóléti érdekeket szolgáló) telepítések;

b) a többcélú hasznosítás érdekében megvalósuló erdőtelepítések, fásítások (zöldövezet, út, vasút, csatorna stb. fásítás);

c) a nagy erdőtömbök kialakítását eredményező erdőtelepítések;

d) a gyorsan növő, nagy hozamú nyár, fűz, éger, fenyő állományok telepítésére, elsősorban hullámtéri és belvízveszélyes, mély fekvésű, így mezőgazdasági termelés részére biztonságot nem nyújtó, valamint a dombvidék erodálódó, de fatermesztésre gazdaságos, jó termőhelyen létesülő telepítések;

e) a racionális földhasználattal összefüggésben mezőgazdasági műveléssel gazdaságosan már nem, de erdővel még gazdaságosan hasznosítható szántóterületek;

f) az elmaradott térségek fejlesztését, illetve felzárkóztatását szolgáló, és a térségfejlesztési tervvel is rendelkező pályázatok.

A pályázatok elbírálása során figyelembe kell venni azt is, hogy a támogatást igénylő milyen mértékben rendelkezik az erdősítés szakszerű, sikeres végrehajtásához, annak ápolásához, és fenntartásához szükséges szakmai feltételekkel. Vizsgálni kell az igénylő eddigi erdősítési tevékenységét is, az erdősítési hátralék vagy üzemtervnek nem megfelelő gazdálkodás hátrányt jelent.

6. Az első kivitel után az erdőgazdálkodónak a művelésiág-változásra vonatkozóan a külön jogszabály szerint bejelentési kötelezettsége van a földhivatal felé. Az erdőtelepítés befejezésekor az ingatlan-nyilvántartás helyesbítéséhez szükséges geodéziai felmérésről, valamint a megvalósulási térkép elkészítéséről a támogatást igénybe vevő köteles gondoskodni. A fenti feladat teljesítése a támogatás teljes kifizetésének feltétele, melyet a földhivatal elfogadó nyilatkozatával kell igazolni.

6. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

7. számú melléklet a 13/1995. (V. 10.) FM rendelethez

Lábjegyzetek:

[1] MSZ 080637-2,-3,-4

Tartalomjegyzék