Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

1/1995. (I. 18.) NM rendelet

a szociális asszisztens, valamint a szociális gondozó és ápoló szakképesítések szakmai követelményeiről

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: szakképzési törvény) 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:[1]

1. §

E rendelet mellékleteként kiadom a népjóléti miniszter ágazatába tartozó szociális asszisztens, továbbá a szociális gondozó és ápoló szakképesítések szakmai követelményeinek jegyzékét, a jegyzékben megjelölt szakképesítések szakmai és vizsgáztatási követelményeit, továbbá - a szakképzési törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt, szakmai vizsga szervezésére jogosult, szakképzést folytató intézmények mellett - a szakmai vizsga szervezésére feljogosított intézményeket.

2. §

(1) A szociális asszisztens szakképzés során az iskolarendszerű képzésben a Népjóléti Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) által kiadott központi oktatási program alkalmazása kötelező, az iskolarendszeren kívüli képzésben irányadó.

(2) A szociális gondozó és ápoló szakképzés során a minisztérium által kiadott központi oktatási program irányadó.

(3) A szociális asszisztens képzési projekt keretében szervezett kísérleti képzésekben részt vett és a minisztérium által kijelölt vizsgabizottság előtt sikeres vizsgát tett személyek képesítése egyenértékű az e jogszabály követelményei szerint szerzett képesítéssel.

3. §

E rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Kovács Pál s. k.,

népjóléti miniszter

Melléklet az 1/1995. (I. 18.) NM rendelethez

Az állam által elismert - a népjóléti miniszter ágazatához tartozó - szakképesítéshez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgáztatási követelmények jegyzéke

Szociális asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

Szakképesítés azonosító száma: 68 4 3311 12 2 0 03

Szakképesítés megnevezése: szociális asszisztens

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

2/a) A szakképesítéssel betölthető további munkakörök, foglalkozások

2/b) A szakképesítéssel betölthető rokon munkakörök, foglalkozások

3. A munkaterület rövidjellemző leírása

A szociális asszisztens középfokú végzettségű segítő szakember, aki az egyéni esetkezelés, a csoport- és a közösségi munka területén az irányítását végző felsőfokú végzettségű szociális szakember által kijelölt feladatokat lát el. Részt vesz a szociális szolgáltatást igénybe vevők (a továbbiakban: kliensek) problémáinak megoldásában, az intézményen belüli adminisztrációban, az intézményre jellemző munkamódokban.

Tevékenysége során felkutatja, mozgósítja és hasznosítja a meglévő társadalmi, közösségi és intézményi erőforrásokat és ezek igénybevételével, valamint a kliens(rendszer) saját erőforrásainak mobilizálásával segít a kliensek saját problémáinak önálló megoldásában. Ezen tevékenységét különböző típusú (szociális, egészségügyi, munkaügyi, kulturális, oktatási, államigazgatási, igazságügyi, honvédelmi) állami és nem állami intézményekben végzi elsősorban az alábbi problématerületeken:

- hajléktalanság,

- szegénység,

- munkanélküliség,

- kisebbség, etnikai csoportok védelme,

- devianciák,

- egészségkárosodás, fogyatékosság,

- migráció,

- gyermekvédelem, a gyermekekről való gondoskodás,

- idősellátás,

- a társadalmi nyilvánosság szférája,

- a civil társadalom fejlesztése.

A kliens(rendszer) és saját személyisége védelme érdekében rendszeresen részt vesz esetmegbeszéléseken, ahol a segítő folyamat elvei és az együttműködés gyakorlati megvalósítása a megbeszélés tárgya. Aktívan közreműködik intézménye értékrendjének a szakma etikai normái szerinti alakításában, valamint törekszik önmaga folyamatos képzésére, az új kutatási tapasztalatok gyakorlati hasznosítására.

Feladatait

- az intézmény által rendelkezésre bocsátott eszközökkel,

- az intézményre jellemző munkamódok alkalmazásával,

- a kliens és intézmény között megkötött szerződés alapján,

- a munkakörének megfelelő mélységig,

- a kliens megelégedésére,

- a szakma etikai szabályainak betartásával

látja el.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A szociális asszisztens munkája során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz, közvetlenül kapcsolódó követelmények:

1. Az egyéni esetkezelés során

- ügyfeleket fogad,

- ügyeket intéz,

- dokumentál,

- a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információt gyűjt és közvetít,

- részt vesz a segítő kapcsolat létesítésében, fenntartásában és lezárásában,

- részt vesz az esetmegbeszéléseken.

Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje az egyén biológiai, pszichikai, szociális meghatározottságát; az egyéni életút fontosabb állomásait; az élet- és család ciklusait; az érés és a fejlődés szakaszai fogalmi különbözőségét; valamint az egyedfejlődésben a növekedést akadályozó tényezőket és zavarokat.

- Rendelkezzen ismeretekkel az egyéni, a családi, a csoportbeli és a közösségi rendszerek kölcsönös függőségi viszonyairól és szükségleteiről:

= a kliensrendszer életét, életmódját meghatározó tényezők (biológiai, pszichológiai, társadalmi, gazdasági, kulturális, etnikai, átlagtól eltérő életmód),

= valamint a közösségi és lakóhely szerinti rendszerek (szervezeti struktúrák, társadalmi, gazdasági és politikai hatalmi struktúrák)

alapján.

- Ismerje a klienssegílő folyamatokat, a pozitív segítő kapcsolat elemeit, a szerződéskötés lényegét, valamint a problémamegoldó modell fontosabb mozzanatait.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Tudja alkalmazni a pozitív segítő kapcsolat elemeit (a kliens szabad akaratának, elfogadása, empatikus megértése, belső erőforrásainak felhasználása, aktív részvételének megerősítése és fenntartása a beavatkozási folyamat során).

- Legyen képes részt venni az esetfelderítési folyamatban; a kliens szükségleteinek és vágyainak a felderítése során tudjon különbséget lenni a rövid- és hosszú távú célok között.

- Az interjúzás során legyen képes a megfelelő légkör kialakítására, helyes kérdésfeltevésre, empatikus megértésre, bátorításra, megerősítésre, az elhangzottak tisztázására, értelmezésére, kiegészítésére, összegzésére, általánosítására, illetőleg információátadásra és javaslattevésre.

- Az egyéni esetkezelés során tudjon családtérképet (genogramot) és intézményi kapcsolatok térképet (ecomapot) készíteni.

- Tudja a birtokába kerülő információkat a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával rögzíteni és továbbítani.

- Az ökológiai megközelítés alapján tudja értelmezni a kliens helyzetét és viselkedését (az egyén/család szükségleteit és irányultságait, a vele/velük szemben támasztott szerepelvárásokat és feladatokat, a rendelkezésre álló informális, formális és társadalmi erőforrásokat).

- A kliense problémamegoldó képességét folyamatosan fejlesztő módon tudjon részt venni a beavatkozási programban (tanácsadás, támogatás, közvetítés, képviselet, informálás, felvilágosítás, közvetlen gondozás, életvitelben segítségnyújtás stb.).

- Legyen képes időben felkészülni az esel befejezésére, amely során tekintettel van a kliens vagy a programban részt vevők felkészítésére is.

- Az esetmegbeszélés folyamatában tudja értékelni a beavatkozási program eredményeit a kitűzött célok elérése és a bekövetkezett változások alapján.

2. A csoportmunka során

- Reszt vesz a csoport létesítésében, a csoportfolyamatok elindításában, fenntartásában és lezárásában, valamint ezek dokumentálásában.

- Nem terápiás jellegű csoportokban szabadidős programokat szervez és vezet.

- Részt vesz a csoporttagok külső és belső erőforrásainak mozgósításában.

Alapvető elméleti ismeretek

- Rendelkezzen kellő ismeretekkel a szociálpszichológia alapjairól.

- Rendelkezzen átfogó ismeretekkel a különböző céllal létrehozott csoportok fajtáiról, s ezeken belül a csoportdinamika, a kommunikáció, a szerepek és szereprendszerek folyamatairól, valamint a szociális asszisztens eltérő szerepeiről.

- Legyen tájékozott a csoportszervezés legfontosabb mozzanatairól és eljárásairól.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Az adott klienskörben érvényes hagyományokat, normákat, értékeket, szükségleteket és irányultságokat figyelembe véve tudjon kapcsolatot létesíteni és fenntartani különböző méretű kliensrendszerekkel.

- A csoport vezetőjével együttműködve legyen képes részt venni a csoportfolyamatok segítésében (odafigyelés a csoporttagokra és csoporttörténésekre; összpontosítás a csoporton belüli kommunikációra; saját egyéni megnyilvánulások; a csoporttagok bevonásának segítése).

- Legyen képes együttműködni a csoportvezetővel (nyílt kommunikáció egymás közt és csoporthelyzetben, folyamatos értő figyelem, adekvát énközlés).

- Legyen felkészülve szabadidős csoportok önálló vezetésére.

3. A közösségi munka során

- Részt vesz a közösségi szükségletek felmérésében, a problémák azonosításának és megoldásának folyamatában, az önszerveződő kezdeményezések felismerésében és támogatásában.

- Munkája során támaszkodik a civil társadalmi szerveződésekre.

- Felvilágosító tevékenységet folytat.

Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a társadalompolitika fogalmát, eszközrendszerét, a fontosabb társadalompolitikai célkitűzéseket és ideológiai rendszereket.

- Ismerje a helyi közösség fogalmát az érdekek, érdekellentétek érdekegyeztetés, a képviselet elvét, a demokrácia fogalmát; valamint ezek hatását, szerepét a helyi társadalom működésében.

- Tudja, hogy az adott helyi közösség nem más, mint csoportok, társadalmi kapcsolatok, különböző szervezetek és irányító testületek együttese.

- Rendelkezzen ismeretekkel a közösségszervezés, valamint az önsegítő csoportok szervezése módszereinek alapjairól.

Alkalmazás a gyakorlatban

- A gyakorlatban képes legyen észlelni a fel nem ismert vagy a nem megfelelően kielégített közösségi szükségleteket, ezekről tudja tájékoztatni a megoldási folyamat elindításához kompetens kollégákat.

- Ismerje fel az adott közösség jelentős személyiségeit, informális és formális vezetőit, valamint az önszervező kezdeményezéseket.

- Legyen képes az önszerveződő csoportok tevékenységét segíteni a működési feltételek javításával; propagandájuk megszervezésével, eredményeik nyilvánosságra hozatalával, az általuk hozzáférhető és igénybe vehető erőforrásokról, illetőleg a hozzájutás feltételeiről való tájékoztatással; az eredményes tevékenységükhöz szükséges információadással.

4. A szociális adminisztráció területén

- Az ügykezelés általános, valamint az adott intézmény speciális adminisztrációs szabályainak megfelelően önálló adminisztrációs tevékenységet végez.

- Feladat- és hatáskörének megfelelően ügyintézői feladatokat lát el.

Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a szociális ellátó intézményt, mint szervezetet és mint adminisztratív rendszert, valamint a szociális és az intézményi adminisztráció funkcióját, működési mechanizmusait.

- Ismerje az államigazgatási eljárás és a szociális igazgatási rend szabályait, valamint az ügykezelés eljárási rendjét és szabályait.

- Rendelkezzen ismeretekkel a számítógép-kezelés alapjairól és a számítógépes adatnyilvántartásról.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Legyen alkalmas folyamatosan, rendezetten vezetni az intézmény működéséhez, az esetkezeléshez szükséges írásos adminisztrációt.

- Munkája során használni tudja a számítógépet.

- Az adminisztráció csatornáin keresztül is képes legyen együttműködni az esetben érintett, illetve programban részt vevő társintézményekkel, formális és informális szervezetekkel.

- A szociális igazgatás jogi szabályainak ismeretében, valamint a kliens helyzetét figyelembe véve képes legyen előkészíteni államigazgatási döntéseket, és a munkafolyamat során szakmai illetékességén belül döntéseket hozni.

5. A társadalmi, közösségi és intézményi erőforrások igénybevétele területén

- Az egyéni esetkezelés, valamint a csoport- és közösségi munka során a kliens(rendszer) saját erőforrásai mellett mozgósítja az igénybe vehető szociálpolitikai erőforrásokat, valamint a helyi közösség erőforrásait.

Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a társadalmi egyenlőtlenségképző tényezőket, valamint az elosztási viszonyokat és működési mechanizmusokat.

- Ismerje az erőforrások fajtáit és formáit, valamint szerepeit, funkcióit.

- Legyen tisztában a különböző élethelyzetekkel és az ezekben fellépő erőforrás-szükségletekkel.

- Rendelkezzen ismeretekkel az államhatalom legfelsőbb szerveiről az állampolgárok alapvető jogairól és kötelességeiről, különös tekintettel a szociális alapjogokra.

- Ismerje a szociálpolitika céljait és eszközrendszerét, a szociálpolitika intézményeit.

- Legyen áttekintése a szociálpolitika intézményi struktúrájáról, az egyes intézmények feladatairól, működéséről és funkciózavarairól.

- Ismerje a szociális ellátórendszereket és a szolgáltatásaikhoz való hozzájutás feltételeit.

Alkalmazás a gyakorlatban

- A fenti elméleti ismereteket gyakorlati tevékenysége során legyen képes integrálni és szakszerűen alkalmazni.

- Legyen képes a gyakorlatban a helyi társadalom erőforrásait feltérképezni.

- Legyen képes megfelelő munkakapcsolatot kialakítani és fenntartani a társintézmények munkatársaival.

6. Általános szakmai követelmények

6.1. A szociális munka értékeinek és etikai szabályainak megfelelő tevékenységvégzés

Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a segítő tevékenység alapdilemmáit és a szakma etikai kódexét.

- Ismerje a szociális asszisztens kompetenciahatárait és a különböző szakmai szerepeit.

- Rendelkezzen ismeretekkel a fontosabb társadalompolitikai célkitűzésekről és a velük kapcsolatos ideológiai rendszerekről.

- Ismerje a szociális munka főbb modelljeit, valamint ezeken belül a kliens és a segítő helyét, szerepét.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Legyen érzékeny és elkötelezett az emberi szükségletek és érdekeltségek iránt, tudjon e szerint cselekedni.

- Rendelkezzen a konfliktus tűrőképességgel és dönteni tudás képességével, tudja döntését vállalni az etikai dilemmái okozó helyzetekben.

- Munkája során a szakma etikai szabályai szerint járjon el a kliensekkel, a munkatársakkal és más intézmények munkatársaival.

- Tudja betartani szakmai illetékességének határait.

- Legyen képes a sajátjáétól eltérő életstílussal, háttérrel és tulajdonságokkal rendelkező kliensek elfogadására és tiszteletben tartására.

6.2. Kommunikáció Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a személyközi kommunikációs folyamai vázlatos modelljét és elemeit.

- Ismerje a kommunikáció funkcióit és a hiteles kommunikáció feltételeit.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Legyen képes a helyzetnek megfelelő énközlésre.

- Tudja megfigyelni és legyen képes bekapcsolódni más személyek viselkedésének elemzési folyamatába.

- Tudja alkalmazni az értő figyelem módszerét.

- Legyen képes megfelelő kommunikációra beszéd, olvasás, írás, hallás és nonverbális úton.

6.3. Önismeret Alapvető elméleti ismeretek

- Legyen tisztában az önismeret korszerű értelmezésével, az önismeret jelentőségével és az önismerethez vezető néhány tipikus úttal.

- Ismerje az önelemzés, a kritikus reflektivitás szerepét, valamint a reflektálás módszereit.

- Rendelkezzen átfogó ismeretekkel a szakmai kiégés folyamatáról és kivédésének lehetőségeiről.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Rendelkezzen szakmai önismerettel és reális énképpel.

- Legyen képes mozgósítani saját személyét, mint "munkaeszközt".

- Tudja személyes bevontságát ellenőrizni, és ismerje fel, ha ebben segítségre van szüksége.

- Legyen képes felismerni saját személyiségbeli lehetőségeit és korlátait az adott helyzetekben, tudja ezeket figyelembe venni a feladat vállalása és a feladat végrehajtása során.

- Külső segítség igénybevételével ismerje lel a szakmai kiégés jeleit, és legyen képes működtetni az ennek kivédését szolgáló mechnizmusokat.

6.4. Esetmegbeszélésen való rendszeres részvétel Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a szupervizió, illetve esetmegbeszélés funkcióit.

- Legyen tisztában az esetmegbeszélés folyamatával. Alkalmazás a gyakorlatban

- Tudjon felkészülni az esetmegbeszélő alkalmakra.

- Legyen képes az esetmegbeszélés során reális önértékelésre, tudjon kiállni saját álláspontja mellett, tudja elfogadni az építő bírálatot és az esetmegbeszélés megállapodásait.

6.5. Folyamatos önképzés Alapvető elméleti ismeretek

- Ismerje a felnőttkori, élethosszig tartó tanulás jellemzőit, valamint a tanulás folyamatát és mozgatórugóit.

- Rendelkezzen ismeretekkel saját tanulási stílusáról, módszereiről és tanulási motivációiról.

Alkalmazás a gyakorlatban

- Legyen képes felismerni saját tanulási szükségleteit, tegyen lépéseket ezen szükségletek kielégítéséért.

- Tudja alkalmazni tevékenységében a megismert új kutatási és gyakorlati tapasztalatokat.

- Tudja alkalmazni a munkája során szerzett elméleti és gyakorlati tapasztalatait a további tevékenysége során.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szóbeli és gyakorlati vizsgarészekből áll.

A szóbeli vizsga keretében a vizsgázónak számot kell adnia a szakterületének műveléséhez elengedhetetlen tudományterületek legfontosabb megállapításainak középfokú - a gyakorlati alkalmazást lehetővé levő, nem tudományos szintű - ismeretéről.

A gyakorlati vizsga keretében a vizsgázónak gyakorlati jártasságát és problémamegoldó képességét kell értékelni.

a) A szóbeli vizsga kérdéskörei és időtartama

A szóbeli vizsgán a vizsgázó egy tételi húz, amely az alábbi három kérdéskört öleli fel:

- a szociális munka társadalomismereti háttere: társadalmi struktúra és egyenlőtlenségek, társadalomtörténeti és szociálpolitikai ismeretek;

- a szociális munka emberismereti háttere: szociálpszichológia, lélektani ismeretek, valamint személyiség- és csoportdinamika,

- a szociális munka elmélete: a szociális munka módszerei, etikai problémái és jogi háttere.

A szóbeli vizsgatételsort a szakképesítést folytató intézménynek kell összeállítani a Népjóléti Minisztérium által közzétett vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével. A képzőhely állal összeállított vizsgatételsort jóváhagyásra meg kell küldeni a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézetnek a vizsga időpontja előtt hat hónappal.[3]

A vizsga időtartama max. 30 perc.

b) Gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsgán a vizsgázó a korábbi szakmai gyakorlat során végzett munkatevékenységéről készített záródolgozatát - a személyiségvédelem szabályainak betartásával - szóban megvédi. A záródolgozatot a vizsga időpontja előtt 30 nappal kell benyújtani.

A gyakorlati munka ismertetése során elsősorban az alábbiakra kell kitérni:

- a probléma meghatározása az okok megjelölésével,

- a beavatkozás, segítségnyújtás lehetséges módozatainak vázolására,

- a beavatkozás során közreműködött szakemberek szakmai illetékességének és együttműködésének elemzésére,

- az elért eredmények, illetve bekövetkezett kudarcok bemutatására és okainak elemzésére,

- a gyakorlati munka lezárásának körülményeire,

- a vizsgázó saját szerepének értelmezésére és tapasztalatainak összegzésére.

A gyakorlati vizsga során a vizsgázónak bizonyítani kell, hogy az elméletben és gyakorlat közben szerzett ismereteivel és jártasságával átlát egy komplex problémát, más szakemberekkel képes együtt közreműködni annak megoldásában, s eközben alkalmazza a felelős munkavégzéshez szükséges elméleti-gyakorlati felkészültséget, háttérismereteit.

A gyakorlati vizsgára meg kell hívni azt a tereptanán, aki a záródolgozat terepgyakorlati helyszínén a vizsgázó munkáját irányította.

2. A vizsga értékelése

A vizsgázó elméletből és gyakorlatból kap osztályzatot.

Mindkét vizsgarészt 1-től 5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni. A vizsgázó akkor kaphat szakképesítést, ha mindegyik vizsgarészből legalább elégséges osztályzatot ért el.

Elméleti jegyét a szóbeli vizsga 3 témaköreire adott érdemjegyek állaga alapján - a kerekítés szabályai szerint - kell megállapítani.

A szakmai gyakorlat osztályzatát a záródolgozat értékelése, valamint ennek szóbeli megvédése alapján kell megállapítani.

3. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

Iskolarendszerű képzésben:

- érettségi bizonyítvány,

- saját élményű személyiségfejlesztő csoport elvégzéséről szóló igazolás,

- a gyakorlati munkál bemutató záródolgozat. Iskolarendszeren kívüli képzésben:

- érettségi bizonyítvány,

- saját élményű személyiségfejlesztő csoport elvégzéséről szóló igazolás,

- a gyakorlati munkát bemutaló záródolgozat,

- 800 óra elméleti képzésen és 800 óra szakmai gyakorlaton való részvétel igazolása (munka melletti képzési formában - ha a hallgató a képzés ideje alatt szociális munkakörben dolgozik - az elméleti képzés 30%-a távoktatási formában, valamint a szakmai gyakorlatból 400 óra terepgyakorlat saját munkahelyen is megszerezhető);

- sikeres beszámolók: szociális munka elmélete tantárgyból, társadalomismeretből, pszichológiából és jogi ismeretekből.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól felmentés nem adható.

Szociális gondozó és ápoló szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

Szakképesítés azonosító száma: 68 2 3313 12 2 0 0 5

Szakképesítés megnevezése: szociális gondozó és ápoló

II. A szakképesítés munkaterületei

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

3. A munkaterület rövid leírása

A szociális gondozó és ápoló a gondozási folyamatban gondozási alapfeladatokat lát el felsőfokú végzettségű egészségügyi vagy szociális szakember irányításával.

Munkatevékenysége során

- a gondozott saját környezetében vagy intézményi keretek között,

- a gondozott életkorából, élethelyzetéből és egészségi állapotából következő szükségleteit figyelembe véve,

- a gondozott meglévő képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével

segítséget nyújt a gondozott fizikai, mentális, szociális és lakókörnyezeti szükségleteinek a kielégítéséhez.

Jellemző tevékenységi területei:

- szociális alap- és szakellátás intézményei, különösen házi segítségnyújtás, nappali ellátását biztosító intézmények és ápoló-gondozó otthonok.

A gondozási folyamat során végzett jellemző tevékenységek főbb csoportjai:

- gondozottjával segítő kapcsolatot alakít ki és tart fenn,

- az orvos előírásai szerinti alapvető gondozási, ápolási feladatokat lát el, valamint a gondozottat és környezetét erre megtanítja,

- gyógyászati és rehabilitációs segédeszközöket alkalmaz, használatukra megtanítja a gondozottat és környezetét,

- segítséget nyújt a higiénia megtartásában,

- közreműködik a gondozott háztartásának vitelében,

- elősegíti a gondozottnak a környezetével való kapcsolattartását,

- veszélyhelyzeteket felismer, és a szakmai illetékesség határait betartva elhárít,

- megelőzést végez,

- részt vesz egyéni és csoportos szabadidős, foglalkoztató és rehabilitációs programok szervezésében,

- közreműködik annak érdekében, hogy a gondozásra szoruló személy igénybe vehesse a számára szükséges szociális ellátásokat,

- gondozásba vételt, intézeti ellátást előkészít, a gondozottat ennek igénybevételére felkészíti,

- munkacsoport tagjaként végzi a tevékenységét,

- a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információkat gyűjt és továbbít, valamint a munkájához kapcsolódó dokumentációkat vezeti.

- tudását, ismereteit folyamatosan megújítja.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:

1. Gondozottjával segítő kapcsolatot alakít ki és tart fenn

- ismerje a klienssegítő folyamatokat, a pozitív kapcsolat elemeit, a problémamegoldó modell mozzanatait és ezen belül saját szerepét,

- a gondozottal kialakított segítő kapcsolatában tudja alkalmazni a segítő beszélgetés elemeit,

- képes észrevenni a gondozott nem vagy nem megfelelően kielégített szükségleteit, ezekről szakszerűen képes tájékoztatni az érintett szakembereket,

- a felsőfokú szakember irányításával részt vesz a gondozott egészségi és szociális helyzetének megváltoztatásában,

- a szociális munka etikai szabályait betartva segíti a gondozottat a kívánt változás elérésében.

2. Az orvos előírásai szerint alapvető gondozási és ápolási feladatokat lát el, valamint a gondozottat, illetve környezetét erre megtanítja

- ismerje a gondozott mozgásának segítési módozatait:

= a gondozott hely- és helyzetválloztatásának segítési módját,

= a gondozott fektetését,

- a gondozott öltöztetésének segítségét tudja szakszerűen elvégezni,

- a gondozott pihenésének biztosítását ellátja, vagy erre a hozzátartozót megtanítja:

= ágyazás,

= ágyneműcsere,

= felfekvés felismerése és alapszintű ellátása,

- tudjon aktívan részt venni a gondozott táplálási folyamatában,

- ismerje az ágytál és vizelőedény használatát,

- tudjon testváladékot vizsgálatra levenni és tárolni,

- ismerje fel a gondozott folyadékháztartásával összefüggő ápolási feladatok szükségességét, és tudjon szakszerűen folyadékpótlást biztosítani entherális úton,

- ismerje az öregedés élettanát, és az öregedéshez leggyakrabban hozzájáruló betegségeket és ápolási igényeit,

- ismerje a fogyatékosok gondozási és ápolási alapfeladatait,

- legyen képes a gyógyszerformák elkülönítésére, a gyógyszerek orális adagolására az orvosi előírások szigorú betartásával,

- legyen képes nedves belélegeztetés (inhaláció) elvégzésére,

- rendelkezzen anatómiai és élettani alapokra épülő klinikai, kisklinikumi alapismeretekkel, és tudja végrehajtani az ezekhez kapcsolódó alapápolási feladatokat:

= urológia,

= orr-fül-gégészeti,

= bőrgyógyászati,

= szemészeti,

= nőgyógyászati,

= fog- és szájbetegségek,

= sebészet,

= belgyógyászat területén,

- legyen képes a gondozott megfigyelésére, a tünetek szakszerű jelzésére, különös tekintettel a krónikus, illetve a szenvedélybetegségekre,

- ismerje az ápolás etikai normáit, és alkalmazza munkája során.

3. Gyógyászati és rehabilitációs segédeszközöket alkalmaz, használatukra megtanítja a gondozottat és környezetét

- ismeri a rehabilitáció fogalmát, fajtáit,

- a vizeletzacskó ürítését és cseréjéi szakszerűen el tudja végezni,

- tudja használni a gondozott pihenését elősegítő eszközöket,

- a gondozott helyváltoztatásához szükséges eszközöket tudja kezelni (tolókocsi stb.),

- a gondozott higiénés szükségleteinek kielégítéséhez igénybe tudja venni a legkorszerűbb segédeszközöket.

4. Segítséget nyújt a higiénia megtartásában

- legyen képes aktívan közreműködni a gondozott egészséges életterének a kialakításában,

- ismerje a személyi higiéniával kapcsolatos szabályokat, és szakszerűen tudja elvégezni a higiénés szükségletek kielégítését,

- legyen képes meghatározni a fertőzés és a járvány fogalmát, kialakulásának módozatait, lefolyását és a megelőzésükkel kapcsolatos feladatokat,

- tudja alkalmazni a fertőtlenítőszereket és a fertőtlenítő eljárásokat.

5. Közreműködik a gondozott háztartásának vitelében

- legyen képes a háztartási feladatokat rendszerezni, házi munkát megszervezni,

- tudjon a háztartási gazdálkodással kapcsolatos praktikus tanácsokat adni,

- szükség szerint legyen képes mindennapi életmenet biztosítására (ügyintézés, bevásárlás, kisállatokról gondoskodás stb.),

- ismerje a közélelmezési alapfeladatokat (ételtárolás, mosogatás higiéniája, ételfertőzés esetén követendő eljárásokat),

- tudja alkalmazni a korszerű táplálkozás alapelveit,

- ismerje a különböző élelmiszerekkel szembeni érzékenységet,

- tudjon a gondozott étkeztetési eltéréseihez alkalmazkodni, és a gondozott állapotának megfelelő egészséges étrendet összeállítani, ismerje a legfontosabb diétákat.

6. Elősegíti a gondozottnak a környezetével való kapcsolattartását

- a gondozási folyamaiba be tudja kapcsolni a környezetét, képes legyen felmérni a gondozott és intézményi kapcsolatait (genogram és ecomap ismerete),

- törekedjen a gondozott elszigeteltségének megszüntetésére.

7. Vészhelyzeteket felismeri és a szakmai illetékesség határait betartva elhárít

- ismerje a munkavédelem alapszabályait és tartsa be,

- képes legyen felismerni a gondozott lelki krízishelyzetét és tudja szakszerűen jelezni a szakmai munkacsoport felé,

- tudjon elsősegélyt nyújtani, majd ezt követően a szükséges intézkedéseket megtenni (mentő-, orvoshívás):

= eszméletvesztéses állapot,

= légzési zavarok,

= belgyógyászati balesetek,

= sebészeti balesetek

esetén,

- ismerje a kötözés alapfogásait:

= hőártalmak,

= fagyás,

= traumák

esetén,

- ismerje a törött végtagok rögzítésének technikáját,

- ismerje az ideiglenes vérzéscsillapítást,

- tudjon szabad légutat biztosítani,

- halál esetén tudjon szakszerűen intézkedni,

- ismerje fel az elemi létfeltételek hiányát, és intézkedjen szakszerűen.

8. Megelőzést végez

- a gondozott egészségi állapota és szociális helyzete további romlásának megakadályozása érdekében képes a gondozott szükségleteinek megfelelő szolgáltatás és anyagi támogatás igénylésére,

- a gondozottal megfigyeli, és a különböző betegségek tüneteit idejében felismeri,

- képes megtanítani a gondozottat, a szociokulturális hátterét is figyelembe véve, az egészséges életvitelre és ennek betartására,

- az egészségügyi és szociális szükségleteken túl pszichésen is támogatja.

9. Részt vesz egyéni és csoportos szabadidős, foglalkoztató és rehabilitációs programok szervezésében

- tudjon napi foglalkoztatási programot készíteni gondozottjának vagy egy gondozott csoportnak,

- képes megszervezni a csoportos foglalkozás feltételeit (anyagi, környezeti, személyi),

- a gondozottak igényeiből kiindulva képes szabadidős foglalkozásokat (pl. kirándulási) szervezni,

- közreműködik a különböző ünnepi programok elkészítésében, a házi segítségnyújtás és az intézeti gondozás területén egyaránt,

- észre tudja venni a nem megfelelően kielégített közösségi szükségleteket, ezekről tájékoztatja az érintett szakembereket.

10. Közreműködik annak érdekében, hogy a gondozásra szoruló személy igénybe vehesse a számára szükséges szociális ellátásokat

- ismerje a mai magyar társadalom szerkezetét és az egyes társadalmi rétegek tipikus problémáit,

- ismerje a helyi társadalom szerkezetét, jellemző problémáit, valamint a megoldásukra irányuló törekvéseket,

- ismerje a szociális szolgáltatások jogi előírásait, igénybevételük általános feltételeit,

- ismerje a szociális juttatások pénzbeli és természetbeni, intézményi és szolgáltatási rendszerét,

- igazodjon el a szociális juttatásokhoz, szolgáltatásokhoz való hozzájutás szabályai között,

- ismerje a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás eljárási rendjét és a formai követelményeit, az ügyintézés során ennek megfelelően járjon el,

- képes legyen megérteni és átlátni az egyén szűkebb, valamint tágabb társadalmi környezete közötti összefüggéseket.

11. Gondozásba vételt, intézeti ellátást előkészít, a gondozottat erre felkészíti

- ismerje a különböző államigazgatási eljárásokat,

- ismerje az államigazgatás alapfogalmait, a jogorvoslat lehetőségeit és erről tájékoztatja gondozottját,

- ismerje a kérelmek benyújtásának feltételeit és formai követelményéi,

- ismerje a szociális szolgáltatások hozzájutási szabályait, feltételeit,

- ismerje a szociális területre vonatkozó alapvető jogszabályokat;

- a gondozott felhatalmazása alapján közreműködik az ellátás igénylésében,

- felkészíti a gondozottal a területi, intézményi szociális ellátása igénybevételére.

12. Munkacsoport tagjaként végzi a tevékenységét

- legyen tisztában a munkacsoporton belüli szerepével, feladataival, valamint a szakmai illetékesség határaival,

- ismerje a csoportmunka működésének törvényszerűségeit,

- legyen belső igénye a szakmai együttműködésre a munkacsoport tagjaival,

- tudjon célirányosan felkészülni a munkacsoport megbeszéléseire,

- a szakmai munkacsoporton belül konstruktívan tudjon kialakított álláspontja mellett kiállni,

- építse be tevékenységébe a munkacsoporton belül született megállapodásokat,

- ismerje a szupervizió funkcióját és a szuperviziós folyamat lényegét.

13. A személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információkat gyűjt és továbbít, valamint a munkájához kapcsolódó dokumentációkat vezeti

- szakszerűen vezeti az ápolási és gondozási naplót.

- esetleírást vezet, és szakszerűen továbbítja a gondozottal kapcsolatos feljegyzéseit a munkacsoport szakemberei felé,

- tudjon adatokat, tényeket gyűjteni, ismerje fel a gondozott helyzetével kapcsolatos szükségleteket,

- tudjon szakszerűen kapcsolatot fenntartani a gondozottal, hozzátartozóival, környezetével és a szociális intézményekkel,

- tudjon környezettanulmányt készíteni, megfelelően rögzíteni és továbbítani.

14. Tudását, ismereteit folyamatosan megújítja

- legyen tisztában saját tanulási, továbbtanulási szükségleteivel,

- képes legyen követni az egészségügy és a szociális szakterület munkáját érintő új ismereteit,

- az új információkat tudja hasznosítani a gyakorlati munkája során.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

4.1. A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészekben áll.

a) Az írásbeli vizsga tantárgya és időtartama

- Központi feladatlap zárt és nyílt rendszerű feladatokból áll. Felöleli a szociálpolitikát, szociális gondoskodást, igazgatási és ügyviteli ismereteket, a gondozás- és ápolástant, fogyatékos gondozása ismereteket, anatómiái, élettant, kórtant, szociális szervezést, közegészség-járványtant, a dietétikát, belgyógyászatot, idősgondozással kapcsolatos alapismereteket, lélektani alapfogalmakat gyógyszertani alapismereteket, sebészeti alapismereteket.

- Értékelését a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet által kiadott megoldókulcs alapján kell végezni.[4]

- A megoldásra 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

b) A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama

A hallgató a szóbeli vizsgán egy tételt húz, amely az alábbi kérdésköröket öleli fel:

1. A szociális gondozás és ápolás fogalma, feladatköre, klinikai ápolás és kisklinikumok.

2. Társadalmi és szociálpolitikai ismeretek, a szociális munka alapfogalmai.

A szóbeli vizsgatételsort a szakképesítést folytató intézménynek kell összeállítani a Népjóléti Minisztérium által közzétett vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével. A képzőhely által összeállított vizsgatételsort a jóváhagyásra meg kell küldeni a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézetnek a vizsga időpontja előtt hat hónappal.[5]

Felkészülési idő 30 perc.

c) A gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsga két részből áll:

I. Alapvelő gondozási, ápolási, elsősegély-nyújtási tevékenység elvégzése a vizsgabizottság előtt kórházi vagy laboratóriumi környezetben.

2. Szociális esettanulmány alapján beavatkozási, gondozási terv készítése a szociális gondozó és ápoló feladatainak megjelölésével.

A gyakorlati vizsga tételsor alapján történik, melyet a szakképzést folytató intézmény állít össze a Népjóléti Minisztérium által készített vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével.

A vizsgázó a gyakorlati vizsgán tételt húz.

4.2. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei:

- a 8. általános iskolai végzettségei igazoló bizonyítvány,

- a kötelező 800 órás szakmai gyakorlat igazolása a következő bontásban:

= 250 óra ápoló-gondozó otthon,

= 250 óra kórházi,

= 300 óra területi (alapellátás nappali vagy átmeneti) szociális gondozó intézményben kell eltölteni úgy, hogy az utóbbiból 100 órát nem időskorúakat ellátó intézményben kell teljesíteni,

- sikeres beszámolók

= szociálpolitika, szociális gondoskodás, szociális munka témaköréből,

= gondozási alapismeretekből,

= anatómiai-élettani-kórtani alapismeretekből,

= igazgatási és szervezési ismeretekből,

= ápolás, gondozás lélektani alapismereteiből,

= dietétikából,

= belgyógyászat-gerontológia-geriátriai alapismeretekből,

= sebészeti alapismeretekből,

= ideg-elmegyógyászati alapismeretekből,

= a fogyatékosság témaköréből.

4.3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A gyakorlati vizsga 1. pontja alól felmentés adható, ha a vizsgázó egészségügyi szakközépiskolai vagy szakiskolai, illetve ápolási asszisztensi végzettséggel rendelkezik. A vizsga többi része alól felmentés nem adható.

4.4. A szakképesítő vizsga értékelése

- Eredményes vizsgát lett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette. Minden vizsgarészt 1-től 5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni. A gyakorlati jegyet a gyakorlati vizsga két témakörére adott érdemjegyek átlaga adja, kivéve, ha az egyik témakör érdemjegye elégtelen.

Ebben az, cselben a gyakorlati vizsgarészt elégtelennek kell minősíteni.

- Eredménytelen vizsga esetén a jelölt 2 éven belül javítóvizsgát lehet.

Lábjegyzetek:

[1] A Magyar Közlönyben megjelent hivatalos szöveg: "1993. évi LXXXVI. törvény", amelyet elírás miatt javítottunk.

[2] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.

[3] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.

[4] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.

[5] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.

Tartalomjegyzék