1/1995. (I. 18.) NM rendelet
a szociális asszisztens, valamint a szociális gondozó és ápoló szakképesítések szakmai követelményeiről
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: szakképzési törvény) 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:[1]
1. §
E rendelet mellékleteként kiadom a népjóléti miniszter ágazatába tartozó szociális asszisztens, továbbá a szociális gondozó és ápoló szakképesítések szakmai követelményeinek jegyzékét, a jegyzékben megjelölt szakképesítések szakmai és vizsgáztatási követelményeit, továbbá - a szakképzési törvény 2. §-ának (1) bekezdésében felsorolt, szakmai vizsga szervezésére jogosult, szakképzést folytató intézmények mellett - a szakmai vizsga szervezésére feljogosított intézményeket.
2. §
(1) A szociális asszisztens szakképzés során az iskolarendszerű képzésben a Népjóléti Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) által kiadott központi oktatási program alkalmazása kötelező, az iskolarendszeren kívüli képzésben irányadó.
(2) A szociális gondozó és ápoló szakképzés során a minisztérium által kiadott központi oktatási program irányadó.
(3) A szociális asszisztens képzési projekt keretében szervezett kísérleti képzésekben részt vett és a minisztérium által kijelölt vizsgabizottság előtt sikeres vizsgát tett személyek képesítése egyenértékű az e jogszabály követelményei szerint szerzett képesítéssel.
3. §
E rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Kovács Pál s. k.,
népjóléti miniszter
Melléklet az 1/1995. (I. 18.) NM rendelethez
Az állam által elismert - a népjóléti miniszter ágazatához tartozó - szakképesítéshez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgáztatási követelmények jegyzéke
Szociális asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
Szakképesítés azonosító száma: 68 4 3311 12 2 0 03
Szakképesítés megnevezése: szociális asszisztens
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
2/a) A szakképesítéssel betölthető további munkakörök, foglalkozások
2/b) A szakképesítéssel betölthető rokon munkakörök, foglalkozások
3. A munkaterület rövidjellemző leírása
A szociális asszisztens középfokú végzettségű segítő szakember, aki az egyéni esetkezelés, a csoport- és a közösségi munka területén az irányítását végző felsőfokú végzettségű szociális szakember által kijelölt feladatokat lát el. Részt vesz a szociális szolgáltatást igénybe vevők (a továbbiakban: kliensek) problémáinak megoldásában, az intézményen belüli adminisztrációban, az intézményre jellemző munkamódokban.
Tevékenysége során felkutatja, mozgósítja és hasznosítja a meglévő társadalmi, közösségi és intézményi erőforrásokat és ezek igénybevételével, valamint a kliens(rendszer) saját erőforrásainak mobilizálásával segít a kliensek saját problémáinak önálló megoldásában. Ezen tevékenységét különböző típusú (szociális, egészségügyi, munkaügyi, kulturális, oktatási, államigazgatási, igazságügyi, honvédelmi) állami és nem állami intézményekben végzi elsősorban az alábbi problématerületeken:
- hajléktalanság,
- szegénység,
- munkanélküliség,
- kisebbség, etnikai csoportok védelme,
- devianciák,
- egészségkárosodás, fogyatékosság,
- migráció,
- gyermekvédelem, a gyermekekről való gondoskodás,
- idősellátás,
- a társadalmi nyilvánosság szférája,
- a civil társadalom fejlesztése.
A kliens(rendszer) és saját személyisége védelme érdekében rendszeresen részt vesz esetmegbeszéléseken, ahol a segítő folyamat elvei és az együttműködés gyakorlati megvalósítása a megbeszélés tárgya. Aktívan közreműködik intézménye értékrendjének a szakma etikai normái szerinti alakításában, valamint törekszik önmaga folyamatos képzésére, az új kutatási tapasztalatok gyakorlati hasznosítására.
Feladatait
- az intézmény által rendelkezésre bocsátott eszközökkel,
- az intézményre jellemző munkamódok alkalmazásával,
- a kliens és intézmény között megkötött szerződés alapján,
- a munkakörének megfelelő mélységig,
- a kliens megelégedésére,
- a szakma etikai szabályainak betartásával
látja el.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
A szociális asszisztens munkája során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz, közvetlenül kapcsolódó követelmények:
1. Az egyéni esetkezelés során
- ügyfeleket fogad,
- ügyeket intéz,
- dokumentál,
- a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információt gyűjt és közvetít,
- részt vesz a segítő kapcsolat létesítésében, fenntartásában és lezárásában,
- részt vesz az esetmegbeszéléseken.
Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje az egyén biológiai, pszichikai, szociális meghatározottságát; az egyéni életút fontosabb állomásait; az élet- és család ciklusait; az érés és a fejlődés szakaszai fogalmi különbözőségét; valamint az egyedfejlődésben a növekedést akadályozó tényezőket és zavarokat.
- Rendelkezzen ismeretekkel az egyéni, a családi, a csoportbeli és a közösségi rendszerek kölcsönös függőségi viszonyairól és szükségleteiről:
= a kliensrendszer életét, életmódját meghatározó tényezők (biológiai, pszichológiai, társadalmi, gazdasági, kulturális, etnikai, átlagtól eltérő életmód),
= valamint a közösségi és lakóhely szerinti rendszerek (szervezeti struktúrák, társadalmi, gazdasági és politikai hatalmi struktúrák)
alapján.
- Ismerje a klienssegílő folyamatokat, a pozitív segítő kapcsolat elemeit, a szerződéskötés lényegét, valamint a problémamegoldó modell fontosabb mozzanatait.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Tudja alkalmazni a pozitív segítő kapcsolat elemeit (a kliens szabad akaratának, elfogadása, empatikus megértése, belső erőforrásainak felhasználása, aktív részvételének megerősítése és fenntartása a beavatkozási folyamat során).
- Legyen képes részt venni az esetfelderítési folyamatban; a kliens szükségleteinek és vágyainak a felderítése során tudjon különbséget lenni a rövid- és hosszú távú célok között.
- Az interjúzás során legyen képes a megfelelő légkör kialakítására, helyes kérdésfeltevésre, empatikus megértésre, bátorításra, megerősítésre, az elhangzottak tisztázására, értelmezésére, kiegészítésére, összegzésére, általánosítására, illetőleg információátadásra és javaslattevésre.
- Az egyéni esetkezelés során tudjon családtérképet (genogramot) és intézményi kapcsolatok térképet (ecomapot) készíteni.
- Tudja a birtokába kerülő információkat a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával rögzíteni és továbbítani.
- Az ökológiai megközelítés alapján tudja értelmezni a kliens helyzetét és viselkedését (az egyén/család szükségleteit és irányultságait, a vele/velük szemben támasztott szerepelvárásokat és feladatokat, a rendelkezésre álló informális, formális és társadalmi erőforrásokat).
- A kliense problémamegoldó képességét folyamatosan fejlesztő módon tudjon részt venni a beavatkozási programban (tanácsadás, támogatás, közvetítés, képviselet, informálás, felvilágosítás, közvetlen gondozás, életvitelben segítségnyújtás stb.).
- Legyen képes időben felkészülni az esel befejezésére, amely során tekintettel van a kliens vagy a programban részt vevők felkészítésére is.
- Az esetmegbeszélés folyamatában tudja értékelni a beavatkozási program eredményeit a kitűzött célok elérése és a bekövetkezett változások alapján.
2. A csoportmunka során
- Reszt vesz a csoport létesítésében, a csoportfolyamatok elindításában, fenntartásában és lezárásában, valamint ezek dokumentálásában.
- Nem terápiás jellegű csoportokban szabadidős programokat szervez és vezet.
- Részt vesz a csoporttagok külső és belső erőforrásainak mozgósításában.
Alapvető elméleti ismeretek
- Rendelkezzen kellő ismeretekkel a szociálpszichológia alapjairól.
- Rendelkezzen átfogó ismeretekkel a különböző céllal létrehozott csoportok fajtáiról, s ezeken belül a csoportdinamika, a kommunikáció, a szerepek és szereprendszerek folyamatairól, valamint a szociális asszisztens eltérő szerepeiről.
- Legyen tájékozott a csoportszervezés legfontosabb mozzanatairól és eljárásairól.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Az adott klienskörben érvényes hagyományokat, normákat, értékeket, szükségleteket és irányultságokat figyelembe véve tudjon kapcsolatot létesíteni és fenntartani különböző méretű kliensrendszerekkel.
- A csoport vezetőjével együttműködve legyen képes részt venni a csoportfolyamatok segítésében (odafigyelés a csoporttagokra és csoporttörténésekre; összpontosítás a csoporton belüli kommunikációra; saját egyéni megnyilvánulások; a csoporttagok bevonásának segítése).
- Legyen képes együttműködni a csoportvezetővel (nyílt kommunikáció egymás közt és csoporthelyzetben, folyamatos értő figyelem, adekvát énközlés).
- Legyen felkészülve szabadidős csoportok önálló vezetésére.
3. A közösségi munka során
- Részt vesz a közösségi szükségletek felmérésében, a problémák azonosításának és megoldásának folyamatában, az önszerveződő kezdeményezések felismerésében és támogatásában.
- Munkája során támaszkodik a civil társadalmi szerveződésekre.
- Felvilágosító tevékenységet folytat.
Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a társadalompolitika fogalmát, eszközrendszerét, a fontosabb társadalompolitikai célkitűzéseket és ideológiai rendszereket.
- Ismerje a helyi közösség fogalmát az érdekek, érdekellentétek érdekegyeztetés, a képviselet elvét, a demokrácia fogalmát; valamint ezek hatását, szerepét a helyi társadalom működésében.
- Tudja, hogy az adott helyi közösség nem más, mint csoportok, társadalmi kapcsolatok, különböző szervezetek és irányító testületek együttese.
- Rendelkezzen ismeretekkel a közösségszervezés, valamint az önsegítő csoportok szervezése módszereinek alapjairól.
Alkalmazás a gyakorlatban
- A gyakorlatban képes legyen észlelni a fel nem ismert vagy a nem megfelelően kielégített közösségi szükségleteket, ezekről tudja tájékoztatni a megoldási folyamat elindításához kompetens kollégákat.
- Ismerje fel az adott közösség jelentős személyiségeit, informális és formális vezetőit, valamint az önszervező kezdeményezéseket.
- Legyen képes az önszerveződő csoportok tevékenységét segíteni a működési feltételek javításával; propagandájuk megszervezésével, eredményeik nyilvánosságra hozatalával, az általuk hozzáférhető és igénybe vehető erőforrásokról, illetőleg a hozzájutás feltételeiről való tájékoztatással; az eredményes tevékenységükhöz szükséges információadással.
4. A szociális adminisztráció területén
- Az ügykezelés általános, valamint az adott intézmény speciális adminisztrációs szabályainak megfelelően önálló adminisztrációs tevékenységet végez.
- Feladat- és hatáskörének megfelelően ügyintézői feladatokat lát el.
Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a szociális ellátó intézményt, mint szervezetet és mint adminisztratív rendszert, valamint a szociális és az intézményi adminisztráció funkcióját, működési mechanizmusait.
- Ismerje az államigazgatási eljárás és a szociális igazgatási rend szabályait, valamint az ügykezelés eljárási rendjét és szabályait.
- Rendelkezzen ismeretekkel a számítógép-kezelés alapjairól és a számítógépes adatnyilvántartásról.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Legyen alkalmas folyamatosan, rendezetten vezetni az intézmény működéséhez, az esetkezeléshez szükséges írásos adminisztrációt.
- Munkája során használni tudja a számítógépet.
- Az adminisztráció csatornáin keresztül is képes legyen együttműködni az esetben érintett, illetve programban részt vevő társintézményekkel, formális és informális szervezetekkel.
- A szociális igazgatás jogi szabályainak ismeretében, valamint a kliens helyzetét figyelembe véve képes legyen előkészíteni államigazgatási döntéseket, és a munkafolyamat során szakmai illetékességén belül döntéseket hozni.
5. A társadalmi, közösségi és intézményi erőforrások igénybevétele területén
- Az egyéni esetkezelés, valamint a csoport- és közösségi munka során a kliens(rendszer) saját erőforrásai mellett mozgósítja az igénybe vehető szociálpolitikai erőforrásokat, valamint a helyi közösség erőforrásait.
Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a társadalmi egyenlőtlenségképző tényezőket, valamint az elosztási viszonyokat és működési mechanizmusokat.
- Ismerje az erőforrások fajtáit és formáit, valamint szerepeit, funkcióit.
- Legyen tisztában a különböző élethelyzetekkel és az ezekben fellépő erőforrás-szükségletekkel.
- Rendelkezzen ismeretekkel az államhatalom legfelsőbb szerveiről az állampolgárok alapvető jogairól és kötelességeiről, különös tekintettel a szociális alapjogokra.
- Ismerje a szociálpolitika céljait és eszközrendszerét, a szociálpolitika intézményeit.
- Legyen áttekintése a szociálpolitika intézményi struktúrájáról, az egyes intézmények feladatairól, működéséről és funkciózavarairól.
- Ismerje a szociális ellátórendszereket és a szolgáltatásaikhoz való hozzájutás feltételeit.
Alkalmazás a gyakorlatban
- A fenti elméleti ismereteket gyakorlati tevékenysége során legyen képes integrálni és szakszerűen alkalmazni.
- Legyen képes a gyakorlatban a helyi társadalom erőforrásait feltérképezni.
- Legyen képes megfelelő munkakapcsolatot kialakítani és fenntartani a társintézmények munkatársaival.
6. Általános szakmai követelmények
6.1. A szociális munka értékeinek és etikai szabályainak megfelelő tevékenységvégzés
Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a segítő tevékenység alapdilemmáit és a szakma etikai kódexét.
- Ismerje a szociális asszisztens kompetenciahatárait és a különböző szakmai szerepeit.
- Rendelkezzen ismeretekkel a fontosabb társadalompolitikai célkitűzésekről és a velük kapcsolatos ideológiai rendszerekről.
- Ismerje a szociális munka főbb modelljeit, valamint ezeken belül a kliens és a segítő helyét, szerepét.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Legyen érzékeny és elkötelezett az emberi szükségletek és érdekeltségek iránt, tudjon e szerint cselekedni.
- Rendelkezzen a konfliktus tűrőképességgel és dönteni tudás képességével, tudja döntését vállalni az etikai dilemmái okozó helyzetekben.
- Munkája során a szakma etikai szabályai szerint járjon el a kliensekkel, a munkatársakkal és más intézmények munkatársaival.
- Tudja betartani szakmai illetékességének határait.
- Legyen képes a sajátjáétól eltérő életstílussal, háttérrel és tulajdonságokkal rendelkező kliensek elfogadására és tiszteletben tartására.
6.2. Kommunikáció Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a személyközi kommunikációs folyamai vázlatos modelljét és elemeit.
- Ismerje a kommunikáció funkcióit és a hiteles kommunikáció feltételeit.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Legyen képes a helyzetnek megfelelő énközlésre.
- Tudja megfigyelni és legyen képes bekapcsolódni más személyek viselkedésének elemzési folyamatába.
- Tudja alkalmazni az értő figyelem módszerét.
- Legyen képes megfelelő kommunikációra beszéd, olvasás, írás, hallás és nonverbális úton.
6.3. Önismeret Alapvető elméleti ismeretek
- Legyen tisztában az önismeret korszerű értelmezésével, az önismeret jelentőségével és az önismerethez vezető néhány tipikus úttal.
- Ismerje az önelemzés, a kritikus reflektivitás szerepét, valamint a reflektálás módszereit.
- Rendelkezzen átfogó ismeretekkel a szakmai kiégés folyamatáról és kivédésének lehetőségeiről.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Rendelkezzen szakmai önismerettel és reális énképpel.
- Legyen képes mozgósítani saját személyét, mint "munkaeszközt".
- Tudja személyes bevontságát ellenőrizni, és ismerje fel, ha ebben segítségre van szüksége.
- Legyen képes felismerni saját személyiségbeli lehetőségeit és korlátait az adott helyzetekben, tudja ezeket figyelembe venni a feladat vállalása és a feladat végrehajtása során.
- Külső segítség igénybevételével ismerje lel a szakmai kiégés jeleit, és legyen képes működtetni az ennek kivédését szolgáló mechnizmusokat.
6.4. Esetmegbeszélésen való rendszeres részvétel Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a szupervizió, illetve esetmegbeszélés funkcióit.
- Legyen tisztában az esetmegbeszélés folyamatával. Alkalmazás a gyakorlatban
- Tudjon felkészülni az esetmegbeszélő alkalmakra.
- Legyen képes az esetmegbeszélés során reális önértékelésre, tudjon kiállni saját álláspontja mellett, tudja elfogadni az építő bírálatot és az esetmegbeszélés megállapodásait.
6.5. Folyamatos önképzés Alapvető elméleti ismeretek
- Ismerje a felnőttkori, élethosszig tartó tanulás jellemzőit, valamint a tanulás folyamatát és mozgatórugóit.
- Rendelkezzen ismeretekkel saját tanulási stílusáról, módszereiről és tanulási motivációiról.
Alkalmazás a gyakorlatban
- Legyen képes felismerni saját tanulási szükségleteit, tegyen lépéseket ezen szükségletek kielégítéséért.
- Tudja alkalmazni tevékenységében a megismert új kutatási és gyakorlati tapasztalatokat.
- Tudja alkalmazni a munkája során szerzett elméleti és gyakorlati tapasztalatait a további tevékenysége során.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
1. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szóbeli és gyakorlati vizsgarészekből áll.
A szóbeli vizsga keretében a vizsgázónak számot kell adnia a szakterületének műveléséhez elengedhetetlen tudományterületek legfontosabb megállapításainak középfokú - a gyakorlati alkalmazást lehetővé levő, nem tudományos szintű - ismeretéről.
A gyakorlati vizsga keretében a vizsgázónak gyakorlati jártasságát és problémamegoldó képességét kell értékelni.
a) A szóbeli vizsga kérdéskörei és időtartama
A szóbeli vizsgán a vizsgázó egy tételi húz, amely az alábbi három kérdéskört öleli fel:
- a szociális munka társadalomismereti háttere: társadalmi struktúra és egyenlőtlenségek, társadalomtörténeti és szociálpolitikai ismeretek;
- a szociális munka emberismereti háttere: szociálpszichológia, lélektani ismeretek, valamint személyiség- és csoportdinamika,
- a szociális munka elmélete: a szociális munka módszerei, etikai problémái és jogi háttere.
A szóbeli vizsgatételsort a szakképesítést folytató intézménynek kell összeállítani a Népjóléti Minisztérium által közzétett vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével. A képzőhely állal összeállított vizsgatételsort jóváhagyásra meg kell küldeni a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézetnek a vizsga időpontja előtt hat hónappal.[3]
A vizsga időtartama max. 30 perc.
b) Gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsgán a vizsgázó a korábbi szakmai gyakorlat során végzett munkatevékenységéről készített záródolgozatát - a személyiségvédelem szabályainak betartásával - szóban megvédi. A záródolgozatot a vizsga időpontja előtt 30 nappal kell benyújtani.
A gyakorlati munka ismertetése során elsősorban az alábbiakra kell kitérni:
- a probléma meghatározása az okok megjelölésével,
- a beavatkozás, segítségnyújtás lehetséges módozatainak vázolására,
- a beavatkozás során közreműködött szakemberek szakmai illetékességének és együttműködésének elemzésére,
- az elért eredmények, illetve bekövetkezett kudarcok bemutatására és okainak elemzésére,
- a gyakorlati munka lezárásának körülményeire,
- a vizsgázó saját szerepének értelmezésére és tapasztalatainak összegzésére.
A gyakorlati vizsga során a vizsgázónak bizonyítani kell, hogy az elméletben és gyakorlat közben szerzett ismereteivel és jártasságával átlát egy komplex problémát, más szakemberekkel képes együtt közreműködni annak megoldásában, s eközben alkalmazza a felelős munkavégzéshez szükséges elméleti-gyakorlati felkészültséget, háttérismereteit.
A gyakorlati vizsgára meg kell hívni azt a tereptanán, aki a záródolgozat terepgyakorlati helyszínén a vizsgázó munkáját irányította.
2. A vizsga értékelése
A vizsgázó elméletből és gyakorlatból kap osztályzatot.
Mindkét vizsgarészt 1-től 5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni. A vizsgázó akkor kaphat szakképesítést, ha mindegyik vizsgarészből legalább elégséges osztályzatot ért el.
Elméleti jegyét a szóbeli vizsga 3 témaköreire adott érdemjegyek állaga alapján - a kerekítés szabályai szerint - kell megállapítani.
A szakmai gyakorlat osztályzatát a záródolgozat értékelése, valamint ennek szóbeli megvédése alapján kell megállapítani.
3. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
Iskolarendszerű képzésben:
- érettségi bizonyítvány,
- saját élményű személyiségfejlesztő csoport elvégzéséről szóló igazolás,
- a gyakorlati munkál bemutató záródolgozat. Iskolarendszeren kívüli képzésben:
- érettségi bizonyítvány,
- saját élményű személyiségfejlesztő csoport elvégzéséről szóló igazolás,
- a gyakorlati munkát bemutaló záródolgozat,
- 800 óra elméleti képzésen és 800 óra szakmai gyakorlaton való részvétel igazolása (munka melletti képzési formában - ha a hallgató a képzés ideje alatt szociális munkakörben dolgozik - az elméleti képzés 30%-a távoktatási formában, valamint a szakmai gyakorlatból 400 óra terepgyakorlat saját munkahelyen is megszerezhető);
- sikeres beszámolók: szociális munka elmélete tantárgyból, társadalomismeretből, pszichológiából és jogi ismeretekből.
4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól felmentés nem adható.
Szociális gondozó és ápoló szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
Szakképesítés azonosító száma: 68 2 3313 12 2 0 0 5
Szakképesítés megnevezése: szociális gondozó és ápoló
II. A szakképesítés munkaterületei
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
3. A munkaterület rövid leírása
A szociális gondozó és ápoló a gondozási folyamatban gondozási alapfeladatokat lát el felsőfokú végzettségű egészségügyi vagy szociális szakember irányításával.
Munkatevékenysége során
- a gondozott saját környezetében vagy intézményi keretek között,
- a gondozott életkorából, élethelyzetéből és egészségi állapotából következő szükségleteit figyelembe véve,
- a gondozott meglévő képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével
segítséget nyújt a gondozott fizikai, mentális, szociális és lakókörnyezeti szükségleteinek a kielégítéséhez.
Jellemző tevékenységi területei:
- szociális alap- és szakellátás intézményei, különösen házi segítségnyújtás, nappali ellátását biztosító intézmények és ápoló-gondozó otthonok.
A gondozási folyamat során végzett jellemző tevékenységek főbb csoportjai:
- gondozottjával segítő kapcsolatot alakít ki és tart fenn,
- az orvos előírásai szerinti alapvető gondozási, ápolási feladatokat lát el, valamint a gondozottat és környezetét erre megtanítja,
- gyógyászati és rehabilitációs segédeszközöket alkalmaz, használatukra megtanítja a gondozottat és környezetét,
- segítséget nyújt a higiénia megtartásában,
- közreműködik a gondozott háztartásának vitelében,
- elősegíti a gondozottnak a környezetével való kapcsolattartását,
- veszélyhelyzeteket felismer, és a szakmai illetékesség határait betartva elhárít,
- megelőzést végez,
- részt vesz egyéni és csoportos szabadidős, foglalkoztató és rehabilitációs programok szervezésében,
- közreműködik annak érdekében, hogy a gondozásra szoruló személy igénybe vehesse a számára szükséges szociális ellátásokat,
- gondozásba vételt, intézeti ellátást előkészít, a gondozottat ennek igénybevételére felkészíti,
- munkacsoport tagjaként végzi a tevékenységét,
- a személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információkat gyűjt és továbbít, valamint a munkájához kapcsolódó dokumentációkat vezeti.
- tudását, ismereteit folyamatosan megújítja.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:
1. Gondozottjával segítő kapcsolatot alakít ki és tart fenn
- ismerje a klienssegítő folyamatokat, a pozitív kapcsolat elemeit, a problémamegoldó modell mozzanatait és ezen belül saját szerepét,
- a gondozottal kialakított segítő kapcsolatában tudja alkalmazni a segítő beszélgetés elemeit,
- képes észrevenni a gondozott nem vagy nem megfelelően kielégített szükségleteit, ezekről szakszerűen képes tájékoztatni az érintett szakembereket,
- a felsőfokú szakember irányításával részt vesz a gondozott egészségi és szociális helyzetének megváltoztatásában,
- a szociális munka etikai szabályait betartva segíti a gondozottat a kívánt változás elérésében.
2. Az orvos előírásai szerint alapvető gondozási és ápolási feladatokat lát el, valamint a gondozottat, illetve környezetét erre megtanítja
- ismerje a gondozott mozgásának segítési módozatait:
= a gondozott hely- és helyzetválloztatásának segítési módját,
= a gondozott fektetését,
- a gondozott öltöztetésének segítségét tudja szakszerűen elvégezni,
- a gondozott pihenésének biztosítását ellátja, vagy erre a hozzátartozót megtanítja:
= ágyazás,
= ágyneműcsere,
= felfekvés felismerése és alapszintű ellátása,
- tudjon aktívan részt venni a gondozott táplálási folyamatában,
- ismerje az ágytál és vizelőedény használatát,
- tudjon testváladékot vizsgálatra levenni és tárolni,
- ismerje fel a gondozott folyadékháztartásával összefüggő ápolási feladatok szükségességét, és tudjon szakszerűen folyadékpótlást biztosítani entherális úton,
- ismerje az öregedés élettanát, és az öregedéshez leggyakrabban hozzájáruló betegségeket és ápolási igényeit,
- ismerje a fogyatékosok gondozási és ápolási alapfeladatait,
- legyen képes a gyógyszerformák elkülönítésére, a gyógyszerek orális adagolására az orvosi előírások szigorú betartásával,
- legyen képes nedves belélegeztetés (inhaláció) elvégzésére,
- rendelkezzen anatómiai és élettani alapokra épülő klinikai, kisklinikumi alapismeretekkel, és tudja végrehajtani az ezekhez kapcsolódó alapápolási feladatokat:
= urológia,
= orr-fül-gégészeti,
= bőrgyógyászati,
= szemészeti,
= nőgyógyászati,
= fog- és szájbetegségek,
= sebészet,
= belgyógyászat területén,
- legyen képes a gondozott megfigyelésére, a tünetek szakszerű jelzésére, különös tekintettel a krónikus, illetve a szenvedélybetegségekre,
- ismerje az ápolás etikai normáit, és alkalmazza munkája során.
3. Gyógyászati és rehabilitációs segédeszközöket alkalmaz, használatukra megtanítja a gondozottat és környezetét
- ismeri a rehabilitáció fogalmát, fajtáit,
- a vizeletzacskó ürítését és cseréjéi szakszerűen el tudja végezni,
- tudja használni a gondozott pihenését elősegítő eszközöket,
- a gondozott helyváltoztatásához szükséges eszközöket tudja kezelni (tolókocsi stb.),
- a gondozott higiénés szükségleteinek kielégítéséhez igénybe tudja venni a legkorszerűbb segédeszközöket.
4. Segítséget nyújt a higiénia megtartásában
- legyen képes aktívan közreműködni a gondozott egészséges életterének a kialakításában,
- ismerje a személyi higiéniával kapcsolatos szabályokat, és szakszerűen tudja elvégezni a higiénés szükségletek kielégítését,
- legyen képes meghatározni a fertőzés és a járvány fogalmát, kialakulásának módozatait, lefolyását és a megelőzésükkel kapcsolatos feladatokat,
- tudja alkalmazni a fertőtlenítőszereket és a fertőtlenítő eljárásokat.
5. Közreműködik a gondozott háztartásának vitelében
- legyen képes a háztartási feladatokat rendszerezni, házi munkát megszervezni,
- tudjon a háztartási gazdálkodással kapcsolatos praktikus tanácsokat adni,
- szükség szerint legyen képes mindennapi életmenet biztosítására (ügyintézés, bevásárlás, kisállatokról gondoskodás stb.),
- ismerje a közélelmezési alapfeladatokat (ételtárolás, mosogatás higiéniája, ételfertőzés esetén követendő eljárásokat),
- tudja alkalmazni a korszerű táplálkozás alapelveit,
- ismerje a különböző élelmiszerekkel szembeni érzékenységet,
- tudjon a gondozott étkeztetési eltéréseihez alkalmazkodni, és a gondozott állapotának megfelelő egészséges étrendet összeállítani, ismerje a legfontosabb diétákat.
6. Elősegíti a gondozottnak a környezetével való kapcsolattartását
- a gondozási folyamaiba be tudja kapcsolni a környezetét, képes legyen felmérni a gondozott és intézményi kapcsolatait (genogram és ecomap ismerete),
- törekedjen a gondozott elszigeteltségének megszüntetésére.
7. Vészhelyzeteket felismeri és a szakmai illetékesség határait betartva elhárít
- ismerje a munkavédelem alapszabályait és tartsa be,
- képes legyen felismerni a gondozott lelki krízishelyzetét és tudja szakszerűen jelezni a szakmai munkacsoport felé,
- tudjon elsősegélyt nyújtani, majd ezt követően a szükséges intézkedéseket megtenni (mentő-, orvoshívás):
= eszméletvesztéses állapot,
= légzési zavarok,
= belgyógyászati balesetek,
= sebészeti balesetek
esetén,
- ismerje a kötözés alapfogásait:
= hőártalmak,
= fagyás,
= traumák
esetén,
- ismerje a törött végtagok rögzítésének technikáját,
- ismerje az ideiglenes vérzéscsillapítást,
- tudjon szabad légutat biztosítani,
- halál esetén tudjon szakszerűen intézkedni,
- ismerje fel az elemi létfeltételek hiányát, és intézkedjen szakszerűen.
8. Megelőzést végez
- a gondozott egészségi állapota és szociális helyzete további romlásának megakadályozása érdekében képes a gondozott szükségleteinek megfelelő szolgáltatás és anyagi támogatás igénylésére,
- a gondozottal megfigyeli, és a különböző betegségek tüneteit idejében felismeri,
- képes megtanítani a gondozottat, a szociokulturális hátterét is figyelembe véve, az egészséges életvitelre és ennek betartására,
- az egészségügyi és szociális szükségleteken túl pszichésen is támogatja.
9. Részt vesz egyéni és csoportos szabadidős, foglalkoztató és rehabilitációs programok szervezésében
- tudjon napi foglalkoztatási programot készíteni gondozottjának vagy egy gondozott csoportnak,
- képes megszervezni a csoportos foglalkozás feltételeit (anyagi, környezeti, személyi),
- a gondozottak igényeiből kiindulva képes szabadidős foglalkozásokat (pl. kirándulási) szervezni,
- közreműködik a különböző ünnepi programok elkészítésében, a házi segítségnyújtás és az intézeti gondozás területén egyaránt,
- észre tudja venni a nem megfelelően kielégített közösségi szükségleteket, ezekről tájékoztatja az érintett szakembereket.
10. Közreműködik annak érdekében, hogy a gondozásra szoruló személy igénybe vehesse a számára szükséges szociális ellátásokat
- ismerje a mai magyar társadalom szerkezetét és az egyes társadalmi rétegek tipikus problémáit,
- ismerje a helyi társadalom szerkezetét, jellemző problémáit, valamint a megoldásukra irányuló törekvéseket,
- ismerje a szociális szolgáltatások jogi előírásait, igénybevételük általános feltételeit,
- ismerje a szociális juttatások pénzbeli és természetbeni, intézményi és szolgáltatási rendszerét,
- igazodjon el a szociális juttatásokhoz, szolgáltatásokhoz való hozzájutás szabályai között,
- ismerje a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás eljárási rendjét és a formai követelményeit, az ügyintézés során ennek megfelelően járjon el,
- képes legyen megérteni és átlátni az egyén szűkebb, valamint tágabb társadalmi környezete közötti összefüggéseket.
11. Gondozásba vételt, intézeti ellátást előkészít, a gondozottat erre felkészíti
- ismerje a különböző államigazgatási eljárásokat,
- ismerje az államigazgatás alapfogalmait, a jogorvoslat lehetőségeit és erről tájékoztatja gondozottját,
- ismerje a kérelmek benyújtásának feltételeit és formai követelményéi,
- ismerje a szociális szolgáltatások hozzájutási szabályait, feltételeit,
- ismerje a szociális területre vonatkozó alapvető jogszabályokat;
- a gondozott felhatalmazása alapján közreműködik az ellátás igénylésében,
- felkészíti a gondozottal a területi, intézményi szociális ellátása igénybevételére.
12. Munkacsoport tagjaként végzi a tevékenységét
- legyen tisztában a munkacsoporton belüli szerepével, feladataival, valamint a szakmai illetékesség határaival,
- ismerje a csoportmunka működésének törvényszerűségeit,
- legyen belső igénye a szakmai együttműködésre a munkacsoport tagjaival,
- tudjon célirányosan felkészülni a munkacsoport megbeszéléseire,
- a szakmai munkacsoporton belül konstruktívan tudjon kialakított álláspontja mellett kiállni,
- építse be tevékenységébe a munkacsoporton belül született megállapodásokat,
- ismerje a szupervizió funkcióját és a szuperviziós folyamat lényegét.
13. A személyes adatok védelmére vonatkozó jogszabályok betartásával információkat gyűjt és továbbít, valamint a munkájához kapcsolódó dokumentációkat vezeti
- szakszerűen vezeti az ápolási és gondozási naplót.
- esetleírást vezet, és szakszerűen továbbítja a gondozottal kapcsolatos feljegyzéseit a munkacsoport szakemberei felé,
- tudjon adatokat, tényeket gyűjteni, ismerje fel a gondozott helyzetével kapcsolatos szükségleteket,
- tudjon szakszerűen kapcsolatot fenntartani a gondozottal, hozzátartozóival, környezetével és a szociális intézményekkel,
- tudjon környezettanulmányt készíteni, megfelelően rögzíteni és továbbítani.
14. Tudását, ismereteit folyamatosan megújítja
- legyen tisztában saját tanulási, továbbtanulási szükségleteivel,
- képes legyen követni az egészségügy és a szociális szakterület munkáját érintő új ismereteit,
- az új információkat tudja hasznosítani a gyakorlati munkája során.
IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei
4.1. A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészekben áll.
a) Az írásbeli vizsga tantárgya és időtartama
- Központi feladatlap zárt és nyílt rendszerű feladatokból áll. Felöleli a szociálpolitikát, szociális gondoskodást, igazgatási és ügyviteli ismereteket, a gondozás- és ápolástant, fogyatékos gondozása ismereteket, anatómiái, élettant, kórtant, szociális szervezést, közegészség-járványtant, a dietétikát, belgyógyászatot, idősgondozással kapcsolatos alapismereteket, lélektani alapfogalmakat gyógyszertani alapismereteket, sebészeti alapismereteket.
- Értékelését a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet által kiadott megoldókulcs alapján kell végezni.[4]
- A megoldásra 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
b) A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama
A hallgató a szóbeli vizsgán egy tételt húz, amely az alábbi kérdésköröket öleli fel:
1. A szociális gondozás és ápolás fogalma, feladatköre, klinikai ápolás és kisklinikumok.
2. Társadalmi és szociálpolitikai ismeretek, a szociális munka alapfogalmai.
A szóbeli vizsgatételsort a szakképesítést folytató intézménynek kell összeállítani a Népjóléti Minisztérium által közzétett vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével. A képzőhely által összeállított vizsgatételsort a jóváhagyásra meg kell küldeni a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézetnek a vizsga időpontja előtt hat hónappal.[5]
Felkészülési idő 30 perc.
c) A gyakorlati vizsga
A gyakorlati vizsga két részből áll:
I. Alapvelő gondozási, ápolási, elsősegély-nyújtási tevékenység elvégzése a vizsgabizottság előtt kórházi vagy laboratóriumi környezetben.
2. Szociális esettanulmány alapján beavatkozási, gondozási terv készítése a szociális gondozó és ápoló feladatainak megjelölésével.
A gyakorlati vizsga tételsor alapján történik, melyet a szakképzést folytató intézmény állít össze a Népjóléti Minisztérium által készített vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével.
A vizsgázó a gyakorlati vizsgán tételt húz.
4.2. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei:
- a 8. általános iskolai végzettségei igazoló bizonyítvány,
- a kötelező 800 órás szakmai gyakorlat igazolása a következő bontásban:
= 250 óra ápoló-gondozó otthon,
= 250 óra kórházi,
= 300 óra területi (alapellátás nappali vagy átmeneti) szociális gondozó intézményben kell eltölteni úgy, hogy az utóbbiból 100 órát nem időskorúakat ellátó intézményben kell teljesíteni,
- sikeres beszámolók
= szociálpolitika, szociális gondoskodás, szociális munka témaköréből,
= gondozási alapismeretekből,
= anatómiai-élettani-kórtani alapismeretekből,
= igazgatási és szervezési ismeretekből,
= ápolás, gondozás lélektani alapismereteiből,
= dietétikából,
= belgyógyászat-gerontológia-geriátriai alapismeretekből,
= sebészeti alapismeretekből,
= ideg-elmegyógyászati alapismeretekből,
= a fogyatékosság témaköréből.
4.3. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A gyakorlati vizsga 1. pontja alól felmentés adható, ha a vizsgázó egészségügyi szakközépiskolai vagy szakiskolai, illetve ápolási asszisztensi végzettséggel rendelkezik. A vizsga többi része alól felmentés nem adható.
4.4. A szakképesítő vizsga értékelése
- Eredményes vizsgát lett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette. Minden vizsgarészt 1-től 5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni. A gyakorlati jegyet a gyakorlati vizsga két témakörére adott érdemjegyek átlaga adja, kivéve, ha az egyik témakör érdemjegye elégtelen.
Ebben az, cselben a gyakorlati vizsgarészt elégtelennek kell minősíteni.
- Eredménytelen vizsga esetén a jelölt 2 éven belül javítóvizsgát lehet.
Lábjegyzetek:
[1] A Magyar Közlönyben megjelent hivatalos szöveg: "1993. évi LXXXVI. törvény", amelyet elírás miatt javítottunk.
[2] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.
[3] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.
[4] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.
[5] Módosította az 1999. évi CXXII. törvény 59. § (2) bekezdése. Hatályos 2000.01.01.