Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelet

egyes közlekedési miniszteri rendeletek módosításáról

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló - többször módosított - 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER) 2. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) a) A rendelet alkalmazásában forgalomba helyezés: a jármű első hazai forgalomba helyezése, mely a magyar hatósági engedély és jelzés kiadásával, valamint a jármű nyilvántartásba vételével valósul meg.

b) A rendelet alkalmazásában gyártási év:

ba) a gyártó vagy a kereskedelmi forgalmazó által új állapotban forgalomba helyezett jármű esetében a forgalomba helyezés éve;

bb) egyéb jármű esetében az alvázszám alapján a forgalomba helyezéskor megállapítható gyártási év."

2. §

(1) Az ER 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § új (3) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (3)-(6) bekezdések számozása (4)-(7) bekezdésre változik:

"(2) A típusbizonyítvány a kiadásától számított legfeljebb három évig érvényes. A Közlekedési Főfelügyelet a típusbizonyítvány kiadásakor rövidebb érvényességi időt határozhat meg, illetőleg az érvényességet utólag korlátozhatja, ha időközben a típusbizonyítvány kiadását megalapozóműszaki követelmények megváltozása az indokolttá leszi.

(3) Az érvényes típusbizonyítvány általános forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha az adott járműre kiadott típusbizonyítvány érvényességi ideje lejárt, az a forgalomba helyezés szempontjából típusbizonyítvány nélküli járműnek kell tekinteni."

(2) Az ER 4. §-ának (4) bekezdése új, második mondattal egészül ki:

"...E járművek forgalomba helyezése egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély alapján történik."

(3) Az ER 4. §-a új (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A (4) bekezdésben meghatározott azon járműre, illetőleg járműsorozatra, mely megfelel az MR 5-8. §ában, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (1) bekezdésében, 16. § (1)-(2) bekezdésében, 17. §-ában, 21. §-ában, 30. § (3)-(12) és (16)-(20) bekezdésében, 32. § (2)-(6) és (8) bekezdésében, 34., 36/A., 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71., 75., 93/A. és 93/B. §-ában foglaltaknak - kérelemre - a területi közlekedési felügyelet egyedi, illetőleg a Közlekedési Főfelügyelet sorozat forgalomba helyezési engedélyt ad ki. A forgalomba helyezési engedély kiadására irányuló eljárásban - a kérelmező költségérc - külső szakértő vehető igénybe."

3. §

Az ER 9. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az összeépített járművet forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából be kell mutatni a területi közlekedési felügyeletnek. Az összeépített jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata során az érvényes összeépítési engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha a területi közlekedési felügyelet az összeépítésre feltételt állapított meg, a feltétel teljesítését is igazolni kell."

4. §

(1) Az ER 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzését -általános, sorozat, illetőleg egyedi forgalomba helyezési engedély alapján - a területi közlekedési felügyelettől kell kérni. Az egyedi forgalomba helyezés engedélyezése és a forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzése összevontan, egy eljárásban is lefolytatható. A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzésére kitűzött időpontra szóló értesítés a telephelyről a vizsgálat helyére, illetőleg onnan a telephelyre való közlekedéshez egy alkalomra szóló forgalmi engedélyt helyettesíti."

(2) Az ER 10. §-ának (5) és (6) bekezdéseinek helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) Az általános forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a típusbizonyítvány adataival való egyezést, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban Toglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását kell ellenőrizni.

(6) A sorozat és egyedi forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a forgalomba helyezési engedélyben, illetőleg összeépítési engedélyben foglalt adatokkal való egyezést, az azokban foglalt feltételek teljesítését, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban foglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek, valamint az MR 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71. §-aiban foglaltak megtartását kell ellenőrizni."

5. §

Az ER 21. §-ának (6) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"... A járművek zajkibocsátására és légszennyezésére vonatkozóan a Közlekedési Főfelügyelet által elfogadható vizsgálatok és dokumentumok körét a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - határozza meg, és az "Tájékoztató"-ként a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben teszi közzé."

6. §

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló - többször módosított - 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR) 2. §-a az alábbi (6)-(11) bekezdésekkel egészül ki:

"(6) A rendelet alkalmazásában csendes gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 12. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(7) A rendelet alkalmazásában kis légszennyezésű gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 16. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(8) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a (6) és (7) bekezdésben meghatározott feltételeknek.

(9) A rendelet alkalmazásában az ENSZ-EGB előírás: a gépjármű-alkatrészek és -tartozékok minőségének jóváhagyására vonatkozó egyes feltételek elfogadásáról és a minőségi jóváhagyás kölcsönös elismeréséről szóló, Genfben, 1958. március 20-án aláírt többoldalú nemzetközi egyezmény kihirdetéséről szóló 1960. évi 21. törvényerejű rendelettel kihirdetett egyezményhez csatolt előírás.

(10) A rendelet alkalmazásában jóváhagyási jel: ENSZ-EGB előírásban meghatározott követelménynek való megfelelőséget (jóváhagyást) tanúsító jel.[1]

(11) A rendelet alkalmazásában érvényes jóváhagyási jel: az a jóváhagyási jel, amelynek az előírás változatára utaló számjele megegyezik az 1. számú mellékletben meghatározott érvényes számjellel."

7. §

(1) A MR 3. §-ának (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A rendeletnek csak az üzemeltetési műszaki feltételekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a már forgalomba helyezett járművekre.

(3) A forgalomban lévő jármű kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak abban az esetben változtathatók meg, amennyiben a változás a jármű közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi jellemzőit nem rontja le. A változtatással érintett közlekedésbiztonsági tulajdonságok tekintetében e rendelet további műszaki feltételeit is alkalmazni kell."

8. §

Az MR 9. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az 1. számú mellékletben meghatározott ENSZ-EGB előírás hatálya alá tartozó alkatrészek és tartozékok pótalkatrészként, tartozékként csak jóváhagyási jellel ellátva forgalmazhatók és használhatók fel azokhoz a járművekhez,

- amelyek a rendelet előírásai szerint csak az alkatrészre, tartozékra vonatkozó jóváhagyási jellel helyezhetők forgalomba, vagy

- amelyeket az alkatrészen, tartozékon feltüntetett jóváhagyási jellel ellátva helyeztek forgalomba."

9. §

(1) Az MR 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az a jármű, amelynek alkatrészére, tartozékára, tulajdonságára a rendelet jóváhagyási jelet követel meg, csak az alkatrészen, tartozékon, illetőleg járműtulajdonság esetében a járművön feltüntetett érvényes jóváhagyási jellel ellátva helyezhető forgalomba. A rendeletben előírt jóváhagyási kötelezettséget a vonatkozó ENSZ-EGB előírások tartalma szerint, jármű kategóriákhoz kapcsolódóan kell megkövetelni."

(2) Az MR 10. §-a (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az 1. számú mellékletben felsorolt ENSZ-EGB előírások érvényes változatának, továbbá a rendelet előírásaihoz kapcsolódó szabványoknak a változásait a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben megjelenő "Tájékoztatóban" teszi közzé."

10. §

Az MR 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

(Zajkibocsátásra és rezgésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)

"11. § A jármű kipufogónyílás közelében mért közeltéri zaja (álló helyzeti zaj) nem haladhatja meg a típusbizonyítványban megadott közeltéri zaj 5 dBA-val megnövelt értékét. Ha a járműnek típusbizonyítványa nincs, vagy abban a közeltéri zaj értéke nem szerepel, abban az esetben a mért közeltéri zaj nem haladhatja meg a 3. számú mellékletben szereplő határértékeket."

11. §

Az MR 12. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő (1)-(2) bekezdések lépnek, egyidejűleg új (3)-(4) bekezdésekkel egészül ki, és a § (3) bekezdésének számozása (5) bekezdésre változik:

"12. § (1) A gépjárműnek a külső zajra (elhaladási zaj) vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A csendes gépkocsi külső zaja nem haladhatja meg az 4/A. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(2) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű külső zaja (elhaladási zaj) nem haladhatja meg a 88 dBA értéket a szabványban meghatározott mérési módszer szerint mérve.[2]

(3) A gépkocsi, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű belső zaja (vezetőtéri, utastéri zaj) nem haladhatja meg a 4. számú mellékletben meghatározott értéket.

(4) A jármű közeltéri zaját (álló helyzeti zaj) típusvizsgálat során meg kell határozni, és a típusbizonyítványban fel kell tüntetni."

12. §

Az MR 15. §-a és 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Légszennyezésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)

"15. § A gépjármű, a segédmotoros kerékpár, a mezőgazdasági vontató és a hatósági jelzés viselésére kötelezett lassú jármű hajtómotorja által kibocsátott kipufogógázának, szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg az 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket."

(Légszennyezésre vonatkozó további műszaki feltételek)

"16. § (1) A gépjárműnek vagy a gépjármű hajtómotorjának a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A kis légszennyezésű gépkocsi kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 6. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(2) Az Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsinak az 5. számú mellékletben meghatározott kipufogógáz utókezelő berendezéssel (katalizátorral) kell rendelkeznie.

(3) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű hajtómotorja kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 7. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott követelmények alkalmazása alól indokolt esetben a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - felmentést adhat."

13. §

Az MR 115. §-a új (1) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg (1)-(3) bekezdéseinek számozása (2)-(4) bekezdésre változik:

"115. § (1) A segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie."

14. §

(1) Az ER 3. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

(2) Az MR 4. számú mellékletében a "Jármű által keltett külső zaj megengedett határértékei"-re vonatkozó rendelkezések hatályukat vesztik.

(3) Az MR 1. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.

(4) Az MR melléklete az e rendelet 3. számú mellékletével egészül ki.

(5) Az MR 5. számú melléklete helyébe e rendelet 4. számú melléklete lép.

(6) Az MR 6. számú melléklete helyébe e rendelet 5. számú melléklete lép.

(7) Az MR 7. számú melléklete helyébe e rendelet 6. számú melléklete lép.

15. §

(1) Ez a rendelet - a (2), (3) és (4) bekezdésekben meghatározott kivételekkel - 1996. január 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet 2. §-ának (1) bekezdésével megállapított ER 2. §-ának (2) bekezdése alapján a katalizátorral fel nem szerelt Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsi típusbizonyítványa 1996. április 30-ig érvényes.

(3) A rendelet 2. §-ának (3) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (8) bekezdésében meghatározott egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély kiadásakor az MR 10. §-ának (2) bekezdésében, 12. §-ának (1) bekezdésében, 16. §-ának (1) bekezdésében, 36/A. §-ában, valamint 115. §-ának (1) bekezdésében meghatározott követelményt 1997. január 1-jétől kell alkalmazni.

(4) A rendelet 2. §-ának (2) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (4) bekezdésében meghatározott eljárásoknál az MR 16. §-ának (2) bekezdésében foglaltakat 1996. május 1-jétől kell alkalmazni.

Dr. Lotz Károly s. k.,

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"3. számú melléklet az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A jóváhagyási jel leírása

A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt - a jóváhagyó államot meghatározó - egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.

A jóváhagyási jel méretéről, a mellette feltüntetendő egyéb jelzésékről és adatokról a vonatkozó ENSZ-EGB előírás, illetőleg a jóváhagyási jel használatát engedélyező határozat rendelkezik.

Az egyezményben részes államok és jelzőszámaik a következők:

1. Németország

2; Francaiország

3. Olaszország

4. Hollandia

5. Svédország

6. Belgium

7. Magyarország

8. Csehország

9. Spanyolország

10. Jugoszlávia

11. Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság

12. Ausztria

13. Luxemburg

14. Svájc

15. -

16. Norvégia

17. Finnország

18. Dánia

19. Románia

20. Lengyelország

21. Portugália

22. Észtország

23. Görögország

26. Szlovénia

27. Szlovákia"

2. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"1. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Jóváhagyási kötelezettség alá tartozó járműalkatrészekre, tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó ENSZ-EGB előírások és a tartalmában egyenértékű EGK irányelvek

ENSZ-EGB
előírás
Alkalmazható
(határnapig)
EGK irányelv
száma
Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság
számaérvényes
változat
számjele
101-76/761R2 izzólámpával ellátott aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy
mindkettőt kibocsátó fényszórók
203-76/761Aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fény-
szórók R2 izzólámpái
302-76/757Fényvisszaverők
400-76/760Hátsó rendszámtábla-világítás
502-76/761Európai aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibo-
csátó sajtolt burás (scaled beam) fényszórók
601-76/759Irányjelző lámpák
7011997. 12. 31.76/758Helyzetjelző lámpák, méretjelző lámpák és féklámpák
02-
804-76/761H1, H2 vagy H3 halogén izzólámpával ellátott asszimmetrikus tompított vagy
távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és halogén izzólámpái
9041996. 12. 31.Háromkerekű járművek zaja
05-
1001-72/245Járművek rádiózavarszűrése
14021997. 12. 31.Biztonsági övek bekötési pontjai
03-76/115
1604-77/541Biztonsági öv
1902-76/762Ködfényszórók
2002-76/761H4 halogén izzólámpával ellátott, aszimmetrikus tompított vagy távolsági
fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és H4 halogén izzólámpái
2300-77/539Hátrameneti fényszórók
2403-72/306Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorjai által kibocsátott füst
2703-Elakadási jelző háromszög
2800-70/388Hangjelző készülékek és hangjelzés
3002-92/23Személygépkocsi gumiabroncsok
3102-Aszimmetrikus tompított fényt vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó
sajtolt burás (scaled beam) halogén fényszórók
3703-76/761Jóváhagyott lámpákban alkalmazott izzólámpák
3800-77/538Hátsó ködlámpák
ENSZ-KGB
előírás
Alkalmazható
(határnapig)
EGK irányelv
száma
Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság
számaérvényes
változat
számjele
40001997. 12. 31.Motorkerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés
01-
41011996. 12. 31.Motorkerékpárok zaja
02-
4402-Biztonsági gyermekülés
4700-Segédmotoros kerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés
49001996. 07. 01.Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorja által kibocsátott szennyezés
011996. 12. 31.
02/A1997. 12. 31.•88/77
02/B-88/77
5000-Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok fényjelző berendezései
51011997. 12. 31.79/157Legalább négykerekű járművek zaja
02-
5400-92/23Haszongépjárművek gumiabroncsai
5600-Segédmotoros kerékpárok fényszórói
57001997. 12. 31.Motorkerékpárok fényszórói
01
6300-Segédmotoros kerékpárok zaja
6700-Cseppfolyós gázüzemű gépjárművek gáz-üzemanyagellátó berendezései
83001996. 07. 01.M1 és N1 kategóriájú járművek motorja által kibocsátott szennyezés
01/A1996. 12. 31.70/220
01/B,C1999. 12. 31.70/220
02-
890092/6.
92/24
Gépjárművek sebességkorlátozó készüléke

"

3. számú melléklet 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"4/A. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A csendes gépkocsi által keltett külső zaj megengedett határértékei

"A" súlyozású hangnyomásszint (dBA)

Névleges motorteljesítményKülső (elhaladási) zajVisszatartó fék zajaLevegőrendszer zajaÁlló helyzeti zaj
75 kW alatt77777777
75-150 kW78787278
150 kW felett80807280
A mérési módszert az ENSZ-EGB 51.02 előírás tartalmazza.

"

4. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"5. számú mellékletét a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Gépjármű, mezőgazdasági vontató, segédmotoros kerékpár és lassú jármű kipufogógázának megengedett szennyezőanyag-tartalma

GépkocsiMotor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton
(tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án (ppm)
Otto-rendszerű
motorral
Kipufogógáz
utókezelés
nélkül
Négyütemű mo-
torral
1982 előtti
gyártási év
4,5-
1982-1987.
gyártási év
4,01000
1987 utáni
gyártási év
3,0800
Kétütemű motorral2,5-
Motor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án
(tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án (ppm)
Kipufogógáz
utókezeléssel
3 komponensre ható katalitikus utó-
kezelő berendezés, szabályozott ke-
verékképzéssel
0,4250
egyéb utánégetőnégyütemű
motornál
1,0400
kétütemű
motornál
2,5*2000*
Dízel-rendszerű
motorral
Motor jellegeSzabadgyorsításos
füst kibocsátás
(m-1)
+
alapjáratról K1emelt alapjáratról
K2
Kipufogógáz
utókezelés
nélkül
3,5 t megengedett legnagyobb
össztömegig
1,51,5
3,5 t megengedett
legnagyobb össz-
tömeg felett
feltöltött, füst-
korlátozó nélkül
3,52,5
egyéb3,51,5
Kipufogógáz utókezeléssel0,50,5
Motorkerékpár
és segédmotoros
kerékpár
Motor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton (tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
fordulatszám 60%-án
(ppm)
Otto-rendszerű
motorral
kipufogógáz
utókezelés nélkül
kétütemű3,0-
négyütemű3,01000
kipufogógáz
utókezeléssel
kétütemű2,02000
négyütemű1,5600
Mezőgazdasági vontató
és lassú jármű
Szén-monoxidSzénhidrogén alapjáraton
és névleges legnagyobb
fordulatszám 60%-án (tf%)
alapjáraton (tf%)névleges legnagyobb
fordulatszám 60%-án (tf%)
Otto-rendszerű motorral3,52,5500
Motor jellegeSzabadgyorsításos füst (m-1)
alapjáratról K1emelt alapjáratról K2
Dízel-rendszerű motorralFeltöltött, füstkorlátozó
nélkül
3,52,5
egyéb3,51,5
Megjegyzés: A közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló - a 20/1991.
(I. 29.) Korm. rendelettel módosított - a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 8. § (1) bekezdésének hatálya alá tartozó
gépkocsikra a *-gal jelzett határértékeket kell alkalmazni.

"

5. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"6. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A kis légszennyezésit gépkocsi szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei fajlagos kibocsátás g/kWh

szén-monoxid COszénhidrogének HCnitrogén-oxidok NOxszilárd részecske PT
4,01,17,00,15
* A mérési módszert az ENSZ-EGB 49.02 előírás tartalmazza.

"

6. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"7. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei

A beépített motor rendszereFajlagos szén-monoxid
emisszió (g/MJ)
Fajlagos szénhidrogén
emisszió (g/MJ)
Fajlagos nitrogén-oxid
emisszió (g/MJ)
Fajlagos
szénhidrogén+nitrogén-
oxid emisszió (g/MJ)
Ottó-rendszerű motorral22,77--6,95
Dízel-rendszerű motorral3,90,985,0-
A vizsgálati módszer és a számítási eljárás Otto-rendszerű motor esetén az MSZ 21871 számú, Dízel-rendszerű
motor esetén az MSZ 21866/1-4. számú szabvány szerint. (A szabvány szerint meghatározott g/kWh fajlagos kibocsátás
átszámítása g/MJ-ra: 1 g/MJ = 3,6 g/kWh)

"

Lábjegyzetek:

[1] A jel leírását lásd az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 3. számú mellékletében.

[2] MSZ ISO 7216.

Tartalomjegyzék