21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelet

egyes közlekedési miniszteri rendeletek módosításáról

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló - többször módosított - 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER) 2. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) a) A rendelet alkalmazásában forgalomba helyezés: a jármű első hazai forgalomba helyezése, mely a magyar hatósági engedély és jelzés kiadásával, valamint a jármű nyilvántartásba vételével valósul meg.

b) A rendelet alkalmazásában gyártási év:

ba) a gyártó vagy a kereskedelmi forgalmazó által új állapotban forgalomba helyezett jármű esetében a forgalomba helyezés éve;

bb) egyéb jármű esetében az alvázszám alapján a forgalomba helyezéskor megállapítható gyártási év."

2. §

(1) Az ER 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § új (3) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (3)-(6) bekezdések számozása (4)-(7) bekezdésre változik:

"(2) A típusbizonyítvány a kiadásától számított legfeljebb három évig érvényes. A Közlekedési Főfelügyelet a típusbizonyítvány kiadásakor rövidebb érvényességi időt határozhat meg, illetőleg az érvényességet utólag korlátozhatja, ha időközben a típusbizonyítvány kiadását megalapozóműszaki követelmények megváltozása az indokolttá leszi.

(3) Az érvényes típusbizonyítvány általános forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha az adott járműre kiadott típusbizonyítvány érvényességi ideje lejárt, az a forgalomba helyezés szempontjából típusbizonyítvány nélküli járműnek kell tekinteni."

(2) Az ER 4. §-ának (4) bekezdése új, második mondattal egészül ki:

"...E járművek forgalomba helyezése egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély alapján történik."

(3) Az ER 4. §-a új (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A (4) bekezdésben meghatározott azon járműre, illetőleg járműsorozatra, mely megfelel az MR 5-8. §ában, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (1) bekezdésében, 16. § (1)-(2) bekezdésében, 17. §-ában, 21. §-ában, 30. § (3)-(12) és (16)-(20) bekezdésében, 32. § (2)-(6) és (8) bekezdésében, 34., 36/A., 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71., 75., 93/A. és 93/B. §-ában foglaltaknak - kérelemre - a területi közlekedési felügyelet egyedi, illetőleg a Közlekedési Főfelügyelet sorozat forgalomba helyezési engedélyt ad ki. A forgalomba helyezési engedély kiadására irányuló eljárásban - a kérelmező költségérc - külső szakértő vehető igénybe."

3. §

Az ER 9. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az összeépített járművet forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából be kell mutatni a területi közlekedési felügyeletnek. Az összeépített jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata során az érvényes összeépítési engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha a területi közlekedési felügyelet az összeépítésre feltételt állapított meg, a feltétel teljesítését is igazolni kell."

4. §

(1) Az ER 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzését -általános, sorozat, illetőleg egyedi forgalomba helyezési engedély alapján - a területi közlekedési felügyelettől kell kérni. Az egyedi forgalomba helyezés engedélyezése és a forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzése összevontan, egy eljárásban is lefolytatható. A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzésére kitűzött időpontra szóló értesítés a telephelyről a vizsgálat helyére, illetőleg onnan a telephelyre való közlekedéshez egy alkalomra szóló forgalmi engedélyt helyettesíti."

(2) Az ER 10. §-ának (5) és (6) bekezdéseinek helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) Az általános forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a típusbizonyítvány adataival való egyezést, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban Toglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását kell ellenőrizni.

(6) A sorozat és egyedi forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a forgalomba helyezési engedélyben, illetőleg összeépítési engedélyben foglalt adatokkal való egyezést, az azokban foglalt feltételek teljesítését, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban foglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek, valamint az MR 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71. §-aiban foglaltak megtartását kell ellenőrizni."

5. §

Az ER 21. §-ának (6) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"... A járművek zajkibocsátására és légszennyezésére vonatkozóan a Közlekedési Főfelügyelet által elfogadható vizsgálatok és dokumentumok körét a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - határozza meg, és az "Tájékoztató"-ként a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben teszi közzé."

6. §

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló - többször módosított - 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR) 2. §-a az alábbi (6)-(11) bekezdésekkel egészül ki:

"(6) A rendelet alkalmazásában csendes gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 12. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(7) A rendelet alkalmazásában kis légszennyezésű gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 16. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.

(8) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a (6) és (7) bekezdésben meghatározott feltételeknek.

(9) A rendelet alkalmazásában az ENSZ-EGB előírás: a gépjármű-alkatrészek és -tartozékok minőségének jóváhagyására vonatkozó egyes feltételek elfogadásáról és a minőségi jóváhagyás kölcsönös elismeréséről szóló, Genfben, 1958. március 20-án aláírt többoldalú nemzetközi egyezmény kihirdetéséről szóló 1960. évi 21. törvényerejű rendelettel kihirdetett egyezményhez csatolt előírás.

(10) A rendelet alkalmazásában jóváhagyási jel: ENSZ-EGB előírásban meghatározott követelménynek való megfelelőséget (jóváhagyást) tanúsító jel.[1]

(11) A rendelet alkalmazásában érvényes jóváhagyási jel: az a jóváhagyási jel, amelynek az előírás változatára utaló számjele megegyezik az 1. számú mellékletben meghatározott érvényes számjellel."

7. §

(1) A MR 3. §-ának (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A rendeletnek csak az üzemeltetési műszaki feltételekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a már forgalomba helyezett járművekre.

(3) A forgalomban lévő jármű kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak abban az esetben változtathatók meg, amennyiben a változás a jármű közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi jellemzőit nem rontja le. A változtatással érintett közlekedésbiztonsági tulajdonságok tekintetében e rendelet további műszaki feltételeit is alkalmazni kell."

8. §

Az MR 9. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az 1. számú mellékletben meghatározott ENSZ-EGB előírás hatálya alá tartozó alkatrészek és tartozékok pótalkatrészként, tartozékként csak jóváhagyási jellel ellátva forgalmazhatók és használhatók fel azokhoz a járművekhez,

- amelyek a rendelet előírásai szerint csak az alkatrészre, tartozékra vonatkozó jóváhagyási jellel helyezhetők forgalomba, vagy

- amelyeket az alkatrészen, tartozékon feltüntetett jóváhagyási jellel ellátva helyeztek forgalomba."

9. §

(1) Az MR 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az a jármű, amelynek alkatrészére, tartozékára, tulajdonságára a rendelet jóváhagyási jelet követel meg, csak az alkatrészen, tartozékon, illetőleg járműtulajdonság esetében a járművön feltüntetett érvényes jóváhagyási jellel ellátva helyezhető forgalomba. A rendeletben előírt jóváhagyási kötelezettséget a vonatkozó ENSZ-EGB előírások tartalma szerint, jármű kategóriákhoz kapcsolódóan kell megkövetelni."

(2) Az MR 10. §-a (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az 1. számú mellékletben felsorolt ENSZ-EGB előírások érvényes változatának, továbbá a rendelet előírásaihoz kapcsolódó szabványoknak a változásait a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben megjelenő "Tájékoztatóban" teszi közzé."

10. §

Az MR 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

(Zajkibocsátásra és rezgésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)

"11. § A jármű kipufogónyílás közelében mért közeltéri zaja (álló helyzeti zaj) nem haladhatja meg a típusbizonyítványban megadott közeltéri zaj 5 dBA-val megnövelt értékét. Ha a járműnek típusbizonyítványa nincs, vagy abban a közeltéri zaj értéke nem szerepel, abban az esetben a mért közeltéri zaj nem haladhatja meg a 3. számú mellékletben szereplő határértékeket."

11. §

Az MR 12. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő (1)-(2) bekezdések lépnek, egyidejűleg új (3)-(4) bekezdésekkel egészül ki, és a § (3) bekezdésének számozása (5) bekezdésre változik:

"12. § (1) A gépjárműnek a külső zajra (elhaladási zaj) vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A csendes gépkocsi külső zaja nem haladhatja meg az 4/A. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(2) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű külső zaja (elhaladási zaj) nem haladhatja meg a 88 dBA értéket a szabványban meghatározott mérési módszer szerint mérve.[2]

(3) A gépkocsi, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű belső zaja (vezetőtéri, utastéri zaj) nem haladhatja meg a 4. számú mellékletben meghatározott értéket.

(4) A jármű közeltéri zaját (álló helyzeti zaj) típusvizsgálat során meg kell határozni, és a típusbizonyítványban fel kell tüntetni."

12. §

Az MR 15. §-a és 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Légszennyezésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)

"15. § A gépjármű, a segédmotoros kerékpár, a mezőgazdasági vontató és a hatósági jelzés viselésére kötelezett lassú jármű hajtómotorja által kibocsátott kipufogógázának, szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg az 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket."

(Légszennyezésre vonatkozó további műszaki feltételek)

"16. § (1) A gépjárműnek vagy a gépjármű hajtómotorjának a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A kis légszennyezésű gépkocsi kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 6. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(2) Az Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsinak az 5. számú mellékletben meghatározott kipufogógáz utókezelő berendezéssel (katalizátorral) kell rendelkeznie.

(3) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű hajtómotorja kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 7. számú mellékletben meghatározott határértéket.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott követelmények alkalmazása alól indokolt esetben a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - felmentést adhat."

13. §

Az MR 115. §-a új (1) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg (1)-(3) bekezdéseinek számozása (2)-(4) bekezdésre változik:

"115. § (1) A segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie."

14. §

(1) Az ER 3. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

(2) Az MR 4. számú mellékletében a "Jármű által keltett külső zaj megengedett határértékei"-re vonatkozó rendelkezések hatályukat vesztik.

(3) Az MR 1. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.

(4) Az MR melléklete az e rendelet 3. számú mellékletével egészül ki.

(5) Az MR 5. számú melléklete helyébe e rendelet 4. számú melléklete lép.

(6) Az MR 6. számú melléklete helyébe e rendelet 5. számú melléklete lép.

(7) Az MR 7. számú melléklete helyébe e rendelet 6. számú melléklete lép.

15. §

(1) Ez a rendelet - a (2), (3) és (4) bekezdésekben meghatározott kivételekkel - 1996. január 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet 2. §-ának (1) bekezdésével megállapított ER 2. §-ának (2) bekezdése alapján a katalizátorral fel nem szerelt Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsi típusbizonyítványa 1996. április 30-ig érvényes.

(3) A rendelet 2. §-ának (3) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (8) bekezdésében meghatározott egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély kiadásakor az MR 10. §-ának (2) bekezdésében, 12. §-ának (1) bekezdésében, 16. §-ának (1) bekezdésében, 36/A. §-ában, valamint 115. §-ának (1) bekezdésében meghatározott követelményt 1997. január 1-jétől kell alkalmazni.

(4) A rendelet 2. §-ának (2) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (4) bekezdésében meghatározott eljárásoknál az MR 16. §-ának (2) bekezdésében foglaltakat 1996. május 1-jétől kell alkalmazni.

Dr. Lotz Károly s. k.,

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"3. számú melléklet az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A jóváhagyási jel leírása

A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt - a jóváhagyó államot meghatározó - egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.

A jóváhagyási jel méretéről, a mellette feltüntetendő egyéb jelzésékről és adatokról a vonatkozó ENSZ-EGB előírás, illetőleg a jóváhagyási jel használatát engedélyező határozat rendelkezik.

Az egyezményben részes államok és jelzőszámaik a következők:

1. Németország

2; Francaiország

3. Olaszország

4. Hollandia

5. Svédország

6. Belgium

7. Magyarország

8. Csehország

9. Spanyolország

10. Jugoszlávia

11. Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság

12. Ausztria

13. Luxemburg

14. Svájc

15. -

16. Norvégia

17. Finnország

18. Dánia

19. Románia

20. Lengyelország

21. Portugália

22. Észtország

23. Görögország

26. Szlovénia

27. Szlovákia"

2. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"1. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Jóváhagyási kötelezettség alá tartozó járműalkatrészekre, tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó ENSZ-EGB előírások és a tartalmában egyenértékű EGK irányelvek

ENSZ-EGB
előírás
Alkalmazható
(határnapig)
EGK irányelv
száma
Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság
számaérvényes
változat
számjele
101-76/761R2 izzólámpával ellátott aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy
mindkettőt kibocsátó fényszórók
203-76/761Aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fény-
szórók R2 izzólámpái
302-76/757Fényvisszaverők
400-76/760Hátsó rendszámtábla-világítás
502-76/761Európai aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibo-
csátó sajtolt burás (scaled beam) fényszórók
601-76/759Irányjelző lámpák
7011997. 12. 31.76/758Helyzetjelző lámpák, méretjelző lámpák és féklámpák
02-
804-76/761H1, H2 vagy H3 halogén izzólámpával ellátott asszimmetrikus tompított vagy
távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és halogén izzólámpái
9041996. 12. 31.Háromkerekű járművek zaja
05-
1001-72/245Járművek rádiózavarszűrése
14021997. 12. 31.Biztonsági övek bekötési pontjai
03-76/115
1604-77/541Biztonsági öv
1902-76/762Ködfényszórók
2002-76/761H4 halogén izzólámpával ellátott, aszimmetrikus tompított vagy távolsági
fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és H4 halogén izzólámpái
2300-77/539Hátrameneti fényszórók
2403-72/306Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorjai által kibocsátott füst
2703-Elakadási jelző háromszög
2800-70/388Hangjelző készülékek és hangjelzés
3002-92/23Személygépkocsi gumiabroncsok
3102-Aszimmetrikus tompított fényt vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó
sajtolt burás (scaled beam) halogén fényszórók
3703-76/761Jóváhagyott lámpákban alkalmazott izzólámpák
3800-77/538Hátsó ködlámpák
ENSZ-KGB
előírás
Alkalmazható
(határnapig)
EGK irányelv
száma
Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság
számaérvényes
változat
számjele
40001997. 12. 31.Motorkerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés
01-
41011996. 12. 31.Motorkerékpárok zaja
02-
4402-Biztonsági gyermekülés
4700-Segédmotoros kerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés
49001996. 07. 01.Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorja által kibocsátott szennyezés
011996. 12. 31.
02/A1997. 12. 31.•88/77
02/B-88/77
5000-Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok fényjelző berendezései
51011997. 12. 31.79/157Legalább négykerekű járművek zaja
02-
5400-92/23Haszongépjárművek gumiabroncsai
5600-Segédmotoros kerékpárok fényszórói
57001997. 12. 31.Motorkerékpárok fényszórói
01
6300-Segédmotoros kerékpárok zaja
6700-Cseppfolyós gázüzemű gépjárművek gáz-üzemanyagellátó berendezései
83001996. 07. 01.M1 és N1 kategóriájú járművek motorja által kibocsátott szennyezés
01/A1996. 12. 31.70/220
01/B,C1999. 12. 31.70/220
02-
890092/6.
92/24
Gépjárművek sebességkorlátozó készüléke

"

3. számú melléklet 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"4/A. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A csendes gépkocsi által keltett külső zaj megengedett határértékei

"A" súlyozású hangnyomásszint (dBA)

Névleges motorteljesítményKülső (elhaladási) zajVisszatartó fék zajaLevegőrendszer zajaÁlló helyzeti zaj
75 kW alatt77777777
75-150 kW78787278
150 kW felett80807280
A mérési módszert az ENSZ-EGB 51.02 előírás tartalmazza.

"

4. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"5. számú mellékletét a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

Gépjármű, mezőgazdasági vontató, segédmotoros kerékpár és lassú jármű kipufogógázának megengedett szennyezőanyag-tartalma

GépkocsiMotor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton
(tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án (ppm)
Otto-rendszerű
motorral
Kipufogógáz
utókezelés
nélkül
Négyütemű mo-
torral
1982 előtti
gyártási év
4,5-
1982-1987.
gyártási év
4,01000
1987 utáni
gyártási év
3,0800
Kétütemű motorral2,5-
Motor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án
(tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
legnagyobb
fordulatszám
60%-án (ppm)
Kipufogógáz
utókezeléssel
3 komponensre ható katalitikus utó-
kezelő berendezés, szabályozott ke-
verékképzéssel
0,4250
egyéb utánégetőnégyütemű
motornál
1,0400
kétütemű
motornál
2,5*2000*
Dízel-rendszerű
motorral
Motor jellegeSzabadgyorsításos
füst kibocsátás
(m-1)
+
alapjáratról K1emelt alapjáratról
K2
Kipufogógáz
utókezelés
nélkül
3,5 t megengedett legnagyobb
össztömegig
1,51,5
3,5 t megengedett
legnagyobb össz-
tömeg felett
feltöltött, füst-
korlátozó nélkül
3,52,5
egyéb3,51,5
Kipufogógáz utókezeléssel0,50,5
Motorkerékpár
és segédmotoros
kerékpár
Motor jellegeSzén-monoxid
alapjáraton (tf%)
Szénhidrogén
alapjáraton és
névleges
fordulatszám 60%-án
(ppm)
Otto-rendszerű
motorral
kipufogógáz
utókezelés nélkül
kétütemű3,0-
négyütemű3,01000
kipufogógáz
utókezeléssel
kétütemű2,02000
négyütemű1,5600
Mezőgazdasági vontató
és lassú jármű
Szén-monoxidSzénhidrogén alapjáraton
és névleges legnagyobb
fordulatszám 60%-án (tf%)
alapjáraton (tf%)névleges legnagyobb
fordulatszám 60%-án (tf%)
Otto-rendszerű motorral3,52,5500
Motor jellegeSzabadgyorsításos füst (m-1)
alapjáratról K1emelt alapjáratról K2
Dízel-rendszerű motorralFeltöltött, füstkorlátozó
nélkül
3,52,5
egyéb3,51,5
Megjegyzés: A közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló - a 20/1991.
(I. 29.) Korm. rendelettel módosított - a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 8. § (1) bekezdésének hatálya alá tartozó
gépkocsikra a *-gal jelzett határértékeket kell alkalmazni.

"

5. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"6. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A kis légszennyezésit gépkocsi szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei fajlagos kibocsátás g/kWh

szén-monoxid COszénhidrogének HCnitrogén-oxidok NOxszilárd részecske PT
4,01,17,00,15
* A mérési módszert az ENSZ-EGB 49.02 előírás tartalmazza.

"

6. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez

"7. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei

A beépített motor rendszereFajlagos szén-monoxid
emisszió (g/MJ)
Fajlagos szénhidrogén
emisszió (g/MJ)
Fajlagos nitrogén-oxid
emisszió (g/MJ)
Fajlagos
szénhidrogén+nitrogén-
oxid emisszió (g/MJ)
Ottó-rendszerű motorral22,77--6,95
Dízel-rendszerű motorral3,90,985,0-
A vizsgálati módszer és a számítási eljárás Otto-rendszerű motor esetén az MSZ 21871 számú, Dízel-rendszerű
motor esetén az MSZ 21866/1-4. számú szabvány szerint. (A szabvány szerint meghatározott g/kWh fajlagos kibocsátás
átszámítása g/MJ-ra: 1 g/MJ = 3,6 g/kWh)

"

Lábjegyzetek:

[1] A jel leírását lásd az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 3. számú mellékletében.

[2] MSZ ISO 7216.

Tartalomjegyzék