21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelet
egyes közlekedési miniszteri rendeletek módosításáról
A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló - többször módosított - 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER) 2. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) a) A rendelet alkalmazásában forgalomba helyezés: a jármű első hazai forgalomba helyezése, mely a magyar hatósági engedély és jelzés kiadásával, valamint a jármű nyilvántartásba vételével valósul meg.
b) A rendelet alkalmazásában gyártási év:
ba) a gyártó vagy a kereskedelmi forgalmazó által új állapotban forgalomba helyezett jármű esetében a forgalomba helyezés éve;
bb) egyéb jármű esetében az alvázszám alapján a forgalomba helyezéskor megállapítható gyártási év."
2. §
(1) Az ER 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § új (3) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (3)-(6) bekezdések számozása (4)-(7) bekezdésre változik:
"(2) A típusbizonyítvány a kiadásától számított legfeljebb három évig érvényes. A Közlekedési Főfelügyelet a típusbizonyítvány kiadásakor rövidebb érvényességi időt határozhat meg, illetőleg az érvényességet utólag korlátozhatja, ha időközben a típusbizonyítvány kiadását megalapozóműszaki követelmények megváltozása az indokolttá leszi.
(3) Az érvényes típusbizonyítvány általános forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha az adott járműre kiadott típusbizonyítvány érvényességi ideje lejárt, az a forgalomba helyezés szempontjából típusbizonyítvány nélküli járműnek kell tekinteni."
(2) Az ER 4. §-ának (4) bekezdése új, második mondattal egészül ki:
"...E járművek forgalomba helyezése egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély alapján történik."
(3) Az ER 4. §-a új (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A (4) bekezdésben meghatározott azon járműre, illetőleg járműsorozatra, mely megfelel az MR 5-8. §ában, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (1) bekezdésében, 16. § (1)-(2) bekezdésében, 17. §-ában, 21. §-ában, 30. § (3)-(12) és (16)-(20) bekezdésében, 32. § (2)-(6) és (8) bekezdésében, 34., 36/A., 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71., 75., 93/A. és 93/B. §-ában foglaltaknak - kérelemre - a területi közlekedési felügyelet egyedi, illetőleg a Közlekedési Főfelügyelet sorozat forgalomba helyezési engedélyt ad ki. A forgalomba helyezési engedély kiadására irányuló eljárásban - a kérelmező költségérc - külső szakértő vehető igénybe."
3. §
Az ER 9. §-ának (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Az összeépített járművet forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából be kell mutatni a területi közlekedési felügyeletnek. Az összeépített jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata során az érvényes összeépítési engedély egyedi forgalomba helyezési engedélynek minősül. Ha a területi közlekedési felügyelet az összeépítésre feltételt állapított meg, a feltétel teljesítését is igazolni kell."
4. §
(1) Az ER 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzését -általános, sorozat, illetőleg egyedi forgalomba helyezési engedély alapján - a területi közlekedési felügyelettől kell kérni. Az egyedi forgalomba helyezés engedélyezése és a forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzése összevontan, egy eljárásban is lefolytatható. A forgalomba helyezés előtti vizsgálat elvégzésére kitűzött időpontra szóló értesítés a telephelyről a vizsgálat helyére, illetőleg onnan a telephelyre való közlekedéshez egy alkalomra szóló forgalmi engedélyt helyettesíti."
(2) Az ER 10. §-ának (5) és (6) bekezdéseinek helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) Az általános forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a típusbizonyítvány adataival való egyezést, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban Toglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását kell ellenőrizni.
(6) A sorozat és egyedi forgalomba helyezési engedély alapján végzett forgalomba helyezés előtti vizsgálat során a forgalomba helyezési engedélyben, illetőleg összeépítési engedélyben foglalt adatokkal való egyezést, az azokban foglalt feltételek teljesítését, továbbá - az MR 5-8., 17., 19., 21. §-okban foglaltak kivételével - az üzemeltetési műszaki feltételek, valamint az MR 38., 40., 42., 44., 46., 48., 50., 52., 55., 57., 59., 61., 63., 65., 69., 71. §-aiban foglaltak megtartását kell ellenőrizni."
5. §
Az ER 21. §-ának (6) bekezdése a következő mondattal egészül ki:
"... A járművek zajkibocsátására és légszennyezésére vonatkozóan a Közlekedési Főfelügyelet által elfogadható vizsgálatok és dokumentumok körét a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - határozza meg, és az "Tájékoztató"-ként a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben teszi közzé."
6. §
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló - többször módosított - 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR) 2. §-a az alábbi (6)-(11) bekezdésekkel egészül ki:
"(6) A rendelet alkalmazásában csendes gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 12. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(7) A rendelet alkalmazásában kis légszennyezésű gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a 16. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(8) A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi az a tehergépkocsi, vontató, autóbusz, amely megfelel a (6) és (7) bekezdésben meghatározott feltételeknek.
(9) A rendelet alkalmazásában az ENSZ-EGB előírás: a gépjármű-alkatrészek és -tartozékok minőségének jóváhagyására vonatkozó egyes feltételek elfogadásáról és a minőségi jóváhagyás kölcsönös elismeréséről szóló, Genfben, 1958. március 20-án aláírt többoldalú nemzetközi egyezmény kihirdetéséről szóló 1960. évi 21. törvényerejű rendelettel kihirdetett egyezményhez csatolt előírás.
(10) A rendelet alkalmazásában jóváhagyási jel: ENSZ-EGB előírásban meghatározott követelménynek való megfelelőséget (jóváhagyást) tanúsító jel.[1]
(11) A rendelet alkalmazásában érvényes jóváhagyási jel: az a jóváhagyási jel, amelynek az előírás változatára utaló számjele megegyezik az 1. számú mellékletben meghatározott érvényes számjellel."
7. §
(1) A MR 3. §-ának (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A rendeletnek csak az üzemeltetési műszaki feltételekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni - a (3) bekezdésben foglalt eltéréssel - a már forgalomba helyezett járművekre.
(3) A forgalomban lévő jármű kialakítása, felszereltsége és tulajdonságai csak abban az esetben változtathatók meg, amennyiben a változás a jármű közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi jellemzőit nem rontja le. A változtatással érintett közlekedésbiztonsági tulajdonságok tekintetében e rendelet további műszaki feltételeit is alkalmazni kell."
8. §
Az MR 9. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az 1. számú mellékletben meghatározott ENSZ-EGB előírás hatálya alá tartozó alkatrészek és tartozékok pótalkatrészként, tartozékként csak jóváhagyási jellel ellátva forgalmazhatók és használhatók fel azokhoz a járművekhez,
- amelyek a rendelet előírásai szerint csak az alkatrészre, tartozékra vonatkozó jóváhagyási jellel helyezhetők forgalomba, vagy
- amelyeket az alkatrészen, tartozékon feltüntetett jóváhagyási jellel ellátva helyeztek forgalomba."
9. §
(1) Az MR 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az a jármű, amelynek alkatrészére, tartozékára, tulajdonságára a rendelet jóváhagyási jelet követel meg, csak az alkatrészen, tartozékon, illetőleg járműtulajdonság esetében a járművön feltüntetett érvényes jóváhagyási jellel ellátva helyezhető forgalomba. A rendeletben előírt jóváhagyási kötelezettséget a vonatkozó ENSZ-EGB előírások tartalma szerint, jármű kategóriákhoz kapcsolódóan kell megkövetelni."
(2) Az MR 10. §-a (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az 1. számú mellékletben felsorolt ENSZ-EGB előírások érvényes változatának, továbbá a rendelet előírásaihoz kapcsolódó szabványoknak a változásait a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Értesítőben megjelenő "Tájékoztatóban" teszi közzé."
10. §
Az MR 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
(Zajkibocsátásra és rezgésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)
"11. § A jármű kipufogónyílás közelében mért közeltéri zaja (álló helyzeti zaj) nem haladhatja meg a típusbizonyítványban megadott közeltéri zaj 5 dBA-val megnövelt értékét. Ha a járműnek típusbizonyítványa nincs, vagy abban a közeltéri zaj értéke nem szerepel, abban az esetben a mért közeltéri zaj nem haladhatja meg a 3. számú mellékletben szereplő határértékeket."
11. §
Az MR 12. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő (1)-(2) bekezdések lépnek, egyidejűleg új (3)-(4) bekezdésekkel egészül ki, és a § (3) bekezdésének számozása (5) bekezdésre változik:
"12. § (1) A gépjárműnek a külső zajra (elhaladási zaj) vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A csendes gépkocsi külső zaja nem haladhatja meg az 4/A. számú mellékletben meghatározott határértéket.
(2) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű külső zaja (elhaladási zaj) nem haladhatja meg a 88 dBA értéket a szabványban meghatározott mérési módszer szerint mérve.[2]
(3) A gépkocsi, a mezőgazdasági vontató és a lassú jármű belső zaja (vezetőtéri, utastéri zaj) nem haladhatja meg a 4. számú mellékletben meghatározott értéket.
(4) A jármű közeltéri zaját (álló helyzeti zaj) típusvizsgálat során meg kell határozni, és a típusbizonyítványban fel kell tüntetni."
12. §
Az MR 15. §-a és 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Légszennyezésre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek)
"15. § A gépjármű, a segédmotoros kerékpár, a mezőgazdasági vontató és a hatósági jelzés viselésére kötelezett lassú jármű hajtómotorja által kibocsátott kipufogógázának, szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg az 5. számú mellékletben meghatározott határértékeket."
(Légszennyezésre vonatkozó további műszaki feltételek)
"16. § (1) A gépjárműnek vagy a gépjármű hajtómotorjának a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. A kis légszennyezésű gépkocsi kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 6. számú mellékletben meghatározott határértéket.
(2) Az Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsinak az 5. számú mellékletben meghatározott kipufogógáz utókezelő berendezéssel (katalizátorral) kell rendelkeznie.
(3) A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű hajtómotorja kipufogógázának szennyezőanyag-tartalma nem haladhatja meg a 7. számú mellékletben meghatározott határértéket.
(4) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott követelmények alkalmazása alól indokolt esetben a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter - a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszterrel egyetértésben - felmentést adhat."
13. §
Az MR 115. §-a új (1) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg (1)-(3) bekezdéseinek számozása (2)-(4) bekezdésre változik:
"115. § (1) A segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie."
14. §
(1) Az ER 3. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.
(2) Az MR 4. számú mellékletében a "Jármű által keltett külső zaj megengedett határértékei"-re vonatkozó rendelkezések hatályukat vesztik.
(3) Az MR 1. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.
(4) Az MR melléklete az e rendelet 3. számú mellékletével egészül ki.
(5) Az MR 5. számú melléklete helyébe e rendelet 4. számú melléklete lép.
(6) Az MR 6. számú melléklete helyébe e rendelet 5. számú melléklete lép.
(7) Az MR 7. számú melléklete helyébe e rendelet 6. számú melléklete lép.
15. §
(1) Ez a rendelet - a (2), (3) és (4) bekezdésekben meghatározott kivételekkel - 1996. január 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet 2. §-ának (1) bekezdésével megállapított ER 2. §-ának (2) bekezdése alapján a katalizátorral fel nem szerelt Otto-rendszerű motorral meghajtott gépkocsi típusbizonyítványa 1996. április 30-ig érvényes.
(3) A rendelet 2. §-ának (3) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (8) bekezdésében meghatározott egyedi, illetőleg sorozat forgalomba helyezési engedély kiadásakor az MR 10. §-ának (2) bekezdésében, 12. §-ának (1) bekezdésében, 16. §-ának (1) bekezdésében, 36/A. §-ában, valamint 115. §-ának (1) bekezdésében meghatározott követelményt 1997. január 1-jétől kell alkalmazni.
(4) A rendelet 2. §-ának (2) bekezdésével megállapított ER 4. §-ának (4) bekezdésében meghatározott eljárásoknál az MR 16. §-ának (2) bekezdésében foglaltakat 1996. május 1-jétől kell alkalmazni.
Dr. Lotz Károly s. k.,
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"3. számú melléklet az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
A jóváhagyási jel leírása
A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt - a jóváhagyó államot meghatározó - egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.
A jóváhagyási jel méretéről, a mellette feltüntetendő egyéb jelzésékről és adatokról a vonatkozó ENSZ-EGB előírás, illetőleg a jóváhagyási jel használatát engedélyező határozat rendelkezik.
Az egyezményben részes államok és jelzőszámaik a következők:
1. Németország
2; Francaiország
3. Olaszország
4. Hollandia
5. Svédország
6. Belgium
7. Magyarország
8. Csehország
9. Spanyolország
10. Jugoszlávia
11. Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság
12. Ausztria
13. Luxemburg
14. Svájc
15. -
16. Norvégia
17. Finnország
18. Dánia
19. Románia
20. Lengyelország
21. Portugália
22. Észtország
23. Görögország
26. Szlovénia
27. Szlovákia"
2. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"1. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
Jóváhagyási kötelezettség alá tartozó járműalkatrészekre, tartozékokra, járműtulajdonságokra vonatkozó ENSZ-EGB előírások és a tartalmában egyenértékű EGK irányelvek
ENSZ-EGB előírás | Alkalmazható (határnapig) | EGK irányelv száma | Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság | |
száma | érvényes változat számjele | |||
1 | 01 | - | 76/761 | R2 izzólámpával ellátott aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók |
2 | 03 | - | 76/761 | Aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fény- szórók R2 izzólámpái |
3 | 02 | - | 76/757 | Fényvisszaverők |
4 | 00 | - | 76/760 | Hátsó rendszámtábla-világítás |
5 | 02 | - | 76/761 | Európai aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibo- csátó sajtolt burás (scaled beam) fényszórók |
6 | 01 | - | 76/759 | Irányjelző lámpák |
7 | 01 | 1997. 12. 31. | 76/758 | Helyzetjelző lámpák, méretjelző lámpák és féklámpák |
02 | - | |||
8 | 04 | - | 76/761 | H1, H2 vagy H3 halogén izzólámpával ellátott asszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és halogén izzólámpái |
9 | 04 | 1996. 12. 31. | Háromkerekű járművek zaja | |
05 | - | |||
10 | 01 | - | 72/245 | Járművek rádiózavarszűrése |
14 | 02 | 1997. 12. 31. | Biztonsági övek bekötési pontjai | |
03 | - | 76/115 | ||
16 | 04 | - | 77/541 | Biztonsági öv |
19 | 02 | - | 76/762 | Ködfényszórók |
20 | 02 | - | 76/761 | H4 halogén izzólámpával ellátott, aszimmetrikus tompított vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó fényszórók és H4 halogén izzólámpái |
23 | 00 | - | 77/539 | Hátrameneti fényszórók |
24 | 03 | - | 72/306 | Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorjai által kibocsátott füst |
27 | 03 | - | Elakadási jelző háromszög | |
28 | 00 | - | 70/388 | Hangjelző készülékek és hangjelzés |
30 | 02 | - | 92/23 | Személygépkocsi gumiabroncsok |
31 | 02 | - | Aszimmetrikus tompított fényt vagy távolsági fényt, vagy mindkettőt kibocsátó sajtolt burás (scaled beam) halogén fényszórók | |
37 | 03 | - | 76/761 | Jóváhagyott lámpákban alkalmazott izzólámpák |
38 | 00 | - | 77/538 | Hátsó ködlámpák |
ENSZ-KGB előírás | Alkalmazható (határnapig) | EGK irányelv száma | Járműalkatrész, tartozék, jármű tulajdonság | |
száma | érvényes változat számjele | |||
40 | 00 | 1997. 12. 31. | Motorkerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés | |
01 | - | |||
41 | 01 | 1996. 12. 31. | Motorkerékpárok zaja | |
02 | - | |||
44 | 02 | - | Biztonsági gyermekülés | |
47 | 00 | - | Segédmotoros kerékpárok Otto-motorja által kibocsátott szennyezés | |
49 | 00 | 1996. 07. 01. | Dízel-motorok és dízel-motoros járművek motorja által kibocsátott szennyezés | |
01 | 1996. 12. 31. | |||
02/A | 1997. 12. 31. | •88/77 | ||
02/B | - | 88/77 | ||
50 | 00 | - | Motorkerékpárok és segédmotoros kerékpárok fényjelző berendezései | |
51 | 01 | 1997. 12. 31. | 79/157 | Legalább négykerekű járművek zaja |
02 | - | |||
54 | 00 | - | 92/23 | Haszongépjárművek gumiabroncsai |
56 | 00 | - | Segédmotoros kerékpárok fényszórói | |
57 | 00 | 1997. 12. 31. | Motorkerékpárok fényszórói | |
01 | ||||
63 | 00 | - | Segédmotoros kerékpárok zaja | |
67 | 00 | - | Cseppfolyós gázüzemű gépjárművek gáz-üzemanyagellátó berendezései | |
83 | 00 | 1996. 07. 01. | M1 és N1 kategóriájú járművek motorja által kibocsátott szennyezés | |
01/A | 1996. 12. 31. | 70/220 | ||
01/B,C | 1999. 12. 31. | 70/220 | ||
02 | - | |||
89 | 00 | 92/6. 92/24 | Gépjárművek sebességkorlátozó készüléke |
"
3. számú melléklet 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"4/A. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
A csendes gépkocsi által keltett külső zaj megengedett határértékei
"A" súlyozású hangnyomásszint (dBA)
Névleges motorteljesítmény | Külső (elhaladási) zaj | Visszatartó fék zaja | Levegőrendszer zaja | Álló helyzeti zaj |
75 kW alatt | 77 | 77 | 77 | 77 |
75-150 kW | 78 | 78 | 72 | 78 |
150 kW felett | 80 | 80 | 72 | 80 |
A mérési módszert az ENSZ-EGB 51.02 előírás tartalmazza. |
"
4. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"5. számú mellékletét a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
Gépjármű, mezőgazdasági vontató, segédmotoros kerékpár és lassú jármű kipufogógázának megengedett szennyezőanyag-tartalma
Gépkocsi | Motor jellege | Szén-monoxid alapjáraton (tf%) | Szénhidrogén alapjáraton és névleges legnagyobb fordulatszám 60%-án (ppm) | ||
Otto-rendszerű motorral | Kipufogógáz utókezelés nélkül | Négyütemű mo- torral | 1982 előtti gyártási év | 4,5 | - |
1982-1987. gyártási év | 4,0 | 1000 | |||
1987 utáni gyártási év | 3,0 | 800 | |||
Kétütemű motorral | 2,5 | - | |||
Motor jellege | Szén-monoxid alapjáraton és névleges legnagyobb fordulatszám 60%-án (tf%) | Szénhidrogén alapjáraton és névleges legnagyobb fordulatszám 60%-án (ppm) | |||
Kipufogógáz utókezeléssel | 3 komponensre ható katalitikus utó- kezelő berendezés, szabályozott ke- verékképzéssel | 0,4 | 250 | ||
egyéb utánégető | négyütemű motornál | 1,0 | 400 | ||
kétütemű motornál | 2,5* | 2000* | |||
Dízel-rendszerű motorral | Motor jellege | Szabadgyorsításos füst kibocsátás (m-1) | + | ||
alapjáratról K1 | emelt alapjáratról K2 | ||||
Kipufogógáz utókezelés nélkül | 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegig | 1,5 | 1,5 | ||
3,5 t megengedett legnagyobb össz- tömeg felett | feltöltött, füst- korlátozó nélkül | 3,5 | 2,5 | ||
egyéb | 3,5 | 1,5 | |||
Kipufogógáz utókezeléssel | 0,5 | 0,5 |
Motorkerékpár és segédmotoros kerékpár | Motor jellege | Szén-monoxid alapjáraton (tf%) | Szénhidrogén alapjáraton és névleges fordulatszám 60%-án (ppm) | ||||
Otto-rendszerű motorral | kipufogógáz utókezelés nélkül | kétütemű | 3,0 | - | |||
négyütemű | 3,0 | 1000 | |||||
kipufogógáz utókezeléssel | kétütemű | 2,0 | 2000 | ||||
négyütemű | 1,5 | 600 | |||||
Mezőgazdasági vontató és lassú jármű | Szén-monoxid | Szénhidrogén alapjáraton és névleges legnagyobb fordulatszám 60%-án (tf%) | |||||
alapjáraton (tf%) | névleges legnagyobb fordulatszám 60%-án (tf%) | ||||||
Otto-rendszerű motorral | 3,5 | 2,5 | 500 | ||||
Motor jellege | Szabadgyorsításos füst (m-1) | ||||||
alapjáratról K1 | emelt alapjáratról K2 | ||||||
Dízel-rendszerű motorral | Feltöltött, füstkorlátozó nélkül | 3,5 | 2,5 | ||||
egyéb | 3,5 | 1,5 | |||||
Megjegyzés: A közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló - a 20/1991. (I. 29.) Korm. rendelettel módosított - a 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 8. § (1) bekezdésének hatálya alá tartozó gépkocsikra a *-gal jelzett határértékeket kell alkalmazni. | |||||||
"
5. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"6. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
A kis légszennyezésit gépkocsi szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei fajlagos kibocsátás g/kWh
szén-monoxid CO | szénhidrogének HC | nitrogén-oxidok NOx | szilárd részecske PT |
4,0 | 1,1 | 7,0 | 0,15 |
* A mérési módszert az ENSZ-EGB 49.02 előírás tartalmazza. |
"
6. számú melléklet a 21/1995. (XII. 15.) KHVM rendelethez
"7. számú melléklet a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez
A mezőgazdasági vontató és a lassú jármű szennyezőanyag kibocsátásának megengedett határértékei
A beépített motor rendszere | Fajlagos szén-monoxid emisszió (g/MJ) | Fajlagos szénhidrogén emisszió (g/MJ) | Fajlagos nitrogén-oxid emisszió (g/MJ) | Fajlagos szénhidrogén+nitrogén- oxid emisszió (g/MJ) |
Ottó-rendszerű motorral | 22,77 | - | - | 6,95 |
Dízel-rendszerű motorral | 3,9 | 0,98 | 5,0 | - |
A vizsgálati módszer és a számítási eljárás Otto-rendszerű motor esetén az MSZ 21871 számú, Dízel-rendszerű motor esetén az MSZ 21866/1-4. számú szabvány szerint. (A szabvány szerint meghatározott g/kWh fajlagos kibocsátás átszámítása g/MJ-ra: 1 g/MJ = 3,6 g/kWh) |
"
Lábjegyzetek:
[1] A jel leírását lásd az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 3. számú mellékletében.
[2] MSZ ISO 7216.