59/1995. (XI. 14.) IKM rendelet
a földgáz árának szabályozásáról
Az árak megállapításáról szóló, az 1992. évi V. és az 1995. évi LVIII. törvénnyel módosított 1990. évi LXXXVII. törvény 7. §-ában, a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 31. §-ában kapott felhatalmazás alapján, valamint az 1075/1995. (VIII. 4.) Korm. határozat figyelembevételével a következőket rendelem el:
1. §[1]
(1)[2] A földgáz árát a 2002. június 30-ig terjedő időben az ezen rendeletben foglaltak szerint kell megállapítani.
(2) Az ezen rendeletben leírt ármechanizmus kiindulópontját - a gázszolgáltatók esetében - az 1997. januári ármegállapítást megelőző költség-felülvizsgálatnak az 1. számú mellékletben ismertetett szempontjai, az ezek alapján meghatározott - az 53/1996. (XII. 20.) IKIM rendelet 2. és 3. számú mellékleteiben közzétett - árak, valamint az 1997. januári árbázis korrekciójáról hozott árhatósági döntések képezik.
2. §[3]
A földgáz eladási árai (a tarifarendszer díjtételei) - a 2. számú melléklet 4. pontjának figyelembevételével - országosan egységesek.
3. §[4]
Az 1997. január 1-jétől 2002. június 30-ig terjedő időszakban a földgázárakat a 2. számú mellékletben foglaltak figyelembevételével kell megállapítani.
3/A. §[5]
A gázértékesítő - 2. számú mellékletben meghatározott, "a"-val jelölt - értékesítési átlagárának 1999. július 1-jei számszerűsítésénél a "h"-val jelölt mutatót figyelmen kívül kell hagyni.
A "h" mutató 1999. július 1-jéhez tartozó értékét az 1999. július 1-jét követő ármegállapítás (ármegállapítások) során kell figyelembe venni.
4. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Dunai Imre s. k.,
ipari és kereskedelmi miniszter
1. számú melléklet az 59/1995. (XI. 14.) IKM rendelethez
Az 1996. október utáni áremelés célja, hogy az 1996. október utáni hatállyal életbe lépő árak feleljenek meg mindazoknak a követelményeknek, amelyeket a földgáz szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLI. törvény rendelkezései előírnak.[6]
1. Az 1996. október utáni földgázértékesítési árak emelésénél figyelembevételre kerülnek:[7]
- az 1994. és 1995. évi auditált mérleg és az azok elkészítésénél alapul vett adatok, számítások, statisztikák,
- a Magyar Energia Hivatal (a továbbiakban: MEH) által végzett költségfelülvizsgálat eredményei,
- az 1996-ban bekövetkezett és várhatóan bekövetkező változások (infláció, árfolyam, import földgáz ára, jogszabályváltozások, egyedileg értékelendő költségváltozások, mennyiségi változások),
- a "korrigált" eszközérték utáni értékcsökkenési leírás legfeljebb a társasági adóról szóló törvényben szereplő leírási kulcsok szerint.
(A "korrigált" eszközérték számításához az 1995. évi auditált mérlegben szereplő - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti értéket kell alapul venni, s ezt kell megszorozni az élelmiszeripar nélküli iparnak az 1997. január/1995. december közötti belföldi értékesítési árindexével. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni.)
A költségek között elismerésre kerülnek az árakkal egyelőre nem fedezett környezetvédelmi, kamat- és biztosítási költségek, valamint a jövőbeni mezőfelszámolási költségek fedezésére szolgáló alapképzés is az indokolt mértékben.
A kormányhatározat 1. pontja értelmében az 1997. január 1-jei árakban "8% tőkearányos nyereség" ismerhető el. Ez a nyereség az 1996. október utáni áremelés során épül be az árakba.[8]
Az árban elismerhető nyereség kiszámítási módja
- a földgázbányászatban:
ahol
NYB0: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",
ST: a gázértékesítő 1995. évi auditált mérlegében szereplő saját tőke értékelési tartalék nélkül,
INF: az ipar élelmiszeripar nélküli belföldi értékesítési árindexe az 1997. január/1995. december időszakra. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997. januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos ár-prognózisát kell használni,
TEB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értékeinek összege az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni,
BE: a gázértékesítő összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően;
- a földgázforgalmazásban:
ahol
NYF: a gázértékesítő földgázforgalmazási tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",
TEF: a gázértékesítő földgázforgalmazási tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközeinek -értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni,
ST, INF, BE: megegyezik a földgázbányászatról szóló képletben leírtakkal.
Az árképzésnél figyelembe veendő költségek és nyereségek számításához és árakká történő alakításához a gázértékesítőnek - az 1995. évi tényleges mennyiségeken túlmenően - az 1996. és az 1997. évre vonatkozó mennyiségi előrejelzéseket is be kell nyújtania a szabályozó hatóság (MEH) részére.
Várhatóan ezzel az áremeléssel együtt kerül bevezetésre egy korszerűsített - az egyes fogyasztói kategóriák közötti költségarányokat jobban tükröző - tarifarendszer is, amennyiben az előkészítő munkák ezt lehetővé teszik.
A gázértékesítő eladási árai (a viszonteladói ár és a fogyasztói tarifarendszer díjtételei) országosan egységesek maradnak.
2. A gázszolgáltatás árának 1996. október utáni áremelésénél figyelembevételre kerülnek[9]
- a gázszolgáltató társaságok 1994. és 1995. évi auditált mérlegei és az azok elkészítésénél alapul vett adatok, számítások, statisztikák,
- a MEH által végzett költségfelülvizsgálat eredményei,
- az 1996-ban bekövetkezett és várhatóan bekövetkező változások (infláció, árfolyam, import földgáz ára, jogszabályváltozások, egyedileg értékelendő költségváltozások, mennyiségi változások),
- a "korrigált" eszközérték utáni értékcsökkenési leírás legfeljebb a társasági adóról szóló törvényben szereplő leírási kulcsok szerint.
(A "korrigált" eszközérték számításához az 1995. évi auditált mérlegben szereplő - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti értéket kell alapul venni, s ezt kell megszorozni az élelmiszeripar nélküli iparnak az 1997. január/1995. december közötti belföldi értékesítési árindexével. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni.)
A költségek között elismerésre kerülnek az árakkal egyelőre nem fedezett környezetvédelmi, kamat- és biztosítási költségek is az indokolt mértékben.
A kormányhatározat 1. pontja értelmében az 1997. január 1-jei árakban "8% tőkearányos nyereség" ismerhető el. Ez a nyereség az 1996. október utáni áremelés során épül be az árakba.[10]
Az árban elismerhető nyereség kiszámítási módja:
ahol
NY: a gázszolgáltatók társaságcsoportja részére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",
ST: a társaságok 1995. évi auditált mérlegeiben szereplő saját tőkék összege értékelési tartalék nélkül,
INF: az ipar élelmiszeripar nélküli belföldi értékesítési árindex az 1997. január/1995. december időszakra. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni,
TEG: a társaságok belföldi gázszolgáltatás célját szolgáló tárgyi eszközeinek - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaságok általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni.
BE: a társaságok összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően.
Az árképzésnél figyelembe veendő költségek és nyereségek számításához és árakká történő alakításához a gázszolgáltató társaságoknak - az 1995. évi tényleges mennyiségeken túlmenően - az 1996. és az 1997. évre vonatkozó mennyiségi előrejelzéseiket is be kell nyújtaniuk a szabályozó hatóság (MEH) részére.
Várhatóan ezzel az áremeléssel együtt kerül bevezetésre egy korszerűsített - az egyes fogyasztói kategóriák közötti költségarányokat jobban tükröző - tarifarendszer is, amennyiben az előkészítő munkák ezt lehetővé teszik.
A viszonteladói ár és a gázszolgáltató társaságok eladási árai (a tarifarendszer díjtételei) országosan egységesek maradnak.
2. számú melléklet az 59/1995. (XI. 14.) IKM rendelethez[11]
A földgáz hatósági árát az új árszabályozási év elején a következő képletek alapján kell megállapítani:
a = x+f+h
x = (Mi×si+Mh×sh)/M
sh = d+j+e
e = NYB/Mh
M = Mi+Mh
TEB
NYB = ST×INF× ×0,08
BE
f = u0×z+pp0×zz+t+q
z = zex[1+(Y/Ye-1)xk][12]
zz = zze×[1+(YY/YYe-1)×k]
q = NYF/M
h = (Sid+KdxdD+JD×MM/M[13]
TEF
NYF = ST×INF× ×0,08
BE
c = v+b
v = (M×a-Mn×n)/Mv
b = b0×z
b0 = g0+ r0
Jelölések:
a: a gázértékesítő ténylegesen érvényesíthető értékesítési átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3[15]
b: a gázszolgáltatók átlagos árrése az új árszabályozási évre, Ft/m3[16]
b0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű elismert átlagos árrése, Ft/m3
BE: a gázértékesítő összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az új árszabályozási évet megelőző naptári évet lezáró auditált mérlegben, M Ft
c: a gázszolgáltatók által értékesített földgáz átlagára (végfelhasználói átlagár) az új árszabályozási év elején, Ft/m3
d: a földgázbányászatnak az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre előre jelzett indokolt költsége (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat), Ft/m3
dD: a földgázbányászati költségek előrejelzésének hibája, Ft/m3
dE: a földgázbányászat előre jelzett (árban elismert) fajlagos költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is), Ft/m3[17]
dd: a földgázbányászat tényleges indokolt fajlagos költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is), Ft/m3[18]
e: a földgázbányászat elismert kalkulált nyeresége az új árszabályozási év elején, Ft/m3
f: földgáz-forgalmazási díj az új árszabályozási évre, Ft/m3[19]
g0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű (földgáz nélküli) indokolt költsége, Ft/m3
h: az új árszabályozási év kezdetén figyelembe veendő, előrejelzést korrigáló tag, Ft/m3[20]
INF: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe az új árszabályozási év kezdetét megelőző január és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (január = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos időszakára számított tény indexeket kell figyelembe venni
j: a bányajáradék előre jelzett átlagos mértéke az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Ft/m3
jD: a bányajáradék előrejelzési hibája, Ft/m3";[21]
JE: a bányajáradék előre jelzett (árban elismert) költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, MFt[22]
JJ: a bányajáradék tényleges költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, MFt[23]
k: hatékonyságjavítási tényező (0,85<k<0,95), értékére minden árszabályozási év elején a MEH tesz javaslatot
kd: a földgázbányászati költségek előrejelzési hibájának figyelembe vehető mértékét meghatározó tényező (0 < = kd < = 1), értékét minden alkalommal az árhatóság határozza meg[24]
M: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3
ME: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) mennyisége az új árszabályozási év kezdetét megelőző naptári évre, Mm3[25]
Mh: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3[26]
MhE: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) mennyisége az új árszabályozási év kezdetét megelőző naptári évre, Mm3[27]
Mi: az importált földgáz előre jelzett értékesítési mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó évre, Mm3[28]
MiE: az importált földgáz előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) értékesítési mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, Mm3[29]
MM: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz tényleges mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3[30]
MMh: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített tényleges mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3[31]
MMi: az importált földgáz tényleges értékesített mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3
Mn: a szállítóvezetékről ellátott nagyfogyasztók (a gázértékesítő viszonteladókon kívüli fogyasztói) részére történő értékesítés előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3
Mv: a gázértékesítő viszonteladók részére történő értékesítésének előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3
n: a gázértékesítő által a szállítóvezetékről ellátott nagyfogyasztók (a gázértékesítő viszonteladókon kívüli fogyasztói) részére értékesített földgáz átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3
NYB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség", M Ft
NYF: a gázértékesítő földgáz-forgalmazási tevékenységére (tárolás, szállítás) kalkulált "8% tőkearányos nyereség", M Ft
pp0: a gázértékesítő 1998. naptári évre előre jelzett, indokolt belföldi célú szállítási és készletlekötési költsége, Ft/m3
q: a földgázforgalmazás elismert kalkulált nyeresége az új árszabályozási év elején, Ft/m3
r0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű átlagos elismert nyeresége, Ft/m3
sh: a gázértékesítő által belföldön kitermelt földgáz árszabályozás szempontjából elismert értéke az új árszabályozási év elején, Ft/m3
si: az importált földgáznak az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, előre jelzett - elismert - határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után), Ft/m3[32]
siD: az import költségek előrejelzési hibája, Ft/m3[33]
siE: az importált földgáznak az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után), Ft/m3";[34]
ssi: az importált földgáz tényleges (indokolt) határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után) az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Ft/m3[35]
ST: a gázértékesítőnek az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegében szereplő saját tőke értékelési tartalék nélkül, M Ft
t: a gázértékesítőnek az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre elismert - belföldi célú - fajlagos tárolási költsége, Ft/m3[36]
TEB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értékeinek összege az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegnek megfelelően [meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni], M Ft
TEF: a gázértékesítő belföldi célú földgáz-forgalmazási tevékenységéhez (tárolás, szállítás) tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegnek megfelelően [meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni], M Ft
u0: a gázértékesítő földgázszektorra osztott, 1997. január 1-jei szintű indokolt központi irányítási költségei, Ft/m3
v: a gázértékesítő által értékesített földgáz viszonteladói átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3
x: a belföldön kitermelt és az importált földgáz árszabályozás szempontjából elismert együttes átlagos (fajlagos) értéke az új árszabályozási év elején, Ft/m3[37]
Y: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1997 januárja és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (1997. január = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos hónapjaira vonatkozó tény láncindexeket kell figyelembe venni
YY: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1998 júliusa és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (1998. július = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos hónapjaira vonatkozó tény láncindexeket kell figyelembe venni
Ye: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett Y értékkel megegyező érték. Az 1997. január 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén Ye = 100
YYe: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett YY értékkel megegyező érték. Az 1998. július 1-jével kezdődő árszabályozási év kezdetén YYe = 100
z: az új árszabályozási év kezdetén - 1997. januárhoz képest - figyelembe veendő inflációkövetési tényező
zz: az új árszabályozási év kezdetén - 1998. júliushoz képest - figyelembe veendő inflációkövetési tényező
ze: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett inflációkövetési tényező. Az 1997. január 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén ze = 1
zze: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett inflációkövetési tényező. Az 1998. július 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén zze = 1
1. Fogalmak
Árszabályozási év: az adott naptári év július 1-je és a következő naptári év június 30-a közötti időszak.
Indokolt költség: az 1994. évi XLI. törvényben megfogalmazott legkisebb költség elvén alapuló költségek (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is).
Elismert nyereség: a belföldi gázellátás célját szolgáló tárgyi eszközök nettó értéke alapján számszerűsített 8% adózás előtti nyereséget jelentő árképző elem.
Az árképletek az iparág struktúrájának megfelelően viszonteladói árat és - erre épülő - végfelhasználói átlagárat szabályoznak. A képletek a gázértékesítő földgáz-forgalmazási tevékenységének egyes elemeire és a gázszolgáltatók árrésére - külön költségelemzés nélkül - lehetővé teszik az infláció követését egy hatékonyságjavítási tényezővel ("k") szigorítva.
Amennyiben a tényleges naptári éves mennyiségek alapján számított átlagárak 3%-nál nagyobb mértékben térnek el
- a gázértékesítő esetében az ugyanezen időszakra figyelembe vett előre jelzett mennyiségekkel,
- a gázszolgáltatók esetében az árszabályozási mechanizmus kezdetén figyelembe vett mennyiségek alapján
számított átlagárakról ("a", "c"), a különbséget a szabályozó hatóság az árszabályozási év kezdetén figyelembe veszi. Ilyen különbség akkor következhet be, ha az értékesített mennyiségek és/vagy az értékesítés struktúrája jelentősen eltér az egyes tarifák meghatározásánál feltételezettől.
Az árszabályozási évén belül rendkívüli árváltoztatásra kerülhet sor, ha azt a földgáz importárak jelentős változása indokolttá teszi.[38]
2. Hatékonyságjavító tényező
A "k" értékére az új árszabályozási év alkalmával - az árjavaslatoknak az ár megállapítója (ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter) számára történő benyújtása kapcsán - a MEH tesz javaslatot. Javaslata megtételekor a MEH elemzi a társaságok működését és a várható folyamatokat. (Adott árszabályozási évre a "k" értéke a gázszolgáltatók társaságcsoportja és a gázértékesítő esetében azonos nagyságú, de különösen indokolt esetben a MEH egymástól eltérő mértékű hatékonyságjavítási tényezőre is tehet javaslatot.)
3. Az átlagárak és a tarifák
Az új árszabályozási év kezdete után érvényesíthető értékesítési átlagár és a végfelhasználói átlagár meghatározását követően kell az átlagárat lebontani tarifákra. A MEH által elfogadott mennyiségi előrejelzések alapján az egyes tarifákra a MEH tesz javaslatot az ár megállapítójának, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszternek.
4. Nyereség-visszajuttatás
A gázszolgáltatónak a fogyasztók részére árengedmény formájában nyereséget kell visszajuttatni, ha az előző évi adózás előtti eredménye meghaladja a figyelembe vett korrigált saját tőke 12%-át.
A visszajuttatandó többletnyereség kiszámítása:
TEGXTEGX
(NYT-EA+ES) × - 0,12 × STX ×
BEXBEX
NYV =
2
ahol
NYV: az árengedmény formájában az adott gázszolgáltató fogyasztói részére visszajuttatandó többletnyereség; M Ft
NYT: az adott gázszolgáltató előző évi auditált mérlegében szereplő adózás előtti eredmény, M Ft
EA: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek a társasági adóról szóló törvényben szereplő kulcsokkal az előző évre számított értékcsökkenési leírása, M Ft
ES: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek elszámolt értékcsökkenési leírása az előző évi auditált mérlegnek megfelelően, M Ft
STX: az adott gázszolgáltató
- előző évi auditált mérlegében szereplő, értékelési tartalék nélküli saját tőke (M Ft), és
- az (ST×INF) szorzat közül a nagyobbik érték, ahol
ST: az adott gázszolgáltató 1995. évi auditált mérlegében szereplő, értékelési tartalék nélküli saját tőke, M Ft
INF: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1995 decembere és az előző év decembere közötti időszakra (KSH tény árindex)
TEGX: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az előző évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaságok általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni, M Ft
BEX: az adott gázszolgáltató összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az előző évi auditált mérlegnek megfelelően, M Ft
Árengedményt a gázszolgáltató akkor köteles adni, ha NYV pozitív érték. Negatív értékű NYV esetén a gázszolgáltató felárat nem alkalmazhat. A kötelező árengedmény csak az adott gázszolgáltató fogyasztóit érintheti. A gázszolgáltató az árengedmény megosztását a fogyasztók között a MEH-hel egyeztetett formában köteles alkalmazni.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 1. §-a. Hatályos 1998.07.01.
[2] Megállapította a 39/2001. (XII. 22.) GM rendelet 1. §-a. Hatályos 2001.12.22.
[3] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 2. §-a. Hatályos 1998.07.01.
[4] Megállapította a 39/2001. (XII. 22.) GM rendelet 2. §-a. Hatályos 2001.12.22.
[5] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 2. §.a. Hatályos 1999.06.21.
[6] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.
[7] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.
[8] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.
[9] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.
[10] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.
[11] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 3. §-a (lásd Melléklet). Hatályos 1998.07.01.
[12] Módosította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 1. pont). Hatályos 1999.06.21.
[13] Módosította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 2. pont). Hatályos 1999.06.21.
[14] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 3. pont). Hatályos 1999.06.21.
[15] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[16] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[17] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[18] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[19] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[20] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[21] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[22] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[23] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[24] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[25] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[26] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[27] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[28] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[29] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[30] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[31] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[32] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[33] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[34] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[35] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[36] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[37] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.
[38] Beiktatta a 38/2000. (X. 31.) GM rendelet 1. §-a. Hatályos 2000.10.31.