Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

59/1995. (XI. 14.) IKM rendelet

a földgáz árának szabályozásáról

Az árak megállapításáról szóló, az 1992. évi V. és az 1995. évi LVIII. törvénnyel módosított 1990. évi LXXXVII. törvény 7. §-ában, a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 31. §-ában kapott felhatalmazás alapján, valamint az 1075/1995. (VIII. 4.) Korm. határozat figyelembevételével a következőket rendelem el:

1. §[1]

(1)[2] A földgáz árát a 2002. június 30-ig terjedő időben az ezen rendeletben foglaltak szerint kell megállapítani.

(2) Az ezen rendeletben leírt ármechanizmus kiindulópontját - a gázszolgáltatók esetében - az 1997. januári ármegállapítást megelőző költség-felülvizsgálatnak az 1. számú mellékletben ismertetett szempontjai, az ezek alapján meghatározott - az 53/1996. (XII. 20.) IKIM rendelet 2. és 3. számú mellékleteiben közzétett - árak, valamint az 1997. januári árbázis korrekciójáról hozott árhatósági döntések képezik.

2. §[3]

A földgáz eladási árai (a tarifarendszer díjtételei) - a 2. számú melléklet 4. pontjának figyelembevételével - országosan egységesek.

3. §[4]

Az 1997. január 1-jétől 2002. június 30-ig terjedő időszakban a földgázárakat a 2. számú mellékletben foglaltak figyelembevételével kell megállapítani.

3/A. §[5]

A gázértékesítő - 2. számú mellékletben meghatározott, "a"-val jelölt - értékesítési átlagárának 1999. július 1-jei számszerűsítésénél a "h"-val jelölt mutatót figyelmen kívül kell hagyni.

A "h" mutató 1999. július 1-jéhez tartozó értékét az 1999. július 1-jét követő ármegállapítás (ármegállapítások) során kell figyelembe venni.

4. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Dunai Imre s. k.,

ipari és kereskedelmi miniszter

1. számú melléklet az 59/1995. (XI. 14.) IKM rendelethez

Az 1996. október utáni áremelés célja, hogy az 1996. október utáni hatállyal életbe lépő árak feleljenek meg mindazoknak a követelményeknek, amelyeket a földgáz szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLI. törvény rendelkezései előírnak.[6]

1. Az 1996. október utáni földgázértékesítési árak emelésénél figyelembevételre kerülnek:[7]

- az 1994. és 1995. évi auditált mérleg és az azok elkészítésénél alapul vett adatok, számítások, statisztikák,

- a Magyar Energia Hivatal (a továbbiakban: MEH) által végzett költségfelülvizsgálat eredményei,

- az 1996-ban bekövetkezett és várhatóan bekövetkező változások (infláció, árfolyam, import földgáz ára, jogszabályváltozások, egyedileg értékelendő költségváltozások, mennyiségi változások),

- a "korrigált" eszközérték utáni értékcsökkenési leírás legfeljebb a társasági adóról szóló törvényben szereplő leírási kulcsok szerint.

(A "korrigált" eszközérték számításához az 1995. évi auditált mérlegben szereplő - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti értéket kell alapul venni, s ezt kell megszorozni az élelmiszeripar nélküli iparnak az 1997. január/1995. december közötti belföldi értékesítési árindexével. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni.)

A költségek között elismerésre kerülnek az árakkal egyelőre nem fedezett környezetvédelmi, kamat- és biztosítási költségek, valamint a jövőbeni mezőfelszámolási költségek fedezésére szolgáló alapképzés is az indokolt mértékben.

A kormányhatározat 1. pontja értelmében az 1997. január 1-jei árakban "8% tőkearányos nyereség" ismerhető el. Ez a nyereség az 1996. október utáni áremelés során épül be az árakba.[8]

Az árban elismerhető nyereség kiszámítási módja

- a földgázbányászatban:

ahol

NYB0: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",

ST: a gázértékesítő 1995. évi auditált mérlegében szereplő saját tőke értékelési tartalék nélkül,

INF: az ipar élelmiszeripar nélküli belföldi értékesítési árindexe az 1997. január/1995. december időszakra. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997. januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos ár-prognózisát kell használni,

TEB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értékeinek összege az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni,

BE: a gázértékesítő összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően;

- a földgázforgalmazásban:

ahol

NYF: a gázértékesítő földgázforgalmazási tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",

TEF: a gázértékesítő földgázforgalmazási tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközeinek -értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni,

ST, INF, BE: megegyezik a földgázbányászatról szóló képletben leírtakkal.

Az árképzésnél figyelembe veendő költségek és nyereségek számításához és árakká történő alakításához a gázértékesítőnek - az 1995. évi tényleges mennyiségeken túlmenően - az 1996. és az 1997. évre vonatkozó mennyiségi előrejelzéseket is be kell nyújtania a szabályozó hatóság (MEH) részére.

Várhatóan ezzel az áremeléssel együtt kerül bevezetésre egy korszerűsített - az egyes fogyasztói kategóriák közötti költségarányokat jobban tükröző - tarifarendszer is, amennyiben az előkészítő munkák ezt lehetővé teszik.

A gázértékesítő eladási árai (a viszonteladói ár és a fogyasztói tarifarendszer díjtételei) országosan egységesek maradnak.

2. A gázszolgáltatás árának 1996. október utáni áremelésénél figyelembevételre kerülnek[9]

- a gázszolgáltató társaságok 1994. és 1995. évi auditált mérlegei és az azok elkészítésénél alapul vett adatok, számítások, statisztikák,

- a MEH által végzett költségfelülvizsgálat eredményei,

- az 1996-ban bekövetkezett és várhatóan bekövetkező változások (infláció, árfolyam, import földgáz ára, jogszabályváltozások, egyedileg értékelendő költségváltozások, mennyiségi változások),

- a "korrigált" eszközérték utáni értékcsökkenési leírás legfeljebb a társasági adóról szóló törvényben szereplő leírási kulcsok szerint.

(A "korrigált" eszközérték számításához az 1995. évi auditált mérlegben szereplő - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti értéket kell alapul venni, s ezt kell megszorozni az élelmiszeripar nélküli iparnak az 1997. január/1995. december közötti belföldi értékesítési árindexével. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni.)

A költségek között elismerésre kerülnek az árakkal egyelőre nem fedezett környezetvédelmi, kamat- és biztosítási költségek is az indokolt mértékben.

A kormányhatározat 1. pontja értelmében az 1997. január 1-jei árakban "8% tőkearányos nyereség" ismerhető el. Ez a nyereség az 1996. október utáni áremelés során épül be az árakba.[10]

Az árban elismerhető nyereség kiszámítási módja:

ahol

NY: a gázszolgáltatók társaságcsoportja részére kalkulált "8% tőkearányos nyereség",

ST: a társaságok 1995. évi auditált mérlegeiben szereplő saját tőkék összege értékelési tartalék nélkül,

INF: az ipar élelmiszeripar nélküli belföldi értékesítési árindex az 1997. január/1995. december időszakra. Az árindex meghatározásánál a számítások időpontjáig ismert KSH tény árindexet, az 1997 januárjáig terjedő további időszakra a PM hivatalos árprognózisát kell használni,

TEG: a társaságok belföldi gázszolgáltatás célját szolgáló tárgyi eszközeinek - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaságok általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni.

BE: a társaságok összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az 1995. évi auditált mérlegnek megfelelően.

Az árképzésnél figyelembe veendő költségek és nyereségek számításához és árakká történő alakításához a gázszolgáltató társaságoknak - az 1995. évi tényleges mennyiségeken túlmenően - az 1996. és az 1997. évre vonatkozó mennyiségi előrejelzéseiket is be kell nyújtaniuk a szabályozó hatóság (MEH) részére.

Várhatóan ezzel az áremeléssel együtt kerül bevezetésre egy korszerűsített - az egyes fogyasztói kategóriák közötti költségarányokat jobban tükröző - tarifarendszer is, amennyiben az előkészítő munkák ezt lehetővé teszik.

A viszonteladói ár és a gázszolgáltató társaságok eladási árai (a tarifarendszer díjtételei) országosan egységesek maradnak.

2. számú melléklet az 59/1995. (XI. 14.) IKM rendelethez[11]

A földgáz hatósági árát az új árszabályozási év elején a következő képletek alapján kell megállapítani:

a = x+f+h

x = (Mi×si+Mh×sh)/M

sh = d+j+e

e = NYB/Mh

M = Mi+Mh

TEB

NYB = ST×INF× ×0,08

BE

f = u0×z+pp0×zz+t+q

z = zex[1+(Y/Ye-1)xk][12]

zz = zze×[1+(YY/YYe-1)×k]

q = NYF/M

h = (Sid+KdxdD+JD×MM/M[13]

TEF

NYF = ST×INF× ×0,08

BE

c = v+b

v = (M×a-Mn×n)/Mv

b = b0×z

b0 = g0+ r0

Jelölések:

a: a gázértékesítő ténylegesen érvényesíthető értékesítési átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3[15]

b: a gázszolgáltatók átlagos árrése az új árszabályozási évre, Ft/m3[16]

b0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű elismert átlagos árrése, Ft/m3

BE: a gázértékesítő összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az új árszabályozási évet megelőző naptári évet lezáró auditált mérlegben, M Ft

c: a gázszolgáltatók által értékesített földgáz átlagára (végfelhasználói átlagár) az új árszabályozási év elején, Ft/m3

d: a földgázbányászatnak az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre előre jelzett indokolt költsége (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat), Ft/m3

dD: a földgázbányászati költségek előrejelzésének hibája, Ft/m3

dE: a földgázbányászat előre jelzett (árban elismert) fajlagos költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is), Ft/m3[17]

dd: a földgázbányászat tényleges indokolt fajlagos költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is), Ft/m3[18]

e: a földgázbányászat elismert kalkulált nyeresége az új árszabályozási év elején, Ft/m3

f: földgáz-forgalmazási díj az új árszabályozási évre, Ft/m3[19]

g0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű (földgáz nélküli) indokolt költsége, Ft/m3

h: az új árszabályozási év kezdetén figyelembe veendő, előrejelzést korrigáló tag, Ft/m3[20]

INF: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe az új árszabályozási év kezdetét megelőző január és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (január = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos időszakára számított tény indexeket kell figyelembe venni

j: a bányajáradék előre jelzett átlagos mértéke az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Ft/m3

jD: a bányajáradék előrejelzési hibája, Ft/m3";[21]

JE: a bányajáradék előre jelzett (árban elismert) költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, MFt[22]

JJ: a bányajáradék tényleges költsége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, MFt[23]

k: hatékonyságjavítási tényező (0,85<k<0,95), értékére minden árszabályozási év elején a MEH tesz javaslatot

kd: a földgázbányászati költségek előrejelzési hibájának figyelembe vehető mértékét meghatározó tényező (0 < = kd < = 1), értékét minden alkalommal az árhatóság határozza meg[24]

M: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3

ME: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) mennyisége az új árszabályozási év kezdetét megelőző naptári évre, Mm3[25]

Mh: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3[26]

MhE: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) mennyisége az új árszabályozási év kezdetét megelőző naptári évre, Mm3[27]

Mi: az importált földgáz előre jelzett értékesítési mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó évre, Mm3[28]

MiE: az importált földgáz előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) értékesítési mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, Mm3[29]

MM: a gázértékesítő által belföldön értékesített földgáz tényleges mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3[30]

MMh: a gázértékesítő által kitermelt földgáz belföldön értékesített tényleges mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3[31]

MMi: az importált földgáz tényleges értékesített mennyisége az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Mm3

Mn: a szállítóvezetékről ellátott nagyfogyasztók (a gázértékesítő viszonteladókon kívüli fogyasztói) részére történő értékesítés előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3

Mv: a gázértékesítő viszonteladók részére történő értékesítésének előre jelzett mennyisége az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, Mm3

n: a gázértékesítő által a szállítóvezetékről ellátott nagyfogyasztók (a gázértékesítő viszonteladókon kívüli fogyasztói) részére értékesített földgáz átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3

NYB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységére kalkulált "8% tőkearányos nyereség", M Ft

NYF: a gázértékesítő földgáz-forgalmazási tevékenységére (tárolás, szállítás) kalkulált "8% tőkearányos nyereség", M Ft

pp0: a gázértékesítő 1998. naptári évre előre jelzett, indokolt belföldi célú szállítási és készletlekötési költsége, Ft/m3

q: a földgázforgalmazás elismert kalkulált nyeresége az új árszabályozási év elején, Ft/m3

r0: a gázszolgáltatók 1997. január 1-jei szintű átlagos elismert nyeresége, Ft/m3

sh: a gázértékesítő által belföldön kitermelt földgáz árszabályozás szempontjából elismert értéke az új árszabályozási év elején, Ft/m3

si: az importált földgáznak az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre, előre jelzett - elismert - határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után), Ft/m3[32]

siD: az import költségek előrejelzési hibája, Ft/m3[33]

siE: az importált földgáznak az új árszabályozási évet megelőző naptári évre, előre jelzett (árképzésnél figyelembe vett) határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után), Ft/m3";[34]

ssi: az importált földgáz tényleges (indokolt) határparitásos súlyozott átlagára (határon való beléptetés után) az új árszabályozási évet megelőző naptári évben, Ft/m3[35]

ST: a gázértékesítőnek az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegében szereplő saját tőke értékelési tartalék nélkül, M Ft

t: a gázértékesítőnek az új árszabályozási év kezdetét tartalmazó naptári évre elismert - belföldi célú - fajlagos tárolási költsége, Ft/m3[36]

TEB: a gázértékesítő földgázbányászati tevékenységéhez tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értékeinek összege az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegnek megfelelően [meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni], M Ft

TEF: a gázértékesítő belföldi célú földgáz-forgalmazási tevékenységéhez (tárolás, szállítás) tartozó tárgyi eszközök - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az új árszabályozási évet megelőző naptári évre vonatkozó auditált mérlegnek megfelelően [meghatározásánál a társaság általános működését lehetővé tevő indokolt eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni], M Ft

u0: a gázértékesítő földgázszektorra osztott, 1997. január 1-jei szintű indokolt központi irányítási költségei, Ft/m3

v: a gázértékesítő által értékesített földgáz viszonteladói átlagára az új árszabályozási év elején, Ft/m3

x: a belföldön kitermelt és az importált földgáz árszabályozás szempontjából elismert együttes átlagos (fajlagos) értéke az új árszabályozási év elején, Ft/m3[37]

Y: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1997 januárja és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (1997. január = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos hónapjaira vonatkozó tény láncindexeket kell figyelembe venni

YY: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1998 júliusa és az új árszabályozási év júliusa közötti időszakra (1998. július = 100). Az új árszabályozási év júliusára és az azt közvetlenül megelőző hónapokra - tényadatok hiányában - az előző naptári év azonos hónapjaira vonatkozó tény láncindexeket kell figyelembe venni

Ye: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett Y értékkel megegyező érték. Az 1997. január 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén Ye = 100

YYe: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett YY értékkel megegyező érték. Az 1998. július 1-jével kezdődő árszabályozási év kezdetén YYe = 100

z: az új árszabályozási év kezdetén - 1997. januárhoz képest - figyelembe veendő inflációkövetési tényező

zz: az új árszabályozási év kezdetén - 1998. júliushoz képest - figyelembe veendő inflációkövetési tényező

ze: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett inflációkövetési tényező. Az 1997. január 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén ze = 1

zze: az új árszabályozási évet megelőző árszabályozási év kezdetén figyelembe vett inflációkövetési tényező. Az 1998. július 1-jét követő első teljes árszabályozási év kezdetén zze = 1

1. Fogalmak

Árszabályozási év: az adott naptári év július 1-je és a következő naptári év június 30-a közötti időszak.

Indokolt költség: az 1994. évi XLI. törvényben megfogalmazott legkisebb költség elvén alapuló költségek (beleértve a szükséges környezetvédelmi kiadásokat is).

Elismert nyereség: a belföldi gázellátás célját szolgáló tárgyi eszközök nettó értéke alapján számszerűsített 8% adózás előtti nyereséget jelentő árképző elem.

Az árképletek az iparág struktúrájának megfelelően viszonteladói árat és - erre épülő - végfelhasználói átlagárat szabályoznak. A képletek a gázértékesítő földgáz-forgalmazási tevékenységének egyes elemeire és a gázszolgáltatók árrésére - külön költségelemzés nélkül - lehetővé teszik az infláció követését egy hatékonyságjavítási tényezővel ("k") szigorítva.

Amennyiben a tényleges naptári éves mennyiségek alapján számított átlagárak 3%-nál nagyobb mértékben térnek el

- a gázértékesítő esetében az ugyanezen időszakra figyelembe vett előre jelzett mennyiségekkel,

- a gázszolgáltatók esetében az árszabályozási mechanizmus kezdetén figyelembe vett mennyiségek alapján

számított átlagárakról ("a", "c"), a különbséget a szabályozó hatóság az árszabályozási év kezdetén figyelembe veszi. Ilyen különbség akkor következhet be, ha az értékesített mennyiségek és/vagy az értékesítés struktúrája jelentősen eltér az egyes tarifák meghatározásánál feltételezettől.

Az árszabályozási évén belül rendkívüli árváltoztatásra kerülhet sor, ha azt a földgáz importárak jelentős változása indokolttá teszi.[38]

2. Hatékonyságjavító tényező

A "k" értékére az új árszabályozási év alkalmával - az árjavaslatoknak az ár megállapítója (ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter) számára történő benyújtása kapcsán - a MEH tesz javaslatot. Javaslata megtételekor a MEH elemzi a társaságok működését és a várható folyamatokat. (Adott árszabályozási évre a "k" értéke a gázszolgáltatók társaságcsoportja és a gázértékesítő esetében azonos nagyságú, de különösen indokolt esetben a MEH egymástól eltérő mértékű hatékonyságjavítási tényezőre is tehet javaslatot.)

3. Az átlagárak és a tarifák

Az új árszabályozási év kezdete után érvényesíthető értékesítési átlagár és a végfelhasználói átlagár meghatározását követően kell az átlagárat lebontani tarifákra. A MEH által elfogadott mennyiségi előrejelzések alapján az egyes tarifákra a MEH tesz javaslatot az ár megállapítójának, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszternek.

4. Nyereség-visszajuttatás

A gázszolgáltatónak a fogyasztók részére árengedmény formájában nyereséget kell visszajuttatni, ha az előző évi adózás előtti eredménye meghaladja a figyelembe vett korrigált saját tőke 12%-át.

A visszajuttatandó többletnyereség kiszámítása:

TEGXTEGX

(NYT-EA+ES) × - 0,12 × STX ×

BEXBEX

NYV =

2

ahol

NYV: az árengedmény formájában az adott gázszolgáltató fogyasztói részére visszajuttatandó többletnyereség; M Ft

NYT: az adott gázszolgáltató előző évi auditált mérlegében szereplő adózás előtti eredmény, M Ft

EA: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek a társasági adóról szóló törvényben szereplő kulcsokkal az előző évre számított értékcsökkenési leírása, M Ft

ES: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek elszámolt értékcsökkenési leírása az előző évi auditált mérlegnek megfelelően, M Ft

STX: az adott gázszolgáltató

- előző évi auditált mérlegében szereplő, értékelési tartalék nélküli saját tőke (M Ft), és

- az (ST×INF) szorzat közül a nagyobbik érték, ahol

ST: az adott gázszolgáltató 1995. évi auditált mérlegében szereplő, értékelési tartalék nélküli saját tőke, M Ft

INF: az ipar (élelmiszeripar és energiaszektor nélküli) belföldi értékesítési árindexe 1995 decembere és az előző év decembere közötti időszakra (KSH tény árindex)

TEGX: az adott gázszolgáltató belföldi gázszolgáltatás céljára szolgáló tárgyi eszközeinek - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az előző évi auditált mérlegnek megfelelően. Ennek meghatározásánál a társaságok általános működését lehetővé tevő eszközök (pl. irodaház) értékének arányos részét is figyelembe kell venni, M Ft

BEX: az adott gázszolgáltató összes befektetett eszközének - értékhelyesbítés nélküli - könyv szerinti nettó értéke az előző évi auditált mérlegnek megfelelően, M Ft

Árengedményt a gázszolgáltató akkor köteles adni, ha NYV pozitív érték. Negatív értékű NYV esetén a gázszolgáltató felárat nem alkalmazhat. A kötelező árengedmény csak az adott gázszolgáltató fogyasztóit érintheti. A gázszolgáltató az árengedmény megosztását a fogyasztók között a MEH-hel egyeztetett formában köteles alkalmazni.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 1. §-a. Hatályos 1998.07.01.

[2] Megállapította a 39/2001. (XII. 22.) GM rendelet 1. §-a. Hatályos 2001.12.22.

[3] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 2. §-a. Hatályos 1998.07.01.

[4] Megállapította a 39/2001. (XII. 22.) GM rendelet 2. §-a. Hatályos 2001.12.22.

[5] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 2. §.a. Hatályos 1999.06.21.

[6] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.

[7] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.

[8] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.

[9] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.

[10] Módosította a 47/1996. (X. 4.) IKM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 1996.10.04.

[11] Megállapította a 41/1998. (VI. 24.) IKIM rendelet 3. §-a (lásd Melléklet). Hatályos 1998.07.01.

[12] Módosította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 1. pont). Hatályos 1999.06.21.

[13] Módosította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 2. pont). Hatályos 1999.06.21.

[14] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 3. pont). Hatályos 1999.06.21.

[15] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[16] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[17] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[18] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[19] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[20] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[21] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[22] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[23] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[24] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[25] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[26] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[27] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[28] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[29] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[30] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[31] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[32] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[33] Beiktatta a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[34] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[35] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[36] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[37] Megállapította a 36/1999. (VI. 21.) GM rendelet 1. §-a (lásd Melléklet 4. pont). Hatályos 1999.06.21.

[38] Beiktatta a 38/2000. (X. 31.) GM rendelet 1. §-a. Hatályos 2000.10.31.

Tartalomjegyzék