Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

15/1996. (III. 13.) IKM rendelet

a Piaci Intervenciós Célelőirányzat felhasználásának és kezelésének részletes szabályairól

A piaci folyamatok fejlődését tartósan vagy időszakosan gátló körülmények elhárítása, a piaci folyamatokban jelentkező átmeneti zavarok mérséklése és a lakossági áruellátás zavartalansága érdekében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 49. §-ának o) pontjában, valamint a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló 1995. évi CXXI. törvény 69. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a Piaci Intervenciós Célelőirányzat (a továbbiakban: Célelőirányzat) felhasználásáról és kezeléséről - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. § (1) A Célelőirányzatból az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) az alábbi célokra adhat támogatást - elszámolási kötelezettséggel -, illetve állami megrendelést (a továbbiakban: jogcímek):

a)[1] az országos vagy helyi piaci zavarok megelőzésére, mérséklésére, megszüntetésére,

b) a fogyasztók érdekvédelmét is elősegítő intézkedések finanszírozására, amennyiben azok a tisztességes piaci magatartás, a fogyasztók alapvető tájékoztatása és védelme érdekében válnak szükségessé,

c) az ipari és mezőgazdasági termelésben váratlanul keletkező és a lakosság alapvető fogyasztási cikkekkel történő ellátását veszélyeztető problémák megelőzésére, feloldására,

d) a nemzetközi segélyprogramokhoz kapcsolódó társfinanszírozásra,

e) a lakosság egészségét, életét veszélyeztető termékek forgalmazásának korlátozására történő intézkedésekből eredő kötelezettségek teljesítésére,

f) az átmeneti vagy tartós készletek beszerzésének finanszírozására, ha ezzel a várható piaci zavar megelőzhető,

g) a lakosság alapellátását szolgáló termékek gyártásának, importjának finanszírozása, ha ezzel a piaci zavar megszüntethető vagy megelőzhető,

h) az Alkotmányban rögzített minősített időszakban keletkező piaci zavarok levezetésére,

i)[2] a Célelőirányzat kezelésével, nyilvántartásával, ellenőrzésével, a költségvetési beszámolók készítésével, hitelesítésével, valamint a pályázatok meghirdetésével kapcsolatos költségek fedezetére.

j)[3] piaci megfigyelési információs rendszer működtetésére, finanszírozására.

(2) A Célelőirányzat felhasználása során a gazdasági verseny korlátozását tiltó jogszabályok érvényesülését biztosítva és a nemzetközi kötelezettségekkel összhangban kell eljárni.

2. § (1) A Célelőirányzat bevételeinek és kiadásainak tervezett összege az éves költségvetési törvényben az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium fejezetben e célra jóváhagyott előirányzat. A Célelőirányzat bevételét képezi:

a) az 1996. január 1. előtt működtetett Piaci Intervenciós Alapból kihelyezett támogatások visszafizetései, kamatai, járulékai,

b) a Célelőirányzatból évente kihelyezett támogatások visszafizetése, annak kamatai és járulékai, valamint

c) az 5. § (3) bekezdés alapján befizetett kezelési költség.

(2) A Célelőirányzat pénzügyi műveleteinek lebonyolítására a Magyar Államkincstár előirányzat-felhasználási keretszámlát vezet.

(3) A minisztérium a Célelőirányzat felhasználásáról és gazdálkodásáról az államháztartás pénzügyi információs rendszeréről, az államháztartás alrendszereinek tervezési, beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségéről, valamint a központi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 158/1995. (XII. 26.) Korm. rendelet 32-33. §-a előírásai szerint évközi (féléves) és éves beszámolót készít. A beszámoló összeállításánál figyelembe kell venni a költségvetési szervek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségéről szóló mindenkori jogszabályokat.

(4)[4] A minisztérium a Célelőirányzatról szóló éves költségvetési beszámolót az általa megbízott könyvvizsgálóval hitelesítteti.

(5)[5] A visszterhes támogatás miatti követelés a könyvekből akkor vezethető ki (törölhető), ha a követelés behajthatatlanná válik. Behajthatatlan az a követelés, amely a felszámolási eljárás befejezésekor a jogerős bírósági végzés alapján nem kerül kiegyenlítésre.

(6) A csődeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény 80. §-a alapján a Célelőirányzat kezelője lemondhat a felszámolás során be nem hajtható követelésről, ideértve annak engedményezését is.

(7) A behajthatatlan követelést a költségvetés alapján gazdálkodó szervek beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéről szóló 54/1996. (IV. 12.) Korm. rendelet 15. § (8) bekezdés

3. § (1) A Célelőirányzat terhére alapítvány, társadalmi szervezet, közalapítvány, közhasznú társaság, köztestület, gazdasági társaság nem alapítható, illetve gazdasági társaságban érdekeltség nem szerezhető.

(2) A Célelőirányzat követelése fejében gazdasági társaságban való érdekeltséget megtestesítő részvényt vagy üzletrészt, továbbá egyéb vagyontárgyakat elfogadni csak abban az esetben és mértékben lehet, ha és amekkora összegben a pénzbeli teljesítés nem lehetséges.

(3) Ha a követelés csak gazdasági társaságban való érdekeltséget megtestesítő részvény vagy üzletrész, továbbá egyéb vagyontárgyak megszerzésével elégíthető ki, azokat a lehető legrövidebb időn belül a kincstári vagyon kezeléséért felelős szervezet részére kizárólag készpénzes értékesítésre vagy - az értékesítésig - további hasznosításra át kell adni.

(4) A követelés fejében történő értékpapír-, vagyon-, illetve tulajdonjog-átruházást írásbeli megállapodásban kell rögzíteni, amely a kincstári vagyon kezeléséért felelős szervezet egyetértésével jön létre.

4. § A Célelőirányzatból belföldi székhelyű jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, valamint egyéni vállalkozók részesülhetnek visszatérítendő vagy vissza nem térítendő támogatásban.

5. § (1) Az 1. § szerinti jogcímekre nyújtható

a) árat közvetlenül nem befolyásoló, bevételt növelő, illetve költségeket csökkentő, visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatás (a továbbiakban: vissza nem térítendő támogatás),

b) szerződésben meghatározott visszafizetési kötelezettség mellett, nem végleges - a kedvezményezettnél a kölcsönökre vonatkozó szabályok szerint elszámolható - juttatás (a továbbiakban: visszatérítendő támogatás).

(2) A visszatérítendő támogatás - a minisztérium döntésétől függően - nyújtható kamatmentesen, kedvezményes kamatozással és jegybanki alapkamattal.

(3)[6] A Célelőirányzat igénybevételéért a támogatottnak - függetlenül a támogatás formájától - a támogatás folyósítása előtt a támogatási összeg 3%-ának megfelelő mértékű díjat kell befizetnie az IKIM Piaci Intervenciós Célelőirányzat felhasználási keretszámla javára.

(4) Visszatérítendő támogatás csak érvényes, visszavonhatatlan bankgarancia mellett nyújtható.

(5) A Célelőirányzatból támogatás 1 éves időtartamra, de legfeljebb a piaci zavar megszűnéséig nyújtható.

6. § (1) Támogatás a (2) bekezdésben foglaltak kivételével pályázat útján nyerhető.

(2)[7] Országos, regionális vagy egyéb, nagy horderejű piaci zavar, illetőleg rendkívüli helyzet esetén - függetlenül a támogatás formájától - írásbeli kérelem alapján pályázat nélkül is nyújtható támogatás. A támogatás mértékének meghatározása a Belügyminisztérium, a Földművelésügyi Minisztérium, a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, valamint a Pénzügyminisztérium véleményének kikérésével történik. Erről a 8. §-ban megjelölt Szakmai Bizottságot tájékoztatni kell.

7. § (1)[8] A pályázatot - a 8. §-ban megjelölt Szakmai Bizottság javaslatát figyelembe véve - a minisztérium írja ki, melyet az Ipari és Kereskedelmi Közlönyben, soron kívüli elbírálást igénylő pályázat esetében a napilapokban is közzé kell tenni.

(2) A pályázó által benyújtott pályázatnak és a 6. § (2) bekezdése szerinti kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a pályázó (kérelmező) nevét, címét és telefax számát,

b) a megoldandó piaci zavar keletkezésének körülményeit, a zavar okát és a megoldási módot, valamint a levezetésre vonatkozó pénzügyi, üzleti elképzeléseket a jogcímeknek megfelelően,

c) a piaci zavar elhárítása érdekében igényelt pénzeszköz nagyságát, a támogatás időtartamát,

d)[9] a támogatás az 5. § (1) és (2) bekezdése szerinti formáját

e) a pályázó (kérelmező) nyilatkozatát, hogy

1. a támogatás elnyerése esetén a visszatérítendő támogatás összege és járulékai visszafizetésének biztosítékául visszavonhatatlan bankgaranciát biztosít,

2. a költségvetés alrendszereiből juttatott támogatásra vonatkozó más szerződésekben vállalt kötelezettségét teljesítette.

8. § (1)[10] A benyújtott pályázatokat a Szakmai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) értékeli, és tesz javaslatot a döntésre.

(2) A Bizottságban az alábbi intézmények, szervezetek képviselői vesznek részt:

a) Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium,

b) Belügyminisztérium,

c) Földművelésügyi Minisztérium,

d) Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium,

e) Pénzügyminisztérium,

f) a pályázat tekintetében érintett szakminisztérium(ok),

g) területileg illetékes helyi önkormányzatok, vagy a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége,

h) a pályázat tekintetében érintett országos gazdasági és szakmai kamarák.

(3) A Bizottság munkájában résztvevőknek a pályázatok elbírálásakor be kell jelenteniük, ha személyükben az adott pályázat vonatkozásában összeférhetetlenségi ok áll fenn, vagy egyébként elfogultak.

(4) A pályázatokat a benyújtástól számított 60 napon belül - súlyos piaci zavar esetén soron kívül - kell elbírálni, annak eredményéről a pályázót írásban kell értesíteni.

(5) A pályázatokról a Bizottság javaslata alapján a miniszter dönt.

9. § (1) A Célelőirányzatból nyújtott támogatás igénybevételére a minisztérium szerződést köt.

(2) A szerződés megkötésének, illetve a támogatás folyósításának feltétele - a 6. § (2) bekezdése szerinti esetek kivételével -, hogy a támogatott bocsássa a minisztérium rendelkezésére

a) az általa beszerzett, érvényes, hiteles és ellenőrzött, a nyújtandó támogatást és járulékait fedező, a visszafizetési kötelezettség lejárati időpontját követő legalább 15. napig szóló bankgaranciát,

b) a minisztérium részére biztosított, bank által ellenjegyzett azonnali beszedési megbízási jogról szóló nyilatkozatot,

c)[11] a cégbírósági nyilvántartásba vételt igazoló hiteles okiratot, egyéni vállalkozó esetében a vállalkozói igazolvány hiteles másolatát,

d) 30 napnál nem régebbi igazolást arról, amely szerint a támogatottnak társadalombiztosítási, vámhatósági, adóhatósági, illetve kamarai tagdíjfizetési tartozása nincs,

e) számlaszámait és a számlái felett rendelkezők banki bejelentőlapjának bank által hitelesített másolatát.

10. § A 9. § (1) bekezdése szerinti szerződésnek rendelkeznie kell:

a) a támogatás felhasználási feltételeiről,

b) a támogatás folyósításáról, annak ütemezéséről, visszafizetésének időpontjáról és időtartamáról,

c) a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzésére vonatkozó előírásokról,

d) a szerződés megszegésének jogkövetkezményeiről.

11. § (1) A támogatás folyósítása utólag a számlákon és a kifizetést igazoló dokumentumokon alapuló elszámolás alapján történhet.

(2) A Célelőirányzat terhére indokolt esetben az 1. § (1) bekezdésének d) és i) pontjaiban foglalt jogcímek kivételével, a miniszter döntése alapján a piaci zavarok elhárításához szükséges összeg, utólagos elszámolási kötelezettséggel, előlegként is folyósítható. Az ezzel kapcsolatos döntésekről külön nyilvántartást kell vezetni.

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Lábjegyzetek:

[1] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 1. § 1. bekezdésének a) pontja a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

[2] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 1. § 1. bekezdésének i) pontja a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

[3] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 1. § 1. bekezdésének j) pontját a 16/1999. (IV. 16.) GM rendelet 1. §-a iktatta be

[4] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 2. § 4. bekezdése a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg

[5] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 2. § 5-7. bekezdését a 16/1999. (IV. 16.) GM rendelet 2. §-a iktatta be

[6] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 5. § 3. bekezdése a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 3. §-ának megfelelően módosított szöveg

[7] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 6. § 2. bekezdése a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 4. §-ának megfelelően módosított szöveg

[8] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 7. § 1. bekezdése a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg

[9] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 7. § 2. bekezdésének d) pontja a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg

[10] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 8. §-a a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 6. §-ának megfelelően módosított szöveg

[11] A 15/1996. (III. 13.) IKM rendelet 9. § 2. bekezdésének a 35/1998. (VI. 9.) IKIM rendelet 7. §-ának c)-d) megfelelően módosított szöveg