67/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet
a felsőoktatási szövetség megalakulásának feltételeiről és az egységes, integrált felsőoktatási intézménnyé történő átalakulás szabályairól[1]
A felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 12/A. §-ának (5) bekezdésében, 59/D. §-ának (5) bekezdésében és 59/G. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. § (1) Az Ftv. 3-4. §-ában foglalt feltételek kielégítését célzó egységes, integrált felsőoktatási intézménnyé történő átalakulás közvetlenül, illetőleg a szövetségi forma közbeiktatásával történhet.
(2) Az integrációs folyamatok az Ftv., valamint e rendelet alapján anyagi támogatásban részesíthetők az erre szolgáló költségvetési és egyéb e célra rendelt pénzeszközök pályázati rendszerben történő elosztásával.
(3) Az integrációs támogatások célja, hogy elősegítse a felsőoktatás intézményhálózatának ésszerű, a hálózatfejlesztési tervvel és programmal összhangban álló korszerűsítését, a képzési kapacitás, az oktatási és kutatási infrastruktúra hatékonyabb kihasználását, a felesleges párhuzamosságok megszüntetését, egységes igazgatási és gazdasági szervezet kialakítását, az intézmények gazdaságosabb működését, hatékonyságának növekedését, a képzési szerkezet átalakítását, a képzés színvonalának emelését, az oktatási kínálat bővítését, és ezzel hozzájáruljon a kreditrendszer által is elősegített átjárhatóság intézményi előfeltételeinek megteremtéséhez.
(4) Elsőbbséget és kiemelt támogatást élveznek azon integrációs törekvések, amelyek az egy városban, illetve területközi együttműködésben (régióban) működő intézmények egységes intézménnyé történő átalakítását célozzák, és emellett több tudományterület és azon belül minél több tudományág befogadását lehetővé tévő egységes felsőoktatási intézmény létrehozására irányulnak.
(5) Ha a (3)-(4) bekezdésben foglalt célok valamelyike valamely intézmény esetében már megvalósult, az intézmény akkor is támogatásban részesíthető, ha az Ftv. 12/A. §-ának (3) bekezdésében foglalt valamely egyéb feltétel megvalósítását tűzi ki célul. E célok támogatására az integrációs célokra elkülönített kereteknek a Felsőoktatás Fejlesztési Alapprogramok bizottsága (a továbbiakban: FEFA bizottság) által meghatározott részét, de legfeljebb húsz százalékát lehet fordítani.
2. § (1) A művelődési és közoktatási miniszter (a továbbiakban: Miniszter) minden évben június 15-éig jelenteti meg a Művelődési Közlönyben pályázati felhívását az integrációs szándékok támogatására, és az erre irányuló szándéknyilatkozatok beterjesztésére határidőt szab, mely hat hétnél nem lehet rövidebb.
(2) A pályázati kiírás az e rendelet 1. § (3)-(5) bekezdésében, továbbá 3. §-ában foglalt rendelkezések keretei között a pályázatok elbírálásának további feltételeit is meghatározhatja.
3. § (1) Pályázatot nyújthatnak be az Ftv. 1. számú mellékletében felsorolt felsőoktatási intézmények, valamint azoknak az intézmény székhelyén kívül működő karai (intézetei), ha erre vonatkozóan egymással megállapodást kötnek, és azt szerződésben rögzítik.
(2) Az Ftv. 115. §-ában megjelölt honvédelmi és rendvédelmi intézmények is pályázhatnak, ha ahhoz fenntartójuk is hozzájárul, és egyébként megfelelnek az Ftv., valamint e rendelet integrációra vonatkozó feltételeinek.
(3) Ha olyan intézmények kívánnak egymással integrációra lépni, amelyek fenntartói különbözőek, a fenntartóknak kell megállapodniuk arról, hogy az integráció útján létrejövő egységes intézmény melyikük felügyelete alá kerül. Az erre vonatkozó elvi megállapodást a pályázathoz mellékelni kell. Ha erre vonatkozó megállapodás nem jött létre, az intézmény az Ftv. társulásra vonatkozó szabályai szerint működhet együtt a létrejövő új intézménnyel, illetőleg szövetséggel.
(4) Ugyanaz az intézmény (illetve kar) egyidejűleg csak egy integrációs pályázatban vehet részt. A szerződő feleknek a szerződésben nyilatkozniuk kell arról, hogy ha valamelyikük utóbb megváltoztatja szándékát, és ezzel a vele szerződő intézményeknek kárt okoz, vele szemben a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint kártérítési igényt érvényesíthetnek.
(5) A pályázat mellékleteként az intézmények beterjesztik szervezeti és működési szabályzatuk (a továbbiakban: Szabályzat) tervezetét.
(6) A pályázatban az intézményeknek nyilatkozniuk kell arról, hogy - amennyiben az integrációs pályázat alapján egységes intézményként vagy szövetségi formában támogatásban részesülnek - az elnyert támogatási összeget az egységes intézménnyé történő átalakulásukig mely, a pályázók által megjelölt, a közös ügyletek lebonyolításával megbízott intézmény kezeli.
(7) Ha valamely integrációs pályázatban a szándéknyilatkozat arra irányul, hogy felsőoktatási intézmény önálló intézményi státussal nem rendelkező és az intézmény székhelyén kívül működő kara kíván tagja lenni az integrációnak, úgy a pályázathoz csatolni kell az érintett intézményi tanács állásfoglalását. A hozzájárulás megtagadása a pályázat elbírálásának nem akadálya.
4. § (1)[2] A beérkezett integrációs pályázatokat, valamint az egyéb, támogatást nem igénylő integrációs javaslatokat a Miniszter véleményezés céljából megküldi a Felsőoktatási és Tudományos Tanácsnak (a továbbiakban: FTT) és előakkreditáció céljából a Magyar Akkreditációs Bizottságnak (a továbbiakban: MAB). Az FTT az integrációs javaslatokat és az intézményi fejlesztési terveket abból a szempontból véleményezi, hogy azok mennyiben állnak összhangban a jogi előírásokkal, a felsőoktatás-politikai tervekkel és prioritásokkal. Az FTT és a MAB a pályázatok elbírálásának ütemtervét figyelembe véve készíti el véleményét.
(2) A támogatások odaítélésére vonatkozó javaslatát - az előzetes vélemények figyelembevételével - a FEFA bizottság elnöke a Felsőoktatás Fejlesztési Alapprogramokról szóló 11/1996. (X. 9.) MKM rendelet , továbbá e rendelet szabályai szerint teszi meg a Miniszternek.
(3) Az integrációs pályázatokról a MAB, az FTT és a FEFA bizottság javaslata alapján a Miniszter dönt.
(4) Az integrációs pályázatok elbírálására és a támogatások odaítélésére vonatkozó javaslatok előkészítésébe szakértőket kell bevonni, akik az intézményfejlesztési és a beruházási tervek megvalósíthatóságát megítélik.
(5) Az integrációs pályázatok és javaslatok elbírálásában nem vehet részt olyan szakértő, illetőleg nem szavazhat a bizottság azon tagja, aki pályázatot benyújtott intézménnyel közalkalmazotti vagy más munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll.
5. § (1) A pályázatokat két hónapon belül kell elbírálni. Ha a pályázat formai kellékei közül valamelyik hiányzik, és az a határidő meghosszabbítása nélkül pótolható, a pályázót hiánypótlásra kell felszólítani. Ha a hiány pótlása nem lehetséges, vagy azt a pályázó a megadott határidőben nem teljesítette, új pályázatot kell benyújtania.
(2) A bírálóbizottság állásfoglalását, illetőleg a Miniszter döntését együtt kell nyilvánosságra hozni.
6. § (1) A pályázat a Miniszter által is jóváhagyott nyerteseivel - a velük folytatott tárgyalás alapján - a FEFA bizottság a Miniszter által jóváhagyott keretek között megállapodást köt. A megállapodás rögzíti az évenként rendelkezésre álló keretek terhére megvalósítható és támogatott integrációs lépéseket. Ennek alapján a pályázat nyertesei jogot szereznek arra, hogy a rendelkezésre álló éves keretekből új pályázat benyújtása nélkül részesedjenek, illetve a következő évi pályázatokra meghívást kapjanak. Új célkitűzés csak új pályázat alapján részesíthető támogatásban. A Miniszter által is elfogadott tervek megvalósítására és támogatására a FEFA bizottság köt szerződést.
(2) A szerződésben rögzíteni kell, hogy az integrálódó intézménynek milyen saját forrásokat kell az integrációs célok megvalósításához hozzárendelnie.
(3) Nem köthető szerződés olyan célra, mely kizárólag egy szövetségi tagintézmény fejlesztési céljait, vagy gazdasági helyzetének javítását szolgálja.
(4) Ha a pályázat elbírálása és a szerződés megkötése között eltelt időben a pályázók valamelyike csatlakozási szándéknyilatkozatát visszavonja, a szerződés csak új pályázat alapján köthető meg akkor, ha az integráció 1. § (3)-(4) bekezdésében foglalt feltételei így is teljesülnek.
(5) A szerződéshez - ha az a kincstári vagyon hasznosításával járó elemeket is tartalmaz - a pénzügyminiszter hozzájárulása szükséges.
(6) A megítélt támogatás egésze vagy annak egy része visszakövetelhető, ha azt a felhasználó nem a szerződésben rögzített célra fordította.
7. § (1) A Miniszter a pályázatok elbírálásának nyilvánosságra hozatalát és a 6. § szerinti szerződések megkötését követő 30 napon belül előterjesztést készít a Kormány részére a szövetségek létesítésének jóváhagyásáról, illetőleg az egységes, integrált felsőoktatási intézmények Országgyűlés általi létesítésére vonatkozó javaslatról.
(2) A Miniszter olyan teljes integráció megvalósítására, illetve szövetség jóváhagyására is javaslatot tehet, amelyet elvileg támogat ugyan, de nem nyert el anyagi támogatást a pályázat során.
(3) A Kormány a teljes egyesülést célzó intézményi átalakulásra vonatkozó javaslatát, valamint a létrehozandó intézmény alapító okiratát (Ftv. 4/A. §) a felsőoktatási intézmények létesítéséről és megszüntetésének eljárási rendjéről szóló 96/1995. (VIII. 24.) Korm. rendelet 2. §-ában foglaltak szerint az Országgyűlés elé terjeszti, ha az integrációnak a Magyar Akkreditációs Bizottság szervezetéről, működéséről és az akkreditációs eljárás alapvető szabályairól szóló 66/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet szerinti előakkreditációja megtörtént. Az Ftv. 5. §-ában foglalt jogkörénél fogva az Országgyűlés dönt az átalakulásról.
(4)[3] A Kormány a szövetség létesítésének jóváhagyásával egyidejűleg azokat a karokat/tagozatokat, intézeteket, amelyek valamely intézmény székhelyén kívül működő karai/tagozatai, intézetei voltak - a szövetségi szabályzatban foglalt javaslat alapján - tagintézményi jogállással ruházhatja fel, és egyúttal intézkedik, hogy e tagintézmények a tagintézményi önállóságot megjelenítő elnevezéssel, a 3. § (6) bekezdésében megjelölt közös ügyletek lebonyolításával megbízott intézmény, vagy az érintett intézmény által választott más tagintézmény részjogkörű költségvetési egységeként működjenek.
(5) Az önálló intézmény székhelyén kívül működő, a szövetségbe tagintézményként csatlakozó karok/tagozatok, intézetek, valamint az önálló intézmény között megállapodás jön létre az előirányzatok és a vagyon átadásáról. A megállapodás hiányában erről - a nem kizárólagosan képzési célt szolgáló vagyoni kérdésekben az érdekelt miniszterrel egyeztetve - a Miniszter dönt.
(6) A (4) bekezdés szerint tagintézményi jogállással felruházott szervezeti egység és az az intézmény, melynek a Kormány döntése értelmében részjogkörű költségvetési egységeként működik a szövetség keretében, megállapodást köt a saját bevételek, a támogatások felhasználásáról, és azt szabályzatban rögzítik.
8. § (1) A jóváhagyást követően a szövetség haladéktalanul megkezdi működését, belső szervezetének kialakítását, vezetőinek megválasztását, és szabályzatait véglegesíti.
(2) A törvényességi felügyeletet ellátó szerv a szabályzatot megvizsgálja és arra az Ftv. vonatkozó szabályai szerint észrevételt tehet, illetve törvényességi okból rendelkezéseit megsemmisítheti.
(3) A szövetség elnöke az Ftv. 59/D. §-ában foglalt feladatain túl gondoskodik az integrációs szerződésben foglalt célok megvalósítása feltételeinek szövetségen belüli megteremtéséről, felel a tagintézmények szervezetének és működésének összehangolásáért, továbbá a szövetség gazdálkodásáért.
(4) A tagintézményi tanács hatásköre a szövetségi Szabályzatban rögzített ellenkező megállapodás hiányában kiterjed:
a) a szövetségi Szabályzat keretei között a tagintézményi tanács összetételének és megválasztása szabályainak meghatározására;
b) a tagintézményen belüli szervezeti egységek vezetőinek megbízásáról, felmentéséről való döntésre;
c) a rektor, illetőleg a főigazgató személyére vonatkozó javaslatról való döntésre, illetve felmentésük kezdeményezésére;
d) az egyetemi és a főiskolai tanárok kinevezésére és felmentésére vonatkozó javaslatok megtételére;
e) véleménynyilvánításra az egyetemi és főiskolai docensek kinevezésekor;
f) a tagintézmény tevékenységi körébe tartozó szakok tantervéről, tantárgyi programjairól, a szakfelelős személyéről való döntésre;
g) a szövetségi Szabályzattal összhangban, a tevékenységi kör megvalósítását szolgáló belső szervezeti egységek és azok működési rendjének kialakítására és megváltoztatására;
h) a tagintézmény tudományos és képzési programjairól való, a tagintézmény hatáskörébe utalt döntések meghozatalára, és azok megvalósítása körében együttmüködési megállapodások kötésére;
i) a felvétel feltételeire és tagintézményen belüli eljárási rendjére vonatkozó, valamint a szövetség egyetértésével a tagintézmény szakjaira felvenni tervezett, államilag finanszírozott hallgatók számára való javaslattételre;
j) a tagintézmény rendelkezésére bocsátott előirányzatok, illetve pénzeszközök felhasználásáról való döntésre;
k) a tagintézményt érintő ügyekben való véleménynyilvánításra;
l) egyéb, a szövetségi Szabályzat által a tagintézmény hatáskörébe utalt kérdésekben való döntésre, illetve állásfoglalásra.
(5) A tagintézmény köteles végrehajtani a szövetségi szenátus által hozott jogszerű döntéseket, hozzájárulni a szövetség közös elhatározásainak végrehajtásához, közös összehangolt fejlesztési döntések megvalósításához, beleértve a közös képzési formák kialakítását és a párhuzamosságok felszámolására vonatkozó döntések elősegítését is.
(6) A tagintézmény kötelezettségeinek ismételt vagy súlyos megszegése esetén a szenátus kezdeményezheti a Miniszternél a tagintézmény szövetségből való kizárására vonatkozó előterjesztés megtételét, illetőleg a bíróságnál a szövetségnek okozott károk megtérítését.
(7) A tagintézmény vezetője kezdeményezheti a Miniszternél a szenátus vagy a szövetségi elnök jogszabályellenes, illetve szabályzatellenes döntéseinek megsemmisítését.
9. § (1) A Miniszter a szövetségnek az Ftv. 59. §-ának (1)-(3) bekezdése szerinti - a MAB-nak küldött - értékelő jelentéseit is figyelembe véve a szövetség jóváhagyását követő első évben megvizsgálja a szövetség által elért eredményeket, a szövetség gazdálkodását, és annak alapján gondoskodik a szövetség célkitűzései támogatásának továbbfolyósításáról, illetve a támogatások részleges vagy teljes visszaköveteléséről. Ha a szövetség nem teljesítette szerződésben vállalt kötelezettségeit vagy törvényellenesen működik, a Miniszter a szövetség felszámolására is javaslatot tehet.
(2) A szövetség megalakulását követő második év letelte előtt a Miniszter értékeli a szövetség eredményeit, és a 6. § (5) bekezdésében foglalt eljárást követve megfelelő időben javaslatot tesz a Kormány útján a szövetség változatlan vagy megváltoztatott összetételű, többkarú felsőoktatási intézménnyé alakítására. A javaslatnak a szövetségből kimaradó tagintézmények sorsára is ki kell terjednie.
10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A rendelet pályázatok alapján megkötendő szerződésekre, továbbá az egységes felsőoktatási intézménnyé, illetve szövetséggé történő átalakulásra vonatkozó rendelkezéseit a rendelet hatálybalépése előtt elbírált pályázatok alapján már támogatásban részesített, megalakulóban lévő integrációk esetében is alkalmazni kell.
Horn Gyula s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] A 67/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet 4. §-a a 219/1997. (XII. 5.) Korm. rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[2] A 67/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet 4. §-a a 219/1997. (XII. 5.) Korm. rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[3] A 67/1997. (IV. 18.) Korm. rendelet 7. §-a a 219/1997. (XII. 5.) Korm. rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg, egyidejűleg a § 5-6. bekezdéssel egészült ki