80/1997. (V. 14.) Korm. rendelet

a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások 1997. évi felhasználásának részletes szabályairól[1]

A Kormány a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 7. § e) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) A Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló 1996. évi CXXIV. törvény (a továbbiakban: Tv.) 20. § (1) bekezdés f) pontjában a termelő infrastrukturális feltételekben meglévő területi fejlettségi különbségek mérséklésére, a területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségek helyi önkormányzatai részére biztosított támogatás felhasználására e rendelet szabályait kell alkalmazni.

(2) A Tv. 1. számú mellékletének XI. Belügyminisztérium fejezet 23. cím, 7. alcím alatti költségvetési kiadási előirányzat megyei területfejlesztési tanácsok (a továbbiakban: tanács) közötti felosztásáról külön jogszabály rendelkezik.

2. § A tanács a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatási keretek terhére a helyi önkormányzatoknak az alábbi célok megvalósításához pályázati úton támogatást adhat:

a) a településeken vagy azok egyes területein a termelő infrastruktúra kiépítéséhez;

b) a bel- és külterületen meglévő termelő infrastrukturális hálózatok felújításához, fejlesztéséhez, beleértve a mezőgazdasági tevékenységhez szükséges bekötő- és összekötő utak kiépítését, felújítását;

c) a felszíni vízelvezető rendszerek kiépítéséhez, felújításához és a holtágak rekonstrukciójához;

d) az ipari területek előkészítéséhez;

e) az infrastrukturális fejlesztési és környezetvédelmi célú közhasznú munkák dologi és fejlesztési költségeinek támogatásához;

f) a turizmushoz, a természetvédelemhez és a szociális célú, illetve a szociális foglalkoztatáshoz kapcsolódó fejlesztésekhez;

g) a céltámogatással megvalósuló beruházások - beleértve az egészségügyi gép-műszer beszerzést, életveszélyessé vált iskolák felújítását - saját forrás kiegészítéséhez.

A támogatás általános feltételei

3. §[2] Pályázatot nyújthatnak be:

a) a külön jogszabályan meghatározott területfejlesztési szempontból kedvezményezett térségekben működő és a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékéről szóló 219/1996. (XII. 24.) Korm. rendeletben meghatározott települések önkormányzatai, valamint

b) azon megyei önkormányzatok, amelyek tervezett beruházásaikat az a) pontban meghatározott térségekben, illetve településeken kívánják megvalósítani.

4. § (1) A támogatás vissza nem térítendő tőkejuttatásként nyújtható.

(2) Egy adott beruházáshoz csak egyszer adható támogatás. A döntés meghozatala előtt megkezdett beruházáshoz támogatás nem adható, kivéve a céltámogatással megvalósuló beruházásokat, ahol a benyújtáskor még hátralévő beruházási összeghez igényelhető a támogatás. A beruházás megkezdése időpontjának

a) építéssel járó beruházás esetén az építési naplóba történő első bejegyzés napját,

b) építéssel nem járó beruházás (pl. önálló gépvásárlás) esetén az első beszerzett gép szállítását igazoló okmányon feltüntetett napot, egészségügyi gép-műszer beszerzésnél a megrendelés elküldésének napját

kell tekinteni.

5. § (1) A területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások nem haladhatják meg

a) a más állami támogatásban nem részesülő beruházásoknál az elismerhető költségek 70%-át,

b) más állami támogatásban is részesülő beruházásoknál az elismerhető költségek 40%-át.

(2) Több település összefogásával megvalósuló beruházásoknál, illetve kedvezményezett térségben létrehozott vállalkozási övezetekben a támogatás az (1) bekezdésben meghatározott támogatás mértékénél 10%-kal magasabb lehet akkor, ha a társult településekre eső összes beruházási hányad meghaladja a beruházás teljes összegének 10%-át.

6. § (1) A beruházásnak a megkezdéstől számított 3 éven belül meg kell valósulnia, és a beruházással megvalósított infrastrukturális szolgáltatásról az önkormányzatnak 10 éven keresztül gondoskodnia kell.

(2) A pályázónak a fejlesztéshez legalább 20% saját forrással kell rendelkeznie, kivéve a 7. §-ban foglaltakat.

7. § (1) Az állami forrásokból a fejlesztésekhez, beruházásokhoz együttesen nyújtható támogatások elérhető felső határa - ha törvény vagy kormányrendelet másképp nem rendelkezik - a megyénként egy főre jutó bruttó nemzeti termék (a továbbiakban: GDP) figyelembevételével a következők szerint alakulhat:

a) azokban a megyékben, amelyeknél az egy főre jutó GDP nem éri el az országos átlag 75%-át az együttesen elérhető támogatások felső határa az önkormányzatok által megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál a fejlesztési költségek 100%-a;

b) azokban a megyékben, amelyeknél az egy főre jutó GDP az országos átlag 75-100%-a között van, az önkormányzatok által megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál a fejlesztési költségek 80%-a;

c) azokban a megyékben, amelyeknél az egy főre jutó GDP az országos átlag 100-125%-a között van, az önkormányzatok által megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál a fejlesztési költségek 70%-a;

d) azokban a megyékben, ahol az egy főre jutó GDP meghaladja az országos átlag 125%-át, az önkormányzatok által megvalósított fejlesztéseknél, beruházásoknál a fejlesztési költségek 60%-a.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott együttes felső határt meghaladó támogatásokat a támogatások arányában vissza kell fizetni.

8. § A támogatás szempontjából elismerhető költségek:

a) a számvitelről szóló, többször módosított 1991. évi XVIII. törvény szerint a beruházás körébe tartozó immateriális javak megszerzése, tárgyi eszközök beszerzése, létesítése, előállítása, a meglévő eszközök bővítése, rendeltetésének megváltoztatása, átalakítása, továbbá az üzembe helyezésig, a raktárba történő beszállításig felmerült mindazon hasznos tevékenység költsége, amely az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolható (beleértve a levonásba nem helyezhető, vissza nem igényelhető áfa költséget is), valamint az üzembe helyezéséhez szükséges első beszerzésű készletek költségei, az immateriális javak megszerzésére fordított költségeket nem tartalmazó beruházás a tárgyi eszközök költségeinek 20%-át meg nem haladó mértékig;

b) fejlesztési célú pénzeszközök átadása a szolgáltató (vezetékes gáz, áram, hírközlés) társaságok, illetve víziközmű-társulatok és jogutódaik, az önkormányzatok által alapított és azok többségi tulajdonában lévő beruházó és szolgáltató gazdasági társaságok részére az önkormányzatokkal kötött szerződésekben foglaltak szerint;

c) a 2. § e) pontjában előirányzott infrastrukturális fejlesztési és környezetvédelmi célú közhasznú munkák dologi kiadása.

9. § A támogatás a saját és más forrásokkal arányosan a támogatási szerződésben rögzített éves ütemezés szerint vehető igénybe.

10. § A területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú éves támogatási előirányzat legfeljebb 25% mértékéig vállalható olyan fizetési kötelezettség, amelynek kiadási előirányzatait az 1998. évi, illetve legfeljebb 3 évre együttesen az évi előirányzat 40% mértékéig, amelyet ezen évek költségvetésében kell előirányozni.

A pályázati rendszer

11. § (1) A pályázati felhívást a tanács a helyi tömegtájékoztatás útján e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül teszi közzé. A pályázatok tartalmi követelményeit a pályázati felhívás tartalmazza.

(2) A pályázathoz csatolni kell

a) a pályázat tartalmától függően a hatáskörrel rendelkező hatóságok jogerős engedélyét;

b) a számlavezető, illetve a beruházáshoz hitelt nyújtó pénzintézet nyilatkozatát a saját forrás meglétéről, a hitelnyújtási szándékról, a pályázó pénzügyi és hitelpozíciójáról, a pályázó helyi önkormányzat képviselő-testületének határozatát a saját forrás biztosításáról;

c) a pályázó nyilatkozatát az adott célhoz más jogszabályok alapján igényelt, illetőleg elnyert támogatásokról.

(3)[3] A pályázatok benyújtása folyamatos, az 1997. évi támogatásokra 1997. szeptember 30-ig lehet pályázni. A megyei önkormányzatok pályázatainak benyújtási határideje 1997. december 15.

(4) Több település összefogásával megvalósuló beruházásnál a helyi önkormányzatok megállapodást kötnek a közös beruházás megvalósulásáról, megjelölve a beruházással összefüggő feladatok ellátására felhatalmazott (gesztor) önkormányzatot. A pályázatot a gesztor önkormányzat nyújtja be.

12. § (1) A támogatásra benyújtott pályázatokat a tanács bírálja el azok benyújtását követő 60 napon belül.

(2) Az igényeltnél kisebb összegű támogatás is megítélhető.

(3) A pályázat elfogadása esetén az elnök a tanács nevében támogatási szerződést köt a támogatást elnyert pályázóval.

(4) A támogatásról szóló döntés hatályát veszti, amennyiben

a) a pályázónak felróhatóan a támogatás odaítélésétől számított 3 hónapon belül nem jön létre a támogatási szerződés, vagy

b) a támogatási szerződés megkötésétől számított 6 hónapon belül a szerződésben rögzített beruházás nem kezdődik meg. Indokolt esetben e kötelezettség alól a tanács felmentést adhat.

(5) A támogatás ellenében vállalt kötelezettségek teljesítését a tanács vagy annak megbízottja jogosult a helyszínen ellenőrizni.

13. § (1) A pályázatok nyilvántartását, a döntéseknek a tanács üléseire történő előkészítését, a támogatási szerződések előkészítését, a szerződésekben foglaltak végrehajtásának az ellenőrzését a tanács vagy az általa megbízott szervezet végzi.

(2) A támogatási előirányzatok nyilvántartása, a támogatási összeg folyósítása és elszámolása az alábbi rendben történik:

a) a tanács folyamatosan tájékoztatja a támogatás odaítéléséről szóló döntésről a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatokon (a továbbiakban: TÁKISZ) keresztül a Belügyminisztériumot, közvetlenül a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumot és a Magyar Államkincstárt. A döntésről szóló tájékoztatásnak tartalmaznia kell a döntés azonosítószámát, az önkormányzat nevét, a támogatás célját, összegét, éves ütemezését, valamint a beruházás összköltségét. A döntésről szóló tájékoztatást a döntést követő 8 munkanapon belül kell megtenni. Az azonosítószám 10 számjegyű. Ebből az első 2 számjegy a megye kódszáma, a második 4 számjegy az év száma, az utolsó 4 számjegy a döntés sorszáma. A döntés módosítása esetén ugyanezen azonosítószámot kell feltüntetni;

b) a TÁKISZ a Belügyminisztérium központi számítógépes nyilvántartásába az önkormányzati törzsadatokból a településtípus és KSH kód lehívása után rögzíti a döntés adatait, és a döntésről szóló dokumentumot továbbítja a Belügyminisztériumba;

c) a tanácsok a támogatásról szóló döntés alapján megkötött támogatási szerződés egy másolati példányát haladéktalanul eljuttatják a Magyar Államkincstárhoz;

d) a Magyar Államkincstár a tanács döntésének megfelelő támogatási szerződés szerint az önkormányzatokkal finanszírozási szerződést köt. A finanszírozási szerződésnek tartalmaznia kell a döntés azonosítószámát. A Magyar Államkincstár a finanszírozási szerződést az a) pontban felsorolt adattartalommal megküldi a Belügyminisztériumnak;

e) a TÁKISZ a Belügyminisztériumtól folyamatosan kapott finanszírozási szerződési adatokat azonosítja a döntésben szereplő adatokkal. Az adatok eltérése esetén - legfeljebb 3 munkanapon belül - értesíti a tanácsot és kéri az adatok összehangolását. A Belügyminisztérium akkor engedélyez támogatási előirányzatot az önkormányzatnak, ha a tanács döntésének adatai megegyeznek a finanszírozási szerződés adataival;

f) a Magyar Államkincstár a finanszírozási szerződés szerint ellenőrzi a pályázó által benyújtott kollaudált számlát;

g) az utalványozás feltétele a tanács döntése alapján hozott támogatási előirányzat engedélyezése. Az utalványozás rendje azonos a helyi önkormányzati címzett támogatásokéval;

h) a Magyar Államkincstár a Belügyminisztérium utalványozását követően átutalást teljesít az önkormányzat számlavezető pénzintézetének;

i) a támogatás igénybevétele teljesítésenként saját forrás és támogatás arányosan történik;

j) a Magyar Államkincstár havonta - a tárgyhót követő 15-ig - tájékoztatja a Belügyminisztériumot és a tanácsokat az előirányzatok felhasználásáról, a folyamatban lévő és az új induló beruházások esetében a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatásban részesülő önkormányzatok támogatásának összegéről éves ütemenként összesítve, azon belül beruházásonként feltüntetve az év eleji nyitó állományt, a tárgyhóig összesített folyósítások összegét, a lemondások összegét, valamint a beruházásra még rendelkezésre álló záró állományt.

(3) A tanács az éves támogatási keret felhasználásáról a költségvetés beszámolási és zárszámadási követelményeinek megfelelően - Belügyminisztérium által előírt tartalommal és határidőben - elkészített jelentést megküldi a TÁKISZ-okon keresztül a Belügyminisztériumnak és közvetlenül a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumnak.

(4) A központi támogatást igénybe vevő önkormányzatoknak a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatás előirányzatának felhasználásáról, a beruházás befejezéséről a beruházás befejezését követő 90 napon belül - a TÁKISZ bevonásával és a Belügyminisztérium által előírt tartalommal - el kell számolnia a tanács és a Belügyminisztérium felé. Az elszámolással egyidejűleg a fel nem használt előirányzatról le kell mondani.

(5) Ha az önkormányzat a központi támogatásban részesülő beruházás megvalósításától eláll, illetve a támogatást a beruházáshoz csak részben használta fel, vagy a beruházás tervezett befejezését követő 3 hónap végéig a központi támogatást nem használta fel, akkor a fel nem használt előirányzatról haladéktalanul le kell mondania. A lemondásról egyidejűleg értesíteni kell a tanácsot, a Belügyminisztériumot a TÁKISZ-on keresztül és a Magyar Államkincstárt az alábbiak szerint:

a) a fel nem használt előirányzatról való lemondás esetén a lemondásról szóló képviselő-testületi határozat, közös beruházásnál képviselő-testületi határozatok megküldésével, a képviselő-testületi döntést követő 8 munkanapon belül;

b) a korábban már felhasznált támogatásról való lemondás esetén a fenti határozat(ok)on kívül az igénybe vett támogatási összeg visszafizetését igazoló dokumentum megküldésével a döntést, illetve visszafizetést követő 8 munkanapon belül.

(6) A területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatásnak - az adott megye részére - külön kormányrendeletben biztosított tárgyévi keretéből, illetve az előző év előirányzat-maradványából a (4) vagy (6) bekezdés szerinti lemondásból eredő összegek a tanácsok számára ismételten felhasználhatók a tárgyévben ki nem elégített, de a feltételeknek megfelelő, önkormányzati pályázatokra.

(7) Ha a támogatást elnyert pályázó a támogatást nem a szerződésben megjelölt feladatra használja fel, a Tv. 22. § (3) és (4) bekezdésében, illetve az adott évi költségvetésről szóló törvényben meghatározott kamatokkal növelt összeget vissza kell fizetnie a pályázati felhívásban megjelölt bankszámlára.

Záró rendelkezések

14. § (1) A rendelet 4. § (2) bekezdésében, valamint az 5-6. §-aiban foglalt feltételek alól a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter a tanács javaslatára és a TÁKISZ véleményének kikérése után eltérést engedélyezhet. A 4. § (2) bekezdésben foglaltak alól akkor adhat felmentést a miniszter, ha a beruházás az 50%-os pénzügyi készültségi fokot meghaladja.

(2) E rendelet alkalmazásában:

a) termelő infrastrukturális beruházásnak minősül a gáz-, az elektromos- és távhő-szolgáltatás, az ivóvíz- és a szennyvízhálózat, az utak, a hidak és a vízilétesítmények, a közlekedési, a hírközlési és a hulladéktároló építmények létesítése, valamint az ezek működését szolgáló technológia és egyéb gépi beszerzés;

b) saját forrásként a pályázónak a rendelkezésre álló pénzeszközöket, az önkormányzati jóváhagyott költségvetési előirányzatokat és a tervezett lakossági befizetéseket kell tekinteni;

c) közhasznú munkavégzéssel összefüggő fejlesztésnek minősül a közhasznú munkavégzéshez szükséges technológiai és egyéb gép- és járműbeszerzés, ha legalább 4 évig közhasznú munkavégzést szolgál, és a közmunkavégzés keretében készülő beruházás;

d) közhasznú munkavégzéssel összefüggő dologi kiadásnak minősül a vásárolt anyagok értéke és az igénybe vett (vásárolt) anyagjellegű szolgáltatások értéke.

15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba. Egyidejűleg a területi kiegyenlítést szolgáló támogatások felhasználásának részletes szabályairól szóló 108/1996. (VII. 16.) Korm. rendelet hatályát veszti, de rendelkezéseit a már folyamatban lévő ügyekre alkalmazni kell.

Horn Gyula s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A 80/1997. (V. 14.) Korm. rendelet 3. §-a a 209/1997. (XI. 26.) Korm. rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

[2] A 80/1997. (V. 14.) Korm. rendelet 3. §-a a 209/1997. (XI. 26.) Korm. rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg

[3] A 80/1997. (V. 14.) Korm. rendelet 11. § 3. bekezdése a 209/1997. (XI. 26.) Korm. rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg

Tartalomjegyzék