Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

6/1998. (III. 4.) MüM rendelet

a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet módosításáról

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 20. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a 6-7. § tekintetében a népjóléti miniszterrel egyetértésben - a Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete véleményének meghallgatásával - a következőket rendelem el:

1. § A foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a (1) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) A Munkaerőpiaci Alapból - a (3) bekezdésben meghatározott képzések kivételével - a következő képzésekhez nyújtható képzési támogatás:]

"e) közúti járművek vezetésére jogosító vezetői engedély (C, D és mezőgazdasági vontatókra érvényesítve), valamint járművezetői engedély (II. kategóriára és trolibuszra érvényesítve), a belföldi és a nemzetközi árufuvarozási engedély, a veszélyes áruk közúti szállításához szükséges engedély (ADR) kiadásához előírt képzés, továbbá az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállításhoz szükséges képzés, továbbá az építőgép-kezelő engedély kiadásához szükséges képzés."

2. § (1) Az R. 3. §-a (2) bekezdésének bevezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A munkaügyi központ - a (4) bekezdésben meghatározott szempontok figyelembevételével - a jegyzékre olyan intézményt vehet fel, amely"

(2) Az R. 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (3) bekezdés megjelölése (4) bekezdésre változik:

"(3) A (2) bekezdés e) pontjában meghatározott feltétel szempontjából figyelmen kívül kell hagyni azt az igazolt többletköltséget, amely a gyakorlati képzést bonyolító munkaadónak, a gyakorlati képzésben részt vevő személy megváltozott munkaképességéből adódóan merül fel."

3. § Az R. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A munkaügyi központ a keresetpótló juttatást vagy a keresetkiegészítést - amely a képzés alatt elért kereset és az azt megelőző átlagkereset különbözetéig terjedhet -, valamint a költségtérítésnek a szállás és az élelmezés költségeit tartalmazó részét a képzésben részt vevő személy részére havonta utólag folyósítja. Ha a munkaügyi központ képzési támogatásként a képzéssel kapcsolatos helyi, illetőleg helyközi utazás költségeit részben vagy egészben megtéríti, ezt a képzésben résztvevő részére megelőlegezheti. Ha a képző intézmény a képzésben résztvevők számára a képzésen kívül szállást, étkezést is biztosít, vagy a hallgatók szállításáról gondoskodik, ezek költségeit a munkaügyi központ - a képzési költség által átvállalt részével együtt - közvetlenül utalja át a képző intézménynek."

4. § Az R. 11. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az Flt. 16. §-a (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott hat hónapos, illetőleg három hónapos időtartam számításánál a munkanélküli állapot - az Flt. 29. §-a (1) bekezdésének b)-d) és f) pontjában meghatározott időtartamokat, az Flt. 16/A. §-a szerint támogatott közhasznú munkavégzés, valamint a Közmunkatanácsról és a közmunkaprogramok támogatási rendjéről szóló 117/1997. (VII. 8.) Korm. rendelet 1. §-ában meghatározott közmunkaprogramban történő munkavégzés időtartamát - közvetlenül megelőző és közvetlenül követő idejét össze kell adni."

5. § Az R. 14. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A közhasznú munkavégzés támogatásáról szóló államigazgatási határozat tartalmazza a foglalkoztatásból eredő közvetlen költség átvállalásának mértékét és időtartamát, a támogatás folyósításának és visszakövetelésének feltételeit. A határozatban elő kell írni, hogy a munkaszerződést be kell mutatni a munkaügyi központnak."

6. § (1) Az R. 19. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A támogatás pályázat alapján olyan magánszemély, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet részére nyújtható, aki, illetőleg amely az (1) bekezdésben meghatározott célok megvalósításához saját erővel is hozzájárul."

(2)[1]

7. § (1) Az R. 21. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A 19. §-ban meghatározott támogatás odaítéléséről, ha a támogatás pénzügyi fedezetéül a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének

a) központi kerete szolgál - a népjóléti miniszterrel egyetértésben - a munkaügyi miniszter,

b) a megyei (fővárosi) munkaügyi központok által felhasználható kerete szolgál, a munkaügyi központ központi szervezeti egysége

dönt."

(2) Az R. 21. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A támogatás nyújtása esetén, ha a támogatás pénzügyi fedezetéül a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének

a) központi kerete szolgál, a Munkaügyi Minisztérium, illetőleg megbízásából és ellenjegyzésével a munkaügyi központ,

b) a megyei (fővárosi) munkaügyi központok által felhasználható kerete szolgál, a munkaügyi központ

köt megállapodást a támogatásban részesülővel."

8. § Az R. a 21. §-át követően a következő címmel és a következő 21/A. §-sal egészül ki:

"A csoportos létszámleépítés hátrányos következményeinek enyhítését célzó támogatás

21/A. § (1) A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészéből támogatás nyújtható a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény, továbbá a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény hatálya alá tartozó munkaadó részére az előzőekben felsorolt törvényekben szabályozott, általa végrehajtandó csoportos létszámleépítésnek a munkavállalókat, köztisztviselőket, közalkalmazottakat (a továbbiakban együtt: munkavállalók) érintő hátrányos következményei enyhítéséhez.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás feltétele, hogy a munkaadó

a) a törvényben előírt, a csoportos létszámleépítésre vonatkozó konzultáció megkezdése iránt intézkedett, és

b) vállalja, hogy a létszámleépítéssel érintett telephelyen (telephelyein) az (1) bekezdésben meghatározott cél elérése érdekében a munkaügyi központ által megállapított elvek szerint a létszámleépítéssel érintett munkavállalók munkábahelyezését elősegítő bizottságot (bizottságokat) (a továbbiakban: MEB) hoz létre, és működtet, és

c) nyilatkozik arról, hogy a MEB működéséhez milyen módon és mértékben járul hozzá, továbbá arról,

d) hogy vállalja, a MEB működése alatt, valamint a tevékenységének befejezésekor - a munkaügyi központtal kötött megállapodásban meghatározott időpontokban - a támogatás felhasználásáról szóló elszámolás és értékelés elkészítését.

(3) A munkaadó részére a csoportos létszámleépítésben érintett telephelyen (telephelyeken) létrehozandó MEB (MEB-ek) működéséhez, legfeljebb tizenkét hónapra történő felhasználásra, bizottságonként legfeljebb egymillió forint vissza nem térítendő támogatás adható. A munkaügyi központ a támogatás mértékét a térség munkaerőpiaci helyzetétől, a csoportos létszámleépítésében érintett munkavállalók számától és az e célra rendelkezésre álló pénzügyi keret nagyságától függően határozza meg.

(4) A támogatás iránti kérelmet a munkaadó a munkaviszony, közszolgálati és közalkalmazotti jogviszony megszüntetésére vonatkozó intézkedésének - a csoportos létszámleépítésben érintett munkavállalókkal történő - közléséig nyújthatja be a létszámleépítéssel érintett telephelye(i) szerint illetékes munkaügyi központhoz. A kérelemnek tartalmaznia kell a munkaadó

a) adatait [neve, székhelye, csoportos létszámleépítéssel érintett telephelye(i), címe, adószáma, ágazati kódja],

b) nyilatkozatát a MEB létesítéséről,

c) a MEB működéséhez biztosított hozzájárulásának formáját és mértékét,

d) a csoportos létszámleépítésben érintett munkavállalók számára nyújtandó szolgáltatásokra vonatkozó terveit, továbbá

e) a MEB működtetésére, valamint az általa szervezett programokra készített előzetes költségvetést.

(5) A támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott konzultációban résztvevők részére megküldött írásos tájékoztatót, valamint a konzultációban résztvevők által, a EB létrehozására megkötött előzetes együttműködési megállapodást."

9. § Az R. a következő 21/B. §-sal egészül ki:

"21/B. § (1) A 21/A. § (1) bekezdésében meghatározott támogatás a MEB működésével összefüggő kiadásokra használható fel, így különösen:

a) a MEB vezetőjének tiszteletdíja és az az után fizetendő társadalombiztosítási járulék,

b) a szakértők, oktatók, előadók díjazása és az azok után fizetendő társadalombiztosítási járulék,

c) a MEB vezetőjének, bizottság tagjainak és a meghívott előadóknak utazási költségei,

d) a MEB üléseivel összefüggő kiadások, valamint a munkájával kapcsolatos tájékoztatók szervezésének költségei,

e) a MEB munkájához szükséges kiadványok előállítása, terjesztése,

f) a MEB tevékenységével, programjával összefüggő hirdetési költségek,

g) a MEB által szervezett szolgáltatások költségei (pl. állás- és képzési börzék, jogi, vállalkozási, társadalombiztosítási, pszichológiai tanácsadás, kihelyzett információs iroda működtetése).

(2) A támogatás nem számolható el azokra az ingyenes szolgáltatásokra, amelyeket a munkaügyi központ vagy megbízásából közhasznú szervezet nyújt a létszámleépítésben érintett munkavállalók számára.

(3) A 21/A. § (1) bekezdésében meghatározott támogatásról szóló államigazgatási határozatnak tartalmaznia kell a támogatás folyósításának feltételeit, mértékét, időbeni ütemezését.

(4) A támogatás folyósítása akkor kezdhető meg, ha a munkaadó a munkaügyi központ részére teljesítette a létszámleépítésre vonatkozó, külön törvényben meghatározott tájékoztatási kötelezettségét.

(5) A munkaadó a támogatást - a munkaügyi központ határozatában meghatározott módon - köteles visszafizetni, ha jogszabályban, illetve a (3) bekezdésben meghatározott államigazgatási határozatban meghatározott feltételeket megszegi."

10. § Az R. a 21/B. §-át követően a következő címmel és a következő 21/C. §-sal egészül ki:

"Közhasznú szervezetek támogatása

21/C. § (1) Az Flt. 43. §-ának (4) bekezdésében meghatározott támogatás a közhasznú szervezetnek a munkanélküliek, valamint a munkanélküliséggel veszélyeztettek számára szervezett, álláskeresést, pálya- és szakmaválasztást segítő, munkaerőpiaci szolgáltatást nyújtó programjaihoz, továbbá ilyen, valamint foglalkoztatási programokat szervező, irányító szakértők díjazásához nyújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás iránti pályázatot a munkaügyi központ a munkaügyi tanács véleményének meghallgatásával írja ki. A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:

a) a pályázat kiírásának célját,

b) a pályázaton történő részvétel feltételeit (ennek keretében a támogatandó tevékenységek meghatározását),

c) a pályázat keretében nyújtható támogatás forrását, mértékét, időtartamát, ütemezését,

d) a pályázatban megjelölt program megvalósulásának határidejét,

e) a pályázatban megjelölt program megvalósulásához a munkaügyi központ által nyújtott esetleges egyéb támogatások infrastruktúra, módszertan stb.) ismertetését,

f) a pályázat tartalmára és formájára vonatkozó előírásokat,

g) a támogatás felhasználásának helye szerinti települési önkormányzat(ok) véleményének csatolására vonatkozó előírást,

h) a szerződésszegés jogkövetkezményeit, továbbá

i) a pályázat benyújtásának helyét, határidejét, a pályázatot elbíráló szerv megnevezését, a pályázat elbírálásának határidejét.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott államigazgatási határozatban meg kell határozni a támogatás nyújtásának feltételeit, időtartamát, a támogatás mértékét, valamint a támogatás visszakövetelésének feltételeit."

11. § (1) Az R. 22. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatásban az a munkaadó részesülhet,]

"b) akinek a telephelyén a kérelem benyújtását megelőző hónapban számított, havi átlagos statisztikai állományi létszáma legalább kétszáz fő volt, és a támogatás hiányában a működtetésével összefüggő ok miatt legalább ötven fő munkavállaló munkaviszonyát szüntetné meg rendes felmondással,"

(2) Az R. 22. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3)Az elbírálás során előnyben részesül az a munkaadó, akinek telephelye olyan foglalkoztatási körzetben van, ahol a kérelem benyújtását megelőző három hónapban a munkanélküliségi mutató elérte az országos mérték másfélszeresét."

(3) Az R. 22. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A (3) bekezdésben meghatározott munkanélküliségi mutatón az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének d) pontja szerinti munkanélküliek száma és az (1) bekezdésben meghatározott támogatás iránti kérelem benyújtását megelőző népszámlálás szerinti gazdaságilag aktív népesség (aktív keresők, állást kereső munkanélküliek és az első alkalommal elhelyezkedni szándékozó személyek) hányadosát kell érteni."

12. § Az R. 27. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A munkaügyi központ által igénybe vett foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás díjának anyagi fedezete biztosítására az Flt. 39. §-ának (4) bekezdésében foglaltakat megfelelően alkalmazni kell. Eszerint azt, ha a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás igénybevételére

a) a munkaközvetítéssel összefüggésben kerül sor, a Munkaerőpiaci Alap (a továbbiakban: Alap) szolidaritási alaprészéből,

b) a foglalkoztatási alaprészből nyújtott támogatásokkal összefüggésben kerül sor, az Alap foglalkoztatási alaprészéből

kell biztosítani."

13. § Az R. 1. számú melléklete a következő 10. ponttal egészül ki:

"10. A gyakorlati képzést bonyolító munkaadónak a gyakorlati képzésben részt vevő személy megváltozott munkaképességéből adódó többletköltségek."

14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba. A hatálybalépéssel egyidejűleg az R. 22. §-a (2) bekezdésének a) pontja hatályát veszti. Ez utóbbi rendelkezést, valamint a 11. § (2) bekezdésében foglaltakat a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

Kiss Péter s. k.,

munkaügyi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 31/2004. (XII. 21.) FMM rendelet 12. § (2) bekezdése c) pontja. Hatálytalan 2005.01.05.