11/1999. (XII. 28.) SzCsM-PM együttes rendelet

a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról

A megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) módosításáról a következőket rendeljük el:

1. § Az R. 2. §-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki.

"(4) E rendelet alkalmazása szempontjából nem tekinthető megváltozott munkaképességű dolgozónak az a személy, aki előzetes letartóztatásban van vagy szabadságvesztés büntetését tölti."

2. § Az R. 8. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A területi rehabilitációs bizottság)

"c) elbírálja a helyi rehabilitációs bizottság javaslatának megváltoztatása iránt benyújtott kérelmet."

3. § (1) Az R. 9. §-ának (7) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, és egyidejűleg (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Amennyiben a megváltozott munkaképességű dolgozó a helyi rehabilitációs bizottság javaslatával nem ért egyet, tizenöt napon belül kérheti annak megváltoztatását a területi rehabilitációs bizottságnál. A területi rehabilitációs bizottság a kérelmet harminc napon belül ülésen bírálja el, amelynek eredményeként a javaslatot megváltoztatja vagy jóváhagyja.

(8) A (4)-(5) és a (7) bekezdésben meghatározott rehabilitációs javaslat alapján a munkáltatói rehabilitációs megbízott tizenöt napon belül intézkedik a dolgozó foglalkoztatásáról és erről a dolgozót írásban tájékoztatja. Ha a dolgozó foglalkoztatását nem lehet megoldani, a rehabilitációs megbízott tájékoztatja a dolgozót arról, hogy a 19-26. §-ban foglaltak szerint ellátási igényét a nyugdíjbiztosítási szervnél érvényesítheti.

(9) Amennyiben a rehabilitációs eljárás lefolytatása közben a bíróság a megváltozott munkaképességű dolgozó előzetes letartóztatását rendeli el, vagy vele szemben jogerős ítéletében végrehajtandó szabadságvesztés büntetést alkalmaz, az előzetes letartóztatás foganatosításának, illetőleg a szabadságvesztés végrehajtásának kezdő napjával a rehabilitációs eljárást meg kell szüntetni."

4. § Az R. 11. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben foglalt felmondási tilalom nem vonatkozik arra a megváltozott munkaképességű dolgozóra

a) aki a munkáját ismételten nem megfelelően látja el, illetőleg a munka elvégzésére alkalmatlan, kivéve ha a nem megfelelő munkája vagy az alkalmatlansága a megváltozott munkaképességével függ össze;

b) akinek a munkáltató működési körén belül, vagy azonos helységben más munkáltatónál - a helyi rehabilitációs bizottság véleményének figyelembevételével - egészségi állapotának, korának, képzettségének megfelelő új munkahelyet biztosít, illetőleg a betanítására vagy az átképzésére, továbbképzésére vonatkozóan javaslatot tesz, de azt a megváltozott munkaképességű dolgozó nem fogadja el;

c) aki öregségi, rokkantsági nyugdíjra, baleseti rokkantsági nyugdíjra, öregségi vagy munkaképtelenségi járadékra jogosult;

d) akinek a részére sem a munkáltató, sem a munkáltató telephelye szerint illetékes rehabilitációs bizottság alkalmas munkahelyet biztosítani nem tud;

e) aki húsz főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató munkáltatóval áll munkaviszonyban, bedolgozói jogviszonyban, vagy húsz főnél kevesebbet foglalkoztató szövetkezettel áll munkavégzésre irányuló jogviszonyban."

5. § Az R. 21. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(Megszűnik az átmeneti járadékra jogosultsága annak, aki)

"a) öregségi, rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjra vált jogosulttá,"

6. § Az R. 24. §-a (1) bekezdése az alábbi d) ponttal egészül ki:

(Megszűnik a rendszeres szociális járadékra való jogosultság, ha a járadékban részesülő megváltozott munkaképességű dolgozó)

"d) öregségi, rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjra vált jogosulttá."

7. § Az R. 25. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a megváltozott munkaképességű dolgozóval szemben a bíróság végrehajtandó szabadságvesztés büntetést alkalmas, vagy a felfüggesztett szabadságvesztés büntetés végrehajtását rendeli el, a szabadságvesztés végrehajtásának kezdő napjával az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, valamint a bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka folyósítását meg kell szüntetni."

8. § (1) Az R. 27/A. §-a (3) bekezdésének utolsó mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"Az átlagos statisztikai állományi létszám számításánál a Központi Statisztikai Hivatal létszámszámításra vonatkozó előírásait az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:

a) más gazdálkodó vagy egyéb szervezethez a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 106. §-a alapján kirendelt dolgozók az átlagos statisztikai állományi létszámban nem vehetők figyelembe,

b) a rokkantsági nyugdíjas dolgozókat az 1997. december 31-én érvényes szabályok szerint kell figyelembe venni,

c) a rokkantsági nyugdíjasokkal azonos módon kell számításba venni a baleseti rokkantsági nyugdíjban, átmeneti járadékban, rendszeres szociális járadékban, valamint a bányászok egészségkárosodási járadékában részesülő dolgozókat."

(2) Az R. 27/A. §-a (6) bekezdésének első mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 41/A. §-a szerinti rehabilitációs hozzájárulás mértékének meghatározásakor, valamint a dotáció igénylésénél figyelembe vett megváltozott munkaképességű dolgozókról a munkáltató havonta nyilvántartást vezet, amelyet 5 évig köteles megőrizni."

9. § (1) Az R. 27/D. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 2. § (2) bekezdésének a)-c) és f) pontjának hatálya alá tartozó gazdálkodó szervezet - a 4. számú mellékletben felsorolt iratokkal ellátott - kérelmére a Pénzügyminisztérium - a Szociális és Családügyi Minisztérium egyetértésével és a Védett Szervezetek Országos Szövetsége (a továbbiakban: VSZOSZ) véleményének meghallgatásával - célszervezetnek jelölheti ki azt a gazdálkodó szervezetet, amelynél

a) a cégbíróság által bejegyzett gazdálkodó szervezet létesítő okirata tartalmazza a rehabilitációs foglalkoztatási célt,

b) a célszervezeti kijelölési kérelem benyújtásának időpontjában legalább egy - termelő (szolgáltató) tevékenység végzésére alkalmas - telephelyen folyik a rehabilitációs foglalkoztatási tevékenység,

c) a rehabilitációs foglalkoztatási tevékenység megkezdése óta legalább egy év eltelt, a célszervezeti kijelölési kérelem benyújtását megelőző 6 hónap átlagában a foglalkoztatott dolgozók átlagos statisztikai állományi létszáma legalább 30 fő és a megváltozott munkaképességű dolgozóknak az átlagos statisztikai állományi létszámhoz viszonyított aránya eléri a 60%-ot,

d) a foglalkoztatott megváltozott munkaképességű dolgozók egészségi állapotához igazodó egészségügyi ellátás biztosított,

e) a kérelem benyújtásának időpontjában cső vagy felszámolási eljárás nincs folyamatban, továbbá nincs 90 napon túli köztartozása."

(2) Az R. 27/D. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Abban az esetben, ha APEH által megállapított jogosulatlanul igénybe vett dotáció összege meghaladja a vizsgált időszakban jogszerűen igényelhető dotáció összegének egy havi átlagát, vagy a dotáció jogosulatlan igénylésére a vizsgált időszakban ismételten ugyanazon okból került sor, a célszervezeti kijelölés az APEH által a Pénzügyminisztériumnak megküldött, a dotáció jogosulatlan igénybevételét megállapított határozata alapján - a

(3) bekezdésben megjelölt szervek egyetértésével illetve meghallgatásával - az alábbiak szerint visszavonható vagy felfüggeszthető:

a) ha az első fokú adóhatósági határozat ellen az arra jogosult fellebbezéssel nem élt, a célszervezeti kijelölés - az APEH egyidejű értesítése mellett - visszavonható;

b) ha az első fokú adóhatósági határozat ellen az arra jogosult jogorvoslattal élt, a célszervezeti kijelölés az adóhatóság határozatának jogerőre emelkedéséig, illetve a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatának kezdeményezése esetén, a bíróság jogerős határozatáig - az APEH egyidejű értesítése mellett - felfüggeszthető. Az adóhatóság, illetve a bíróság jogerős döntésétől függően a célszervezeti kijelölést a felfüggesztés kezdő napjától kezdődően vissza kell vonni, vagy a felfüggesztést meg kell szüntetni. A célszervezeti kijelölés felfüggesztésének megszüntetése esetén a célszervezet jogosult a felfüggesztés időtartamára járó dotációra."

10. § (1) Az R. 27/E. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés szerint számított nettó árbevételben

a) a belföldi megrendelésre végzett bérmunka díjbevétele legfeljebb kétszeres,

b) a külföldi megrendelő részére végzett bármunka díjbevétele - a külföldi pénzértékben kiszámlázott és kiegyenlített ellenérték teljesítéskor érvényes, az ügyletet lebonyolító hitelintézet által meghirdetett devizavételi árfolyamon forintra átszámított értéke - legfeljebb két és félszeres

összegben vehető figyelembe."

(2) Az R. 27/E. §-a új (3) bekezdéssel egészül ki, és ezzel egyidejűleg a jelenlegi (3)-(6) bekezdések számozása (4)-(7) számozásra változik:

"(3) A (2) bekezdés alkalmazásában bármunkából származó bevételnek kell tekinteni a szerződés alapján, a megrendelő által valamilyen termelési-technológiai művelet, műveletsor vagy termelési-technológiai folyamat egészének elvégzése céljából a gazdálkodó szervezetnek átadott, le nem számlázott anyag, áru, saját termelésű készlet megmunkálásának az ellenértékét."

11. § Az R. 28. §-a (1) bekezdésének felvezető mondata helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"A 2. § (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a dotáció és az Flt. 41/A. §-ában szabályozott rehabilitációs hozzájárulás szempontjából megváltozott munkaképességű dolgozónak kell tekinteni azt a munkaviszony keretében foglalkoztatott dolgozót, illetve szövetkezettel munkaviszony jellegű jogviszonyban álló szövetkezeti tagot, akinek munkaszerződés szerinti napi munkaideje eléri a négy órát, továbbá a bedolgozói jogviszony keretében foglalkoztatott dolgozót, ha"

12. § Az R. az e rendelet mellékletében foglalt új 4. számú melléklettel egészül ki.

13. § (1) Ez a rendelet 2000. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R.

a) 21. § (2) bekezdésében és 24. § (2) bekezdésében a "4/1981. (III. 31.) EüM rendeletben" szövegrész helyébe a "33/1998. (VI. 24.) NM rendeletben" szövegrész lép,

b) 10. §-ában, 15. § (1) bekezdése b) pontjában, valamint 18. § (1) bekezdésében a "9. § (7)" szövegrész helyébe a "9. § (8)" szövegrész lép,

c) 27/G. §-ban a "27/E. § (1)-(4) és (6)" szövegrész helyébe a "27/E. § (1)-(5) és (7)" szövegrész, 3. számú mellékletének utolsó bekezdésében pedig a "27/E. § (1)-(3)" szövegrész helyébe a "27/E. § (1)-(4)" szövegrész lép,

d) 8. § (2) bekezdése hatályát veszti.

Harrach Péter s. k.,

szociális és családügyi miniszter

Járai Zsigmond s. k.,

pénzügyminiszter

Melléklet a 11/1999. (XII. 28.) SzCsM-PM együttes rendelethez

[4. számú melléklet a 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelethez]

A célszervezeti kijelölési kérelemhez szükséges iratok jegyzéke

- A gazdálkodó szervezet rehabilitációs és gazdasági tevékenységének bemutatása.

- A gazdálkodó szervezet létesítéséről szóló okirat (társasági szerződés, alapító okirat, alapszabály) és módosításainak hiteles másolata.

- A gazdálkodó szervezet egy hónapnál nem régebbi cégkivonata.

- Az összes foglalkoztatottra, ezen belül a megváltozott munkaképességű dolgozókra vonatkozó átlagos statisztikai állományi létszám bemutatása, a kérelem benyújtását megelőző hat hónapban, havonkénti bontásban.

- A megváltozott munkaképességű dolgozók e rendelet 28. §-a szerinti összetételének bemutatása.

- A foglalkoztatott megváltozott munkaképességű dolgozók egészségi állapotához igazodó egészségügyi ellátás biztosításának igazolása.

- Az előző évi éves beszámoló (mérleg és eredménykimutatás).

- Üzleti terv a kérelem benyújtásának évében.

- Az adóhatóság igazolása arról, hogy a kérelmezőnek a kérelem benyújtásának időpontjában az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 6. § (1) bekezdés a)-c) pontjában nevesített adóhatóságokkal szemben fennálló 90 napon túli köztartozása nincs.

- A telephelyek jegyzéke (cím szerint).

- a kérelmező nyilatkozata arról, hogy a gazdálkodó szervezettel szemben csőd vagy felszámolási eljárás nincs folyamatban.

- a munkaügyi központ igazolása arról, hogy a kérelmező, a számára a kérelem benyújtását megelőző 2 éven belül a Munkaerőpiaci Alapból nyújtott támogatás felhasználása során, a támogatási szerződésben foglaltaknak maradéktalanul eleget tett.

Tartalomjegyzék