Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

3/1999. (VII. 21.) SzCsM rendelet

a munkaerőpiaci instruktor és a személyügyi gazdálkodó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § E rendelet 1. és 2. számú mellékleteként kiadom a szociális és családügyi miniszter ágazatába tartozó munkaerőpiaci instruktor, illetve személyügyi gazdálkodó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit.

2. § (1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szakmai követelmények kiadásáról szóló 6/1994. (VIII. 31.) MüM rendelet mellékletének személyügyi gazdálkodó szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményeit tartalmazó része.

Dr. Őry Csaba s. k.,

szociális és családügyi minisztériumi politikai államtitkár

1. számú melléklet a 3/1999. (VII. 21.) SzCsM rendelethez

Munkaerőpiaci instruktor szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. Szakképesítés azonosító száma: 54 3443 01

2. Szakképesítés megnevezése: munkaerőpiaci instruktor

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3419Egyéb pedagógusok

2. A szakképesítéssel betölthető rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
2499Egyéb szakképzett oktatók, nevelők

3. A munkaterület rövid leírása

A felnőttek iskolarendszeren kívüli szakmai képzése során az adott szakterületen gyakorlattal rendelkező instruktor a hallgatók meglévő munkatapasztalatainak figyelembevételével tervezi és szervezi a moduláris felépítésű, gyakorlatorientált képzést. Részt vesz:

- a képzés tananyagtartalmának megtervezésében,

- a tananyaghordozók elkészítésében,

- a szakmai vizsga szervezésében és levezetésében.

A képzés során felnőttnevelési és képzési módszereket alkalmaz, és alkalmazkodik a hallgatók egyéni haladási üteméhez. Elvégzi a képzéssel kapcsolatos adminisztrációt.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A szakképesítésnek megfelelő instruktori munka végzése során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok

1.1. Kommunikáció:

- csoport előtti beszéd,

- kérdezési technikák alkalmazása,

- nonverbális kommunikációs jelek értelmezése, alkalmazása,

- megbeszélések kezdeményezése és folytatása,

- tárgyalásokon való részvétel,

- telefonálás,

- szakmai információs anyagok készítése,

- pályázatok írása,

- hivatalos levelek írása,

- jelentések készítése,

- irodatechnikai eszközök használata.

1.2. Képzési szükségletek:

- megrendelői képzési szükségletek felmérése,

- egyéni képzési szükségletek meghatározása,

- kezdeti felmérések végzése.

1.3. Képzési folyamattervezés:

- a képzés céljának megfogalmazása,

- a képzés rész-célkitűzéseinek meghatározása,

- konkrét feladatok meghatározása,

- ütemterv készítése,

- foglalkozási terv készítése,

- a képzés helyszínén a hallgatói tevékenység megtervezése,

- az anyagszükséglet meghatározása,

- értékelési rendszer tervezése.

1.4. Képzésszervezés:

- részvétel szakértői bizottság létrehozásában, működésében,

- a képzés helyszínének és a tárgyi eszközök megfelelő állapotának biztosítása, - a képzés helyszínén a hallgatói tevékenység szervezése,

- a hallgatók részére a tanulási eszközök biztosítása,

- a képzéshez szükséges anyagok és eszközök előkészítése és használata,

- a képzési költségek és anyagmegrendelések folyamatos egyeztetése,

- külső gyakorlóhelyek felmérése, javaslattétel külső gyakorlóhelyekre,

- a gyakorlatok ellenőrzése,

- szakmai látogatások szervezése,

- szakmai nyílt napok, tájékoztatók szervezése,

- az érvényes rendelet értelmében a vizsga előkészítése.

1.5. Tananyagfejlesztés:

- konzultálás szakértőkkel,

- részvétel a képzési modulok meghatározásában,

- modultérkép készítése,

- tananyagok adaptálása,

- modulfüzet készítése,

- szemléltető eszközök készítése,

- a modul céljának megfelelő gyakorlatok tervezése,

- a modul céljának megfelelő feladatok, kérdések készítése,

- tananyagok aktualizálása.

1.6 Gyakorlatorientálás:

- a hallgatók munkatapasztalatainak felhasználása,

- bemutatás, szemléltetés,

- az elsajátítandó cselekvéssorozat bemutatása,

- oktatás a gyakorlás során,

- oktatás a hibák elemzésével,

- gyakoroltatás,

- aktivizáló foglalkozás vezetése.

1.7. Felnőttképzési és oktatási módszerek:

- a hallgatók alapvető személyiségjegyeinek felismerése,

- a hallgatók tanulási stílusának megismerése,

- tanulási stratégiák ajánlása,

- oktatási stratégiák választása,

- csoportépítő és -fejlesztő technikák alkalmazása,

- a hallgatói tevékenység képzési helyszínen történő irányítása,

- motivációs stratégia választása, alkalmazása,

- a hallgatók képesítés megszerzésére történő motiválása,

- a hallgatók önképzésre történő motiválása,

- a hallgatók egyéni tanulásának segítése,

- konfliktuskezelési stratégiák választása, alkalmazása,

- problémamegoldó módszer választása, alkalmazása,

- előadások tartása.

1.8. Értékelés, visszacsatolás:

- értékelési kritériumok készítése,

- értékelési eszköztár fejlesztése, használata,

- a hallgatók tudásszintjének mérése,

- a hallgatók értékelése,

- pozitív visszajelzés a hallgatóknak,

- képzési program értékelése,

- a képzési folyamat értékelése,

- az érvényes rendelet értelmében a vizsgákon való részvétel.

1.9. Önfejlesztés:

- szakterülete fejlődésének figyelemmel kísérése,

- szaktudásának karbantartása,

- hallgatói visszajelzések alapján végzett önértékelés.

1.10. Adminisztráció:

- a képzéshez szükséges adatgyűjtés a hallgatókról,

- a hallgatók képzési dokumentációinak kezelése,

- anyag- és eszköznyilvántartás készítése és vezetése,

- ügyiratok készítése,

- alapvető ügyviteli szabályok alkalmazása,

- számítógép - szövegszerkesztő és táblázatkezelő - használata.

2. Követelmények

2.1. A képzési folyamat önálló tervezése, szervezése:

- megrendelői képzési szükségletek felmérése,

- egyéni képzési szükségletek felmérése, meghatározása,

- kezdeti felmérés elvégzése,

- a képzés céljának, általános és konkrét célkitűzéseinek meghatározása,

- időterv függvényében képzési ütemterv készítése,

- tartalmi és formai követelményeknek megfelelő foglalkozási terv készítése,

- a hallgatói tevékenység képzési helyszínen történő megszervezése,

- a képzés eszközszükségletének meghatározása,

- a képzéshez szükséges eszközök célirányos előkészítése és szakszerű használata,

- a képzéshez szükséges anyagok beszerzésének ellenőrzése,

- az anyagfelhasználás ütemezése,

- szakmai nyílt napok, tájékoztatók és látogatások szervezése,

- értékelési rendszer tervezése és alkalmazása,

- értékelési kritériumok összeállítása,

- értékelési eszköztár fejlesztése, használata,

- a hallgatók tudásszintjének mérése,

- a hallgatók értékelése,

- a pozitív visszajelzés módszereinek alkalmazása,

- foglalkozások elemzése, értékelése,

- képzési program elemzése, értékelése aktualizálása,

- a képzési folyamat elemzése, értékelése,

- az érvényes rendelet értelmében a vizsga előkészítése,

- a vizsgával kapcsolatos értékelés elkészítése.

2.2. A felnőttképzési és oktatási módszerek önálló alkalmazása:

- a felnőttképzés sajátos módszereinek, a tanítási-tanulási folyamat törvényszerűségeinek ismerete és gyakorlati alkalmazása,

- felnőttképzési, motiválási módszerek választása, technikák alkalmazása,

- a képzés módszertana alapján a képzési és tanulási stratégiák összeállítása, a tanulási folyamat szervezése, irányítása,

- a személyiségjegyek és viselkedés formák megfigyelése alapján - technikák és módszerek ismeretében - a képzési stílus kialakítása, a megfelelő módszer kiválasztása,

- a hallgatók alapvető személyiségjegyeinek felismerése,

- a hallgatók tanulási stílusának megismerése,

- tanulási stratégiák ajánlása,

- oktatási stratégiák választása,

- csoportépítő és -fejlesztő technikák alkalmazása,

- a képzés helyszínén a hallgatói tevékenység irányítása,

- bizalomépítő és kapcsolatteremtő technikák alkalmazása,

- motivációs technikák választása és alkalmazása,

- a hallgatók képesítés megszerzésére történő motiválása,

- a hallgatók önképzésre motiválása,

- a hallgatók segítése az egyéni tanulásban,

- konfliktuskezelési stratégia választása és alkalmazása,

- problémamegoldó módszer választása, alkalmazása,

- a szaktudás gyakorlatorientált átadása,

- szakértők bevonásával tananyagok készítése,

- tankönyvek, tananyagok adaptálása,

- formai és tartalmi követelményeknek megfelelő modulfüzet készítése.

2.3. Tananyagkészítés és -fejlesztés:

- szakértők bevonásával tananyag készítése,

- meglévő tankönyvek, tananyagok, műszaki leírások és gépkönyvek adaptálása,

- formai és tartalmi követelménynek megfelelő modulfüzetek készítése és folyamatos aktualizálása.

2.4. Megfelelő kommunikációs módszerek választása, önálló alkalmazása:

- csoport előtti hiteles és érthető beszéd,

- a hallgatók tudásának és haladásának kérdezési technikákkal való mérése,

- nonverbális kommunikációs jelek értelmezése, technikák alkalmazása,

- megbeszélések előkészítése és lebonyolítása,

- tárgyalások előkészítése és lebonyolítása, tárgyalási technikák alkalmazása,

- a telefonálás szabályainak alkalmazása,

- szakmai információs anyagok készítése,

- szakmai önéletrajz írása,

- képzési pályázat írása,

- jelentések, hivatalos levelek szakszerű írása,

- irodatechnikai eszközök használata,

- számítógép - szövegszerkesztő és táblázatkezelő - használata.

IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei

1. A vizsgára bocsátás feltételei

1.1. A képzés során az instruktor által meghatározott témában két - a hallgató által készített és az instruktor által elfogadott - írásbeli feladat.

1.2. A hallgató saját munkahelyén (illetve a számára kijelölt terepen) végzett - az instruktor által eredményesnek minősített - képzési tevékenység (min. 2 óra).

1.3. A képzés intenzív szakaszában a hallgató legalább 80%-os, munkahelyi szakaszában 100%-os részvétele, illetve a hospitálás teljesítése.

2. A szakmai vizsga részei

2.1. Írásbeli vizsga:

A hallgató a tanfolyam végén záródolgozatot készít előre meghatározott témában.

Témája: Adott szakmai tevékenységhez tartozó egynapos (6 órás) képzési program részletes kifejtése, módszertani leírása, eszközigényének bemutatása.

2.2. Gyakorlati vizsga:

A tanult módszerek felhasználásával - a hallgató által kiválasztott - 40-60 perces aktivizáló foglalkozás megtartása a záródolgozat témája alapján.

2.3. Szóbeli vizsga:

A szóbeli vizsga kérdései az alábbi három témakörből kerülnek összeállításra:

- kommunikáció,

- képzési folyamat,

- felnőttképzési és oktatási módszerek.

A szóbeli vizsgán a Szociális és Családügyi Minisztérium által kiadott vizsgakérdéseket kell használni. A szóbeli tételsor több vizsgán használható.

A szóbeli felelet időtartama: 15-20 perc.

A tanfolyam szervezője gondoskodik arról, hogy a szóbeli kérdéssort a hallgatók a vizsga előtt legalább egy hónappal megkapják.

3. A szakmai vizsga értékelése

A három vizsgarészt 1-5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni. A vizsgázó akkor kaphat szakképesítést igazoló bizonyítványt, ha mindhárom vizsgarészből legalább elégséges osztályzatot kapott.

Az elméleti érdemjegyet a záródolgozat és a szóbeli vizsga érdemjegyének átlaga, a gyakorlati érdemjegyet a gyakorlati vizsgán szerzett minősítés alapján a szakmai vizsgabizottság állapítja meg.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga alól felmentés nem adható.

5. A szakképesítés szintje

Középiskolai végzettséghez és meghatározott szakmai előképzettséghez kötött (a felsőoktatás körén kívül eső) felsőfokú szakképesítés.

2. számú melléklet a 3/1999. (VII. 21.) SzCsM rendelethez

Személyügyi gazdálkodó szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. Szakképesítés azonosító száma: 54 3442 01

2. Szakképesítés megnevezése: személyügyi gazdálkodó

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
1343Humánpolitikai tevékenységet folytató részegység vezetője

2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások

A munkakör, foglalkozás
FEoR számamegnevezése
3603Humánerő-gazdálkodási ügyintéző
3603Humánpolitikai ügyintéző
3603Emberierőforrás-ügyintéző
3320Személyzeti tanácsadó
3619Egyéb gazdasági ügyintéző

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A személyügyi gazdálkodás a rendelkezésre álló emberi erőforrások racionális és optimális felhasználását, illetve a meglévő munkaerő hatékony működtetését jelenti az adott szervezeti, intézményi keretek között.

Bármely gazdálkodó szervezet, üzletág vagy intézmény rendelkezésére álló emberi erőforrás a legérzékenyebb, a legkifinomultabb és a legszerteágazóbb szakmai, továbbá individuális specifikációt magában hordozó vagyonelem. E szellemi potenciállal való gazdálkodás, illetve e szellemi tőkébe történő célirányos beruházás széles körű szakmai és emberügyi ismereteket követel meg azoktól a szakemberektől, akiknek az emberi erőforrások hatékony felhasználása és fejlesztése a feladatuk.

E szakmai területen történik a gazdálkodó szervezet humánstratégiai elképzeléseinek kidolgozása, a szervezet üzleti stratégiájával összhangban.

E munkakör gyakorlása közben kell kialakítani és alkalmazni mindazon módszereket, amelyek elősegítik a szervezet működéséhez szükséges munkaerő (emberi erőforrás) megszerzését, megtartását, motiválását, fejlesztését és hatékony felhasználását. Ugyancsak fontos feladata a személyügyi gazdálkodónak a különböző szakvezetők számára koordinálói, szakmai tanácsadói szerepkör betöltése is.

A munkaügyi kapcsolatokban (a munkavállalói érdekképviseleti szervekkel való kapcsolatokban) történik az érdekegyeztető tárgyalások előkészítése, és itt látják el a munkáltatói érdekképviseleti funkciókat is.

E feladatkör gyakorlása közben látják el a szükségessé váló létszámleépítések előkészítését és lebonyolítását is.

Az a szaktudás, amellyel a személyügyi gazdálkodó rendelkezik, alkalmassá teszi őt különböző szintű vezetői (pl. osztályvezetői, főosztályvezetői, sőt személyügyi igazgatói) munkakörök betöltésére is, amennyiben rendelkezik azokkal a jogi feltételekkel, személyiségjegyekkel, amelyek a vezetői (menedzseri) beosztáshoz szükségesek.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények.

1. A személyügyi gazdálkodó legfőbb feladata a szervezeti és egyéni célkitűzések közös hatékony érvényesítése. Részt vesz a gazdálkodói, üzletági vagy intézményi szféra szervezetfejlesztési stratégiájának és tervezési koncepcióinak kialakításában. Tevékenysége által szervesen bekapcsolódik a törzskari vezetésbe.

- Ismerje a munkaerőpiac törvényszerűségeit és a hazai munkaerőpiac főbb jellemzőit, továbbá a munkaerő-szükséglet meghatározását, a hatékony foglalkoztatáspolitikai eszközrendszer működtetésének mechanizmusát és a hatékony munkaerő-fejlesztés gyakorlati módszereit.

- Rendelkezzen a stratégiai gondolkodás alapjaival, a stratégiai tervezés lépéseire vonatkozó ismeretekkel.

- Képes legyen olyan stratégiai és üzleti terv készítésében közreműködni, amely tartalmazza a szervezetre vonatkozó személyügyi elképzeléseket is.

- Ismerje a szervezeti kultúra és vezetési stílus fejlesztését szolgáló korszerű eljárásokat, azok nemzetközi és hazai forrásait.

Ezen belül rendelkezzen a vezetési rendszerekre, a gyakorlati vezetési koncepciókra, a vezetési stílusokra, a döntéshozatalra, a szervezés funkcióira, a szervezési feladatokra, a módszerekre, eszközökre és technikák fajtáira vonatkozó ismeretekkel.

- Ismerje a szervezet és szervezetfejlesztés korszerű eljárásait. Sajátos szaktudásával járuljon hozzá a szervezetfejlesztéshez, elsősorban szociológiai-pszichológiai nézőpontból. Ennek érdekében rendelkezzen azzal a szaktudással, amelynek birtokában meg tudja ítélni a racionális döntések mellett azok emocionális jellegét is.

2. Részt vesz a gazdasági szervezet (intézmény) érdekképviseleti munkájában, a munkaadók és munkavállalók közötti kollektív tárgyalások előkészítésében, lebonyolításában, valamint a megállapodások gyakorlati végrehajtásában.

- Ismerje a munkaadók és munkavállalók közötti kollektív tárgyalások előkészítésével, lebonyolításával, valamint a megállapodások gyakorlati végrehajtásával kapcsolatos tudnivalókat, a konfliktus kezelésének, feloldásának alapvető módszereit.

3. Részt vesz az őt foglalkoztató szervezet globális munkaerő-szükségletének kialakításában, biztosításában, összetételének folyamatos fejlesztésében és a külső munkaerőforrások feltárásában. Belső munkaerő-felesleg esetén megvizsgálja a humánus létszámleépítést, ezen belül a belső átcsoportosítás lehetőségeit.

- Ismerje azokat a szabályokat, módszereket, eszközöket amelyek jelentős létszámleépítés esetén figyelembe veendők és alkalmazandók. Tájékozott legyen a foglalkoztatáspolitika eszközrendszeréről, az országos és regionális munkaügyi szervezetek tevékenységéről, az alkalmazással és a kapcsolattartással összefüggő kötelezettségekről.

4. Kialakítja a munkaerőkiválasztás, - megtartás, a szakmai életutak tervezése, a munkaköri követelmények és teljesítménykövetelmények meghatározása módszereit, alkalmazásának feltételeit.

- Rendelkezzen ismeretekkel, és alkalmazza azokat a munkaerő kiválasztása, megtartása, motiválása, szakmai életutak tervezése, a munkaköri követelmények és teljesítménykövetelmények kidolgozása területén.

- Legyen képes kidolgozni a szervezet igényeinek megfelelő foglalkoztatási formákat, munkaidő-rendszereket, az alkalmazandó bérezési, anyagi ösztönzési rendszereket. Munkaköri leírás mintákat kell ismernie, és azokat megfelelő szervezetekre adaptálnia.

5. Képesség- és alkalmasság vizsgálatokat, határozott idejű, illetve próbaidős alkalmaztatás esetén beválás vizsgálatokat szervez, illetve végez. Részt vállal a foglalkoztatás hatékonyságának javításában, az oktatás és átképzés megszervezésében.

- Ismerje a munkafolyamat-elemzés módszereit, a munkahelyi terhelés fizikai és pszichikai tényezőit.

- Rendelkezzen ismeretekkel az alkalmassági vizsgálatok módszereiről, a pszichológiai tanácsadás szerepéről.

6. Rendszeres kapcsolatot tart a munkaügyi központokkal, informálja őket az üres álláshelyekről. A hatékony személyzetfejlesztés céljából részt vesz a szervezeti stratégia alakításában, a rövid, közép- és hosszú távú elképzelések kidolgozásában. Egyúttal az emberi erőforrások alkalmazásával és fejlesztésével összefüggő tanácsadói szerepet tölt be.

A személyügyi gazdálkodóval szemben támasztott általános követelmények.

- A személyügyi gazdálkodót feladatkörének sajátosságaiból adódóan jellemezze:

= kreativitás,

= felismerő- és döntési képesség,

= szervező- és irányítóképesség,

= konfliktuskezelő képesség

= tárgyalási és beszédkészség,

= írásbeli készség,

= problémamegoldó képesség,

= empatikus készség és képesség,

= felelősségtudat, szorgalom,

= pontosság és megbízhatóság,

= figyelem, tapintat, udvariasság,

- Legyen tájékozott a mindennapi életben leggyakrabban felmerülő jogi kérdésekről.

- Naprakész ismerete legyen a gazdálkodó szervezetek, intézmények működését szabályozó, tevékenységére vonatkozó törvényekről és rendeletekről.

- Ismerje és alkalmazza munkakörével összefüggésben a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény rendelkezéseit és feladataival összefüggésben a köztisztviselői, a közalkalmazotti, a foglalkoztatási, munkavédelmi, szakképzési, társadalombiztosítási és egyéb, a személyüggyel kapcsolatos jogszabályokat.

- A személyügyi gazdálkodónak ismernie kell a nemzetgazdaságban makro és mikro szinten bekövetkező jelentősebb gazdasági folyamatok közötti összefüggéseket, ok-okozati kapcsolatokat, az események lefolyásának törvényszerűségeit és az azokban érvényesülő hatásmechanizmusokat. Ismernie kell azokat a társadalmi, gazdasági tényezőket, illetve környezeti feltételeket, amelyek a gazdálkodó szervezet személyügyi tevékenységére, az emberi erőforrásokkal történő gazdálkodásra befolyást gyakorolnak, hogy azokra időben és megfelelően tudjon reagálni.

- Rendelkezzen ismeretekkel a munkahely-kialakítás legfontosabb szociálpszichológiai és ergonómiai szempontjairól.

- Ismerje a munkahelyi vezetés és a szociálpszichológia összefüggéseit, a csoportfolyamatokat, a vezetés pszichológiai korlátait és módszereit.

Összességében a személyügyi gazdálkodókkal szemben elvárható fő követelmény, hogy egyszerre legyenek a szervezet sikeréhez hozzájáruló szakemberek, valamint üzletemberek is, akik képesek a menedzsment részére az emberi erőforrásokkal összefüggésben megfelelő tanácsadói szerepkört betölteni.

IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei

1. A szakmai vizsgára jelentkezés feltételei

A vizsgára jelentkezhet, aki

- középfokú iskolai végzettséggel és személyügyi ügyintézői szakmai végzettséggel, vagy 1991-94 között szerzett személyügyi végzettséggel, illetve felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezik,

- szakdolgozatát a képző intézmény elfogadta.

2. A szakdolgozat elkészítésének követelményei

A szakdolgozat témájára a Szociális és Családügyi Minisztérium (SzCsM) ajánlásokat dolgoz ki, amelyeket a kialakított eljárásnak megfelelően közzétesz.

A kiválasztott témában a jelölt legyen képes egy komplex ismeretanyagot tükröző, logikusan felépített, szabatos stílusban és nyelvhelyességgel összeállított, a szakmai követelményeknek megfelelő szakdolgozat elkészítésére, amelyben véleménye, önálló gondolatai és javaslatai is szerepelnek.

A szakdolgozatban a jelöltnek azt kell bizonyítania egy meghatározott téma kidolgozásával, hogy mennyire tudja a tanultakat hasznosítani és a komplex ismeretanyagot egységes egésszé alakítani. A dolgozatnak önálló gondolkodásmódot, az adott téma kidolgozásához szükséges felkészültséget kell tükröznie. A tartalom mellett a világos, közérthető mondatszerkesztés, jó stílusérzék, a szakterület terminológiájának pontos használata is fontos követelmény.

3. A szakmai vizsga részei

Írásbeli vizsga.

Gyakorlati vizsga.

Szóbeli vizsga.

3.1. Írásbeli vizsga Az írásbeli vizsgán a vizsgázónak az SzCsM által kiadott írásbeli tétel(ek) alapján a szakképesítés egészét átfogó összetett feladatot kell megoldani. (Az írásbeli vizsgatételek csak egy vizsgán használhatók fel.)

A vizsga időtartama 180 perc.

3.2. Gyakorlati vizsga

Az SzCsM közzéteszi az ajánlásokat a gyakorlati vizsgarészen megoldandó feladatokra.

A gyakorlati vizsgafeladatokat az ajánlások alapján a szakmai vizsgát szervező intézmény határozza meg úgy, hogy a vizsgázó egy-egy konkrét problémát oldjon meg (pl. készítse el egy gazdálkodó szervezet humánstratégiáját, vagy dolgozzon ki hatékony ösztönzési módszereket stb.). A kijelölt gyakorlati vizsgafeladatot a vizsgabizottság elnöke hagyja jóvá.

A vizsga időtartama:

A gyakorlati feladat megoldására 300 perc áll rendelkezésre.

A gyakorlati vizsgafeladatot a vizsgabizottság munkáját segítő pedagógus javítja ki és értékeli 1-5-ig terjedő osztályzattal. A gyakorlati vizsga végleges osztályzatát a vizsgabizottság állapítja meg.

3.3. Szóbeli vizsga

A szóbeli vizsga a szakdolgozati téma megvédéséből és a szakmai ismeretanyagot felölelő tételsor egy adott tételének komplex kifejtéséből áll.

A szóbeli vizsgán a SzCsM által kiadott vizsgakérdéseket kell használni. A szóbeli tételsor több vizsgán is felhasználható.

A szóbeli vizsga vizsgatárgyai:

- embererőforrás-gazdálkodás,

- vezetési-szervezési ismeretek.

4. A szakmai vizsga értékelése

A szakmai elmélet osztályzatának meghatározásakor az írásbeli és a szóbeli vizsgaérdemjegyek átlagát kell venni, úgy, hogy a szakdolgozat védése súlyozottan szerepeljen a vizsgatárgyak átlagában. A szakmai elmélet vizsgarészt 1-5-ig terjedő osztályzattal kell értékelni.

A vizsgázó akkor kaphat szakmai végzettséget igazoló bizonyítványt, ha minden vizsgarészből megfelelt. Sikertelen a szakmai vizsga akkor, ha a vizsgázó valamelyik vizsgarészből, vagy a szóbeli vizsga bármelyik tantárgyából elégtelen osztályzatot kapott. Javítóvizsgát abból a vizsgarészből, illetőleg tantárgyból kell tenni, melyből a vizsgázó elégtelen minősítést kapott.

5. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, a vizsga egyes részei alól felmentés nem adható.

A vizsgáztatással összefüggő, itt nem szabályozott kérdésekben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak az irányadók.

Tartalomjegyzék