76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet

a vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások előzetes bejelentési kötelezettségéről és annak Európai Megállapodással való összhangjának vizsgálatáról

A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. §-a (2) bekezdésének u) pontjában kapott felhatalmazás alapján a támogatási programoknak és az egyedi támogatásokra vonatkozó szabályozásnak az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett, a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodással (a továbbiakban: Európai Megállapodás) való összehangolása érdekében, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvényben foglaltakra tekintettel a következőket rendeli el:

Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában:

1.[1] Támogatás: az állam által, a központi költségvetéshez tartozó forrásból vagy elkülönített állami pénzalapból a vállalkozások részére, ingyenes vagy kedvezményes források, illetőleg egyéb előny bármilyen formában történő nyújtása oly módon, hogy ez állami bevétel kiesést vagy állami kiadást jelent. Formái különösen a vissza nem térítendő támogatás, kedvezményes kamatozású vagy kamatmentes kölcsön, kedvezményes feltételű garancia, állami tőkeemelés, adókedvezmények, ingyenes szolgáltatások, telekjuttatás. E rendelet alkalmazásában nem minősülnek támogatásnak az agrártámogatások igénybevételének általános feltételeiről szóló, többször módosított 273/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó támogatások, valamint az önkormányzatok által nyújtott kedvezmények, mentességek, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben meghatározott önkormányzati feladatok ellátásához biztosított forrás. Nem minősülnek támogatásnak azok az intézkedések, amelyek valamennyi belföldön működő vállalkozás által igénybe vehetők, tehát azzal megkülönböztetés nélkül minden vállalkozás élhet.

2.[2] Támogatástartalom: a támogatás eredményeképpen a kedvezményezett számára nettó bevételként, költségcsökkenésként vagy adózott eredmény növekményeként megjelenő összeg jelen értéke, összhangban az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 7/b) számú mellékletében foglaltakkal.

3. Támogatási program: jogszabály vagy pályázati kiírás által meghatározott célok megvalósítását elősegítő forrásjuttatás.

4. Egyedi támogatás: meghatározott feladat végrehajtására vagy veszteség csökkentésére irányuló egyszeri - de több éven keresztül is alkalmazható - támogatás, melyet nem támogatási program keretében nyújtanak.

5.[3] Létező támogatás: minden olyan támogatás, amely jelen kormányrendelet hatálybalépése előtt létezett, azaz azon támogatási programok és egyedi támogatások, amelyek ezen időpont előtt hatályosultak, illetve amelyeket a pénzügyminiszter előzetesen véleményezett. (Pályázati kiírás esetén, amelyet a jelen kormányrendelet hatálybalépése előtt meghirdettek, illetve amelyet a pénzügyminiszter előzetesen véleményezett.)

6. Új támogatás: e kormányrendelet hatálybalépését követően jóváhagyott minden támogatási program, egyedi támogatás tervezete, vagy a már létező támogatás, ha azt e rendelet hatálybalépését követően módosították.

7. Támogatásokat Vizsgáló Iroda (TVI): a Pénzügyminisztérium szervezetében működő szervezeti egység, amely ellátja a pénzügyminiszter felelősségi körébe eső, e rendelet hatálya alá tartozó feladatokat.

8. Jogszabálytervezet véleményezés: a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 27-32. §-ában meghatározott eljárás.

9. Előzetes bejelentés: jelen kormányrendelet 7. §-ának (1) bekezdése és 9. §-ának (1) bekezdése szerint meghatározottak bejelentése a pénzügyminiszter számára, a támogatási programok és egyedi támogatások vizsgálata céljából jogszabálytervezet véleményezését megelőzően, pályázati kiírás esetén annak elfogadása előtt.

10. Előzetes véleményezés: jogszabálytervezet véleményezése előtt a 10-13. §-ban meghatározott eljárás eredményeképpen kialakított vélemény.

11. Különvélemény: a 14-15. §-ban meghatározott eljárás eredményeképpen kialakított vélemény.

12.[4] Támogatási intenzitás: a támogatástartalom és az elszámolható költségek hányadosa százalékos formában kifejezve, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 7/a) számú melléklete szerint.

13. Érzékeny szektorok: szénbányászat, tőzegkitermelés [a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerét tartalmazó TEÁOR 98 (a továbbiakban: TEÁOR 98) CA 10], vas-, acél-, vasötvözet alapanyag gyártása (ECSC) (TEÁOR 98 DJ 27.1), csőgyártás (TEÁOR 98 DJ 27.2), vas, acél, egyéb feldolgozás, nem ECSC vasötvözet gyártása (TEÁOR 98 DJ 27.3), valamint acélöntés (TEÁOR 98 DJ 27.52), közúti jármű gyártása (TEÁOR 98 DM 34), szárazföldi, vízi és légi szállítás (TEÁOR 98 I 60, 61, 62, kivéve 60.3 és 62.3), szintetikus szál előállítása (TEÁOR 98 DB 17.17, 17.25), vegyi szál gyártása (TEÁOR 98 DG 24.70), hajóépítés (TEÁOR 98 DM 35.1.).

14. Nagyberuházás: az a beruházási projekt, melynek az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 7/a) számú melléklete szerinti támogatási intenzitás meghatározásánál figyelembe vett elszámolható költségének jelenértéke meghaladja a tizenhárommilliárd forintot.

Általános rendelkezések

2. § A rendelet hatálya új támogatási programok és egyedi támogatások előzetes bejelentésére és a pénzügyminiszter ezzel kapcsolatos eljárására terjed ki.

3. § Minden új támogatási tervezetet, ideértve a létező támogatások módosításait is, előzetesen be kell jelenteni a pénzügyminiszternek.

4. § A pénzügyminiszter előzetes bejelentési kötelezettséggel kapcsolatos eljárása előzetes vélemény kiadásából, valamint minden, a Kormány elé kerülő, új támogatást tartalmazó tervezet esetében különvélemény csatolásából áll.

5. § Támogatási tervezetet tartalmazó előterjesztés jogszabálytervezet véleményezésre csak a 10-13. § alapján kialakított előzetes vélemény kiadását követően bocsátható.

6. § (1) Az előzetes bejelentési kötelezettség teljesítéséért az a miniszter vagy országos hatáskörű, illetve regionális vagy megyei pályázatot kiíró szerv vezetője (a továbbiakban: miniszter) felelős, aki a támogatási programot tartalmazó jogszabály vagy az egyedi támogatást előíró kormányhatározat előkészítéséért felel.

(2) Az (1) bekezdés szerint felelős miniszter az irányítása alá tartozó intézményben köteles kijelölni azt a szervezeti egységet, amelynek vezetője az előzetes bejelentést elkészíti, és továbbítja a pénzügyminiszter részére.

A támogatási programok előzetes bejelentésének különös szabályai

7. § (1) A támogatási program előzetes bejelentésének tartalmaznia kell azokat a támogatás nyújtására vonatkozó szabályozási elemeket, amelyek meghatározzák a támogatási program

a) céljait,

b)[5] a támogatástartalom legnagyobb mértékét és/vagy a maximális támogatási intenzitást,

c) lehetséges pénzügyi formáját (vissza nem térítendő támogatás, adókedvezmény, kedvezményes feltételű vagy kamatmentes kölcsön, garancia- vagy kezességvállalás stb.),

d) a támogatás nyújtásából kizáró feltételeket,

e) az odaítélés normatív vagy diszkrecionális módját,

f) a kedvezményezettek körét,

g) a kedvezményezettek előrelátható számát,

h) a támogatás folyósításának módját, a program időtartamát,

i) minden egyéb, az előzetes véleményezéshez szükséges információt.

(2) Az előzetes bejelentéshez csatolni kell a támogatási programot tartalmazó tervezet egy példányát.

8. §[6] A 8/A. § alá tartozó esetek kivételével létező támogatás programból egyes kedvezményezettek részére történő támogatásnyújtást nem kell előzetesen bejelenteni.

Létező támogatási programból az érzékenynek minősülő szektorokban tevékenykedő vállalatoknak, valamint a nagyberuházásokhoz történő támogatásnyújtás

8/A. §[7] (1) A létező támogatási programból az érzékenynek minősülő szektorokban tevékenykedő vállalatoknak adott, valamint a nagyberuházásokhoz történő támogatásnyújtást előzetesen be kell jelenteni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben az előzetes bejelentésnek tartalmaznia kell a 9. § (1) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt információkat.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a 14. § és a 15. §-ban foglaltak nem alkalmazhatók.

(4) Az (1) bekezdés nem vonatkozik a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 2000. január első napján hatályos rendelkezése szerinti adókedvezményre.

Az egyedi támogatások előzetes bejelentésének különös szabályai

9. § (1) Egyedi támogatás előzetes bejelentésének tartalmaznia kell azokat a támogatási elemeket, amelyek meghatározzák a támogatás

a) indokait,

b)[8] a támogatástartalom nagyságát évenkénti bontásban és/vagy a maximális támogatási intenzitást,

c) a támogatás folyósításának módját és időtartamát,

d) a 7. § (1) bekezdésének c) és i) pontjában foglaltakat.

(2) Az előzetes bejelentéshez csatolni kell a támogatási tervezet egy példányát.

A pénzügyminiszter eljárása előzetes véleményezés alapján

10. § (1) Az előzetesen bejelentett támogatási tervezetet a pénzügyminiszter véleményezi (előzetes vélemény).

(2) Az előzetes véleményben nyilatkozik a tervezet mellékletében meghatározott kategóriákba való besorolhatóságáról, valamint az Európai Megállapodás versenyjogi szabályaival való összhangjáról, részletes indokolással és javaslattétellel együtt.

11. § A pénzügyminiszter a 10. § szerinti előzetes véleményét az előzetes bejelentés kézhezvételétől számított 15 munkanapon belül köteles megadni.

12. § A pénzügyminiszter a 10. § szerinti tevékenysége során - határidő tűzésével - kiegészítő információt kérhet a 6. § (2) bekezdése szerint kijelölt szervezeti egység vezetőjétől.

13. § Amennyiben a pénzügyminiszter előzetes véleményében kifogásolja a tervezetet, az illetékes miniszter vagy az általa kijelölt személy az előzetes vélemény kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül egyeztetést kezdeményezhet.

Különvélemény

14. § (1) A tervezetnek a jogszabálytervezet véleményezés eredményeként kialakult változatát a pénzügyminiszter három munkanapon belül újból megvizsgálja (különvélemény).

(2) A támogatási tervezetet tartalmazó előterjesztés csak az (1) bekezdés szerinti különvéleménnyel terjeszthető a Kormány elé.

15. § A kormánydöntést nem igénylő támogatási tervezetek esetében, amennyiben a pénzügyminiszter a 10-13. §-ok alapján kialakított előzetes véleményében kifogásolja a tervezetet, az ügyet az érintett miniszterrel közösen a Kormány elé terjeszti.

Be nem jelentett támogatások

16. § (1) Amennyiben a jogszabálytervezetek véleményezése során a pénzügyminiszter e kormányrendeletben előírt előzetes bejelentési kötelezettség megsértését észleli, és a támogatási tervezettel nem ért egyet, felhívja a felelős minisztert a 3-13. §-ban meghatározott kötelezettségek teljesítésére.

(2) Amennyiben a felelős miniszter bejelentési kötelezettségét a felhívás ellenére sem teljesíti, a pénzügyminiszter tájékoztatja a Kormányt.

17. § Amennyiben a pénzügyminiszter a 16. §-ban leírt eseten túl szerez tudomást e kormányrendeletben előírt előzetes bejelentési kötelezettség megsértéséről, a felelős miniszter egyidejű értesítése mellett tájékoztathatja a Kormányt.

Egyéb rendelkezések

18. § (1) Az Európai Megállapodás 62. Cikkének 4. b) pontjában vállalt éves tájékoztatási kötelezettség teljesítéséhez a 6. § (1) bekezdése szerint felelős miniszter évente, az éves zárszámadás elfogadását követően két hónapon belül, beszámolót készít a pénzügyminiszter számára a tárgyévben nyújtott támogatásokról.

(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti beszámoló alapján úgy ítéli meg, hogy a létező támogatás nincs összhangban az Európai Megállapodás versenyjogi szabályaival, a 10-15. § szerint járhat el.

(3) A beszámoló tartalmi elemeit a pénzügyminiszter minden év augusztus 15-éig tájékoztatóban teszi közzé.

Záró rendelkezések

19. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.

(2) A pénzügyminiszter e rendeletben meghatározott feladatait a Pénzügyminisztérium szervezetén belül külön szervezeti egység, a Támogatásokat Vizsgáló Iroda útján gyakorolja.

(3)[9]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelethez[10]

Állami támogatási kategóriák

A) Horizontális, azaz országos támogatás, területi és ágazati körülhatárolás nélkül, ezen belül

1. kutatási-fejlesztési célra,

2. környezetvédelmi célra,

3. kis- és középvállalatoknak,

4. a foglalkoztatás elősegítésére,

5. képzési célra nyújtott támogatások;

B) A nehéz helyzetbe került vállalatok megmentésére és/vagy szerkezet átalakítására nyújtott támogatás;

C) Regionális beruházási célú támogatás;

D) Érzékeny szektorokhoz tartozó vállalatok támogatása, ezen belül

1. acélipar,

2. szénbányászat,

3. gépjárműgyártás,

4. szintetikus szál előállítása,

5. szállítás/közlekedés,

6. hajóépítés.

Lábjegyzetek:

[1] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § 1. pontja az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 1. § 1. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[2] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § 2. pontja az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 1. § 1. bekezdésének megfelelően módosított szöveg

[3] Megállapította a 254/2000. (XII. 25.) Korm. rendelet 67. § (5) bekezdése. Hatályos 2001.01.01.

[4] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § 12-14. pontját az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 1. § 1. bekezdése iktatta be

[5] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 7. § 1. bekezdésének b) pontja az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg

[6] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 8. §-a az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 3. §-ának megfelelően módosított szöveg

[7] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 8/A. §-át és az azt megelőző címet az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 4. §-a iktatta be

[8] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 9. § 1. bekezdésének b) pontja az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg

[9] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet 19. § 3. bekezdését az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 7. §-a hatályon kívül helyezte

[10] A 76/1999. (V. 26.) Korm. rendelet melléklete az 51/2000. (IV. 13.) Korm. rendelet 6. §-ának megfelelően módosított szöveg

Tartalomjegyzék