16/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet
a nemzetközi közúti áruszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 7/1991. (I. 29.) KHVM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 16. alpontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) A nemzetközi közúti áruszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 7/1991. (I. 29.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezéslép:
[(2) A minősítő vizsgálaton a - közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek megfelelő jármű abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha]
"a) megengedett legnagyobb össztömege 6 tonnánál vagy terhelhetősége (a vontatható pótkocsi terhelhetőségével együttesen) 3,5 tonnánál nem több; illetőleg terhelhetősége legalább 20 tonna,"
(2) Az R. 2. §-a (2) bekezdésének f) g) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[(2) A minősítő vizsgálaton a - közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek meg felelő - jármű abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha]
"f) külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográffal) szerelték fel,[1]
g) légszennyezés tekintetében legalább az ENSZ-EGB 49.028 számú, zajkibocsátás tekintetében legalább az ENSZ-EGB 51.02 számú előírásokban foglalt követelményeknek megfelel,"
(3) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni]
"a) a rendelet 1. számú mellékletének
1. az a)-g) pontjaiban felsorolt különleges felépítményű járműnél a (2) bekezdés a) pontjában foglaltakat,
2. a h) pontjában meghatározott áruszállításra nem alkalmas, különleges felépítményű járműnél a (2) bekezdés a) és b), valamint g) pontjaiban foglaltakat,"
(4) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének c)-d) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a d) pont a következő 1. alponttal egészül ki:
[(3) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni]
"c) a 6 tonnánál nem nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű vagy - a vontatható pótkocsi terhelhetőségével együtt - 3,5 tonnánál nem nagyobb terhelhetőségű járműnél a (2) bekezdés b) pontját,
d) az N1 járműkategóriába tartozó járműnél a (2) bekezdés g) pontját,[2]
1. a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget a vontatható pótkocsival együttesen meg nem haladó járműnél a (2) bekezdés f) és g) pontját,"
2. §
Az R. 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített járműre a területi felügyelet a soron következő időszakos vizsgálat időpontjáig, illetőleg a 2. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott életkori korlátozás alá tartozó jármű esetében a 8 éves életkor szerinti naptári év utolsó napjáig érvényes igazolólapot állít ki."
3. §
Az R. 1. számú melléklete a következő h) ponttal egészül ki:
(A rendelet alkalmazásában különleges felépítményű:)
"h) az áruszállításra nem alkalmas, külön jogszabályban meghatározott különleges felépítményű jármű."[3]
4. §
Ez a rendelet 2001. május 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indított eljárásokban kell alkalmazni.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
Lábjegyzetek:
[1] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke.
[2] A járműkategóriák meghatározását a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A. Függelékének A/2. melléklete tartalmazza.
[3] Lásd a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 20. § (2) bekezdésének a)--e) pontjait.