16/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet

a nemzetközi közúti áruszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 7/1991. (I. 29.) KHVM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pontjának 16. alpontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A nemzetközi közúti áruszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 7/1991. (I. 29.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezéslép:

[(2) A minősítő vizsgálaton a - közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek megfelelő jármű abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha]

"a) megengedett legnagyobb össztömege 6 tonnánál vagy terhelhetősége (a vontatható pótkocsi terhelhetőségével együttesen) 3,5 tonnánál nem több; illetőleg terhelhetősége legalább 20 tonna,"

(2) Az R. 2. §-a (2) bekezdésének f) g) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[(2) A minősítő vizsgálaton a - közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott üzemeltetési műszaki feltételeknek meg felelő - jármű abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha]

"f) külön jogszabályban meghatározott menetíró készülékkel (tachográffal) szerelték fel,[1]

g) légszennyezés tekintetében legalább az ENSZ-EGB 49.028 számú, zajkibocsátás tekintetében legalább az ENSZ-EGB 51.02 számú előírásokban foglalt követelményeknek megfelel,"

(3) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni]

"a) a rendelet 1. számú mellékletének

1. az a)-g) pontjaiban felsorolt különleges felépítményű járműnél a (2) bekezdés a) pontjában foglaltakat,

2. a h) pontjában meghatározott áruszállításra nem alkalmas, különleges felépítményű járműnél a (2) bekezdés a) és b), valamint g) pontjaiban foglaltakat,"

(4) Az R. 2. §-a (3) bekezdésének c)-d) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek, és egyidejűleg a d) pont a következő 1. alponttal egészül ki:

[(3) A minősítő vizsgálat során nem kell alkalmazni]

"c) a 6 tonnánál nem nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű vagy - a vontatható pótkocsi terhelhetőségével együtt - 3,5 tonnánál nem nagyobb terhelhetőségű járműnél a (2) bekezdés b) pontját,

d) az N1 járműkategóriába tartozó járműnél a (2) bekezdés g) pontját,[2]

1. a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget a vontatható pótkocsival együttesen meg nem haladó járműnél a (2) bekezdés f) és g) pontját,"

2. §

Az R. 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A minősítő vizsgálaton alkalmasnak minősített járműre a területi felügyelet a soron következő időszakos vizsgálat időpontjáig, illetőleg a 2. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott életkori korlátozás alá tartozó jármű esetében a 8 éves életkor szerinti naptári év utolsó napjáig érvényes igazolólapot állít ki."

3. §

Az R. 1. számú melléklete a következő h) ponttal egészül ki:

(A rendelet alkalmazásában különleges felépítményű:)

"h) az áruszállításra nem alkalmas, külön jogszabályban meghatározott különleges felépítményű jármű."[3]

4. §

Ez a rendelet 2001. május 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően indított eljárásokban kell alkalmazni.

Dr. Fónagy János s. k.,

közlekedési és vízügyi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] A 2001. évi IX. törvény a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről, a Megállapodás Melléklet -1. Függeléke.

[2] A járműkategóriák meghatározását a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A. Függelékének A/2. melléklete tartalmazza.

[3] Lásd a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 20. § (2) bekezdésének a)--e) pontjait.