43/2001. (XII. 18.) EüM rendelet
az élelmezési menedzser és az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
(1) Az élelmezési menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
(2) Az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet 2. számú mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
Jegyzék
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sor-szám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Megjegyzés |
75. | |||||||
76. | 71 1408 01 | Egészségügyi gyakorlatvezető | a rendelet hatályba lépésének időpontja | visszavonásig | Egészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet |
1. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) EüM rendelethez[2]
2. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) EüM rendelethez
A Jegyzék 76. sorszáma szerint kiadott egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. Szakképesítés azonosító száma: 71 1408 01
2. Szakképesítés megnevezése: egészségügyi gyakorlatvezető
3. Szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
3419 | Egyéb pedagógus |
2. A szakképesítéssel rokon szakképesítések
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
— | — |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
Az egészségügyi gyakorlatvezető az egészségügyi ellátást, ápolást nyújtó szakemberek csoportjának azon tagja, aki az ápolás, gondozás, rehabilitáció területén a gyakorlati oktatás (képzés) keretében, az oktatási dokumentumoknak megfelelően felkészíti a tanulókat/hallgatókat a választott hivatásuk gyakorlására, az elméleti ismereteik gyakorlati alkalmazására. Közreműködik a tanulók pályára nevelésében, optimális tanulói környezet biztosításában, részt vesz különböző képzési formák, továbbképzések szervezésében, lebonyolításában.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok:
- Saját szakmai területén a gyakorlat ideje alatt oktatási, szervezési, vezetési feladatokat lát el.
- Részt vesz a demonstrációs egység napi ápolási/gondozási/rehabilitációs feladatainak ellátásában.
- Közreműködik az egészségügyi képzések gyakorló területein a szakmai gyakorlatok koordinálásában.
- Az oktatást végző intézménnyel együttműködve a tanulók/hallgatok szakmai gyakorlatának tervezése a gyakorló terület munkarendjének megfelelően.
- A gyakorlat megkezdésekor a tanulók/hallgatók munka- és balesetvédelmi oktatásának biztosítása, dokumentálása, a felelősségbiztosítás megkötésének ellenőrzése.
- A tanulók/hallgatók számára a gyakorlat időtartamára megfelelő szociális, a csoportos konzultációhoz szükséges helyiségek, munkavédelmi eszközök biztosítása.
- A tanulók/hallgatók fegyelmi vétségeinek, illetve a velük kapcsolatos rendkívüli események jelzése a képző intézmény felelős vezetője felé (az együttműködési szerződésben rögzítettek alapján).
- A tanulók/hallgatók gyakorlati tevékenységének ellenőrzése, értékelése, folyamatos kapcsolattartás a képző intézménnyel.
- Részvétel a tanulók/hallgatók ellenőrző értékelő munkájában a szakmai vizsgák során.
- Részvétel a tanulói, hallgatói csoport építésében.
- Tanulói, hallgatói egyéni munka irányítása, kompetenciafejlesztés.
- A szakképesítés szakmai tartalmát irányító dokumentumok ismerete, a szakmai elméleti és gyakorlati követelmény alkalmazása a gyakorlati képzés során.
- Szakterületének megfelelő továbbképzésekben közreműködik.
- Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatokat végez.
- Közreműködik a minőségbiztosítási tevékenység kidolgozásában.
- Gyakorlati oktatás, képzés minőségbiztosításában részvétel.
- Kommunikációs technikát alkalmaz.
- Közreműködik az ápolás kutatás feladatainak ellátásában.
- Etikai, pedagógiai, szociológiai ismereteket alkalmaz.
- Jogi ismereteket alkalmaz.
2. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények
2.1. A területi szakmai gyakorlatok tervezése, szervezése, vezetése, értékelése
a) Információs, dokumentációs tevékenység végzése
A tanuló legyen képes:
- az általános és az egészségügyi műveltség kialakításához ezzel összefüggésben a pályaorientációs és az identitás megerősítéséhez saját élményt nyújtó gyakorlati szituációkat biztosítani,
- az akut, életveszélyes állapotok/állapotváltozások felismeréséhez a sürgősségi adekvát "első" intézkedések megtételéhez szükséges - kompetencia szinttől függő - képességeket kialakítani, begyakoroltatni,
- kiválasztani a gyakorlati oktatás irányításához szükséges információs forrásokat,
- kezelni információhordozókat,
- kezelni információkat az adatvédelem szabályainak megfelelően,
- elvégezni az egészségügyi törvény szabályainak megfelelően a dokumentumok vezetését.
b) Higiénés, tűz- és munkavédelmi feladatok biztonságos ellátásához szükséges környezet megteremtése:
- a gyakorló területeknek megfelelő munkavédelmi, tűzvédelmi, higiénés előírásokat betartani és betartatni,
- a technikai és technológiai ismereteket követni, az ismereteket alkalmazni,
- a sepsis és antisepsis szabályait betartani és betartatni,
- esztétikus környezetet biztosítani.
c) Szakterületének ápolási, gondozási feladatainak ellátása:
- a kompetencia körébe tartozó szakmai feladatokat elvégezni és a tanulók/hallgatók szakmai ismereteinek megfelelően elvégeztetni (bemutatás, felügyelet melletti tevékenység gyakorlás, tevékenység önálló végzése).
d) Szakmai gyakorlat tervezése, szervezése, értékelése:
- az oktatáshoz, képzéshez szükséges dokumentumokat értelmezni,
- a tantervi követelményeknek megfelelően a gyakorlatokat tervezni,
- szervezni, vezetni, értékelni az oktatási folyamatot az aktuális helyzetnek megfelelően,
- hatékony oktatási eszközöket kiválasztani, alkalmazni,
- a vizsgaszabályzatnak megfelelően a gyakorlati vizsgát megszervezni, előkészíteni,
- motiválni és érdeklődést fenntartani,
- nevelési problémákat, beilleszkedési zavarokat felismerni,
- a tanulót támogatni és érdekeit képviselni,
- közösséget fejleszteni,
- közreműködni a népegészségügyi program megvalósításában,
- együttműködni egészség megőrzési munkában (egészség megőrzés a szakképző intézményben, gyakorlati képzőhelyeken),
- pozitív segítő szerepet közvetíteni és alkalmazni, és azt a tanulóktól/hallgatóktól elvárni:
= az önálló hatékony tanulási technikák alkalmazásában,
= foglalkozások lebonyolításában,
= viselkedési normák, normakövető magatartás, az egyén támaszrendszerei tekintetében,
- oktatáshoz, képzéshez szükséges tanügyigazgatási, pedagógiai, szakmai gyakorlati munkát segítő dokumentumokat biztosítani, vezetésüket készség szintjén elsajátítani,
- szakmai és vizsgakövetelményeket, központi programot, helyi tantervet, tankönyvet, tananyagot, taneszközjegyzéket, foglalkozási naplót, tanulói munkanaplót, pedagógiai program,
- vizsga előkészítéséhez, lebonyolításához alkalmazott dokumentumokat ismerni és munkája során alkalmazni,
- megtervezni a tanuló, hallgató kompetencia fejlesztését (figyelembe véve a központi programot, a tanév rendjét, a kórházi, klinikai egység munkarendjét),
- tanuló, hallgató kompetencia fejlesztéséhez a gyakorlatokat megszervezni, vezetni,
- a szakképesítés szakmai elméleti tételeinek feldolgozását a szakmai gyakorlati feladatokkal szinkronba hozni, a súlypontokat meghatározni az oktatási folyamat során,
- együttműködni az oktató intézménnyel a szakmai gyakorlati vizsga gyakorlati feladatainak kijelölésében (az ellátó részleg betegeit, gondozottakat figyelembe véve),
- megtervezni a tanuló, hallgató értékelését különféle értékelési módszerekkel,
- gyakorlati oktatással kapcsolatos tapasztalatokat begyűjteni az érdekképviseleti testületektől, a szakmai kollégiumok tagjaitól,
- a szakképzést formáló információkat szelektálni, javaslatokat megfogalmazni az oktatási tevékenység fejlesztéséhez.
e) Tanulói/hallgatói csoportépítés
- a közös döntéshozás technikáját elsajátítani, elsajátíttatni (egyéni szükségletek érvényesítésének lehetőségei a csoporton belül, motiváció),
- általános és speciális oktatási módszereket (szimulációs gyakorlatok, szerepjátszás, vita, eseti módszer játék, klinikai szituációk értékelése) alkalmazni,
- a tanuló/hallgató csoportos ápolási munkáját megszervezni a csoporttagok közötti koordinálással és a személyhez illő feladatok megadásával,
- a tanuló folyamatos felügyeletét biztosítani,
- optimális tanulási környezetet biztosítani,
- javaslatot tenni a gyakorlatokhoz szükséges eszközök kiegészítésére, bővítésére,
- koordinációs tevékenységet folytatni,
- teamban dolgozni,
- a minőségbiztosításban és ellenőrzésében közreműködni,
- gyakorlati oktatás, képzés minőségbiztosítását fejleszteni.
f) Tanulói/hallgatói egyéni munka irányítása:
- az egyéni munka alapjait - önbizalom, önismeret, ítélőképesség, egyéni időgazdálkodás - közvetíteni, erősíteni,
- a hallgatói egyéni munkát motiválni,
- a tanuló, hallgató egyéni ápolói munkáját megszervezni a munkafeladatok fontossági sorrendbe állításával és a feladatok szakszerű delegálásával,
- oktatási módszereket (kiemelten) betegbemutatás, egyéni megbeszélés, ápolói vízit, komputer asszisztálta oktatás, a beteg oktatása alkalmazni,
- távoktatást, mint oktatási formát irányítani,
- optimális teljesítményszint eléréséhez rövid, hosszú távú tréninget megtervez.
g) Tanulói/hallgatói munka értékelése:
- a tanuló, hallgató teljesítmény ellenőrzésének értékelési formáit ismerni és alkalmazni (esszé technika, minősítési skálák, értékelő interjú, az önértékelés, központi programok kiértékelése, feladatlapok, tesztek kiértékelése, az oktatási folyamat külső - belső mérései),
- a tanuló, hallgató tevékenységét igazoló nyilatkozatokat kiállítani (különös tekintettel az etikai, jogi problémákra).
h) Ápolás standardjai, ápolási modellek, ápolói beavatkozások és műveletek (protokollok) szerinti oktatás:
- közvetíteni a klinikai egység ápolási filozófiáját a tanuló/hallgató számára,
- ismertetni a betegellátó, betegápoló team szemléletét az emberről,
- tanulót/hallgatót tájékoztatni a személyzet/beteg együttműködéséről,
- különbséget tenni az ápolási modellek között,
- ápolási modellt kiválasztani (az ellátottak, ápoltak, az osztály, egység jellegének figyelembevételével),
- az ápolási modell szerinti ápolást megtanítani,
- közvetíteni az ápolás általános standardjait az ápolási tevékenység ellátása során,
- az egész személy tisztelete,
- az egyén tisztelete,
- az emberi méltóság és önbecsülés tisztelete,
- ápolói beavatkozásokat és műveleteket (protokollokat) készíteni, alkalmazni, értékelni az oktatási folyamat során,
- felismerni az ápolási protokollok szerinti oktatás lehetőségeit, korlátait, módszereit,
- egészségfejlesztő tevékenységet végezni szakterületén,
- közreműködni a népegészségügyi program megvalósításában.
i) Szakterületének megfelelő továbbképzések lebonyolítása:
- a továbbképzéssel kapcsolatos jogszabályokat ismerni és ismertetni,
- a továbbképzéssel kapcsolatos igényeket felismerni, humán erőforrásokat és a költségeket megtervezni,
- továbbképzéseket, ismeret felújítási programokat lebonyolítani intézményi szinten,
- az egészségügyi szakdolgozók nyilvántartását szabályozó jogszabályokat ismerni,
- pontszerző továbbképzésekkel kapcsolatos pályázatot összeállítani,
- szakmai projektekben közreműködni,
- szakmai rendezvények, konferenciák szervezésében közreműködni,
- támogatók megszervezésével kapcsolatos marketing tevékenységet folytatni.
2.2. Felelős gazdálkodás végzése:
- értelmezni a költségvetési szervek gazdálkodását szabályozó rendszereket,
- költségvetés, költségkímélés, költséghatékonyság, beruházási költségek, működési költségek kulcsfogalmakat ismerni és ismertetni,
- alakítani a tanuló/hallgató szemléletét a költségkímélésben (gazdálkodás idővel, készletgazdálkodás).
2.3. Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatok ellátása:
- önmagát fejleszteni (különös tekintettel a konfliktus menedzsmentre),
- gyakorlati oktatási prioritásokat meghatározni,
- biztonságos tanulási környezetet megteremteni,
- a hallgatók érdekeit képviselni,
- szakmaterületének fejlődését folyamatosan követni,
- tanuló, hallgató rövid és hosszú távú munkahelyi tanulási igényeit felmérni,
- tanuló, hallgató képességeit, motiváló tényezőit felbecsülni,
- oktatási, képzési módosító javaslatot tenni a munkáltatónak a munkahely, részleg lehetőségeinek figyelembevételével.
2.4. Ápoláskutatás végzése:
- az ápolás, ellátás, oktatás központi problémáit összegyűjteni,
- ismertetni a szakirodalmat, a tanulót/hallgatót bevonni szakirodalom feldolgozásába,
- megfogalmazni az ápolás, oktatás kutatási céljait (figyelembe véve az oktatási intézmény, klinikai környezet tapasztalatait),
- biztosítani a tanulók/hallgatók közreműködését az adatgyűjtések során,
- adatokat analizálni és értelmezni,
- az oktatással kapcsolatos következményeket levonni,
- kutatás eredményeit közzétenni a szakmai szervezetek találkozóin, képzéssel - oktatással - kapcsolatos eredményeket megvitatni az oktatásban érintettekkel.
2.5. Kommunikációs technika alkalmazása:
- alkalmazni az önérvényesítő és felelős kommunikációt az ápolásban,
- a tanuló/hallgató kommunikációs technikáit fejleszteni a szakmai gyakorlatok során,
- eredményes munkatársi kapcsolatokat előmozdítani,
- segítő, irányító beszélgetést folytatni, meghallgatni,
- kapcsolatot felvenni és tartani a betegekkel, tanulókkal és hozzátartozókkal,
- problémát feltárni, megoldani az ápolásban, pozitív mintát képviselni,
- vizsgafélelmet, feszültséget feloldani,
- telekommunikációs eszközöket használni, használatát megtanítani,
- oktatástechnikai eszközöket alkalmazni,
- tájékoztatást adni elhelyezkedési esélyekről, pályamódosításról.
2.6. Etikai ismeretek alkalmazása:
- közvetíteni a felelősséget, önállóságot, képviseletet, számon kérhetőséget az ápolásban,
- etikai normák szerint cselekedni (intimitás, titoktartás, rutin-kompromisszum, beteg címkézése, kisebbségi csoportok, másság),
- az ápolásetika alapelveit (személy iránti tisztelet, károsság hiánya) közvetíteni az oktatási folyamat során,
- etikai problémákat elemezni a szakmai gyakorlatok tapasztalatai alapján,
- ismertetni a munkakapcsolatok etikai vonatkozásait,
- elkülöníteni a pedagógiai etika fogalmait (értékkategóriák, segítségadás, tanítási szabadság),
- a kulturális, szomatikus, pszichés másságot elfogadni, elfogadtatni,
- a társadalmi beilleszkedési zavarokat (devianciákat) felismerni,
- a betegellátás jellemző erkölcsi dilemmáit és az osztály, klinikai egység, ápolási részleg ápoló-beteg kapcsolatából eredő erkölcsi dilemmákat a tanulóval/hallgatóval megbeszélni,
- kompetencia fogalmát meghatározni, kompetencia határokat betartani.
2.7. Jogi ismeretek alkalmazása:
- megfogalmazni a munkáltató és a különös védelemre szoruló munkavállaló (tanuló, hallgató) közötti munkaszerződés, tanulószerződés alapján a létrejövő munkaviszony lényegét,
- orientálni a hallgatót az alapvető jogok megsértése miatt keletkező igények felismerésére a jogorvoslati utak megválasztására,
- megfogalmazni az egészségügyi hivatás gyakorlásához nélkülözhetetlen polgári jogi fogalmakat,
- összefoglalni, alkalmazni az egészségügyi ellátást szabályozó egészségügyi törvény rendelkezéseit,
- felsorolni a hivatás gyakorlásához szükséges büntetőjogi alapfogalmakat, a büntethetőséget kizáró okokat,
- értelmezni a fiatalkorú bűnelkövető mentesítését,
- felsorolni a Btk. különös részének egészségügyi hivatással kapcsolatos büntető tényállásait,
- értelmezni a jogképesség, cselekvőképesség, belátási képesség, szerzőképesség, vétőképesség fogalmakat,
- értelmezni a titokvédelem, adatvédelem fogalmakat,
- kiemelni a személyiség védelmének különös eseteit,
- integrálni, megelőző szakmai ismereteit a család funkcióinak, feladatainak körülírása során,
- elkülöníteni a gyámság, gondnokság jogi intézményét,
- alkalmazni az oktatással, képzéssel kapcsolatos jogforrásokat.
2.8. Szociológia ismeretek alkalmazása:
- meghatározni az egészség szociológia, vezetés szociológia, kórház szociológia fogalmakat,
- definiálni a hatalom és tekintély közötti különbséget,
- meghatározni a jutalmazó, büntető, kényszerítő, legitim, pozícióból eredő szerepét az intézményi szervezetben,
- definiálni a csoport építő és fenntartó szerepkör lényegét és alkalmazni ismereteit az oktatási képzési folyamat során,
- alkalmazni a munkahelyi betanítás mikroszociológiai módszereit.
2.9. Pedagógia alapismeretek alkalmazása:
- megfogalmazni az oktatás, képzés, tanítási-tanulási folyamat lélektani, pedagógiai, neveléstani alapfogalmait,
- jellemezni a tanítás-tanulás folyamatát,
- összefoglalni a kórspecifikus beilleszkedési devianciákat,
- megfogalmazni életkor specifikus nevelési tényezőket, nevelő hatásokat, nevelési módszereket,
- felsorolni a közösség fejlesztési módokat,
- alkalmazni a felnőttkori tanulás módszereit,
- elhatárolni a tanulók/hallgatók szakmai alkalmassága megítélésének lehetőségeit, eszközeit,
- felismerni a pedagógiai hibákat és problémákat.
IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei
1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei
1.1. Iskolai végzettség: egészségügyi főiskolai végzettség
1.2. Szakmai előképzettség egészségügyi főiskolai szakképesítés
1.3. Szakterületen eltöltött - igazolt - 2 év szakmai gyakorlat
1.4. Szakmai gyakorlatok - igazolt - teljesítése az alábbi gyakorlati helyeken:
— szakképző intézményben szervezett gyakorlati képzésben | 3 hét |
— intézeti szakoktató, oktatásszervező mellett | 1 hét |
— gyakorlati oktatást végző gyakorlatvezető mellett | 4 hét |
— az oktatásszervező intézmény által irányított gyakorlati feladat ellátása saját szakterületén (a gyakorlati feladatok körét a képzési program tartalmazza) | 7 hét |
2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben közzétettek szerint adható felmentés.
3. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.
Írásbeli vizsga:
Szakdolgozat készítése és megvédése.
Szóbeli vizsga tantárgyai:
1. Pedagógia, szociálpedagógia.
2. Tantárgypedagógia.
3. Egészségügyi menedzsment (egészségügyi jog, egészségügyi etika, egészségügyi gazdálkodás, egészségügyi szervezés-irányítás, minőségbiztosítás, egészségügyi szociológia).
Időtartama: 3 × 15 perc.
Gyakorlati vizsga:
Területi szakmai gyakorlat vezetése.
Időtartama: 8 × 60 perc.
4. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével
Írásbeli vizsga tartalma:
Szakdolgozat készítése, elfogadása. A szakdolgozat konkrét témaköreit a vizsgaszervező intézmény állítja össze és a szakmai vizsga előtt 3 hónappal jelzi a tanulók részére. Az elkészített dolgozat leadási határideje a vizsgát megelőző egy hónap.
Szóbeli vizsga tartalma:
a) Pedagógia, szociálpedagógia
Ismeret szintjén: A szakképzés rendszere
- az egészségügyi szakképzés intézményei, klinikai demonstrációs, oktató egységek,
- az egészségügyi szakképzés mindenkor hatályos rendszere,
- a választott szakiránynak megfelelő szakképesítések köre, a szakképesítések szakmai tartalmának jellemzői, az adott szakképesítés kompetencia fejlesztésének szintjei,
- a szakmai gyakorlatok vezetéséhez szükséges tanügyigazgatási, oktatási, pedagógia dokumentumok alkalmazása,
- szakmai és vizsgakövetelmények,
- központi program, tankönyv, taneszköz,
- gyakorlati képzések értékelő lapjai, munkafüzetek, foglalkozási napló.
Ismeret szintjén:
- társadalmi rétegződés és meghatározottság,
- csoportok,
- csoportok fejlődése,
- egyén és a csoport kölcsönhatása,
- döntések a csoporttal kapcsolatosan.
Megértés szintjén:
- viselkedési normák, normakövető magatartás,
- szerepek (pozitív segítő szerep),
- szerepelvárások, szerepviselkedés,
- szerepfeszültségek az oktatás-képzés során,
- az egyén támaszrendszerei,
- tanulói viselkedési hibák, devianciák.
Integrálás szintjén:
Pedagógia, szociálpedagógia alapfogalmai, neveléstan alapfogalmai:
- tanítás, tanulás folyamatának lélektani, pedagógiai, neveléstani alapjai,
- tanítás, tanulás folyamata,
- hivatás, munkatevékenység, pályára nevelés módszerei,
- életkor specifikus nevelő hatások különös tekintettel az egészségügyi intézmények szakdolgozóira, pályára nevelés lehetőségei, pedagógiai hibák, problémák.
b) Tantárgypedagógia
Ismeret szintjén:
- a gyakorlati oktatás-nevelés hatásrendszerei és módszerei,
- a szakmai gyakorlatvezetés színterei, topográfia, oktatási eszközök,
- gyakorlatvezetés támogatási rendszerei,
- gyakorlatvezetés pedagógiai alaptörvényei,
- gyakorlatvezetés speciális módszerei.
Alkalmazás szintjén:
- Gyakorlatvezetési módszerek:
1. A gyakorlatok tervezése.
2. A gyakorlatok előkészítése.
3. Innovatív tanítási módszerek kiválasztása, alkalmazása.
4. Gyakorlatvezetési formák.
5. Hallgató teljesítményének értékelése, gyakorlatok értékelése.
Alkalmazás szintjén:
- A szakmai gyakorlati vizsga módszertana:
1. Tervezés.
2. Előkészítés.
3. Szervezés, lebonyolítás.
4. Értékelés.
5. A vizsgabizottság segítése.
6. Vizsgatapasztalatok összegzése.
7. Vizsgatapasztalatok jelzésének lehetőségei.
8. Vizsgatapasztalatok további oktatással kapcsolatos fejlesztésre történő felhasználása.
c) Egészségügyi menedzsment
Egészségszociológia:
Ismeret szintjén:
- egészség-betegség szociológiai megközelítése,
- népegészségügyi program,
- egészségmegőrzés, betegségmegelőzés,
- egészséget, betegséget befolyásoló tényezők, egészségvédelem,
- az egészségügyi intézmények belső szociális jelenségei és folyamatai.
Vezetésszociológia:
Alkalmazás szintjén:
- hatalom és tekintély a szervezetben,
- csoportépítő és fenntartó szerepkör,
- a betanítás, segítségnyújtás mikroszociológiai módszerei.
d) Jogi és etikai ismeretek
Alkalmazás szintjén:
- a közoktatásra vonatkozó hatályos jogszabályok,
- a szakképzésre vonatkozó hatályos jogszabályok,
- felsőoktatásra vonatkozó jogszabályok,
- hatályos egészségügyi törvény, végrehajtási rendeletei,
- adatvédelemmel kapcsolatos jogszabályok,
- a tanulókat érintő munkajogi, polgári jogi, büntetőjogi alapismeretek.
Alkalmazás szintjén:
- az egészségügyi etika alapfogalmai, alapelvei, problémái és dilemmái,
- pedagógiai etika.
Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatok.
Felelős gazdálkodás.
Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos minőségbiztosítás.
Szakmai gyakorlati vizsga:
A) Megelőző szakmai gyakorlati vizsga
5 óra hospitálás szakterületének megfelelő demonstrációs körülmények között, melyről a vizsgázó hospitálási megfigyelő lapot készít.
Hospitálás ideje: .................................................................
Hospitálás intézménye: .......................................................
Klinikai osztály: ..................................................................
Kórterem szám: ...................................................................
Hospitálásra kijelölt egyéb egység, részleg:
..............................................................................................
Gyakorlatra beosztott tanulók száma: .................................
Gyakorlatot vezető neve: .....................................................
Hospitálási lap megfigyelési szempontjai:
- a szakmai gyakorlat célja és helye a tanuló kompetencia fejlesztésének folyamatában,
- a gyakorlat tervezése, szervezése,
- a gyakorlat vezetése (kiemelten a gyakorlatvezető által alkalmazott módszerek, eszközök),
- a tanulók munkájának és magatartásának értékelése,
- a gyakorlatot vezető munkájának, egyéniségének, magatartásának értékelése
- következtetések, javaslatok.
B) A vizsgázó gyakorlati feladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki a III. "Szakképesítés szakmai követelményeiben" meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helye egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmény (demonstrációs egység, tankórterem) mely független a vizsgázó saját munkahelyétől. A gyakorlati vizsga helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.
Gyakorlatvezetés értékelési szempontjai:
- a demonstrációs egység napi ápolási-gondozási, rehabilitációs munkájának felmérése,
- feladatkijelölés (a tanuló tantervi követelményeinek, kompetencia fejlesztésének figyelembevételével),
- a szakmai gyakorlatot teljesítő tanulók tevékenységének irányítása, vezetése,
- szervezőkészség,
- innovatív tanítási módszerek kiválasztása, alkalmazása, eszközhasználat,
- kapcsolattartási és kommunikációs készség, team munka,
- a tanulók tevékenységének értékelése, ellenőrzése, önellenőrzés, önértékelés.
5. A vizsgázók teljesítményének értékelése
Szakmai elmélet:
Szakmai elméleti vizsga osztályzatát az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján átlagszámítással kell meghatározni. Tört érték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.
Szakmai gyakorlat:
Szakmai gyakorlati vizsga osztályzatát a megelőző gyakorlati vizsgafeladatra (hospitálási lap) adott érdemjegy és a vizsgabizottság előtt nyújtott (szakmai gyakorlatvezetés) feladat érdemjegye alapján kell meghatározni.
Törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott feladat érdemjegye felé kell kerekíteni.
V. Egyéb tudnivalók
Az eredményes szakmai vizsga után az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "bizonyítvány" tanúsít.
Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény 2. § (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (8) bekezdése. Hatályos 2007.09.01.
[2] Hatályon kívül helyezte a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (8) bekezdése. Hatálytalan 2007.09.01.