Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

43/2001. (XII. 18.) EüM rendelet

az élelmezési menedzser és az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) Az élelmezési menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet 1. számú mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

(2) Az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet 2. számú mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

Dr. Mikola István s. k.,

egészségügyi miniszter

Jegyzék

az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

[1]
Sor-számOKJ
azonosító száma
Szakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezőjeSzakképesítés központi programjának engedélyszámaMegjegyzés
75.
76.71 1408 01Egészségügyi gyakorlatvezetőa rendelet hatályba lépésének időpontjavisszavonásigEgészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet

1. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) EüM rendelethez[2]

2. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) EüM rendelethez

A Jegyzék 76. sorszáma szerint kiadott egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. Szakképesítés azonosító száma: 71 1408 01

2. Szakképesítés megnevezése: egészségügyi gyakorlatvezető

3. Szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3419Egyéb pedagógus

2. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

Az egészségügyi gyakorlatvezető az egészségügyi ellátást, ápolást nyújtó szakemberek csoportjának azon tagja, aki az ápolás, gondozás, rehabilitáció területén a gyakorlati oktatás (képzés) keretében, az oktatási dokumentumoknak megfelelően felkészíti a tanulókat/hallgatókat a választott hivatásuk gyakorlására, az elméleti ismereteik gyakorlati alkalmazására. Közreműködik a tanulók pályára nevelésében, optimális tanulói környezet biztosításában, részt vesz különböző képzési formák, továbbképzések szervezésében, lebonyolításában.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok:

- Saját szakmai területén a gyakorlat ideje alatt oktatási, szervezési, vezetési feladatokat lát el.

- Részt vesz a demonstrációs egység napi ápolási/gondozási/rehabilitációs feladatainak ellátásában.

- Közreműködik az egészségügyi képzések gyakorló területein a szakmai gyakorlatok koordinálásában.

- Az oktatást végző intézménnyel együttműködve a tanulók/hallgatok szakmai gyakorlatának tervezése a gyakorló terület munkarendjének megfelelően.

- A gyakorlat megkezdésekor a tanulók/hallgatók munka- és balesetvédelmi oktatásának biztosítása, dokumentálása, a felelősségbiztosítás megkötésének ellenőrzése.

- A tanulók/hallgatók számára a gyakorlat időtartamára megfelelő szociális, a csoportos konzultációhoz szükséges helyiségek, munkavédelmi eszközök biztosítása.

- A tanulók/hallgatók fegyelmi vétségeinek, illetve a velük kapcsolatos rendkívüli események jelzése a képző intézmény felelős vezetője felé (az együttműködési szerződésben rögzítettek alapján).

- A tanulók/hallgatók gyakorlati tevékenységének ellenőrzése, értékelése, folyamatos kapcsolattartás a képző intézménnyel.

- Részvétel a tanulók/hallgatók ellenőrző értékelő munkájában a szakmai vizsgák során.

- Részvétel a tanulói, hallgatói csoport építésében.

- Tanulói, hallgatói egyéni munka irányítása, kompetenciafejlesztés.

- A szakképesítés szakmai tartalmát irányító dokumentumok ismerete, a szakmai elméleti és gyakorlati követelmény alkalmazása a gyakorlati képzés során.

- Szakterületének megfelelő továbbképzésekben közreműködik.

- Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatokat végez.

- Közreműködik a minőségbiztosítási tevékenység kidolgozásában.

- Gyakorlati oktatás, képzés minőségbiztosításában részvétel.

- Kommunikációs technikát alkalmaz.

- Közreműködik az ápolás kutatás feladatainak ellátásában.

- Etikai, pedagógiai, szociológiai ismereteket alkalmaz.

- Jogi ismereteket alkalmaz.

2. A foglalkozás során előforduló legfontosabb feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények

2.1. A területi szakmai gyakorlatok tervezése, szervezése, vezetése, értékelése

a) Információs, dokumentációs tevékenység végzése

A tanuló legyen képes:

- az általános és az egészségügyi műveltség kialakításához ezzel összefüggésben a pályaorientációs és az identitás megerősítéséhez saját élményt nyújtó gyakorlati szituációkat biztosítani,

- az akut, életveszélyes állapotok/állapotváltozások felismeréséhez a sürgősségi adekvát "első" intézkedések megtételéhez szükséges - kompetencia szinttől függő - képességeket kialakítani, begyakoroltatni,

- kiválasztani a gyakorlati oktatás irányításához szükséges információs forrásokat,

- kezelni információhordozókat,

- kezelni információkat az adatvédelem szabályainak megfelelően,

- elvégezni az egészségügyi törvény szabályainak megfelelően a dokumentumok vezetését.

b) Higiénés, tűz- és munkavédelmi feladatok biztonságos ellátásához szükséges környezet megteremtése:

- a gyakorló területeknek megfelelő munkavédelmi, tűzvédelmi, higiénés előírásokat betartani és betartatni,

- a technikai és technológiai ismereteket követni, az ismereteket alkalmazni,

- a sepsis és antisepsis szabályait betartani és betartatni,

- esztétikus környezetet biztosítani.

c) Szakterületének ápolási, gondozási feladatainak ellátása:

- a kompetencia körébe tartozó szakmai feladatokat elvégezni és a tanulók/hallgatók szakmai ismereteinek megfelelően elvégeztetni (bemutatás, felügyelet melletti tevékenység gyakorlás, tevékenység önálló végzése).

d) Szakmai gyakorlat tervezése, szervezése, értékelése:

- az oktatáshoz, képzéshez szükséges dokumentumokat értelmezni,

- a tantervi követelményeknek megfelelően a gyakorlatokat tervezni,

- szervezni, vezetni, értékelni az oktatási folyamatot az aktuális helyzetnek megfelelően,

- hatékony oktatási eszközöket kiválasztani, alkalmazni,

- a vizsgaszabályzatnak megfelelően a gyakorlati vizsgát megszervezni, előkészíteni,

- motiválni és érdeklődést fenntartani,

- nevelési problémákat, beilleszkedési zavarokat felismerni,

- a tanulót támogatni és érdekeit képviselni,

- közösséget fejleszteni,

- közreműködni a népegészségügyi program megvalósításában,

- együttműködni egészség megőrzési munkában (egészség megőrzés a szakképző intézményben, gyakorlati képzőhelyeken),

- pozitív segítő szerepet közvetíteni és alkalmazni, és azt a tanulóktól/hallgatóktól elvárni:

= az önálló hatékony tanulási technikák alkalmazásában,

= foglalkozások lebonyolításában,

= viselkedési normák, normakövető magatartás, az egyén támaszrendszerei tekintetében,

- oktatáshoz, képzéshez szükséges tanügyigazgatási, pedagógiai, szakmai gyakorlati munkát segítő dokumentumokat biztosítani, vezetésüket készség szintjén elsajátítani,

- szakmai és vizsgakövetelményeket, központi programot, helyi tantervet, tankönyvet, tananyagot, taneszközjegyzéket, foglalkozási naplót, tanulói munkanaplót, pedagógiai program,

- vizsga előkészítéséhez, lebonyolításához alkalmazott dokumentumokat ismerni és munkája során alkalmazni,

- megtervezni a tanuló, hallgató kompetencia fejlesztését (figyelembe véve a központi programot, a tanév rendjét, a kórházi, klinikai egység munkarendjét),

- tanuló, hallgató kompetencia fejlesztéséhez a gyakorlatokat megszervezni, vezetni,

- a szakképesítés szakmai elméleti tételeinek feldolgozását a szakmai gyakorlati feladatokkal szinkronba hozni, a súlypontokat meghatározni az oktatási folyamat során,

- együttműködni az oktató intézménnyel a szakmai gyakorlati vizsga gyakorlati feladatainak kijelölésében (az ellátó részleg betegeit, gondozottakat figyelembe véve),

- megtervezni a tanuló, hallgató értékelését különféle értékelési módszerekkel,

- gyakorlati oktatással kapcsolatos tapasztalatokat begyűjteni az érdekképviseleti testületektől, a szakmai kollégiumok tagjaitól,

- a szakképzést formáló információkat szelektálni, javaslatokat megfogalmazni az oktatási tevékenység fejlesztéséhez.

e) Tanulói/hallgatói csoportépítés

- a közös döntéshozás technikáját elsajátítani, elsajátíttatni (egyéni szükségletek érvényesítésének lehetőségei a csoporton belül, motiváció),

- általános és speciális oktatási módszereket (szimulációs gyakorlatok, szerepjátszás, vita, eseti módszer játék, klinikai szituációk értékelése) alkalmazni,

- a tanuló/hallgató csoportos ápolási munkáját megszervezni a csoporttagok közötti koordinálással és a személyhez illő feladatok megadásával,

- a tanuló folyamatos felügyeletét biztosítani,

- optimális tanulási környezetet biztosítani,

- javaslatot tenni a gyakorlatokhoz szükséges eszközök kiegészítésére, bővítésére,

- koordinációs tevékenységet folytatni,

- teamban dolgozni,

- a minőségbiztosításban és ellenőrzésében közreműködni,

- gyakorlati oktatás, képzés minőségbiztosítását fejleszteni.

f) Tanulói/hallgatói egyéni munka irányítása:

- az egyéni munka alapjait - önbizalom, önismeret, ítélőképesség, egyéni időgazdálkodás - közvetíteni, erősíteni,

- a hallgatói egyéni munkát motiválni,

- a tanuló, hallgató egyéni ápolói munkáját megszervezni a munkafeladatok fontossági sorrendbe állításával és a feladatok szakszerű delegálásával,

- oktatási módszereket (kiemelten) betegbemutatás, egyéni megbeszélés, ápolói vízit, komputer asszisztálta oktatás, a beteg oktatása alkalmazni,

- távoktatást, mint oktatási formát irányítani,

- optimális teljesítményszint eléréséhez rövid, hosszú távú tréninget megtervez.

g) Tanulói/hallgatói munka értékelése:

- a tanuló, hallgató teljesítmény ellenőrzésének értékelési formáit ismerni és alkalmazni (esszé technika, minősítési skálák, értékelő interjú, az önértékelés, központi programok kiértékelése, feladatlapok, tesztek kiértékelése, az oktatási folyamat külső - belső mérései),

- a tanuló, hallgató tevékenységét igazoló nyilatkozatokat kiállítani (különös tekintettel az etikai, jogi problémákra).

h) Ápolás standardjai, ápolási modellek, ápolói beavatkozások és műveletek (protokollok) szerinti oktatás:

- közvetíteni a klinikai egység ápolási filozófiáját a tanuló/hallgató számára,

- ismertetni a betegellátó, betegápoló team szemléletét az emberről,

- tanulót/hallgatót tájékoztatni a személyzet/beteg együttműködéséről,

- különbséget tenni az ápolási modellek között,

- ápolási modellt kiválasztani (az ellátottak, ápoltak, az osztály, egység jellegének figyelembevételével),

- az ápolási modell szerinti ápolást megtanítani,

- közvetíteni az ápolás általános standardjait az ápolási tevékenység ellátása során,

- az egész személy tisztelete,

- az egyén tisztelete,

- az emberi méltóság és önbecsülés tisztelete,

- ápolói beavatkozásokat és műveleteket (protokollokat) készíteni, alkalmazni, értékelni az oktatási folyamat során,

- felismerni az ápolási protokollok szerinti oktatás lehetőségeit, korlátait, módszereit,

- egészségfejlesztő tevékenységet végezni szakterületén,

- közreműködni a népegészségügyi program megvalósításában.

i) Szakterületének megfelelő továbbképzések lebonyolítása:

- a továbbképzéssel kapcsolatos jogszabályokat ismerni és ismertetni,

- a továbbképzéssel kapcsolatos igényeket felismerni, humán erőforrásokat és a költségeket megtervezni,

- továbbképzéseket, ismeret felújítási programokat lebonyolítani intézményi szinten,

- az egészségügyi szakdolgozók nyilvántartását szabályozó jogszabályokat ismerni,

- pontszerző továbbképzésekkel kapcsolatos pályázatot összeállítani,

- szakmai projektekben közreműködni,

- szakmai rendezvények, konferenciák szervezésében közreműködni,

- támogatók megszervezésével kapcsolatos marketing tevékenységet folytatni.

2.2. Felelős gazdálkodás végzése:

- értelmezni a költségvetési szervek gazdálkodását szabályozó rendszereket,

- költségvetés, költségkímélés, költséghatékonyság, beruházási költségek, működési költségek kulcsfogalmakat ismerni és ismertetni,

- alakítani a tanuló/hallgató szemléletét a költségkímélésben (gazdálkodás idővel, készletgazdálkodás).

2.3. Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatok ellátása:

- önmagát fejleszteni (különös tekintettel a konfliktus menedzsmentre),

- gyakorlati oktatási prioritásokat meghatározni,

- biztonságos tanulási környezetet megteremteni,

- a hallgatók érdekeit képviselni,

- szakmaterületének fejlődését folyamatosan követni,

- tanuló, hallgató rövid és hosszú távú munkahelyi tanulási igényeit felmérni,

- tanuló, hallgató képességeit, motiváló tényezőit felbecsülni,

- oktatási, képzési módosító javaslatot tenni a munkáltatónak a munkahely, részleg lehetőségeinek figyelembevételével.

2.4. Ápoláskutatás végzése:

- az ápolás, ellátás, oktatás központi problémáit összegyűjteni,

- ismertetni a szakirodalmat, a tanulót/hallgatót bevonni szakirodalom feldolgozásába,

- megfogalmazni az ápolás, oktatás kutatási céljait (figyelembe véve az oktatási intézmény, klinikai környezet tapasztalatait),

- biztosítani a tanulók/hallgatók közreműködését az adatgyűjtések során,

- adatokat analizálni és értelmezni,

- az oktatással kapcsolatos következményeket levonni,

- kutatás eredményeit közzétenni a szakmai szervezetek találkozóin, képzéssel - oktatással - kapcsolatos eredményeket megvitatni az oktatásban érintettekkel.

2.5. Kommunikációs technika alkalmazása:

- alkalmazni az önérvényesítő és felelős kommunikációt az ápolásban,

- a tanuló/hallgató kommunikációs technikáit fejleszteni a szakmai gyakorlatok során,

- eredményes munkatársi kapcsolatokat előmozdítani,

- segítő, irányító beszélgetést folytatni, meghallgatni,

- kapcsolatot felvenni és tartani a betegekkel, tanulókkal és hozzátartozókkal,

- problémát feltárni, megoldani az ápolásban, pozitív mintát képviselni,

- vizsgafélelmet, feszültséget feloldani,

- telekommunikációs eszközöket használni, használatát megtanítani,

- oktatástechnikai eszközöket alkalmazni,

- tájékoztatást adni elhelyezkedési esélyekről, pályamódosításról.

2.6. Etikai ismeretek alkalmazása:

- közvetíteni a felelősséget, önállóságot, képviseletet, számon kérhetőséget az ápolásban,

- etikai normák szerint cselekedni (intimitás, titoktartás, rutin-kompromisszum, beteg címkézése, kisebbségi csoportok, másság),

- az ápolásetika alapelveit (személy iránti tisztelet, károsság hiánya) közvetíteni az oktatási folyamat során,

- etikai problémákat elemezni a szakmai gyakorlatok tapasztalatai alapján,

- ismertetni a munkakapcsolatok etikai vonatkozásait,

- elkülöníteni a pedagógiai etika fogalmait (értékkategóriák, segítségadás, tanítási szabadság),

- a kulturális, szomatikus, pszichés másságot elfogadni, elfogadtatni,

- a társadalmi beilleszkedési zavarokat (devianciákat) felismerni,

- a betegellátás jellemző erkölcsi dilemmáit és az osztály, klinikai egység, ápolási részleg ápoló-beteg kapcsolatából eredő erkölcsi dilemmákat a tanulóval/hallgatóval megbeszélni,

- kompetencia fogalmát meghatározni, kompetencia határokat betartani.

2.7. Jogi ismeretek alkalmazása:

- megfogalmazni a munkáltató és a különös védelemre szoruló munkavállaló (tanuló, hallgató) közötti munkaszerződés, tanulószerződés alapján a létrejövő munkaviszony lényegét,

- orientálni a hallgatót az alapvető jogok megsértése miatt keletkező igények felismerésére a jogorvoslati utak megválasztására,

- megfogalmazni az egészségügyi hivatás gyakorlásához nélkülözhetetlen polgári jogi fogalmakat,

- összefoglalni, alkalmazni az egészségügyi ellátást szabályozó egészségügyi törvény rendelkezéseit,

- felsorolni a hivatás gyakorlásához szükséges büntetőjogi alapfogalmakat, a büntethetőséget kizáró okokat,

- értelmezni a fiatalkorú bűnelkövető mentesítését,

- felsorolni a Btk. különös részének egészségügyi hivatással kapcsolatos büntető tényállásait,

- értelmezni a jogképesség, cselekvőképesség, belátási képesség, szerzőképesség, vétőképesség fogalmakat,

- értelmezni a titokvédelem, adatvédelem fogalmakat,

- kiemelni a személyiség védelmének különös eseteit,

- integrálni, megelőző szakmai ismereteit a család funkcióinak, feladatainak körülírása során,

- elkülöníteni a gyámság, gondnokság jogi intézményét,

- alkalmazni az oktatással, képzéssel kapcsolatos jogforrásokat.

2.8. Szociológia ismeretek alkalmazása:

- meghatározni az egészség szociológia, vezetés szociológia, kórház szociológia fogalmakat,

- definiálni a hatalom és tekintély közötti különbséget,

- meghatározni a jutalmazó, büntető, kényszerítő, legitim, pozícióból eredő szerepét az intézményi szervezetben,

- definiálni a csoport építő és fenntartó szerepkör lényegét és alkalmazni ismereteit az oktatási képzési folyamat során,

- alkalmazni a munkahelyi betanítás mikroszociológiai módszereit.

2.9. Pedagógia alapismeretek alkalmazása:

- megfogalmazni az oktatás, képzés, tanítási-tanulási folyamat lélektani, pedagógiai, neveléstani alapfogalmait,

- jellemezni a tanítás-tanulás folyamatát,

- összefoglalni a kórspecifikus beilleszkedési devianciákat,

- megfogalmazni életkor specifikus nevelési tényezőket, nevelő hatásokat, nevelési módszereket,

- felsorolni a közösség fejlesztési módokat,

- alkalmazni a felnőttkori tanulás módszereit,

- elhatárolni a tanulók/hallgatók szakmai alkalmassága megítélésének lehetőségeit, eszközeit,

- felismerni a pedagógiai hibákat és problémákat.

IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei

1.1. Iskolai végzettség: egészségügyi főiskolai végzettség

1.2. Szakmai előképzettség egészségügyi főiskolai szakképesítés

1.3. Szakterületen eltöltött - igazolt - 2 év szakmai gyakorlat

1.4. Szakmai gyakorlatok - igazolt - teljesítése az alábbi gyakorlati helyeken:

— szakképző intézményben szervezett gyakorlati képzésben3 hét
— intézeti szakoktató, oktatásszervező mellett1 hét
— gyakorlati oktatást végző gyakorlatvezető mellett4 hét
— az oktatásszervező intézmény által irányított gyakorlati feladat ellátása saját szakterületén (a gyakorlati feladatok körét a képzési program tartalmazza)7 hét

2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai követelményeket átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben közzétettek szerint adható felmentés.

3. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szakmai elméleti (írásbeli, szóbeli) és szakmai gyakorlati vizsgarészekből áll.

Írásbeli vizsga:

Szakdolgozat készítése és megvédése.

Szóbeli vizsga tantárgyai:

1. Pedagógia, szociálpedagógia.

2. Tantárgypedagógia.

3. Egészségügyi menedzsment (egészségügyi jog, egészségügyi etika, egészségügyi gazdálkodás, egészségügyi szervezés-irányítás, minőségbiztosítás, egészségügyi szociológia).

Időtartama: 3 × 15 perc.

Gyakorlati vizsga:

Területi szakmai gyakorlat vezetése.

Időtartama: 8 × 60 perc.

4. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

Írásbeli vizsga tartalma:

Szakdolgozat készítése, elfogadása. A szakdolgozat konkrét témaköreit a vizsgaszervező intézmény állítja össze és a szakmai vizsga előtt 3 hónappal jelzi a tanulók részére. Az elkészített dolgozat leadási határideje a vizsgát megelőző egy hónap.

Szóbeli vizsga tartalma:

a) Pedagógia, szociálpedagógia

Ismeret szintjén: A szakképzés rendszere

- az egészségügyi szakképzés intézményei, klinikai demonstrációs, oktató egységek,

- az egészségügyi szakképzés mindenkor hatályos rendszere,

- a választott szakiránynak megfelelő szakképesítések köre, a szakképesítések szakmai tartalmának jellemzői, az adott szakképesítés kompetencia fejlesztésének szintjei,

- a szakmai gyakorlatok vezetéséhez szükséges tanügyigazgatási, oktatási, pedagógia dokumentumok alkalmazása,

- szakmai és vizsgakövetelmények,

- központi program, tankönyv, taneszköz,

- gyakorlati képzések értékelő lapjai, munkafüzetek, foglalkozási napló.

Ismeret szintjén:

- társadalmi rétegződés és meghatározottság,

- csoportok,

- csoportok fejlődése,

- egyén és a csoport kölcsönhatása,

- döntések a csoporttal kapcsolatosan.

Megértés szintjén:

- viselkedési normák, normakövető magatartás,

- szerepek (pozitív segítő szerep),

- szerepelvárások, szerepviselkedés,

- szerepfeszültségek az oktatás-képzés során,

- az egyén támaszrendszerei,

- tanulói viselkedési hibák, devianciák.

Integrálás szintjén:

Pedagógia, szociálpedagógia alapfogalmai, neveléstan alapfogalmai:

- tanítás, tanulás folyamatának lélektani, pedagógiai, neveléstani alapjai,

- tanítás, tanulás folyamata,

- hivatás, munkatevékenység, pályára nevelés módszerei,

- életkor specifikus nevelő hatások különös tekintettel az egészségügyi intézmények szakdolgozóira, pályára nevelés lehetőségei, pedagógiai hibák, problémák.

b) Tantárgypedagógia

Ismeret szintjén:

- a gyakorlati oktatás-nevelés hatásrendszerei és módszerei,

- a szakmai gyakorlatvezetés színterei, topográfia, oktatási eszközök,

- gyakorlatvezetés támogatási rendszerei,

- gyakorlatvezetés pedagógiai alaptörvényei,

- gyakorlatvezetés speciális módszerei.

Alkalmazás szintjén:

- Gyakorlatvezetési módszerek:

1. A gyakorlatok tervezése.

2. A gyakorlatok előkészítése.

3. Innovatív tanítási módszerek kiválasztása, alkalmazása.

4. Gyakorlatvezetési formák.

5. Hallgató teljesítményének értékelése, gyakorlatok értékelése.

Alkalmazás szintjén:

- A szakmai gyakorlati vizsga módszertana:

1. Tervezés.

2. Előkészítés.

3. Szervezés, lebonyolítás.

4. Értékelés.

5. A vizsgabizottság segítése.

6. Vizsgatapasztalatok összegzése.

7. Vizsgatapasztalatok jelzésének lehetőségei.

8. Vizsgatapasztalatok további oktatással kapcsolatos fejlesztésre történő felhasználása.

c) Egészségügyi menedzsment

Egészségszociológia:

Ismeret szintjén:

- egészség-betegség szociológiai megközelítése,

- népegészségügyi program,

- egészségmegőrzés, betegségmegelőzés,

- egészséget, betegséget befolyásoló tényezők, egészségvédelem,

- az egészségügyi intézmények belső szociális jelenségei és folyamatai.

Vezetésszociológia:

Alkalmazás szintjén:

- hatalom és tekintély a szervezetben,

- csoportépítő és fenntartó szerepkör,

- a betanítás, segítségnyújtás mikroszociológiai módszerei.

d) Jogi és etikai ismeretek

Alkalmazás szintjén:

- a közoktatásra vonatkozó hatályos jogszabályok,

- a szakképzésre vonatkozó hatályos jogszabályok,

- felsőoktatásra vonatkozó jogszabályok,

- hatályos egészségügyi törvény, végrehajtási rendeletei,

- adatvédelemmel kapcsolatos jogszabályok,

- a tanulókat érintő munkajogi, polgári jogi, büntetőjogi alapismeretek.

Alkalmazás szintjén:

- az egészségügyi etika alapfogalmai, alapelvei, problémái és dilemmái,

- pedagógiai etika.

Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos menedzsment feladatok.

Felelős gazdálkodás.

Gyakorlati oktatással, képzéssel kapcsolatos minőségbiztosítás.

Szakmai gyakorlati vizsga:

A) Megelőző szakmai gyakorlati vizsga

5 óra hospitálás szakterületének megfelelő demonstrációs körülmények között, melyről a vizsgázó hospitálási megfigyelő lapot készít.

Hospitálás ideje: .................................................................

Hospitálás intézménye: .......................................................

Klinikai osztály: ..................................................................

Kórterem szám: ...................................................................

Hospitálásra kijelölt egyéb egység, részleg:

..............................................................................................

Gyakorlatra beosztott tanulók száma: .................................

Gyakorlatot vezető neve: .....................................................

Hospitálási lap megfigyelési szempontjai:

- a szakmai gyakorlat célja és helye a tanuló kompetencia fejlesztésének folyamatában,

- a gyakorlat tervezése, szervezése,

- a gyakorlat vezetése (kiemelten a gyakorlatvezető által alkalmazott módszerek, eszközök),

- a tanulók munkájának és magatartásának értékelése,

- a gyakorlatot vezető munkájának, egyéniségének, magatartásának értékelése

- következtetések, javaslatok.

B) A vizsgázó gyakorlati feladatait a szakmai vizsgát szervező intézmény dolgozza ki a III. "Szakképesítés szakmai követelményeiben" meghatározottak alapján.

A gyakorlati vizsga helye egészségügyi szolgáltatást nyújtó intézmény (demonstrációs egység, tankórterem) mely független a vizsgázó saját munkahelyétől. A gyakorlati vizsga helyét a szakmai vizsgát szervező intézmény jelöli ki.

Gyakorlatvezetés értékelési szempontjai:

- a demonstrációs egység napi ápolási-gondozási, rehabilitációs munkájának felmérése,

- feladatkijelölés (a tanuló tantervi követelményeinek, kompetencia fejlesztésének figyelembevételével),

- a szakmai gyakorlatot teljesítő tanulók tevékenységének irányítása, vezetése,

- szervezőkészség,

- innovatív tanítási módszerek kiválasztása, alkalmazása, eszközhasználat,

- kapcsolattartási és kommunikációs készség, team munka,

- a tanulók tevékenységének értékelése, ellenőrzése, önellenőrzés, önértékelés.

5. A vizsgázók teljesítményének értékelése

Szakmai elmélet:

Szakmai elméleti vizsga osztályzatát az írásbeli és szóbeli vizsga osztályzatainak eredménye alapján átlagszámítással kell meghatározni. Tört érték esetén a szóbeli vizsga eredménye felé kell kerekíteni.

Szakmai gyakorlat:

Szakmai gyakorlati vizsga osztályzatát a megelőző gyakorlati vizsgafeladatra (hospitálási lap) adott érdemjegy és a vizsgabizottság előtt nyújtott (szakmai gyakorlatvezetés) feladat érdemjegye alapján kell meghatározni.

Törtérték esetén a vizsgabizottság előtt nyújtott feladat érdemjegye felé kell kerekíteni.

V. Egyéb tudnivalók

Az eredményes szakmai vizsga után az egészségügyi gyakorlatvezető szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "bizonyítvány" tanúsít.

Az egészségügyi miniszter a szakképzésről szóló többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény 2. § (1) bekezdésében felsorolt szakképzési intézményein túl a szakmai vizsga megszervezésére az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézetet jogosítja fel.

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (8) bekezdése. Hatályos 2007.09.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet 3. § (8) bekezdése. Hatálytalan 2007.09.01.

Tartalomjegyzék