8/2001. (III. 9.) OM rendelet

egyes oktatási jogszabályok módosításáról[1]

A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatásról szóló törvény) 94. §-a (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

A két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelve

1. §

(1) A két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvének kiadásáról szóló 26/1997. (VII. 10.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, s egyidejűleg a § a következő (3) bekezdéssel egészül ki, s a jelenlegi (3) bekezdés jelölése (4) bekezdésre módosul:

"(2) A két tanítási nyelvű iskolák helyi tantervük elkészítésénél, illetve elfogadásánál figyelembe veszik a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet 1. számú mellékleteként kiadott kerettantervben, valamint az e rendelet 1. számú mellékleteként kiadott Két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvében, továbbá az e rendelet 2. számú mellékletében a két tanítási nyelvű iskolai oktatáshoz kiadott óratervben és az e rendelet 3. számú mellékletében a két tanítási nyelvű iskolai oktatáshoz kiadott kerettantervben foglaltakat.

(3) A két tanítási nyelvű iskola helyi tanterve elkészítésekor a kötelező tanórai foglalkozások megtartásához rendelkezésre álló időkeretet a két tanítási nyelvű iskolai oktatáshoz kiadott óratervben meghatározottak szerint kiegészíti a közoktatásról szóló törvény 53. §-a (7) bekezdésében szabályozott időkeret terhére. Az iskola erről a felvételi tájékoztatóban, illetve beiratkozás előtt - a kerettantervről szóló rendelet 7. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint - köteles tájékoztatni a szülőket és a jelentkezőket."

(2) Az R. 1. számú mellékleteként kiadott Két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelve (a továbbiakban: Irányelv) "Alapelvek" alcím alatt 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, s egyidejűleg a következő 3. ponttal egészül ki:

"2. A célnyelven tanított tantárgyak megválasztása az iskola jogköre. Kívánatos azonban, hogy elsősorban azokat a tantárgyakat válasszák, amelyek legjobban megfelelnek a tanulók életkori sajátosságainak.

3. A célnyelven tanított tantárgyakat, a tannyelvek idő- és tartalmi megoszlását az iskola a Két tanítási nyelvű iskolák kerettanterve alapján határozza meg helyi tantervében."

(3) Az Irányelv "A két tanítási nyelvű iskolai nevelésoktatás célja és feladata" alcím 1. pontjának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A két tanítási nyelvű iskolai oktatás célja, hogy az anyanyelvi és idegen nyelvi tudást egyidejűleg és kiegyensúlyozottan fejlessze, a tanulókat megtanítsa az idegen nyelven való tanulásra, az idegen nyelvű információk feldolgozására."

(4) Az Irányelv "Közös rendelkezések" alcím 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. A két tanítási nyelvű oktatás az első-kilencedik évfolyamon kezdhető meg és felmenő rendszerben folyhat."

(5) Az Irányelv "Közös rendelkezések" alcím 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. A két tanítási nyelvű középiskolában legalább két évig célnyelven kell tanítani azokat a tantárgyakat, amelyekből célnyelven lehet érettségi vizsgát tenni."

(6) Az Irányelv "A korai két tanítási nyelvű iskolai oktatás" alcím 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. Az iskolának legalább három tantárgy célnyelven való tanulását kell lehetővé tenni. A célnyelv és a célnyelvű órák aránya a tanulók kötelező tanórájának harmincöt százalékánál ne legyen kevesebb, és ötven százalékánál ne legyen több."

(7) Az Irányelv "A célnyelvi előkészítéssel folyó két tanítási nyelvű középiskolai oktatás" alcím 2--3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. Öt évfolyamon folyik a két tanítási nyelvű oktatás a középiskolában, ha egy évfolyamos intenzív célnyelvi előkészítést szerveznek a kilencedik évfolyamon, és a középiskolai nevelés és oktatás a tizenharmadik évfolyamon fejeződik be. A tizedik évfolyamtól kezdődik a tantárgyak célnyelven történő tanítása. A célnyelv és a célnyelvű órák aránya a tanulók kötelező tanítási órájának legalább harmincöt százalékát kell hogy kitegye.

3. Hat évfolyamon folyik a két tanítási nyelvű oktatás a gimnáziumban, ha két évfolyamos célnyelvi előkészítést szerveznek. A két évfolyamos célnyelvi előkészítéssel folyó gimnáziumi oktatás a hetedik évfolyammal kezdődik, és a tizenkettedik évfolyammal fejeződik be. A célnyelvi előkészítés a hetedik és a nyolcadik évfolyamon folyhat. A nyolcadik évfolyamon kerül sor a szaknyelvi előkészítés bevezetésére azokból a tantárgyakból, amelyeket a kilencedik évfolyamtól célnyelven tanulnak. A tantárgyak célnyelven történő tanulása legkésőbb a kilencedik évfolyamon kezdődik. A hat évfolyamos képzés a kilencedik évfolyamtól megegyezik az öt évfolyamos képzésnek tizedik évfolyamától folyó képzéssel."

(8) Az Irányelv a "Szakközépiskolákra és szakiskolákra vonatkozó eltérő rendelkezések" alcím 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, s egyidejűleg a következő 3. ponttal egészül ki:

"2. Ha a két tanítási nyelvű szakközépiskola célnyelven a szakmai vizsgára készít fel, az irányelvben foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazhatja, hogy a célnyelv és célnyelvű órák aránya a szakközépiskolai oktatás egészében kell hogy elérje a tanuló kötelező tanórai foglalkozásának legkevesebb harmincöt százalékát, és az iskola összes évfolyama átlagában legalább négy tantárgyat célnyelven kell tanítani. További követelmény, hogy az érettségit megelőző valamennyi évfolyamon legalább egy tantárgyat célnyelven kell tanítani.

3. Azokból a szakmai tantárgyakból, valamint a komplex vizsgatantárgy valamennyi eleméből az érettségit követő teljes képzési idő alatt célnyelven kell megszervezni az oktatást, amelyekből - az Országos Képzési Jegyzékben foglalt követelmények szerint - célnyelven szervezik meg a szakmai vizsgát."

(9) Az Irányelv a "Két tanítási nyelvű iskolai oktatás tartalma" alcímet követő bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A két tanítási nyelvű iskolai oktatás a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv és az érettségi vizsgatantárgyak követelményeit tartja irányadónak."

A nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve

2. §

(1) A nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a nemzeti etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló - többször módosított - 32/1997. (XI. 5.) MKM rendelet (a továbbiakban: Nki.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelést és oktatást (a továbbiakban: kisebbségi iskolai nevelés és oktatás) biztosító iskolák a pedagógiai programjukat és helyi tantervüket a kerettantervek kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet 1. számú mellékletével kiadott kerettanterv és 2. számú mellékletével kiadott Nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai oktatás egyes tantárgyainak kerettanterve, valamint az e rendelet 2. számú mellékleteként kiadott Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve figyelembevételével készítik el, illetve fogadják el."

(2) Az Nki. 2. számú mellékleteként kiadott Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve (a továbbiakban: Irányelv) "A nyelvoktató kisebbségi oktatás" alcím 2. a) bekezdésének harmadik mondata helyébe a következő rendelkezéslép:

"A kisebbségi nyelv és irodalom oktatására meghatározott heti kötelező tanórák időkerete az egyes évfolyamok, tanítási év közben a tanítási hetek között átcsoportosítható azzal a megkötéssel, hogy a kötelező tanórák száma egyetlen évfolyamon sem lehet kevesebb heti három óránál."

A kerettantervekre vonatkozó rendelkezések

3. §[2]

Vegyes rendelkezések

4. §

(1) Az R. az e rendelet 1. számú mellékletével kiadott "ÓRATERVEK A KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ ISKOLAI OKTATÁSHOZ" című 2. számú melléklettel, továbbá az e rendelet 2. számú mellékletével kiadott "CÉLNYELVI KERETTANTERVEK A KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ ISKOLAI OKTATÁSHOZ" című 3. számú melléklettel egészül ki, s egyidejűleg az R. jelenlegi mellékletének számozása 1. számú mellékletre módosul.

(2) Az r. az e rendelet 3. számú mellékleteként kiadott "A SZAKMAI ORIENTÁCIÓ, A SZAKMACSOPORTOS ALAPOZÓ OKTATÁS, TOVÁBBÁ AZ ELŐKÉSZÍTŐ ISMERETEK, A SZAKMAI ALAPOZÓ OKTATÁS KERETTANTERVI PROGRAMJAI" című 2. számú, továbbá az e rendelet 4. számú mellékleteként kiadott "NEMZETI, ETNIKAI KISEBBSÉGI ISKOLAI OKTATÁS EGYES TANTÁRGYAINAK KERETTANTERVEI, TOVÁBBÁ A KISEBBSÉGI OKTATÁS ÓRATERVEI" című 3. számú melléklettel egészül ki, s egyidejűleg az r. 2-3. számú mellékletének jelölése 4-5. számú mellékletre módosul.

Hatályba léptető rendelkezések

5. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba:

(2) A rendelet hatálybalépésének napján az r. 12. §-ának (1) bekezdésében az "e rendelet 2. számú mellékletében meghatározott eljárás" szövegrész helyébe az "e rendelet 4. számú mellékletében meghatározott eljárás" szöveg lép.

(3) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az r. 1. számú mellékletével kiadott kerettanterv IV. fejezet "KERETTANTERV A SZAKKÖZÉPISKOLÁK SZÁMÁRA" cím "Matematika" 12. évfolyam "Gondolkodási módszerek" alcímből a "Néhány példa a teljes indukció megismertetésére" szöveg, a "Függvények, sorozatok" alcímből a "Példák egyéb sorozatokra (rekurzió)", a "Geometria, mérés" alcímből a "A síkra merőleges egyenes tételének ismerete" szöveg és a "Valószínűség, statisztika" alcímből a "Geometriai modell szerepeltetése a valószínűség meghatározására" és "A valószínűség meghatározása geometriai mérték segítségével" szöveg.

(4) A rendelet hatálybalépésének napján a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 39/C. §-ának (3) bekezdésében az "52. § (16) bekezdésében" szöveg helyébe az "52. § (7) bekezdésében" szöveg, továbbá az 52. § (5) bekezdésében a "gyermekvédelmi támogatásban" szöveg helyébe a "kiegészítő családi pótlékban" szöveg lép.

(5) A rendelet hatálybalépésének napján a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló - többször módosított --14/1994. (VI. 23.) MKM rendelet 22. §-a (2) bekezdésének harmadik mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A nevelőtestület egyetértést a nevelési tanácsadó a gyermek, tanuló vizsgálatának megkezdése előtt szerzi be."

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Lábjegyzetek:

[1] A rendelet mellékletekkel teljes szövegét a Magyar Közlöny 2001. évi 28. számának II. kötete tartalmazza, melyet az előfizetők - a megjelenéstől számított 1 hónapon belül - kérésre megkapnak (telefon: 266-9290/237 és 238 mellék; fax: 338-4746; postacím: 1394 Budapest 62., Pf. 357).

[2] Hatályon kívül helyezte a 17/2004. (V. 20.) OM rendelet 12. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2004.05.28.

Tartalomjegyzék