Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

1/2002. (I. 11.) OM rendelet

a szakmai követelmények kiadásáról szóló 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet módosításáról

A szakképzésgól szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - a szakképesítésért felelős miniszterekkel egyetértésben - a szakmai követelmények kiadásáról szóló, módosított 16/1994. (VII. 8.) MKM rendeletet (a továbbiakban: R.) a következők szerint módosítom:

1. §

Az R. mellékletének I. részével közzétett jegyzékben szereplő, az állam által elismert - az oktatási miniszter ágazatához tartozó - szakképesítésekhez kiadott szakmai követelmények e rendelet melléklete szerint egészülnek ki.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet az 1 /2002. (l. 11.) OM rendelethez

[Melléklet a 16/1994. (VIl. 8.) MKM rendelethez]

Jegyzék

az állam által elismert - az oktatási miniszter ágazatához tartozó - szakképesítésekhez kiadott szakmai követelményekről

SorszámOKJ azonosító kódSzakképesítés megnevezéseBenevezésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga szervezője az iskolarendszeren kívüli oktatásbanA központi tantárgyi program engedélyszámaMegjegyzés
108.54 1499 02Gyermek- és ifjúsági felügyelő I.A rendelet kihirdetését követő 8. naponVisszavonásig
109.33 1499 01Gyermek- és ifjúsági felügyelő II.A rendelet kihirdetését követő 8. naponVisszavonásig

Gyermek- és ifjúsági felügyelő szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 541499 02

2. A szakképesítés megnevezése: Gyermek- és ifjúsági felügyelő I.

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számFEOR megnevezése
3412Gyermek- és ifjúsági felügyelő
3413Pedagógusasszisztens
3419Egyéb pedagógusok

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A gyermek- és ifjúsági felügyelő a nevelő-gondozó tevékenységében a nevelő, a pedagógus, a gyógypedagógus segítgtársa a bentlakásos, valamint napi bejárásős gyermekés ifjúságvédelmi, szociális és oktatási-nevelési intézményekben. A pedagógussal/nevelővel közösen elvégzett tervezőmunka alapján önállóan végzi a szabadidő szervezését, a játéktevékenységek, a gondozási és napirendi feladatok, valamint a szünidei munka irányítását, a háztartásvezetéssel kapcsolatos feladatait, illetve tanulássegítő tevékenységét.

Segíti a gyermek szociális integrációját, részt vesz az egyéni képességek fejlesztésében, a közösségek szervezésében, irányításában, tevékenyen közreműködik a gyermekek és ifjak nevelésében, szocializációjában.

A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során végzett jellemző tevékenységek főbb csoportjai:

1. Részt vesz a gyermekek fogadásában, megismerésében, szükségletei feltárásában és kielégítésében, a gyermekotthon mindennapi életének tervezésében, szervezésében, irányításában.

2. Aktívan bekapcsolódik a nevelés folyamatába.

3. A nevelő irányítása alapján eredményesen közreműködik a tanulási és képességfejlesztő tevékenységek hatékony megvalósításában. Részt vesz a gyermekotthonban folyó tanulási folyamat szervezésében, irányításában.

4. Részt vesz a gondozási, egészségügyi tevékenységben, a környezetvédelmi feladatok megoldásában.

5. Közreműködik a gyermekotthonban élők szabadidős tevékenységeinek szervezésében, vezetésében, a programok lebonyolításában, az ügyeleti feladatok ellátásában.

6. Részt vesz a gazdálkodási és háztartásvezetési feladatok ellátásában.

7. Munkája végzése során adekvát kapcsolatok kialakítására törekszik az intézményen belül és a vele kapcsolatban levő egyéb szervezetekkel, intézményekkel egyaránt.

8. Részt vesz a szakmai dokumentáció vezetésében, a belső szabályok pontos betartásában.

9. A gyermek- és ifjúságvédelmi munka értékeinek és etikai szabályainak megfelelő munkavégzés.

10. A munkavégzéshez szükséges szakmai kommunikáció.

11. A munkavégzéshez szükséges szakmai és önismeret.

3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A szakképesítéssel rokon szakképesítések
Azonosító számMegnevezés
52 1499 03Pedagógiai asszisztens
54 1499 01Gyógypedagógiai asszisztens

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények

1. feladatcsoport

Részt vesz a gyermekek fogadásában, megismerésében; szükségletei feltárásában és kielégítésében, a gyermekotthon mindennapi életének tervezésében, szervezésében, irányításában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- közreműködni a beilleszkedési nehézségek leküzdésében és a reszocializácíós esélyek növelésében,

- a nevelő irányítása mellett a befogadás alaki feltételeinek, és szükség szerint az értesítési kötelezettségeknek eleget tenni,

- a nevelő irányításával a befogadással kapcsolatos adminisztratív, szervezési, tájékoztatási feladatokat elvégezni,

- átérezni az újonnan bekerült gyermek fájdalmát, "veszteségét", magányosságát és "talajtalanságát", a csalódtól való elszakadás negatív élményének feldolgozásában segítséget nyújtani,

- egyéni beszélgetést folytatni kompetenciahatárainak és a szakma etikai szabályainak betartásával,

- a gyermek mielőbbi megismerésére, szokásainak, viselkedésének megfigyelésére (étkezés, játék, kapcsolatteremtés stb.),

- a gyerek biztonságérzetének kialakítása érdekében tevékenykedni,

- hozzájárulni a gyermek félelmeinek, szorongásainak oldásához,

- minél előbb bevonni az új gyermeket a csoport tevékenységébe,

- ellenőrizni az előírásnak megfelelő ruházat meglétét, erről vezetni a szükséges nyilvántartásokat, illetve részt venni a hiányzó ruhaneműk pótlásában;

- javaslatával segíteni a nevelőt a gondozott gyermekek zsebpénzének odaítélésénél,

- segítséget nyújtani a képezhetetlen tanköteles korú gyermek zsebpénzének személyre szóló felhasználásában, - közreműködni a beilleszkedési nehézségek leküzdésében és a reszocializációs esélyek növelésében,

- munkája során a szülői jogok figyelembevételével eljárni,

- a szülőkkel megfelelő kapcsolat kialakítására és a hatékony együttműködésre,

- a szülőt problémájával megfelelő szakemberhez irányítani,

- segítő, tisztázó beszélgetések folytatására és tanácsadásra,

- megteremteni a gyermekek részére azt a személyi, fizikai és érzelmi biztonságot nyújtó, nyugodt légkört, amelyben lehetőség van a gyermek korának megfelelő tevékenységekre, a játékra, tanulásra, pihenésre,

- megfelelő szervezőkészséggel és ösztönzéssel biztosítani a napirendben és a különbözd tevékenységekben a pihenés, szórakozás és a munka helyes egyensúlyát.

2. feladatcsoport

Aktívan bekapcsolódik a nevelés folyamatába

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- olyan pozitív értékeket, normákat, viselkedési mintákat közvetíteni, amely hozzájárulhat a fiatalok magatartásának korrekciójához, a szocializációs zavarok enyhítéséhez, az eredményes társadalmi beilleszkedéshez,

- elősegíteni a gyermekek szocializációját,

- közreműködik a beilleszkedési nehézségek leküzdésében és a reszocializációs esélyek növelésében,

- a gyakorlati munkában a módszerek, eszközök kiválasztására, az egyéni és különleges bánásmód hatékony alkalmazására,

- viselkedésében, magatartásában, megjelenésében pozitív modellszerepet betölteni,

- megkülönböztetni a leggyakoribb magatartási problémákat,

- elősegíteni a gyermek- és ifjúsági közösségek kialakulását, fejlesztését,

- a csoport, a közösség hagyományrendszerének alakítására, formálására,

- az erkölcsi szokások és értékek elfogadtatására, az akarati élet alakítására,

- deviancia kialakulási folyamatát értelmezni, az érzelmi zavaroknak és a környezeti tényezőknek a szerepét felmérni,

- nevelési problémák, konfliktusok kompetenciájának megfelelő szintű kezelésére,

- a gyermek sajátosságainak figyelembevételével a különböző magatartásformák és következményeik értelmezésére, hatékony eljárás alkalmazására, a társas magatartásformák megítélésére,

- az elismerés és elmarasztalás módszerének alkalmazására,

- alkalmazni a magatartási problémák kezeléséhez a tényfeltáró beszélgetés, a megnyugtatás, a megértés és elfogadás módszereit,

- a pedagógus, nevelő segítőjeként önálló munkavégzésre, a különféle tevékenységek szervezésére, vezetésére, segíteni a gyermekeket a kudarcok feldolgozásában, - felismerni az egyes életkori szakaszok jellemzőit,

- a gyermeki személyiség megismerésére, illetve ebben a folyamatban a pedagógus, neveld segítségére lenni,

- a nevelő segítségével a legegyszerűbb személyiségfeltáró módszerek alkalmazására és az eredmények feldolgozására,

- a fogyatékosságra és az eltérő magatartásra nevelési problémákra utaló jelek felismerésére,

- a szükséges rehabilitációs munka elősegítésére,

- gyógypedagógus irányítása mellett a fogyatékosok nevelésébe bekapcsolódni,

- az egyéni gondozási-nevelési tervek megvalósításában aktívan részt venni,

- a szakember segítőjeként fejlesztőpedagógiai módszereket alkalmazni:

3. feladatcsoport

A nevelő irányítása alapján eredményesen közreműködik a tanulási és képességfejlesztő tevékenységek hatékony megvalósításában. Részt vesz a gyermekotthonban folyó tanulási folyamat szervezésében, irányításában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- a tanítási-tanulási folyamat törvényszerűségeinek, módszereinek és eszközeinek a gyakorlatban történő alkotó alkalmazására,

- az iskola és a tanórán kívüli ismeretszerzés, a tanulás lehetőségeinek kreatív felhasználására, készség- és képességfejlesztésre, egyéni segítségnyújtásra, gyakoroltatásra (olvasás, diktálás, számolás, helyesírás stb.),

- a gyógypedagógus irányítása mellett a fogyatékosok fejlesztésében részt venni,

- biztosítani a nyugodt feltételeket a tanuláshoz.

4. feladatcsoport

Részt vesz a gondozási, egészségügyi tevékenységben, a környezetvédelmi feladatok megoldásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- segíteni a gyermek higiéniai szokásainak kialakítását, gyakorlatát, illetve később e szokások megszilárdítását,

- a leggyakrabban előforduló sérülések ellátására,

elsősegélynyújtásra, baleset megelőzésre,

- betegségek tüneteinek felismerésére, beteg gyermek ápolására-lázas állapot konstatálása méréssel, és lázcsillapító beadás, a bőrön történő elváltozások, kiütések, illetve a normális fiziológiás és mentális állapottól való eltérés észlelése, ezek jelzése a névelő és az orvos felé, és az általuk meghatározott ápolási teendők ellátására,

- felvilágosító, prevenciós programok szervezésében, megvalósításában részt venni,

- baleset, betegség esetén önállóan, az azonnali szakszerű intézkedést megtenni, vagy megfelelő szakemberhez fordulni,

- ellátni a gyermek életkorához, egészségi állapotához kapcsolódó gondozási feladatokat, kielégíteni speciális gondozási szükségleteket, például éjszakai gondozási teendők ellátása,

- bevonni a gyermekeket életkoruknak és képességeiknek megfelelően a gondozási feladatok ellátásába, illetve elősegíteni az életkornak megfelelő önellátás kialakítását,

- figyelembe venni az életkórnak és évszakoknak megfelelő ruházat és az egészséges fejlődéshez szükséges táplálék biztosítását, illetve a gondozottak ízlését ennek megfelelően befolyásolni,

- folyamatos gondozási feladatok ellátására (köröm, haj, ruházat, ágynemű, személyes környezet gondozása),

- az intézmény napi- és szokásrendjének kialakítására, betartására és betartatására,

- az egészséges táplálkozási, öltözködési és tisztálkodási szokások alakítására,

- a kábítószerek tünetei felismerésére,

- az orvos által előírt gyógyszerek pontos adagolására, a szükséges terápia betartására, például cukorbetegség, lisztérzékenység,

- speciális egészségügyi problémákkal küzdő gyermekek megfelelő táplálására, például lisztérzékenység, cukorbetegség stb.,

- segítséget nyújtani a- gyógyászati segédeszközök használatában és tisztán tartásában,

- hatékonyan közreműködni a környezetvédelmi és környezetgondozási munkák szervezésében, irányításában, s ebbe bevonni a gyermekeket/fiatalokat,

- felismerni a környezetszennyezés forrásait, illetve a szennyezés elkerülésének módjait,

- környezetvédelemmel kapcsolatos pozitív szemlélet formálására.

5. feladatcsoport

Közreműködni a gyermekotthonban élők szabadidős tevékenységeinek szervezésében; vezetésében, a programok lebonyolításában, az ügyeleti. feladatok ellátásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- a szabadidő fogalmának helyes értelmezésére, a szabadidő hasznos eltöltésére nevelni a gyerekeket,

- segíteni a pedagógust, a nevelőt a szabadidős, kulturális, sport-. és egészségügyi programok lebonyolításában,

- tervezni illetve önállóan vezetni a különböző szabadidős tevékenységeket,

- az egyén és a csoport életkorát jellemző sajátosságainak figyelembevételével a szabadidős tevékenységek tervezésére, szervezésére és irányítására,

- szabadidős technikák kreatív alkalmazására,

- a játék feltételeinek biztosítására, az egyes életkorokra jellemző játékok tanítására, irányítására, vezetésére, a szabálytudat fejlesztésére,

- különféle természetes és mesterséges anyagok (papír, textil, agyag, fa, falevél, kavics, gyöngy, fonal stb.) felhasználásával és különféle képzőművészeti technikai eljárások alkalmazásával terem díszítése, játékok; bábok, dramatizáláshoz szükséges kellékek és ajándékok készítésére,

- az ünnepélyek, a megemlékezések, a különféle műsorok szervezésére, hagyományok ápolására,

- a pedagógus, a nevelő segítőtársaként tematikus csoportfoglalkozások, csoportos irodalom vagy művészeti foglalkozások, kreatív és terápiás célzatú foglalkozások során közreműködni,

- a környezetükben található közművelődési intézményekkel kapcsolat kialakítására, a programokba való bekapcsolódás megszervezésére,

- hatékonyan közreműködni az otthonokat/intézményeket érintő események rendezésében, levezetésében,

- családias jellegű programok szervezését lebonyolítani (pl. karácsony, húsvét, születésnap stb.), illetve személyre szóló ajándékok készítésére.

6. feladatcsoport

Részt vesz a gazdálkodási és háztartásvezetési feladatok ellátásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- mindennapi tevékenységét az intézmény gazdálkodási lehetőségeinek ismeretében szervezni és végezni,

- a gondozott gyermekek számára olyan praktikus, háztartásvezetési ismereteket nyújtani, amelyekkel az önálló életkezdést, életvezetést segítheti elő,

- munkavégzésében mintául szolgálni a meglévő eszközök rendeltetésszerű használatában, állagmegóvásában,

- ismeretek nyújtására az ésszerű takarékosságról, az anyagok célszerű és hasznos újrafelhasználásáról,

- az átadott pénzeszközök felhasználásának megtervezésére, a felhasználás során a pénzügyi szabályok betartására, a megfelelő .dokumentálásra,

- háztartási feladatok szervezésére,

- a közegészségügyi előírások betartására,

- az életkor szükségleteinek megfelelő étrend összeállítására; elkészítésére,

- étkezési szokások alakítására,

- az otthon környezetének alakítására (takarítás, ápolás),

- a mosási és egyszerűbb javítási (varrás), díszítési műveletek elvégzésére,

- az élelmiszerek egészségügyi előírásoknak megfelelő tárolására,

- a tisztítószerek, fertőtlenítőszerek, gyógyszerek előírásoknak megfelelő tárolására, elzárására,

- a balesetek megelőzése érdekében háztartási gépeket előírás szerint használni, kezeltetni (pl. vasaló, kenyérpirító, mosógép stb.) és erre a gondozottakat megtanítani,

- a munka-, tűz- és balesetmegelőző előírásokra vonatkozó szabályokat betartani és betartatni.

7. feladatcsoport

Munkája végzése során adekvát kapcsolatok kialakítására törekszik az intézményen belül és a vele kapcsolatban levő egyéb szervezetekkel, intézményekkel egyaránt

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- szóbeli, írásos és képi közlés alkalmával, valamint magatartásában és megjelenésében példát mutatni a gyermekek előtt,

- áttekinteni a gyermekvédelmi munka összefüggéseit, a tevékenység fontosságát a hátrányos helyzetű, a veszélyeztetett és az ínadaptált gyermek további életútja szempontjából,

- az intézményhez kapcsolódó szakmai szervezetek, intézmények munkáját megismerni, azok tevékenységét integrálni,

- meghatározni az azonosságokat és különbözőségeket a szabályok, szakmai normák, az ellátás és teljes körű ellátás fogalomkeretén belül,

- a szülői jogok és kötelességek ismeretében a szülővel való együttműködésre;

- á családot segítő személyekkel, szervezetekkel, intézményekkel való együttműködésre,

- együttműködni a fiatalok utógondozójával, hivatásos pártfogójával,

- biztosítani a gyermeki jogok érvényesülését,

- a munkájához szükséges jogi fogalmak használatára és értelmezésére (gyámság, eseti gondnok, szülői felügyeleti jog).

8. feladatcsoport

Részt vesz a szakmai dokumentáció vezetésében, a belső szabályok pontos betartásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- megismerni az intézmények) alapdokumentumainak körét, ezen belül az egyes dokumentumok funkcióját, tartalmát, főbb összefüggéseit,

- munkáját az alapdokumentumokban megfogalmazott alapelvek, célok szerint a meghatározott szervezeti és működési keretekhez igazodva, a bennük rögzített jogok és kötelezettségek figyelembevételével végezni,

- megismerni a gyermekek, fiatalok, családok személyi dokumentációját, a bennük levő információkat, és azokat elemző, tervező munkájában hasznosítani,

- saját tevékenységének tervét elkészíteni, az ellátottakra vonatkozó egyéni gondozási-nevelési terv elkészítésben közreműködni,

- szakszerűen rögzíteni munkája kapcsán a gyermekek fejlődésében bekövetkezett változásokat, az esetleges elakadási, visszaesési periódusokat, annak vélhető okait, segítő tevékenységének eredményeit,

- az eseményeket a tartalmi, formai követelmények figyelembevételével eseménynaplóban, jegyzőkönyvben, jelentésben rögzíteni,

- foglalkozási tervet, egyszerűbb forgatókönyvet elkészíteni,

- segíteni a nevelőt az adminisztrációs munkák elvégzésében,

- igény szerint önállóan egyéb adminisztrációs feladatokat is ellátni,

- engedély nélküli eltávozás esetén a szükséges intézkedések megtételére,

- a rendszeresített dokumentumok helyes, pontos használatára,

- a rendelkezésre bocsátott pénzeszközök felhasználásának elszámolására.

9. feladatcsoport

A gyermek- és ifjúságvédelmi munka értékeinek és etikai szabályainak megfelelő munkavégzés.

A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- a rábízott adatokat, információkat bizalmasan kezelje, a titoktartás kötelezettsége és a személyiségi jogok védelme érdekében,

- tartsa tiszteletben a gyermekek/ifjak személyiségének meglévő értékeit, jogait,

- tudjon szakmai teamben dolgozni, és a team tagjaként esetközpontú konzultáción részt venni,

- ismerje és tartsa be az illetékessége határait,

- munkáját a vallási, kulturális és etnikai különbségek tiszteletben tartásával előítélet-mentesen végezni.

10. feladatcsoport

A munkavégzéshez szükséges szakmai kommunikáció A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- ismerje és alkalmazza a társas érintkezés szabályait,

- ismerj e a közvetlen emberi kommunikáció folyamatát,

- tudja értelmezni és tolerálni a gyermekek/ifjak sajátos kommunikációs jelzéseit,

- ismerje saját kommunikációjának hatékony eszközeit, esetleges gyengeségeit,

- tudja értelmezni a konfliktusokat,

- alkalmazza a konfliktuskezelés és meggyőzés technikáit, módszereit;

- megfelelően értelmezni a metakommunikációs és kommunikációs jelzéseket,

- az esetleges megértési problémák figyelembevételével kommunikálni (gondozott gyermekével, annak vérszerinti családjával),

- az egyedi probléma feltárásához szükséges kommunikációs eszközök megtalálására;

- saját szakmai álláspontja tolmácsolásakor közérthető érvelésre, vegye figyelembe mások szakmai indokait, legyen képes kulturáltan megvitatni azt,

- a fogyatékosok kommunikációs jelzésének megértésére,

- egyszerű kommunikációs játékok vezetésére,

- a helyes kommunikációs értékrend közvetítésére, - alkalmazni a magatartási problémák kezeléséhez a tényfeltáró beszélgetés, a megnyugtatás, a megértés és elfogadás módszereit.

11. feladatcsoport

A munkavégzéshez szükséges szakmai és önismeret

A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- legyen tisztában a szakterületén használatos szakkifejezések jelentésével és azok ádekvát használatával,

- saját személyiségének védelmére is tudjon segítséget kérni;

- rendelkezzen reális énképpel és tudatosítsa, hogy személyisége a munkaeszköze,

- ismerje fel a különböző személyiségtípusok legfontosabb jellemzőit,

- tegyen tisztában azzal, hogy munkája során milyen problémákat, milyen típusú szakember képes kezelni munkaterületén kívül és azon belül,

- felismerni és fő vonalaiban értelmezni az összes nevelési tényező és módszerek együtthatását,

- segítséggel értelmezni a transzferhatárok lényegét,

- segítséget nyújtani a fiatalok életpályájának tervezésében,

- a másság, a vallási és etnikai különbözőségek elfogadására,

- munkáját a családi hagyományok, szokások, vallási, kulturális és etnikai különbségek tiszteletben tartásával és figyelembevételével végezni,

- megfelelően használni és értelmezni a gyermekvédelemmel kapcsolatos alapfogalmakat, szakkifejezéseket.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei

1.1. Érettségi bizonyítvány, amely egyben a beiskolázás feltétele is.

1.2. A képzési idő teljesítésének igazolása.

1.3. A szakmai elméleti és gyakorlati tananyag egységek (modulok) követelményeinek teljesítése. A köztes szóbeli vizsga eredményes letétele.

Legalább elégséges érdemjegy az alábbi tantárgyak követelményeiből:

- gondozási és egészségügyi ismeretek,

- háztartásvezetési ismeretek.

A követelményeket központi tételsor tartalmazza.

2. A szakmai vizsga részei

2.1. Írásbeli vizsga

A jelölt központi írásbeli feladatot old meg a következő tantárgyakból:

- Szociológiai alapismeretek

- Gyógypedagógiai alapismeretek

- Jogi ismeretek

A vizsga időtartama: 120 perc.

2.2. Gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsga két részből áll:

a) A jelölt a javasolt témakörökből záródolgozatot készít: A dolgozatok végleges témaköreit a képző intézmény hagyja jóvá és ad szempontokat azok elkészítéséhez.

A záródolgozatok leadási határideje a szóbeli vizsga megkezdése előtt négy hét. A záródolgozatot a képzésszervező intézmény szakmailag bíráltatja, és érdemjeggyel minősíti. A dolgozatot és a bírálatot a szóbeli vizsga időpontja előtt legalább tíz nappal előbb eljuttatja a vizsgabizottság elnökéhez. A bírálat javasolt érdemjegyet tartalmaz, melyet a vizsgabizottság véglegesít.

b) A gyakorlati vizsgára központi feladatok alapján kerül sor.

Témakörei:

- konkrét konfliktushelyzet elemzése, ahol a szituációhoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismereteit kell alkalmazni, vagy

- esetleírás alapján annak elemzése,

- a probléma kezelésére tett javaslatok, az elméleti és gyakorlati ismeretek alapján.

A központi írásbeli és gyakorlati vizsgára egy időben, a hivatalos vizsganapokon kerül sor.

A vizsga időtartama: 120 perc.

2.3. A szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a vizsgázó a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott tantárgyakból és tételek alapján ad számot tudásáról. A tételek központilag kerülnek kiadásra.

A vizsgázó minden tantárgyból egy-egy tételt húz, részére tételenként 10-10 perces felkészülési időt kell biztosítani.

A feleletek ideje tételenként maximum 10 perc. A szóbeli vizsga tantárgyai:

- Pedagógia és szabadidő pedagógia

- Pszichológia

- Gyermek- és ifjúságvédelem

A vizsga tételeit a szóbeli vizsga megkezdése előtt legalább egy hónappal a képzést szervező intézmény a jelölt tudomására hozza.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

3.1. Az írásbeli vizsga tartalma

A szociológia tantárgy tartalma:

- az alapvető szociológiai és társadalmi ismeretek, amelyek szorosan kapcsolódnak a gyermekvédelem területéhez,

- a társadalmi rétegképződés folyamata és törvényszerűségei,

- a társadalmi mobilitás jelensége, okai és követelményei,

- az egyén és társadalom konfliktusa, a deviancia kialakulása,

- az etnikai kisebbség szocializációs sajátosságai, jellemző társadalmi megnyilvánulásai,

- a szociálpolitika fogalma, megközelítési szintjei, intézményei,

- az önkormányzat szerepe a szociálpolitika megvalósításában,

- a szociális munka fogalma, az egyéni és a csoportos szociális munka jellemzői, valamint a szociális munka etikai kérdései.

A gyógypedagógia tantárgy tartalma:

- a gyógypedagógia fogalma, tárgya, célja, feladata,

- a gyógypedagógia intézményrendszere, tárgyi szabályozása,

- a fogyatékosság fogalma, okai, fajtái, tüneti megnyilvánulásai (látás, hallás, beszéd, mozgás, értelmi),

- a speciális nevelés szükséges,

- a korai fejlesztés rendszere,

- az integráció és szegregáció lehetősége, feladatai,

- a munkára nevelés lehetőségei, feltételei,

- a rehabilitáció,

- az egyéb speciális nevelést igénylő gyermek Cinadaptáció, magatartási zavarok, tanulási zavarok, a neurotikus gyerek, az autisztikus gyerek).

A jogi ismeretek tantárgy tartalma:

- a jogalkotás rendszere;

- az alkotmány tartalma (államhatalmi ágak megosztása);

- szociális ismeretek:

- szociális ellátás alapjai, elvei, fajtái,

- szociális ellátások személyes gondoskodást nyújtó alapellátások és szakosított ellátások;

- családjogi ismeretek:

- fiatalkorúak házasságkötése, családi jogállás,

- örökbefogadás,

- gyermek tartása - szülői felügyelet,

- a gyámság általános szabályai;

- polgárjogi ismeretek:

- jogképesség, cselekvőképesség,

- gondnokság, ideiglenes gondnokság;

- a kiskorúak bűntető jogi védelme;

- az ellátásra szorulók jogi védelme;

- közoktatási ismeretek;

- a tankötelezettség értelmezése;

- a gyermekes családoknak járó ellátások, családtámogatási rendszer.

3.2. A gyakorlati vizsga tartalma

a) Az írásbeli záródolgozat témakörei tartalmazzák az elméleti ismeretek és a gyakorlat során szerzett tapasztalatokat.

Témakörök:

- egy gyermek vagy gyermekcsoport személyiségének, fejlődésének bemutatása, jellemzése, fejlesztési terv készítése,

- egy szabadidős tevékenység megtervezése, értékelő elemzése,

- szabadidős foglalkozáshoz segédanyag készítése, felhasználási lehetőségének bemutatása, elemzése,

- egy adott gyermekkel vagy gyermekek csoportjával történő foglalkozás leírása az elért eredmények elemzésével,

- bármely, az elméleti és gyakorlati képzéshez tartalmilag szervesen kapcsolódó téma kidolgozása, melyet a képző intézmény jóváhagyott.

b). A központi feladatlap anyagát a szakmai és vizsgakövetelmény komplexen tartalmazza.

3.3. A szóbeli vizsga tartalma

3.3.1. Pedagógia tantárgy tártalma:

- a nevelés fogalma, a nevelést befolyásoló tényezők,

- a nevelés cél-, feladat- és eszközrendszere,

- a nevelési folyamat jellemzői (értékszocializáció, szocializációs közegek, érték- és normaátszármaztatás, a szükségletek rendszere),

- a nevelés módszerei, az értékelés jellemzői és típusai, - a nevelés egyéni és közösségi jellege,

- a csoport és közösség megszervezésének, irányításának, fejlesztésének lehetőségei és feladatai,

- á gyermek és a közösség megismerésének módszerei, lehetőségei,

- a nevelés színterei, azok jellemzői,

- a nevelés speciális esetei, az átlagtól eltérő gyerekek nevelésének, fejlesztésének lehetőségei és módszerei (tehetséges gyermek, retardált, lassabban fejlődő gyermek),

- a pedagógiai konfliktusok jellemzői; a problémák kezelésének lehetséges módszerei a nevelés folyamatában,

- az empátia jelentősége a nevelőmunkában,

- a pedagógiai kommunikáció típusai, jellemzői,

- a pedagógus/nevelő vezetési stílusa, módszerei,

- az oktatás fogalma, törvényszerűségei,

- a tanulás irányítása, szervezése, módszerei,

- a gyermekvédelmi gondoskodásra rászoruló csoportok, gyermekek speciális nevelésének kérdései,

- a szexuális életre nevelés területei, jellemző jegyei,

- a lakásotthoni nevelés különböző tevékenységformái, azok pedagógiai jellemzői,

- családpedagógiai és családgondozási alapismeretek.

3.3.2. Szabadidős tevékenység pedagógiája és módszertana:

- a szabadidő fogalma, szerepe, pedagógiai értéke,

- szabadidős tevékenységek fajtái, csoportosításuk,

- a játék fogalma, jellemzői, fajtái, életkorok játékai,

- a játék feltételei,

- az asszisztens feladatai a játék szervezésében, irányításában,

- a művészeti tevékenységek: irodalmi, ének-zenei, nevelési, képzőművészeti tevékenységek típusai, lehetőségei; fajtái,

- mozgás és sporttevékenységek típusai, feladatai, lehetőségei,

- egyéb szabadidős tevékenységek lehetőségei,

- a gyerekek és ifjak munkatevékenységei.

3.3.3. A pszichológia tantárgy tartalma

Általános lélektan:

- a pszichológia fogalomrendszere,

- a viselkedés biológiai alapjai: a pszichikum működése, az idegrendszer szerepe, fő részei, szerkezete és működése,

- az emberi megismerés alapjelenségei: az érzékelés, az észlelés, a figyelem fiziológiai alapjai, folyamata; a tanulás, emlékezés és gondolkodás elemei, pszichológiai alapjai,

- a motiváció és az érzelmek kapcsolata: a motiváció alapfogalmai, az alapvető motívumok rendszere; az érzelmek összetevői, jellemző típusai, az akarati cselekvés kialakulásának és lefolyásának jellemzői,

- a személyiség fogalma, összetevői (adottság, képesség, jellem), fontosabb személyiségelméletek, a személyiségalakulás folyamata, az alapvető személyiségvizsgáló módszerek,

- az önismeret kialakulásának folyamata, az énkép elemei, az énképvédő mechanizmusok az önismeretszerzés lehetőségei.

Fejlődéslélektan:

- a fejlődéspszichológia fogalomrendszere és hatótényezői,

- a pszichés fejlődés főbb jellemzői, a fejlődés általános törvényszerűségei és alapvető elméletei,

- az egyéni és életkori sajátosságok, a fejlődés külső és belső eltérései, menete és zavarai,

- az egyes életkori periódusok jellemzői,

- a normáltól való eltérő fejlődés típusai, jellemző sajátosságai.

Pedagógiai pszichológia:

- a családi nevelés pszichológiai hatásmechanizmusai,

- az anya-gyerek kapcsolat jelentősége,

- az intézményes nevelés pszichológiai hatásmechanizmusai (óvoda, iskola, lakásotthon),

- a kiemelkedő képességű, illetve a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal és a nehezen nevelhető gyermekkel való bánásmód pszichológiája, problémái, az egyéni bánásmód hatásmechanizmusa,

- a lakásotthonokban é16 gyermekek érzelmi életének pszichológiai jellemzői,

- a "segítő kapcsolat" pszichológiai hatásai. Szociálpszichológia:

- a szocializáció fogalma, folyamata, a különböző szocializációs közegek szerepe,

- a csoport fogalma és típusai, - a szerep, a státusz fogalma,

- a csoport kialakulásának és működésének folyamata, struktúrája, a személyiségre gyakorolt hatása,

- az előítéletek és a bűnbakképzés személyiségfejlődésre gyakorolt hatása.

3.3.4. A gyermek- és ifjúságvédelem tantárgy tartalma

3.3.4.1. A gyermek- és ifjúságvédelem jogi háttere

- a gyermek- és ifjúságvédelem fogalma, a gyermekvédelmet meghatározó társadalmi tényezők,

- a gyermekvédelmi gondoskodásra leggyakrabban rászoruló gyermeknépesség csoportok, a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség kialakulásának okai,

- a gyermekvédelem szervezeti felépítése, irányítása, finanszírozása,

- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) célja, alapelvei, a gyermek védelmének rendszere,

- a Gyvt.-ben meghatározott pénzbeli ellátások,

- a gyermekjóléti alapellátás célja, feladata és intézményei (különös tekintettel a gyermekjóléti szolgálatokra);

- a gyermekvédelmi szakellátás célja, feladatai és intézményei,

- az utógondozás feladata, az utógondozói ellátás elrendelésének jogi, pedagógiai kérdései,

- a gyermekvédelem rendszerével együttműködő intézmények, szakemberek feladatai (különös tekintettel a védőnői hálózatra és az óvodai-iskolai gyermekvédelemre),

- a jegyzői hatáskörben eljáró gyámhatóságok feladat- és hatásköre,

- a városi - valamint a megyei, fővárosi gyámhivatalok feladat- és hatásköre,

- a gyermekvédelem határán lévő intézmények (javítóintézet, a fiatalkorúak hivatásos pártfogói) működése, reszocializációs feladatai.

3.3.4.2. A gyermek- és ifjúságvédelem módszertani kérdései

- a gyermekotthoni és lakásotthoni nevelés célja, feladata,

- az állami gondoskodásban élő gyermekek személyiségének, érzelmi kötődéseinek jellemzői, a személyre szóló törődés fontossága,

- a szocializációs zavarok, a reszocializáció célja, feladata,

- a magatartási problémák okai és megjelenési formái (viselkedészavar, kapcsolatzavar, teljesítményzavar),

- az antiszocialitás és deviancia fogalma és megnyilvánulási formái,

- a gyermekkori antiszocialitás kialakulását elősegítő családi és környezeti tényezők témaköre,

- az újkori devianciák, újkori veszélyeztető tényezők,

- az abuzusok fajtái,

- az előítélet megnyilvánulási formái.

3.3.6. A köztes szóbeli vizsga tartalma

3.3.6.1. A gondozási és egészségügyi ismeretek tantárgy tartalma:

- az egészség és betegség fogalma;

- az egészségvédelem alapjai, fontossága, szervezete;

- a nevelés és egészségnevelés kapcsolata, az intézmények egészségvédelmi munkája;

- a természetes és mesterséges környezet egészségügyi követelményei;

- a gondoskodás, a személy- és környezetgondozás folyamata, szoktatás és gyakoroltatás feltételei, a gondozás alapfogalmai;

- a helyes életritmus kialakításának és napirend betartásának követelményei;

- a gondozási tevékenységek típusai, annak jellemzői, a gyermek- és ifjúsági felügyelő feladata ezen a területen;

- az önkiszolgálás kialakításának folyamata;

- a fokozott gondozást igénylő gyermekek gondozásának és ápolásának követelményei, a velük való bánásmód sajátosságai;

- a táplálkozás, az öltözködés, a tisztálkodás egészségtana;

- a korszerű táplálkozás alapkövetelményei;

- a fertőző betegségek tünetei, teendők, a fertőzés megelőzésének lehetőségei;

- az elsősegélynyújtás szabályai, területei: vérzések,

= sebellátás,

= égés, forrázás, napszúrás,

= ájulás, eszméletvesztés,

= kimentés szabályai,

= csont, ízület és izomsérülések,

= fej- és mellkas-sérülés,

= mérgezések,

= a segélyhívás követelményei;

- a szervezetet kárósító tényezők, ezek megelőzési lehetőségei;

- a kábítószerek alapvető típusai, a szerek használatának tünetei.

3.3.7.2. Háztartásvezetési ismeretek tantárgy tartalma;

- az étkezéssel kapcsolatos közegészségügyi szabályok,

- az élelmiszer-készítési és a táplálkozási szokások,

- az ételfőcsoportok táplálkozás-élettani jelentősége,

- az ételkészítés alapműveletei, a kőközlő műveletek, a tálalási és adagolási módok,

- a háztartási kisgépek alapvető típusai, a különböző eszközök és azok biztonságos használata,

- az egyszerű és alkalmi étrendek, menük összeállítási szabályai,

- az ételfőcsoportok tálalási és felszolgálási módjai, az ehhez szükséges eszközök,

- a gyümölcs-, zöldség-, hús- és halfélék tartósítási módjai,

- a tartósított élelmiszerek tárolási szabályai,

- a fűszerek típusai, `

- az alkalomhoz illó terítési, tálalási, felszolgálási szabályok,

- a lakás tisztán tartásához nélkülözhetetlen munkaműveletek, azok sorrendje, gyakorlati kivitelezése,

- a tisztító-, mosó- és takarítószerek és eszközök és ezek használata,

- a szobanövények gondozása,

- az esztétikus környezetkialakítás szabályai,

- a textilipari anyagok tulajdonságai és felhasználhatóságuk módja,

- a lakásdíszítő elemek és egyszerű ruhadarabok elkészítési és javítási módja, a kézi és a gépi varrómunka.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

Írásbeli vizsga - nem adható felmentés.

Gyakorlati vizsga - nem adható felmentés.

Szóbeli vizsga - nem adható felmentés.

5. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján kettő osztályzatot kap:

- szakmai elmélet,

- szakmai gyakorlat.

5.1. Az elméleti vizsga értékelése

A szakmai vizsga osztályzatát az írásbeli vizsgán és a szóbeli vizsga tantárgyaira adott érdemjegyek átlaga (a matematikai kerekítés szabályai szerint) adja. Elégtelen részjegy közöttük nem lehet.

5.2. A gyakorlati vizsga értékelése

A gyakorlati vizsga érdemjegyét a záródolgozat és a központi feladatlap értékelési útmutatója alapján adott érdemjegyek átlaga (a matematikai kerekítés szabályai szerint) adja. Elégtelen részjegy közöttük nem lehet.

5.3. Az eredménytelen vizsga

Eredménytelen a szakmai vizsga, ha a vizsgázó az írásbeli vagy a gyakorlati vagy a szóbeli vizsgán bármely vizsgarészből elégtelen osztályzatot kapott.

A jelölteknek pótvizsgát az eredménytelen vizsgarészekből, illetve tantárgyakból kell tennie.

V. Egyéb tudnivalók

1. A szakmai vizsga megszervezésére feljogosított intézményt a vizsga időpontjában érvényes OM rendelet határozza meg.

2. A központi program használata az iskolarendszerű képzésben kötelező.

3. Az iskolarendszeren kívüli képzéshez a képző intézménynek képzési programot kell készítnie, melyhez a központi programot is felhasználhatja.

4. Akik a korábbi középfokú gyermek- és ifjúsági felügyelő szakképesítést (OKJ szám: 521499 01) végeztek el, a következd vizsgát kell letenniük:

A szóbeli vizsga tantárgyai:

- Jogi ismeretek

- Szociológiai ismeretek

Az úgynevezett különbözeti vizsgát tevék javasolt képzési ideje legalább 150 óra, amelyből 50 óra képességfejlesztő foglalkozás.

A bizonyítványba az alábbi módon kiszámított érdemjegyek kerülnek:

- szakmai elmélet: a régi bizonyítvány érdemjegye plussz a két új vizsgatárgy érdemjegyeinek matematikai átlaga alapján kiszámított érdemjegy,

- szakmai gyakorlat: a régi bizonyítvány érdemjegye.

5. Akik a korábbi középfokú pedagógiai asszisztens szakképesítést (OKJ szám: 52 1499 03) végezték el, a következő vizsgát kell letenniük:

A szóbeli vizsga tantárgyai:

- Jogi ismertek

- Szociológiai ismerte

- Gyermek- és ifjúságvédelmi ismertek

A gyakorlati vizsga

Témakörei:

- konkrét konfliktushelyzet elemzése, ahol a szituációhoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismereteit kell alkalmazni, vagy

- esetleírás alapján annak elemzése, a probléma kezelésére tett javaslatok, az elméleti és gyakorlati ismeretek alapján.

A központi írásbeli és gyakorlati vizsgára egy időben, a hivatalos vizsganapokon kerül sor.

Az úgynevezett különbözeti vizsgát tevők javasolt képzési ideje minimum 280 óra. Ebből minimum 50 óra képességfejlesztő foglalkozás, 100 óra gyakorlat a szakmai és vizsgakövetelmények szerint és 130 óra elméleti képzés.

A bizonyítványba az alábbi módon kiszámított érdemjegyek kerülnek:

- szakmai elmélet: a régi bizonyítvány érdemjegye plussz a három új vizsgatantárgy érdemjegyeinek matematikai átlaga alapján készített érdemjegy;

- szakmai gyakorlat: a központi gyakorlati vizsga és a szakmai gyakorlatban kapott érdemjegyek matematikai átlaga alapján kiszámított érdemjegy.

6. Eredményes az a vizsga, melyen egyetlen vizsgarész vagy részfeladatra adott jegy sem elégtelen.

7. Iskolarendszeren kívüli képzés esetén a kötelező óraszám legalább 350 óra elmélet és 200 óra gyakorlat, amelyből 100 óra képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlat, 100 óra-pedig intézményi gyakorlat az alábbi bontásban:

a) Intézménylátogatás három intézményben, összesen 15 óra:

- Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat, - Gyermekjóléti Szolgálat,

- Gyámhivatal.

b) Hospitálás három különböző típusú intézményben, összesen 15 óra:

- gyermekotthon,

- gyógypedagógiai diákotthon,

- az alapellátás intézményei közül valamelyik.

c) Gyakorló foglalkozás egyénileg, összesen 70 óra a b) pontban jelölt intézmény egyikében.

Feladatok:

- gondozási feladatok ellátása,

- tanult szabadidős tevékenységek szervezése, vezetése, - gazdálkodási-háztartási feladatokban közreműködés. A látogatáshoz és hospitáláshoz szempontokat és feladatokat a képző intézménynek kell adni. Amennyiben a jelölt gyermek- és ifjúsági felügyelő munkakörben dolgozik, akkor 35 óra gyakorlatot köteles eltölteni egy székhelyén kívüli intézményben. Az intézménylátogatást és hospitálást nem kell teljesítenie.

Gyermek- és ifjúsági felügyelő szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

1. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 33 1499 01

2. A szakképesítés megnevezése: Gyermek- és ifjúsági felügyelő II.

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számFEOR megnevezése
3412Gyermek- és ifjúsági felügyelő

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A gyermek- és ifjúsági felügyelő a nevelő-gondozó tevékenységében a nevelő, a pedagógus, a gyógypedagógus segítőtársa a bentlakásos, valamint napi bejárásos gyermek- és ifjúságvédelmi, szociális és oktatási-nevelési intézményekben. A pedagógussal, nevelővel közösen elvégzett tervezőmunka alapján önállóan végzi a szabadidő szervezését, a játéktevékenységek, a gondozási és napirendi feladatok, valamint a szünidei munka irányítását, illetve háztartásvezetéssel kapcsolatos feladatait.

A gyermek- és ifjúsági felügyelt munkája során végzett jellemző tevékenységek főbb feladatcsoportjai:

1. Részt vesz a gyermek fogadásában, megismerésében, szükségletei feltárásában és kielégítésében, a gyermekotthon mindennapi életének szervezésében, irányításában.

2. Aktívan bekapcsolódik a nevelés folyamtóba.

3. Részt vesz az egészségügyi, gondozási tevékenységben, a környezetvédelmi feladatok megoldásában.

4. Közreműködik a gyermekotthonban élők szabadidős tevékenységeinek szervezésében, vezetésében, a programok lebonyolításában, az ügyeleti feladatok ellátásában.

5. Bekapcsolódik a gyermekotthonban folyó gazdálkodási és háztartási feladatok ellátásába, azok irányításába, szervezésébe.

6. Munkája végzése során adekvát kapcsolatok kialakítására törekszik az intézményen belül és a vele kapcsolatban levő egyéb szervezetekkel, intézményekkel egyaránt.

7. Részt vesz a szakmai dokumentáció vezetésében, a belső szabályok pontos betartásában.

8. A gyermek- és ifjúságvédelmi munka értékeinek és etikai szabályainak megfeleld munkavégzés.

9. A munkavégzéshez szükséges szakmai kommunikáció.

10. A munkavégzéshez szükséges szakmai önismeret.

3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A szakképesítéssel rokon szakképesítések
Azonosító számMegnevezés
521499 03Pedagógiai asszisztens
54 1499 01Gyógypedagógiai asszisztens
318999 01Dajka

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények

1. feladatcsoport

Részt vesz a gyermekek fogadásában, megismerésében, szükségletei feltárásában és kielégítésében, a gyermekotthon mindennapi életének szervezésében, irányításában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- részt venni az új gyermek fogadásában, a gyermekcsoport felkészítésében és a csoport szokásainak megismertetésében, az otthon és a gyermek bemutatásában,

- türelemmel, empátiával és pozitív attitűddel megkönnyíteni az otthonba/csoportba történő beilleszkedését,

- figyelembe venni a gyermek érzelmi állapotát, melyet a családjából történő kiemelése miatt él át,

- részt venni a természetes és mesterséges környezet alakításában,

- figyelemmel kísérni a szükségleteknek megfelelő ruházat meglétét, jelezni a pótlás szükségességét, illetve részt venni a beszerzésben,

- bevonni a gyermekeket a ruházat tisztításába, javításába,

- javaslatával segíteni a képezhetetlen tanköteles korú gyermek zsebpénzének személyre szóló felhasználását,

- a gondozott gyermekek érdekeinek, épségének szem előtt tartására, biztonságuk megteremtésére,

- a napirend ésszerű betartására és betartatására,

a nyugodt, biztonságos légkör megteremtésére.

2. feladatcsoport

Aktívan bekapcsolódik a nevelés folyamatába

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- elősegíteni a gyermekek szocializációját,

- közreműködni a beilleszkedési nehézségek leküzdésében és a reszocializációs esélyek növelésében,

- biztosítani az egyéni és különleges bánásmódot,

- viselkedésében, magatartásában, megjelenésében pozitív modellszerepet betölteni,

- az elismerés és az elmarasztalás módszerének alkalmazására,

- elősegíteni a gyermek- és ifjúsági közösségek kialakulását,

- a csoport, a közösség hagyományrendszerének alakítására, formálására,

- a szokások és értékek elfogadtatására,

- a gyakorlati munkában a módszerek, eszközök kiválasztására,

- nevelési problémák kompetenciájának megfelelő szintű kezelésére,

- átsegíteni a gyermekeket az őket ért kudarcokon,

- felismerni, és a nevelő munka során figyelembe venni az egyes életkori szakaszok jellemzőit,

- a gyermeki személyiség megismerésére, illetve ebben a folyamatban a pedagógus, nevelő segítségére lenni,

- a fogyatékosság tüneteinek felismerésére,

- biztosítani a nyugodt feltételeket a tanuláshoz,

- egyéni segítségnyújtásra, gyakoroltatásra (olvasás, diktálás stb.).

3. feladatcsoport

Részt vesz az egészségügyi, gondozási tevékenységben, a környezetvédelmi feladatok megoldásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- a gyermek testi és mentális egészségének megőrzésére,

- segíteni a gyermek higiénés szokásainak kialakítását, alkalmazását, illetve később e szokások megszilárdítását,

- a gyermekek életkorától, egészségi és a személyiség állapotától függő mértékben az önkiszolgáló és egyéb tevékenységekbe történő bevonására,

- az önkiszolgáló feladatok szervezésére, irányítására, a nagykorúakat a szükséges és lehetséges mértékben bevonni, segíteni és igény szerint irányítani az önellátási, önkiszolgálási teendőkben,

- a leggyakrabban előforduló sérülések ellátására, elsősegélynyújtásra,

- betegségek tüneteinek felismerésére - lázas állapot konstatálása méréssel, a bőrön történő elváltozások, kiütések, illetve a normális fiziológiai és mentális állapottól való eltérés észlelése és ezek jelzése a nevelő és az orvos felé,

- az orvos által meghatározott, a beteghez, betegséghez igazodó ápolási feladat elvégzésére,

- folyamatos gondozási feladatok ellátására ép, egészséges, valamint fogyatékkal élők esetében egyaránt-köröm, haj, ruházat, ágynemű, személyes környezet gondozása,

- az intézmény napi- és szokásrendjének alakítására, betartására és betartatására,

- az éjszakai gondozási teendők ellátására, - a szervezet edzésére (levegő, víz, fény),

- a kábítószerek tüneteinek felismerésére,

- az orvos által előírt terápia betartására, gyógyszerek pontos adagolására, a gyógyszerek biztonságos kezelésére, tárolására,

- a gyógyászati segédeszközök használatában és tisztán tartásában segítséget nyújtani (hallókészülék, tiflotechnikai és mozgást segítő eszközök),

- a speciális szükségletű gyermek gondozási, egészségügyi igényeinek felismerésére és biztosítására,

- önálló ügyeleti ideje alatt krízishelyzetekben intézkedni (mentők, tűzoltók, rendőrség),

- alapvető környezetvédelmi feladatok betartására és betartatására, pozitív szemlélet formálására.

4. feladatcsoport

Közreműkődik a gyermekotthonban élők szabadidős tevékenységeinek szervezésében, vezetésében, a programok lebonyolításában, az ügyeleti feladatok ellátásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- a szabadidő fogalmának helyes értelmezésére, a szabadidő hasznos eltöltésére nevelni a gyerekeket,

- az egyén és a csoport életkorára jellemző sajátosságok figyelembevételével a szabadidős tevékenységek tervezésére, szervezésére,

- a tanult szabadidős technikák kreatív alkalmazására, a gyermekekkel együtt játszani,

- a játék feltételinek biztosítására, az egyes életkorokra jellemző játékok tanítására, irányítására; vezetésére, a szabálytudat fejlesztésére,

- különféle természetes és mesterséges anyagok (papír; textil, agyag, fa, falevél, kavics, gyöngy, fonal stb.) felhasználásával szobák/termek díszítésére, játékok, bábok készítésére,

- segíteni a pedagógust, a nevelőt a séták; kirándulások, egyéb kulturális, sport- és egészségügyi események, illetve tábori programok lebonyolításában,

- séták, kirándulások, a színház-, a mozi-, a kiállítás- és múzeumlátogatások lebonyolítására,

- gyermekkíséretet ellátni,

- a családi ünnepek előkészítésére, a hagyományok ápolására,

- a családi jellegű programok szervezésében segíteni (pl. karácsony, húsvét), illetve személyre szóló ajándékok készítésére,

- egyéni ünnepek (pl. születésnap, névnap, ballagás) szervezésére,

- az ajándékkészítésben a gyermekeknek segítséget nyújtani és az ajándék készítésére megtanítani.

5. feladatcsoport

Bekapcsolódik a gyermekotthonban folyó gazdálkodási és háztartási feladatok ellátásába, azok irányításába, szervezésébe

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- háztartási feladatok szervezésére és ellátására,

- az átadott pénzeszközök felhasználásának megtervezésére, a felhasználás során a pénzügyi szabályok betartására, megfelelő dokumentálására,

- az eszközök, anyagok felvételének/átvételének és felhasználásának során a megfelelő nyilvántartásra,

- a közegészségügyi előírások betartására,

- az életkor szükségleteinek megfelelő étrend összeállítására; elkészítésére,

- kulturált és egészséges étkezési szokások alakítására,

- az otthon környezetértek alakítására (takarítás, ápolás),

- a mosási és egyszerűbb javítási (varrás), díszítési műveletek elvégzésére,

- a lakótér, a berendezések, a gépek, eszközök folyamatos tisztán tartására,

- a balesetek megelőzése érdekében háztartási gépeket elbírás szerint használni, kezeltetni (pl. vasaló, kenyérpirító, mosógép stb.), és erre a gondozottakat megtanítani,

- a munka-, tűz- és balesetmegelőző előírásokra vonatkozó szabályokat betartani és betartatni.

6. feladatcsoport

Munkája végzése során adekvát kapcsolatok kialakítására törekszik az intézményen belül és a vele kapcsolatban levő egyéb szervezetekkel, intézményekkel egyaránt

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- megismerni és alkalmazni az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatát,

- csoportmunka végzésére,

- kollégájának segítséget nyújtani, illetve segítséget igénybe venni,

- az értő figyelem módszerét használni,

- a gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek és szüleik előítéletmentes fogadására és az előítéletmentes magatartásra, megfelelő kapcsolat kialakítására,

- biztosítani a gyermeki jogok érvényesülését.

7. feladatcsoport

Részt vesz a szakmai dokumentáció vezetésében, a belső szabályok pontos betartásában

A gyermek- és ifjúsági felügyelő legyen képes

- a gyermek- és ifjúságvédelem rendszerét, szervezeti struktúráját megismerni,

- ismerni az intézmények) alapdokumentumainak körét, az egyes dokumentumok funkcióját,

- az intézmények) egyéb belső szabályzatainak értelmezésére, a saját tevékenységéhez közvetlenül kapcsolódó szabályzások pontos betartására,

- ismerni és eligazodni a gyermekek, fiatalok, családok személyi anyagát képező dokumentációkban, és betartani az ezzel összefüggő iratkezelési, adatvédelmi és titoktartási követelményeket,

- az eseménynapló szakszerű és hiteles vezetésére, rendkívüli események pontos rögzítésére a tartalmi és formai követelmények ismeretében,

- saját tevékenységét a napirendhez illeszkedően tervezni,

- az intézmény/otthon Házirendjét betartani és betartatni,

- az intézmény szakmai programjának végrehajtásával kapcsolatos feladatok megvalósításába bekapcsolódni,

- engedély nélküli eltávozás esetén a szükséges intézkedések megtételére.

8. feladatcsoport

A gyermek- és ifjúságvédelmi munka értékeinek és etikai szabályainak megfelelő munkavégzés

A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- tartsa tiszteletben a gyermekek/ifjak személyiségének meglévő értékeit, jogait,

- a rábízott adatokat, információkat bizalmasan kezelje a titoktartási kötelezettsége és a személyiségi jogok védelme érdekében,

- ismerje és tartsa be az illetékessége határait,

- tudjon szakmai teamben dolgozni, és a team tagjaként esetközpontú konzultáción részt venni,

- a gyermek- és ifjúsági felügyelő szerep betöltésére és az előítélettől-mentes magatartásra,

- munkáját a családi hagyományok, szokások, vallási, kulturális és etnikai különbségek tiszteletben tartásával és figyelembevételével végzem,

- a másság, a vallási és etnikai különbözőségek elfogadására.

9. feladatcsoport

A munkavégzéshez szükséges szakmai kommunikáció A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- a kommunikáció széles körű értelmezésére, tudatos alkalmazására, értékrend közvetítésére, a tiszta és nyílt kommunikációra,

- ismerje a közvetlen emberi kommunikáció folyamatát,

- az adott helyzetnek megfelelően alkalmazni (használni) a formális és informális kommunikációs stílust, jelzéseket,

- kihasználni a nonverbális kommunikációban rejlő érzelem- és kapcsolattartás közvetítési lehetőségét,

- önmagát helyesen kifejezni, és érveit érvényesíteni a kommunikáció eszközeivel,

- tudja értelmezni és tolerálni a gyermekek/ifjak sajátos kommunikációs jelzéseit,

- ismerje saját kommunikációjának hatékony eszközeit, esetleges gyengeségeit,

- tudja értelmezni a konfliktusokat, alkalmazni a konfliktuskezelés és meggyőzés technikáit, módszereit.

10. feladatcsoport

A munkavégzéshez szükséges szakmai önismeret

A gyermek- és ifjúsági felügyelő munkája során

- rendelkezzen reális énképpel, és tudatosítsa, hogy személyisége munkaeszköz,

- saját személyiségének védelmére is tudjon segítséget kérni;

- ismerje a különböző személyiségtípusok legfontosabb jellemzőit,

- legyen tisztában azzal, hogy munkája során a problémákat milyen típusú szakember képes kezelni munkaterületén kívül és azon belül,

- ismerje és értelmezze a nevelési tényezők és módszerek együtthatását.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei 1.1. Iskolai végzettség:

1.2. A képzési idő teljesítésének igazolása.

1.3. A szakmai elméleti és gyakorlati tananyag egységek (modulok) követelményeinek teljesítése. Legalább elégséges érdemjegy (tantárgyanként) az alábbi tantárgyak követelményeib(íl a köztes (szóbeli) vizsgákon (iskolarendszeren kívüli képzés esetén):

- Pszichológia

- Gyógypedagógia

- Háztartásvezetési ismeretek.

A köztes vizsga központi tételek alapján történhet.

A köztes vizsga osztályzatai nem számítanak be a szakmai vizsga eredményébe.

2. A szakmai vizsga részei.

2.1. Gyakorlati vizsga

A gyakorlati vizsgára a kötelező szakmai gyakorlat zárásaként kerül sor.

A vizsga időtartama, tevékenységtől függően 45-90 perc.

2.2. A szóbeli vizsga

A szóbeli vizsgarészen a vizsgázó a szakképesítésért felelős miniszter által meghatározott tantárgyakból és tételek alapján ad számot tudásáról. A tételek központilag kerülnek kiadásra.

A vizsgázó minden tantárgyból egy-egy tételt húz, részére tételenként 10-10 perces felkészülési időt kell biztosítani.

A feleletek ideje tételenként maximum 10 perc. A szóbeli vizsga tantárgyai:

- Pedagógia és szabadidő pedagógia - Gyermek- és ifjúságvédelem

- Gondozási és egészségügyi ismeretek.

Szóbeli vizsgára csak az a jelölt bocsátható, aki eredményes gyakorlati vizsgát tett.

A vizsga tételeit a szóbeli vizsga megkezdése előtt legalább egy hónappal a képzést szervező intézmény a jelölt tudomására hozza.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok

3.1. A gyakorlati vizsla tartalma

A jelölt a képzés követelményeinek megfelelően szakmai gyakorlaton vesz részt. A szakmai gyakorlat egész rendszerének feladata, hogy a közvetlen tapasztalatszerzés újtón ismerhesse meg a gyermek- és ifjúsági felügyelő a gyermekvédelem különböző intézményeit, az intézmények feladatait, azokat a gyermekeket és fiatalokat, akik a gyermekvédelem valamilyen szintű gondoskodására szorulnak.

A gyakorlati vizsga anyagát az alábbi tevékenységek közül kell kiválasztani:

- a tanult szabadidős foglalkozás tervezése és vezetése,

- háztartással kapcsolatos tevékenység tervezése, szervezése a gyerekek bevonásával,

- gondozási tevékenység tervezése és vezetése, elemzése.

3.2. A szóbeli vizsga tartalma

3.2.1. Pedagógiai alapismeretek tantárgy tartalma:

- a nevelés fogalma, a nevelést befolyásoló tényezők,

- a nevelési folyamat jellemzői (értékszocializáció, szocializációs közegek, érték- és normaátszármaztatás),

- a személyiség fejlődését befolyásoló tényezők: öröklés, környezet, nevelés,

- a nevelés egyéni és közösségi jellege,

- a nevelés módszerei, az értékelés jellemzői és típusai,

- a család fogalma, típusai, funkciói; nevelési stílusok a családban,

- a csoport és közösség irányításának, fejlesztésének lehetőségei és feladatai,

- az átlagtól eltérő gyermekek nevelésének, fejlesztésének lehetőségei és módszerei (tehetséges gyermek, retardált, lassabban fejlődő és a nehezen nevelhető gyermek),

- a leggyakrabban előforduló nevelési nehézségek,

- a pedagógiai konfliktusok jellemzői, a problémák kezelésének lehetséges módszerei a nevelés folyamatában,

- a gyermekvédelmi gondoskodásra rászoruló csoportok, gyermekek speciális nevelésének kérdései,

- a szexuális életre nevelés területei, jellemző jegyei,

- a lakásotthoni nevelés különböző tevékenységformái, azok pedagógiai jellemzői,

- családpedagógiai és családgondozási alapismeretek,

- az oktatás fogalma, törvényszerűségei,

- a tanulás irányítása, szervezése, módszerei.

3.2.2. Szabadidős tevékenység pedagógiája és módszertana tantárgy tartalma:

- a szabadidő fogalma, szerepe, pedagógiai értéke,

- szabadidős tevékenységek fajtái, csoportosításuk,

- a játék fogalma, jellemzői, fajtái, életkorok játékai,

- a játék feltételei, megszervezése, irányítása,

- a művészeti tevékenységek lebonyolításában való segítség,

- mozgás és sporttevékenységek típusai, feladatai, lehetőségei,

- egyéb szabadidős tevékenységek lehetőségei,

- a gyerekek és ifjak munkatevékenységei.

3.2.3. A gyermek- és ifjúságvédelem tantárgy tartalma.

3.2.3.1. A gyermek- és ifjúságvédelem törvényi háttere

- a gyermekvédelem fogalma, a gyermekvédelmet meghatározó társadalmi tényezők,

- a gyermekvédelem gondoskodására szoruló gyermeknépesség csoportok,

- a hátrányos helyzet, a halmozottan hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség fogalma, jellemzői,

- a gyermekvédelem szervezeti felépítése és irányítási rendje,

- a Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény alapelvei, a gyermekek védelmének rendszere,

- a gyermekjóléti alapellátás feladatai és intézményei,

- a gyermekvédelmi szakellátás feladatai és intézményei,

- a gyámhatósági intézkedések,

- a gyermek jogairól szóló ENSZ Egyezmény.

3.2.3.2. A gyermek- és ifjúságvédelem módszertani kérdései

- a gyermekotthoni és lakásotthoni nevelés célja, feladata,

- az állami gondoskodásban élő gyermekek személyiségének, érzelmi kötődéseinek jellemzői, a személyre szóló törődés fontossága,

- a szocializációs zavarok, a reszocializáció célja, feladata,

- a magatartási problémák okai és megjelenési formái (viselkedészavar, kapcsolatzavar; teljesítményzavar),

- az antiszocialitás és deviancia fogalma és megnyilvánulási formái,

- a gyermekkori antiszocialitás kialakulását elősegítő családi és környezeti tényezők témaköre,

- az újkori devianciák, újkori veszélyeztető tényezők,

- az abuzusók fajtái,

- az előítélet megnyilvánulási formái.

3.2.4. Gondozási és egészségügyi ismeretek tantárgy tartalma:

- az egészség és betegség fogalma;

- az egészségvédelem alapjai, fontossága, szervezete;

- a nevelés és egészségnevelés kapcsolata, az intézmények egészségvédelmi munkája;

- a természetes és mesterséges környezet egészségügyi követelményei;

- a gondoskodás, a személy- és környezetgondozás folyamata, szoktatás és gyakoroltatás feltételei, a gondozás alapfogalmai;

- a helyes életritmus kialakításának és a napirend betartásának követelményei;

- a gondozási tevékenységek típusai, annak jellemzői, a gyermek- és ifjúsági felügyelő feladata ezen a területen;

- az önkiszolgálás kialakításának folyamata;

- a fokozott gondozást igénylő gyermekek jellemzői, a velük való bánásmód sajátosságai;

- a táplálkozás, az öltözködés, a tisztálkodás egészségtana, a korszerű táplálkozás alapkövetelményei;

- a fertőző betegségek tünetei, a fertőzés megelőzésének lehetőségei;

- az elsősegélynyújtás szabályai, területei:

- vérzés,

- sebellátás,

- égés, forrázás, napszúrás,

- ájulás, eszméletvesztés,

- kimentés szabályai,

- csont, ízület és izomsérülések,

- fej- és mellkas-sérülés,

- mérgezések,

- a segélyhívás követelményei;

- a szervezetet károsító tényezők, ezek megelőzési lehetőségei;

- a kábítószerek alapvető típusai, a szerek használatának tünetei.

3.3. A vizsgára bocsátás feltételeit jelentő ún. köztes szóbeli vizsga tartalma.

3.3.1. A pszichológiai alapismeretek tantárgy tartalma:

- a pszichológia fogalma, területei,

- a megismerési folyamatok általános jellemzői,

- a motiváció és az érzelmek,

- a fejlődés fogalma, főbb szakaszai,

- az egyéni és életkori sajátosság fogalma,

- az újszülöttkor és a csecsemőkor jellemzői,

- az anya-gyermek kapcsolat jelentősége,

- az óvodáskor jellemző sajátosságai,

- a kisiskoláskori fejlődés jellemzői,

- a serdülőkor és az ifjúkor jellemzői,

- a gyermekotthonokban élő gyermekek érzelmi életének pszichológiai jellemzői,

- a szocializáció fogalma, folyamata,

- a csoport fogalma, típusai, a szerep és a státusz fogalma,

- az előítéletek és a bűnbakképzés személyiségfejlődésre gyakorolt hatása.

3.3.2. A gyógypedagógiai alapismeretek tantárgy tartalma:

- a gyógypedagógia fogalma, tárgya, célja, feladata,

- a gyógypedagógiai nevelés-oktatás intézményrendszere,

- a fogyatékosság fogalma, jellemzői általában, a különleges gondozási-nevelési szükséglet,

- a fogyatékossági típusok és ismérveik;

- a fogyatékos gyermekek nevelésének-oktatásának intézményrendszere,

- a fogyatékos gyermekek családi és intézményes gondozásának, nevelésének jellemzői,

- a szabadidő szervezésének sajátosságai fogyatékossági áganként (játék, munka jellegű, művészeti tevékenységek, sport stb.),

- kapcsolattartás az intézményen belül és kívül.

3.3.3. Háztartásvezetési ismeretek tantárgy tartalma:

- az étkezéssel kapcsolatos közegészségügyi szabályok,

- a táplálkozási szokások,

- az étel-főcsoportok táplálkozás-élettani jelentősége,

- az ételkészítés alapműveletei,

- a háztartási kisgépek alapvető típusai, a különböző eszközök és azok biztonságos használata,

- az egyszerű és alkalmi étrendek, menük összeállítási szabályai,

- a gyümölcs-, zöldség-, hús- és halfélék tartósítási módjai,

- a tartósított élelmiszerek tárolási szabályai,

- a fűszerek típusai,

- az alkalomhoz illő terítési, tálalási, felszolgálási szabályok,

- a lakás tisztán tartásához nélkülözhetetlen munkaműveletek, azok sorrendje, gyakorlati kivitelezése,

- a tisztító-, mosó- és takarítószerek, eszközök és ezek használata,

- a szobanövények gondozása,

- az esztétikus környezetkialakítás szabályai,

- a lakásdíszítő elemek és egyszerű ruhadarabok elkészítési és javítási módja, a kézi és a gépi varrómunka.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

Gyakorlati vizsga - nem adható felmentés.

Szóbeli vizsga - nem adható felmentés.

5. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján kettő osztályzatot kap:

- szakmai elmélet,

- szakmai gyakorlat.

5.1. A szakmai elméleti vizsga értékelése

A szakmai vizsga osztályzatát a szóbeli vizsga három tantárgyára adott érdem] egyek átlaga (a matematikai kerekítés szabályai szerint) adja. Elégtelen részjegy közöttük nem lehet.

5.2. A gyakorlati vizsga értékelése

A jelölt a gyakorlati vizsgára írásbeli vázlattal készül. A :foglalkozáson és annak értékelésében részt vesz a gyakorlatvezető pedagógus és a gyakorlati helyet biztosító intézmény vezetője vagy szakmai helyettese vagy a munkaközösség-vezető.

A jelölt munkáját vizsgalapon kell értékelni és javaslatot kell tenni az osztályzatra. A javasolt osztályzatban tükröződnie kell az írásbeli felkészülés tartalmának, a konkrét gyakorlati feladat megvalósítási módjának és az önértékelésnek.

A gyakorlati vizsga lapját a gyakorlatot vezető pedagógus és az intézmény vezetője vagy szakmai helyettese vagy a munkaközösség vezetője írja alá.

5.3. Az eredménytélen vizsga

Eredménytelen-a szakmai vizsga, ha a vizsgázó a gyakorlati vagy a szóbeli vizsgán bármely vizsgarészből elégtelen osztályzatot kapott.

A jelölteknek pótvizsgát az eredménytelen vizsgarészekből, illetve tantárgyakból kell tennie.

Elégtelen gyakorlati vizsga esetén a szóbeli vizsga nem kezdhető meg:

V. Egyéb tudnivalók

1. A szakmai vizsga megszervezésére feljogosított intézményt a vizsga időpontjában érvényes OM rendelet határozza meg.

2. A központi program használata az iskolarendszerű képzésben kötelező.

3. Az iskolarendszeren kívüli képzéshez a képző intézménynek képzési programot kell készítnie, melyhez a központi programot is felhasználhatja.

4. Az iskolarendszeren kívüli képzés minimum óraszáma (elmélet + gyakorlat) 500 órai

5. Eredményes az a vizsga, melyen egyetlen vizsgarész vagy részfeladatra adott jegy sem elégtelen.

6. Iskolarendszeren kívüli képzés esetén a kötelező óraszám legalább 300 óra elmélet és 200 óra gyakorlat, amelyből 100 óra készség- és személyiségfejlesztő gyakorlat, 100 óra pedig intézményi gyakorlat az alábbi bontásban:

a) Intézménylátogatás három intézményben, összesen 15 óra:

- Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat,

- Gyermekjóléti Szolgálat,

- Gyámhivatal;

b) Hospitálás három különbözd típusú intézményben, összesen 15 óra

- gyermekotthon,

- gyógypedagógiai diákotthon,

- alapellátás intézményei közül valamelyik;

c) Gyakorló foglalkozás egyénileg, összesen 70 óra a b) pontban jelöltintézmény egyikében.

Feladatok:

- gondozási feladatok ellátása,

- tanult szabadidős tevékenységek szervezése; vezetése,

- gazdálkodási-háztartási feladatokban közreműködés. A látogatáshoz és hospitáláshoz szempontokat és feladatokat a képző intézménynek kell adni. Amennyiben a jelölt ebben a munkakörben dolgozik, akkor 35 óra gyakorlatot köteles eltölteni egy székhelyén kívüli intézményben. Az intézménylátogatást és hospitálást nem kell teljesítenie. A gyakorlati vizsgát teljesíteni kell.

7. Az Országos Képzési Jegyzékről szóló 7/1993. (XII. 30.) MüM rendelet hatálybalépése előtt gyermek- és ifjúsági felügyelő képzésben szerzett képesítés egyenértékű e mellékletben szereplő követelmények szerinti képesítéssel.

Tartalomjegyzék