Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

22/2002. (V. 3.) EüM rendelet

az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.

2. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) A mellékletben kiadott követelmények alapján iskolai rendszerű nappali szakképzés a 2002/2003-as tanévtől indítható.

(3)[1]

Dr. Mikola István s. k.,

egészségügyi miniszter

Melléklet a 22/2002. (V. 3.) EüM rendelethez

JEGYZÉK

az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről

Sor-
szám
OKJ azonosító számaSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsga
szervezője
Szakképesítés központi programjának engedélyszámaMeg-jegyzés
2.31 5012 01Ápolási asszisztensA rendelet hatálybalépésé-nek időpontjaVisszavonásigKülön rendelkezés szerint20024/2002

A 22/2002. (V. 3.) EüM rendelet melléklete 2. sorszám alatt kiadott, ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei

I.A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 31 5012 01

2. A szakképesítés megnevezése: ápolási asszisztens

3. A szakképzés formája: iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés

II.A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számaFEOR megnevezése
3239Ápolási asszisztens

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

Az ápolási asszisztens az ápolói munkacsoport tagja. Tevékenysége során elvégzi a rábízott betegek ápolásával kapcsolatos alapápolási feladatokat. Ezen belül segíti a különböző életkorú beteg/egészséges embert fiziológiás és magasabb rendű szükségletei kielégítésében. A beteg állapotának és igényeinek megfelelően segítséget nyújt a mozgásban, pihenésben, táplálkozásban, higiénében, a kiválasztási funkciók, megfelelő testhőmérséklet megtartásában és az oxigénszükséglet biztosításában.

Előkészíti a szükséges eszközöket a különböző eszközös és laboratóriumi vizsgálatokhoz, valamint a diagnosztikus és terápiás beavatkozásokhoz.

Segédkezik a laboratóriumi és eszközös vizsgálatok kivitelezésében. Segítséget nyújt a diagnosztikus és terápiás eljárások kivitelezésénél az ápolónak/orvosnak.

Munkáját az ápolási folyamat alapelvei szerint szervezi.

Biztonságos ápolási környezetet teremt, a szabályoknak megfelelően kezeli a fertőző anyagokat, eszközöket. Tárolja az ápolást segítő eszközöket, textíliákat, kötszereket.

Ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre elvégzi a gyógyszereléssel kapcsolatos feladatokat a szájon át, bőrön át, nyálkahártyán át adható gyógyszerek vonatkozásában, valamint subcután Insulin injekciót ad.

Megfigyeli és értelmezi a beteg tüneteit, jelzi a fiziológiástól eltérőket. Munkája során alkalmazza fiziológiai, kórélettani és klinikai ismereteit.

Az ápolási csoport tagjaként részt vesz - a különböző életkorú - rászorulók gondozásában.

Kommunikál a beteggel, hozzátartozókkal és az ápolási csoport tagjaival Vezeti a munkájával kapcsolatos ápolási dokumentációt.

Ellátja a halottal kapcsolatos teendőket.

Szükség esetén a balesetet szenvedőt elsősegélyben részesíti.

Alkalmazza az orvosi szakkifejezéseket szóban és írásban. Informatikai és információközlő eszközöket alkalmaz.

Munkáját az ápoláslélektan és ápolásetika alapelvei szerint végzi.

Folyamatosan fejleszti ismereteit.

Munkavégzése során betartja a munkavédelmi, tűz- és balesetvédelmi szabályokat.

A szakképesítéssel betölthető munkakörök és szakterületek

a) egészségügyi szolgáltatás:

- kórházak különböző osztályain,

- egyéb fekvőbeteg-ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál,

- ápolási intézetben;

b) szociális szolgáltatás:

- házi segítségnyújtás területén,

- idősek klubjában,

- gondozási központban,

- fogyatékosok nappali intézményében,

- pszichiátriai és szenvedélybetegek nappali intézményében,

- bentlakást nyújtó intézményben,

- lakóotthonban.

3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A szakképesítéssel rokon szakképesítések
azonosító számmegnevezésFEOR szám
33 8933 02Szociális gondozó és ápoló3313
52 5012 01Mentőápoló3212
54 5012 01Ápoló3211
54 5012 02Csecsemő- és gyermekápoló3211
54 5012 03Klinikai szakápoló:3212
gyermek intenzív terápiás
szakápoló,
intenzív terápiás betegellátó,
szakápoló,
nefrológiai szakápoló,
geriátriai szakápoló,
onkológiai szakápoló,
pszichiátriai és mentál-
higiénés szakápoló,
körzeti/közösségi szakápoló,
diabetológiai szakápoló,
hospice szakápoló
és koordinátor
55 5015 01Szülésznő3242

III.A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:

Az ápolási asszisztens legyen képes

társadalom ismeretei alapján (0.1.1.1.)[2]

- a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket munkája során figyelembe venni,

- eligazodni az egészségügyi ellátórendszer felépítésében és szervezetében,

- jellemezni az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját,

- jellemezni a fogyatékkal élő emberek mai társadalmi helyzetét,

- megismerni a deviancia fogalomkörébe tartozó jelenségeket, fogalmakat,

- meghatározni a szociális gondoskodás formáit és intézményeit,

- az egészségügyi és a szociális jogi szabályozás alapelveit munkája során alkalmazni,

- munkáját a társadalmi etikett és etikai normák szerint végezni,

- a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni,

- a gazdálkodás alapelveit alkalmazni,

- munkavállalóként jogait érvényesíteni,

- a beteg személyi tulajdonának védelmét biztosítani, leltárt készíteni,

- az ápolási csoport tagjaként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében,

- a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában,

- a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban;

az egészséges ember vonatkozásában (0.1.2.1.)

- az egészség fogalmát értelmezni, befolyásoló tényezőit megfigyelni,

- az egészséget, mint értéket közvetíteni önmaga és a környezete számára,

- az egészség és az egészségkultúra összefüggéseit megfigyelni,

- tevékenysége során az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni,

- közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában,

- a szűrővizsgálatok jelentőségét ismertetni,

- az egészséges várandós nő életvitelével, életmódjával kapcsolatos ápolási feladatok elvégezésében segédkezni,

- gyermekágyast ápolni,

- a terhesség valószínű jeleit felismerni,

- a szülés megindulását felismerni,

- újszülött ellátásában segédkezni,

- az ember és környezete kölcsönhatását felismerni,

- közreműködni a közegészségtani ismeretei alapján az egészséges környezet kialakításában,

- munkája során az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni;

általános klinikai ismeretek alapján (0.1.3.1.)

- alapfokon elsősegélyt nyújtani,

- eszköz nélkül (BLS) szabályainak megfelelően újraéleszteni,

- vérzést, sebeket, hőhatás okozta sérüléseket, töréseket, elsődlegesen ellátni,

- heveny rosszullétek, eszméletlenséggel járó állapotok esetén a heveny életveszélyt elhárítani,

- a sérültet pozicionálni, a helyszínt biztosítani, mentőszolgálatot értesíteni,

- a különböző kórfolyamatok kialakulását leírni szervrendszerek szerint,

- a kórfolyamatokhoz kapcsolódó tüneteket felismerni,

- a járványok terjedésének megakadályozásához és a fertőzések megelőzéséhez szükséges szabályokat betartani,

- gyógyszerformákat felismerni,

- a szervezet védekező reakcióit leírni,

- a diétás kezelések alapelveit alkalmazni;

kommunikációs ismeretei alapján (0.1.4.1.)

- kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozóival, az ápolási csoport tagjaival,

- információt adni verbális és non verbális jelekkel,

- információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni,

- az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során,

- az információközlés mindennapos eszközeit használni:

= telefon, fax, személyhívó,

= beteghívó rendszerek,

= személyi riasztó és jelző rendszerek;

- az információk titkosságát megőrizni, az adatok védelmét biztosítani;

személyiségfejlesztési gyakorlata alapján (1.1.5.1)

- az aktív meghallgatás technikáját alkalmazni,

- empátiás viselkedést tanúsítani a beteggel és hozzátartozóival szemben,

- a beteget segíteni a realitásra való törekvésben,

- segíteni a rekreációs folyamatban,

- énvédő technikáit tudatosan fejleszteni és alkalmazni.;

gondozási alapismeretei vonatkozásában (1.1.6.1.)

- a különböző életkorokhoz kapcsolódó gondozási célokat meghatározni,

- a különböző életkorú (egészséges) embert segíteni:

= mozgásában,

= higiénés szükségletei kielégítésében,

= pihenésében,

= táplálkozásában,

= vizelet és széklet ürítésében,

= öltözködésében;

- a testméreteket mérni,

- az inkontinens beteg ápolására szolgáló eszközöket alkalmazni,

- a fogyatékos ember életvitelét segíteni (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos):

= higiénés szükségletei kielégítésében,

= pihenésében,

= táplálkozásában,

= vizelet és széklet ürítésében,

= öltözködésében,

= kommunikációjában;

- az ember szomatikus és pszichés fejlődési jellemzőit a gondozási feladatok kivitelezése során figyelembe venni;

az ápolási alapismeretei alapján (1.1.7.1.)

- az ápolás elméleteket és protokolokat alkalmazni az ápolási tevékenységek során,

- közreműködni az ápolási folyamat megvalósításában,

- a különböző életkorú beteg szükségleteinek kielégítését segíteni,

- segédkezni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,

- az ápolási tevékenységét szakszerűen dokumentálni,

- testtömeget, testmagasságot és körfogatot mérni,

- vérnyomást, testhőmérsékletet mérni, pulzust, légzést számolni,

- köhögést, köpetet megfigyelni és a köpetet kezelni,

- hányadékot megfigyelni és kezelni,

- vizeletet megfigyelni, gyűjteni, középsugaras vizeletet venni, gyorsteszteket alkalmazni,

- székletet megfigyelni és a mintavételt elvégezni,

- a beteget megfelelően fektetni, hely- és helyzetváltoztatását segíteni, öltöztetni, vetkőztetni,

- ágyazni, ágyneműt cserélni

- a beteg mozgatásában közreműködni,

- a beteg mozgatását segítő eszközöket alkalmazni,

- közreműködni decubitus megelőzésében, kezelésében,

- kényelmi eszközöket használni,

- a beteg alvását megfigyelni,

- a fájdalmat megfigyelni,

- a beteg tudatállapotát megfigyelni,

- a gyermek bántalmazását, illetve elhanyagolását felismerni,

- a beteg testét tisztántartani,

- segédkezni inkontinens beteg ápolásában,

- borogatásokat alkalmazni,

- hőterápiát alkalmazni,

- fizikális lázcsillapítást kivitelezni,

- a beteget segíteni a táplálkozásban,

- tisztítóbeöntést adni,

- segédkezni a beszáradt széklet eltávolításánál,

- katéterezéshez előkészíteni,

- segédkezni katéterezésnél,

- váladékfelfogó eszközöket alkalmazni,

- kéz-, eszköz- és felületfertőtlenítést végezni,

- szennyezett, fertőzött anyagokat kezelni, tárolni,

- steril eszközöket használni,

- esztétikus környezetet biztosítani,

- ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre gyógyszert bevinni bőr- és nyálkahártyákon át, testüregekbe, Insulin inj. subcutan beadni,

- előkészíteni injekciózáshoz,

- infúziós és tranzfúziós terápiához előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,

- segédkezni kötözésnél,

- előkészíteni vérvételhez,

- testhőmérsékletet mérni,

- halott körüli teendőket ellátni,

- biztonságos környezet kialakításában közreműködni, a tűzvédelmi és munkavédelmi szabályokat betartani,

- az ápolás lélektani ismereteit alkalmazni az ápolás során,

- az ápolásetikai normákat betartani a tevékenysége során;

mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során (1.1.8.1.)

- a mozgásszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során,

- a mozgásszervi betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteg mobilizációs programjában részt venni,

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- előkészíteni, segédkezni ízületi punkciónál:

= hűtőzselét alkalmazni,

= ápolási feladatok ellátásában segédkezni rögzítő eszközök (gipsz, végtag ortézisek) alkalmazásával kapcsolatosan;

- segédkezni a betegnek a mozgásban: járókeret, mankó, bot használatánál, végtag protézisek, ortopédiai cipő használatánál,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni, elhelyezni,

- segédkezni extensiók kivitelezésében;

keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.9.1.)

- a keringési rendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,

- a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- rugalmas pólyát és harisnyát felhelyezni,

- előkészíteni a keringési rendszer vizsgáló eljárásaiban,

- segédkezni a szív és érrendszeri betegségek műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- borogatásokat alkalmazni,

- testsúlyt mérni,

- vizelet mennyiségét mérni,

- a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- segédkezni gyógyszeres terápiában,

- segédkezni a lábápolásban,

- gangrénás végtagú beteg ápolásában segédkezni,

- előkészíteni vérvételekhez,

- közreműködni a mobilizálásban;

légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.10.1.)

- a légzőrendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a légzőszervi betegségben szenvedők ápolása során,

- légzőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- előkészíteni és a légzőrendszer vizsgálata során (légzésfunkciós vizsgálatok, mellkascsapolás, garat-gége tükrözés) segédkezni,

- O2 terápiát előkészíteni,

- inhaláltatni,

- légzőtornában segédkezni,

- előkészíteni légúti váladék leszívásához,

- tracheostomás kanült tisztítani,

- párásítani a levegőt,

- köpetet felfogni és megfigyelni,

- segédkezni fertőző légzőszervi betegségben szenvedő beteg ápolásánál,

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- fektetéses drenázst kivitelezni,

- előkészíteni, allergiás bőrpróbákhoz;

emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során (1.1.11.1.)

- az emésztőszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni az emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,

- emésztőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- a beteget megfelelően fektetni az eszközös vizsgálatokhoz (endoszkópos vizsgálatokhoz, szondázáshoz, has-punkcióhoz, rtg. vizsgálatokhoz, UH vizsgálathoz),

- előkészíteni, a vizsgáló eljárásokhoz (gyomorszondázáshoz, duodénum szondázáshoz),

- előkészíteni gyomormosáshoz,

- előkészíteni haspunkcióhoz,

- előkészíteni parenterális tápláláshoz,

- segédkezni a stoma ellátásában,

- segédkezni Kher-csőves beteg ápolásában,

- előkészíteni gyomorleszíváshoz, segédkezni a kivitelezésében,

- emésztőrendszeri fertőző betegségben szenvedő beteg ápolásában segédkezni,

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- segédkezni a gyomorsipoly gondozásában;

vizelelkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.12.1.)

- a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a vizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,

- a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- a beteget megfelelően fektetni eszközös vizsgálatokhoz (cisztoszkópos, rtg., UH, CT),

- kondom katétert felhelyezni,

- segédkezni hőterápiás eljárások kivitelezésében (langyos fürdő, hűtő fürdő, termofor, jégtömlő alkalmazása),

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- vizeletet venni vizsgálatokhoz,

- előkészíteni hólyagkatéterezéshez,

- segédkezni férfi és nőbeteg katéterezésénél,

- védeni a beteg bőrét,

- inkontinencia betéteket alkalmazni,

- vizelet vizsgálatát elvégezni (fehérje, genny, cukor, sűrűség),

- vizeletfelfogó eszközöket fertőtleníteni, tárolni;

reprodukciós rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.13.1.)

- a reproduktív rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a reproduktív szervrendszeri betegségben szenvedő betegek ápolása során,

- reproduktív szervrendszeri betegségben szenvedő betegek tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- előkészíteni speciális vizsgáló eljárásokhoz (eszközös feltáráshoz, citológiai vizsgálathoz),

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,

- beteg gyermekágyas ellátásában segédkezni,

- különböző fizikális gyógymódok alkalmazásában közreműködni,

- irrigálást végezni;

vérképző és immunrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.14.1.)

- a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,

- vérképző és immunrendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- sugárterápia után a bőrt ápolni,

- előkészíteni sternum punkcióhoz,

- közreműködni a betegek szomatikus előkészítésében a vérképző és immunológiai betegségekkel kapcsolatos vizsgálatokra,

- előkészíteni vércsoport meghatározáshoz,

- előkészíteni tranzfúziós terápiához, asszisztálni a bekötésnél,

- előkészíteni vérvételhez, laboratóriumi vizsgálatokhoz;

idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.15.1.)

- az idegrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni az idegrendszeri betegségekben szenvedők ápolása során,

- idegrendszeri betegségek tüneteit megfigyelni,

- segédkezni idegrendszeri vizsgálatok előkészítésében (reflexvizsgálat, érzésvizsgálat, vérvételek, liquor vizsgálat),

- lumbál punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,

- cisterna punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,

- segédkezni convuldáló beteg elsődleges ellátásában,

- segédkezni eszméletlen beteg ápolásában,

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;

pszichiátriai betegségben szenvedők ápolása során (1.1.16.1.)

- a pszichiátriai betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- pszichiátriai és szenvedélybeteg emberek személyiségfejlődésének speciális jellemzőit az ápolási tevékenység során figyelembe venni,

- klinikai ismereteit alkalmazni a pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása során,

- pszichiátriai betegségek tüneteit megfigyelni,

- segédkezni a speciális ápolási feladatok előkészítésében:

= szocioterápia,

= reszocializáció,

= gyógyszerelés,

= ECT kezelés,

- veszélyeztető (ön- és közveszélyes) állapotokat felismerni,

- közreműködni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,

- adaptációs szabadság előkészítésében részt venni,

- előkészíteni és segédkezni a pszichiátriai beteg vizsgálatában;

az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.17.1.)

- az érzékszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során,

- érzékszervi betegségek tüneteit megfigyelni,

- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,

- segédkezni érzékszervi vizsgálatoknál (látásélesség, szemfenékvizsgálat, színlátásvizsgálat, hallásvizsgálat, egyensúlyvizsgálat),

- segédkezni felső szemhéj kifordításánál,

- segédkezni kötőhártya-öblítésnél,

- segédkezni a szem kimosásánál,

- szemkötést készíteni,

- segédkezni a fül kimosásánál,

- fülkötést készíteni,

- segédkezni paracentézisnél,

- párakötést alkalmazni,

- segédkezni gyógyfürdők alkalmazásakor,

- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;

az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.18.1.)

- az endokrin betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,

- klinikai ismereteit alkalmazni az endokrin betegségekben szenvedők ápolása során,

- az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,

- diétás kezelést ismerni,

- vércukor értéket meghatározni gyorstesztekkel,

- subcután Insulin inj. beadni;

az intenzív ellátást igénylő betegek ápolása során (1.1.19.1.)

- az intenzív betegellátó osztály felépítését és szervezeti rendszerét leírni,

- intenzív szakápoló felügyelete mellett:

= intenzív ellátást igénylő felnőtt és gyermek speciális szükségletei kielégítését segíteni,

= az intenzív osztályon ápolt beteg eszközös megfigyelésében segédkezni, technikai berendezéseket felismerni,

= az intenzív ellátást igénylő állapotot felismerni;

hospice ellátás során (1.2.26.1.)

- segítséget nyújtani a terminális állapotban levő - elsősorban daganatos - betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről,

- felvilágosítást adni az érdeklődőknek a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról (palliatív osztály, hospice ház, hospice házi gondozó csoport, ápolási osztály, házi szakápolás),

- segíteni a terminális állapotban lévő beteget a szükségletei kielégítésében,

- a hospice team munkájában közreműködni,

- segíteni a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.

IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei

Iskolai végzettség: alapfokú iskolai végzettség.

Életkor: betöltött 18 életév.

Egészségi alkalmasság.

A képzés tananyagának (moduljainak) a teljesítése 2-5-ig terjedő érdemjeggyel vagy eredményes vizsgával történő lezárása, melynek összes óraszáma: 2600 óra,

kontakt elméleti és demonstrációs órák száma:
kötelezően választható órák száma:
gyakorlati órák száma:
1023
257
1320
összesen:2600

A szakmai gyakorlat területei:

A gyakorlóhely megnevezéseÓraszáma
ápolási-gondozási intézmény120
belgyógyászati osztály360
baleseti sebészeti/ortopédiai osztály80
kardiológiai osztály/részleg80
sebészeti osztály80
urológiai osztály/szakrendelő40
szülészeti-nőgyógyászati osztály80
neurológiai osztály/szakrendelő80
pszichiátriai osztály80
szemészeti osztály/szakrendelő40
fül-orr-gégészeti osztály/szakrendelő40
bőrgyógyászati osztály/szakrendelő40
központi intenzív osztály80
otthonápolási szolgálat40
hospice40
csecsemő- és gyermekosztály40
összesen:1320

A szakmai gyakorlatok során a követelmények elsajátítását a képző intézmény igazolja.

2. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll.

Az írásbeli vizsgarészen a vizsgázó elméleti tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, míg a gyakorlati vizsgarészen képességeit, elsajátított kompetenciáit méri a vizsgabizottság.

Írásbeli vizsgarész

Az írásbeli vizsgarész tételeit az Egészségügyi Minisztérium adja ki.

Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt és zártrendszerű kérdésekből álló feladatlapot oldanak meg, melynek az értékelését az Egészségügyi Minisztérium által kiadott egységes megoldókulcs alapján kell végezni. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.

Szóbeli vizsgarész

A szóbeli vizsga integrált tételsorát az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent Tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak az integráló kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére.

A szóbeli vizsga tantárgyai:

1. Az ápolás és a gondozás alapjai

2. Klinikai ápolás

A szóbeli vizsga témakörei:

1. Az ápolás és a gondozás alapjai tantárgy

a) Agondozás alapjai modul

- Az ember mint bio-pszicho-szociális lény.

- Az ember testi fejlődésének szakaszai és jellemzői.

- Az ember pszichés fejlődésének szakaszai és jellemzői.

- Gondozási célok a különböző életkorokban.

- A fogyatékosok (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos) gondozásának módszerei.

b) Az ápolás alapjai modul

- Az ápolás története.

- Ápolási filozófiák, ápolási modellek (Henderson, Orem) lényege, jellemzői.

- Az emberi szükségletrendszer jellemzői, a Maslowi hierarchia.

- Az ápolási folyamat jellegzetességei, hatása az ápolás gyakorlatára.

- A beteg tudatállapotának és viselkedésének összefüggései.

- A fájdalom keletkezése, jellemzői, nem gyógyszeres fájdalomcsillapítási eljárások.

- A terhességhez és szüléshez kapcsolódó ápolási teendők.

- A fiziológiás szükségleteket befolyásoló tényezők és hatásuk.

- Az ápoláslélektan módszerei és alkalmazásuk lehetőségei.

2. A klinikai ápolás tantárgy[3]

a) Mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása modul

- A gyulladásos eredetű mozgásszervi megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. A prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A leggyakoribb csontrendszeri kórképekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.

- A különböző traumákat szenvedett betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.

b) Akeringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A leggyakoribb gyulladásos eredetű keringési betegségekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A szívizom vérellátási zavaraiban szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.

- A leggyakoribb érrendszeri megbetegedésekben szenvedők ápolása.

- Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a keringési rendszeri megbetegedéseknél.

c) A légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik a különböző életkorban.

- A leggyakoribb allergiás kórképekben szenvedők ápolása.

- A krónikus obstruktív és restriktív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A tüdő ereinek betegségeiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

d) Azemésztőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciójuk.

- A degeneratív kórképekben szenvedők ápolása.

- A fekélybetegségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségek.

- Az ér eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.

- A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.

- A székletürítési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.

- A fertőző betegségekben szenvedők speciális ápolása, prevenciós lehetőségek a fertőzések megelőzésére, terjedésük megakadályozására.

e) Avizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A gyulladásos eredetű vizeletkiválasztó rendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.

- A vizeletkiválasztó rendszer sérüléseiben és daganatos elváltozásaiban szenvedő betegek ápolása, rehabilitációs lehetőségek,

- Az autoimmun eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.

- A veseelégtelenségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségeik.

- A kőbetegségekben szenvedők ápolása.

- A vizeletkiválasztó rendszer fejlődési rendellenességeiben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

f) A reproduktiv rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A beteg gyermekágyas ápolása.

- A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása, megelőzési lehetőségeik.

- Az allergiás eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.

- A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.

- A különböző sérülésekhez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.

g) A vérképző és immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása modul

- A leggyakoribb immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása.

- A különböző anaemiákban szenvedő betegek ápolása, megelőzésük lehetőségei.

- A leukémiás betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.

h) Az idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A környéki idegrendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása

- A gerincvelő betegségeiben szenvedők ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.

- A különböző rendszerbetegségekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.

- Az idegrendszer gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.

- A fájdalomszindrómákhoz kapcsolódó ápolási feladatok.

- A térszűkítő folyamatokhoz kapcsolódó ápolási feladatok.

- Az epilepsziás beteg ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.

- A fokális neurológiai tüneteket okozó zavarokhoz kapcsolódó ápolási feladatok. Rehabilitációs lehetőségeik.

- A sclerosis multiplexben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.

- A degeneratív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A tudatzavarokban szenvedők ápolása.

- Az alvászavarokban szenvedők ápolási lehetőségei.

i) Pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása modul

- A lelki működési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A schizophreniában szenvedők ápolása.

- Az affektív kórképekben szenvedők ápolása.

- A paranoiás betegek ápolása.

- A szenvedélybetegségekben szenvedők ápolása.

- A személyiségzavarokban szenvedők ápolása.

- A szorongásos zavarokban szenvedők ápolása.

- A mentális retardációban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A gerontopszichiátriai kórképekben szenvedők ápolása.

j) Az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása modul

- A szem gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.

- A szem sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

- A fül gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.

- A fül sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.

- A fül daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása.

- A bőr mikroorganizmusok által okozott betegségeihez kapcsolódó ápolási feladatok

- A bőr allergiás megbetegedéseiben szenvedők ápolása,

- A bőr daganatos megbetegedéseiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.

k) Az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul

- Az endokrin rendszer rendellenes működésében szenvedők ápolása.

- A diabetes mellitusban szenvedő betegek ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek. Diétás kezelés.

- Az endokrin mirigyek daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.

l) A hospice ismeretek modul

- Segítségnyújtás, tanácsadás a terminális állapotban levő - elsősorban daganatos - betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről.

- Az érdeklődők felvilágosítása a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról.

- A terminális állapotban lévő beteg segítése szükségletei kielégítésében.

- Közreműködés a hospice team munkájában.

- Segítségadás a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.

A szóbeli vizsgán a vizsgázó verbális kommunikatív, kombinatív és integráló képességeit méri a bizottság.

Gyakorlati vizsgarész

A gyakorlati feladatokat a III. pontban foglaltak alapján a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze, és a szakmai vizsga elnöke hagyja jóvá. A gyakorlati kérdések az ápolási feladatok köréből klinikai környezetben valós vagy szituatív helyzeteket, (feladatokat, folyamatokat) dolgoznak fel, melyek alkalmasak a vizsgázók kompetenciáinak a megítélésre.

Agyakorlati vizsgán a vizsgázó problémamegoldó, szenzoros és verbális kommunikatív, együttműködési, empátiás, logikai és együttműködési képességeit értékeli a bizottság.

3. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot.

A szakmai gyakorlati osztályzatot a szakmai gyakorlati vizsgán nyújtott teljesítménye alapján kell megállapítani.

A szakmai elmélet osztályzata a szóbeli és az írásbeli vizsgarész érdemjegyének átlagolásával kerül megállapításra. Tört érték esetén az elméleti osztályzatot a vizsgabizottság az összteljesítmény figyelembevételével a szóbeli vagy az írásbeli jegy felé kerekíti. Eredménytelennek kell tekinteni a szakmai elméleti vizsgát, ha a jelölt bármelyik elméleti vizsgarészből elégtelen osztályzatot kap.

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak alapján adható.

IV. Egyéb tudnivalók

Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó "Ápolási asszisztens" szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít.

A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók.

Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek, valamint a moduláris programjának bevezetése az Országos Képzési Jegyzékről szóló 27/2001. (VII. 27.) OM rendelet 3. § alapján történik.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 5. § 146. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[2] A zárójelben szereplő számok a modulbank azonosító kódjait tartalmazzák.

[3] A különböző szervrendszerek betegségeiben szenvedők ápolása kapcsán az adott szervrendszer anatómiai, kórtani és klinikai vonatkozásaira, is ki kell térni a szóbeli vizsga kérdéseinek megfogalmazása során.

Tartalomjegyzék