22/2002. (V. 3.) EüM rendelet
az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom meg.
2. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2) A mellékletben kiadott követelmények alapján iskolai rendszerű nappali szakképzés a 2002/2003-as tanévtől indítható.
(3)[1]
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 22/2002. (V. 3.) EüM rendelethez
JEGYZÉK
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerint kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sor- szám | OKJ azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszáma | Meg-jegyzés |
2. | 31 5012 01 | Ápolási asszisztens | A rendelet hatálybalépésé-nek időpontja | Visszavonásig | Külön rendelkezés szerint | 20024/2002 |
A 22/2002. (V. 3.) EüM rendelet melléklete 2. sorszám alatt kiadott, ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgáztatási követelményei
I.A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. A szakképesítés azonosító száma: 31 5012 01
2. A szakképesítés megnevezése: ápolási asszisztens
3. A szakképzés formája: iskolai rendszerű és iskolarendszeren kívüli, moduláris rendszerű szakképzés
II.A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör, foglalkozás | |
FEOR száma | FEOR megnevezése |
3239 | Ápolási asszisztens |
2. A munkaterület rövid, jellemző leírása
Az ápolási asszisztens az ápolói munkacsoport tagja. Tevékenysége során elvégzi a rábízott betegek ápolásával kapcsolatos alapápolási feladatokat. Ezen belül segíti a különböző életkorú beteg/egészséges embert fiziológiás és magasabb rendű szükségletei kielégítésében. A beteg állapotának és igényeinek megfelelően segítséget nyújt a mozgásban, pihenésben, táplálkozásban, higiénében, a kiválasztási funkciók, megfelelő testhőmérséklet megtartásában és az oxigénszükséglet biztosításában.
Előkészíti a szükséges eszközöket a különböző eszközös és laboratóriumi vizsgálatokhoz, valamint a diagnosztikus és terápiás beavatkozásokhoz.
Segédkezik a laboratóriumi és eszközös vizsgálatok kivitelezésében. Segítséget nyújt a diagnosztikus és terápiás eljárások kivitelezésénél az ápolónak/orvosnak.
Munkáját az ápolási folyamat alapelvei szerint szervezi.
Biztonságos ápolási környezetet teremt, a szabályoknak megfelelően kezeli a fertőző anyagokat, eszközöket. Tárolja az ápolást segítő eszközöket, textíliákat, kötszereket.
Ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre elvégzi a gyógyszereléssel kapcsolatos feladatokat a szájon át, bőrön át, nyálkahártyán át adható gyógyszerek vonatkozásában, valamint subcután Insulin injekciót ad.
Megfigyeli és értelmezi a beteg tüneteit, jelzi a fiziológiástól eltérőket. Munkája során alkalmazza fiziológiai, kórélettani és klinikai ismereteit.
Az ápolási csoport tagjaként részt vesz - a különböző életkorú - rászorulók gondozásában.
Kommunikál a beteggel, hozzátartozókkal és az ápolási csoport tagjaival Vezeti a munkájával kapcsolatos ápolási dokumentációt.
Ellátja a halottal kapcsolatos teendőket.
Szükség esetén a balesetet szenvedőt elsősegélyben részesíti.
Alkalmazza az orvosi szakkifejezéseket szóban és írásban. Informatikai és információközlő eszközöket alkalmaz.
Munkáját az ápoláslélektan és ápolásetika alapelvei szerint végzi.
Folyamatosan fejleszti ismereteit.
Munkavégzése során betartja a munkavédelmi, tűz- és balesetvédelmi szabályokat.
A szakképesítéssel betölthető munkakörök és szakterületek
a) egészségügyi szolgáltatás:
- kórházak különböző osztályain,
- egyéb fekvőbeteg-ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál,
- ápolási intézetben;
b) szociális szolgáltatás:
- házi segítségnyújtás területén,
- idősek klubjában,
- gondozási központban,
- fogyatékosok nappali intézményében,
- pszichiátriai és szenvedélybetegek nappali intézményében,
- bentlakást nyújtó intézményben,
- lakóotthonban.
3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések
A szakképesítéssel rokon szakképesítések | ||
azonosító szám | megnevezés | FEOR szám |
33 8933 02 | Szociális gondozó és ápoló | 3313 |
52 5012 01 | Mentőápoló | 3212 |
54 5012 01 | Ápoló | 3211 |
54 5012 02 | Csecsemő- és gyermekápoló | 3211 |
54 5012 03 | Klinikai szakápoló: | 3212 |
gyermek intenzív terápiás | ||
szakápoló, | ||
intenzív terápiás betegellátó, | ||
szakápoló, | ||
nefrológiai szakápoló, | ||
geriátriai szakápoló, | ||
onkológiai szakápoló, | ||
pszichiátriai és mentál- | ||
higiénés szakápoló, | ||
körzeti/közösségi szakápoló, | ||
diabetológiai szakápoló, | ||
hospice szakápoló | ||
és koordinátor | ||
55 5015 01 | Szülésznő | 3242 |
III.A szakképesítés szakmai követelményei
A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények:
Az ápolási asszisztens legyen képes
társadalom ismeretei alapján (0.1.1.1.)[2]
- a magyar társadalomban megjelenő legjellemzőbb szocio-kulturális eltéréseket munkája során figyelembe venni,
- eligazodni az egészségügyi ellátórendszer felépítésében és szervezetében,
- jellemezni az idősek mai társadalmi helyzetét és annak problematikáját,
- jellemezni a fogyatékkal élő emberek mai társadalmi helyzetét,
- megismerni a deviancia fogalomkörébe tartozó jelenségeket, fogalmakat,
- meghatározni a szociális gondoskodás formáit és intézményeit,
- az egészségügyi és a szociális jogi szabályozás alapelveit munkája során alkalmazni,
- munkáját a társadalmi etikett és etikai normák szerint végezni,
- a beteggel kapcsolatos információkat megőrizni,
- a gazdálkodás alapelveit alkalmazni,
- munkavállalóként jogait érvényesíteni,
- a beteg személyi tulajdonának védelmét biztosítani, leltárt készíteni,
- az ápolási csoport tagjaként közreműködni a betegellátás minőségének fejlesztésében,
- a beteget segíteni a kulturális szokásainak fenntartásában,
- a beteget segíteni az egészségügyi ellátórendszerben való tájékozódásban;
az egészséges ember vonatkozásában (0.1.2.1.)
- az egészség fogalmát értelmezni, befolyásoló tényezőit megfigyelni,
- az egészséget, mint értéket közvetíteni önmaga és a környezete számára,
- az egészség és az egészségkultúra összefüggéseit megfigyelni,
- tevékenysége során az emberi szervezet működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni,
- közreműködni az egészséget érintő tájékoztatásban és az erre vonatkozó előírások betartásában,
- a szűrővizsgálatok jelentőségét ismertetni,
- az egészséges várandós nő életvitelével, életmódjával kapcsolatos ápolási feladatok elvégezésében segédkezni,
- gyermekágyast ápolni,
- a terhesség valószínű jeleit felismerni,
- a szülés megindulását felismerni,
- újszülött ellátásában segédkezni,
- az ember és környezete kölcsönhatását felismerni,
- közreműködni a közegészségtani ismeretei alapján az egészséges környezet kialakításában,
- munkája során az ember pszichés működésével kapcsolatos ismereteit alkalmazni;
általános klinikai ismeretek alapján (0.1.3.1.)
- alapfokon elsősegélyt nyújtani,
- eszköz nélkül (BLS) szabályainak megfelelően újraéleszteni,
- vérzést, sebeket, hőhatás okozta sérüléseket, töréseket, elsődlegesen ellátni,
- heveny rosszullétek, eszméletlenséggel járó állapotok esetén a heveny életveszélyt elhárítani,
- a sérültet pozicionálni, a helyszínt biztosítani, mentőszolgálatot értesíteni,
- a különböző kórfolyamatok kialakulását leírni szervrendszerek szerint,
- a kórfolyamatokhoz kapcsolódó tüneteket felismerni,
- a járványok terjedésének megakadályozásához és a fertőzések megelőzéséhez szükséges szabályokat betartani,
- gyógyszerformákat felismerni,
- a szervezet védekező reakcióit leírni,
- a diétás kezelések alapelveit alkalmazni;
kommunikációs ismeretei alapján (0.1.4.1.)
- kapcsolatot teremteni a beteggel és a hozzátartozóival, az ápolási csoport tagjaival,
- információt adni verbális és non verbális jelekkel,
- információkat fogadni, értelmezni, felvenni, regisztrálni,
- az orvosi latin alapszabályait alkalmazni a munkavégzésével összefüggő verbális és írásos kommunikáció során,
- az információközlés mindennapos eszközeit használni:
= telefon, fax, személyhívó,
= beteghívó rendszerek,
= személyi riasztó és jelző rendszerek;
- az információk titkosságát megőrizni, az adatok védelmét biztosítani;
személyiségfejlesztési gyakorlata alapján (1.1.5.1)
- az aktív meghallgatás technikáját alkalmazni,
- empátiás viselkedést tanúsítani a beteggel és hozzátartozóival szemben,
- a beteget segíteni a realitásra való törekvésben,
- segíteni a rekreációs folyamatban,
- énvédő technikáit tudatosan fejleszteni és alkalmazni.;
gondozási alapismeretei vonatkozásában (1.1.6.1.)
- a különböző életkorokhoz kapcsolódó gondozási célokat meghatározni,
- a különböző életkorú (egészséges) embert segíteni:
= mozgásában,
= higiénés szükségletei kielégítésében,
= pihenésében,
= táplálkozásában,
= vizelet és széklet ürítésében,
= öltözködésében;
- a testméreteket mérni,
- az inkontinens beteg ápolására szolgáló eszközöket alkalmazni,
- a fogyatékos ember életvitelét segíteni (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos):
= higiénés szükségletei kielégítésében,
= pihenésében,
= táplálkozásában,
= vizelet és széklet ürítésében,
= öltözködésében,
= kommunikációjában;
- az ember szomatikus és pszichés fejlődési jellemzőit a gondozási feladatok kivitelezése során figyelembe venni;
az ápolási alapismeretei alapján (1.1.7.1.)
- az ápolás elméleteket és protokolokat alkalmazni az ápolási tevékenységek során,
- közreműködni az ápolási folyamat megvalósításában,
- a különböző életkorú beteg szükségleteinek kielégítését segíteni,
- segédkezni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,
- az ápolási tevékenységét szakszerűen dokumentálni,
- testtömeget, testmagasságot és körfogatot mérni,
- vérnyomást, testhőmérsékletet mérni, pulzust, légzést számolni,
- köhögést, köpetet megfigyelni és a köpetet kezelni,
- hányadékot megfigyelni és kezelni,
- vizeletet megfigyelni, gyűjteni, középsugaras vizeletet venni, gyorsteszteket alkalmazni,
- székletet megfigyelni és a mintavételt elvégezni,
- a beteget megfelelően fektetni, hely- és helyzetváltoztatását segíteni, öltöztetni, vetkőztetni,
- ágyazni, ágyneműt cserélni
- a beteg mozgatásában közreműködni,
- a beteg mozgatását segítő eszközöket alkalmazni,
- közreműködni decubitus megelőzésében, kezelésében,
- kényelmi eszközöket használni,
- a beteg alvását megfigyelni,
- a fájdalmat megfigyelni,
- a beteg tudatállapotát megfigyelni,
- a gyermek bántalmazását, illetve elhanyagolását felismerni,
- a beteg testét tisztántartani,
- segédkezni inkontinens beteg ápolásában,
- borogatásokat alkalmazni,
- hőterápiát alkalmazni,
- fizikális lázcsillapítást kivitelezni,
- a beteget segíteni a táplálkozásban,
- tisztítóbeöntést adni,
- segédkezni a beszáradt széklet eltávolításánál,
- katéterezéshez előkészíteni,
- segédkezni katéterezésnél,
- váladékfelfogó eszközöket alkalmazni,
- kéz-, eszköz- és felületfertőtlenítést végezni,
- szennyezett, fertőzött anyagokat kezelni, tárolni,
- steril eszközöket használni,
- esztétikus környezetet biztosítani,
- ápolói felügyelet mellett, írásos orvosi elrendelésre gyógyszert bevinni bőr- és nyálkahártyákon át, testüregekbe, Insulin inj. subcutan beadni,
- előkészíteni injekciózáshoz,
- infúziós és tranzfúziós terápiához előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
- segédkezni kötözésnél,
- előkészíteni vérvételhez,
- testhőmérsékletet mérni,
- halott körüli teendőket ellátni,
- biztonságos környezet kialakításában közreműködni, a tűzvédelmi és munkavédelmi szabályokat betartani,
- az ápolás lélektani ismereteit alkalmazni az ápolás során,
- az ápolásetikai normákat betartani a tevékenysége során;
mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során (1.1.8.1.)
- a mozgásszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása során,
- a mozgásszervi betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteg mobilizációs programjában részt venni,
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- előkészíteni, segédkezni ízületi punkciónál:
= hűtőzselét alkalmazni,
= ápolási feladatok ellátásában segédkezni rögzítő eszközök (gipsz, végtag ortézisek) alkalmazásával kapcsolatosan;
- segédkezni a betegnek a mozgásban: járókeret, mankó, bot használatánál, végtag protézisek, ortopédiai cipő használatánál,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni, elhelyezni,
- segédkezni extensiók kivitelezésében;
keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.9.1.)
- a keringési rendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a keringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,
- a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- rugalmas pólyát és harisnyát felhelyezni,
- előkészíteni a keringési rendszer vizsgáló eljárásaiban,
- segédkezni a szív és érrendszeri betegségek műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- borogatásokat alkalmazni,
- testsúlyt mérni,
- vizelet mennyiségét mérni,
- a keringési rendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- segédkezni gyógyszeres terápiában,
- segédkezni a lábápolásban,
- gangrénás végtagú beteg ápolásában segédkezni,
- előkészíteni vérvételekhez,
- közreműködni a mobilizálásban;
légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.10.1.)
- a légzőrendszer betegségeiben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a légzőszervi betegségben szenvedők ápolása során,
- légzőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- előkészíteni és a légzőrendszer vizsgálata során (légzésfunkciós vizsgálatok, mellkascsapolás, garat-gége tükrözés) segédkezni,
- O2 terápiát előkészíteni,
- inhaláltatni,
- légzőtornában segédkezni,
- előkészíteni légúti váladék leszívásához,
- tracheostomás kanült tisztítani,
- párásítani a levegőt,
- köpetet felfogni és megfigyelni,
- segédkezni fertőző légzőszervi betegségben szenvedő beteg ápolásánál,
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- fektetéses drenázst kivitelezni,
- előkészíteni, allergiás bőrpróbákhoz;
emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során (1.1.11.1.)
- az emésztőszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni az emésztőrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,
- emésztőszervi betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- a beteget megfelelően fektetni az eszközös vizsgálatokhoz (endoszkópos vizsgálatokhoz, szondázáshoz, has-punkcióhoz, rtg. vizsgálatokhoz, UH vizsgálathoz),
- előkészíteni, a vizsgáló eljárásokhoz (gyomorszondázáshoz, duodénum szondázáshoz),
- előkészíteni gyomormosáshoz,
- előkészíteni haspunkcióhoz,
- előkészíteni parenterális tápláláshoz,
- segédkezni a stoma ellátásában,
- segédkezni Kher-csőves beteg ápolásában,
- előkészíteni gyomorleszíváshoz, segédkezni a kivitelezésében,
- emésztőrendszeri fertőző betegségben szenvedő beteg ápolásában segédkezni,
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- segédkezni a gyomorsipoly gondozásában;
vizelelkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.12.1.)
- a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek a kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a vizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során,
- a vizeletkiválasztó rendszeri betegségben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- a beteget megfelelően fektetni eszközös vizsgálatokhoz (cisztoszkópos, rtg., UH, CT),
- kondom katétert felhelyezni,
- segédkezni hőterápiás eljárások kivitelezésében (langyos fürdő, hűtő fürdő, termofor, jégtömlő alkalmazása),
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- vizeletet venni vizsgálatokhoz,
- előkészíteni hólyagkatéterezéshez,
- segédkezni férfi és nőbeteg katéterezésénél,
- védeni a beteg bőrét,
- inkontinencia betéteket alkalmazni,
- vizelet vizsgálatát elvégezni (fehérje, genny, cukor, sűrűség),
- vizeletfelfogó eszközöket fertőtleníteni, tárolni;
reprodukciós rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.13.1.)
- a reproduktív rendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a reproduktív szervrendszeri betegségben szenvedő betegek ápolása során,
- reproduktív szervrendszeri betegségben szenvedő betegek tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- előkészíteni speciális vizsgáló eljárásokhoz (eszközös feltáráshoz, citológiai vizsgálathoz),
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában,
- beteg gyermekágyas ellátásában segédkezni,
- különböző fizikális gyógymódok alkalmazásában közreműködni,
- irrigálást végezni;
vérképző és immunrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.14.1.)
- a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a vérképző és immunrendszeri betegségben szenvedők ápolása során,
- vérképző és immunrendszeri betegségek jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- sugárterápia után a bőrt ápolni,
- előkészíteni sternum punkcióhoz,
- közreműködni a betegek szomatikus előkészítésében a vérképző és immunológiai betegségekkel kapcsolatos vizsgálatokra,
- előkészíteni vércsoport meghatározáshoz,
- előkészíteni tranzfúziós terápiához, asszisztálni a bekötésnél,
- előkészíteni vérvételhez, laboratóriumi vizsgálatokhoz;
idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.15.1.)
- az idegrendszeri betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni az idegrendszeri betegségekben szenvedők ápolása során,
- idegrendszeri betegségek tüneteit megfigyelni,
- segédkezni idegrendszeri vizsgálatok előkészítésében (reflexvizsgálat, érzésvizsgálat, vérvételek, liquor vizsgálat),
- lumbál punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
- cisterna punkcióhoz előkészíteni, segédkezni a kivitelezésnél,
- segédkezni convuldáló beteg elsődleges ellátásában,
- segédkezni eszméletlen beteg ápolásában,
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;
pszichiátriai betegségben szenvedők ápolása során (1.1.16.1.)
- a pszichiátriai betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- pszichiátriai és szenvedélybeteg emberek személyiségfejlődésének speciális jellemzőit az ápolási tevékenység során figyelembe venni,
- klinikai ismereteit alkalmazni a pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása során,
- pszichiátriai betegségek tüneteit megfigyelni,
- segédkezni a speciális ápolási feladatok előkészítésében:
= szocioterápia,
= reszocializáció,
= gyógyszerelés,
= ECT kezelés,
- veszélyeztető (ön- és közveszélyes) állapotokat felismerni,
- közreműködni a beteg felvételénél és elbocsátásánál,
- adaptációs szabadság előkészítésében részt venni,
- előkészíteni és segédkezni a pszichiátriai beteg vizsgálatában;
az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.17.1.)
- az érzékszervi betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása során,
- érzékszervi betegségek tüneteit megfigyelni,
- a beteget a betegségének megfelelő módon fektetni,
- segédkezni érzékszervi vizsgálatoknál (látásélesség, szemfenékvizsgálat, színlátásvizsgálat, hallásvizsgálat, egyensúlyvizsgálat),
- segédkezni felső szemhéj kifordításánál,
- segédkezni kötőhártya-öblítésnél,
- segédkezni a szem kimosásánál,
- szemkötést készíteni,
- segédkezni a fül kimosásánál,
- fülkötést készíteni,
- segédkezni paracentézisnél,
- párakötést alkalmazni,
- segédkezni gyógyfürdők alkalmazásakor,
- segédkezni műtéti előkészítésében és a műtéten átesett beteg ápolásában;
az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása során (1.1.18.1.)
- az endokrin betegségben szenvedő felnőtt és gyermek speciális szükségleteinek kielégítését segíteni,
- klinikai ismereteit alkalmazni az endokrin betegségekben szenvedők ápolása során,
- az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők jellegzetes tüneteit megfigyelni,
- diétás kezelést ismerni,
- vércukor értéket meghatározni gyorstesztekkel,
- subcután Insulin inj. beadni;
az intenzív ellátást igénylő betegek ápolása során (1.1.19.1.)
- az intenzív betegellátó osztály felépítését és szervezeti rendszerét leírni,
- intenzív szakápoló felügyelete mellett:
= intenzív ellátást igénylő felnőtt és gyermek speciális szükségletei kielégítését segíteni,
= az intenzív osztályon ápolt beteg eszközös megfigyelésében segédkezni, technikai berendezéseket felismerni,
= az intenzív ellátást igénylő állapotot felismerni;
hospice ellátás során (1.2.26.1.)
- segítséget nyújtani a terminális állapotban levő - elsősorban daganatos - betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről,
- felvilágosítást adni az érdeklődőknek a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról (palliatív osztály, hospice ház, hospice házi gondozó csoport, ápolási osztály, házi szakápolás),
- segíteni a terminális állapotban lévő beteget a szükségletei kielégítésében,
- a hospice team munkájában közreműködni,
- segíteni a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.
IV. A szakképesítés vizsgakövetelményei
1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei
Iskolai végzettség: alapfokú iskolai végzettség.
Életkor: betöltött 18 életév.
Egészségi alkalmasság.
A képzés tananyagának (moduljainak) a teljesítése 2-5-ig terjedő érdemjeggyel vagy eredményes vizsgával történő lezárása, melynek összes óraszáma: 2600 óra,
kontakt elméleti és demonstrációs órák száma: kötelezően választható órák száma: gyakorlati órák száma: | 1023 257 1320 |
összesen: | 2600 |
A szakmai gyakorlat területei:
A gyakorlóhely megnevezése | Óraszáma |
ápolási-gondozási intézmény | 120 |
belgyógyászati osztály | 360 |
baleseti sebészeti/ortopédiai osztály | 80 |
kardiológiai osztály/részleg | 80 |
sebészeti osztály | 80 |
urológiai osztály/szakrendelő | 40 |
szülészeti-nőgyógyászati osztály | 80 |
neurológiai osztály/szakrendelő | 80 |
pszichiátriai osztály | 80 |
szemészeti osztály/szakrendelő | 40 |
fül-orr-gégészeti osztály/szakrendelő | 40 |
bőrgyógyászati osztály/szakrendelő | 40 |
központi intenzív osztály | 80 |
otthonápolási szolgálat | 40 |
hospice | 40 |
csecsemő- és gyermekosztály | 40 |
összesen: | 1320 |
A szakmai gyakorlatok során a követelmények elsajátítását a képző intézmény igazolja.
2. A szakmai vizsga részei
A szakmai vizsga írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgarészből áll.
Az írásbeli vizsgarészen a vizsgázó elméleti tudását (kognitív ismereteit), a szóbeli vizsgarészen integrált ismereteit, míg a gyakorlati vizsgarészen képességeit, elsajátított kompetenciáit méri a vizsgabizottság.
Írásbeli vizsgarész
Az írásbeli vizsgarész tételeit az Egészségügyi Minisztérium adja ki.
Az írásbeli vizsgán a vizsgázók nyílt és zártrendszerű kérdésekből álló feladatlapot oldanak meg, melynek az értékelését az Egészségügyi Minisztérium által kiadott egységes megoldókulcs alapján kell végezni. Az írásbeli vizsga feladatai felölelik a teljes tananyagot, a III. pontban meghatározott követelményeket. A feladatok megoldására 180 perc áll a vizsgázók rendelkezésére.
Szóbeli vizsgarész
A szóbeli vizsga integrált tételsorát az Egészségügyi Minisztérium gondozásában megjelent Tételsor összesítő tartalmazza. A vizsgázóknak az integráló kérdések megválaszolására maximálisan 15 perc áll a rendelkezésére.
A szóbeli vizsga tantárgyai:
1. Az ápolás és a gondozás alapjai
2. Klinikai ápolás
A szóbeli vizsga témakörei:
1. Az ápolás és a gondozás alapjai tantárgy
a) Agondozás alapjai modul
- Az ember mint bio-pszicho-szociális lény.
- Az ember testi fejlődésének szakaszai és jellemzői.
- Az ember pszichés fejlődésének szakaszai és jellemzői.
- Gondozási célok a különböző életkorokban.
- A fogyatékosok (mozgási, hallási, látási, értelmi fogyatékos) gondozásának módszerei.
b) Az ápolás alapjai modul
- Az ápolás története.
- Ápolási filozófiák, ápolási modellek (Henderson, Orem) lényege, jellemzői.
- Az emberi szükségletrendszer jellemzői, a Maslowi hierarchia.
- Az ápolási folyamat jellegzetességei, hatása az ápolás gyakorlatára.
- A beteg tudatállapotának és viselkedésének összefüggései.
- A fájdalom keletkezése, jellemzői, nem gyógyszeres fájdalomcsillapítási eljárások.
- A terhességhez és szüléshez kapcsolódó ápolási teendők.
- A fiziológiás szükségleteket befolyásoló tényezők és hatásuk.
- Az ápoláslélektan módszerei és alkalmazásuk lehetőségei.
2. A klinikai ápolás tantárgy[3]
a) Mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása modul
- A gyulladásos eredetű mozgásszervi megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. A prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A leggyakoribb csontrendszeri kórképekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
- A különböző traumákat szenvedett betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
b) Akeringési rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A leggyakoribb gyulladásos eredetű keringési betegségekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A szívizom vérellátási zavaraiban szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a különböző életkorokban.
- A leggyakoribb érrendszeri megbetegedésekben szenvedők ápolása.
- Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek a keringési rendszeri megbetegedéseknél.
c) A légzőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedő betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik a különböző életkorban.
- A leggyakoribb allergiás kórképekben szenvedők ápolása.
- A krónikus obstruktív és restriktív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A tüdő ereinek betegségeiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
d) Azemésztőrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciójuk.
- A degeneratív kórképekben szenvedők ápolása.
- A fekélybetegségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségek.
- Az ér eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
- A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
- A székletürítési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
- A fertőző betegségekben szenvedők speciális ápolása, prevenciós lehetőségek a fertőzések megelőzésére, terjedésük megakadályozására.
e) Avizeletkiválasztó rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A gyulladásos eredetű vizeletkiválasztó rendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.
- A vizeletkiválasztó rendszer sérüléseiben és daganatos elváltozásaiban szenvedő betegek ápolása, rehabilitációs lehetőségek,
- Az autoimmun eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
- A veseelégtelenségben szenvedők ápolása, prevenciós lehetőségeik.
- A kőbetegségekben szenvedők ápolása.
- A vizeletkiválasztó rendszer fejlődési rendellenességeiben szenvedők ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
f) A reproduktiv rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A beteg gyermekágyas ápolása.
- A fejlődési rendellenességekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A gyulladásos eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása, megelőzési lehetőségeik.
- Az allergiás eredetű megbetegedésekben szenvedők ápolása.
- A daganatos megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
- A különböző sérülésekhez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
g) A vérképző és immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása modul
- A leggyakoribb immunrendszeri betegségekben szenvedők ápolása.
- A különböző anaemiákban szenvedő betegek ápolása, megelőzésük lehetőségei.
- A leukémiás betegek ápolása. Prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
h) Az idegrendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A környéki idegrendszer megbetegedéseiben szenvedők ápolása
- A gerincvelő betegségeiben szenvedők ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.
- A különböző rendszerbetegségekben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
- Az idegrendszer gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
- A fájdalomszindrómákhoz kapcsolódó ápolási feladatok.
- A térszűkítő folyamatokhoz kapcsolódó ápolási feladatok.
- Az epilepsziás beteg ápolása. Rehabilitációs lehetőségek.
- A fokális neurológiai tüneteket okozó zavarokhoz kapcsolódó ápolási feladatok. Rehabilitációs lehetőségeik.
- A sclerosis multiplexben szenvedők ápolása, rehabilitációs lehetőségeik.
- A degeneratív megbetegedésekben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A tudatzavarokban szenvedők ápolása.
- Az alvászavarokban szenvedők ápolási lehetőségei.
i) Pszichiátriai betegségekben szenvedők ápolása modul
- A lelki működési zavarokban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A schizophreniában szenvedők ápolása.
- Az affektív kórképekben szenvedők ápolása.
- A paranoiás betegek ápolása.
- A szenvedélybetegségekben szenvedők ápolása.
- A személyiségzavarokban szenvedők ápolása.
- A szorongásos zavarokban szenvedők ápolása.
- A mentális retardációban szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A gerontopszichiátriai kórképekben szenvedők ápolása.
j) Az érzékszervek betegségeiben szenvedők ápolása modul
- A szem gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
- A szem sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
- A fül gyulladásos eredetű megbetegedéseiben szenvedők ápolása.
- A fül sérüléseihez kapcsolódó ápolási feladatok, prevenciós és rehabilitációs lehetőségeik.
- A fül daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása.
- A bőr mikroorganizmusok által okozott betegségeihez kapcsolódó ápolási feladatok
- A bőr allergiás megbetegedéseiben szenvedők ápolása,
- A bőr daganatos megbetegedéseiben szenvedők ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek.
k) Az endokrin rendszer betegségeiben szenvedők ápolása modul
- Az endokrin rendszer rendellenes működésében szenvedők ápolása.
- A diabetes mellitusban szenvedő betegek ápolása, prevenciós és rehabilitációs lehetőségek. Diétás kezelés.
- Az endokrin mirigyek daganatos elváltozásaiban szenvedők ápolása, megelőzésük lehetőségei.
l) A hospice ismeretek modul
- Segítségnyújtás, tanácsadás a terminális állapotban levő - elsősorban daganatos - betegeknek, illetve hozzátartozóiknak a hospice elérési lehetőségeiről.
- Az érdeklődők felvilágosítása a hospice működéséről, lehetőségeiről, a különböző szervezeti formákról.
- A terminális állapotban lévő beteg segítése szükségletei kielégítésében.
- Közreműködés a hospice team munkájában.
- Segítségadás a terminális állapotban lévő beteg és hozzátartozói lelki-érzelmi igényeinek kielégítésében.
A szóbeli vizsgán a vizsgázó verbális kommunikatív, kombinatív és integráló képességeit méri a bizottság.
Gyakorlati vizsgarész
A gyakorlati feladatokat a III. pontban foglaltak alapján a szakmai vizsgát szervező intézmény állítja össze, és a szakmai vizsga elnöke hagyja jóvá. A gyakorlati kérdések az ápolási feladatok köréből klinikai környezetben valós vagy szituatív helyzeteket, (feladatokat, folyamatokat) dolgoznak fel, melyek alkalmasak a vizsgázók kompetenciáinak a megítélésre.
Agyakorlati vizsgán a vizsgázó problémamegoldó, szenzoros és verbális kommunikatív, együttműködési, empátiás, logikai és együttműködési képességeit értékeli a bizottság.
3. A szakmai vizsga értékelése
A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot.
A szakmai gyakorlati osztályzatot a szakmai gyakorlati vizsgán nyújtott teljesítménye alapján kell megállapítani.
A szakmai elmélet osztályzata a szóbeli és az írásbeli vizsgarész érdemjegyének átlagolásával kerül megállapításra. Tört érték esetén az elméleti osztályzatot a vizsgabizottság az összteljesítmény figyelembevételével a szóbeli vagy az írásbeli jegy felé kerekíti. Eredménytelennek kell tekinteni a szakmai elméleti vizsgát, ha a jelölt bármelyik elméleti vizsgarészből elégtelen osztályzatot kap.
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, felmentés a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak alapján adható.
IV. Egyéb tudnivalók
Az eredményes szakmai vizsga után a vizsgázó "Ápolási asszisztens" szakképesítést kap, amit a vizsgázó nevére kiállított "Bizonyítvány" tanúsít.
A szakmai vizsga előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 26/2001. (VII. 27.) OM rendeletben foglaltak az irányadók.
Az ápolási asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményeinek, valamint a moduláris programjának bevezetése az Országos Képzési Jegyzékről szóló 27/2001. (VII. 27.) OM rendelet 3. § alapján történik.
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 5. § 146. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[2] A zárójelben szereplő számok a modulbank azonosító kódjait tartalmazzák.
[3] A különböző szervrendszerek betegségeiben szenvedők ápolása kapcsán az adott szervrendszer anatómiai, kórtani és klinikai vonatkozásaira, is ki kell térni a szóbeli vizsga kérdéseinek megfogalmazása során.