Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

281/2002. (XII. 21.) Korm. rendelet

a villamosenergia-rendszer jelentős zavara és a villamosenergia-ellátási válsághelyzet esetén szükséges intézkedésekről

A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény (a továbbiakban: VET) 4. §-ának m) pontjában kapott felhatalmazás alapján -figyelemmel a 107. § (2) bekezdésében foglaltakra is - a Kormány a következőket rendeli el:

Értelmező rendelkezések

1. §

E rendelet alkalmazásában:

1. villamosenergia-rendszer jelentős zavara: a VET 107. §-ának (1) bekezdése alapján a villamosenergia-ellátási szabályzatokban meghatározott esemény (a továbbiakban: jelentős zavar);

2. villamosenergia-ellátási válsághelyzet veszélye: e rendelet 16. §-ának (1) és 17. §-ának (1) bekezdésében meghatározott esemény (a továbbiakban: válsághelyzet veszélye);

3. villamosenergia-ellátási válsághelyzet: a VET 108. §-ának (1) bekezdésében1 meghatározott esemény (a továbbiakban: válsághelyzet);

4. villamosenergia-krízis: a jelentős zavar, a válsághelyzet veszélye, valamint a válsághelyzet;

5. erőművi tartalék: a rendszerirányítási tevékenység engedélyese által a központi wattos teljesítmény szabályozása keretében percenként figyelt tartalék kategóriák közül a maximális, időkorlát nélküli forgótartaléknak és az összes indítható gép maximális szabályozási teljesítmény határának az összege, az import villamos teljesítmény figyelembevételével;

6. rotációs kikapcsolás elve: a villamosenergia-fogyasztók különböző csoportjainak különböző időben, az egyenlő elbánás elvén és az indokolatlan megkülönböztetés tilalmának elvén történő kikapcsolása a villamos energia forrásoldal és a fogyasztás egyensúlyának megőrzése céljából;

7. Rotációs Kikapcsolási Rend (a továbbiakban: RKR): a villamosenergia-fogyasztók különböző csoportjainak a villamos energia forrásoldal és a fogyasztás egyensúlyának megőrzése céljából a villamosenergia-hiánnyal arányos kikapcsolását és a kikapcsolásának gyakoriságát, fokozatait meghatározó eljárás;

8. védett fogyasztó: villamos energia krízis esetén a társadalom működéséhez szükséges alapvető fontosságú fogyasztók - ideértve a létfontosságú fogyasztókat is - e tevékenységi körük tekintetében, melyeknek villamosenergia-ellátását a krízis esetén lehetőség szerint legtovább kell biztosítani, így különösen

a) a nagyobb térség ellátása szempontjából jelentős kapacitású, alapvető élelmiszer- és ivóvíz-előállítók és -tárolók, valamint hulladékkezelő létesítmények,

b) a honvédelmi szempontból kijelölt fogyasztók;

9. létfontosságú fogyasztó: a védett fogyasztók kategóriáján belül az 1. számú mellékletben felsorolt fogyasztók az ott meghatározott tevékenységi körük tekintetében.

Altalános szabályok

2. §

(1) A Magyar Energia Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) az e rendelet alapján hozott határozatait azonnal végrehajthatóvá nyilváníthatja.

(2) Az e rendeletben előírtak teljesítése nem mentesíti az érintetteket attól, hogy a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvényben és az egyéb vonatkozó jogszabályokban, valamint az azokon alapuló egyéb hatósági határozatokban előírt kötelezettségeiknek eleget tegyenek.

3. §

(1) A rendszerirányítási tevékenység engedélyesének feladata a jelentős zavar megelőzése, illetve a következményeinek csökkentése és az elhárítás irányítása.

(2) Válsághelyzet veszélye esetén a védekezés irányítása a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének feladata.

(3) Válsághelyzetben a védekezés irányítása a Kormány feladata.

(4) Az engedélyeseknek fel kell készülniük a villamos energia krízis (a továbbiakban: krízis) elleni védekezésre.

(5) A krízis megelőzését és az ellene való védekezést a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének, illetve a hatóságoknak elsősorban piacszabályozó eszközökkel kell biztosítaniuk a villamosenergia-ellátási szabályzatok előírásainak betartása révén.

(6) A VET 51. §-a szerinti tevékenységek engedélyesei és az illetékes államigazgatási szervek feladata a társadalmat, a fogyasztókat idejében felkészíteni a krízisre, tájékoztatással, takarékossági felhívásokkal, amelyek célja a megelőzés és az esetlegesen bekövetkező kár mérséklése.

4. §

(1) Krízis esetén úgy kell eljárni, hogy a védett fogyasztók, ezen belül pedig a létfontosságú fogyasztók villamosenergia-ellátása lehetőség szerint a legtovább biztosított legyen, továbbá üzemzavar esetén ellátásuk helyreállítása elsőbbséget élvezzen.

(2) Krízis esetén fogyasztók között nem tehető különbség abból a szempontból, hogy feljogosított fogyasztónak, vagy közüzemi fogyasztónak minősülnek-e.

5. §

(1) A fogyasztói kikapcsolásokra csak a legszükségesebb mértékben és időtartamra hozható intézkedés úgy, hogy társadalmi szinten minél kisebb kár következzen be, és ugyanakkor ne okozzon aránytalan terhet egyes rendszerhasználóknak.

(2) E rendelet szerinti villamosenergia-fogyasztói kikapcsolások akkor alkalmazhatók, ha a közvetlenül fenyegető krízis piacszabályozó eszközökkel vagy a már bekövetkezett krízis az ellátási szabályzatokban előírt eszközökkel nem hárítható el.

A krízis megelőzésére, enyhítésére szolgáló általános intézkedések

6. §

(1) A rendszerirányítási tevékenység engedélyesének Krízis Munkabizottságot (a továbbiakban: KM) kell létrehoznia. A KM feladata a krízis megelőzésére szolgáló intézkedések előkészítése, a krízis idején teendő intézkedések előkészítése, valamint javaslattétel a Kormánynak és a Hivatalnak az ezen időszakban a hatáskörükbe tartozó teendőkre.

(2) A KM elnöke a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének vezetője (vagy megbízásából a helyettese), tagjai a termelői engedélyesek, az elosztók és az 5%-nál nagyobb éves villamosenergia-ipari forgalommal rendelkező villamos energia kereskedők 2-2 képviselője (meghatározott időtartamban, rotációs rendben), valamint az átviteli hálózati engedélyes, közüzemi nagykereskedő és az atomerőmű képviselője. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot (a továbbiakban: minisztérium), a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumot és a Hivatalt a KM üléseiről előzetesen értesíteni kell. A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a minisztérium és a Hivatal képviselője jogosult az üléseken jelen lenni, a KM-től, az abban résztvevőktől tájékoztatást kérni. A KM elnöke az ülésre eseti jelleggel más szerv képviselőjét is meghívhatja. A KM maga határozza meg ügyrendjét, szervezetét (esetleges albizottságait), az ülésein résztvevő állandó meghívottak körét. Az ülések időpontját az elnök határozza meg.

(3) A KM alapvető feladata a krízis előtt és ideje alatt teendő intézkedések előkészítése, így többek között

a) a Hivatal részére véleményezni, hogy a villamosenergia-ellátási szabályzatok a krízis elkerülésére, illetve enyhítésére megfelelő műszaki és gazdasági előírásokat tartalmaznak-e;

b) javaslattétel a termelők feladatainak meghatározására, ha a VET 5. §-ának a) 4. pontja alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott erőművi biztonsági tüzelőanyag készlet bármilyen okból a rendeletben meghatározott mérték alá csökken, vagy ha országos szinten a tüzelőanyag készlet olyan mértékben csökken, hogy veszélybe kerülhet a villamosenergia-ellátás folyamatossága;

c) javaslattétel a rendszerirányítási tevékenység engedélyese és az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesek feladatainak meghatározására a fogyasztói villamosenergia-terhelés csökkentés érdekében a fogyasztói kikapcsolások megelőzése, valamint a kikapcsolások előkészítése terén;

d) információs rendszer előkészítése az állami szervek, a rendszerhasználók és a társadalmi tájékoztatás részére;

e) a szerződések teljesítésének, a villamos energia szervezett piacán folyó tranzakciók végrehajtásának a válsághelyzeti állapot megszüntetéséig történő felfüggesztése rendjének kialakítása;

f) a kényszerhelyzetben értékesítő kereskedő meghatározása;

g) a hosszan tartó (egy hetet meghaladó) hálózati zavarra való felkészülés;

h) véleményezi a 7. § (1) bekezdés a) pontjában előírt villamos energia-ellátási krízis tervet (a továbbiakban: krízis terv);

i) véleményezi az RKR-t.

(4) Krízis esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles olyan információs rendszert működtetni, amely képes felmérni a rendszerszintű tüzelőanyag és teljesítmény helyzetet és annak várható alakulását. Krízis esetén a rendszerszintű tüzelőanyag és teljesítmény helyzetről a gazdasági és közlekedési minisztert (a továbbiakban: miniszter) és a Hivatalt egyidejűleg folyamatosan tájékoztatni kell.

7. §

(1) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese kidolgozza:

a) a krízis tervet, amely a társadalom, a rendszerhasználók és az engedélyesek felkészítése érdekében tartalmazza

aa) az állami szervek, a társadalom, a rendszerhasználók és az engedélyesek tájékoztatásának módját és rendjét a lehetséges fogyasztói kikapcsolások előrejelzéséről (előrelátható krízis esetén a kikapcsolások előtt 48 órával, az időszerűsített előrejelzési tájékoztatót a kikapcsolások előtt 24 órával [olyan tényezők, mint a kiesések, az időjárás, a termelés figyelembevételével], illetve ennél rövidebb előreláthatóság esetén haladéktalanul),

ab) a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság értesítésének módját és rendjét előrelátható krízis esetén a kikapcsolások előtt 48 órával, az időszerűsített előrejelzési tájékoztatót a kikapcsolások előtt 24 órával, illetve ennél rövidebb előreláthatóság esetén haladéktalanul,

ac) a felhívás rendjét a villamosenergia-termelési és import ajánlatok fokozására,

ad) a felhívás módját a villamos energiával való takarékosságra és annak jelentőségére,

ae) az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesek és a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság értesítésének módját a fogyasztói kikapcsolásokról legalább l órával megelőzően,

af) a válsághelyzet veszélye I. és II. fokozata, valamint a válsághelyzet bevezetésének körülményeit,

ag) a hosszan tartó jelentős zavar esetén, illetve az azzal összefüggésben teendő intézkedéseket,

ah) az ország vagy országrész(ek) villamosenergia-ellátásában több napon át hiányt okozó vezeték üzemszünetek esetén az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesek által teendő intézkedéseket,

ai) a fogyasztói terhelés csökkentés módját a villamos energia forrásoldal (termelés + import) és fogyasztás egyensúlyának megőrzése céljából,

aj) a krízis esetén felmerült, ahhoz kapcsolódó többletköltségek elszámolási rendjét,

ak) a válsághelyzet kihirdetése esetén kiadandó rendeletek tervezetét,

al) a válsághelyzet esetén követendő eljárási rend forgatókönyvét,

am) a válsághelyzeti szimulációs gyakorlatok rendje;

b) az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesekkel együttműködve az RKR-t a 8. § és 9. § szerint.

(2) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese a KM véleményével együtt beterjeszti a Hivatalnak a krízis tervet és az RKR-t jóváhagyásra. Véleményeltérés esetén a kisebbségi vélemény is beterjesztendő.

8. §

(1) A rendszerirányítási tevékenység engedélyesének - a krízis esetén szükséges és indokolt kikapcsolásoknak csak az indokolt fogyasztói kört érintő és indokolt időtartamú végrehajtása érdekében - az RKR-t az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesekkel együttműködve kell összeállítania a 2. számú mellékletben leírtak alapján.

(2) Az RKR-ben a rotációs kikapcsolás elvén a károk legkisebb mértékre történő csökkentésének érdekében az egyes ellátási területeken 3 órát meg nem haladó kikapcsolási fokozatokat kell képezni.

(3) Az RKR megalapozottsága érdekében az illetékes elosztó hálózati engedélyes, illetve az átviteli engedélyes a gazdálkodó szervezet fogyasztótól, valamint a költségvetési szerv fogyasztótól a korlátozással, kikapcsolással összefüggő adatokat kérhet. Az illetékes elosztó hálózati engedélyes és az átviteli engedélyes köteles gondoskodni az RKR készítése során birtokába jutott adatok, információk jogszerű kezeléséről.

(4) A feljogosított fogyasztókat és a közüzemi fogyasztókat azonosan kell kezelni az RKR összeállításánál.

9. §

(1) Az RKR-t úgy kell tervezni, hogy a védett fogyasztókat ne érintse a villamos energia ellátás kikapcsolása a feladatuk teljesítéséhez szükséges ellátás mértékéig.

(2) A védett fogyasztók körét az 1. § 8. pontja figyelembevételével az illetékes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság a területileg illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóság véleményének kikérése mellett (Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság és a Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság) államigazgatási eljárás keretében állapítja meg. A fogyasztók védett, illetve létfontosságú fogyasztóként történő besorolására a elosztó- és átviteli hálózati engedélyes tesz javaslatot, de a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság (Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság és a Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság) hivatalból, valamint a fogyasztó kezdeményezésére is határozhat. A védett, illetve létfontosságú fogyasztók listáját az illetékes elosztó- és átviteli hálózati engedélyes naprakészen nyilvántartja.

(3) A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság (Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság és a Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság) és a fogyasztó közötti vitás kérdésekben

a) a védett, illetve létfontosságú fogyasztóként történő besorolás tárgyában a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

b) egyéb RKR-rel összefüggő ügyben a Hivatal az államigazgatási eljárás szabályai szerint dönt.

(4) A védett, illetve létfontosságú fogyasztó kategóriába való besorolásnál nem lehet különbséget tenni a közüzemi és a feljogosított fogyasztók között.

10. §

A krízis megelőzése, enyhítése céljából automatikus korlátozó és kikapcsoló berendezések beszerzése, felszerelése, üzemeltetése, karbantartása és ellenőrzése az elosztó és átviteli hálózati engedélyes feladata, saját költségén, a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének koordinálásában. A fogyasztó engedni, tűrni, és helyet biztosítani köteles az őt érintő berendezés számára. Az elosztó- és átviteli hálózati engedélyes eljárása nem járhat a fogyasztó aránytalan sérelmével.

11. §

(1) Az elosztó hálózati engedélyes saját területére lebontva kidolgozza a krízis tervet a 7. § (1) bekezdés figyelembevételével.

(2) Az elosztó hálózati engedélyes a területén lévő, az RKR-ben megnevezett, kikapcsolásra kerülő fogyasztókról nyilvántartással rendelkezik. A fogyasztók, a hírközlő szervek, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság és a területileg illetékes hivatásos önkormányzati tűzoltóság (Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság és Fővárosi Tűzoltóparancsnokság) részére a területileg illetékes elosztó engedélyes, illetve az átviteli engedélyes megadja azt az információt, amit azok a kikapcsolásokkal kapcsolatban felkészülésükhöz szükségesnek ítélnek.

12. §

Amennyiben bármely hatóság határozata alapján egy erőmű tartós termelés csökkentése indokolt, és ennek következtében országos szinten veszélybe kerülhet a villamosenergia-ellátás folyamatossága (válsághelyzet veszélye vagy válsághelyzet alakul ki), akkor a villamosenergiaellátás biztosítása érdekében e rendelet szerint kell eljárni.

13. §

(1) A Hivatal a krízis megelőzése érdekében a villamos energia értékesítési ajánlatban foglalt árképlet szerinti árnövekedési kockázatról kérelemre előzetes szakvéleményt ad.

(2) A Hivatal a krízis megelőzése érdekében jogosult hatósági ellenőrzést végezni. Ennek keretében a rendszeregyensúly biztonságának védelmében vizsgálatot indíthat, ha valamely termelőnek módja van bármely piaci szegmensben lényegesen megemelni az árait, különösen, ha az

a) 5%-kal egy évben összesen 1440 félórán, vagy

b) 15% -kal egy évben összesen 480 félórán, vagy

c) 45%-kal egy évben összesen 160 félórán

(vagy ezeknek megfelelő elszámolási időintervallumon) keresztül előfordul, az előző év hasonló időszakának áraihoz képest.

14. §

(1) A Hivatal a VET 108. § (2) bekezdés d) pontja végrehajtásának előkészítése érdekében javaslatot készít a minisztérium részére a villamosenergia-ellátáshoz kapcsolódó, a hatósági és nem hatósági árak körébe tartozó valamennyi termék és szolgáltatás legmagasabb árára.

(2) Az atomerőmű Helyreállítási Tervet készít és rendszeresen időszerűsít egy esetleg fellépő teljes feszültségkiesést követő újrainduláshoz.

A jelentős zavar

15. §

(1) Jelentős zavar esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles

a) a villamosenergia-ellátási szabályzatokkal összhangban álló utasításokat adni (az üzembiztonsági szolgáltatások és rendszertartalékok igénybevétele, nemzetközi kisegítés kérése, export-import menetrend módosítása, villamos erőművek fokozott igénybevétele, feszültségcsökkentés stb.),

b) kezdeményezni az arra illetékes engedélyeseknél villamos energia többlet termelését és importját,

c) jelentést adni a miniszternek és a Hivatal elnökének;

d) a tömegkommunikáció útján tájékoztatást kezdeményezni a helyzetről és annak várható időtartamáról; egyúttal köteles önkéntes terheléscsökkentésre felkérni a fogyasztókat.

(2) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese által a VET 107. §-ának (2) bekezdése alapján adott utasítások az egyenlő elbánás elvén és az indokolatlan megkülönböztetés tilalmán kell, hogy alapuljanak; az utasítások csak a szükséges és indokolt mértékig okozhatnak terheket a rendszerhasználóknak. A rendszerirányítási tevékenység engedélyese a jelentős zavar megszüntetése érdekében olyan utasításokat köteles adni, hogy azok végrehajtása során társadalmi-gazdasági szinten minél kisebb kár következzen be, és ne okozzanak aránytalan terhet egyes rendszerhasználóknak.

(3) A jelentős zavar esetén működő automatikus vagy elrendelhető fogyasztói kikapcsolásokat legfeljebb 6 órás időtartamra alkalmazhatja a rendszerirányítási tevékenység engedélyese, valamint az elosztó- és átviteli hálózati engedélyes. Ha a jelentős zavar folyamatosan a 6 órás időtartamot meghaladja, akkor a rendszerirányítási tevékenység engedélyese és az elosztó- és átviteli hálózati engedélyes a kikapcsolásokra az RKR-t köteles alkalmazni annak érdekében, hogy társadalmi szinten minél kisebb kár következzen be.

(4) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese utasítás adásának módját a villamosenergia-ellátási szabályzatokban kell rögzíteni.

(5) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese utasítása végrehajtásának technikai szabályait az üzemi szabályzatban kell rögzíteni.

(6) A rendszerirányítási tevékenység engedélyesi utasítások jogszerűségének és indokoltságának vizsgálatára, az utasítások végrehajtásának ellenőrzésére, a jogkövetkezmények alkalmazására a Hivatal jogosult.

(7) A Hivatal a rendszerirányítási tevékenység engedélyese utasításainak végrehajtását államigazgatási határozattal felfüggesztheti, korlátozhatja, megtilthatja.

(8) A jelentős zavarból fakadó terhek viselésére a polgári jog szabályai az irányadók.

(9) A jelentős zavar időszaka alatt hálózatra adott és igénybe vett villamos energia elszámolását a rendszerirányítási tevékenység engedélyese végzi. Az elszámolás során az eredeti megállapodásokban, illetve a zavar elhárításához igénybe vett forrásokra vonatkozó megállapodásokban szereplő árakat kell figyelembe venni.

A válsághelyzet veszélye

16. §

(1) A válsághelyzet veszélye 1. fokozatának minősül, ha

a) a villamos energia folyamatos ellátását veszélyeztető olyan tartós erőművi és import teljesítményhiány jelentkezik, amikor a villamosenergia-rendszer erőművi tartaléka 10%-ra csökken; vagy

b) országos szinten a tüzelőanyag készlet olyan mértékben csökken, hogy a villamosenergia-ellátás folyamatossága 3 napon belül veszélybe kerülhet a villamos energia forrásoldal és a fogyasztás egyensúlyának hiánya miatt.

(2) A válsághelyzet veszélye 1. fokozata esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles

a) a meglévő magánjogi szerződések keretein belül a piacgazdasággal és a villamosenergia-ellátási szabályzatokkal összhangban álló intézkedéseket kezdeményezni;

b) kezdeményezni az arra illetékes villamos energia ipari engedélyeseknél a többlet villamos energia termelést és a többlet import ajánlat kérést;

c) kezdeményezni a saját hatáskörben történő, a közüzemi nagykereskedő, közüzemi szolgáltató, termelő, kereskedő és fogyasztó közötti szerződéseken alapuló terhelés-szabályozást, terheléscsökkentést; és

d) jelentést adni a miniszternek és a Hivatal elnökének.

17. §

(1) A válsághelyzet veszélye II. fokozatának minősül, ha

a) a villamos energia folyamatos ellátását veszélyeztető olyan tartós erőművi és import teljesítményhiány jelentkezik, amikor a villamosenergia-rendszer erőművi tartaléka 7%-ra csökken, vagy

b) országos szinten a tüzelőanyag készlet olyan mértékben csökken, hogy a villamosenergia-ellátás folyamatossága 2 napon belül veszélybe kerülhet a villamos energia forrásoldal és a fogyasztás egyensúlyának hiánya miatt.

(2) A válsághelyzet veszélye II. fokozata esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles

a) a meglévő polgári jogi szerződések keretein belül - az illetékes villamos energia ipari engedélyesek bevonásával - a piacgazdasággal és a villamosenergia-ellátási szabályzatokkal összhangban álló intézkedéseket kezdeményezni (az üzembiztonsági szolgáltatások és rendszertartalékok igénybevétele, nemzetközi kisegítés kérése, export-import menetrend módosítása, villamos erőművek fokozott igénybevétele, feszültségcsökkentés stb.) és megkísérelni a hiány megszüntetését;

b) utasítást adni az elosztó üzemirányító központoknak az esetleges RKR alkalmazás előkészítésére;

c) jelentést adni a miniszternek és a Hivatal elnökének;

d) a hírközlő szerveken keresztül ismertetni a helyzetet és a várható időtartamát a társadalommal; egyúttal köteles önkéntes terheléscsökkentésre felkérni a fogyasztókat és felhívni a figyelmüket a várható következményekre, ha az erőfeszítések nem járnak eredménnyel;

e) a villamos energia szervezett piacán folyó tranzakciók végrehajtását a válsághelyzeti állapot megszüntetéséig felfüggeszteni.

A válsághelyzet

18. §

(1) Válsághelyzetet válthat ki különösen: a) a jelentős zavar 30 napon belül három alkalommal történő bekövetkezése,

b) a villamos energia folyamatos ellátását veszélyeztető olyan tartós erőművi és import teljesítményhiány, amikor a villamosenergia-rendszer erőművi tartaléka 3%-ra csökken, vagy

c) országos szinten a tüzelőanyag készlet olyan mértékben csökken, hogy a villamosenergia-ellátás folyamatossága közvetlen veszélybe kerülhet a villamos energia forrásoldal és a fogyasztás egyensúlyának hiánya miatt.

(2) A rendszerirányítási tevékenység engedélyese azon eseményeket, amelyek válsághelyzetet válthatnak ki, jelenti a miniszternek és a Hivatal elnökének. Közli továbbá a válsághelyzet várható időtartamát, a várható következményeket, a helyreállítás érdekében tett intézkedéseket, azok várható hatását. Mindezekről a miniszter köteles a Kormányt haladéktalanul tájékoztatni.

19. §

(1) A Kormány a VET 108. §-ának (1) bekezdésében meghatározott válsághelyzet bekövetkezése esetén jogosult a válsághelyzeti intézkedések bevezetését rendeletben előírni.

(2) Halasztást nem tűrő esetben a Kormány rendelete a közszolgálati (országos, területi és helyi) műsorszóró médiumok útján is kihirdethető (rendkívüli kihirdetés), és a nap meghatározott időpontjától hatályba helyezhető. Az így kihirdetett rendeletet a Magyar Közlöny legközelebbi számában közzé kell tenni.

(3) A rendkívüli kihirdetéssel közzétett rendeletet a kihirdetés napján vagy az azt követő napon megjelenő országos és helyi napilapokban közzé kell tenni.

(4) A 30 napot meghaladó válsághelyzetről a Kormány tájékoztatást ad az Országgyűlésnek.

20. §

(1) A válsághelyzeti intézkedéseket kihirdető rendeletben a Kormány terheléscsökkentésre szólítja fel a fogyasztókat a társadalom zavartalan működésének megőrzése érdekében.

(2) A válsághelyzet idejére a Kormány a tüzelőanyagokkal való fokozott takarékosság céljából az egyes tüzelőanyagok felhasználásának csökkentését, tilalmát vagy más tüzelőanyagok felhasználását, vásárlását írhatja elő a villamos energia termelői engedélyesek, valamint a kiserőművek részére a fogyasztók kikapcsolásának elkerülése vagy csökkentése érdekében.

(3) A Kormány a megtett korlátozó intézkedésekről haladéktalanul tájékoztatja az Európai Bizottságot és a tagállamokat.

21. §

(1) Válsághelyzet esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese elrendelheti az elosztó- és átviteli hálózati engedélyeseknek a hiány nagyságától függően a fogyasztói terhelés csökkentését az előkészített RKR útján, annak érdekében, hogy a társadalom a legkisebb veszteséget szenvedje el, és a villamosenergia-rendszer összeomlását elkerüljék az akaratlan kikapcsolódások miatt. Az alkalmazandó kikapcsolási fokozatot a rendszerirányítási tevékenység engedélyese határozza meg a teljesítmény egyensúly biztosítása érdekében. A szükségessé váló kikapcsolásokat és visszakapcsolásokat az elosztó- és átviteli hálózati engedélyes végzi el, figyelembe véve a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének utasításait és a kapcsolás helyén fennálló aktuális üzemállapotot.

(2) Amennyiben az RKR-ben az előkészített teljesítménynél több fogyasztói kikapcsolásra van szükség, akkor azt a létfontosságú fogyasztók lehetőség szerinti legnagyobb mértékű kivételével kell megvalósítani.

(3) A válsághelyzet esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles olyan információs rendszert működtetni, amely képes felmérni a rendszerszintű tüzelőanyag és teljesítmény helyzetet és várható alakulását, és erről a minisztert és a Hivatalt egyidejűleg folyamatosan tájékoztatni.

22. §

Válsághelyzet esetén, ha e rendelet vagy más jogszabály eltérően nem rendelkezik, a rendszerirányítási tevékenység engedélyese és a Hivatal a jelentős zavar kezelésének szabályai szerint jár el.

23. §

(1) A válsághelyzet megszűnése esetén a rendszerirányítási tevékenység engedélyese utasítást ad az átviteli hálózati engedélyes Központi Diszpécser Szolgálatának, valamint az elosztó hálózati engedélyes üzemirányító központjának a fogyasztói visszakapcsolásokra, illetőleg erről jelentést ad a miniszternek és a Hivatal elnökének.

(2) A válsághelyzet megszűnése esetén Kormány a válsághelyzetben hozott intézkedéseit hatályon kívül helyezi.

Jogkövetkezmények

24. §

(1)[1] E rendeletben előírt kötelezettségek megszegése esetén a Hivatal a VET 51. §-a szerinti tevékenységek engedélyeseivel, valamint a kiserőművek üzemeltetőivel szemben a VET 10/A. §-ában, illetve a VET egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 180/2002. (VIII. 23.) Korm. rendelet 1/C. §-ában foglalt jogkövetkezményeket alkalmazhatja.

(2) Abban az esetben, ha a Hivatal felügyeleti jogkörébe tartozó, a VET 51. §-a szerinti tevékenységek engedélyesein kívüli rendszerhasználó jogellenes magatartást követ el, vele szemben az egyes szabálysértésekről szóló külön jogszabály2 rendelkezései szerint kell eljárni.

Átmeneti és hatályba léptető rendelkezések

25. §

(1) Ez a rendelet - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2003. január l-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a villamosenergia-szállítás és -szolgáltatás korlátozásáról és szüneteltetéséről szóló 95/1995. (VIII. 24.) Korm. rendelet (R.) 1. §-a, 2. § (1) és (4) bekezdései, 3. § (1) és (4) bekezdései, 6-7 §-ai és a 2. számú melléklete. Az R. 1. számú melléklete alapján készített Korlátozási Sorrendet az RKR-nek a Hivatal által történő jóváhagyásáig alkalmazni kell. A Hivatal az RKR jóváhagyásáig a Korlátozási Sorrendet nem módosíthatja.

(2) A KM-ot a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének e rendelet hatálybalépésétől számított 2 hónapon belül kell létrehoznia.

(3) A krízis tervet és az RKR-t először e rendelet hatálybalépésétől számított 9 hónapon belül kell elkészíteni, és a Hivatalhoz benyújtani jóváhagyásra. A jóváhagyást követően háromévenként - az adott év május 31. napjáig - a rendszerirányítási tevékenység engedélyese köteles benyújtani a Hivatalhoz a KM javaslatainak figyelembevételével készített RKR-t jóváhagyásra.

(4) A fogyasztók védett, illetve létfontosságú fogyasztóként történő besorolására először az átviteli- és elosztó hálózati engedélyeseknek e rendelet hatálybalépésétől számított 60 napon belül kell javaslatot készíteniük, melyet az 1991. évi XX. törvény 65. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a fővárosi, a megyei és megyei jogú városi önkormányzat közgyűlése - első alkalommal e rendelet hatálybalépésétől számított 150. napig - véleményez. A besorolásról az illetékes megyei katasztrófavédelmi igazgatóság (Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság és a Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság) 60 napon belül dönt, melyet a Hivatal részére - első alkalommal e rendelet hatálybalépését követő 270. napig - jóváhagyásra megküld.

(5) E rendelet 20. §-ának (3) bekezdése a Magyar Köztársaság Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba.

26. §

Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Parlament és a Tanács a villamos energia belső piacának közös szabályairól szóló 96/92/EK irányelvének 23. cikkével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

A miniszterelnök helyett:

Dr. Kiss Elemér s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

1. számú melléklet a 281/2002. (XII. 21.) Korm. rendelethez

Létfontosságú fogyasztók

- Szénbányák a nem nélkülözhető teljesítmény mértékéig

- Közforgalmi repülőterek valamint repülésirányító és repülésbiztonsági berendezések

- Vasúti vontatás

- Országos és térségi gázfogadó állomások, fontosabb gáztárolók, nyomásfokozók, kompresszorok

- A VET hatálya alá tartozó termelők, elosztó- és átviteli hálózati engedélyesek, valamint a rendszerirányító, a villamosenergia-ellátási tevékenységük körében és mértékéig

- Nagyobb térséget ellátó (regionális és városi) víztermelők, szállítók és szennyvíztisztítók

- Életmentő, illetőleg fekvőbeteg-ellátó egészségügyi intézmények az egészségügyi hatóságokkal, fenntartókkal történő konzultáció alapján

- Fontosabb hírközlési szolgáltatások nyújtásához szükséges berendezések, kivéve, ha rendelkeznek a hálózattól független önálló villamosenergia-ellátó berendezéssel

- Olajfinomító, létfontosságú olajszivattyú állomások

- Kataszrófavédelmi irányító központok

- Az alapvető élelmiszer előállítását biztosító fogyasztók.

2. számú melléklet a 281/2002. (XII. 21.) Korm. rendelethez

A Rotációs Kikapcsolási Rend készítésének rendje

A Rotációs Kikapcsolási Rend (RKR) tervezésének célja, hogy a fogyasztók az egyenlő elbánás elvén és az indokolatlan megkülönböztetés tilalmának elvén kerüljenek kikapcsolásra, és a terhelést fokozatokba sorolja az előre meghatározott teljesítmény kontingensek szerint, alábbi szempontok figyelembevételével:

- a kikapcsolásra nem lehet kijelölni védett fogyasztót,

- az RKR-be mind közüzemi, mind feljogosított fogyasztó felvehető,

- a kikapcsolás által veszélyhelyzetet (tűz, robbanás, baleset stb.) teremtő esetben a fogyasztót előre írásban tájékoztatni kell a válsághelyzetben sorra kerülő kikapcsolásról,

- az egyes fogyasztóknál felvett teljesítményadatok a mindenkori szerződött teljesítmények, illetve vonalaknál a vonali terhelés éves csúcsidei maximuma,

- a fogyasztók terhelésének évszakonkénti alakulása,

- a saját használatú erőművel rendelkező fogyasztók speciális helyzete a hőigényre való tekintettel.

A tervezés adatszükséglete:

Az RKR tervezéséhez különösen a következő adatok szükségesek:

- a védett fogyasztók nélküli fogyasztói terhelés hálózati engedélyesenként,

- egyedileg kikapcsolásra kerülő fogyasztóknál:

= az azonosításhoz szükséges adatok,

= a fogyasztó tényleges teljesítménye csúcsidőben,

- vonali fogyasztóknál:

= a vonal terhelési adatai csúcsidőben,

= a vonal fontosabb fogyasztói és az érintett fogyasztók száma, típusa.

Az RKR elkészítése:

- az átviteli- és elosztó hálózati engedélyesek megadják a rendszerirányítási tevékenység engedélyesének a védett fogyasztók kivételével a fogyasztói terhelést,

- a rendszerirányítási tevékenység engedélyese a védett fogyasztók kivételével az országos fogyasztói terhelést földrajzilag 18, hozzávetőlegesen egyforma terhelési csoportra osztja az elosztói engedélyesekkel együttműködve,

- a terhelési csoportokat lehetőleg a hálózat üzemeltetők normál üzeméhez és határaihoz kell igazítani,

- az egyes terhelési csoportokat egyenként meg kell jelölni (pl. A, B, C stb.),

- a rendszerirányítási tevékenység engedélyese 18 ki-kapcsolási fokozatba sorolt és megjelölt terhelési csoportokat az elosztó- és átviteli hálózati engedélyesekkel egyeztetve szétosztja,

- 3 órás kikapcsolási idő alapján az 1. fokozatban csak egy terhelési csoport kerül kikapcsolására, a 2. fokozatban kettő, a 3. fokozatban három és így tovább, míg a 18. fokozatban mind a tizennyolc csoport, ezért a 9. fokozattól 3 óránál hosszabb idejű kikapcsolásra sor kerülhet,

- a terhelési csoportok kikapcsolását a hálózat üzemeltetőinek kikapcsolásra elő kell készíteni a rendszerirányítási tevékenység engedélyesétől kapott értesítés után,

- az átviteli- és elosztó hálózati engedélyes a fokozatonkénti kikapcsolási teljesítményeket a középfeszültségű vonalak terhelései és 400 kW-nál nagyobb lekötött teljesítményű fogyasztók között oszthatja fel,

- a középfeszültségű leágazások kikapcsolása a téli országos mérési nap országos csúcsidei értékének megfelelően veendő figyelembe,

- az egyes fogyasztóknál felvett teljesítmény adatok a mindenkori szerződött teljesítmények,

- kikapcsolásra felvett középfeszültségű leágazásokon védett fogyasztó nem lehet megfelelő hálózatfejlesztés eredményeképpen 2015. év után.

Az RKR elfogadása

A rendszerirányítási tevékenység engedélyese által elkészített RKR a Krízis Munkabizottság (KM) véleményezése után a Hivatal jóváhagyásával végleges tervvé válik, és erről a rendszerirányítási tevékenység engedélyese az érintetteket értesíti.

Az RKR adatainak módosítása:

Az RKR adatainak módosítását el kell végezni, ha

- jogszabály azt előírja,

- védett fogyasztóknál változás következett be,

- a nem védett fogyasztók terhelésében olyan változás következett be, mely egy terhelési csoport teljesítményét lényegesen megváltoztatja,

- új táppontot helyeztek üzembe, illetve, ha a középfeszültségű vonalakat átcsoportosították.

Az RKR módosítást a Hivatal hagyja jóvá.

A módosításokat a villamos energia ipari engedélyesek kötelesek átvezetni a saját nyilvántartásukban.

1 VET 108. § (1) Villamosenergia-ellátási válsághelyzetnek (a továbbiakban: válsághelyzet) minősül a külön törvényben meghatározott szükséghelyzetet, illetve veszélyhelyzetet el nem érő mértékű, a személyeket, vagyontárgyaikat, a természetet, a környezetet, illetőleg a fogyasztók jelentős részének ellátását közvetlenül veszélyeztető villamosenergia-ellátási zavar. Válsághelyzetet különösen a következő események válthatnak ki:

a) tartós erőművi, illetőleg a határon keresztül beszállított villamos energia hiánya,

b) tartós tüzelőanyag hiány,

c) az ország vagy országrész villamosenergia-ellátásában több napon át hiányt okozó környezetszennyezés, illetőleg vezetékek üzemszünete,

d) a feljogosított fogyasztók ellátásának zavara.

2Az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet 134. § c) pontja.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 246/2005. (XI. 10.) Korm. rendelet 61. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.11.25.

Tartalomjegyzék