10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelet
az élősertés exportjának időszakos támogatásáról[1]
Az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény 17. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel az agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételének általános feltételeiről szóló 290/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet 1. § (3) bekezdése b) pontjának bb) alpontjára - a következőket rendeljük el:
1. §
Az e rendelet alapján igénybe vehető támogatás forrása a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény XII. Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezet, 11. cím, 1. alcímszám alatti előirányzat.
2. §[2]
(1) Az e rendelet alapján igénybe vehető támogatások rendeltetése a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott agrártermék piacra jutásának elősegítése.
(2) E rendelet szerint támogatásban részesíthető export árualap az 1. számú mellékletben felsorolt termékre legfeljebb 12 660 élősúly tonna. A támogatáshoz igénybe vehető összeg legfeljebb 696 millió Ft.
(3) Az exporttámogatás mértéke a 90-145 kg élőtest tömegű vágósertés esetében 85 Ft/kg.
(4) Az exporttámogatás mértéke a legalább 145 kg élőtest tömegű vágósertés esetében 90 Ft/kg.
(5) Az igénylő, aki a haszonállat tartására vonatkozó előírások betartása mellett előállított vágósertés termelési támogatásáról szóló 12/2003. (II. 7.) FVM rendelet szerinti támogatásban is részesült, és erről e rendelet 3. számú melléklete szerinti pályázati lapon nyilatkozott, e rendelet alapján 55 Ft/kg exporttámogatásban részesülhet.
(6) Exporttámogatás csak az 1. számú mellékletben meghatározott vámtarifaszám alá sorolható termékre, a meghatározott célországokba végső rendeltetési céllal kiszállított termék esetén vehető igénybe.
3. §
(1) Az exporttámogatás igénybevételére pályázatot nyújthat be a természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdálkodó szervezet, ha
a) nem áll csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt, illetve természetes személy esetén végrehajtási eljárás alatt;
b) lejárt adó-, vám-, egészség-, nyugdíj- és társadalombiztosítási járulék hátraléka nincs;
c) az agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételének általános feltételeiről szóló 290/2002. (XII. 27.) Korm. rendelet 6. számú melléklet 11/1 Piacra jutási támogatás a) pontjában foglaltak alapján, a rendelet 1. számú mellékletében meghatározott terméket saját számlás formában vagy bizományos közvetítésével exportálja;
d) a Vágóállat és Hús Terméktanács tagja, és a tagsággal együttjáró kötelezettségeit teljesítette.
(2)[3] A termelő exportőr esetében a rendelet 3. számú mellékletében meghatározott módon nyilatkoznia kell arról, hogy az élő sertések legalább 60 napig a tulajdonában voltak, illetőleg kereskedő esetén olyan termelőtől vásároltak, akinek az élő sertések legalább 60 napig a tulajdonában voltak.
4. §
(1) Az e rendelet 1. számú mellékletében szereplő termék exportjánál a vámáru-nyilatkozat 33. rovat 5. (legutolsó) mezőjében kötelezően fel kell tüntetni az e rendelet 1. számú mellékletben az adott termék vámtarifaszáma előtt szereplő háromjegyű kódszámot (sorszámot). A kódszám feltüntetésének elmulasztása esetén az exporttámogatás abban az esetben sem igényelhető, ha az igénybevétel további feltételei egyébként teljesültek.
(2) Az exporttámogatásról szóló ígérvényt a 3. számú mellékletben foglalt pályázati lapon lehet igényelni az Agrárintervenciós Központtól (a továbbiakban: AIK).
(3) Az ígérvény sorszámát a vámáru-nyilatkozat 44. rovatában fel kell tüntetni.
5. §
(1) A támogatásra való jogosultság feltétele - a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari exporttámogatások igénybevételének eljárási rendjéről szóló 110/1997. (XII. 30.) FM-PM-IKIM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-ában meghatározottakon felül - az AIK által kiadott igazolás csatolása a támogatás igényléséhez.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott igazolás kiállításának feltétele, hogy a kvóta elszámolásával egyidejűleg, de legkésőbb a kvóta érvényességi idejének lejártát követő 15 napon belül az AIK-hoz benyújtsák a kiléptetést igazoló vámáru-nyilatkozat 3. számú példányának másolatát, amelynek hátoldalán nyilatkozni kell arról, hogy a másolati példány az eredetivel mindenben megegyezik.
(3) Az igazolást az AIK a kérelem beérkezésétől számított 30 napon belül adja ki abban az esetben, ha a vámárunyilatkozaton szereplő adatok megfelelnek az e rendeletben, valamint az egyéb jogszabályokban előírt feltételeknek.
(4) Amennyiben a vámáru-nyilatkozaton szereplő adatok nem felelnek meg a (2) bekezdésben foglaltaknak, vagy a nyilatkozat más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az AIK az igénylőt a hiányok megjelölése mellett a hibák egyszeri kijavítására, illetve pótlására szólítja fel, és egyben figyelmezteti, hogy amennyiben a vámáru-nyilatkozatot ismét hiányosan adja be, azt az AIK el fogja utasítani, illetve hiányos tartalma szerint fogja elbírálni. A hiánypótlási határidő a felszólítás kézhezvételétől számított 15 nap.
(5) A határidőn túl benyújtott kérelmeket az AIK elutasítja.
(6)[4] A 696 millió forintos támogatás és/vagy 12 660 élősúly tonna export keret 90 százalékos, majd annak teljes kimerülését követően az AIK tájékoztatja a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumot. Túlpályázás esetén az egy napon postára adott, illetve személyesen benyújtott pályázatok tekintetében az AIK arányos visszaosztást alkalmaz.
6. §
Az igénylő a megpályázott élősertés egyedenként 200 forint letéti díjat köteles fizetni az AIK 10032000-00281629-20000002 számú letéti számlájára. A letéti díj befizetésének és visszafizetésének részletes szabályait a 2. számú melléklet tartalmazza.
7. §
A támogatást a 10032000-01905245 számú APEH Mezőgazdasági és élelmiszeripari exporttámogatás számláról kell igényelni.
8. §[5]
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, és 2003. december 31-én hatályát veszti.
Dr. Németh Imre s. k.,
földművelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter
Kovács László s. k.,
külügyminiszter
Dr. László Csaba s. k.,
pénzügyminiszter
1. számú melléklet a 10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelethez[6]
Sor szám | Vámtarifaszám | Árumegnevezés | Egy pályázó által. egy alkalommal legfeljebb igényelhető mennyiség | A támogatás mértéke Ft/kg | |
141 | ex | 0103 92 19 00 | - - - - Háziasított, Magyar- | 5000 db, illetve | 85 |
reg | országon született és hizlalt sertés, | 535 tonna/élősúly | |||
90 - 145 kg/nettó élőtest tömegű | |||||
(célország: az EU tagállamai, vala- | |||||
mint a Cseh Köztársaság és Szlová- | |||||
kia kivételével valamennyi ország) | |||||
143 | ex | 0103 92 19 00 | - - - - Háziasított, Magyar- | 5000 db, illetve | 90 |
reg | országon született és hizlalt sertés, | 535 tonna/élősúly | |||
legalább 145 kg/nettó élőtest töme- | |||||
gű (célország: az EU tagállamai, | |||||
valamint a Cseh Köztársaság és | |||||
Szlovákia kivételével valamennyi |
A haszonállat tartására vonatkozó előírások betartása mellett előállított vágósertés termelési támogatásáról szóló 12/2003. (II. 7.) FVM rendelet szerinti támogatást is igénybe vevő esetén:
Sor szám | Vámtarifaszám | Árumegnevezés | Egy pályázó által, egy alkalommal legfeljebb igényelhető mennyiség | A támogatás mértéke Ft/kg | |
142 | ex | 0103 92 19 00 | - - - - Háziasított, Magyaror- | 5000 db, illetve | 55 |
reg | szágon született és hizlalt sertés, leg- | 535 tonna/élősúly | |||
alább 90-145 kg/nettó élőtest tö- | |||||
megű (célország: az EU tagállamai, | |||||
valamint a Cseh Köztársaság és | |||||
Szlovákia kivételével valamennyi | |||||
ország) |
2. számú melléklet a 10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelethez
Pályázati felhívás az élősertés exportjának időszakos támogatásához
1. Pályázatot nyújthat be
a) a csőd-, felszámolási vagy végelszámolási eljárás alatt nem álló jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, a végrehajtási eljárás alatt nem álló egyéni vállalkozó, ha lejárt adó-, vám-, egészség-, nyugdíj- és társadalombiztosítási járulék hátraléka nincs;
b) aki, az agrár- és vidékfejlesztési támogatások igénybevételének általános feltételeiről szóló 290/2002.
(XII. 27.) Korm. rendelet 6. számú melléklet 11/1 Piacra jutást elősegítő támogatás a) pontjában foglaltak alapján, az e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott terméket saját számlás formában vagy bizományos közvetítésével exportálja;
c) a termelő exportőr esetében az e rendelet 3. számú melléklete szerint nyilatkoznia kell arról, hogy az élő sertések legalább 60 napig a tulajdonában voltak, illetőleg kereskedő esetén olyan termelőtől vásároltak, akinek az élő sertések legalább 60 napig a tulajdonában voltak.[7]
2. A pályázatokat személyesen vagy megbízott útján kell benyújtani az AIK ügyfélszolgálatán (1054 Budapest, Alkotmány u. 29.) ügyfélszolgálati időben (hétfő-csütörtök: 9-12 óráig) vagy postai úton (postacím: 1385 Budapest, 62. Pf. 867) tértivevényesen. A borítékon fel kell tüntetni: "Élősertés export pályázat". Postai úton történt benyújtás esetén a benyújtás időpontját az ajánlott levél igazoló szelvényén lévő dátumbélyegző kelte igazolja.
3. Az AIK a pályázatokat a rendelet hatálybalépését követő naptól folyamatosan fogadja be a támogatási keret kimerüléséig.
4. A pályázatnak tartalmaznia kell
a) a pályázó nevét, címét, levelezési címét, a felelős vezető nevét, adószámát, a letéti díj átutalásához használt bankszámlaszámát;
b) a pályázó írásbeli nyilatkozatát vagy 30 napnál nem régebbi igazolást arról, hogy lejárt adó-, vám-, egészség-, nyugdíj- és társadalombiztosítási járulék hátraléka nincs;
c) nyilatkozatot arról, hogy jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság csőd-, felszámolási, végelszámolási eljárás alatt nem áll, illetve az egyéni vállalkozó esetében az egyéni vállalkozói tevékenységével összefüggésben végrehajtási eljárás alatt nem áll;
d) az igényelt export mennyiségét (egyed darabszámban és kg-ban meghatározva), a termék vámtarifaszámát, az áru megnevezését és a támogatási kódot (sorszámot);
e) a pályázat benyújtásakor csatolni kell a letéti díj átutalását igazoló banki dokumentumot;
f) a VHT igazolását a legalább 2003. január 1. óta fennálló tagságról, valamint a terméktanács alapszabályában előírt befizetési kötelezettségek teljesítéséről;
g) egy bélyeggel bérmentesített és tértivevénnyel ellátott, a pályázó nevére megcímzett válaszlevél borítékot.
5. A pályázóknak a megpályázott élősertés egyedenként 200 forint letéti díjat kell fizetniük a 10032000-00281629-20000002 számú Agrárintervenciós Központ letéti számlájára. A befizetés, illetve a visszautalás kizárólag pénzintézeti átutalással történhet. A befizetőnek az átutalási megbízáson a bank által előírt adatokon kívül a "Közlemény" rovatban fel kell tüntetnie a befizető cég nevét, adószámát és e rendelet számát.
6. A letéti díj átutalását igazoló banki dokumentum csatolása nélkül a pályázat érvénytelen. Ha a letéti díj az AIK letéti számláján nem jelenik meg, a pályázó részére az ígérvény nem adható ki. Amennyiben a pályázat nem felel meg a rendeletben és a pályázati felhívásban meghatározott feltételeknek, illetve a rendelkezésre álló keret kimerülése után érkezik be, a pályázó a letéti díj összegét 30 napon belül visszakapja.
7. Amennyiben a pályázat megfelelt a pályázati feltételeknek, az AIK 15 napon belül a pályázó részére másra át nem ruházható ígérvényt bocsát ki. Az ígérvény a kézhezvételtől számított 60 napig érvényes. A tárgyév decemberében megkapott ígérvények legfeljebb december 31-ig érvényesek. Az ígérvény tartalmazza a hivatkozott rendelet számát, a pályázó nevét, címét, adószámát, az elnyert export mennyiségét (kvóta), vámtarifaszámát, valamint az ígérvény lejáratának az időpontját.[8]
Az ígérvény érvényességének első napja az ígérvény kézhezvételének a napja. Amennyiben az elnyert kvótát a pályázó nem tudja igénybe venni, úgy a teljes kvóta 15 napon belül visszaadható, és a pályázó a letéti díjat 30 napon belül visszakapja.
8. Egy pályázó egy alkalommal legfeljebb 5000 darab vágósertésre, illetve 535 tonna/élősúlyra nyújthat be pályázatot.
9. Ha a pályázó az ígérvényen szereplő mennyiségnek legalább 80 százalékát kiszállította, és ezt az. AIK igazolta, a teljes letéti díjról 30 napon belül köteles nyilatkozni a függelékben meghatározott "Nyilatkozat" kitöltésével. Ha a pályázó a vállalt kötelezettségét legalább 80 százalékos mértékben nem teljesíti, úgy a pályázati díj nem igényelhető vissza.
Ha a pályázó benyújtotta az ígérvényre vonatkozó EV okmányokat és ezzel kapcsolatos jogszabályi feltételeknek eleget tett, de nem érte el az elnyert kvóta legalább 80 százalékát, viszont lemond a fennmaradó részről, azt elszámolásnak kell tekinteni. Ennek megfelelően, az ígérvény lezárható és a pályázó számára új ígérvény kiállítható. Amennyiben az ügyfél egyáltalán nem szállított az ígérvény érvényességi ideje alatt, nem tekintjük elszámoltnak.
10. Új ígérvény a meghirdetett támogatási keret függvényében adható ki. A pályázó-a rendelkezésre álló keret függvényében - újabb ígérvényekre adhat be pályázatot, ha az előző ígérvényben szereplő mennyiség 50 százalékát teljesítette, de csak akkor kaphatja meg a következő ígérvényt, ha csak egy elszámolatlan ígérvénye van, és az adott termékre vonatkozó összes megelőző kvótával a vámokmányok alapján már elszámolt.
11. Az exporttámogatást az AIK által kiadott igazolás alapján, az ígérvényben meghatározott mennyiségekre lehet igénybe venni. Az igazolás kiállításához a kvóta elszámolásával egyidejűleg, de legkésőbb a kvóta érvényességi idejének lejáratát követő 15 napon belül kell az AIK-hoz benyújtani a kiléptetést igazoló vámáru-nyilatkozat 3. számú példányának másolatát. Az igazolás kiállításához az AIK részére be kell nyújtani egy bérmentesített, a pályázó nevére megcímzett válaszlevél borítékot és a kiállított tértivevényt.
12. A támogatási jogosultság a kiléptetést követően, a vételár pénzintézeti átutalással - a már kifizetett előleg beszámításával -történő kiegyenlítésekor (az exporttámogatás alanyának számláján történő banki jóváíráskor) keletkezik. Ha az áru vagy egy része bármilyen okból visszaszállításra kerül, a támogatás erre a mennyiségre nem jár, illetőleg a felvett támogatás arányos részét 5 napon belül vissza kell fizetni.
13. Az exporttámogatás igényléséhez mellékelni kell
a) az AIK által kiállított igazolás másolatát;
b) az áru kiszállítását igazoló Egységes Vámáru-nyilatkozat másolatát;
c) a vételár pénzintézeti átutalását bizonyító banki igazolás másolatát;
d) az értékesítő által kiállított számla másolatát, bizományos közvetítésével történt export esetén a bizományosi szerződés másolatát;
e) a mezőgazdasági és élelmiszeripari exporttámogatások igénybevételének eljárási rendjéről szóló 110/1997. (XII. 30.) FM-PM-IKIM együttes rendelet 1. és 2. számú melléklete szerinti nyilatkozatot, valamint a 3. számú melléklet szerint kiállított "mezőgazdasági és élelmiszeripari exporttámogatás igényléséhez termékenkénti bontásban" című pótlapot.
Függelék
Nyilatkozat a letéti díjról |
A befizető adatai |
Név: ............................................................................................................................................................................................................ |
Adószáma: |
Ígérvény száma: ........................................................................................................................................................................................ |
Ígérvényre befizetett letéti díj összege: ........................................................................................................................................... Ft, |
azaz.................................................................................................................................................................................................. forint. |
Befizetés időpontja: ................................... év........................................................................................................... hó ............. nap. |
___________________________________________________________________________________________ |
Kérem, hogy a fenti számú ígérvényre befizetett letéti díjat részemre visszautalni szíveskedjenek, tekintettel arra, hogy a kvóta teljesítése a rendeletben előírt mértékben megtörtént. |
Dátum: ............................................................................... |
................................................................................ befizető cégszerű aláírása |
___________________________________________________________________________________________ |
A fenti számú ígérvényre befizetett letéti díj - a kvóta rendeletben előírt mértékben történt teljesítése miatt - felszabadult. Kérem, hogy a fenti összegből szíveskedjenek ......................................................................... forintot részemre visszautalni, és ............................................... forintot ugyanezen rendeletre benyújtott újabb pályázatomhoz felhasználni. |
Dátum: ............................................................................... |
................................................................................ befizető cégszerű aláírása |
3. számú melléklet a 10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelethez[9]
1. A pályázó adatai |
Adószáma: |
Pályázó neve: ....................................................................................................................... Tel: ................................................... |
Címe: ........................................................... (helység) ........................................................ út/utca ................................ hrsz. |
Székhely címe: ............................................ (helység) ........................................................ út/utca ................................ hrsz. |
Levelezési címe: ......................................... (helység) ........................................................ út/utca ................................ hrsz. |
Felelős vezető neve: ............................................................................................................ Tel.: ............................................. |
Bankszámlaszáma: |
2. Az igényelt kvóta adatai |
Az áru megnevezése: háziasított sertés 90-145 kg/nettó élőtest tömegű |
Vámtarifaszám: 0103 92 19 00 |
Támogatási kód: 141* |
Támogatási kód: 142* |
Az export mennyisége: .................................... db |
Az export mennyisége:.................................... kg |
Az áru megnevezése: háziasított sertés legalább 145 kg élőtest tömegű |
Vámtarifaszám: 0103 92 19 00 Támogatási kód: 143* |
Az export mennyisége: .................................... db |
Az export mennyisége: .................................... kg |
Alulírott pályázó kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. |
3. Nyilatkozatok |
Nyilatkozom, hogy csőd-, felszámolási vagy végrehajtási eljárás alatt nem álló jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, vagy végrehajtási eljárás alatt nem álló egyéni vállalkozó vagyok (vonatkozó rész aláhúzandó). |
Nyilatkozom, hogy lejárt adó-, vám-, egészség-, nyugdíj-, társadalombiztosítási járulék hátralékom nincs. Nyilatkozom, hogy az exportálni kívánt vágósertés Magyarországon született és hizlalt. |
Alulírott hozzájárulok ahhoz, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, a Vám- és Pénzügyőrség, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, illetve azok szervei, továbbá a Magyar Államkincstár Rt. az általam közölt adataimat felhasználják. |
Alulírott büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a kérelem benyújtásakor költségvetési támogatás jogosulatlan igénybevétele miatt jogerős határozattal megállapított köztartozással nem rendelkezem. |
Alulírott büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy |
a) a pályázatomban igényelt kvótában szereplő élősertések legalább hatvan napig a tulajdonomban voltak, vagy olyan termelőtől vásároltam, akinek az élő sertések legalább 60 napig a tulajdonában voltak; |
b) az élősertés exportjának időszakos támogatásáról szóló 10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 2. § (5) bekezdésében jelzett termelési támogatást nem veszem/vettem igénybe;* |
c) az élősertés exportjának időszakos támogatásáról szóló 10/2003. (II. 7.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 2. § (5) bekezdésében jelzett termelési támogatást igénybe veszem/vettem.* |
Dátum: .................................................................................. |
.................................................................. |
a pályázó cégszerű aláírása |
Melléklet: |
1. Letéti díj átutalását igazoló banki dokumentum, melynek "Közlemény" rovatában fel kell tüntetni a befizető cég nevét, adószámát és e rendelet számát. |
2. Egy bérmentesített, a pályázó nevére megcímzett válaszlevél-boríték és egy kiállított tértivevény. |
3. A VHT igazolását a legalább 2003. január 1. óta fennálló tagságról, valamint a terméktanács alapszabályában előírt befizetési kötelezettségek teljesítéséről. |
________________________ |
* A megfelelő részt kérjük aláhúzással megjelölni. |
Lábjegyzetek:
[1] Eredetileg hatályon kívül helyezte e jogszabály 8. § -a., 2003.03.31-től. A hatályon kívül helyezés időpontját módosította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM rendelet 4. §-a. Hatálytalan 2003.12.31.
[2] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 1. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[3] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 2. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[4] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 3. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[5] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 4. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[6] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 5. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[7] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 5. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[8] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 5. § -a. Hatályos 2003.03.31.
[9] Megállapította a 33/2003. (III. 31.) FVM-KüM-PM együttes rendelet 5. § -a. Hatályos 2003.03.31.