195/2003. (XI. 28.) Korm. rendelet

a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatalról

1. §

A Kormány - a területfejlesztési, a területrendezési, a területpolitikai és a regionális fejlesztési állami feladatok ellátása érdekében - létrehozza a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatalt (a továbbiakban: a Hivatal) .

2. §[1]

(1) A Hivatal az érdekelt kormányzati szervekkel együttműködve

a) gondoskodik a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályokban, kormányhatározatokban meghatározott területfejlesztési, területrendezési feladatok ellátásáról;

b) közreműködik a területfejlesztési koncepciók és programok, továbbá területrendezési tervek rendszerének kialakításában, működtetésében, segíti az országos terület-és regionális fejlesztési politika megalapozására vonatkozó javaslat elkészítését, kidolgozza az országos területfejlesztési koncepciót;

c) közreműködik az ország területi folyamatainak alakulásáról és a területfejlesztési politika érvényesüléséről szóló országgyűlési beszámoló előkészítésében, valamint az ország területi beosztásának kialakításában;

d) segíti a területfejlesztési támogatások és decentralizáció irányelveinek, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerének, a területfejlesztést szolgáló pénzügyi eszközök felhasználása szabályainak kidolgozását, előkészíti a területfejlesztést szolgáló központi és térségi pénzeszközök arányára vonatkozó javaslatot;

e) közreműködik a vállalkozási övezetek létrehozása és működése szabályainak kidolgozásában, előkészíti a vállalkozási övezetek kijelölésére tett javaslatot;

f) segíti a regionális és megyei területfejlesztési tanácsok munkáját, közreműködik az Országos Területfejlesztési Tanácsban való részvétellel és a Tanács működésével kapcsolatos feladatok ellátásában, a központi közigazgatási szervek területfejlesztéssel összefüggő tevékenységének összehangolásában, így különösen a megyei, illetve a regionális területfejlesztési tanácsokban képviselendő kormányzati álláspont kialakításában;

g) segíti a kistérségi fejlesztési tanácsok és munkaszervezeteik programozási, tervezési tevékenységét, ellenőrzi a programok központi és regionális programokkal való összhangját;

h) közreműködik a területfejlesztés intézményrendszerének szakmai irányításával, működtetésével, továbbfejlesztésével, működésük ellenőrzésével kapcsolatos kormányzati feladatok ellátásában;

i) az országos, a kiemelt térségi és a megyei területrendezési tervek összhangjának megteremtése érdekében szakmai szempontból segíti a miniszternek a megyei területrendezési tervekkel kapcsolatos előzetes véleményezését;

j) előkészíti a terület- és regionális fejlesztést érintő kutatási elemző tevékenység támogatása érdekében kötendő együttműködési megállapodásokat, közreműködik a kutatási-fejlesztési feladatok ellátásában;

k) közreműködik a terület- és regionális fejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos információs és adatszolgáltatási rendszer működtetésében, ellátja a támogatásokra vonatkozó információkat kezelő Pályázati Információs Központ feladatait;

l) közreműködik a területi főépítészek területfejlesztéssel, valamint terület- és településrendezéssel összefüggő feladatai ellátásának szakmai irányításában, különös tekintettel államigazgatási szervként végzett hatósági feladataikra;

m) közreműködik a megyei (fővárosi) közigazgatási hivatalok vezetőinek a regionális fejlesztési tanácsok, a megyei területfejlesztési tanácsok, a térségi fejlesztési tanácsok, kistérségi fejlesztési tanácsok feletti törvényességi felügyelet szakmai irányításában;

n) közreműködik a területrendezési tervekről szóló törvények előkészítésében és végrehajtásában;

o) közreműködik a külföldi működő tőke bevonásával, valamint a külföldre irányuló tőkebefektetéssel összefüggő politika kialakításában, a befektetés-ösztönző szabályozó rendszer kidolgozásában, együttműködik a befektetés-ösztönzést segítő szervezetekkel, regionális fejlesztésekben érdekelt kockázati tőke társaságokkal és pénzintézetekkel, közreműködik az országos kiemelt fejlesztésekkel kapcsolatos feladatok ellátásában;

p) részt vesz a Nemzeti Fejlesztési Terv megvalósítási rendszerének kidolgozásában; közreműködik az Európai Unió kohéziós politikája szabály- és célrendszerének kialakításában, segíti a Nemzeti Fejlesztési Terv elkészítése során a regionális tervezés összehangolását;

q) előkészíti a közösségi támogatási keret regionális fejlesztési operatív programját és közreműködik annak végrehajtásában, előkészíti az INTERREG közösségi kezdeményezés azon programjait, amelyekben Magyarország irányító feladatokat lát el, és közreműködik azok végrehajtásában; közreműködik egyéb, Magyarországot érintő INTERREG programok tervezésében és végrehajtásában;

r) ellátja a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszeréről szóló törvény, a decentralizált helyi önkormányzati fejlesztési támogatási programok előirányzatai, valamint a vis maior tartalék felhasználásának részletes szabályairól szóló kormányrendelet alapján a Hivatalra háruló feladatokat;

s) ellátja - a Képzésfejlesztési Tanács szakmai támogatása mellett - a strukturális alapok és a Kohéziós Alap felhasználására történő felkészítés érdekében létrehozott strukturális alapok és Kohéziós Alap Képzőközpont feladatait, valamint a Projekt Generation Facility II. fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásával kapcsolatos egyes kormányzati feladatokat;

t) működteti a Magyarországi Régiók Brüsszeli Irodáját.

(2) A Magyarországi Régiók Brüsszeli Irodája által foglalkoztatott köztisztviselők és ügykezelők jogviszonyára a köztisztviselők tartós külszolgálatáról szóló 104/2003. (VII. 18.) Korm. rendelet rendelkezései az irányadók.

3. §

(1)[2] A Hivatal önálló jogi személyiséggel rendelkező országos hatáskörű államigazgatási szerv, amely önállóan gazdálkodik.

(2) A Hivatal székhelye Budapest.

(3)[3] A Hivatalt a Kormány irányítja és a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter (a továbbiakban: tárca nélküli miniszter) felügyeli.

4. §

(1) A Hivatalt elnök vezeti, akit munkájában elnökhelyettesek segítenek. A Hivatal elnökét határozatlan időtartamra a tárca nélküli miniszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki és menti fel. Az elnököt államtitkári, a helyetteseket helyettes államtitkári illetmény és teljes körű juttatások illetik meg.

(2) A Hivatal elnökhelyetteseit határozatlan időtartamra, a Hivatal elnökének javaslatára, a tárca nélküli miniszter nevezi ki és menti fel.

(3) A munkáltatói jogokat - a kinevezés és felmentés kivételével - a Hivatal elnöke felett a tárca nélküli miniszter, az elnökhelyettesek felett pedig a Hivatal elnöke gyakorolja.

(4) A Hivatal szervezeti és működési szabályzatát az elnök állapítja meg, amelyet a tárca nélküli miniszter hagy jóvá.

(5) A Hivatal dolgozói köztisztviselők, jogállásukra a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény rendelkezései az irányadók.

5. §

(1) A Hivatal feladat- és hatáskörében

a) elkészíti az Országgyűlés, a Kormány, a kabinetek döntését igénylő előterjesztéseket;

b) előkészíti az Országgyűlés munkájával kapcsolatos bizottsági előterjesztéseket, interpellációkra és kérdésekre vonatkozó választervezeteket;

c) a tárca nélküli miniszternél jogszabály alkotását kezdeményezheti, előkészíti a miniszteri rendelet- és utasítástervezeteket és egyéb intézkedéseket;

d) véleményezi a Kormány ügyrendje szerint a kormány-előterjesztéseket és miniszteri rendeletek tervezetét;

e) a területfejlesztési célú támogatások felhasználása érdekében pályázati eljárásokat folytat le;

f) a területfejlesztési célú források koordinációja érdekében gondoskodik normatív szabályozás kiadásáról, valamint a pályázati eljárások összehangolásáról;

g) előkészíti a Regionális Fejlesztési Holding Rt. és a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság tekintetében fennálló tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos dokumentumokat;

h) kapcsolatot tart tudományos, kutató és képzést folytató intézetekkel, gondoskodik a tudományos munka és képzés támogatásáról, fejlesztéséről;

i) részt vesz nemzetközi szervezetek munkájában, nemzetközi kapcsolatokat tart fenn és közös programokat szervez a hasonló feladatkört ellátó külföldi kormányzati szervekkel;

j) tájékoztatási és oktatási tevékenységet végez.

(2) A Hivatal elősegíti a tárca nélküli miniszternek a területpolitikai, területfejlesztési, területrendezési és regionális fejlesztési, valamint az ezekkel összefüggő tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatainak ellátását.

(3)[4] A Hivatal egyes főosztályai és munkatársai a tárca nélküli miniszter utasítása alapján gondoskodnak a tárca nélküli miniszter irányítása, illetve felügyelete alatt álló más államigazgatási szervezetek számára egyes - különösen jogi, humánpolitikai, pénzügyi-költségvetési és ellenőrzési - feladatok ellátásáról.

6. §

(1) A tárca nélküli miniszter felügyeleti jogkörében

a) kiadja a Hivatal alapító okiratát, és jóváhagyja a Hivatal szervezeti és működési szabályzatát;

b) jóváhagyja a Hivatal éves munkatervét, éves beszámolóját és költségvetésére vonatkozó javaslatát;

c) általános iránymutatást adhat a Hivatal és az elnök számára;

d) ellenőrzi a Hivatal és az elnök tevékenységét;

e) intézkedést hoz, ha azt állapítja meg, hogy a Hivatal vagy az elnök a jogszabályokkal ellentétes, vagy a Kormány, illetőleg a tárca nélküli miniszter által megszabott iránymutatástól eltérő tevékenységet folytat.

(2) A tárca nélküli miniszter a Hivatal feladatkörébe tartozó ügyekben lefolytatja az Európai Unió intézményeivel és más országok hatóságaival azokat a tárgyalásokat, amelyek a Kormány miniszteri szintű képviseletét igénylik.

7. §

(1)[5] A Hivatal munkatársainak illetményszámfejtését a Miniszterelnöki Hivatal, mint központosított illetményszámfejtőhely végzi, az informatikai hálózat üzemeltetésével kapcsolatos szolgáltatást pedig a Hivatal a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságtól megállapodás alapján veszi igénybe. E szolgáltatásokért külön díjazás nem jár.

(2)[6] A Hivatal az (1) bekezdésben foglalt szolgáltatásokon túlmenően a Miniszterelnöki Hivataltól vagy a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságtól megállapodás alapján más szolgáltatást is igénybe vehet.

8. §

(1) A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal a Miniszterelnöki Hivatal keretében működő Nemzeti Területfejlesztési Hivatal általános jogutóda.

(2) A Hivatal jogutóda a Miniszterelnöki Hivatal, illetve a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága által e rendelet hatálybalépése előtt kötött, a Hivatalnak az e rendelet szerimi feladatköre és működése körében létrejött polgári jogi, támogatási, közbeszerzési és foglalkoztatási szerződéseknek.

9. § Ez a rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba.

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 41/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2005.03.18.

[2] Megállapította a 41/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2005.03.18.

[3] Megállapította a 41/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2005.03.18.

[4] Beiktatta a 41/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 3. § - a. Hatályos 2005.03.18.

[5] Hatálybalépése előtt módosította a 274/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet 7. § a) pontja. Hatályos 2004.01.01.

[6] Hatálybalépése előtt módosította a 274/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet 7. § a) pontja. Hatályos 2004.01.01.