Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

222/2003. (XII. 12.) Korm. rendelet

az Esélyegyenlőségi Kormányhivatalról

Az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal létrehozása

1. §

A Kormány Esélyegyenlőségi Kormányhivatalt (a továbbiakban: Hivatal) hoz létre a hátrányos helyzetű és a társadalomból kirekesztett esoportok esélyegyenlőségének elősegítése, a hátrányos helyzetben élők kirekesztettségének csökkentése, az okok feltárását követően átfogó stratégiai tervek kidolgozása, a már kialakult konfliktushelyzetek megoldásában való részvétel, a társadalmi szolidaritás erősítése, a civil társadalommal való kapcsolattartás feladatainak ellátására.

A Hivatal jogállása és felügyelete

2. §

(1) A Hivatal a Kormány irányítása alatt működő országos hatáskörű államigazgatási szerv. A Hivatal felügyeletét az esélyegyenlőségi tárca nélküli miniszter (a továbbiakban: tárca nélküli miniszter) látja el. A tárca nélküli miniszter a 3. § a) pontjában és a 4. § (2)-(5) pontjában meghatározott hatáskörét közvetlenül gyakorolja. Minden egyéb kérdésben - ha másként nem rendelkezik - a Miniszterelnöki Hivatal illetékes politikai államtitkára közreműködésével jár el. A tárca nélküli miniszter évente beszámol a Kormánynak a Hivatal tevékenységéről.

(2) A Hivatal jogi személy, székhelye: Budapest.

(3) A Hivatal fejezeti jogosítványokkal felhatalmazott, önállóan gazdálkodó, teljes jogkörrel rendelkező központi költségvetési szerv.

3. §

A tárca nélküli miniszter felügyeleti jogkörében:

a) az illetékes politikai államtitkárok javaslatára jóváhagyja a Hivatal szervezeti és működési szabályzatát;

b) jóváhagyja a Hivatal éves munkatervét, éves beszámolóját és költségvetésére vonatkozó javaslatát;

c) általános iránymutatást ad a Hivatal és az elnök számára;

d) ellenőrzi a Hivatal és az elnök tevékenységét;

e) intézkedést hoz, ha azt állapítja meg, hogy a Hivatal vagy az elnök a jogszabályokkal ellentétes, vagy a Kormány, illetőleg a tárca nélküli miniszter által megszabott iránymutatástól eltérő tevékenységet folytat.

4. §

(1) A Hivatalt elnök vezeti, akit munkájában helyettes segít.

(2) A Hivatal elnökét a tárca nélküli miniszter előterjesztésére a miniszterelnök nevezi ki, illetve gyakorolja a jogviszony megszüntetésével kapcsolatos munkáltatói jogkört.

(3) A Hivatal elnökhelyettesét az elnök javaslatára a tárca nélküli miniszter nevezi ki, illetve gyakorolja a jogviszony megszüntetésével kapcsolatos munkáltatói jogkört.

(4) Az elnök tekintetében az egyéb munkáltatói jogkört a miniszter, az elnökhelyettes tekintetében az elnök gyakorolja. Az elnököt államtitkári, az elnökhelyettest helyettes államtitkán illetmény és teljes körű juttatások illetik meg. Az elnök a Hivatal dolgozói tekintetében munkáltatói jogkört gyakorol.

(5) A Hivatal szervezeti és működési szabályzatát az elnök állapítja meg, amelyet a tárca nélküli miniszter hagy jóvá.

5. §

A Hivatal elnöke a tárca nélküli miniszternél annak feladat- és hatáskörébe tartozóan jogszabály megalkotását kezdeményezheti, és jogosult véleményét kifejezni a Hivatal feladatkörét érintő jogszabály-tervezetekkel kapcsolatban.

6. §[1]

A Hivatal munkatársainak illetményszámfejtését a Miniszterelnöki Hivatal, mint központosított illetményszámfejtő hely végzi, az informatikai hálózat üzemeltetésével kapcsolatos szolgáltatást a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságtól külön megállapodás alapján veszi igénybe. A Hivatal a Miniszterelnöki Hivataltól vagy a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatóságától más szolgáltatást is igénybe vehet.

A Hivatal feladat- és hatásköre

7. §

(1) A Hivatal feladata - más miniszter, illetve szerv feladatkörét nem érintve - különösen:

a) feltárja és azonosítja a társadalmi kirekesztettség legfőbb okait, az ezzel érintett csoportokat;

b) kezdeményezi a társadalmi integráció erősítéséhez szükséges jogszabályok megalkotását; valamint részt vesz az ezzel kapcsolatos intézkedések kidolgozásában és végrehajtásában;

c) tevékenységével elősegíti a társadalmi szolidaritás növelését, illetve ennek megvalósulását akadályozó körülmények feltárását és hatásuk csökkentését;

d) elősegíti, hogy csökkenjen a hátrányos helyzetben élők kirekesztettsége;

e) programokat, intézkedéseket, módszereket dolgoz ki a társadalmi helyzetből, egészségi állapotból, életkorból, gazdasági, földrajzi, kulturális, anyagi, képzettségbeli, demográfiai helyzetből adódó különbségek által előidézett konfliktusok csökkentésére, az újonnan generálódó problémák kezelésére;

f) pályázati felhívásokat jelentet meg az esélyegyenlőségi célú támogatások felhasználása érdekében.

(2) A Hivatal feladatkörében a minisztériumokkal és más központi közigazgatási szervekkel együttműködve - más miniszter, illetve szerv feladatkörét nem érintve -:

a) koordinálja a különféle társadalmi csoportok (különösen a nők, a gyermekek, az időskorúak, a fogyatékosok, a romák, a hátrányos helyzetű településen élők, az aktuális gazdasági döntések következtében hátrányos helyzetbe kerülők) tekintetében az esélykiegyenlítési és esélyteremtési feladatokat;

b) elősegíti, hogy tevékenységükben azonos elvek szerint jelenjenek meg a különböző okok miatt hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esélyegyenlőségi szempontjai.

(3) A Hivatal feladat- és hatáskörében eljárva a miniszter számára:

a) előkészíti a Kormány, illetve az Országgyűlés döntését igénylő kormány-előterjesztéseket;

b) előkészíti az Országgyűlés munkájával kapcsolatos bizottsági előterjesztéseket, interpellációkra és kérdésekre vonatkozó választervezeteket;

c) a jogi szabályozást igénylő kérdésekben előkészíti a miniszteri rendelet és utasítás tervezeteket és egyéb intézkedéseket.

(4) A Hivatal segíti az esélyegyenlőségi tárca nélküli minisztert feladatainak ellátásában.

8. §

(1) A Hivatal esélyegyenlőségi programokat dolgoz ki, és koordinálja ezek megvalósítását. Ezek keretében különösen:

a) létrehozza és működteti a Országos Esélyegyenlőségi Hálózatot;

b) javaslatot tesz és közreműködik a képzési és közvélemény-formáló programok kidolgozásában, együttműködve az érintett közigazgatási szakmai és civil szervezetekkel az erőszak és előítéletesség csökkentése, az elfogadó társadalmi párbeszéd érdekében;

c) elősegíti a fogyatékos emberek számára az egyenlő hozzáférés megteremtését az élet minden területéhez, különös tekintettel az épített környezetre és az érthető kommunikációra, figyelembe véve a fogyatékos emberek különféle csoportjainak eltérő igényeit;

d) közreműködik a családon belüli erőszak elleni fellépés feladatainak ellátásában; krízis-intervenciós (áldozatvédelmi) központokat hoz létre az erőszak áldozatai számára;

e) programokat és intézkedéseket dolgoz ki a kistérségi szinten megjelenő etnikai, társadalmi és területi hátrányok komplex társadalompolitikai kezelésére.

(2) A Hivatal elősegíti a nők és férfiak egyenjogúságának, esélyegyenlőségének és egyenrangúságának érvényesülését. Ennek erdekében:

a) a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség megvalósulása szempontjából véleményezi a jogszabály-tervezeteket és a kormányzati cselekvési programok tervezetét;

b) érvényesíti a nemek közötti esélyegyenlőséget elősegíteni hivatott Európai Uniós politikai-stratégiai célkitűzések megvalósítását, valamint monitorozza a hosszú és középtávú fejlesztési dokumentumokban lefektetett célok végrehajtását;

c) működteti a nők és férfiak egyenlőségi kérdéseivel foglalkozó Nőképviseleti Tanácsot;

d) kidolgozza a "Nemzeti Cselekvési program a nemek esélyegyenlőségéért" stratégiai dokumentumot, végrehajtását elősegíti és monitorozza, valamint kiértékeli;

e) az esélyegyenlőség érdekében képzéseket szervez nők különböző célcsoportjai számára, pályázatokkal támogatja a nőképviseleti szervezetek kezdeményezéseit.

(3) A Hivatal

a) kommunikációs és tájékoztatási tevékenységet végez a Hivatal feladatainak megvalósítása érdekében;

b) közreműködik az esélyegyenlőség erősítését szolgáló ismeretek oktatásában, valamint az érintett köztisztviselők, nonprofit szervezetek munkatársai és gazdasági szakemberek képzésében;

c) kapcsolatot tart a tudományos, a kutató és a képzést folytató intézetekkel, feladat- és hatáskörében gondoskodik a tudományos munka és képzés támogatásáról, fejlesztéséről;

d) részt vesz a nemzetközi szervezetek munkájában, nemzetközi kapcsolatokat tart fenn és közös programokat szervez a hasonló feladatkört ellátó külföldi kormányzati szervekkel.

9. §

A Hivatal közreműködik a tárca nélküli miniszter állampolgárokkal, társadalmi szervezetekkel, alapítványokkal, köztestületekkel, más közhasznú szervezetekkel (a továbbiakban együtt: civil társadalom) kapcsolatos feladatainak ellátásában. Ennek keretében gondoskodik:

a) a civil társadalmat érintő kormányzati elképzelések és döntések összehangolásáról, a civil társadalmat érintő információk kormányzati döntés-előkészítő folyamatokba történő beillesztéséről;

b) a kormányzati civil stratégia kialakításáról és az annak megvalósításához szükséges feltételek megteremtéséről;

c) a kormányzati szervek civil társadalommal kapcsolatos fejlesztési feladatainak összehangolásáról, a Civil Koordinációs Tárcaközi Bizottság működtetéséről;

d) a civil kapcsolatok fejlesztését szolgáló kutatások, képzési programok indításáról és támogatásáról;

e) a társadalmi mozgások nyomon követését segítő monitoring rendszer kialakításáról;

f) a civil társadalom erősödését elősegítő szolgáltató és fejlesztő programok kidolgozásáról, megvalósításáról, valamint a civil társadalommal való párbeszédet biztosító informatikai és telekommunikációs rendszerek kialakításáról és működtetéséről;

g) a Nemzeti Civil Alapprogram kezeléséről, működtetéséről;

h) az Európai Unió PHARE Access programja szakmai felügyeletéről és a Fejezeti Monitoring Bizottság titkársági feladatainak ellátásáról;

i) a közalapítványokkal kapcsolatos kormányzati feladatok koordinálásáról;

j) a kapcsolódó jogszabály-előkészítési feladatok ellátásáról.

10. §

(1) A Hivatal ellátja a romák társadalmi integrációjával kapcsolatos kormányzati feladatokat, így különösen:

a) kidolgozza a romák társadalmi integrációját elősegítő koncepciókat, programokat, és előkészíti az ezzel kapcsolatos stratégiai döntéseket, javaslatokat az érintett közigazgatási szervek, Országos Cigány Önkormányzat, területfejlesztési tanácsok és civil szervezetek bevonásával;

b) előkészíti azokat a jogszabályokat, állami irányítás egyéb jogi eszközeit, amelyek a romákat sújtó hátrányok felszámolását, az esélyegyenlőség megteremtését szolgálják;

c) intézkedéseket kezdeményez a romák társadalmi felzárkóztatásának elősegítése érdekében, különösen a jogegyenlőség, az életminőség javítása, az oktatás-képzés, a foglalkoztatás, az identitás erősítése és a társadalmi kommunikáció területén;

d) a Hivatal folyamatos kapcsolatot tart a minisztériumok állományába tartozó roma miniszteri biztosokkal, romaügyi referensekkel;

e) koordinatív feladatokat lát el a különböző szakterületeken folyó roma programok összehangolása érdekében;

f) megtervezi, kialakítja, működteti a romák társadalmi integrációjának elősegítését szolgáló hazai és nemzetközi források felhasználását;

g) többoldalú párbeszédet kezdeményez és tart fenn a romák integrációjának széles körű társadalmi támogatottsága és a közvélemény formálása érdekében, továbbá kiemelt figyelmet fordít a konfliktuskezelési feladatok ellátására;

h) koordinálja az átfogó kommunikációs programokat az írott és elektronikus médiában a meglevő társadalmi előítéletesség és hátrányos megkülönböztetés csökkentése érdekében.

(2) A Hivatal ellátja a Cigányügyi Tárcaközi Bizottság működtetésével kapcsolatos titkársági feladatokat.

Az esélyegyenlőségi tárca nélküli miniszter feladat- és hatásköréről szóló 107/2003. (VII. 18.) Korm. rendelet módosítása

11. §[2]

Hatályba léptető és vegyes rendelkezések

12. §

(1) Ez a rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba.

(2)[3]

13. §

(1) A Hivatal a 9-10. §-okban rögzített feladatok tekintetében a Miniszterelnöki Hivatal jogutódja.

(2) A Hivatal jogutódja a Miniszterelnöki Hivatal, illetve a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága által e rendelet hatálybalépése előtt kötött, a Hivatalnak az e rendelet szerinti feladatköre és működése, továbbá a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatóságáról szóló 179/1996. (XII. 6.) Korm. rendeletből eredő és a Hivatal által átvett feladatok vonatkozásában létrejött polgári jogi, támogatási, közbeszerzési és a foglalkoztatási szerződéseinek.

A miniszterelnök helyett:

Kiss Péter s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Hatálybalépése előtt módosította a 274/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet 7. § a) pontja. Hatályos 2004.01.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 274/2004. (X. 7.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2004.10.07.

[3] Hatályon kívül helyezte a 274/2004. (X. 7.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2004.10.07.

Tartalomjegyzék