232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet
az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól
A Kormány a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló 1994. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Etv.) 26. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §[1]
E rendelet hatálya a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaság (a továbbiakban: Eximbank) által az Etv. 2. § (2) bekezdése szerinti kötött segélyhitelek nyújtására és azoknak az Etv. 3. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a Magyar Exporthitel Biztosító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: Mehib Zrt.) által történő biztosítására terjed ki.
2. §[2]
E rendelet alkalmazásában
1. adományelem: a kötött segélyhitel névértékének egy összegben elengedésre kerülő, a hitel tőketörlesztéseként vissza nem térítendő része;
2. de minimis hitel: olyan kötött segélyhitel, amelynek névértéke 2 millió SDR-nél kisebb, a hitel nem képezi részét kapcsolt finanszírozásnak, és formáját tekintve nem vegyes hitel;
3.[3] forrásszerzési költség: az Eximbank által a két éven túli finanszírozáshoz igénybe vett források USD devizanemre vonatkozó 6 havi CME Term SOFR, EUR devizanemre vonatkozó 6 havi EURIBOR átlagával megegyező báziskamatláb feletti felárának negyedévente, a tárgynegyedévet megelőző hónap 25-éig megállapított százalékos mértéke, ahol az átlagolásnál alkalmazott 6 havi CME Term SOFR a Bloomberg TSFR6M oldalán, a 6 havi EURIBOR a Reuters EURIBOR= oldalán naponta megjelenő fixingek átlaga a legközelebbi 1/16-ra felkerekítve;
3a.[4] jelenérték különbözet: a hitelbiztosítási díj részletben történő fizetése esetén a díjrészlet számla nominális és diszkontált értékének különbsége, amelynek számítása során a diszkontálást - a biztosítási szerződés megkötésekor hatályos, OECD által meghatározott díj-diszkont rátával - a hitelbiztosítási díj első folyósítása és a részlet díjszámla kiállítása között eltelt időszak vonatkozásában végzik el, és amely a költségvetés által átvállalt biztosítási díjtámogatásként, a 13. § (2) bekezdés szerinti adományelem részét képezi.
4. kedvezményezettség mértéke: a segélyhitel névértéke és a hitelfelvevő által a jövőben fizetendő adósságszolgálat diszkontált jelenértéke közötti különbség, a segélyhitel névértékének százalékában kifejezve;
5. kötött segélyhitel: közvetlen hitelnyújtás, valamint finanszírozás, refinanszírozás, kamattámogatás, garanciavállalás vagy biztosítás útján állami támogatásban részesülő, a támogatást nyújtó országból történő áruk és szolgáltatások beszerzéséhez kötött vegyes hitel;
6. kötött segélyhitel névértéke: a kötött segélyhitel keretében finanszírozott projekt teljes értéke a hitel-visszafizetés kockázati díjával együtt, kamatok nélkül;
7. magas kedvezményezettségű hitel: olyan kötött segélyhitel, amelyben a kedvezményezettséget tartalmazó elemek összességében 80%-ot meghaladó kedvezményezettségi szintet adnak;
8. projekt: az a legkisebb, fizikailag és műszakilag összefüggő egészet alkotó beruházási egység, amely teljes mértékben felhasználja a finanszírozást és a hozzá kapcsolódó pénzügyi kedvezményeket, azaz olyan részegységek és értéktöbbletet hordozó tevékenységek együttese, amely magasabb hozzáadott értékű végterméket eredményez;
9. szubszuverén tagállami garancia: az egyes hitelszerződések biztosítékaként kibocsátott készfizető kezességgel egyenértékű olyan kötelezettségvállalás, amely - saját önálló költségvetésének terhére - külföldi államszövetség tagállamát terheli;
10. szubszuverén tagállami garanciát nyújtó: a hiteladós fizetési kötelezettsége teljesítéséért, a külföldi államszövetség tagállamának nevében, annak belső jogrendje szerint szubszuverén tagállami garancia kibocsátására jogosult;
11. szuverén garancia: az egyes hitelszerződések biztosítékaként a külföldi állam által kibocsátott készfizető kezességgel egyenértékű kötelezettségvállalás;
12. szuverén garanciát nyújtó: a hiteladós fizetési kötelezettsége teljesítéséért, a külföldi állam nevében, annak belső jogrendje szerint szuverén garancia kibocsátására jogosult;
13. vegyes hitel: olyan kötött segélyhitel, melyben a kedvezményes kamatozású hitelelemek és adományelem összekapcsolása együttesen biztosítja a kedvezményezettség mértékét.
3. §
A kötött segélyhitelezés alanyai:
a)[5] a külgazdasági ügyekért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) mint a kötött segélyhitelezési program működtetője és az állami támogatás finanszírozója,
b)[6] Kötött Segélyhitel Koordinációs Szakértői Munkacsoport, mint a kötött segélyhitelezéssel összefüggő döntések előkészítője,
c) Eximbank, mint a kötött segélyhitel nyújtója,
d)[7] Mehib Zrt., mint a kötött segélyhitelek biztosítója,
e)[8] belföldi székhelyű, áru vagy szolgáltatás exportját végző gazdálkodó szervezet, amely cég Magyarországon bejegyzett fővállalkozóként, konzorcium vezetőjeként vagy a fogadó országban bejegyzett konzorcium vezetőjeként, vegyesvállalat tagjaként, vagy külföldi leányvállalata, fióktelepe által végzi a kötött segélyhitel tárgyát képező tevékenységet,
f)[9] külföldi hitelfelvevő, valamint
g)[10] szuverén garanciát nyújtó vagy szubszuverén tagállami garanciát nyújtó.
A kötött segélyhitel konstrukcióban megvalósuló ügyletek befogadása, a döntési mechanizmus
4. §[11]
(1)[12] A miniszter a kötött segélyhitelezéssel összefüggő döntések előkészítése céljából az államháztartásért felelős miniszter, a nemzetközi pénzügyi kapcsolatokért felelős miniszter, a külpolitikáért felelős miniszter, az agrárpolitikáért felelős miniszter, az állami vagyonnal való gazdálkodás szabályozásáért felelős miniszter, az üldözött keresztények megsegítéséért és a Hungary Helps Program megvalósításáért felelős miniszter az Eximbank és a Mehib Zrt. által delegált képviselők bevonásával Kötött Segélyhitel Koordinációs Szakértői Munkacsoportot (a továbbiakban: Szakértői Munkacsoport) hoz létre.
(2) A Szakértői Munkacsoport elnökét a miniszter a Szakértői Munkacsoport tagjai közül jelöli ki.
(3)[13] A Szakértői Munkacsoport a kötött segélyhitelezési keretstratégiának, a külgazdasági és külügyi stratégiának, valamint a nemzetközi fejlesztési együttműködési politikának és stratégiának megfelelő segélyhitelezési gyakorlat érvényre juttatásával, a relációk és a segélyhitelre jogosult projektek kiválasztásával, a segélyhitelnyújtás feltételeire vonatkozó döntések előkészítésével kapcsolatos feladatokat lát el.
(4) A Szakértői Munkacsoport ügyrendjét a miniszter hagyja jóvá.
(5) A Szakértői Munkacsoport a javaslatairól egyszerű többséggel határoz, és tevékenységéről évente tájékoztatja a Nemzetközi Fejlesztési Együttműködési Kormánybizottságot.
5. §[14]
(1)[15] Kötött segélyhitel nyújtását a Szakértői Munkacsoport hatásvizsgálattal alátámasztott javaslata alapján a miniszter kezdeményezi. A hatásvizsgálat figyelembe veszi a kötött segélyhitel nyújtásának külpolitikai hatásai mellett annak a központi költségvetés és az államadósság alakulására gyakorolt hatására vonatkozó becslést is.
(2) Kötött segélyhitel nyújtásában minden, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (a továbbiakban: OECD) irányadó besorolása szerinti ország részesíthető az OECD által meghatározott korlátozások figyelembevételével.
(3) A segélyhitel felajánlásához - a (4) bekezdésben meghatározott eset kivételével - a miniszter javaslata alapján a Kormány jóváhagyása szükséges. A Kormány az (1) bekezdés szerinti hatásvizsgálat adatainak figyelembevételével nyilvános, egyedi ügyben hozott határozatával dönt a segélyhitel felajánlásának jóváhagyásáról.
(4) Ha a kötött segélyhitel felajánlása külföldi versenytárgyaláson történő ajánlattételhez szükséges, a támogatási ígérvény kiadására 20 millió EUR-nak megfelelő projekt összegig a miniszter a Szakértői Munkacsoport hatásvizsgálattal alátámasztott javaslatának figyelembevételével jogosult.
6. §[16]
(1) Kötött segélyhitelek nyújtásáról a kedvezményezett országokkal nemzetközi szerződésekben kell megállapodni. A kötött segélyhitelek feltételeit rögzítő nemzetközi szerződések előkészítéséről és végrehajtásáról a miniszter gondoskodik.
(2) A kötött segélyhitelek 5. § (1) és (3) bekezdése alapján történő felajánlásának, valamint a kötött segélyhitelek nyújtására vonatkozó nemzetközi szerződéseknek az OECD-nél és az Európai Uniónál az előírt adattartalommal és határidőben történő bejelentéséért a miniszter, az egyes hitelügyletek bejelentéséért pedig az Eximbank felelős.
7. §[17]
(1) A segélyhitelhez kapcsolódó kedvezményezettség mértékét az OECD hivatalosan támogatott exporthitelek irányelveiről szóló megállapodása (a továbbiakban: OECD Megállapodás) szerinti kalkulációs módszereket alkalmazva az Eximbank és a Mehib Zrt. számítja ki, és arról a Szakértői Munkacsoportot, az OECD-t és az Európai Uniót tájékoztatja.
(2) A kötött segélyhitelekre vonatkozó hitelszerződések a kedvezményezett országokkal létrejött hatályos nemzetközi szerződések alapján köthetők meg. A kötött segélyhitel folyósításáról szóló szerződést a kedvezményezett ország által arra felhatalmazott szervvel vagy hitelintézettel az Eximbank köti meg. Az OECD és az Európai Unió által előírt bejelentési, jóváhagyási és konzultációs eljárásokat minden egyes projekt esetében a Mehib Zrt.-vel együttműködve az Eximbank folytatja le.
(3) Valamely államszövetség, tagállam esetében a szubszuverén tagállami garancia biztosítékként történő kivételes elfogadását a miniszter a Szakértői Munkacsoport javaslata alapján kezdeményezi a Kormánynál. A Szakértői Munkacsoport ügyrendje szerint a Szakértői Munkacsoport a makrogazdasági és külgazdasági prioritásokra tekintettel, az Eximbank és a Mehib Zrt. együttes szakmai döntés-előkészítő információinak figyelembevételével eseti elbírálás alapján készíti el javaslatát.
(4) A miniszter a Szakértői Munkacsoport támogató előkészítő javaslata alapján előkészítő tárgyalásokat kezdeményezhet a 35%-osnál kötelezően magasabb minimális kedvezményezettség mértékkel rendelkező célországok kötött segélyhitelezésére.
A kötött segélyhitelnyújtás feltételei
8. §
A segélyhitelnyújtás feltételeinek meg kell felelniük az OECD Megállapodás szerződéskötés időpontjában hatályos rendelkezéseinek.
9. §[18]
(1) Kötött segélyhitel nem nyújtható olyan állami vagy magánprojekthez, amely piaci vagy az OECD Megállapodásban foglalt feltételekkel finanszírozva, üzleti alapon megvalósítható. E rendelkezés nem vonatkozik
a) a de minimis hitellel,
b) az ENSZ által a világ legelmaradottabb államai körébe sorolt országok részére nyújtott kötött segélyhitellel, valamint
c) a magas kedvezményezettségű hitellel
finanszírozott projektre, amely esetén a projekt jogosultságának vizsgálatát nem kell elvégezni.
(2) Kötött segélyhitelre csak az (1) bekezdésben és az 5. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelő projekt jogosult, amely esetében az OECD Megállapodás aláírói az OECD Megállapodás jóváhagyási rendje szerint nem emeltek kifogást.
(3) Kötött segélyhitel-konstrukcióban a kedvezményezett ország nemzeti fejlesztési programjaival, prioritást élvező célkitűzéseivel összhangban lévő projektek finanszírozhatók.
(4) A kötött segélyhitelhez kapcsolódó kedvezményezettség mértékének el kell érnie
a) az OECD Megállapodásban rögzített 35%-os, vagy az ENSZ által a világ legelmaradottabb államai körébe sorolt országok esetében 50%-os minimumok, vagy
b) az OECD Fenntartható Hitelezés Elveiről Szóló Egyezményben előírt minimumok
közül a szigorúbb küszöbértéket.
(5)[19] A segélyhitelügyletben részt vevőknek írásban nyilatkozniuk kell arról, hogy az OECD "Vesztegetésről és a hivatalosan támogatott exporthitelekről" szóló tanácsi ajánlásában foglaltak értelmében nem vettek részt az ügylettel kapcsolatos vesztegetésben és nincs tudomásuk korrupcióról.
(6)[20] E rendelet alapján segélyhitel abban az esetben folyósítható, ha az Eximbank által az OECD "Államilag támogatott exporthitelek közös környezetvédelmi szemléletéről" szóló tanácsi ajánlásának megfelelően előzetesen elvégzett környezeti célú átvilágítás és a környezeti hatástanulmány alapján a finanszírozott ügylet nem minősül a környezetre nézve károsnak.
10. §[21]
Kötött segélyhitel konstrukcióban az áruk és szolgáltatások származásával kapcsolatos előírásokra, az igazolás és ellenőrzés módjára a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaság által a központi költségvetés terhére, a Kormány készfizető kezessége mellett vállalható, nem-piacképes kockázatú biztosítások feltételeiről szóló 312/2001. (XII. 28. ) Korm. rendelet 7. § (1)-(8) és (11) bekezdéseit kell alkalmazni.
11. §[22]
A kötött segélyhitelügyletek hitelszerződéseinek hatálybalépési feltételei között szerepelnie kell az alábbiaknak:
a) amennyiben a külföldi hitelfelvevő nem szuverén vagy szubszuverén tagállami kockázatúnak minősül, a 2. § 9. és 11. pontjában foglaltak szerinti, a szuverén garanciát vagy szubszuverén tagállami garanciát nyújtó állam vagy tagállam belső jogrendje szerint érvényes garanciájának megléte, valamint
b) az Eximbanknak a Mehib Zrt.-vel a segélyhitelre megkötött hitelbiztosítási szerződése.
A kötött segélyhitelek finanszírozása és támogatása
12. §[23]
A kötött segélyhiteleket saját forrásaiból az Eximbank nyújtja. A kötött segélyhitelek nem piacképes kockázat elleni hitelbiztosítását a Mehib Zrt. végzi.
13. §[24]
(1)[25] A kötött segélyhitelekben a kapcsolódó állami támogatás a miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: KKM) költségvetési fejezetében szereplő "Kötött segélyhitelezés" megnevezésű előirányzatból nyújtott kamattámogatás és adományelem.
(2) E rendelet alapján folyósított segélyhitelekhez kapcsolódó kedvezményezettség mértékének a 9. § (4) bekezdés szerinti mértékét vegyes hitelek esetén a kamattámogatás és az adományelem együttesen, de minimis hitelek esetén csak a kamattámogatás teljesíti. Az adományelem a hitelbiztosítási díjjal azonos vagy annál kisebb.
(3) A kamattámogatás mértéke legfeljebb a forrásszerzési költség és a kedvezményes kamatszint különbsége alapján számított összeg.
13/A. §[26]
Ha a Mehib Zrt. a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaság által a központi költségvetés terhére, a Kormány készfizető kezessége mellett vállalható nem piacképes kockázatú biztosítások feltételeiről szóló 312/2001. (XII. 28.) Korm. rendelet 17. § (6) és (7) bekezdésében foglaltak szerint a kárt a biztosított kötött segélyhitel szerződés törlesztési ütemtervében meghatározott eredeti esedékességek szerint állapítja meg és fizeti meg, akkor az Eximbank a Mehib Zrt.-re átruházott követelés tekintetében is jogosult a kamattámogatás igénybevételére, azzal, hogy az érintett állományt és az arra jutó kamattámogatás összegét a fel nem mondott hitelektől elkülönítve kell megjeleníteni az 1-3. és 5. melléklet szerinti kimutatásokban.
Az Eximbank központi költségvetéssel történő, a segélyhitelezéssel összefüggő elszámolásának szabályai
14. §[27]
Az Eximbank a kiajánlott, valamint a szerződött segélyhitelekről folyamatos nyilvántartást vezet. A kiajánlott segélyhitelek és a szerződött segélyhitelek tárgynegyedév végén fennálló állományairól az 1. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával, a segélyhitelek lejáratáig számított 13. § szerinti támogatási igények várható forintösszegéről pedig a 2. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával negyedévenként, a negyedévet követő hónap 15. napjáig devizanemenként összesítve, szerződésenkénti részletezettségben tájékoztatást készít a miniszter részére, melyet egyidejűleg az államháztartásért felelős miniszternek, valamint a Magyar Államkincstárnak is megküld papír alapon és elektronikus úton is. A tájékoztatást az Eximbank a tárgynegyedév utolsó munkanapján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett hivatalos devizaárfolyamok alkalmazásával készíti el.
15. §[28]
Az Eximbank a folyósított segélyhitelek alapján negyedévente a 3. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával előrejelzést készít a következő negyedévben elszámolásra kerülő kamattámogatási igények, valamint a befizetési kötelezettségek várható forintösszegéről és azt hitelszerződésenkénti részletezettséggel a tárgynegyedév első hónapjának 15. napjáig papír alapon és elektronikus úton megküldi a miniszternek.
16. §[29]
Az Eximbank a Mehib Zrt.-vel a segélyhitelre megkötött hitelbiztosítási szerződések vonatkozásában - a Mehib Zrt. előzetes biztosítási díjajánlatának birtokában - a következő negyedévben elszámolásra kerülő adományelemek várható forintösszegéről szerződésenkénti részletezettséggel a 4. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával előrejelzést készít, és azt a tárgynegyedév első hónapjának 15. napjáig papír alapon és elektronikus úton megküldi a miniszternek.
17. §[30]
Az Eximbank a jelen rendelet alapján folyósított kamattámogatásokkal kapcsolatosan naptári negyedévenként, utólagosan, az 18-20. §-okban foglaltak szerint számol el a miniszterrel.
18. §[31]
(1) Az Eximbank a segélyhitel szerződésekre vonatkozóan szerződésenként megállapítja a segélyhitel-szerződés szerinti, fix kamatlábbal számított, a tárgynegyedévben időarányosan járó kamatokat, valamint a tárgynegyedévre vonatkozó forrásszerzési költsége alkalmazásával számított, azonos időszakra vonatkozó összeget. Amennyiben a forrásszerzési költség figyelembevételével számított összeg nagyobb az időarányosan járó kamatoknál, a különbözet a segélyhitel tárgynegyedévi kamattámogatási igénye, ellenkező esetben a kamatkülönbözet befizetési kötelezettsége.
(2) Az Eximbank a 20. §-ban meghatározott jelentéssel egyidejűleg, a jelentésben szereplő ügyletek szakmai teljesítésre vonatkozóan nyilatkozatot tesz a miniszternek, amellyel igazolja, hogy a segélyhitelek folyósítására a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően, a kormányközi kötött segélyhitel megállapodásokban, valamint az egyedi hitelszerződésekben foglaltak szerint került sor és a fennálló segélyhitel állomány a hiteladós közreműködésével ellenőrzött, illetve nyomon követett kereskedelmi vagy fővállalkozói szerződés szerinti, számlákkal igazolt teljesítés alapján keletkezett.
19. §
A hitelszerződésenként megállapított különbözeteket az Eximbank a tárgynegyedév utolsó munkanapján érvényes, hivatalosan közzétett MNB árfolyamok alkalmazásával forintra átszámítja, és azok összesítéseként kimutatott forintösszegeket a 20. § szerint rendezi a központi költségvetéssel.
20. §[32]
(1) Az Eximbank a kamattámogatási igényről és kamatkülönbözet-befizetési kötelezettségről, a tárgynegyedévet követő hónap 15. napjáig, a vonatkozó szerződésszámok és az azokhoz kapcsolódó összegek feltüntetésével, az 5. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával papír alapon és elektronikus úton jelentést nyújt be a miniszternek.
(2) A miniszter a jelentés szerinti kamattámogatás a KKM 10032000-01220108-50000005 számú Kötött segélyhitelezés fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlája terhére történő folyósításáról a jelentés papír alapon történő beérkezésétől számított 8 munkanapon belül intézkedik. Az elszámolás szerint mutatkozó kamatkülönbözet befizetési kötelezettség összegét az Eximbank a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig átutalja a KKM 10032000-01220108-50000005 számú Kötött segélyhitelezés fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlája javára.
21. §[33]
(1) Az Eximbank a segélyhitelekre vonatkozóan megkötött hitelbiztosítási szerződések alapján a Mehib Zrt. által az Eximbanknak a 22. § szerint kiszámlázott hitelbiztosítási díjból a központi költségvetés által adományelemként átvállalásra kerülő részének esedékes részösszegéről és a kapcsolódó jelenérték különbözet összegéről, devizaneméről és fizetési esedékességének értéknapjáról a 6. melléklet szerinti formanyomtatvány alkalmazásával papír alapon és elektronikus úton értesíti a minisztert, és egyidejűleg - számlaszámának megjelölésével - kéri az összeg központi költségvetésből történő átutalását.
(2) Az (1) bekezdés szerinti igény benyújtásával egyidejűleg az Eximbank a jelentésben szereplő ügyletek szakmai teljesítésére vonatkozóan nyilatkozatot tesz a miniszternek, amellyel igazolja, hogy a Mehib Zrt. által kiállított díjszámla a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a kormányközi kötött segélyhitel megállapodások alapján, az egyedi hitelszerződésekre vonatkozó hitelbiztosítási szerződések alapján került kiállításra.
(3) A miniszter az igénylés papír alapon történő beérkezésétől számított 10 munkanapon belül megküldi a Magyar Államkincstár részére az adományelem összegét tartalmazó utalványt. Az utalványon szereplő összeget a Magyar Államkincstár átutalja az Eximbank által megjelölt devizanemben, a megjelölt értéknapra és számla javára.
22. §[34]
(1) Az Eximbank - a biztosítási szerződésben foglaltak szerint - a biztosítási szerződés megkötésekor a biztosítási díjról kiállított számla vagy a számviteli szabályoknak megfelelő bizonylat alapján az első hitelfolyósításig megfizeti a teljes hitelbiztosítási díjat, vagy részletekben történő díjfizetés esetén az első díjrészletet.
(2)[35] Részletekben történő díjfizetés esetén a hitelbiztosítási díj fennmaradó részét az Eximbank kötelezettségként, a Mehib Zrt. követelésként köteles kimutatni. Részletekben történő fizetés esetén a futamidő kezdetén teljes összegben elszámolt díjbevétel alapján a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaság által a központi költségvetés terhére, a Kormány készfizető kezessége mellett vállalható nem piacképes kockázatú biztosítások feltételeiről szóló 312/2001. (XII. 28.) Korm. rendelet 12. §-a szerint képzett meg nem szolgált díjak tartaléka tekintetében a díjbevétellel szemben elszámolt követelés figyelembe vehető a tartalék eszközfedezetéül szolgáló befektetésként.
23. §[36]
A segélyhitelnek a hiteladós által történő előtörlesztése esetén az Eximbank a felmerülő díjvisszatérítést - a kedvezményezettet illető adományrész kivételével, a díjvisszatérítésnek a Mehib Zrt. általi visszafizetését követően - haladéktalanul átutalja a KKM 10032000-01220108-50000005 számú Kötött segélyhitelezés fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla javára.
24. §[37]
Ha a hiteladós nem tesz eleget a hitelszerződésben foglalt azon kötelezettségeinek, amelyek megszegése miatt kárveszély áll fenn, illetve átütemezés vagy 5 munkanapon túli nem fizetés esete következik be, az Eximbank haladéktalanul köteles írásban tájékoztatni a minisztert, a Mehib Zrt.-t és a Magyar Államkincstárt. Átütemezés esetén a Mehib Zrt.-t átütemezési díj a miniszternek a Szakértői Munkacsoport javaslata alapján meghozott döntése esetén illeti meg.
Záró rendelkezések
25. §
(1)[38]
(2)[39] Az Eximbank a 2010. negyedik negyedévi időszakra vonatkozó elszámolásában az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 9. §-ával és 10. §-ával megállapított 18. § és 20. §, valamint a 19. § szerint rendezi a költségvetéssel azt a kamattámogatási igényt vagy kamatkülönbözet-befizetési kötelezettséget, amely 2010. év második és harmadik negyedévében kamatfizetési esedékességű ügyletekhez kapcsolódik, és amit az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet hatálybalépését megelőző időszakra vonatkozó elszámolások alapján a költségvetéssel pénzügyileg nem rendezett.
(2a)[40] Az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 186/2013. (VI. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: MódR.) 1. §-ával megállapított 2. § 3. pontja szerint számított forrásszerzési költségeket az Eximbank a MódR. hatálybalépését követő költségvetési elszámolások során az R. 17. §-ában előírt teljes elszámolási időszakra figyelembe veheti.
(2b)[41] Az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 287/2023. (VI. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: MódR2.) 1. §-ával megállapított 2. § 3. pontja szerint számított forrásszerzési költségeket az Eximbank a MódR2. hatálybalépését követően első alkalommal a 2023. harmadik negyedévre vonatkozó költségvetési elszámolások során a jelen rendelet 17. §-ában előírt teljes elszámolási időszakra veszi figyelembe.
(2c)[42] Az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és a segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 173/2024. (VII. 7.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: MódR3.) megállapított 13/A. §-t a MódR3. hatálybalépését megelőzően létrejött segélyhitel-szerződésekre is alkalmazni kell.
(3) E rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében a Megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségeknek a bizonyos iránymutatásoknak az állami exporthitel-támogatás területén való alkalmazásáról szóló, 1978. április 4-i határozat felváltásáról hozott 2000. december 22-i 2001/76/EK számú tanácsi határozatta, valamint a hitelbiztosítást, a hitelgaranciákat és a pénzügyi hiteleket érintő konzultációs és információs eljárásokról szóló 73/391/EGK tanácsi határozattal és az azt módosító 76/641/EGK határozattal részlegesen összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
A miniszterelnök helyett:
Kiss Péter s. k.,
a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
1. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[43]
Kiajánlott és szerződött segélyhitelek ... negyedév végén fennálló állománya | ||||||||||
1. Kiajánlott, de nem szerződött | ||||||||||
A | B | |||||||||
1. | Kormányközi megállapodás | |||||||||
2. | Ország | |||||||||
3. | Projekt | |||||||||
4. | Összeg (devizában) | |||||||||
5. | Jelenlegi helyzet | |||||||||
2. Fennálló állomány, szerződött | ||||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | |||
Projekt megnevezése (kormányközi megállapodás, hitelszerződés alapján) | Szerződésszám | Számlaszám | Ügyfél | Ország | Deviza | Összeg devizában | Összeg forintban | |||
1. | ||||||||||
2. | Összesen | |||||||||
3. | Mindösszesen (Ft) | |||||||||
3. Fennálló állomány, lehívható | ||||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | |||
Projekt megnevezése (kormányközi megállapodás, hitelszerződés alapján) | Szerződésszám | Számlaszám | Ügyfél | Ország | Deviza | Összeg devizában | Összeg forintban | |||
1. | ||||||||||
2. | Összesen | |||||||||
3. | Mindösszesen (Ft) | |||||||||
4. Fennálló állomány, folyósított | ||||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | |||
Projekt megnevezése (kormányközi megállapodás, hitelszerződés alapján) | Szerződésszám | Számlaszám | Ügyfél | Ország | Deviza | Összeg devizában | Összeg forintban | |||
1. | ||||||||||
2. | Összesen | |||||||||
3. | ||||||||||
4. | Összesen | |||||||||
5. | Mindösszesen (Ft) | |||||||||
Készült: (év, hónap, nap) | ||||||||||
(cégszerű aláírás) | ||||||||||
2. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[44]
1. Kötött segélyhitelezési portfólió tervezett teljes támogatási igénye | |||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | ||
1. | Megvalósult kormányközi megállapodások | Aláírt kormányközi megállapodások | Összes kormányközi megállapodás együttesen | Új felajánlás | Tervezett felajánlás | Összes új felajánlás együttesen | |||
2. | törlesztés alatt | folyósítás alatt | |||||||
3. | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | ||||
4. | Év | ||||||||
5. | Összesen: | ||||||||
Készült: (év, hónap, nap) | |||||||||
2. Kötött segélyhitelezési portfólió tervezett kamattámogatási igénye | |||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | ||
1. | Megvalósult kormányközi megállapodások | Aláírt kormányközi megállapodások | Összes kormányközi megállapodás együttesen | Új felajánlás | Tervezett felajánlás | Összes új felajánlás együttesen | |||
2. | törlesztés alatt | folyósítás alatt | |||||||
3. | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | ||||
4. | Év | ||||||||
5. | Összesen: | ||||||||
Készült: (év, hónap, nap) |
3. Kötött segélyhitelezési portfólió tervezett díjtámogatási igénye | |||||||||
A | B | C | D | E | F | G | H | ||
1. | Megvalósult kormányközi megállapodások | Aláírt kormányközi megállapodások | Összes kormányközi megállapodás együttesen | Új felajánlás | Tervezett felajánlás | Összes új felajánlás együttesen | |||
2. | törlesztés alatt | folyósítás alatt | |||||||
3. | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | Projekt megnevezése | ||||
4. | Év | ||||||||
5. | Összesen: | ||||||||
Készült: (év, hónap, nap) | |||||||||
(cégszerű aláírás) |
3. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[45]
Negyedéves előrejelzés az Eximbank Zrt. által folyósított segélyhitelek várható kamattámogatási igényéről és befizetési kötelezettségéről
Vonatkozási időszak: Elszámolás időpontja: | |||||
A | B | C | D | E | |
1. | Sorszám | Szerződésszám | Számlaszám | Várható kamattámogatási igény (Ft) | |
2. | |||||
3. | Összesen (Ft) | ||||
Készült: (év, hónap, nap) | |||||
(cégszerű aláírás) |
4. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[46]
Negyedéves előrejelzés a várható biztosítási díj támogatásának (adományelem) forint összegéről
Vonatkozási időszak: Elszámolás időpontja: | ||||||
A | B | C | D | E | F | |
1. | Hitelszerződés száma | Kötvényszám | Adományelemként átvállalásra kerülő hitelbiztosítási díj esedékes összege (Pénzügyi értesítő, up front egyenérték) (Ft) | Jelenérték különbözet (Ft) | Díjtámogatás összesen (Ft) | |
2. | ||||||
3. | Összesen (Ft) | |||||
Készült: (év, hónap, nap) | ||||||
(cégszerű aláírás) |
5. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[47]
A ... év ... negyedévi jelentés és elszámolás a segélyhitelekkel kapcsolatos kamattámogatási igényről és befizetési kötelezettségről
A | B | C | D | E | F | G | |||
1. | Sorszám | Projekt megnevezése (kormányközi megállapodás, hitelszerződés alapján) | Szerződés- szám | Számlaszám | Kamat- támogatási igény (Ft) | Befizetési kötelezettség (Ft) | |||
2. | |||||||||
3. | Összesen (Ft) | ||||||||
Készült: (év, hónap, nap) | |||||||||
Melléklet: - kamattámogatási igény magyarázat táblázata | |||||||||
(cégszerű aláírás) |
6. melléklet a 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelethez[48]
A ... év ... negyedévi segélyhitelekkel kapcsolatos biztosítási díj támogatási igény lehívási kérelme
A | B | C | D | E | F | G | H | |
1. | Hitelszerződés száma | Projekt megnevezése (kormányközi megállapodás, hitelszerződés alapján) | Kötvényszám | Pénzügyi értesítő (up front egyenérték) (Ft) | Jelenérték különbözet (Ft) | Díjtámogatás összesen (Ft) | Fizetés esedékessége | |
2. | ||||||||
3. | Összesen (Ft) | |||||||
Készült: (év, hónap, nap) | ||||||||
Melléklet: - biztosítási díjtámogatási igény magyarázat táblázata - számla | ||||||||
(cégszerű aláírás) |
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § (5) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[2] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[3] Megállapította a 287/2023. (VI. 30.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2023.07.01.
[4] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[5] Módosította a 93/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 2. § a) pontja. Hatályos 2015.04.10.
[6] Beiktatta a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[7] Módosította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § (6) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[8] Megállapította a 215/2015. (VII. 31.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2015.08.31.
[9] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[10] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[11] Beiktatta a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[12] Módosította a 441/2020. (IX. 28.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2020.09.29.
[13] Megállapította a 93/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2015.04.10.
[14] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[15] Módosította a 441/2020. (IX. 28.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2020.09.29.
[16] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[17] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[18] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[19] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[20] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[21] Megállapította a 215/2015. (VII. 31.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2015.08.31.
[22] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[23] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[24] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[25] Módosította a 93/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 2. § c) pontja. Hatályos 2015.04.10.
[26] Beiktatta a 173/2024. (VII. 7.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2024.07.08.
[27] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[28] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[29] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[30] Módosította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § (3) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[31] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[32] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[33] Megállapította a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[34] Megállapította az 5/2007. (I. 24.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2007.02.01.
[35] Módosította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § (6) bekezdése. Hatályos 2010.12.31.
[36] Módosította a 93/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 2. § e) pontja. Hatályos 2015.04.10.
[37] Megállapította a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 12. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[38] Hatályon kívül helyezte a 303/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 21. § - a. Hatálytalan 2006.01.01.
[39] Beiktatta a 299/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 13. §-a. Hatályos 2010.12.31.
[40] Beiktatta a 186/2013. (VI. 7.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2013.06.08.
[41] Beiktatta a 287/2023. (VI. 30.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2023.07.01.
[42] Beiktatta a 173/2024. (VII. 7.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2024.07.08.
[43] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[44] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[45] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[46] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[47] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.
[48] Beiktatta a 60/2018. (III. 27.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2018.04.04.