Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/2003. (III. 7.) KvVM rendelet

a Vízügyi célelőirányzat felhasználásának és ellenőrzésének szabályairól

A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetéséről szóló 1998. évi XC. törvény 67. §-ának (1) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben foglaltakkal összhangban - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. §

(1) A rendelet hatálya a Vízügyi célelőirányzat (a továbbiakban: VICE) felhasználása körében

a) az igényelhető támogatás, illetve pályázat szabályaira, a pályázatokat elbíráló bizottság összetételére; a döntéshozatallal kapcsolatos egyes szabályokra,

b) a megítélt támogatások felhasználásával kapcsolatos feladatokra, az ezzel járó alapvető jogokra és kötelezettségekre, továbbá a támogatás felhasználásának ellenőrzésére,

c) a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvényben (a továbbiakban: Vgtv.) meghatározott vízgazdálkodási közfeladatok finanszírozásának a VICE-ből nem pályázati úton történő kiegészítésére

terjed ki.

(2) E rendelet alkalmazásában

a) közcélú vízgazdálkodási feladat: az államnak, az önkormányzatoknak, valamint a vízgazdálkodási társulatoknak a Vgtv. szerinti közfeladatai,

b) közcélt szolgáló vízgazdálkodási feladat: olyan tevékenység gyakorlása, létesítmény, technológia megvalósítása, működtetése, fenntartása, amely a jogszabályban meghatározott, a legszélesebb értelemben vett vízgazdálkodási célkitűzéseket, így a vizek hasznosítását, a hasznosítási lehetőségek mennyiségi és minőségi értelemben vett megőrzését, a vizek kártételeinek elhárítását, illetve a kártételek megelőzését szolgálja.

2. §

A VICE feletti döntési hatáskört - a célelőirányzaton belüli, a kiadási jogcímek közötti átcsoportosításra is kiterjedően - a környezetvédelmi és vízügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) gyakorolja.

Felhasználási célok

3. §

(1) A VICE éves előirányzata közcélt szolgáló, illetve közcélú vízgazdálkodási feladatok környezetvédelmi követelményeknek megfelelő megvalósítását, ezen belül a Vgtv. 15. §-ának (8) bekezdésében meghatározott következő feladatok ellátásának elősegítését szolgálják:

a) a víztakarékosságot, az ivóvíz minőségű víz gazdaságos felhasználását, a víz minőségét javító és védő berendezések, technológiák bevezetését, az ivóvízellátás védelmét, biztonságának növelését, valamint a vizek kártételei elleni védelmet szolgáló létesítmények megvalósítását;

b) a közcélú vízi létesítmények (víziközművek, víz- és szennyvízelvezető, illetve -tisztító művek, belterületi és egyéb vízrendezési művek) létesítését, fejlesztését, ideértve az üzemelő vízbázisok biztonságba helyezését, a védőterületek kialakítását, a jogszabályban meghatározott egyéb vízgazdálkodási közfeladatok ellátását, továbbá vízkárok vagy egyéb természeti hatások folytán a közcélú vízi létesítményekben keletkezett hibák kijavítását, károsodások megszüntetését;

c) a vízkészletek feltárását, a vízrajzi tevékenység fejlesztését, a távlati ivóvízbázisok védelmét, a vizek kártételei elleni védelmet és védekezést (együttesjen vízkárelhárítást), ideértve e tevékenység végrehajtására való felkészülés finanszírozását is, a vízminőségi kárelhárítást, a vízminőséget veszélyeztető egyéb rendkívüli események következményeinek elhárítását szolgáló létesítmények megvalósítását, eszközök beszerzését, a vízgazdálkodási kutatás és műszaki fejlesztés forrásainak kiegészítését;

d) a vízkészletjárulék (a továbbiakban: Vkj.) beszedésével és befizetésével, továbbá a VICE működtetésével kapcsolatos kiadások fedezetét, ideértve e feladatok előkészítését megalapozó tevékenységet is.

(2) A VICE támogatásának 50%-a az (1) bekezdés a)-b) pontjaiban megjelölt célok, 35%-a pedig az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feladatok ellátásának finanszírozására fordítható. A támogatás 5%-a a vízkészletjárulék beszedésével és befizetésével, továbbá a VICE működtetésével összefüggő kiadások fedezetére használható fel, 10%-a pedig tartalékként az árvíz- és belvízvédekezés (ideértve a vízkárok elleni védekezés hatékonyságát szolgáló, megelőző tevékenységet is), valamint a vízminőségi kárelhárítás finanszírozását szolgálja, illetve ilyen célra különíthető el.

(3) A VICE támogatásának részét képező, a mezőgazdasági vízhasználatok (különösen az öntözés, az állattartó telepek vízellátása, a termálvíz mezőgazdasági hasznosítása, a halastavak vízellátása, a rizstermelés) után a tárgyévet megelőző évben ténylegesen befizetett vízkészletjárulék felhasználására vonatkozóan a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszter a tárgyév március 31-éig megállapodást köt.

(4) A miniszter év közben szükség szerint átcsoportosítást hajthat végre a rendelet módosítása nélkül az (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt jogcímek között, az (1) bekezdés c)-d) pontjában foglalt jogcímekről, valamint a tartalékra rendelkezésre álló keretből az (1) bekezdés a)-b) pontjában foglalt jogcímekre.

(5) A VICE maradványa a következő évben az (1) bekezdésben megjelölt célokra és a (2) bekezdésben meghatározott arányoknak megfelelően - az Áht. 49. §-ának g) pontjában foglaltak alapján - a miniszter rendelkezése szerint használható fel.

A VICE felhasználásának általános feltételei

4. §

A VICE-ből támogatást - amennyiben nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik - belföldi székhelyű jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, egyéni vállalkozó és magyar állampolgárságú természetes személy kaphat.

5. §

(1) A VICE pénzeszközeinek felhasználása

a) vissza nem térítendő támogatás, ezen belül

aa) támogatás,

ab) kamattámogatás,

b) visszatérítendő kamattámogatás,

c) egyéb kifizetés formájában történik.

(2) Kamattámogatás, a támogatást igénylő és a pénzintézet között létrejött hitelszerződésben meghatározott futamidőre, de legfeljebb a tárgyévet követő három évre nyújtható.

6. §

(1) A 3. § (1) bekezdésének a) és b) pontjában megjelölt felhasználási célokra a támogatás igénybevétele pályázati úton történik.

(2) A 3. § (1) bekezdésének c) és d) pontjában megjelölt célokra rendelkezésre álló források, illetve a tartalék felhasználásáról a miniszter dönt.

(3) A miniszter - az érintett minisztériumok véleménye alapján - pályázati felhívást tesz közzé a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) internetes honlapján, az ezt követően megjelenő hivatalos lapjában, valamint a megjelenés tényét két országos terjesztésű napilapban is közli.

(4) A pályázati kiírás tartalmazza a pályázat kötelező tartalmi elemeit, feltételeit, a benyújtás és az elbírálás rendjének szabályait, valamint a pályázók számára szükséges egyéb információkat.

7. §

(1) A pályázónak a pályázat benyújtásakor egyszeri pályázati díjat kell fizetnie, amely

a) 1 000 000 forint, illetve ez alatti támogatási igény esetén, annak öt ezreléke,

b) 1 000 001-5 000 000 forint összegű támogatási igény esetén 10 000 forint,

c) 5 000 001-10 000 000 forint összegű támogatási igény esetén 25 000 forint,

d) 10 000 001-50 000 000 millió összegű támogatási igény esetén 50 000 forint,

e) 50 000 001 forint, illetve e feletti támogatási igény esetén 100 000 forint.

(2) A pályázati díj megfizetésének módját a pályázati felhívás tartalmazza.

(3) Nem kell az (1) bekezdés szerinti pályázati díjat megfizetni egyszeri alkalommal, amennyiben a pályázó az előírt feltételeknek meg nem felelő pályázatát a pályázat kézhezvételét követő 8 munkanapon belül ismételten benyújtja.

(4) Amennyiben a pályázat forráshiány miatt kerül elutasításra, úgy a pályázati díj 50%-át a miniszter 9. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott döntésétől számított 30 napon belül a Minisztérium visszautalja a pályázó részére. A pályázati díj egyéb okból történő visszafizetésére nincs lehetőség.

A pályázatok benyújtásának és elbírálásának rendje

8. §

(1)[1] A pályázatok a tárgyév folyamán folyamatosan, de legkésőbb szeptember 30-áig a támogatás helye szerinti illetékes vízügyi igazgatósághoz nyújthatóak be. A pályázati adatlapot az illetékes környezetvédelmi és vízügyi igazgatóság (a továbbiakban: vízügyi igazgatóság) bocsátja a pályázó rendelkezésére.

(2) Víziközmű fejlesztési célú pályázatok esetében a pályázathoz - külön jogszabályban meghatározott - jóváhagyott megvalósíthatósági tanulmányt kell csatolni.

(3) A vízügyi igazgatóság a beérkezett pályázatokat folyamatosan érkezteti. A pályázat befogadásáról a pályázót tájékoztatni kell.

(4) A vízügyi igazgatóság 5 munkanapon belül a pályázat előírt feltételeknek való megfelelését - az addig beérkezett pályázatok felbontásával - ellenőrzi, a pályázatokat nyilvántartásba veszi, egyidejűleg az előírt feltételeknek meg nem felelő pályázatokat a pályázó részére visszaküldi.

(5) A vízügyi igazgatóság a hozzá benyújtott, a pályázati kiírásban foglalt feltételeknek megfelelő pályázatokat a (4) bekezdésben foglalt határidőt követő l munkanapon belül megküldi véleményezésre a Területi Vízgazdálkodási Tanácshoz (a továbbiakban: Tanács). A Tanács 25 napon belül tájékoztatja a vízügyi igazgatóságot a pályázattal kapcsolatos szakvéleményéről.

(6) A vízügyi igazgatóság a Tanács véleményének ismeretében értékeli a pályázatokat.

(7)[2] A vízügyi igazgatóság a pályázati kiírásban foglalt feltételeknek megfelelő pályázatokat, a Tanács szakvéleményével, valamint saját területi értékelésével és a támogatásra vonatkozó javaslatával együtt - a benyújtást követő 45 napon belül - továbbítja az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) részére.

(8) A Főigazgatóság a pályázatokat környezetvédelmi-, vízgazdálkodás-politikai, szakmai és gazdaságossági szempontból - szükség esetén külső szakértő igénybevételével - 15 munkanapon belül értékeli.

9. §

(1) A benyújtott pályázatokról a miniszter írásban dönt. A miniszter döntésével szemben jogorvoslatnak helye nincs.

(2) A miniszter az (1) bekezdésében foglalt döntése helyett a helyi önkormányzatok részére ígérvény kibocsátásáról is dönthet. Az ígérvény olyan feltételes döntést jelent, amelynek során a miniszter meghatározott összegű támogatás nyújtását ígéri a helyi önkormányzat részére arra az esetre, ha az a támogatásról szóló döntés évében, vagy az azt követő évben ugyanazon műszaki tartalmú pályázatához céltámogatásban részesül. Az ígérvényes döntés érvényét veszíti, ha a helyi önkormányzat a támogatásról szóló döntés évében, vagy az azt követő évben a pályázatához céltámogatásban nem részesül.

(3) A minisztert az (1)-(2) bekezdésben foglalt döntésének meghozatalában Munkabizottság (a továbbiakban: bizottság) segíti. A bizottság az (1)-(2) bekezdésben foglalt döntés meghozatalához javaslatot ad a miniszter részére. A bizottság a támogatható pályázatokat rangsorolja.

(4) A bizottság elnökéről, titkáráról, valamint létszámáról (a továbbiakban együtt: bizottsági tagok) - az érintett minisztériumok (5) bekezdésben meghatározott kijelölését követően - a miniszter dönt. A bizottság tagjainak száma legfeljebb 9 fő lehet.

(5) A bizottságban szavazati joggal vesznek részt a miniszter által kijelölt köztisztviselők, a külön jogszabály szerinti kormányzati munkamegosztásnak megfelelően az érintett minisztériumok által kijelölt egy-egy személy. A bizottság tagjainak megbízatása visszavonásig szól.

(6) A bizottság ülésén tanácskozási joggal vesznek részt a miniszter által felkért külső szakértők.

(7) A bizottság ügyrendjét maga állapítja meg, titkársági feladatait a Főigazgatóság látja el.

(8) A bizottság szükség szerint, de legalább kéthavonta ülésezik. A bizottság üléseinek összehívásáról a Főigazgatóság gondoskodik.

(9) A bizottság tagjai nem vehetnek részt az adott pályázatra vonatkozó döntési javaslat kialakításában, ha a bizottsági tag vagy közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont]:

a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesülne,

b) a pályázó tisztségviselője vagy a pályázóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll,

c) a pályázó cégnél tulajdonosi részesedéssel rendelkezik,

d) a pályázattal kapcsolatban bármilyen más előnyben részesül, vagy a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.

(10) A bizottsági tag a pályázattal kapcsolatban a Főigazgatóság rendelkezésére álló valamennyi iratba betekinthet.

10. §

(1) A Főigazgatóság a pályázatokat, a támogatásról szóló döntésre vonatkozó javaslatát, a vízügyi igazgatóság, a Tanács, valamint a külső szakértők szakvéleményével együtt 10 munkanappal a bizottság ülése előtt a tagok részére átadja.

(2) A miniszter a 9. § (1)-(2) bekezdésben foglalt döntését a bizottság javaslatának ismeretében, a javaslatot követő 10 munkanapon belül hozza meg.

11. §

(1) A pályázatok elbírálása során a helyi önkormányzatok pályázatai közül előnyben részesülnek azok a pályázatok, ahol a helyi önkormányzat külön jogszabályban meghatározott környezetvédelmi programmal rendelkezik.

(2) A pályázatok elbírálása során előnyben részesíthetőek azok a pályázatok, amelyek EU támogatásban részesülő projekthez kapcsolódnak, de a beruházás műszaki tartalmánál fogva EU támogatás igénybevételére nem kerülhet sor.

12. §

A miniszter döntését - a támogatás kedvezményezettjének, a támogatás tárgyának, a támogatás összegének, valamint megvalósítási helyének megjelölésével - a Minisztérium a döntést követő 10 munkanapon belül internetes honlapján, két országos terjesztésű napilapban, illetve hivatalos lapjának a döntést követően megjelenő lapszámában közzéteszi.

A szerződéskötés és a szerződésmódosítás szabályai

13. §

A támogatásban részesülővel (a továbbiakban: kedvezményezett) - a szerződéskötéshez szükséges valamennyi feltétel teljesülése esetén - a támogatás helye szerint illetékes vízügyi igazgatóság köt szerződést. A kedvezményezettnek a szerződés megkötésére a vízügyi igazgatóság által meghatározott időtartam, de legfeljebb a döntés kézhezvételétől - a 9. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a céltámogatásról szóló döntéstől - számított 180 nap áll a rendelkezésére.

14. §

A szerződés módosítására a kedvezményezettnek fel nem róható okból, vis maior, illetve adatváltozás miatt kerülhet sor.

15. §

(1) A szerződés módosítására irányuló kérelmet a támogatás helye szerint illetékes vízügyi igazgatóság részére lehet benyújtani.

(2) A szerződés módosítására irányuló kérelmekről a vízügyi igazgatóság, valamint a miniszter dönt.

(3) A vízügyi igazgatóság a szerződés módosítására irányuló kérelmet értékeli és 10 munkanapon belül dönt - a 16. § (1)-(2) bekezdésében foglaltak kivételével - a szerződés módosításáról.

(4) Amennyiben a szerződés módosítására irányuló kérelem a 16. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakat érinti, úgy a vízügyi igazgatóság az értékelést követően a kérelmet javaslatával együtt - a benyújtást követő 8 munkanapon belül - továbbítja a Főigazgatóság részére.

(5) A Főigazgatóság a szerződés módosítására irányuló kérelmet 6 munkanapon belül értékeli és a támogatásra vonatkozó javaslatával, valamint a vízügyi igazgatóság szakvéleményével együtt továbbítja - a 16. § (2) bekezdésében foglalt eset kivételével - a bizottság részére. A bizottság a szerződés módosítására irányuló javaslatát 15 munkanapon belül továbbítja a miniszter részére.

16. §

(1) A szerződés módosítására irányuló kérelemről a bizottság javaslata alapján a miniszter dönt, amennyiben az a program műszaki tartalmát, kezdési és befejezési időpontját (ideértve a próbaüzem lefolytatást), a támogatás formáját, a visszatérítendő kamattámogatás visszafizetésének időbeli ütemezését, valamint a támogatás folyósításának időbeli ütemezését érinti (ide nem értve az előző évben fel nem használt támogatás, illetve a támogatásnak a támogatási szerződésben rögzített halmozódásának megfelelő folyósítását).

(2) A szerződés módosítására a bizottság javaslata nélkül is sor kerülhet a fejlesztés támogatási szerződésben meghatározott befejezési időpontjának egyszeri alkalommal és legfeljebb 90 nappal történő meghosszabbítása esetén.

(3) A miniszter az (1) bekezdésben foglalt döntését a bizottság javaslatát követő 10 munkanapon belül, a (2) bekezdésben foglalt döntését a Főigazgatóság javaslatát követő 10 munkanapon belül hozza meg.

(4) A miniszter döntését a Minisztérium a 12. §-ban foglalt rendelkezések értelemszerű alkalmazásával teszi közzé.

A támogatások felhasználásának ellenőrzése

17. §

A VICE ellenőrzésének célja, hogy elősegítse

a) a támogatás rendeltetésszerű felhasználását,

b) a környezetvédelmi és természetvédelmi céloknak megfelelő, környezetileg hatásos, táj-, természetvédelmi, vízgazdálkodási szempontból eredményes, gazdaságilag hatékony felhasználását,

c) a működési problémáinak feltárását és a tapasztalatok alapján a szükséges intézkedések megtételét.

18. §

(1) A támogatások felhasználását a vízügyi igazgatóság, a Főigazgatóság, a Minisztérium, a külön jogszabályokban, továbbá a támogatási szerződésben meghatározott szervezetek ellenőrzik. Az ellenőrzés része lehet a helyszíni ellenőrzés is.

(2) A Minisztérium megbízásából az ellenőrzést a vízügyi igazgatóság, a Főigazgatóság, illetve szükség esetén külső szakértők, szakértő szervezetek is végezhetik.

(3) A támogatás ellenőrzését a támogatás felhasználása során negyedévente, valamint a támogatás befejezését követően a vízügyi igazgatóság ellenőrzi.

(4) A támogatások felhasználását a vízügyi igazgatóság teljes körű eredményességi, hatékonysági és célszerűségi elemzéssel zárja.

(5) A támogatás nem rendeltetésszerű, a szerződéssel ellentétes, illetve az attól eltérő felhasználását az ellenőrző szerv a kedvezményezettel közösen felvett jegyzőkönyvben rögzíti, és haladéktalanul javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére.

Záró rendelkezések

19. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg a vízügyi célelőirányzat felhasználásáról szóló 11/1999. (III. 11.) KHVM rendelet, valamint az azt módosító 33/2001. (X. 4.) KöViM rendelet, 19/2002. (III. 30.) KöViM rendelet hatályát veszti.

(2)[3] E rendelet hatálybalépését megelőzően a benyújtott pályázatokra, valamint az odaítélt támogatásokra - a többször módosított - a vízügyi célelőirányzat felhasználásáról szóló 11/1999. (III. 11.) KHVM rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. A már megítélt támogatások, illetve megkötött szerződések átütemezéséről a miniszter a Tárcaközi Bíráló Bizottság helyett a - 9. § (3) bekezdés szerinti - bizottság javaslata alapján dönt.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekre - a többször módosított - az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

Dr. Kóródi Mária s. k.,

környezetvédelmi és vízügyi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 1/2004. (II. 6.) KvVM rendelet 15. § a) pontja. Hatályos 2004.02.06.

[2] Módosította a 1/2004. (II. 6.) KvVM rendelet 15. § b) pontja. Hatályos 2004.02.06.

[3] Módosította a 11/2003. (VII. 18.) KvVM rendelet 4. § - a. Hatályos 2003.07.21.

Tartalomjegyzék