76/2003. (V. 28.) Korm. rendelet
a víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet módosításáról
A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Vkt.) 88. §-a (1) bekezdésének g) és h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. §
A víziközlekedés egyes belvízi utakon környezetvédelmi okokból való korlátozásáról és a korlátozás alá eső területeken kiadható üzemeltetési engedélyről szóló 30/2003. (III. 18.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 3. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § (1) A Tisza-tavon belső égésű motorral hajtott kishajó üzemeltetése a Hortobágyi Nemzeti Parknak a Tisza-tóra eső, az egyes védett természeti területek ingatlan-nyilvántartási helyrajzi számainak módosításáról és a Hortobágyi Nemzeti Park területének bővítéséről szóló 11/1993. (III. 9.) KTM rendeletben megjelölt védett területén - a (4) bekezdésben meghatározott kivételekkel - a Hortobágyi Nemzeti Parknak az illetékes környezetvédelmi hatósággal egyeztetve kiadott külön engedélye hiányában tilos.
(2) A Hortobágyi Nemzeti Parknak a Tisza-tóra eső, a Hortobágyi Nemzeti Park bővítéséről szóló 6/1996. (IV. 17.) KTM rendelettel meghatározott alábbi területein a belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak üzemeltetése tilos:
a) az Óhalászi holtág,
b) Porong tava,
c) Ispán tava,
d) Hód,
e) Gaznyilas,
f) Partos fenék.
(3) A Hortobágyi Nemzeti Parknak a Tisza-tóra eső, a Hortobágyi Nemzeti Park bővítéséről szóló 6/1996. (IV. 17.) KTM rendelettel meghatározott - a (2) bekezdésben nem említett területein - legfeljebb 4 kW teljesítményű belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak közlekedhet.
(4) Az (1) és (3) bekezdésben meghatározott korlátozások nem terjednek ki:
a) a Tisza fő medrére,
b) a Tiszavalki-medencében a tiszavalki kikötőből a IX. öblítő csatornán az élő Tiszába vezető útvonalra,
c) a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatósága által kijelölt túraútvonalakra.
(5) A (4) bekezdés c) pontjában megjelölt túraútvonalakon belső égésű motorral hajtott kishajó és csónak csak a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatósága által kiadott ökotúra-vezetői engedély birtokában kaphat - legfeljebb 15 kW teljesítményig - üzemeltetési engedélyt. Az ökotúra-vezetői engedély a hajózási hatóság által kiadott üzemeltetési engedéllyel együtt jogosít a (4) bekezdés c) pontjában megjelölt túraútvonalakon való közlekedésre."
2. §
Az R. 5. §-ának helyébe a következő 5. § és 5/A. § lép: "5. § A vitorlás kishajó belső égésű segédmotorját - üzemeltetési engedély hiányában - kizárólag a következő esetekben használhatja:
a) kikötőben és annak 300 m-es körzetében,
b) Balatonon a Tihanyrév-Szántód között közlekedő komp útvonalán és a mellette húzódó 300-300 m széles vízterületen,
c) sürgős orvosi ellátás, segítségnyújtás szükségessége és baleset esetén,
d) viharjelzés esetén kizárólag a legközelebbi kikötőbe történő behajózásig, továbbá
e) ha a szél ereje nem éri el a Beaufort-skála szerinti 1. szélerősséget, kizárólag a legközelebbi kikötőbe történő behajózásig.
5/A. § (1) Az üzemeltetési engedélyt a hajózási hatóság a környezetvédelmi, továbbá védett természeti területen a természetvédelmi szakhatóság hozzájárulásával a következő esetekben adja meg:
a) tavon közlekedő vagy a hajózási hatóság engedélyével vízimunkát végző belvízi nagyhajó vagy úszómunkagép munkavégzését, tevékenységét kiszolgáló belső égésű motorral hajtott kishajójára vagy csónakjára, továbbá az Országos Mentő Szolgálat belső égésű motorral hajtott kishajójára. A belső égésű motorral hajtott kishajó vagy csónak a következő korlátozásokkal használható:
aa) rendkívüli eseménynél (beleértve a mentési eseményt),
ab) tavon munkát végző úszómunkagép biztonságos tevékenységére, kiszolgálására, személyzet szállítására, jelek és eszközök kihelyezésére, felszedésére;
b) tavon kikötőhellyel rendelkező vitorlás sportegyesület tulajdonában lévő, tíz kísért egységenként egy kísérő motorosra, ha a
ba) szervezett oktatáson, edzésnapon vagy a sportági országos szakszövetség által meghirdetett és hatóságilag engedélyezett versenyen részt vevő nem tőkesúlyos vitorlás csónakokat vagy nem tőkesúlyos vitorlás kishajókat, illetve vitorlás vízi sporteszközöket kísér, vagy rendezői feladatot lát el, illetve
bb) sportági országos szakszövetség által szervezett és meghirdetett, az illetékes hatóság által engedélyezett kiemelten jelentős, tőkesúlyos vitorlás kishajók részvételével zajló nemzetközi rendezvényén (pl. EB, VB) a hivatalos edzésnapok és a verseny időtartamára lát el kísérő motoros feladatot. A hivatalos edzéseken, illetve versenynapokon kívül kísérő motorost nem lehet használni;
c) tavon kikötőhellyel rendelkező országos gyermekszervezet tulajdonában lévő, tíz kísért egységenként egy kísérő motorosra, ha az szervezett oktatáson vagy túrán nem tőkesúlyos vitorlás csónakokat vagy nem tőkesúlyos vitorlás kishajókat, illetve vitorlás vízi sporteszközöket kísér;
d) kikötő, vízi sportpálya, valamint vízi repülőtér üzemeltetőjének egy belső égésű motorral hajtott kishajójára az üzemeltetési feladatok ellátására a létesítmény 300 m-es körzetében, továbbá, ha a létesítmény a parttól 300 méternél távolabb helyezkedik el, akkor a közelebbi part és a létesítmény közti legrövidebb útvonalra;
e) egy rendezvényre arra a belső égésű motorral hajtott kísérő vagy mentőmotorosra, amely a tavon kikötőhellyel nem rendelkező vitorlás, illetve egyéb sportegyesület, szövetség tulajdonában van, amennyiben a szervező egyesület vagy szövetség az általa rendezett és hatóságilag engedélyezett vitorlásversenyen, vízi rendezvényen nem tud a rendezvény engedélyében meghatározott számú, a vízterületre érvényes üzemeltetési engedéllyel rendelkező kísérő vagy mentőmotorost biztosítani;
f) tógazdálkodással és víziút-fenntartással összefüggő feladatot végző belső égésű motorral hajtott kishajóra és csónakra;
g) bejegyzett vízi mentőegyesület útvonalengedéllyel közlekedő vízi mentőszolgálatot végző mentőmotorosára,
h) közforgalmú személyszállítást végző belső égésű motorral hajtott kishajóra vagy motorcsónakra;
i) hivatásos hajósképzést és vizsgáztatást végző belső égésű motorral hajtott kishajóra vagy csónakra.
(2) Az üzemeltetési engedély kiadásának részletes feltételeit e rendelet melléklete tartalmazza."
3. §[1]
4. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
Dr. Medgyessy Péter s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 227/2005. (X. 13.) Korm. rendelet 31. § (1) bekezdése g) pontja. Hatálytalan 2005.11.01.