Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

276/2004. (X. 8.) Korm. rendelet

a természet védelmét szolgáló egyes támogatásokra, valamint kártalanításra vonatkozó részletes szabályokról

A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Tvt.) 71. §-ának (3), 72. §-ának (5) bekezdésében, valamint a 85. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya:

a) a védett természeti területek és értékek védelmét szolgáló állami támogatásra [Tvt. 71. § (1) és (2) bekezdés] (a továbbiakban: természetvédelmi támogatás),

b) a védett természeti területeken természetvédelmi érdekből elrendelt gazdálkodási korlátozás, illetve tilalom esetén vagy a termelésszerkezet jelentős megváltoztatásának előírása következtében felmerülő kártalanításra (Tvt. 72. §) (a továbbiakban: természetvédelmi kártalanítás)

terjed ki.

A természetvédelmi támogatások

2. §

(1)[1] Természetvédelmi támogatásban részesülhet az a természetes személy, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet (a továbbiakban: támogatás igénylője), aki tevékenységével - az e rendeletben meghatározottak szerint - támogatható védett természeti érték vagy terület védelmét segíti elő.

(2) Az ökológiai hálózat nem védett természeti területeivel kapcsolatos támogatásokról külön jogszabály rendelkezik.

(3) A természetvédelmi támogatás:

a) a támogatható védett természeti érték vagy terület természetes vagy természetközeli állapota helyreállításának támogatása (a továbbiakban: helyreállítási támogatás);

b) a támogatható védett természeti érték vagy terület védelmét, megőrzését, igénybevételének mérséklését szolgáló fejlesztések támogatása (a továbbiakban: fejlesztési támogatás).

(4)[2] A természetvédelmi támogatás pályázat útján nyerhető el. A természetvédelmi támogatás elnyerésének részletes pályázati feltételeit a természetvédelemért felelős miniszter határozza meg és teszi közzé.

(5) A (3) bekezdésben foglalt természetvédelmi támogatások vissza nem térítendő támogatások.

(6) A jogosulatlanul igénybe vett természetvédelmi támogatást a támogatás igénylője - a visszafizetés évében érvényes átlagos jegybanki alapkamat kétszeres mértékének megfelelő kamattal növelve - köteles visszafizetni.

(7) Jogosulatlan a természetvédelmi támogatás igénybevétele, ha utóbb megállapítást nyer, hogy a támogatás igénylője a támogatást jogosulatlanul nyerte el, illetve ha a támogatás igénylője a támogatást rendeltetésétől eltérő célra használja fel. Rendeltetéstől eltérő célú felhasználásnak minősül, ha a jogszabályban, valamint a természetvédelmi hatóság határozatában, szakhatósági állásfoglalásában, illetve a pályázati felhívásban, valamint a támogatásról szóló szerződésben meghatározott céltól, illetve feltételektől eltérően használja fel a természetvédelmi támogatást.

(8) A természetvédelmi támogatás rendeltetésének megfelelő felhasználását a természetvédelmi hatóság ellenőrzi, illetve rendeli el a (7) bekezdésben foglaltak alapján a jogosulatlanul igénybe vett természetvédelmi támogatás visszafizetését.

3. §

(1) Helyreállítási támogatásban részesülhet:

a) akit a tevékenysége befejezésekor hatósági határozat a támogatható védett természeti érték vagy terület természetes vagy természetközeli állapotának helyreállítására kötelez;

b) aki önként vállalja a támogatható védett természeti érték, illetőleg terület természetes vagy természetközeli állapotának helyreállítását.

(2) Nem részesülhet az (1) bekezdés szerinti helyreállítási támogatásban, akinek jogellenes magatartása miatt válik szükségessé a helyreállítás.

(3) A helyreállítási támogatás a helyreállítás hatósági határozatban előírt helyreállítási költségének a 100%-a, csökkentve az egyéb támogatással.

4. §

(1) Fejlesztési támogatásban részesülhet a támogatás jogosultja, aki a támogatható védett természeti érték vagy terület védelmére, megőrzésére, természetkímélő használatára, élőhelyek javítására, felújítására irányuló, közvetlen természetvédelmi eredménnyel járó fejlesztést végez.

(2) A közvetlen természetvédelmi eredménynek meg kell felelnie a Tvt. 36. § (3) bekezdése szerinti természetvédelmi kezelési tervnek, illetőleg a természetvédelmi hatóság engedélyében vagy szakhatósági hozzájárulásában foglaltaknak.

(3) A támogatható fejlesztés kizárólagosan, illetőleg részlegesen természetvédelmi célú fejlesztés lehet.

A kártalanítás

5. §

(1) Kártalanítás igényelhető:

a) a védett természeti területeken természetvédelmi érdekből elrendelt gazdálkodási korlátozással, tilalommal vagy jelentős mértékű termelésszerkezet-változtatással [Tvt. 72. § (1) bek.],

b) az indokolatlan ideiglenes védetté nyilvánítással [Tvt. 72. § (3) bekezdésének első mondata],

c) indokolt ideiglenes védetté nyilvánítással [Tvt. 72. § (3) bekezdésének második mondata],

d) a védett természeti területeken kívül természetvédelmi érdekből elrendelt korlátozás, tilalom, egyéb hatósági kötelezés miatt bekövetkező jelentős mértékű termelésszerkezet-változtatással [Tvt. 72. § (4) bek.]

okozott tényleges károk megtérítésére.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti ideiglenes védetté nyilvánítás akkor tekinthető indokolatlannak, ha azt a Tvt. 27. § (2) bekezdésében meghatározott időn belül nem követi végleges védetté nyilvánítás. Ha az ideiglenesen védetté nyilvánított területnek csak egy része kerül véglegesen védetté nyilvánításra, a kártalanítási igény arra a területrészre korlátozódik, amelynek végleges védetté nyilvánítása nem történt meg.

6. §

(1)[3] A kártalanítási igényt - a (2) bekezdésre figyelemmel - a tulajdonos, illetve jogszerű használó, ideértve a földtulajdonhoz kötődő vagyoni értékű jog jogosultját is (a továbbiakban együtt: kártalanításra jogosult) nyújtja be, akinek az 5. § (1) bekezdés szerinti korlátozást, tilalmat, ideiglenes védetté nyilvánítást megállapító határozat, illetve egyéb hatósági kötelezés véglegessé válásakor és a kár bekövetkezésekor is az ingatlan a tulajdonában, illetve jogszerű használatában állt, illetőleg azon más jogszerű tevékenységet folytatott.

(2)[4] Kártalanítási igény benyújtására a kártalanításra jogosult örököse, illetve jogutódja jogosult, ha az (1) bekezdés szerinti határozat véglegessé válása és a kár bekövetkeztét követően vált örökössé, illetve jogutóddá.

7. §

(1)[5] A kártalanítási igényt a kártalanításra jogosult a kár bekövetkezésétől vagy az arról történt tudomásszerzéstől számított 30 napon belül jogosult benyújtani.

(2)[6] A kár bekövetkezésétől számított egy éven túl kártalanítási igény nem nyújtható be.

(3) A kártalanítási igénybejelentésnek tartalmaznia kell:

a)[7] a kártalanításra való jogosultság igazolását, így különösen a kártalanítási igény alapjául szolgáló bizonyítékokat, beleértve a véglegessé vált hatósági határozat által elrendelt korlátozás, tilalom és a kár bekövetkezte közötti okozati összefüggést alátámasztó bizonyítékokat,

b) a képviseleti jogosultságról, a kártalanítási összeg jogosultak közötti megosztásáról szóló nyilatkozatokat,

c) a kártalanításra jogosult és az ingatlan azonosításához szükséges adatokat.

8. §

(1)[8]

(2)[9]

(3) A kártalanítás egyszeri és végleges, kivéve, ha a hatósági határozatból fakadó tilalom vagy korlátozás több mint 5 évig változatlan tartalommal fennáll. Ebben az esetben a kártalanításra jogosult a kártalanítási igényét évente - a tényleges kár bekövetkezését követően, a 7. § (1) bekezdésében megjelölt határidőn belül - jelentheti be.

(4)[10]

(5)[11]

9. §

(1)[12] A részben vagy egészben elismert kártalanítási összeget az erről szóló határozat véglegessé válásától számított harminc napon belül a természetvédelmi hatóság a kártalanításra jogosult részére - a 7. § (3) bekezdésének b) pontjára is figyelemmel - folyósítja.

(2) A késedelmes fizetés minden napjára a kártalanításra jogosultnak a tárgyévi átlagos jegybanki alapkamat kétszeresének háromszázhatvanötöd részét kitevő kamat jár.

(3) A kártalanítás egy összegben vagy a tényleges kár bekövetkezésének megfelelő ütemezésben történő kifizetéséről a természetvédelmi hatóság a kifizetési időszak pontos megjelölésével a kártalanításról szóló határozatában rendelkezik.

(4) A kártalanítási összeget bírósági letétbe kell helyezni, ha

a) a kártalanításra jogosult a kártalanítási összeget nem veszi át,

b) a kártalanításra jogosult lakóhelye, székhelye időközben megváltozott és ismeretlen.

10. §

(1) A rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépése előtt, de 1997. január 1-jét követően elrendelt korlátozások és tilalmak esetében a kártalanítási igény e rendelet hatálybalépését követő 6 hónapos jogvesztő határidőn belül nyújtható be.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította az 57/2014. (III. 4.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2014.03.15.

[2] Módosította az 527/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 30. § -a. Hatályos 2014.01.01.

[3] Módosította a 457/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § a) pontja. Hatályos 2018.01.01.

[4] Módosította a 457/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § b) pontja. Hatályos 2018.01.01.

[5] Módosította a 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 377. § - a. Hatályos 2009.10.01.

[6] Módosította a 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 377. § - a. Hatályos 2009.10.01.

[7] Módosította a 457/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § c) pontja. Hatályos 2018.01.01.

[8] Hatályon kívül helyezte a 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 377. § - a. Hatálytalan 2009.10.01.

[9] Hatályon kívül helyezte a 182/2009. (IX. 10.) Korm. rendelet 377. § - a. Hatálytalan 2009.10.01.

[10] Hatályon kívül helyezte a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 57. §-a. Hatálytalan 2016.01.01.

[11] Hatályon kívül helyezte a 228/2005. (X. 13.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2005.11.01.

[12] Módosította a 457/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § d) pontja. Hatályos 2018.01.01.

Tartalomjegyzék