1/2005. (III. 11.) MeHVM rendelet
az állami sportcélú támogatások felhasználásának szabályairól
A sportról szóló 2004. évi I. törvény 79. §-a (3) bekezdésének a) és b) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
(1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - kiterjed a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény X. Miniszterelnökség fejezet, 12. Nemzeti Sporthivatal (a továbbiakban: NSH) cím, 6. alcím szerinti fejezeti kezelésű előirányzatokból nyújtott költségvetési támogatásokra.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a X. Miniszterelnökség fejezet, 12. Nemzeti Sporthivatal cím, 6. alcím "Fejezeti kezelésű előirányzatok" 6. jogcímcsoport "Fejezeti tartalék" előirányzatra.
2. §
(1) A kedvezményezett részére - amennyiben a rendelet vagy külön jogszabály eltérően nem rendelkezik - visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatás (vissza nem térítendő támogatás) nyújtható. A támogatás iránti kérelemnek tartalmaznia kell a program megvalósításához igényelt támogatás összegét, annak szakmai és költségvetési tervét, valamint a kedvezményezett külön jogszabályban meghatározott nyilatkozatát arról, hogy esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása nincsen, továbbá hozzájárulását ahhoz, hogy a támogatás folyósítója a nyilatkozat valóságtartalmának igazolását kérje.
(2) Amennyiben a kedvezményezett neki felróható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, az igénybe vett támogatás egészét vagy arányos részét a mindenkor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres mértékével növelt összegben kell visszafizetnie.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatók a kedvezményezett által igénybe vett támogatásokkal kapcsolatban, a Nemzeti Sporthivatal elnöke (a továbbiakban: NSH elnöke) a 3-4. §-ok szerint járhat el a kedvezményezettel szemben.
(4) Amennyiben a kedvezményezett neki fel nem róható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, illetve a szerződés meghiúsul, bejelentési kötelezettsége van a támogató felé, és az igénybe nem vett támogatásról köteles írásban lemondani.
(5) Amennyiben a kedvezményezett nem teljesíti a (4) bekezdésben foglalt kötelezettségét, az igénybe nem vett támogatásra nem jogosult.
3. §
(1) Az NSH elnöke:
a) felfüggeszti annak a versenyzőnek és sportszakembernek az 5. § (1) bekezdése szerinti támogatását, akivel szemben a külön jogszabály alapján lefolytatott dopping-, illetve sportfegyelmi eljárás eredményeként az országos sportági szakszövetség, az országos sportági szövetség vagy a fogyatékosok országos sportszövetségei (a továbbiakban együtt: sportszövetség) jogerős büntetést szabnak ki;
b) felfüggeszti, illetve - a meghatározott időszakra vonatkozó támogatás esetén - visszavonja annak a sportszervezetnek vagy sportegyesület jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységének a támogatását, amellyel az a) pontban meghatározott versenyző vagy sportszakember tagsági, illetve szerződéses jogviszonyban áll, és a sportszervezettel szemben a sportszövetség a doppingszabályzatának megsértése miatt jogerős sportfegyelmi büntetést szab ki;
c) felfüggeszti, illetve - a meghatározott időszakra vonatkozó támogatás esetén - visszavonja annak a sportszövetségnek vagy jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységének a támogatását, amelynek a b) pontban meghatározott sportszervezet a tagja, illetve amelynek versenyrendszerében részt vesz, és a sportszövetség vagy jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egysége a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület elnökének tájékoztatása alapján nem tesz eleget a külön jogszabályban meghatározott doppingellenes feladatainak.
(2) Az (1) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott jogerős büntetést kiszabó határozat 1 példányát a sportszövetség a határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 napon belül megküldi az NSH elnöke részére.
(3) A Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület elnöke az (1) bekezdés c) pontjában foglaltakról szóló tájékoztatást a tudomásszerzéstől számított 5 napon belül megküldi az NSH elnöke részére.
4. §
(1) A támogatás visszavonásáról, illetve felfüggesztésének időtartamáról és a visszafizetendő támogatás összegéről az NSH elnöke a (2)-(3) bekezdések figyelembevételével, a határozat vagy a tájékoztatás megküldésének - 3. § (2)-(3) bekezdéseiben meghatározott - időpontjától számított 8 napon belül dönt.
(2) A támogatás felfüggesztésének kezdő időpontja a támogatás felfüggesztéséről szóló döntés meghozatalának napja.
(3) A támogatás felfüggesztésének időtartama:
a) a 3. § (1) bekezdésének a) pontja esetén nem lehet hosszabb, mint a versenyzővel vagy sportszakemberrel szemben kiszabott jogerős döntésben meghatározott eltiltás büntetés időtartama, más büntetés alkalmazása esetén pedig legfeljebb 1 év;
b) a 3. § (1) bekezdésének b) és c) pontjai esetén legfeljebb 1 év.
(4) Ha a meghatározott időszakra vonatkozó támogatás a támogatás visszavonásáról való döntés meghozatalakor már folyósításra került, a visszafizetendő támogatás összege nem lehet nagyobb, mint a támogatásnak a támogatás visszavonásáról való döntés meghozatalától a tárgyidőszakból még hátralévő időre járó része.
(5) A támogatás visszavonásáról vagy felfüggesztéséről való döntés nem veszélyeztetheti a sportszervezet vagy a sportszövetség utánpótlás-nevelési feladatainak ellátását.
(6) A visszavont támogatást a kedvezményezett - a visszavonásról szóló értesítés kézhezvételétől számított 15 napon belül - a visszavonáskor érvényes jegybanki alapkamat kétszeres mértékével növelt összegben köteles visszafizetni az NSH 10032000-00287838-50000005 számú fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára.
(7) Az NSH elnöke a támogatás visszavonásáról, illetve felfüggesztéséről a döntés meghozatalát követő 5 napon belül értesíti a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testületet, továbbá a 3. § (1) bekezdésének c) pontja esetén a Nemzeti Sporttanácsot. Abban az esetben, ha az NSH elnöke a támogatást a 3. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározottak miatt függeszti fel, a döntésről - annak meghozatalától számított 5 napon belül - értesíti a Wesselényi Miklós Sportközalapítványt.
5. §
(1) A versenyzők és a felkészítésüket segítő sportszakemberek közvetlen központi költségvetési támogatásként kizárólag sportösztöndíjat, valamint eredményességi támogatást kaphatnak.
(2) Az NSH a járadékra jogosultak részére közvetlenül, a külön jogszabályokban foglaltaknak megfelelően folyósítja a Nemzet Sportolója Címmel járó járadékot, valamint az olimpiai járadékot.
6. §
Az NSH a rendelet hatálya alá tartozó előirányzatok terhére közvetlenül kizárólag az országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség, paralimpiai sportágak esetében a Magyar Paralimpiai Bizottság, fogyatékosok sportszövetsége, a diák- és főiskolai-egyetemi sport sportszövetsége, valamint sportszervezet, jogi személyiséggel rendelkező szakosztály és a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet részére nyújthat támogatást a külföldön megrendezésre kerülő versenyen és külföldi edzőtáborban való részvételhez.
7. §
(1) Az NSH a rendeletben meghatározott előirányzatok terhére nyújtandó támogatást - az államháztartás működési rendjéről szóló külön jogszabályokban foglaltaknak megfelelően - a kedvezményezettekkel megkötött támogatási szerződés alapján bocsátja rendelkezésre.
(2) A támogatási szerződés megkötésének feltétele, hogy
a) a kedvezményezett a támogatóval korábban kötött szerződésekben foglalt kötelezettségeinek a teljesítéséről, illetve részteljesítéséről szóló elszámolást a támogató részére benyújtsa;
b) a kedvezményezettnek az államháztartás bármely alrendszerével szemben esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása nem áll fenn, és erről a kedvezményezett külön jogszabályban meghatározottak szerint nyilatkozatot, vagy az illetékes hatóság által kiállított 30 napnál nem régebbi igazolást nyújt be az NSH részére;
c) a kedvezményezettnek az NSH által alapított gazdálkodó szervezettel, az NSH felügyelete alatt álló költségvetési szervvel, valamint sportközalapítvánnyal szemben esedékessé vált és meg nem fizetett tartozása nem áll fenn;
d) a kedvezményezett vállalja, illetve igazolja, hogy a külön jogszabályban foglalt doppingellenes feladatainak eleget tesz;
e) a kedvezményezett az állami sportinformációs rendszer részére történő adatszolgáltatási kötelezettségének a külön jogszabályban foglaltaknak megfelelően eleget tett.
(3) Az NSH a támogatási szerződés megkötése érdekében a kedvezményezettnek az a) -d) pontban foglalt adatait köteles bekérni, illetve a támogatási szerződésben az e) -n) pontban foglaltakat köteles szerepeltetni:
a) gazdasági társaság esetén: teljes - cégnyilvántartás szerinti - cégnév, székhely, cégjegyzékszám, képviselő neve, adószám, bankszámlaszám;
b) egyéni vállalkozó esetén: név, székhely, vállalkozói igazolvány száma, adószám, bankszámlaszám;
c) magánszemély esetén: név, anyja neve, lakcím, adóazonosító/adószám, bankszámlaszám;
d) egyéb jogi személy esetén: 30 napnál nem régebbi igazolás a kedvezményezettet nyilvántartó szervezettől (bíróság, cégbíróság stb.) a szervezet nyilvántartásban szereplő adatairól;
e) a támogatás célja, a támogatott program költségterve, a felhasználás részletes leírása;
f) a támogatás forrása, összege, folyósításának időpontja, módja és ütemezése (a következő évek előirányzata terhére vállalt kötelezettségek esetében évenkénti ütemezésben), a kölcsönös teljesítések tárgyi és pénzügyi ütemezése;
g) a szakmai, műszaki teljesítés időpontja;
h) a kedvezményezettnek a támogatás felhasználására és elszámolására vonatkozó kötelezettségei, és a részére meghatározott szakmai teljesítménymutatók;
i) a késedelmes vagy hibás teljesítés jogkövetkezményei;
j) a szerződésszerű teljesítést biztosító mellékkötelezettségek;
k) az elállás joga és feltételei;
l) a kedvezményezett - külön jogszabályban meghatározott - igazolás, illetve nyilatkozat benyújtási kötelezettsége arról, hogy nincs esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása, valamint a (2) bekezdés c) pontjában meghatározott tartozása;
m) beruházási támogatás, természetbeni telephely juttatás, vissza nem térítendő támogatás telephely vásárlására vagy építésére történő felhasználása esetén az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 89. §-ában foglalt követelmények;
n) a kedvezményezettnek arra vonatkozó nyilatkozata, hogy
1. tudomásul veszi az NSH, illetve a külön jogszabályban feljogosított szervek ellenőrzési jogkörét,
2. a támogatott program megvalósítása során feltünteti az NSH által történő támogatás tényét.
(4) Amennyiben a támogatási döntés kedvezményezettjének mulasztásából vagy neki felróható egyéb okból a támogatási szerződés megkötésére az NSH által a szerződéskötésre meghatározott határidő határnapjától számított 30 napon belül nem kerül sor, az NSH támogatási döntése hatályát veszti.
8. §
(1) A kedvezményezettnek nyújtott támogatás nem adható tovább, kivéve, ha a rendelet ettől eltérően rendelkezik.
(2) A támogatás felhasználásával történő elszámolást számlákkal és bizonylatokkal, valamint banki átutalási megbízással alátámasztott módon - a (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - az 1. számú melléklet szerinti nyomtatványon (a továbbiakban: összesített elszámolási táblázat) kell benyújtani. Az összesített elszámolási táblázathoz a támogatás felhasználását igazoló szakmai beszámolót is mellékelni kell. Az elszámolás során személyes adat nem továbbítható.
(3) Ha a rendelet hatálya alá tartozó támogatás végső felhasználója nem a kedvezményezett, akkor a támogatás felosztására jogosult szervezet köteles a továbbadott támogatásról a támogatottat elszámoltatni és az elszámolásról az összesített elszámolási táblázat alapján készített összegző jelentést az NSH-nak megküldeni.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott esetekben az elszámoltatás költségei a kedvezményezettet terhelik.
9. §
A támogatás rendeltetésszerű felhasználásának és elszámolásának ellenőrzését:
a) a külön jogszabályban feljogosított szerv;
b) az NSH közvetlenül vagy a felügyelete alá tartozó költségvetési szerve igénybevételével végzi.
II. Fejezet
SPORTTEVÉKENYSÉG TÁMOGATÁSA
Utánpótlás-nevelési feladatok
10. §
(1) Az NSH az "Utánpótlás-nevelési feladatok" előirányzat terhére biztosítja az utánpótlás-nevelési feladatok ellátásához szükséges forrást a Sport XXI. program, a Héraklész-program, a sportiskolák, valamint az egyéb utánpótlás-nevelési feladatok támogatására.
(2) Az NSH az (1) bekezdésben meghatározott előirányzat terhére támogatást nyújt a Csanádi Árpád Általános Iskola és Gimnázium elhelyezésével kapcsolatos költségekhez.
11. §
(1) A Sport XXI. program koordinációs feladatai keretében a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet a részére szerződéssel átadott összeget - különösen - az alábbi célokra fordítja:
a) a programban részt vevő iskolák, sportiskolák, sportegyesületek támogatása;
b) testnevelők, edzők és szervezők díjazása;
c) sportesemények, versenyrendszerek támogatása;
d) a programhoz kapcsolódó működési kiadások támogatása;
e) informatikai rendszer működtetése;
f) kommunikációs programok támogatása;
g) felmérési rendszer működtetésének támogatása;
h) a program működtetéséhez kapcsolódó létesítmény szükségletek támogatása;
i) hazai és nemzetközi versenyeken való részvétel támogatása;
j) eszközök és felszerelések beszerzésének támogatása.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet továbbadhatja a programban részt vevő szakszövetségek, sportegyesületek, iskolák részére.
12. §
(1) Az NSH a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézettel kötött szerződés alapján biztosítja a Héraklész-program irányítási feladatainak ellátásához szükséges forrást.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott pénzeszközöket a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet különösen a következő - alapító okiratában foglalt - célokra fordítja:
a) a programban részt vevő versenyzők felkészítésének támogatása;
b) a program keretén belül a korosztályos nemzetközi versenyeken való részvétel támogatása;
c) edzőtáborok támogatása;
d) központi edzések létesítményfeltételeinek támogatása;
e) a programban részt vevők Országos Sportegészségügyi Intézetben történő sportegészségügyi és sporttudományos vizsgálatának támogatása;
f) a programban részt vevő fő- és részfoglalkozású edzők díjazása;
g) versenyzők és edzők számára biztosított sporteszköz, felszerelés támogatása;
h) a program működtetésével, ellenőrzésével kapcsolatos kiadások fedezése;
i) informatikai rendszer működtetésének támogatása;
j) a megengedett teljesítményfokozó eljárások, eszközök költségeinek fedezése;
k) tudományos kutatás támogatása;
l) sportszakember képzési programok támogatása;
m) hazai rendezésű sportesemények támogatása;
n) kommunikáció, marketing kiadások fedezése.
(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet a szakszövetségek részére továbbadhatja.
13. §
(1) Az NSH a sportiskolák támogatása keretében a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézettel kötött szerződés alapján biztosítja - különösen - az alábbi feladatok ellátásához szükséges forrást:
a) sportiskolákban használandó sportági sportnevelési modultantervek elkészítését és akkreditációra történő előkészítését;
b) a sportági sportnevelési modultantervek nyomtatott és elektronikus formában történő kiadását;
c) a sportági sportnevelési modultantervekhez kapcsolódó módszertani kézikönyvek nyomtatott és elektronikus formában történő kiadását;
d) a sportiskolai rendszer közoktatási intézménytípusaiban alkalmazandó sportpedagógiai és sportpszichológiai koncepció kidolgozását;
e) a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet és a helyi önkormányzatok egyeztetése alapján kiválasztott kiemelt és modelliskolák (referencia-iskolák), valamint a rendszerbe folyamatosan bekapcsolódó intézmények és szakmai műhelyek munkáját.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet a sportiskoláknak továbbadhatja.
14. §
(1) Az NSH az egyéb utánpótlás-nevelési feladatok támogatása keretében a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézettel kötött szerződés alapján támogathatja az utánpótlás-nevelési feladatok irányítását, különösen az alábbiak tekintetében:
a) az Olimpiai Reménységek Versenyén (a továbbiakban: ORV), valamint a Duna Kupa versenysorozaton történő részvétel;
b) hazai rendezésű ORV és a Duna-kupa rendezési költségei;
c) a sportegyesületek utánpótlás-nevelési műhelyeinek szakmai programjai.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézet a szakszövetségeknek, sportszervezeteknek, közoktatási intézményeknek és sportiskoláknak továbbadhatja.
(3) Az NSH az egyéb utánpótlás-nevelési feladatok támogatása keretében - a Magyar Olimpiai Bizottságon (a továbbiakban: MOB) keresztül - támogathatja az Európai Fiatalok Olimpiai Fesztiválja (EYOF) rendezvényein történő részvételt.
(4) Az NSH az egyéb utánpótlás-nevelési feladatok támogatása keretében - a 41-46. §-okban foglaltak szerint - támogatja a korosztályos hazai rendezésű sport világesemények megrendezését.
Iskolai-, diák és felsőoktatási sport támogatása
15. §
(1) Az NSH az iskolai-, diák és felsőoktatási sport fejlesztése érdekében az "Iskolai-, diák és felsőoktatási sport támogatása" előirányzat terhére támogatja különösen:
a) a diákolimpiai versenyrendszert;
b) a Magyar Diáksport Szövetség által delegált magyar válogatott részvételét a Nemzetközi Iskolasport Szövetség versenyein;
c) a felsőoktatási intézményekben tanulók országos bajnokságát;
d) a felsőoktatási intézményekben működő sportegyesületek műhelyeit;
e) a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sportszövetség által delegált magyar egyetemi válogatott részvételét a külföldön megrendezésre kerülő 2005. évi főiskolai világbajnokságokon, valamint a téli és nyári Universiaden;
f) a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületét;
g) a versenyzői osztályokat működtető közoktatási intézményeket, valamint a versenyzői tagozatot működtető felsőoktatási intézményeket;
h) a diáksport rendezvényeket és programokat;
i) a Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Karát;
j) a Magyar Diáksport Szövetség, valamint a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sportszövetség feladatainak ellátását.
(2) A Magyar Diáksport Szövetség, a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sportszövetség, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete a támogatást a tagszervezeteknek, illetve sportszervezeteknek továbbadhatja.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül az NSH az előirányzat terhére támogatja továbbá a fogyatékosok diáksportjának a fejlesztését az előirányzaton rendelkezésre álló pénzösszeg 10%-ával az alábbiak szerint:
a) a tanulásban akadályozott diákok sportját a megyei (fővárosi) sportigazgatási szerveken keresztül, a megyei fogyatékosügyi sportreferens koordinálásával;
b) a mozgáskorlátozott diákok sportját a Magyar Mozgáskorlátozottak Sportszövetségén keresztül;
c) a vak és gyengénlátó diákok sportját a Vak Diákok Sportegyesületén keresztül;
d) a siket és nagyothalló diákok sportját a Hallássérültek Iskoláinak Országos Egyesületén, valamint a Szabóky Adolf Szakközépiskolán keresztül;
e) a középsúlyos értelmi fogyatékos diákok sportját a Magyar Speciális Olimpia Szövetségen keresztül;
f) felsőoktatási modernizációs programot, kiemelten sportszakember-képzési feladatokat;
g) rehabilitációs és habilitációs célú, valamint hátrányos helyzetűek számára sporttáborokat.
Szabadidősport támogatása
16. §
(1) Az NSH a szabadidősport fejlesztése érdekében a "Szabadidősport támogatása" előirányzat terhére a Wesselényi Miklós Sportközalapítvány által kiírt pályázati eljárás keretében, illetve egyedi döntés alapján támogatja különösen:
a) a kiemelkedő szabadidősport rendezvényeket;
b) a nők és családok sportjának fejlesztését;
c) a hátrányos helyzetűek sporttevékenységét;
d) az idősek sportját;
e) a fogyatékosok szabadidősportjának országos, megyei és helyi rendezvényeit a fogyatékosok szabadidősportját megyei szinten szervező sportszövetségeken, valamint megyei (fővárosi) sportigazgatási szerveken keresztül;
f) a szabadidősportot népszerűsítő kommunikációs tevékenységet;
g) a szabadidősporttal kapcsolatos kutatásokat;
h) a Nemzeti Szabadidősport Szövetség programjának megvalósítását;
i) a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kara szakmai programjának megvalósítását;
j) a Magyarországi Éjféli Sportbajnokságok Egyesület Holdsugár programjának megvalósítását.
(2) Pályázati úton történő támogatás esetén a Wesselényi Miklós Sportközalapítvány gondoskodik a támogatás elosztásáról.
17. §
(1) Az NSH a "Szabadidősport támogatása" előirányzat terhére támogatja továbbá valamennyi megyei (fővárosi), valamint megyei jogú városi önkormányzat sportcélú feladatainak ellátását, így különösen:
a) iskolai-, diák és szabadidősport feladatok ellátását;
b) területi amatőr versenyrendszer működtetését;
c) oktatással, képzéssel (továbbképzéssel) összefüggő feladatok ellátását, szakmai tájékoztatók, értekezletek tartását, kiadványok elkészítését, továbbá sporttevékenységgel kapcsolatos szakmai ismeretek terjesztését;
d) sportinformatikai feladatok ellátását;
e) a fogyatékosok helyi szabadidősportjának, valamint a fogyatékosok diáksportjának fejlesztését.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatást a megyei (fővárosi), valamint megyei jogú városi önkormányzat a sportszövetség jogi személyiséggel rendelkező - az önkormányzat területén működő - területi szervezeti egységének és sportszervezetnek továbbadhatja.
18. §
Az NSH a "Szabadidősport támogatása" előirányzat terhére támogatást nyújt a Nemzeti Szabadidősport Szövetség (a továbbiakban: NSzSz), valamint - az NSzSz javaslatának figyelembevételével - az országos szabadidősport szövetségek működési költségeinek fedezetére.
Versenysport támogatása
19. §
Az NSH a "Versenysport támogatása" előirányzat terhére támogatja különösen:
a) a MOB, a Magyar Paralimpiai Bizottság (a továbbiakban: MPB), a Nemzeti Sportszövetség (a továbbiakban: NSSz) és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége (a továbbiakban: FONESZ) működését, szakmai feladataik ellátását;
b) az országos sportági szakszövetségek, országos sportági szövetségek működését, szakmai feladataik ellátását;
c) a fogyatékosok országos sportszövetségeinek működését, szakmai feladataik ellátását;
d) a magyar sport olimpiai eredményessége alapján kiemelkedő sportegyesületek működését, szakmai feladataik ellátását;
e) az olimpiai sportágak válogatott kereteinek felkészülését, versenyeken való részvételét, szakmai munkáját;
f) a nemzetközi eredményesség alapján kiemelkedő sportegyesületi műhelyek, jogi személyiséggel rendelkező szakosztályok, sportszervezetek sportfeladatait;
g) a paralimpiai versenyrendszert;
h) a Téli Olimpián, a Téli Paralimpián, a Szervátültetettek Nyári Világjátékán, valamint a Nemzetközi Sportszövetségek Szövetségének (a továbbiakban: AGFIS) Világjátékain való részvételt.
20. §
(1) A 19. § b) és d) -f) pontjai esetén a konkrét támogatási célokra a MOB, az NSSz és a Sportegyesületek Országos Szövetsége (a továbbiakban: SOSZ) tesz együttesen javaslatot.
(2) A 19. § c) és g) pontjai esetén a támogatás felhasználására az MPB, a FONESZ és a SOSZ tesz együttesen javaslatot.
(3) A 19. § a) és h) pontjai esetében a támogatást az NSH állapítja meg az érintett szervezetek javaslatának figyelembevételével.
21. §
(1) A 19. § a) -d) pontja alapján folyósított támogatás tekintetében működési kiadásként elszámolható minden olyan kiadás, ami az adott sportköztestület, sportszövetség, sportegyesület működésével, szakmai munkájával összefüggésben keletkezett.
(2) A 19. § b) pontja alapján támogatásban részesülő országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség a támogatást a sportról szóló 2004. évi I. törvényben, valamint az alapszabályában meghatározott feladatokra köteles fordítani. A támogatási javaslat meghatározásakor a 20. § (1) bekezdésében meghatározott szervezetek az országos sportági szakszövetségek, országos sportági szövetségek által a részükre megküldött alábbi adatokat veszik figyelembe:
a) a 2. számú mellékletben meghatározott pontértéktáblázat alapján kiszámított sportági eredményességi pontszám nem 0;
b) a sportágban kiadott belföldi versenyengedélyek száma több mint 500;
c) a szövetségi tagszervezetek száma több mint 20.
(3) Amennyiben az országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség a (2) bekezdésben meghatározott feltételek közül legalább kettőnek nem felel meg, a 19. § b) pontja szerinti támogatás nem lehet több mint 1 500 000 Ft.
(4) Amennyiben az országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség a (2) bekezdésben meghatározott feltételek közül legalább kettőnek megfelel, a támogatási javaslat meghatározásakor a 20. § (1) bekezdésében meghatározott szervezetek az országos sportági szakszövetségek, országos sportági szövetségek által a részükre megküldött alábbi adatokat veszik figyelembe:
a) a 19. § b) pontjában foglaltak támogatására rendelkezésre álló összeg 25%-ának felosztása a 2. számú mellékletben meghatározott pontértéktáblázat alapján kiszámított sportági eredményességi pontszám alapján történik;
b) a 19. § b) pontjában foglaltak támogatására rendelkezésre álló összeg 75%-ának felosztása az alábbi adatok alapján történik a megjelölt arányban:
ba) a szövetség által fizetendő nemzetközi tagdíjak 1-es szorzóval,
bb) a sportágban kiadott belföldi versenyengedélyek száma 4-es szorzóval,
bc) a szövetségi tagszervezetek száma 4-es szorzóval,
bd) a szövetség közgyűlése által elfogadott mérleg szerinti éves költségvetés 1-es szorzóval,
be) a sportági tradíciók (a magyar szövetség megalakulásának éve) 3-as szorzóval,
bf) egyéb, előre nem számszerűsíthető szempontok, azaz a sportág szállítási igénye (2-es szorzóval), pályaigénye (2-es szorzóval), technikai igényei és állatok bevonásának igénye (4-es szorzóval), edzőpartner bevonásának igénye (4-es szorzóval), női és férfi szakágai (6-os szorzóval), olimpiai és nem olimpiai szakágak száma (6-os szorzóval) .
(5) A 19. § d) pontjában foglaltak támogatására rendelkezésre álló összeg legfeljebb 3%-a a Sportegyesületek Országos Szövetsége működésének támogatására fordítható.
(6) A 19. § e) pontja alapján folyósított támogatást a sportszövetség az alábbiakra fordíthatja:
a) sporteszközök, felszerelések beszerzése, igénybevétele, bérlése;
b) a lóállomány takarmányozása, gondozása, valamint a versenylovak beszerzése;
c) pszichológusi segítség, sportorvosi vizsgálat igénybevétele, az Országos Sportegészségügyi Intézet által bevizsgált táplálékkiegészítők vásárlása;
d) hazai és kiemelt nemzetközi versenyeken való részvétel;
e) külföldi és hazai edzőtáborokban való felkészülés;
f) doppingellenes tevékenység.
(7) A 19. § f) pontja alapján az NSH a felnőtt és a felnőtt alatti két utánpótlás korosztály nemzetközi eredményessége alapján - az illetékes országos sportági szakszövetségnek a felkészülés szakmai feladataira vonatkozó véleménye figyelembevételével - támogatást nyújt sportszervezetek, jogi személyiséggel rendelkező szakosztályok, sportegyesületi műhelyek részére, az alábbi feladatok ellátására:
a) sporteszközök, felszerelések beszerzése, igénybevétele, bérlése;
b) pszichológusi segítség, sportorvosi vizsgálat igénybevétele, az Országos Sportegészségügyi Intézet által bevizsgált táplálékkiegészítők vásárlása;
c) hazai és kiemelt nemzetközi versenyeken való részvétel;
d) külföldi és hazai edzőtáborokban való felkészülés.
(8) A 19. § g) pontjában foglaltak támogatására rendelkezésre álló összegből a paralimpiai mozgalom nemzetközi versenyrendszeréhez kötődő feladatok ellátásához nyújtható támogatás, amelynek felhasználásáról az MPB gondoskodik.
(9) A Téli Olimpián történő részvételt a MOB-on, a Téli Paralimpián való részvételt az MPB-n, a Szervátültetettek Nyári Világjátékán való részvételt a Magyar Szervátültetettek Sport, Kulturális és Érdekvédelmi Szövetségén, az AGFIS Világjátékokon való részvételt pedig az NSSz-en keresztül támogatja az NSH.
Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok
22. §
Az NSH a "Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok" előirányzat terhére támogatást biztosít az Országos Sportegészségügyi Intézet (beleértve a Doppingellenőrző Laboratórium) működési kiadásaihoz, amely különösen az alábbi feladatok ellátására fordítható:
a) sportegészségügyi hálózat módszertani koordinációja;
b) keretorvosi rendszer működtetése;
c) nemzeti válogatottak szűrővizsgálatainak, ergomet-riás terheléseinek elvégzése, dietetikai szaktanácsadás, kondicionálás;
d) sportmasszőrök, sportpszichológusok foglalkoztatása, sportgenomika területén végzett kutatások;
e) olimpiai központok orvosi rendelőinek működtetése;
f) sportgenomikai laboratórium működésének támogatása;
g) kutatások támogatása;
h) műszeres beruházások, informatikai háttér fejlesztése;
i) doppingellenőrző laboratórium működésének támogatása.
23. §
(1) Az NSH a "Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok" előirányzat terhére támogatást biztosít az alábbi doppingellenes feladatok ellátására:
a) dopping mintavételek, doppingellenes felvilágosító, nevelő, információs tevékenység;
b) a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület működési költségeinek támogatása;
c) a vonatkozó nemzetközi szerződésekből eredő kötelezettségek teljesítése;
(2) Az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére - keretszerződés alapján - támogatás nyújtható a doppingellenes tevékenységet végző szervezetek részére doppingellenes feladataik ellátásához.
24. §
Az NSH a "Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok" előirányzat terhére támogatást nyújthat a sporttudomány területén működő szervezetek részére sporttudománnyal kapcsolatos szakmai feladataik ellátásához. A támogatás különösen az alábbi feladatok ellátását szolgálhatja:
a) kutatástámogatás;
b) sporttudományi kiadványok megjelentetése;
c) továbbképzések beindítása;
d) oktatás színvonalának emelése;
e) konferenciák szervezésének támogatása.
25. §
(1) Az NSH a sportinformatikai feladatok keretében a "Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok" előirányzat terhére az alábbi feladatok ellátását támogatja:
a) az állami sportinformációs rendszer működtetése;
b) az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program keretében a sport területével kapcsolatos adatgyűjtések, feldolgozások;
c) nemzeti sportinformatikai rendszer kialakításával kapcsolatos feladatok.
(2) Az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére támogatás nyújtható a Nemzeti Utánpótlás-nevelési Intézetnek a nemzeti sportinformatikai rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos feladatok ellátásához.
Sportteljesítmények elismerése, megbecsülése
26. §
Az NSH a "Sportteljesítmények elismerése, megbecsülése" előirányzat terhére az alábbi célokat támogatja:
a) a Wesselényi Miklós Sportközalapítvány Alapító Okiratában foglalt feladatok ellátása, valamint működési költségeinek biztosítása;
b) a Mező Ferenc Sportközalapítvány Alapító Okiratában foglalt feladatok ellátása, valamint működési költségeinek biztosítása;
c) a Nemzet Sportolója Címmel járó járadék folyósítása;
d) az olimpiai járadék folyósítása;
e) a sportszakmai díjakkal, emlékplakettekkel és elismerésekkeljáró pénzjutalom és előállítási költségek biztosítása;
f) eredményességi támogatások, elismerések folyósítása a 27-31. §-ok alapján.
Eredményességi támogatások, elismerések
27. §
(1) Az NSH eredményességi támogatásban kizárólag az NSSz-ben tagsággal rendelkező, illetve a MOB-ba tagot delegáló országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség versenyzőit, valamint a versenyzők felkészítését segítő sportszakembereket részesítheti.
(2) A támogatandó személyekre az országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség az NSH félévente közzétett felhívásának kézhezvételétől számított 15 napon belül tesz javaslatot, amely alapján az NSH elnöke meghatározza a támogatandók névsorát. Az országos sportági szakszövetségnek, országos sportági szövetségnek a javaslathoz csatolnia kell az éves versenynaptárát (az első javaslattétel alkalmával), a verseny teljes - minden egyes versenyszámot tartalmazó - jegyzőkönyvét, a kvalifikációs, illetve selejtező versenyek jegyzőkönyvét. A javaslathoz az országos sportági szakszövetségnek, országos sportági szövetségnek be kell szerezni a versenyző, valamint a sportszakember nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a személyes adatainak az NSH által történő kezeléséhez.
(3) Javaslatot csak az az országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség tehet, amely a központi költségvetési támogatás felhasználására és elszámolására vonatkozó jogszabályi kötelezettségeinek eleget tett.
28. §
(1) Eredményességi támogatás - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak szerint - kizárólag a 2005. évi sportági versenynaptárban meghatározott világ-, illetve Európa-bajnokságokon 1-3. helyezést elért versenyzők és az azok felkészítését segítő sportszakemberek részére állapítható meg, a 2. számú melléklet 6. pontjában meghatározottak alapján.
(2) Egy sportágban nemenként egy felnőtt és egy, közvetlenül a felnőtt korosztály alatti utánpótlás-korosztály versenyzői és a felkészítésüket segítő sportszakemberek részesíthetők eredményességi támogatásban.
(3) A felnőtt alatti második utánpótlás korosztályban a versenyző eredményei alapján kizárólag a sportolót felkészítő sportszakember részesíthető támogatásban.
29. §
(1) Azokban a sportágakban, amelyekben az összetett eredmény mellett a részteljesítményeket is értékelik, az országos sportági szakszövetségnek, országos sportági szövetségnek a versenyző azon eredményét kell figyelembe vennie, amely alapján magasabb összegű támogatásban részesíthető.
(2) Azokban az olimpiai sportágakban, amelyekben hivatalos világbajnokság, illetve Európa-bajnokság keretén belül olimpiai versenyszámokat nem olimpiai körülmények között rendeznek meg, eredményességi támogatást a nem olimpiai versenyszámnak megfelelően lehet nyújtani.
(3) Azokban a csapatversenyszámokban, amelyekben a csapateredményt az egyéni eredményeket összegezve állapítják meg, a versenyző a csapateredményért eredményességi támogatásban akkor részesíthető, ha egyéni eredményéért nem kapott támogatást.
(4) A versenyző eredményességi támogatásának meghatározásánál a 2. számú melléklet szerinti pontértéktáblázat:
a) 4. pontját úgy kell alkalmazni, hogy páros versenyszámban a 2-es szorzót nem kell használni;
b) 4. pontját egyéni sportág csapatversenyszámaiban és csapatsportágaknál úgy kell alkalmazni, hogy csak a 0,5 szorzóval kell számolni;
c) 7. pontját nem kell figyelembe venni.
(5) A versenyző eredményességi támogatásának meghatározásánál egy eredményességi pont értéke nettó 10 000 Ft. Amennyiben az eredményességi támogatás a nettó 10 000 Ft-ot nem éri el, a támogatás a versenyzőnek nem fizethető ki.
30. §
(1) A versenyzők felkészítését segítő sportszakemberek részére megállapított eredményességi támogatás (a továbbiakban: sportszakemberi támogatási keret)- a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - nem haladhatja meg a sportágban a versenyzőknek nyújtott eredményességi támogatások összegének 50%-át. Amennyiben az eredményességi támogatás nem éri el a nettó 10 000 Ft-ot, a támogatás a sportszakember részére nem fizethető ki.
(2) A sportági eredményesség alapján megállapított sportszakemberi támogatási keret összegéről az NSH tájékoztatja az országos sportági szakszövetséget, országos sportági szövetséget, amely javaslatot tesz a sportszakemberek támogatására. A sportágban támogatandó sportszakemberek névsorát az NSH hagyja jóvá.
(3) A sportszakemberi támogatási keret a versenyzőknek nyújtott eredményességi támogatások összegének:
a) duatlon és triatlon sportágakban 70%-át,
b) öttusa sportágban 90%-át nem haladhatja meg.
31. §
A 27-30. §-oknak megfelelően, normatív alapon megállapított eredményességi támogatásnak a versenyzők és a felkészítésüket segítő sportszakemberek részére való folyósítását az NSH a Wesselényi Miklós Sportközalapítványon keresztül a "Sportteljesítmények elismerése, megbecsülése" elnevezésű fejezeti kezelésű előirányzat terhére biztosítja.
Kiemelt nemzetközi sportesemények támogatása
32. §
(1) Az NSH a "Kiemelt nemzetközi sportesemények támogatása" fejezeti kezelésű előirányzat terhére támogatja a Forma-1 Magyar Nagydíjat.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás a Hungaroring Sport Rt. által fizetendő rendezői jogdíjra fordítható.
(3) Az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére a hazai rendezésű sport világesemények is támogathatóak.
Nemzeti Sporttanács támogatása
33. §
Az NSH a "Nemzeti Sporttanács támogatása" előirányzat terhére a Nemzeti Sporttanács működési költségeihez nyújt támogatást.
III. Fejezet
SPORTLÉTESÍTMÉNYEK FEJLESZTÉSE ÉS KEZELÉSE
Sport XXI. Létesítményfejlesztési Program
34. §
(1) Az NSH a "Sport XXI. Létesítményfejlesztési Program" előirányzat terhére a Sport XXI. Létesítményfejlesztési Program keretében megvalósuló állami és önkormányzati tulajdonú sportcélú ingatlanfejlesztésekhez pályázati támogatás és szolgáltatásvásárlás, valamint egyedi döntés útján nyújt támogatást.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatásokra a tervezett bevételek teljesülésével összhangban kerülhet sor.
(3) Az (1) bekezdés alapján az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. Cikk (1) bekezdésének hatálya alá tartozó támogatás az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. Cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendeletben foglalt regionális támogatási térképpel összhangban a nemzeti regionális támogatásról szóló (HL C 74, 1998. 3. 10.) közösségi iránymutatásban foglaltakra figyelemmel nyújtható.
Állami sportvagyon kezelése, fejlesztése
35. §
Az NSH az "Állami sportvagyon kezelése, fejlesztése" előirányzat terhére nyújt támogatást a Sportfolió Kht. 2005. évi közhasznú tevékenységéhez.
2006. évi úszó Európa-bajnokság létesítményfejlesztési program
36. §
Az NSH a "2006. évi úszó Európa-bajnokság létesítményfejlesztési program" fejezeti kezelésű előirányzat terhére támogatja a 2006. évi Úszó, Műugró, Szinkronúszó és Nyíltvízi Úszó Európa-bajnokság megrendezéséhez kapcsolódó létesítmény-fejlesztési program megvalósítását.
Magyar Sport Háza beruházása
37. §
Az NSH a "Magyar Sport Háza beruházása" előirányzatból nyújt támogatást:
a) a Magyar Sport Háza beruházás befejezéséhez;
b) a Magyar Sport Háza Rt.-ben való 100%-os állami részesedés megszerzéséhez;
c) a Magyar Sport Háza beruházáshoz állami kezességvállalás mellett felvett hitel törlesztő részleteinek fizetéséhez;
d) a Magyar Sport Háza üzemeltetési költségeinek finanszírozásához;
e) a Testnevelési és Sportmúzeumnak a Magyar Sport Háza létesítményben történő elhelyezésével kapcsolatos beruházási kiadásaihoz.
Sportlétesítményekkel kapcsolatos egyéb folyamatban lévő kormányzati feladatok
38. §
Az NSH a "Sportlétesítményekkel kapcsolatos egyéb folyamatban lévő kormányzati feladatok" fejezeti kezelésű előirányzat terhére támogatja:
a) a Papp László Budapest Sportaréna üzemeltetésével, a Magyar Államot megillető állami és társadalmi eseménynapok igénybevételével kapcsolatos állami koordinációs feladatokat;
b) a lágymányosi egyetemi sportcentrum területén megkezdett beruházás (ún. Tüskecsarnok) befejezéséhez kapcsolódó, a magántőke bevonását célzó pályázat koncepciójának kialakításához, kiírásához és lebonyolításához kapcsolódó feladatokat;
c) a megkezdett szombathelyi sportcsarnok beruházás folytatását.
Beruházás a 21. századi iskolába
39. §
(1) Az NSH a "Beruházás a 21. századi iskolába" előirányzat terhére nyújt támogatást a "Beruházás a 21. század iskolájába" elnevezésű pályázat nyerteseinek.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás csak a pályázati kiírásnak megfelelő, az NSH-val vagy jogelődjével megkötött, érvényes szerződéssel rendelkező települések részére nyújtható.
(3) Az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére a pályázati rendszer működtetése is támogatható.
IV. Fejezet
KIEMEL T HAZAI RENDEZÉSŰ ÉS BIZTONSÁGI KOCKÁZATÚ SPORTESEMÉNYEK TÁMOGATÁSA
Kiemelt hazai rendezésű és biztonsági kockázatú sportesemények támogatása
40. §
Az NSH a "Kiemelt hazai rendezésű és biztonsági kockázatú sportesemények támogatása" előirányzat 67%-a terhére támogatást nyújt a - külön jogszabály szerinti -kiemelt biztonsági kockázatú sportrendezvények közfeladatként történő biztosításához.
41. §
(1) Az NSH a "Kiemelt hazai rendezésű és biztonsági kockázatú sportesemények támogatása" előirányzat 33%-a terhére támogatást nyújt sportszövetség részére a hazai rendezésű sport világesemények rendezésével összefüggő költségek fedezetéhez.
(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás esetében - a IV. fejezet alkalmazásában az egyes sportágakra irányadó különböző elnevezésekre is figyelemmel - sportrendezvénynek minősül:
a) felnőtt és az alatti első és második korosztály világbajnoksága;
b) felnőtt és az alatti első és második korosztály Európa-bajnoksága;
c) felnőtt Világkupa.
42. §
(1) A sportrendezvény rendezési jogára vonatkozó pályázat benyújtását legalább 45 nappal megelőzően a sportszövetség a sportrendezvény megrendezésének szándékát és az előirányzatból való támogatás iránti igényét tartalmazó regisztrációs kérelmet nyújt be az NSH részére. A regisztrációs kérelmet a 3. számú melléklet szerinti - az NSH által internetes honlapján is közzétett - nyomtatványon kell postai és elektronikus úton megküldeni.
(2) Az NSH a regisztrációs kérelmet annak kézhezvételétől számított 30 napon belül elbírálja és dönt annak nyilvántartásba vételéről vagy elutasításáról, amelyről a sportszövetséget értesíti.
(3) Az NSH elutasítja a regisztrációs kérelem nyilvántartásba vételét, ha
a) nem a jogosult nyújtotta be, vagy
b) nem a 41. § (2) bekezdés szerinti sportrendezvény megrendezésének szándékát tartalmazza, vagy
c) a regisztrációs kérelem a sportszövetség hibájából hiányosan került benyújtásra.
(4) A (2) bekezdés szerinti nyilvántartásba vétel az NSH részére fizetési kötelezettségvállalást nem jelent.
(5) A 40. §-ban meghatározott előirányzat 41. § (1) bekezdése szerinti részéből kizárólag annak a sportszövetségnek nyújtható támogatás, amelynek az adott sportrendezvényre vonatkozó regisztrációs kérelmét az NSH nyilvántartásba vette.
43. §
(1) A sportrendezvény rendezési jogának elnyerése esetén a sportszövetség támogatási kérelmet nyújt be - legkésőbb a sportrendezvény időpontját megelőző év május 31-éig - az NSH részére. A támogatási kérelmet a 4. számú melléklet szerinti - az NSH által internetes honlapján is közzétett - nyomtatványon kell postai és elektronikus úton megküldeni.
(2) Amennyiben a sportrendezvény rendezési jogára vonatkozó pályázat az (1) bekezdés szerinti határidő lejártát követően kerül kiírásra, az NSH elnöke eltekinthet a 42. §-ban meghatározott követelményektől, és a támogatási kérelem az (1) bekezdés szerinti határidőt követően is benyújtható.
44. §
(1) Az NSH elnöke a beérkezett támogatási kérelmek alapján - a Nemzeti Sporttanács javaslatának figyelembevételével - dönt a támogatásban részesíthető sportszövetségek köréről.
(2) A tárgyévre vonatkozó támogatásról való döntés során az alábbi szempontokra kell figyelemmel lenni:
a) a sportrendezvény hazai megrendezésének eredményességi, kvalifikációs, sportdiplomáciai szerepe;
b) a sportrendezvényen részt vevő országok, versenyzők, nézők várható száma;
c) a sportrendezvény közvetítésének hatása hazánk arculatának nemzetközi megítélésére;
d) a sportrendezvénnyel összefüggő létesítményfejlesztés, beruházás sportágfejlesztési és sportpolitikai, valamint gazdaságösztönző hatása;
e) a sportrendezvénnyel összefüggő létesítményfejlesztéshez, beruházáshoz rendelkezésre álló költségvetési, önkormányzati és egyéb források;
f) a sportrendezvény, valamint az azzal összefüggő létesítményfejlesztés, beruházás hosszú távú - költségvetési éven áthúzódó - hatása;
g) a sportrendezvénnyel összefüggő létesítményfejlesztéshez kapcsolódó egyéb sportcélú állami támogatási igény;
h) a sportrendezvénnyel összefüggő létesítményfejlesztés - a nyári olimpiai és paralimpiai játékok Magyarországon történő megrendezésével is összefüggő - összetettsége, jelentősége;
i) a sportrendezvény megrendezéséből származó esetleges nyereség;
j) a sportrendezvény várható hatása a sportág további fejlődésére;
k) a sportrendezvény évének eseménynaptára;
l) a fogyatékosok társadalmi integrációjára gyakorolt hatása.
45. §
(1) A 41. § (1) bekezdése szerinti támogatás esetén - a 7. § (2) bekezdésében meghatározottak mellett - a támogatási szerződés megkötésének további feltétele:
a) a sportszövetség a sportrendezvény megrendezéséhez elkülönített bankszámlával (a továbbiakban: bankszámla) rendelkezik;
b) a sportszövetség lehetővé teszi, hogy a támogatási szerződés megkötésétől a támogatás felhasználásával történő elszámolásig az NSH képviselője tanácskozási joggal részt vehessen a szervező bizottság munkájában, az egyes szakmai és pénzügyi kötelezettségvállalással járó döntések meghozatalában, valamint azok végrehajtásának ellenőrzésében;
c) a sportszövetség a sportrendezvény megrendezésével összefüggésben kapott sportcélú állami támogatásokról elkülönített nyilvántartást vezet;
d) amennyiben a támogatás összege a közbeszerzési értékhatárt eléri, a sportszövetség a támogatásból finanszírozott beszerzéseit a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény szerint köteles megvalósítani;
e) a sportszövetség - az elnöksége által jóváhagyott -üzleti tervet készít, amely tartalmazza a sportrendezvény tervezett bevételeit és ráfordításait, valamint a sportrendezvény várható üzleti eredményét.
(2) A 44. § (2) bekezdése szerinti támogatás folyósítására legkorábban a sportrendezvény időpontját megelőző 20. hónapban kerülhet sor.
46. §
(1) 50 000 000 Ft vagy azt meghaladó összegű támogatás esetén a sportrendezvény rendezési joga elnyerésének időpontjától a sportrendezvény befejezésétől számított 5 évig az NSH adatokat kérhet a sportszövetségtől gazdálkodására, valamint pénzügyi helyzetére vonatkozóan.
(2) A sportszövetség az NSH részére 8 napon belül köteles megküldeni a sportrendezvény befejezésétől számított 45. nap szerinti bankszámlakivonatát, valamint a sportrendezvényre vonatkozó, könyvvizsgáló által hitelesített számszaki beszámolóját és szöveges értékelését (a továbbiakban együtt: igazolás) .
(3) Amennyiben az igazolás alapján megállapítható, hogy a sportrendezvény megrendezése nyereséggel zárult, a sportszövetség köteles a nyereség támogatással arányos részét az NSH részére visszafizetni, amely azt a 41. § (2) bekezdése szerinti sportrendezvények rendezési költségeinek támogatására használja fel.
V.Fejezet
PHARE TÁMOGATÁSBÓL MEGVALÓSULÓ PROGRAMOK
HU-02/IB/SO-01-TL Fogyatékosok sport általi esélyegyenlősége program
47. §
Az NSH a "HU-02/IB/SO-01-TL Fogyatékosok sport általi esélyegyenlősége program" előirányzat terhére a PHARE támogatással megvalósuló "Fogyatékosok sport általi esélyegyenlősége program"-ot támogatja.
VI.Fejezet
FOGYATÉKOSOK ESÉLYEGYENLŐSÉGÉNEK JAVÍTÁSA
Fogyatékosok esélyegyenlőségének javítása
48. §
(1) Az NSH a fogyatékosok sportjának fejlesztése érdekében a "Fogyatékosok esélyegyenlőségének javítása" előirányzat terhére támogatja különösen:
a) a fogyatékosok sportjában megyei szinten, valamennyi fogyatékossági ágban és több sportágban - a fogyatékosok sportja területén - működő sportszövetség, sportszervezet működését, szakmai programjait;
b) a fogyatékosok sportjának fejlesztését szolgáló sportegészségügyi és sporttudományos programokat;
c) a sport által megvalósuló integrációt elősegítő programokat;
d) a sport-rehabilitációs programokat;
e) a fogyatékos gyerekek tanórán kívüli, rendszeres, terápiás jellegű sportoktatását, és programjait.
(2) A NSH az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére támogatja továbbá a fogyatékosok hazai és nemzetközi versenyrendszerét, valamint a műhelytámogatási programot, amelyek esetében a támogatást a speciális világjátékok versenyprogramjainak sportágai részére az alábbi szervezeteken keresztül nyújthatja:
a) FONESZ;
b) Magyar Speciális Olimpia Szövetség;
c) Magyar Szervátültetettek Országos Sport, Kulturális és Érdekvédelmi Szövetsége;
d) MPB;
e) Magyar Siketek Sportszövetsége;
f) Magyar Vakok és Gyengénlátók Sportszövetsége;
g) Magyar Értelmi Fogyatékosok Sportszövetsége;
h) Magyar Mozgáskorlátozottak Sportszövetsége;
i) sportszövetségek, sportszervezetek, integrált sportszövetségek, sportszervezetek.
(3) Az NSH az (1) bekezdés szerinti előirányzat terhére támogatja továbbá az olimpiai központok és a Paralimpiai Sportközpont akadálymentesítését.
VII. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
49. §
(1) A rendelet hatálya alá tartozó fejezeti kezelésű előirányzatokon rendelkezésre álló eredeti előirányzatok összességének legfeljebb 3%-a kommunikációs feladatok ellátására is fordítható.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó előirányzatokon rendelkezésre álló összeg 5%-a a támogatás szerződésszerű felhasználásának utólagos ellenőrzésére is felhasználható, amely nem érintheti a kiemelt hazai rendezésű és biztonsági kockázatú sportesemények 40. § szerinti támogatását.
(3) Amennyiben a rendelet II-VI. fejezeteiben meghatározott előirányzatokból nyújtott támogatás előfinanszírozás keretében kerül biztosításra, a kedvezményezett a támogatás összegével utólagos elszámolás mellett, a támogatási szerződésben meghatározott időpontig köteles elszámolni.
50. §
(1) A rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba azzal, hogy a rendelkezéseit a hatálybalépését követően benyújtott támogatás iránti kérelmek esetén kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az állami sportcélú támogatások felhasználásának szabályairól szóló 5/2004. (IV. 14.) GYISM rendelet, a módosításáról szóló 9/2004. (X. 4.) GYISM rendelet, valamint a hazai rendezésű sport világesemények állami támogatásáról szóló 7/2004. (IV. 23.) GYISM rendelet.
Kiss Péter s. k.,
a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
1. számú melléklet az 1/2005. (III. 11.) MeHVM rendelethez
Összesített elszámolási táblázat
Szervezet neve: | ||
Támogatási szerződés iktatási száma: | ||
Feladat megnevezése: | ||
Szerződés szerinti támogatási összeg: | ||
Korábban elszámolt összeg: |
Sorszám | Bizonylatszám | Számla kibocsátója | Megnevezés/ felhasználás | Számla értéke |
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. | ||||
5. | ||||
6. | ||||
7. | ||||
8. | ||||
9. | ||||
10. | ||||
ÖSSZESEN: | ||||
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az alább felsorolt számlák hitelesek és csak az NSH felé lettek elszámolva: P. H. ................... ......................................................... dátum a képviseletre jogosult személy aláírása |
2. számú melléklet az 1/2005. (III. 11.) MeHVM rendelethez
Pontértéktáblázat a sportági eredményesség méréséhez és az eredményességi támogatás kiszámításához
Az eredményesség és az eredményességi támogatás számításánál csak azok a helyezések vehetők figyelembe, melyeknél az eseményen részt vevő országok száma Európa-bajnokság (a továbbiakban: EB) esetén legalább 15, világbajnokság (a továbbiakban: VB) esetén legalább 25 volt. Amennyiben kvalifikációs jellegű versenyről van szó, a résztvevő országok számán a kvalifikáción elindult nemzetek száma értendő.
1. A különböző világversenyeken elért helyezések értékpontjai
Olimpia, AGFIS Világjátékok, VB
Helyezés | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
Pont | 12 | 9 | 7 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Megjegyzés: Azokban a sportágakban és korosztályoknál, amelyek versenyrendszerében EB nem szerepel, a fenti pontszámokat 1,5-ös szorzóval kell számolni!
EB
Helyezés | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
Pont | 7 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Megjegyzés: Azokban a korosztályokban, amelyek versenyrendszerében VB nem szerepel, a fenti pontszámokat 2-es szorzóval kell számolni!
2. A különböző korosztályoknál alkalmazott szorzók
Korosztály | Szorzó |
felnőtt | 5 |
legidősebb utánpótlás korcsoport (junior vagy ifjúsági) | 2 |
második utánpótlás korcsoport (ifjúsági vagy kadett vagy serdülő) | 1 |
amennyiben csak egy utánpótlás korcsoport van | 2,5 |
3. A világversenyek ciklusaihoz kapcsolódó szorzók
Olimpia, AGFIS Világjátékok | VB | EB | |
4 éves ciklus | 9 | 5 | 4 |
3 éves ciklus | - | 4 | 3 |
2 éves ciklus | - | 3 | 2 |
évenkénti | - | 2 | 1 |
4. a) Egyéni sportágak versenyszámainak szorzói
egyéni (egyes) | 1,0 |
Páros | 0,75x2 |
Csapat | 0,5 x létszám |
4. b) Csapatjáték sportágak szorzói
Csapat | 0,5 x egyszerre pályán lévő játékosok száma + 0,2 x versenyre nevezhető tartalékok száma |
5. Az eseményen részt vevő országok száma szerinti szorzó (amennyiben kvalifikációs jellegű versenyről van szó, a résztvevő országok számán a kvalifikáción elindult nemzetek száma értendő)
a) olimpiai körülmények között megrendezett olimpiai versenyszámok esetén: 1,0
b) minden más esetben
VB | EB | ||
0-24 ország | 0 | 0-14 ország | 0 |
25-49 ország | 0,35 | 15-25 ország | 0,35 |
50-74 ország | 0,7 | 26-40 ország | 0,7 |
74 ország felett | 1,0 | 40 ország felett | 1,0 |
6. Az eredményességi támogatás kiszámításához az egyes versenyszámokban részt vevő országok száma szerinti szorzó (amennyiben kvalifikációs jellegű versenyről van szó, a résztvevő országok számán a kvalifikáción elindult nemzetek száma értendő)
a) olimpiai, illetve világjátékokon szereplő versenyszámok esetén: 1,0
b) minden más esetben, illetve nem olimpiai vagy nem világjátékok körülményei között megrendezett versenyszámok esetén a táblázat alapján;
VB | EB | ||
0-20 ország | 0 | 0-10 ország | 0 |
21-25 ország | 0,35 | 11-15 ország | 0,35 |
26-35 ország | 0,7 | 16-20 ország | 0,7 |
35 ország felett | 1,0 | 21 ország felett | 1,0 |
7. Az eredmények értékszorzói az eredmény elérését követő években
Év | 1.év | 2. év | 3. év | 4. év |
Olimpia, AGFIS Világjátékok, felnőtt VB, EB | 1 | 0,8 | 0,6 | 0,4 |
utánpótlás VB, EB | 1 | 0,5 | 0 | 0 |
8. Olimpiai és világjátékok és nem olimpiai versenyszámok szorzói
Olimpiai, világjátékokon szereplő versenyszámok | Minden más esetben |
1 | 0,5 |
3. számú melléklet az 1/2005. (III. 11.) MeHVM rendelethez
REGISZTRÁCIÓS KÉRELEM | |||||
A hazai rendezésű sport világesemények (a továbbiakban: sportrendezvény) rendezésének állami támogatásához | |||||
A) Az NSH-hoz regisztrációs kérelmet benyújtó sportszövetségre vonatkozó adatok | |||||
A sportszövetség | |||||
neve: | |||||
székhelye: | ----- város | utca/hsz. | |||
levelezési címe: | ----- város | utca/hsz. | |||
A sportszövetség képviseletére jogosult személy neve: | |||||
A kapcsolattartó személy neve: | |||||
Telefonszáma: | ----------------- | ||||
Faxszáma: | ----------------- | ||||
E-mail címe: | --------------------------------------- | ||||
B) A sportrendezvényre vonatkozó adatok | |||||
A sportrendezvény | |||||
Megnevezése: | |||||
Jellege: | - világbajnokság □ - Európa-bajnokság □ - világkupa □ - speciális világjáték □ A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | ||||
Kvalifikációs jelentősége: | - olimpiai/paralimpiai kvalifikáció □ - egyéb kvalifikáció □ (amely: ------------------------------------) | ||||
-más □ (amely: ------------------------------------) | |||||
A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | |||||
Egyéb jelentősége: | |||||
kezdete: vége: | |||||
Tervezett időpontja, helyszíne és létesítménye: | helyszíne (település): | ||||
Papp László Budapest Sport Aréna □ Nemzeti Sportközpontok (Sportfolió Kht.) □ kezelésében lévő létesítmény egyéb □ A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | |||||
A pályázat jogtulajdonoshoz történő benyújtását követő, a sportrendezvény megrendezésének szempontjából fontos események és időpontjaik*: | Esemény | Időpont | |||
* (pl. döntés időpontja, rendezést támogató elnökségi ülések, közgyűlések időpontjai, fontosabb szerződések megkötésének határideje, esetleges kötelező elő-, illetve tesztverseny időpontja, nemzetközi szövetség küldöttségének látogatása stb.) | |||||
C) A sportrendezvény tervezett bevételei (ezer Ft) | |||||
Közvetlen bevételek: | |||||
Az NSH-tól a tervek szerint igényelt rendezéssel összefüggő támogatás: | - közvetlen rendezési támogatás: | ||||
- létesítményfejlesztéssel összefüggő támogatás: | |||||
- bérleti díjak: | |||||
- eszközbeszerzési támogatás: | |||||
- egyéb: | |||||
Egyéb, sportcélú állami támogatási igény: | Intézmény/pályázat: | Összeg: | |||
A sportrendezvény megrendezésével összefüggésben már elnyert sportcélú állami támogatás: | Intézmény/pályázat: | Összeg: | |||
A megvalósításra tervezett saját forrás: | |||||
Tervezett összes bevétel: | |||||
D) A sportrendezvény tervezett kiadásai (ezer Ft) | |||||
Tervezett összes kiadás: | |||||
E) Az igényelt támogatás ütemezése | |||||
Év/időszak | Összeg (ezer Ft) | ||||
F) A sportrendezvénnyel kapcsolatos egyéb adatok: | |||||
A sportrendezvény | |||||
A sportrendezvény | |||||
sportdiplomáciai | |||||
jelentősége: | |||||
Létesítményfejlesztési igénye, | |||||
rendelkezésre áll-e erre a célra egyéb piaci | |||||
vagy más állami, önkormányzati forrás? | |||||
A létesítményfejlesztés | |||||
hosszú távú hatásai: | |||||
Eszközbeszerzési igény, | |||||
rendelkezésre áll-e más forrás? | |||||
- igen □ | |||||
A sportról szóló 2004. évi I. törvény | - nem □ | ||||
50. § (3) bekezdés b) pontjában | |||||
meghatározott, | |||||
a kiemelt nemzetközi sportrendezvények | |||||
magyarországi megrendezéséhez, | |||||
a nemzetközi sportszervezetek által | |||||
megkívánt garanciavállalás szükséges-e | |||||
A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | |||||
..................................,200.............................................hó.........nap Kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy amennyiben a regisztrációs kérelmen valótlan adatok szerepelnek, az a támogatásból való kizárást vonja maga után. P. H. .............................................................. a képviseletre jogosult személy aláírása | |||||
4. számú melléklet az 1/2005. (III. 11.) MeHVM rendelethez
TÁMOGATÁSI KÉRELEM | |||||||||
A hazai rendezésű sport világesemények (a továbbiakban: sportrendezvény) rendezésének állami támogatásához | |||||||||
A) Az NSH-hoz támogatási kérelmet benyújtó sportszövetségre vonatkozó adatok | |||||||||
A sportszövetség | |||||||||
neve: | |||||||||
székhelye: | ---- város utca/hsz. | ||||||||
levelezési címe: | ---- város utca/hsz. | ||||||||
Bankszámlaszáma (amennyiben már van, a sporteseményé): | --------------------------- | ||||||||
Adószáma: | ------------- | ||||||||
A sportszövetség képviseletére jogosult személy neve: | |||||||||
A kapcsolattartó személy neve: | |||||||||
Telefonszáma: | ------------- | ||||||||
Faxszáma: | ------------- | ||||||||
E-mail címe: | |||||||||
Tagszervezeteinek száma: | Igazolt versenyzőinek száma: | ||||||||
Nemzetközi eredményesség:* | 1998: | ||||||||
1999: | |||||||||
2000: | |||||||||
2001: | |||||||||
2002: | |||||||||
* Az elmúlt öt évben világbajnokságon, Európa-bajnokságon, Világkupán stb. elért pontszerző helyezések | |||||||||
B) A megpályázni kívánt sportrendezvény jogtulajdonosára (a továbbiakban: Jogtulajdonos) vonatkozó adatok: | |||||||||
A Jogtulajdonos | |||||||||
Neve: | |||||||||
Tagszervezeteinek száma: | |||||||||
C) A sportrendezvényre vonatkozó adatok: | |||||||||
A sportrendezvény | |||||||||
Megnevezése: | |||||||||
Jellege: | - világbajnokság □ - Európa-bajnokság □ - világkupa □ - speciális világjátékok □ A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | ||||||||
Kvalifikációs jelentősége: | - olimpiai/paralimpiai kvalifikáció□ - egyéb kvalifikáció □ (amely --------------------------------------------------:) | ||||||||
-más □ (amely --------------------------------------------------:) | |||||||||
A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | |||||||||
Egyéb jelentősége: | |||||||||
Tervezett időpontja, helyszíne és létesítménye: | kezdete | vége | |||||||
helyszíne (település): | |||||||||
Papp László Budapest Sport Aréna □ Nemzeti Sportközpontok (Sportfolió Kht.) □ kezelésében lévő létesítmény egyéb □ A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! | |||||||||
A pályázat jogtulajdonoshoz történő | Esemény | Időpont | |||||||
benyújtását követő, a sportrendezvény | |||||||||
megrendezésének szempontjából fontos | |||||||||
események és időpontjaik*: | |||||||||
* (pl. döntés időpontja, rendezést támogató elnökségi ülések, közgyűlések időpontjai, fontosabb szerződések megkötésének határideje, esetleges kötelező elő-, illetve tesztverseny időpontja, nemzetközi szövetség küldöttségének látogatása stb.) | |||||||||
A három legutolsó hasonló versenyen résztvevő versenyzők átlagos létszáma: | A három legutolsó hasonló versenyen résztvevő magyar versenyzők átlagos létszáma: | ||||||||
A három legutolsó hasonló versenyen résztvevő kísérők (szövetségi vezetők, csapatkísérők, edzők stb.) átlagos létszáma: | A három legutolsó hasonló versenyen résztvevő sajtó munkatársak átlagos létszáma: | ||||||||
A három legutolsó hasonló versenyre kilátogató nézők átlagos létszáma: | Külföldi nézők várható létszáma: | ||||||||
Az elmúlt három hasonló sportrendezvény média-megjelenése:* | * Írott és elektronikus média, kiemelten a televíziós szereplésre vonatkozóan (élő közvetítések, összefoglalók várható időtartama, mely csatornákon stb.). | ||||||||
A sportszövetség által rendezett három legutolsó sportrendezvény bevételeinek | sportrendezvény megnevezése, időpontja | bevétel (ezer Ft) | kiadás (ezer Ft) | ||||||
és kiadásainak összege: | |||||||||
D) A sportrendezvény tervezett bevételei (ezer Ft): | |||||||||
Közvetlen bevételek: | - a jogtulajdonostól a rendezéshez kapott támogatás (amennyiben van ilyen): | ||||||||
-jegybevétel: | |||||||||
- akkreditációs díjak: | |||||||||
- részvételi díjak: | |||||||||
- értékesített jogdíjak: | |||||||||
- szponzori támogatások: | |||||||||
- értékesített ajándéktárgyak: | |||||||||
- egyéb: | |||||||||
Az NSH-tól a tervek szerint igényelt rendezéssel összefüggő támogatás: | - közvetlen rendezési támogatás: | ||||||||
- létesítményfejlesztéssel összefüggő támogatás: | |||||||||
- bérleti díjak: | |||||||||
- eszközbeszerzési támogatás: | |||||||||
- egyéb: | |||||||||
Egyéb, sportcélú állami támogatási igény: | Intézmény/pályázat: | Összeg: | |||||||
A sportrendezvény megrendezésével összefüggésben már elnyert sportcélú állami támogatás: | Intézmény/pályázat: | Összeg: | |||||||
A megvalósításra tervezett saját forrás: | |||||||||
Tervezett összes bevétel: | |||||||||
F) Az igényelt támogatás ütemezése | ||
Év/időszak | Összeg (ezer Ft) | |
G) A sportrendezvénnyel kapcsolatos egyéb adatok: | ||
A sportrendezvény | ||
A sportrendezvény sportdiplomáciai jelentősége: | ||
Létesítményfejlesztési igénye, rendelkezésre áll-e erre a célra egyéb piaci vagy más állami, önkormányzati forrás? | ||
A létesítményfejlesztés hosszú távú hatásai: | ||
Eszközbeszerzési igény, rendelkezésre áll-e más forrás? | ||
- igen □ - nem □ A megfelelő válasz utáni négyzetbe tegyen X-et! |
........., 200. .............hó................, nap
Kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy amennyiben támogatási kérelmen valótlan adatok szerepelnek, az a támogatásból való kizárást vonja maga után.
P.H.
...............................................................
a képviseletre jogosult személy aláírása