34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet
a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet és az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 15/2000. (XI. 16.) KöViM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 2. alpontjában, továbbá 3. alpontjában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
A közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § A rendelet hatálya kiterjed a Magyar Köztársaság területén lévő országos és helyi közutakra (a továbbiakban: közút), a közforgalom elől el nem zárt magánutakra, továbbá ezek műtárgyaira és tartozékaira."
2. §
Az R. 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"2. § (1) Az állam tulajdonában lévő közutak az országos közúthálózatba tartoznak. Az országos közutakat úthálózati szempontból - jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján - a következő hálózati útosztályok (a továbbiakban: útosztály) valamelyikébe kell besorolni:
a) gyorsforgalmi utak (külterületi, belterületi):
aa) autópályák,
ab) autóutak,
ac) gyorsforgalmi utak csomóponti elemei;
b) főutak (külterületi, belterületi):
ba) elsőrendű főutak,
bb) másodrendű főutak;
c) mellékutak (külterületi, belterületi):
ca) összekötő utak,
cb) bekötőutak,
cc) állomáshoz vezető utak,
cd) gyorsforgalmi utak pihenőhelyi útjai,
ce) egyéb országos közutak (csomóponti ágak, parkolóhelyi utak és kerékpárutak).
(2) Az önkormányzatok tulajdonában levő közutak a helyi közúthálózatba tartoznak. A helyi közutakat úthálózati szempontból - jelentőségük és forgalmi jellemzőik alapján - a következő útosztályok valamelyikébe kell besorolni:
a) belterületi közutak:
aa) belterületi gyorsforgalmi utak,
ab) belterületi elsőrendű főutak,
ac) belterületi másodrendű főutak,
ad) gyűjtőutak,
ae) kiszolgáló és lakóutak;
b) külterületi közutak;
c) kerékpárutak;
d) gyalogutak és járdák.
(3) Az országos és helyi közúthálózat útosztályainak jellemzőit, az útosztályba sorolás feltételeit az 1. melléklet tartalmazza."
3. §
Az R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"3. § (1) Az országos közútnak a 2. § (1) bekezdésében meghatározott útosztályba* sorolása, azonosítása, valamint az arra szolgáló útszám megállapítása, illetőleg megváltoztatása az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (a továbbiakban: UKIG) hatáskörébe tartozik.[1]
(2) Az útszámot az építtetőnek vagy megbízottjának kell kérnie az UKIG-tól, amelynek azt 30 napon belül kell megadnia.
(3)[2]
(4)[3]
(5) A gyorsforgalmi utak és a főutak útszámát és betűjelét fel kell tüntetni az útirányjelző, útbaigazító és útvo-nal'-megerősítő jelzőtáblákon, valamint a nyilvános térképeken. A mellékutak útszámát csak a nyilvántartásokban és a szolgálati térképeken kell feltüntetni.
(6) Az országos közúthálózat részletes számozási rendszerét a 2. mellékletben foglaltak szerint kell meghatározni és alkalmazni.
(7) A helyi közútnak a 2. § (2) bekezdésében meghatá-rozott útosztályok valamelyikébe történő besorolása - a településrendezési tervvel összhangban - a közút kezelőjének a feladata."
4. §
Az R. 8. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) Ha a közút területén kijelölt várakozóhelyen, várakozási vagy korlátozott várakozási övezetben díjat szednek, a közút kezelőjének - a kihelyezett tájékoztatást adó táblán (KRESZ 61/a.; 110.; 112/d. sz. ábra), az alatta elhelyezett kiegészítő táblán (KRESZ 111-114. sz. ábra), illetve külön szöveges tájékoztató táblán - fel kell tüntetnie
a) az adott helyen várakozók díjfizetési kötelezettségét,
b) a díjfizetési kötelezettség időbeli hatályát,
c) a várakozási díj és a pótdíj összegét járműfajtánként,
d) a várakozási díj megfizetésének módját,
e) a várakozás rendjét,
f) a közútkezelő vagy a díj szedésére feljogosított szerv, illetőleg személy nevét és címét."
5. §
(1) Az R. 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.
(2) Az R. 2. számú melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.
6. §
(1) Az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 15/2000. (XI. 16.) KöViM rendelet (a továbbiakban: RR.) 25. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A hatóság indokolt esetben - kérelemre - a közreműködő szakhatóságok hozzájárulása esetén az építményt vagy annak egy részét meghatározott időtartamra az építési munka teljes befejezése előtt, a műszaki átadás-átvételi eljárással egyidejűleg, ideiglenesen forgalomba helyezheti a forgalombiztonsági és a környezetvédelmi követelmények maradéktalan érvényesülése esetén, ha azt forgalomszervezési érdekek indokolják és az építmény vagy annak egy része egyébként a rendeltetésszerű használatra alkalmas."
(2) Az RR. 27. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A fennmaradási engedély abban az esetben adható meg, ha az építtető a (4) bekezdésben előírt mellékleteket a kérelemhez csatolta és az engedély nélkül épített út - átalakítással vagy anélkül is - megfelel a műszaki előírásoknak, a forgalombiztonsági és a környezetvédelmi követelményeknek."
7. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
1. melléklet a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelethez
[1. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez]
Az országos és helyi közúthálózat útosztályainak jellemzői, az útosztályba sorolás feltételei
I. Az országos közúthálózat útosztályainak jellemzői, az útosztályba sorolás feltételei
1.[4]
2. Autóutak
Csak gépjárműforgalom céljára szolgálnak. Távolsági forgalmat bonyolítanak le, régiókat kötnek össze és a jelentősebb forgalmi irányokból (gazdasági, idegenforgalmi, kulturális stb. központokból) a forgalomnak az autópályára történő rávezetését biztosítják. Irányonként legalább két sávval rendelkező autóúton csak külön szintű csomópont létesíthető, és a forgalmi irányokat fizikailag is el kell választani. Irányonként egy forgalmi sávval rendelkező autóúton minden keresztezés szabályozott és az autóút átmenő forgalmának elsőbbsége biztosított, valamint leállásra alkalmas padka van mindkét oldalon. Az út menti ingatlanokhoz közvetlen csatlakozást, szintbeni vasúti átjárót és tömegközlekedési megállóhelyet létesíteni nem lehet. Csak a forgalmi csomópontokban lehet fel- és lehajtani.
3. Gyorsforgalmi utak csomóponti elemei
Az autópályák és autóutak csomópontjainak összekötő pályái, összekötő ágai, gyűjtő-elosztó pályái, valamint kiválási és becsatlakozási elemei, amelyek csak a gépjárműforgalom számára szolgálnak. (Az átmenő főpálya - igazgatási szempontból - a gyorsforgalmi út részét képezi.)
4. Elsőrendű főutak
Vegyes járműforgalom céljára szolgálnak, de a lassú járműforgalom - állandó vagy időszakos kivételektől eltekintve - tiltott. Távolsági forgalmat bonyolítanak le országrészek, régiók között, illetve azok forgalmának gyűjtő és elosztó szerepét látják el. Minden keresztezése szabályozott, szintbeni vasúti keresztezés (iparvágány kivételével) nem létesíthető. Közúti csomópont létesítése - ha megengedett a balra kanyarodás - az csak a járművek részére külön felálló sáv kialakításával történhet. Külterületen a tömegközlekedési jármüvek (autóbusz, trolibusz) részére megállóöblök állnak rendelkezésre, az út menti ingatlanokhoz nem létesíthető közvetlen csatlakozás, és csak a forgalmi csomópontokban lehet fel- és lehajtani.
5. Másodrendű főutak
Vegyes járműforgalom céljára szolgálnak, de a lassú járműforgalom megtiltható. Régiók és megyék közötti távolsági forgalmat bonyolítanak le, illetve azok forgalmának gyűjtő és elosztó szerepét látják el. Minden keresztezése szabályozott, külterületen az út menti ingatlanokhoz - csak kivételes esetben - létesíthető közvetlen csatlakozás, csak a forgalmi csomópontokban lehet fel- és lehajtani.
6. Összekötő utak
A településeket egymással és a főúthálózattal kötik össze, illetve forgalmat gyűjtő és elosztó szerepet töltenek be. Biztosítják a forgalomnak a főutakra történő ráhordását.
7. Bekötőutak
Településeket kötnek be az országos közúthálózatba, biztosítják a település tömegközlekedését, személy- és áruforgalmi megközelíthetőségét.
8. Állomáshoz vezető utak
A különböző közlekedési ágak állomásaihoz, pályaudvaraihoz és kikötőihez (autóbusz-pályaudvar, vasútállomás, hajóállomás, kompkikötő, repülőtér stb.) vezető utak, amelyek azok bekötését látják el az országos közúthálózatba.
9. Gyorsforgalmi utak pihenőhelyi útjai
Az autópályák és autóutak pihenő- és parkolóhelyeihez vezető utak és azok belső útjai, amelyek csak a gépjárműforgalom számára szolgálnak.
10. Egyéb országos közutak (csomóponti ágak, parkolóhelyi utak és kerékpárutak)
Nem gyorsforgalmi utak - minimum 30 méter hosszú -csomóponti ágai, továbbá delta átkötések, parkolóhelyi utak és kerékpárutak.
II. A helyi közúthálózat útosztályainak jellemzői, az útosztályba sorolás feltételei
1. Belterületi közutak
A települések településrendezési (településszerkezeti és szabályozási) tervében beépítettként feltüntetett (vagy beépíteni tervezett) területen belül (belterületen) vagy annak határán elhelyezkedő (határát alkotó) közutak.
1.1. Belterületi gyorsforgalmi utak
Csak gépjárműforgalom céljára szolgálnak. Város- (település-) részek, illetve települési centrumok közötti jelentős forgalmat lebonyolító és azt a legmagasabb minőségi színvonalon kielégítő, irányonként két vagy több forgalmi sávval rendelkező osztott pályás utak. A gépjárművek és az utasok tájékoztatása és ellátása magas színvonalú. A belterületi gyorsforgalmi úton csak külön szintű csomópont létesíthető, és a forgalmi irányokat fizikailag is el kell választani. A forgalmi csomópontokban és a pihenőhelyeknél a gépjárművek fel- és lehajtására gyorsító- és lassí-tósáv szolgál. Az út menti épületekhez, ingatlanokhoz közvetlen csatlakozást, szintbeni vasúti átjárót és tömegközlekedési megállóhelyet létesíteni nem lehet. A környező területektől kerítés vagy más fizikai akadály választja el. Csak a forgalmi csomópontokban lehet fel- és lehajtani. Irányonként burkolt leállósáv van, kivéve a gyorsító- és lassítósávos szakaszokat.
1.2. Belterületi elsőrendű főutak
Az egyes városrészeket összekapcsoló, nagy helyi forgalmat levezető közutak. Forgalmi csomópontjai általában szintbeniek (körforgalmúak vagy jelzőlámpával szabályozottak, több egymás utáni jelzőlámpás csomópont esetén lehetőleg a jelzőlámpás csomópontok összehangolásával) . A megállás és várakozás általában csak külön várakozósávban engedélyezett. Új út építése, illetve korszerűsítése esetén kapubejáró létesítése (kivéve a településszerkezet és a beépítettség kötöttségeit, történelmi belvárosok adottságait) nem engedélyezett. A tömegközlekedési járatok megállóhelyei a forgalmi sávoktól elkülönítettek.
1.3. Belterületi másodrendű főutak
Az egyes városi alközpontok egymás közötti (jelentős) forgalmát levezető közutak. Forgalmi csomópontjai szabályozottak. A várakozás általában külön várakozósávban megengedett.
1.4. Gyűjtőutak
A település lakó- és kiszolgáló útjainak forgalmát összegyűjtve vezetik a település főúthálózatára.
1.5. Kiszolgáló és lakóutak
1.5.1. A kiszolgáló utak a települések belterületének a lakófunkciótól eltérő rendeltetésű területeinek forgalmát lebonyolító közutak. Idetartoznak:
- a szervizutak [általában a főutak mellett elhelyezkedő - rendszerint - egyirányú utak, amelyek a mellettük lévő területek: üzletek, szolgáltató intézmények (pl. benzinkutak, szervizek stb.) kiszolgálását biztosítják],
- az iparterületi és a mezőgazdasági belterületi közutak (általában nehéz és lassú forgalmat bonyolítanak le),
- egyéb kiszolgáló utak (intézmények, szabadidő-, sport-, kulturális és egyéb zöldterületek kiszolgálását biztosító közutak) .
1.5.2. A lakóutak a települések belterületének alapfunkcióját, a lakófunkciót kiszolgáló közutak, a lakótelepek és lakótömbök belső forgalmát bonyolítják le.
2. Külterületi közutak
A települések területrendezési tervében beépítettként feltüntetett (vagy beépíteni tervezett) területen kívül (külterületen) vezető közutak.
3. Kerékpárutak
Kerékpárosok közlekedésére szolgáló önálló utak (ideértve a gyalogosok és a kerékpárosok együttes közlekedésére szolgáló gyalog- és kerékpárutakat is).
4. Gyalogutak és járdák
A gyalogutak a gyalogosok közlekedésére szolgáló önálló utak. A járdák a közútnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló, attól szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel vagy más módon elválasztott része.
2. melléklet a 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelethez
[2. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez]
Az országos közúthálózat számozási rendszere és az utak számozása
I. Gyorsforgalmi utak
(a gyorsforgalmi utak csomóponti elemeinek kivételével)
1. A gyorsforgalmi utak (autópályák és autóutak) betűjelzése egységesen M.
2. A gyorsforgalmi utak M betűjelzése mellett egy vagy két számjegyből álló szám van.
3. A gyorsforgalmi utak számozása - az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény szerint (az időközben bekövetkezett változásokat figyelembe véve, valamint a szerelvényezés iránya szerint a települések sorrendjét szükség esetén módosítva - a következő, "A gyorsforgalmi utak számozása" című táblázat alapján történik.
A gyorsforgalmi utak számozása:
A gyorsforgalmi út száma | A gyorsforgalmi út nyomvonala | |
M0 Budapest körüli gyűrű: | ||
Ml | M0 Budapest-Győr-Hegyeshalom**-(Ausztria) | |
M10 | M0 Budapest*-Dorog*-Esztergom, Duna-híd***-(Szlovákia) | |
M15 | Ml autópálya-Rajka**-(Szlovákia) | |
M2 | Budapest-Vác*-Ritság*-Parassapuszta***-(Szlovákia) | |
M21 | M3 Hatvan térsége*-Salgótarján*-Somoskőújfalu***-(Szlovákia) | |
M25 | M3 Füzesabony térsége*-Eger* | |
M3 | M0 Budapest-Hatvan-Füzesabony-Emőd-Tisza-híd-Polgár-Görbeháza* -Nyíregyháza*-Vásárosnamény*-Tisza-híd*-Barabás***-(Ukrajna) | |
M30 | M3 Emőd térsége-Miskolc-Encs*-Tornyosnémeti***-(Szlovákia) | |
M312 | Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Kerepes*-Gödöllő*-Mogyoród* | |
- | Vásárosnamény*-Záhony***-Tisza-híd*-(Ukrajna) | |
M35 | M3 Görbeháza térsége*-M47 Debrecen térsége* | |
M4 | Budapest*-Szolnok*-Tisza-híd*-Püspökla-dány*-Biharkeresztes***-(Románia) | |
M43 | M5 Szeged térsége*-Tisza-híd*-Nagylak***/ Csanádpalota***-(Románia) | |
M44 | M8 Kecskemét térsége*-Tisza-híd*-Békés-csaba*-Gyula***-(Románia) | |
M47 | M3 Nyíregyháza térsége*-Debrecen*-Berettyóúj-falu*-Békéscsaba*-Tisza-híd*- M43 Szeged térsége* | |
M49 | M3 Mátészalka térsége*-Csengersima***-(Románia) | |
M5 | ||
M57 | M6-Mohács*-Bóly*-Pécs*-Barcs***-(Horvátország) | |
M6 | M0 Budapest*-Dunaújváros*-Szekszárd*-Bóly*-Ivándárda térsége***-(Horvátország) | |
M62 | M7 Székesfehérvár térsége*-Dunaújváros* | |
M65 | M7 Székesfehérvár térsége*-Tamási*-Dombóvár*-M57. Pécs térsége* | |
M7 | M0 Budapest-Székesfehérvár-M65 keresztezése-M8 keresztezése-Zamárdi*-M9 keresz-tezése*-Nagykanizsa*-Becsehely*-Letenyei* (M7/M70 csomópont)-Letenye *** (Horvátország) | |
M70 | M7 Letenye térsége-Tornyiszentmiklós***-(Szlovénia) | |
M75 | M9 Bak térsége*-Rédics***-(Szlovénia) | |
M76 | M7 Balatonszentgyörgy térsége*-Keszthely*-M9 Zalaegerszeg térsége* | |
M8 | (Ausztria)-Rábafüzes***-Veszprém*-M7 kérész-, tezése*-M65 keresztezése*-Dunaújváros*-Duna-híd*-Szolnok*-Füzesabony* | |
M80 | M81 Székesfehérvár térsége*-Várpalota*--M8 Veszprém térsége* | |
M81 | M7 Székesfehérvár térsége*-Mór*-Kisbér*-Komárom***-Duna-híd*-(Szlovákia) | |
M81 alternatíva | M7 Székesfehérvár térsége*-Mór*-Kis-bér*-Győr*-Vámosszabadi***-Duna-híd*-(Szlovákia) | |
M85 | Ml Győr térsége*-Csorna*-M9 Nagycenk térsége* | |
M86 | M1 Mosonmagyaróvár térsége*-Csorna*-M9 Sárvár térsége* | |
M9 | (Ausztria)-Sopron***-Szombathely térsége*-Zalaegerszeg*-Nagykanizsa*-Kaposvár*-Dombóvár*-Szekszárd*-Duna-híd-Szeged* | |
M9 Vát térsége*-Szombathely* |
2. A Nagytarcsa-Kistarcsa-Kerepes-Gödöllő-Mogyoród nyomvonalra az M31 útszámot az OTrT hatálybalépése után adta meg az UKIG.
Megjegyzés:
A meglevő elemek a táblázatban jel nélkül, a tervezett elemek *-gal, a meglevő határátkelőhelyek **-gal, a tervezett határátkelőhelyek ***-gal szerepelnek e rendelet kihirdetésének időpontjában.
A "térség" a település közigazgatási területét és annak 10 km-es környezetét jelöli.
A Vásárosnamény*-Záhony***-Tiszahíd* (Ukrajna), valamint az M9 Vát térsége*-Szombathely* gyorsforgalmi utaknak az OTrT szerint jelenleg nincs útszáma. Ezek meghatározása a 3. § (1) bekezdése értelmében az UKIG hatáskörébe tartozik.
II. Fő- és mellékutak, valamint a gyorsforgalmi utak csomóponti elemei
1. A fő- és mellékutak számozási rendszere a szektorelvre épül és a számozása az 1. számú Budapes-Tatabá-nya-Győr-Hegyeshalom elsőrendű, (a továbbiakban: I. r.) főúttól kiindulva, az óramutató járásával megegyező irányban növekedve történik.
2. Az 1-8. számú I. r. főutak az országos közutak számozásának a szektorhatárait alkotják. Az egyes szektorok száma megegyezik a szektort indító egyszámjegyű főút számával (pl. a 3. és 4. számú I. r. főutak között a 3. szektor van).
3. Az 1-7. számú I. r. főutak Budapestről, a 8. számú I. r. főút Székesfehérvárról indulnak.
4. A fő- és mellékutak számozási rendszerét meghatározó egyes számozási szektorok:
1. szektor: az 1-2. számú elsőrendű főutak között,
2. szektor: a 2-3. számú elsőrendű főutak között,
3. szektor: a 3-4. számú elsőrendű főutak között,
4. szektor: a 4-5. számú elsőrendű főutak között,
5. szektor: az 5-6. számú elsőrendű főutak között,
6. szektor: a 6-7. számú elsőrendű főutak között,
7. szektor: a 7-8. számú elsőrendű főutak között,
8. szektor: a 8-1. számú elsőrendű főutak között helyezkedik el.
5.[6]
6.[7]
7. A mellékutak száma (jele)
Elsősorban nyilvántartási, szolgálati célokat szolgál, az utakon (a helyszínen és a nyilvános térképeken) nincsenek feltüntetve.
a) Az összekötő utakat négyjegyű számmal kell jelölni úgy, hogy az első két számjegy azonos legyen az alszektor számával. (Az alszektorok határa a mellékút számának a megváltoztatása nélkül átléphető egy úttal. Ebben az esetben a mellékút száma a kezdőszelvényénél érvényes alszektor számot kapja.) A négyjegyű szám 0-val nem végződhet. Az összekötő utakat az óramutató járásával megegyezően kell számozni, ezt azonban az időközben történt változások módosíthatják.
b) A bekötő- és állomáshoz vezető utakat ötjegyű számmal (jellel) kell jelölni úgy, hogy az első két szám azonos legyen az alszektor számával. A bekötőutakat a szektorszám után 101-299, az állomáshoz vezető utakat 301-399 számokból álló számjeggyel kell jelölni. Ezeket
c) A gyorsforgalmi utak csomóponti ágainak és pihenőhelyi útjainak a számozási alapelve: az első két számjegy a gyorsforgalmi útra utal, a következő három számot a 401-599 és a 801-999 számokból az építés, illetve a nyilvántartásba vétel sorrendjében kell adni.
d) Az egyéb országos közutak csomóponti ágait és mellékútjait a szektorszám után 601-799 számokból álló számjegyekkel kell jelölni.
* az utakat is az óramutató járásával megegyezően kell számozni.
Lábjegyzetek:
[1] * A hálózati útosztállyal együtt az érvényben levő, "A közutak tervezése" útügyi műszaki előírás szerinti tervezési osztályt is megadja az UKIG.
[2] A (3) bekezdést megállapító rendelkezést hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.
[3] A (4) bekezdést megállapító rendelkezést hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.
[4] Hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.
[5] Az 1. és a 18. sort hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.
[6] Hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.
[7] Hatályon kívül helyezte a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet 4. § - a. Hatálytalan 2006.09.23.