65/2006. (IX. 15.) GKM rendelet

a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 2. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 3. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az autópályákat, az autóutakat egy vagy kettő jegyű számmal, az első- és másodrendű főutakat egy, kettő vagy háromjegyű számmal, az egyéb országos közutakat négy vagy ötjegyű számmal kell jelölni. A gyorsforgalmi utakat (ütemezett kiépítés esetén a hossz, a kiépítés, a hálózati szerep függvényében az UKIG műszaki értékelése alapján) M betűjellel is jelölni kell.

(4) A nemzetközi hálózatok részét képező utakat a vonatkozó nemzetközi egyezményben meghatározott jellel is jelölni kell."

2. §

(1) Az R. 6. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az országos közút igénybevételéért fizetendő díj összegét - e rendelet 4. számú mellékletében foglalt díjtételek és szorzószámok alkalmazásával - a közút kezelője állapítja meg. Nem kell díjat fizetni vasúti átjáróban - a vasúti átjáróhoz kapcsolódóan - a vasút üzemeltetője által vagy megrendelésére végzett, továbbá az országos és helyi közút területén a közút kezelője vagy az építtető által, illetőleg megrendelésére állami vagy önkormányzati érdekből végzett üzemeltetéshez, fenntartáshoz és építéshez kapcsolódó nem közlekedési célú igénybevétel esetén."

(2) Az R. 6. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) A pótdíjat az igénybevétel tényleges tartamára - a hozzájárulástól eltérő igénybevétel esetén a szabálytalanság fennállásának időtartamára - kell megállapítani. A hozzájárulás nélküli igénybevétel esetén a pótdíj mellett az alapdíjat is meg kell fizetni. A pótdíjat a kötelezést tartalmazó határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül kell - országos közutak esetén az Útpénztár fejezeti kezelésű előirányzat javára - a közút kezelőjéhez megfizetni. Az alapdíj, illetőleg a pótdíj késedelmes megfizetése esetén az igénybevevő köteles késedelmi kamatot is fizetni."

3. §

(1) Az R. 1. számú melléklete e rendelet 1. melléklete szerint módosul.

(2) Az R. 2. számú melléklete e rendelet 2. melléklete szerint módosul.

4. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba. Egyidejűleg hatályát veszti a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet módosításáról szóló 5/1999. (II. 12.) KHVM rendelet 2. §-ának az R. 3. §-a (3) és (4) bekezdését megállapító rendelkezése, 3. §-ának az R. 6. §-a (4) és (9) bekezdését megállapító rendelkezése, 1. számú melléklete I. fejezetének 1. pontja, 2. számú melléklete II. fejezetének 5. és 6. pontja, továbbá a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet módosításáról szóló 63/2003. (X. 16.) GKM rendelet 1. §-a, valamint a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet és az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 15/2000. (XI. 16.) KöViM rendelet módosításáról szóló 34/2005. (VI. 11.) GKM rendelet 3. §-ának az R. 3. §-a (3) és (4) bekezdését megállapító rendelkezése, az 1. melléklete I. fejezetének 1. pontja, a 2. melléklete I. fejezetének 3. pontjában foglalt táblázat első és 18. sora, valamint II. fejezetének 5. és 6. pontja.

Dr. Kóka János s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

1. melléklet a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelethez

[1. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez]

Az R. 1. számú melléklete I. fejezetének 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. Autópályák

Csak gépjárműforgalom céljára szolgálnak. Távolsági - országok, országrészek, illetve régiók közötti -, valamint jelentős nemzetközi forgalmat lebonyolító és azt a legnagyobb közlekedésbiztonságot nyújtva, a legmagasabb minőségi színvonalon kielégítő, irányonként legalább két forgalmi sávval és leállósávval rendelkező osz-tottpályás utak, fizikai elválasztással. A gépjárművezetők és az utasok tájékoztatása, utazási kényelme magas szolgáltatási színvonalú. Minden keresztezése külön szintű és a forgalmi csomópontokban a gépjárművek fel- és lehajtá-sára külön sávok szolgálnak. Az autópályán szintbeni vasúti átjárót és tömegközlekedési megállóhelyet, valamint az út menti ingatlanokhoz közvetlen csatlakozást létesíteni nem lehet. Csak a forgalmi csomópontokban szabad fel- és lehajtani. A környező területektől kerítés vagy más fizikai akadály választja el."

2. melléklet a 65/2006. (IX. 15.) GKM rendelethez

[2. számú melléklet a 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelethez]

(1) Az R. 2. számú melléklete "Gyorsforgalmi utak" címet viselő I. fejezetének 3. pontjában foglalt táblázat " M0 Budapest körüli gyűrű" megjelölésű első sorának, továbbá "M5" megjelölésű 18. sorának helyébe a következő rendelkezés lép:

"A gyorsforgalmi utak számozása:

A gyorsforgalmi út számaA gyorsforgalmi út nyomvonala
M0 Budapest körüli gyűrű:Budaörs-Törökbálint-Diósd-Budapest, XXII. ker.-Duna-híd-Szigetszentmiklós-Duna-híd-Dunaharaszti-Bp. XXIII. ker.-Gyál-Üllő-Vecsés-Üllő-Ecser*-Maglód*-Pécel*-Bp. XVII. ker.*-Nagytarcsa*-Kistarcsa*-Bp. XVI. ker.*-Csömör*-Fót-Dunakeszi-Duna-híd*-Szigetmonostor*-Duna-híd*-Budakalász*-Pilisborosjenő*-Üröm*-Solymár*-Nagykovácsi*-Budakeszi*-Budaörs*
M5M0 Budapest-Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged térsége-Röszke**-(Szerbia)

(2) Az R. 2. számú melléklete II. fejezetének 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. Az utak számát a szektorelvnek és az út hálózati szerepének figyelembevételével kell meghatározni."

(3) Az R. 2. számú melléklete II. fejezetének 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. A főutak számozása

Az egy számjegyű elsőrendű főutak a szektoralkotó utak egytől nyolcig sorszámmal.

A két (és három) számjegyű elsőrendű, valamint a két és három számjegyű másodrendű főutak az egyes szektorokban a szektorszámmal kezdődnek, a második (vagy harmadik) számjegyük Budapesttől kiinduló és az óramutató járásával megegyező sorrendben következik. Ezek alkotják - a mellékutak számjelének a meghatározásánál fontos -alszektorok határait."

Tartalomjegyzék